Grafiek uit Oost-Europa verzameld WENNEKER Zeeuwen op kunst-visite in Brabantse Zundert Geplukt uit de erfenis van Roger van de Velde ...bij! el ke £lei s! IS cultuur ALS DE ZOMER VOORBIJ IS KOMEN MISSCHIEN DE GOEDE FILMS xpositie xpositie Vragen over legerplaats De Wittenberg Het vraagstuk der werkloze onderwijzers Arrestatie wegens poging tot doodslag Russisch schip met auto's in Groningen In puste halfjaar minder faillissementen papier oor uw pen Droogte in Afrika Afschaffing fiscale rente - aftrek gunstig voor meerver m ogend,en Vrijdag 17 augustus 1973 - r^sgaip, 11 4 VOORAL jongeren 1.20-29 Sar) met tenminste een mid delbare schoolopleiding, blij ken de bezoekers van het hte- ater Micekery te vormen. Dat blijkt uit een onderzoek. •JAZZ-MAN 73. Van 9-15 „pt wordt op het eiland Man het grootste jazz-festival van de laatste jaren georganiseerd. Daar komen o.a. Duke Elling- Thad Jones, Woody Her man, Joe Williams, The Wild gillDavidson Chicago Jazz men Humphrey Lyttelton, mr. Acker Bilk, George Webb's Dixielanders, George Melly en Beryl Bryden etc. etc. Een all- in tour gaat erheen vanuit Ne derland. inl. tel. 070-687582. f DRIE generaties Oranje (Wilhelmina, Juliana, Beatrix) werden voor het eerst, in één beeldhouwwerk bijeen ge bracht, Janny Brugman-de Vries maakte dit reliëf, dat op 8 september door de minister van Binnenlandse Zaken wordt onthuld aan het dan te openen nieuwe raadhuis van Almelo Het werd voor 25 miljoen ge bouwd naar een postuum ontwerp van prof. J. Oud. TWENTE is door CRM aan gewezen als proeftuin voor een educatief museumexperi ment. uitgewerkt door de lan delijke werkgroep Educatieve diensten van museums in Ne derland. Achtergrond: kleine musea hebben gebrek aan mankracht en geld om vol doende educatief bezig te kun nen zijn. Twente krijgt nu twee aparte functionarissen. Wat gaan die doen? Natuurlijk een rapport maken over de situatie. t IK HOU van uw vrouw (Say who you are) blijspel van Keith Waterhouse en Wil lis Hall opent het nieuwe sei zoen van het Rotterdamse Hofpleintheater op vrijdag 24 augustus. Een produktie van Luc Lutz en Jacques Luyer met Marijke Merckens en Si- mone Rooskens. t NIEUWE Opera van Benja min Britten „Death in Veni ce", gebaseerd op de roman van Thomas Mann, krijgt op 28 september de Europese pre mière tijdens de Europalia '73 in Brussel. Hoofdrol Peter Pears. De wereldpremière vond plaats op 16 juni tijdens het Aldenburghs Festival. Met de vakantietijd gaan ook meestal de goede films op vakantie. Wat er de laatste maanden aan nieuwe goede films in ons land op de markt gekomen is kun je op één hand tellen- Maar het nieuwe seizoen ligt weer op de uit kijk. Als een soort start daar van de is negende Internatio nale Filmweek van Arnhem te beschouwen; van 30 augustus tot en met 5 september. Het programma daarvoor is klaar ziet er ais volgt uit: donderdag 30 augustus: Sleuth van Makiewicz: vrijdag 31 au gustus: The Getaway van Peckinpah; zaterdag 1 septem ber: The heartbreak kid van May en La grande bouffe van Ferreri; zondag 2 september: L'attentat van Boisset en What van Polanski; maandag 3 sep tember: Electra glide in blue van Guercio; dinsdag 4 sep tember: twee Nederlandse premières: M Het Dwaallicht van Frans Buyens en Angela van Nicolai v. d. Heyde; woensdag 5 sept.: La nuit américane van Truffaut. In de middaguren worden in het Rcmbrandttheater de avond voorstellingen van de vorige dag herhaald. In hel nieuwe Rembrandt- theater „Luxe" worden films gedraaid voor een cinefiel pu bliek; daarbij zijn films als August and July van Marko- witz, Get back van Shebib, Jag heter stelios van Bergenstrah- le, Le blues entre les dents van Manthoulis en De rod' psalm van Jansco. Verder zal het Nederland Filmmuseum in het Arnhems Gemeentemuseum een ten toonstelling organiseren, die gewijd is aan Asta Nielsen, een aantal van haar films wor den daarbij vertoond. De ex positie is afkomstig uit Dene marken en uniek voor ons iand. En op maandag zat in het Saskia Theater van 12 uur tot Barbara Seagul en Sandy v. d. Linden, de beide hoofdrolspe lers in Angela, de nieuwe Nederlandse speelfilm, die in septem ber gaat draaien. 