Grafiek uit Oost-Europa verzameld
WENNEKER
Zeeuwen op kunst-visite in Brabantse Zundert
Geplukt uit de erfenis van Roger van de Velde
...bij! el
ke £lei
s!
IS cultuur
ALS DE ZOMER VOORBIJ IS KOMEN MISSCHIEN DE GOEDE FILMS
xpositie
xpositie
Vragen over
legerplaats
De Wittenberg
Het vraagstuk
der werkloze
onderwijzers
Arrestatie
wegens poging
tot doodslag
Russisch schip
met auto's
in Groningen
In puste halfjaar
minder
faillissementen
papier
oor uw pen
Droogte in Afrika
Afschaffing fiscale
rente - aftrek
gunstig voor
meerver m ogend,en
Vrijdag 17 augustus 1973
- r^sgaip,
11
4 VOORAL jongeren 1.20-29
Sar) met tenminste een mid
delbare schoolopleiding, blij
ken de bezoekers van het hte-
ater Micekery te vormen. Dat
blijkt uit een onderzoek.
•JAZZ-MAN 73. Van 9-15
„pt wordt op het eiland Man
het grootste jazz-festival van
de laatste jaren georganiseerd.
Daar komen o.a. Duke Elling-
Thad Jones, Woody Her
man, Joe Williams, The Wild
gillDavidson Chicago Jazz
men Humphrey Lyttelton, mr.
Acker Bilk, George Webb's
Dixielanders, George Melly en
Beryl Bryden etc. etc. Een all-
in tour gaat erheen vanuit Ne
derland. inl. tel. 070-687582.
f DRIE generaties Oranje
(Wilhelmina, Juliana, Beatrix)
werden voor het eerst, in één
beeldhouwwerk bijeen ge
bracht, Janny Brugman-de
Vries maakte dit reliëf, dat op
8 september door de minister
van Binnenlandse Zaken wordt
onthuld aan het dan te openen
nieuwe raadhuis van Almelo
Het werd voor 25 miljoen ge
bouwd naar een postuum
ontwerp van prof. J. Oud.
TWENTE is door CRM aan
gewezen als proeftuin voor
een educatief museumexperi
ment. uitgewerkt door de lan
delijke werkgroep Educatieve
diensten van museums in Ne
derland. Achtergrond: kleine
musea hebben gebrek aan
mankracht en geld om vol
doende educatief bezig te kun
nen zijn. Twente krijgt nu
twee aparte functionarissen.
Wat gaan die doen? Natuurlijk
een rapport maken over de
situatie.
t IK HOU van uw vrouw
(Say who you are) blijspel
van Keith Waterhouse en Wil
lis Hall opent het nieuwe sei
zoen van het Rotterdamse
Hofpleintheater op vrijdag 24
augustus. Een produktie van
Luc Lutz en Jacques Luyer
met Marijke Merckens en Si-
mone Rooskens.
t NIEUWE Opera van Benja
min Britten „Death in Veni
ce", gebaseerd op de roman
van Thomas Mann, krijgt op
28 september de Europese pre
mière tijdens de Europalia '73
in Brussel. Hoofdrol Peter
Pears. De wereldpremière
vond plaats op 16 juni tijdens
het Aldenburghs Festival.
Met de vakantietijd gaan
ook meestal de goede films op
vakantie. Wat er de laatste
maanden aan nieuwe goede
films in ons land op de markt
gekomen is kun je op één
hand tellen- Maar het nieuwe
seizoen ligt weer op de uit
kijk. Als een soort start daar
van de is negende Internatio
nale Filmweek van Arnhem te
beschouwen; van 30 augustus
tot en met 5 september.
Het programma daarvoor is
klaar ziet er ais volgt uit:
donderdag 30 augustus: Sleuth
van Makiewicz: vrijdag 31 au
gustus: The Getaway van
Peckinpah; zaterdag 1 septem
ber: The heartbreak kid van
May en La grande bouffe van
Ferreri; zondag 2 september:
L'attentat van Boisset en What
van Polanski; maandag 3 sep
tember: Electra glide in blue
van Guercio; dinsdag 4 sep
tember: twee Nederlandse
premières: M Het Dwaallicht
van Frans Buyens en Angela
van Nicolai v. d. Heyde;
woensdag 5 sept.: La nuit
américane van Truffaut. In
de middaguren worden in het
Rcmbrandttheater de avond
voorstellingen van de vorige
dag herhaald.