24 uur de manifestatie Open Doek plaatsvinden; een gratis toegankelijke, non-stop-verto- ning van korte Nederlandse films. Inl. 020-799261. Verder vorderen de voorbe reidingen voor het internatio- iale studentenfilmfestival Oinestud '73. Er zijn reeds 150 ilms uit 30 landen ingeschre- /en. Deelname aan dit festival n het Amsterdamse ITriterion, an 15 tot 24 november a.s., laat open voor films, gemaakt ia 1 januari 1970 door studen- en aan filmscholen, universi teiten en andere vormen van hoger onderwijs- De bedoeling is om ongeveer 125 geselec- eerde films te vertonen in middag- en avondvoorstellin jen. Daarnaast zullen en 's mor- ,ens en 's nachts informatie- voorstellingen plaatsvinden; o.a. blokprogramma's met poli tieke films en een Nederland se dag. Op 19 en 20 november zijn er discussiedagen met als onderwerp „Engagement in de Film". Inl. Cinestad 73, Roe- terstraat 34, Amsterdam. Tel. 020-255584. r - - li'" „Er zit ook een ritueel mo ment in het boksen, en in een rationalistische marxistische maatschappij, waar mystifica ties en riten bijna volkomen ontbreken, daar moet men ter- wille van de maatschappij en liet systeem ongevaarlijke ri ten ontwerpen. Boksen is zo een voor het marxisme nood zakelijke rite, net als kunst Jat is voor bepaalde kapitalis tische maatschappijen. De rite die „profboksen" genoemd wordt, onthult de structuur van de kapitalistische maat schappij, is gevaarlijk en dus verboden in Zweden. De kunst is daarentegen toegelaten. In de DDR worden schrijvers ge censureerd, terwijl het boksen ongevaarlijk is. Ieder systeem kent zijn eigen kleine ang sten". Per OIov Enquist in zijn roman Het Record. Verzamelaars zijn er heel wat. Tussen het verzamelen van sigarebandjes en grote kunstcoUecties liggen talloze mogelijkheden. Tussen het pu re plezier en het oppotten, vanwege geldbelegging, be staan er vele varianten op het motief waarom men verzamelt. Liefde voor literatuur en gra fiek en het verband tussen beiden houden Frits Haans uit Ulvenhout al jaren bezig. Dat zijn ook de drijfveren, die hem bezielden bij het verza melen van een collectie grafi sche prenten, die nu 15.000 exemplaren bevat. Maar Frits Haans is geen stille oppot ter. Als docent Nederlands kruidt hij zijn lessen met deze liefde. Zoals al eerder op deze pagina te lezen was geeft hij, sedert '68 viermaal per jaar onder de titel „Pen en Burijn" originele grafische prenten uit bij een literaire tekst; voor de lage prijs van f 12,50 verkoopt hij deze prenten, waarvan de kwaliteit steeds toeneemt, ge tuige b.v. de laatste twee van Ru van Rossium en Thijs Overmans. En vanavond gaat er bij Etcetera in Bergen op Zoom een tentoonstelling open onder de titel GRAFIEK UIT OOST-EUROPA, die een paar honderd bladen uit zijn collec tie toont tot en met 30 augus tus. In vele opzichten een ten toonstelling, die een bezoek verdient- Het is allemaal begonnen met het verzamelen van ex- librissen. Haans' contacten met grafici achter het IJzeren Gordijn namen overhand toe, omdat deze vorm van grafiek daar bloeit. Het komt voor, dat bepaalde artiesten er zo'n 500 per jaar kunnen maken. Dat deze kunst daar leeft is op de expositie te zien aan de veelzijdigheid, zowel in vorm geving als van de dikwijls ui terst perfecte technische staaltjes op etsen, lino's, li tho's, houtsneden e.d. Er is dikwijls nauwelijks een grens te trekken tussen ex-librissen als gebruibsgrafiek en vrije bladen; onder het motto ex- libris kunnen bladen-, die veel meer dan dat zijn, naar het westen komen. De verzameling van Haans heeft uiteraard ook de nodige anekdotische dingen, zoals een ex-libris van Hitier, de Duitse keizer, belangrijke personen uit het Duitse leger etc. „Kwestie van relaties", zegt Frits Haans. Zijn collectie kwam voorna melijk tot stand door ruilen met andere verzamelaars. Hij schrijft nogal eens over gra fiek in buitenlandse tijdschrif ten - op zijn bureau ligt juist een artikel over de Nederland se graficus Parn Rueter voor een Portugees tijdschrift klaar-, zodat deze nodige relaties wel groeien. Wanneer we aan kunst ach ter het IJzeren Goordijn den ken, rijst meestal een visioen van een romantische verheer lijking van de werkende mens sopiaalrealistisch omhoog. Hoewel deze elemen ten niet ontbreken, is het to taalbeeld op deze expositie to taal anders. Haans pretendeert niet een representatief over zicht te geven, maar er hangt voldoende om de vrijheid - al is die anders gekleurd dan in Bij het gedicht „Aan de zee" van KIoos, vervaardigd door Michal uit Praag. het westen - té proeven, waar mee velen diaar uiterst be kwaam en veelzijdig de gra fische kunst beoefenen. Na druk ligt op grafiek uit Tsje- cho-Slowakije maar ook lan den als Estland, Litouwen, Rusland, Polen e.d, zijn verte genwoordigd. Zoek je naar parallellen en verschillen tussen oost en west dan kom je o.a. tot de volgende indrükken. Zijn wes terlingen nogal individualis tisch, problematisch en lyrisch, de oosterlingen sluiten tech nisch en inhoudelijk veel meer aan bij een traditie; ze zijn illustrators-vertellers-episch. Ze staan wat dichter bij het volk dan de westerlingen, hoewel dat doorgaans niet leidt tot oubolligheid. Er zit in verge lijking met hft westen een gematigde progressiviteit in hun vormgevingen. De natuur, folkore, oorlog, het volk, sym bolisme, ironie..., het zijn zo wat steekwoorden, die je te binnen schieten bij hét kijken. Van kleine „icoonachtige" kleurrijke prenten tot grote decoratieve figuraties is hier een variëteit van schoonheid en mentali teit bijeengebracht, die uitno digt tot rustig en intens kij ken. Het is voor het eerst, dat uit deze collectie getoond wordt; in Bergen op Zoom, de stad waar Haans tien jaar werkzaam was en mede-op richter wan hetgeen nu Etcete ra heet. HENK EGBERS Het begrip Zuidwest-Ne derland is doorgaans meer een Wns (van wie?) dan een rea liteit. Zeeland en West-Bra- raat zijn twee nogal sterk on derscheiden gebieden, die nog niet zoveel met elkaar van doen hebben. Kuitureel be staan er weinig banden. Op vallend mag daarom wel heten de tentoonstelling, die momen teel te zien is in het gemeen tehuis van Zundert (tot en wet 24 augustus)- Daar expo seert in de hal de Jonge 'Wuwse kunstgroep WEB. Geen burgemeestersorganisa tie, want deze WEB is al dood. •eertien kunstenaars hebben daar springlevend vijfenne- Sentig werken opgehangen en Jeergezet. Je krijgt er een in druk hoe kunstenaars, die voornamelijk in Midden-Zee land wonen en werken, bezig rijn. Het is (zeker niet) beter dan elders in het land, maar ®r at ook kwaliteit onder, dat redelijk kan meten met hetgeen er elders in gemaakt wordt. Het opvallende van deze groep is, dat er behalve beel dende kunstenaars ook musici, een binnenhuisarchitect, een cineast en een fotograaf lid zijn. Alleen wordt met deze mogelijkheden - althans op deze tentoonstelling - niets ge daan en onderscheidt deze zich niet van het geijkte pa troon. „De enige vorm die bij die toelating van nieuwe leden gehanteerd wordt is die van eerlijk en professioneel werk", zo staat er in het credo van de groep. Gezien de kwaliteit van enkele inzenders wordt het begrip professioneel nogal breed gehanteerd. Wat zijn er toch - ten onrechte - veel mensen professioneel bezig om als kunstenaar het hoofd bo ven water te houden... Het be grip kwaliteit is langzamer hand bij het beoordelen van kunstwerken ook op de hel ling gezet, maar WEB hanteert het nog in het voorwoord van de catalogus. Het meeste werk is te koop. De prijzen vallen over het al gemeen erg mee. Er zitten echt een aantal zaken onder die de moeite waard zijn. Erg goede lino's van Els