In hel nieuwe Rembrandt-
theater „Luxe" worden films
gedraaid voor een cinefiel pu
bliek; daarbij zijn films als
August and July van Marko-
witz, Get back van Shebib, Jag
heter stelios van Bergenstrah-
le, Le blues entre les dents
van Manthoulis en De rod'
psalm van Jansco.
Verder zal het Nederland
Filmmuseum in het Arnhems
Gemeentemuseum een ten
toonstelling organiseren, die
gewijd is aan Asta Nielsen,
een aantal van haar films wor
den daarbij vertoond. De ex
positie is afkomstig uit Dene
marken en uniek voor ons
iand.
En op maandag zat in het
Saskia Theater van 12 uur tot
Barbara Seagul en Sandy v. d. Linden, de beide hoofdrolspe
lers in Angela, de nieuwe Nederlandse speelfilm, die in septem
ber gaat draaien.
24 uur de manifestatie Open
Doek plaatsvinden; een gratis
toegankelijke, non-stop-verto-
ning van korte Nederlandse
films. Inl. 020-799261.
Verder vorderen de voorbe
reidingen voor het internatio-
iale studentenfilmfestival
Oinestud '73. Er zijn reeds 150
ilms uit 30 landen ingeschre-
/en. Deelname aan dit festival
n het Amsterdamse ITriterion,
an 15 tot 24 november a.s.,
laat open voor films, gemaakt
ia 1 januari 1970 door studen-
en aan filmscholen, universi
teiten en andere vormen van
hoger onderwijs- De bedoeling
is om ongeveer 125 geselec-
eerde films te vertonen in
middag- en avondvoorstellin
jen.
Daarnaast zullen en 's mor-
,ens en 's nachts informatie-
voorstellingen plaatsvinden;
o.a. blokprogramma's met poli
tieke films en een Nederland
se dag. Op 19 en 20 november
zijn er discussiedagen met als
onderwerp „Engagement in de
Film". Inl. Cinestad 73, Roe-
terstraat 34, Amsterdam. Tel.
020-255584.
r - - li'"
„Er zit ook een ritueel mo
ment in het boksen, en in een
rationalistische marxistische
maatschappij, waar mystifica
ties en riten bijna volkomen
ontbreken, daar moet men ter-
wille van de maatschappij en
liet systeem ongevaarlijke ri
ten ontwerpen. Boksen is zo
een voor het marxisme nood
zakelijke rite, net als kunst
Jat is voor bepaalde kapitalis
tische maatschappijen. De rite
die „profboksen" genoemd
wordt, onthult de structuur
van de kapitalistische maat
schappij, is gevaarlijk en dus
verboden in Zweden. De kunst
is daarentegen toegelaten. In
de DDR worden schrijvers ge
censureerd, terwijl het boksen
ongevaarlijk is. Ieder systeem
kent zijn eigen kleine ang
sten".
Per OIov Enquist in zijn
roman Het Record.
Verzamelaars zijn er heel
wat. Tussen het verzamelen
van sigarebandjes en grote
kunstcoUecties liggen talloze
mogelijkheden. Tussen het pu
re plezier en het oppotten,
vanwege geldbelegging, be
staan er vele varianten op het
motief waarom men verzamelt.
Liefde voor literatuur en gra
fiek en het verband tussen
beiden houden Frits Haans uit
Ulvenhout al jaren bezig. Dat
zijn ook de drijfveren, die
hem bezielden bij het verza
melen van een collectie grafi
sche prenten, die nu 15.000
exemplaren bevat. Maar Frits
Haans is geen stille oppot
ter.
Als docent Nederlands kruidt
hij zijn lessen met deze liefde.
Zoals al eerder op deze pagina
te lezen was geeft hij, sedert
'68 viermaal per jaar onder de
titel „Pen en Burijn" originele
grafische prenten uit bij een
literaire tekst; voor de lage
prijs van f 12,50 verkoopt hij
deze prenten, waarvan de
kwaliteit steeds toeneemt, ge
tuige b.v. de laatste twee van
Ru van Rossium en Thijs
Overmans. En vanavond gaat
er bij Etcetera in Bergen op
Zoom een tentoonstelling open
onder de titel GRAFIEK UIT
OOST-EUROPA, die een paar
honderd bladen uit zijn collec
tie toont tot en met 30 augus
tus. In vele opzichten een ten
toonstelling, die een bezoek
verdient-
Het is allemaal begonnen
met het verzamelen van ex-
librissen. Haans' contacten
met grafici achter het IJzeren
Gordijn namen overhand toe,
omdat deze vorm van grafiek
daar bloeit. Het komt voor,
dat bepaalde artiesten er zo'n
500 per jaar kunnen maken.
Dat deze kunst daar leeft is
op de expositie te zien aan de
veelzijdigheid, zowel in vorm
geving als van de dikwijls ui
terst perfecte technische
staaltjes op etsen, lino's, li
tho's, houtsneden e.d. Er is
dikwijls nauwelijks een grens
te trekken tussen ex-librissen
als gebruibsgrafiek en vrije
bladen; onder het motto ex-
libris kunnen bladen-, die veel
meer dan dat zijn, naar het
westen komen.
De verzameling van Haans
heeft uiteraard ook de nodige
anekdotische dingen, zoals een
ex-libris van Hitier, de Duitse
keizer, belangrijke personen uit
het Duitse leger etc. „Kwestie
van relaties", zegt Frits Haans.
Zijn collectie kwam voorna
melijk tot stand door ruilen
met andere verzamelaars. Hij
schrijft nogal eens over gra
fiek in buitenlandse tijdschrif
ten - op zijn bureau ligt juist
een artikel over de Nederland
se graficus Parn Rueter voor
een Portugees tijdschrift klaar-,
zodat deze nodige relaties wel
groeien.
Wanneer we aan kunst ach
ter het IJzeren Goordijn den
ken, rijst meestal een visioen
van een romantische verheer
lijking van de werkende
mens sopiaalrealistisch
omhoog. Hoewel deze elemen
ten niet ontbreken, is het to
taalbeeld op deze expositie to
taal anders. Haans pretendeert
niet een representatief over
zicht te geven, maar er hangt
voldoende om de vrijheid - al
is die anders gekleurd dan in
Bij het gedicht „Aan de
zee" van KIoos, vervaardigd
door Michal uit Praag.
het westen - té proeven, waar
mee velen diaar uiterst be
kwaam en veelzijdig de gra
fische kunst beoefenen. Na
druk ligt op grafiek uit Tsje-
cho-Slowakije maar ook lan
den als Estland, Litouwen,
Rusland, Polen e.d, zijn verte
genwoordigd.
Zoek je naar parallellen en
verschillen tussen oost en
west dan kom je o.a. tot de
volgende indrükken. Zijn wes
terlingen nogal individualis
tisch, problematisch en lyrisch,
de oosterlingen sluiten tech
nisch en inhoudelijk veel meer
aan bij een traditie; ze zijn
illustrators-vertellers-episch. Ze
staan wat dichter bij het volk
dan de westerlingen, hoewel
dat doorgaans niet leidt tot
oubolligheid. Er zit in verge
lijking met hft westen een
gematigde progressiviteit in
hun vormgevingen. De natuur,
folkore, oorlog, het volk, sym
bolisme, ironie..., het zijn zo wat
steekwoorden, die je te binnen
schieten bij hét kijken. Van
kleine „icoonachtige" kleurrijke
prenten tot grote decoratieve
figuraties is hier een variëteit
van schoonheid en mentali
teit bijeengebracht, die uitno
digt tot rustig en intens kij
ken. Het is voor het eerst, dat
uit deze collectie getoond
wordt; in Bergen op Zoom, de
stad waar Haans tien jaar
werkzaam was en mede-op
richter wan hetgeen nu Etcete
ra heet.