Holle- brandse, van wie er ook een - althans mij - intrigerende te kening (Helmenmakers vrouw) liigt. Jan van Westen heeft er een paar grapjestafels met in gebouwde stoelen staan, ter- wijl de tafels voorzien zijn van teksten van o.a. Blamen, Becket en Huxley. Zijn zeef drukken met schroefbout, plan- tenpers, en sla horen er hele maal bij. Twee olieverven van Cor Ruissen, zijn te rekenen bij het professionele werk; het monumentaal opgezette Portret spring eruit als sterk. Er zijn ook gobelins; Carmen Milhous' gobelin Mensen is de moeite waard; in mindere mate de applicaties van Ted Stigter, terwijl ook rode en groene ka- leidoscopen (applicatie) van Liesbeth Huser aardige dingen zijn. Van Reinier de Muynck zijn er een aantal goede etsen, geïnspireerd op klassieke ge gevens en inspelend op moder ne gevoelens, waarbij zijn gouaches schriel afsteken. Wis selvallig werk van Robert Maaskant, ruige tekeningen van Inge van der Kooij etc. etc. De Zeeuwse visite in Brabant blijkt toch voldoende inhoud te hebben om de wens uit te spreken, dat er contacten gaan groeien tussen WEB en die WBK. De laatste kan wel wat inspiratie gebruiken en bovendien ontstaat er dan mis schien op cultureel terrein een samenwerkingsverband, dat voor Zuidwest-Nederland zin vol kan zijn. In de Tentoonstal in Chaarn exposeren momenteel twee jonge fotografen. Jan Werschull eji Folkert Mos - beiden kregen hun opleiding op St.-Joost - trokken door de wereld. Werschull heeft in Oe ganda bij een landbouwproject gezeten en Mos is met een missionaris op stap geweest in de zogenaamde derde we reld. Foto's uit Oeganda, Mozam bique, en daarnaast uit Italië, de Biesbosch en enkele vrije onderwerpen zijn op deze ten toonstelling te zien. De foto's hebben een documentaire in slag met een sociaal bewogen ondertoon- Daardoor ontston den er platen, die een Nieuw Realisme overstijgen door een mildere toon, in die letterlijke zin. Daarbij weten zij, soms op het nippertje te ontkomen aan het plaatje. Karakteristieke koppen, groepen, bizarre- en harde situaties gevangen in een verzachtend licht. Fijn om naar te kijken. De foto's zijn te koop. De naam van ROGER VAN ut VELDE heeft de gemoede- ,en' vooral na zijn tragische Mod in 1970^ enige jaren be- 'Sgehouden. De publiciteit da3 nu wa* °P- Maar als er an Weer een p0stum,e bun- da' verhalen van hem ver- ™jnt blijft het de moeite aai'd daar aandacht aan te perken. In DE DORPSVEE- VERAAR (uitg. Paris-Man- 'eau-Marnixpocket - f 11,90) ■jn een negental korte verha- pn bijeengebracht, die niet erder verschenen. Hoewel het Wendeel ervan niet de tii?jteit haaIt van de inder- ji v. r hemzelf samen gestel - bundels als Kaas met gaa-t- r® en De Slaapkamer "'nrschijnlijk vielen deze tils' toen v00r hem zelf al s°°r de mand is er toch ■brake van een boeiende ver teltrant, al blijft deze nogal eens in het on-affe steken. Verhalen van een mens, die zijn omgeving onderging en zeker niet van een „maniak", zoals het psychiatrische rap port de gedrogeerde Van de Velde maniakaal noemde, wat mede zijn dood tot gevolg had. Het zijn, wat gehalte be treft, nogal uiteenlopende stukken. Bovendien laten ze zien hoe Van de Velde zelf evolueerde van „Vlaamse" verteller tot een onopgesmukte directere betrapper van de re aliteit- Met deze ontwikkeling mee kwam zijn groeiende er kenning èn tegenstand, want de dingen bij hun naam noe men is voor velen nog een steen des aanstoots. Parallel daarmee verliep zijn worste ling met de mens als cultu reel bepaald en gefrustreerd wezen vol onbegrepen raadsels. De „doodgewone" situaties, die de mens vaak tot een on verdraaglijk wezen maken; voor zijn omgeving, maar voor al ook voor zichzelf. In deze verhalen poogt hij menselijke gedragingen en ge voelens te betrappen en door te dringen in de wezenlijke achtergronden daarvan. Meest al blijft hij echter steken; komt er vaak niet uit en draait er dan gewoon een niet zo bijster geslaagd einde aan. Het is niet zo onbegrijpelijk, dat hij deze verhalen zelf, tij dens zijn leven, niet uitgaf. Ze waren doorgaans nog niet rijp Toch staan er enkele voortref felijke situaties geschetst in deze bundel. Het slotverhaal „De lijkwade van Turijn" bij voorbeeld, de flap van het boek bazelt wat over „de hoogmoed in het milieu van de r.-k. geestelijkheid", maar het trieste verhaal over de kleine pastoor, die zich op trekt aan het bericht, dat Christus ook klein van gestal te was, heeft een totaal andere en veel breder menselijke be tekenis. Ook het verhaal over „De bokser" („Hij kon verdom me niet tegen Christus bok sen", en de woedende toe schouwers) laat vermoeden, dat Van de Velde diep vanuit zichzelf schreef. De mijmering „Frigide", rond een mislukt huwelijk, heeft aanzetten, maar daar kwam hij niet uit. Het verhaal „De Advertentie", spelend in een louche onder wereld, verzandt ook. na een intrigerend begin. Het titel verhaal is nog echt een „ver naai" waarschijnlijk van oudere datum waarin een Vlaams dorp geconfronteerd wordt met de eerste aanzetten van een welvaartsmaatschap pij. Dat zijn enkele voorbeel den, die nog voor uitbreiding vatbaar zijn. Samenvattend: geen groots boek, maar van voldoende kwaliteit om niet alleen zo dat nog niet ge- oeurd is een confrontatie aan te gaan met Roger van de Velde, maar ook met het be nepen, benauwde en frustre rende wereldje in en rondom ons- H. E. HUGH HEFNER, de play boy met zijn konijneoortjes, heeft nieuwe bronnen aange boord om zijn kapitaal nog meer te vergroten. Zijn han delsmerk de Bunny heeft hij nu ook gegeven aan de gram mofoonplaat. Op de Neder landse markt komt hij nu ook met een eerste serie lp's (technisch goed en in mooie lioeze-poesen)- Tim Rose, Brownstone, Hudson, Sam Russel, Sharon Cash en Leurie Kaye Cohen staan daarbij mo del. DE HISTORISCHE opna me, die Decca in '62 met Leinsdorf van Die Walküre maakte is opnieuw uitgegeven. Het betekent tevens een te rugkeer vam Gré Brouwen- stijn, al is het dan op de plaat. Voor de billijke prijs van f 92,50 krijgt men boven dien in huis o.a. Brigit Nilsson en Jon Vickers. 0 Op Argo het plaatdebuut van een, vooral in Engeland zeer vooraanstaande kunstena res, de organiste Gillian Weir. Zij geldt als specialiste op het gebied van moderne orgelmu ziek, vooral die van Messiaen. Van belang bij de opname van de in 1690 door Couperin ge schreven orgelmissen Messe pour les Paroisses en Messe pour les Couvents is de kwali teit van het orgel in de Predi- ger Kirche in Zürioh (4 BBA 10-11-12-2 lp's f 37). OLIVIER Messiaen por tretteerde de vogels in Frank rijk in zijn piano-cyclus Cata- logie d'oiseaux. Het wordt langzamerhand als een van de belangrijkste pianocomposties van deze eeuw beschouwd. Op 1 lp's heeft nu ook de Engelse oianist Robert Sherlaw John son deze Catalogue op een poëtische wijze vastgelegd (2 BBA 1005-7-f55,50). eindredactie henk egbers DEN HAAG (ANP) De kamerleden Van Eisen (KVP), mevrouw Van Leeuwen (ARP) en Wisselink (CHU) willen dat staatssecretaris Ste- merdink de Tweede Kamer informatie geeft over de toe stand waarin de gebouwen van de legerplaats „De Wit tenberg" te Garderen verke ren. Ook hebben zij de staats secretaris gevraagd de kamer een overzicht te geven van de plannen met betrekking tot de verbouw en-of nieuwbouw binnen deze legerplaats en voorts willen zij weten sinds wanneer die plannen bestaan en volgens welk schema die plannen zijn of zullen worden gerealiseerd. DEN HAAG (ANP) De PvdA-kamerleden Konings en Laban hebben minister Van Kemenade (Onderwijs) ge vraagd om op zo kort mogelij ke termijn de in het zuiden aanwezige werkloze onderwij zers in te zetten als extra leerkrachten. Aanleiding tot dit verzoek is het overleg tus sen het arbeidsbureau te Ven- lo en Duitse onderwijsinstan- ties over het plaatsen van werkloze Nederlandse onder wijzers in Duitsland. p AMSTERDAM (ANP Wegens poging tot doodslag is