HENK EGBERS
Het begrip Zuidwest-Ne
derland is doorgaans meer een
Wns (van wie?) dan een rea
liteit. Zeeland en West-Bra-
raat zijn twee nogal sterk on
derscheiden gebieden, die nog
niet zoveel met elkaar van
doen hebben. Kuitureel be
staan er weinig banden. Op
vallend mag daarom wel heten
de tentoonstelling, die momen
teel te zien is in het gemeen
tehuis van Zundert (tot en
wet 24 augustus)- Daar expo
seert in de hal de Jonge
'Wuwse kunstgroep WEB.
Geen burgemeestersorganisa
tie, want deze WEB is al dood.
•eertien kunstenaars hebben
daar springlevend vijfenne-
Sentig werken opgehangen en
Jeergezet. Je krijgt er een in
druk hoe kunstenaars, die
voornamelijk in Midden-Zee
land wonen en werken, bezig
rijn. Het is (zeker niet) beter
dan elders in het land, maar
®r at ook kwaliteit onder, dat
redelijk kan meten met
hetgeen er elders in gemaakt
wordt.
Het opvallende van deze
groep is, dat er behalve beel
dende kunstenaars ook musici,
een binnenhuisarchitect, een
cineast en een fotograaf lid
zijn. Alleen wordt met deze
mogelijkheden - althans op
deze tentoonstelling - niets ge
daan en onderscheidt deze
zich niet van het geijkte pa
troon. „De enige vorm die bij
die toelating van nieuwe leden
gehanteerd wordt is die van
eerlijk en professioneel werk",
zo staat er in het credo van de
groep. Gezien de kwaliteit van
enkele inzenders wordt het
begrip professioneel nogal
breed gehanteerd. Wat zijn er
toch - ten onrechte - veel
mensen professioneel bezig om
als kunstenaar het hoofd bo
ven water te houden... Het be
grip kwaliteit is langzamer
hand bij het beoordelen van
kunstwerken ook op de hel
ling gezet, maar WEB hanteert
het nog in het voorwoord van
de catalogus.
Het meeste werk is te koop.
De prijzen vallen over het al
gemeen erg mee. Er zitten
echt een aantal zaken onder
die de moeite waard zijn. Erg
goede lino's van Els Holle-
brandse, van wie er ook een -
althans mij - intrigerende te
kening (Helmenmakers vrouw)
liigt. Jan van Westen heeft er
een paar grapjestafels met in
gebouwde stoelen staan, ter-
wijl de tafels voorzien zijn
van teksten van o.a. Blamen,
Becket en Huxley. Zijn zeef
drukken met schroefbout, plan-
tenpers, en sla horen er hele
maal bij. Twee olieverven van
Cor Ruissen, zijn te rekenen
bij het professionele werk; het
monumentaal opgezette Portret
spring eruit als sterk. Er zijn
ook gobelins; Carmen Milhous'
gobelin Mensen is de moeite
waard; in mindere mate de
applicaties van Ted Stigter,
terwijl ook rode en groene ka-
leidoscopen (applicatie) van
Liesbeth Huser aardige dingen
zijn. Van Reinier de Muynck
zijn er een aantal goede etsen,
geïnspireerd op klassieke ge
gevens en inspelend op moder
ne gevoelens, waarbij zijn
gouaches schriel afsteken. Wis
selvallig werk van Robert
Maaskant, ruige tekeningen
van Inge van der Kooij etc.
etc. De Zeeuwse visite in
Brabant blijkt toch voldoende
inhoud te hebben om de wens
uit te spreken, dat er contacten
gaan groeien tussen WEB en
die WBK. De laatste kan wel
wat inspiratie gebruiken en
bovendien ontstaat er dan mis
schien op cultureel terrein een
samenwerkingsverband, dat
voor Zuidwest-Nederland zin
vol kan zijn.
In de Tentoonstal in
Chaarn exposeren momenteel
twee jonge fotografen. Jan
Werschull eji Folkert Mos -
beiden kregen hun opleiding
op St.-Joost - trokken door de
wereld. Werschull heeft in Oe
ganda bij een landbouwproject
gezeten en Mos is met een
missionaris op stap geweest in
de zogenaamde derde we
reld.
Foto's uit Oeganda, Mozam
bique, en daarnaast uit Italië,
de Biesbosch en enkele vrije
onderwerpen zijn op deze ten
toonstelling te zien. De foto's
hebben een documentaire in
slag met een sociaal bewogen
ondertoon- Daardoor ontston
den er platen, die een Nieuw
Realisme overstijgen door een
mildere toon, in die letterlijke
zin. Daarbij weten zij, soms op
het nippertje te ontkomen aan
het plaatje. Karakteristieke
koppen, groepen, bizarre- en
harde situaties gevangen in
een verzachtend licht. Fijn om
naar te kijken. De foto's zijn
te koop.
De naam van ROGER VAN
ut VELDE heeft de gemoede-
,en' vooral na zijn tragische
Mod in 1970^ enige jaren be-
'Sgehouden. De publiciteit
da3 nu wa* °P- Maar als er
an Weer een p0stum,e bun-
da' verhalen van hem ver-
™jnt blijft het de moeite
aai'd daar aandacht aan te
perken. In DE DORPSVEE-
VERAAR (uitg. Paris-Man-
'eau-Marnixpocket - f 11,90)
■jn een negental korte verha-
pn bijeengebracht, die niet
erder verschenen. Hoewel het
Wendeel ervan niet de
tii?jteit haaIt van de inder-
ji v. r hemzelf samen gestel -
bundels als Kaas met gaa-t-
r® en De Slaapkamer
"'nrschijnlijk vielen deze
tils' toen v00r hem zelf al
s°°r de mand is er toch
■brake van een boeiende ver
teltrant, al blijft deze nogal
eens in het on-affe steken.
Verhalen van een mens, die
zijn omgeving onderging en
zeker niet van een „maniak",
zoals het psychiatrische rap
port de gedrogeerde Van de
Velde maniakaal noemde, wat
mede zijn dood tot gevolg
had.
Het zijn, wat gehalte be
treft, nogal uiteenlopende
stukken. Bovendien laten ze
zien hoe Van de Velde zelf
evolueerde van „Vlaamse"
verteller tot een onopgesmukte
directere betrapper van de re
aliteit- Met deze ontwikkeling
mee kwam zijn groeiende er
kenning èn tegenstand, want
de dingen bij hun naam noe
men is voor velen nog een
steen des aanstoots. Parallel
daarmee verliep zijn worste
ling met de mens als cultu
reel bepaald en gefrustreerd
wezen vol onbegrepen raadsels.
De „doodgewone" situaties,
die de mens vaak tot een on
verdraaglijk wezen maken;
voor zijn omgeving, maar voor
al ook voor zichzelf.
In deze verhalen poogt hij
menselijke gedragingen en ge
voelens te betrappen en door
te dringen in de wezenlijke
achtergronden daarvan. Meest
al blijft hij echter steken;
komt er vaak niet uit en
draait er dan gewoon een niet
zo bijster geslaagd einde aan.
Het is niet zo onbegrijpelijk,
dat hij deze verhalen zelf, tij
dens zijn leven, niet uitgaf. Ze
waren doorgaans nog niet rijp
Toch staan er enkele voortref
felijke situaties geschetst in
deze bundel. Het slotverhaal
„De lijkwade van Turijn" bij
voorbeeld, de flap van het
boek bazelt wat over „de
hoogmoed in het milieu van
de r.-k. geestelijkheid", maar
het trieste verhaal over de
kleine pastoor, die zich op
trekt aan het bericht, dat
Christus ook klein van gestal
te was, heeft een totaal andere
en veel breder menselijke be
tekenis. Ook het verhaal over
„De bokser" („Hij kon verdom
me niet tegen Christus bok
sen", en de woedende toe
schouwers) laat vermoeden, dat
Van de Velde diep vanuit
zichzelf schreef. De mijmering
„Frigide", rond een mislukt
huwelijk, heeft aanzetten,
maar daar kwam hij niet uit.