door de Amsterdamse politie aangehouden de 60-jarige M. de W. uit de hoofdstad. De man zou in zijn woning ln de Cliffordstraat de mond en de neus van zijn 49-jarige vrouw zo lang hebben dichtge- drukt dat zij bewusteloos raakte. De vrouw werd over gebracht naar het Binnengast huis. Zij kon na behandeling weer naar huis. Hetis nog niet bekend wat de aanleiding voor het optreden van de man was. GRONINGEN (ANP) Gisteren is het lossen van een Russisch schip in de haven van Groningen begonnen. Het schip „Desormovskil 5" heeft 208 personenauto's aan boord en is rechtstreeks van Rusland naar Groningen gevaren. De fabriek in Rusland staat in Togliatti, ten zuidoosten van Moskou, aan de Wolga- Het schip is speciaal gebouwd voor autovervoer en zal elke maand een reis naar het westen ma ken. De ene maand verschijnt het schip in Groningen, de am dere maand in België. DEN HAAG (ANP) —In de eerste helft van dit jaar zijn 1.226 faillissementen uit gesproken tegen 1.292 in de eerste helft van 1972. Dit be tekent een daling van 5 pet. zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek berekend. De maandcijfers van het tweede kwartaal waren resp. 196, 199 en 222 tegen vorig jaar 212, 203 en 229. Brieven voor oeze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikaffe zullen dez» vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redacti'e het in alle gevallen •ens is met inhoud, c.q. strekking. Uw commentaar over cte verschikkelijke ellende, hon gersnood, ziekte enz. in ver schillende landen in Afrika is mij uit het hart gegrepen. Daar moet iets aan gebeuren- Dit is mensonwaardig in het jaar 1973. Toch wil ik hierbij een kanttekening plaatsen. Naast de onbeschrijfelijke el lende en armoede die ons ook de t.v. heeft laten zien, zagen wij ook dat deze landen een modern leger hebben opge bouwd, direct na hun onafhan kelijkheid hun eerste daad. Ze hebben een moderne lucht vloot, terwijl hun leiders zich omringen met veel schone vrouwen en veel pracht en praal. De volken van die lan den moet eerst geleerd worden dat het anders kan en dat er gewerkt moet worden wil men een beter leven krijgen. Dat u de Navo wilt inschakelen voor hulp is mij niet duidelijk, waarom ook niet de landen van het Warschaupact? Amerika geeft niet millioe- nen uit aan ontwikkelingshulp, maar milliarden. Maar de opi nie luidt dan: dat doet Ameri ka ook alleen maar om er Deter van te worden. Wat zegt Arnin van deze hulp: Het zijn huurlingen en spionnen. En wat geeft b.v. Rusland aan ontwikkelingshulp uit in Afri ka: nul komma nul. Dat land levert alleen maar wapens. Neen, van mij geen cent meer voor Afrika, behalve via de missie. Dat zijn de enigen die werkelijk hulp bieden- OOSTERHOUT JAN GORIS- SEN (Van een onzer verslaggevers) DEVENTER Door Hypo theekrente niet langer fiscaal aftrekbaar te maken (zoals in het jongste verleden wel eens Is geopperd) worden de ver mogende burgers in een rela tief betere positie gebracht. Dit schrijft prof. Ch. P. A. Geppaart, hoogleraar in het belastingrecht aan de Katho lieke Hogeschool in Tilburg, in het jongste nummer van het Weekblad voor Fiscaal Recht in een beschouwing over de hypotheekrente van het eigen huis. Prof. Geppaart is verder van mening dat beperking van de aftrekbaarheid de doorstro ming naar duurdere woningen zou beperken. Hij komt onder meer tot de conclusie, dat een volledige aftrek van de rente van schulden, in overeenstem ming met de grondslagen van onze progressieve inkomsten belasting, noodzakelijk is uit een oogpunt van rechtsgelijk heid. Voorzover men al zou mogen aannemen, dat de be lastingheffing in verband met een eigen huis zou leiden tot een voordeel voor de eigenaar- bewoner, dan kan er slechts sprake zijn van een zeer matig voordeel. De hoogleraar meent ook, dat het overdrachtsrecht bij het kopen van een woning moet worden verminderd. (ADVERTENTIE) -«dl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11