Het verhaal „De Advertentie",
spelend in een louche onder
wereld, verzandt ook. na een
intrigerend begin. Het titel
verhaal is nog echt een „ver
naai" waarschijnlijk van
oudere datum waarin een
Vlaams dorp geconfronteerd
wordt met de eerste aanzetten
van een welvaartsmaatschap
pij. Dat zijn enkele voorbeel
den, die nog voor uitbreiding
vatbaar zijn. Samenvattend:
geen groots boek, maar van
voldoende kwaliteit om niet
alleen zo dat nog niet ge-
oeurd is een confrontatie
aan te gaan met Roger van de
Velde, maar ook met het be
nepen, benauwde en frustre
rende wereldje in en rondom
ons-
H. E.
HUGH HEFNER, de play
boy met zijn konijneoortjes,
heeft nieuwe bronnen aange
boord om zijn kapitaal nog
meer te vergroten. Zijn han
delsmerk de Bunny heeft hij
nu ook gegeven aan de gram
mofoonplaat. Op de Neder
landse markt komt hij nu ook
met een eerste serie lp's
(technisch goed en in mooie
lioeze-poesen)- Tim Rose,
Brownstone, Hudson, Sam
Russel, Sharon Cash en Leurie
Kaye Cohen staan daarbij mo
del.
DE HISTORISCHE opna
me, die Decca in '62 met
Leinsdorf van Die Walküre
maakte is opnieuw uitgegeven.
Het betekent tevens een te
rugkeer vam Gré Brouwen-
stijn, al is het dan op de
plaat. Voor de billijke prijs
van f 92,50 krijgt men boven
dien in huis o.a. Brigit Nilsson
en Jon Vickers.
0 Op Argo het plaatdebuut
van een, vooral in Engeland
zeer vooraanstaande kunstena
res, de organiste Gillian Weir.
Zij geldt als specialiste op het
gebied van moderne orgelmu
ziek, vooral die van Messiaen.
Van belang bij de opname van
de in 1690 door Couperin ge
schreven orgelmissen Messe
pour les Paroisses en Messe
pour les Couvents is de kwali
teit van het orgel in de Predi-
ger Kirche in Zürioh (4 BBA
10-11-12-2 lp's f 37).
OLIVIER Messiaen por
tretteerde de vogels in Frank
rijk in zijn piano-cyclus Cata-
logie d'oiseaux. Het wordt
langzamerhand als een van de
belangrijkste pianocomposties
van deze eeuw beschouwd. Op
1 lp's heeft nu ook de Engelse
oianist Robert Sherlaw John
son deze Catalogue op een
poëtische wijze vastgelegd (2
BBA 1005-7-f55,50).
eindredactie
henk egbers
DEN HAAG (ANP) De
kamerleden Van Eisen (KVP),
mevrouw Van Leeuwen
(ARP) en Wisselink (CHU)
willen dat staatssecretaris Ste-
merdink de Tweede Kamer
informatie geeft over de toe
stand waarin de gebouwen
van de legerplaats „De Wit
tenberg" te Garderen verke
ren. Ook hebben zij de staats
secretaris gevraagd de kamer
een overzicht te geven van de
plannen met betrekking tot de
verbouw en-of nieuwbouw
binnen deze legerplaats en
voorts willen zij weten sinds
wanneer die plannen bestaan
en volgens welk schema die
plannen zijn of zullen worden
gerealiseerd.
DEN HAAG (ANP) De
PvdA-kamerleden Konings en
Laban hebben minister Van
Kemenade (Onderwijs) ge
vraagd om op zo kort mogelij
ke termijn de in het zuiden
aanwezige werkloze onderwij
zers in te zetten als extra
leerkrachten. Aanleiding tot
dit verzoek is het overleg tus
sen het arbeidsbureau te Ven-
lo en Duitse onderwijsinstan-
ties over het plaatsen van
werkloze Nederlandse onder
wijzers in Duitsland.
p
AMSTERDAM (ANP
Wegens poging tot doodslag is
door de Amsterdamse politie
aangehouden de 60-jarige M.
de W. uit de hoofdstad.
De man zou in zijn woning
ln de Cliffordstraat de mond
en de neus van zijn 49-jarige
vrouw zo lang hebben dichtge-
drukt dat zij bewusteloos
raakte. De vrouw werd over
gebracht naar het Binnengast
huis. Zij kon na behandeling
weer naar huis. Hetis nog niet
bekend wat de aanleiding voor
het optreden van de man
was.
GRONINGEN (ANP)
Gisteren is het lossen van een
Russisch schip in de haven
van Groningen begonnen. Het
schip „Desormovskil 5" heeft
208 personenauto's aan boord
en is rechtstreeks van Rusland
naar Groningen gevaren. De
fabriek in Rusland staat in
Togliatti, ten zuidoosten van
Moskou, aan de Wolga- Het
schip is speciaal gebouwd voor
autovervoer en zal elke maand
een reis naar het westen ma
ken. De ene maand verschijnt
het schip in Groningen, de am
dere maand in België.
DEN HAAG (ANP) —In
de eerste helft van dit jaar
zijn 1.226 faillissementen uit
gesproken tegen 1.292 in de
eerste helft van 1972. Dit be
tekent een daling van 5 pet. zo
heeft het Centraal Bureau
voor de Statistiek berekend.
De maandcijfers van het
tweede kwartaal waren resp.
196, 199 en 222 tegen vorig
jaar 212, 203 en 229.
Brieven voor oeze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikaffe zullen dez»
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redacti'e het in alle gevallen
•ens is met inhoud, c.q. strekking.
Uw commentaar over cte
verschikkelijke ellende, hon
gersnood, ziekte enz. in ver
schillende landen in Afrika is
mij uit het hart gegrepen.
Daar moet iets aan gebeuren-
Dit is mensonwaardig in het
jaar 1973. Toch wil ik hierbij
een kanttekening plaatsen.
Naast de onbeschrijfelijke el
lende en armoede die ons ook
de t.v. heeft laten zien, zagen
wij ook dat deze landen een
modern leger hebben opge
bouwd, direct na hun onafhan
kelijkheid hun eerste daad. Ze
hebben een moderne lucht
vloot, terwijl hun leiders zich
omringen met veel schone
vrouwen en veel pracht en
praal. De volken van die lan
den moet eerst geleerd worden
dat het anders kan en dat er
gewerkt moet worden wil men
een beter leven krijgen. Dat u
de Navo wilt inschakelen voor
hulp is mij niet duidelijk,
waarom ook niet de landen
van het Warschaupact?
Amerika geeft niet millioe-
nen uit aan ontwikkelingshulp,
maar milliarden. Maar de opi
nie luidt dan: dat doet Ameri
ka ook alleen maar om er
Deter van te worden. Wat zegt
Arnin van deze hulp: Het zijn
huurlingen en spionnen. En
wat geeft b.v. Rusland aan
ontwikkelingshulp uit in Afri
ka: nul komma nul. Dat land
levert alleen maar wapens.
Neen, van mij geen cent meer
voor Afrika, behalve via de
missie. Dat zijn de enigen die
werkelijk hulp bieden-
OOSTERHOUT JAN GORIS-
SEN
(Van een onzer verslaggevers)
DEVENTER Door Hypo
theekrente niet langer fiscaal
aftrekbaar te maken (zoals in
het jongste verleden wel eens
Is geopperd) worden de ver
mogende burgers in een rela
tief betere positie gebracht.
Dit schrijft prof. Ch. P. A.
Geppaart, hoogleraar in het
belastingrecht aan de Katho
lieke Hogeschool in Tilburg, in
het jongste nummer van het
Weekblad voor Fiscaal Recht
in een beschouwing over de
hypotheekrente van het eigen
huis.
Prof. Geppaart is verder van
mening dat beperking van de
aftrekbaarheid de doorstro
ming naar duurdere woningen
zou beperken. Hij komt onder
meer tot de conclusie, dat een
volledige aftrek van de rente
van schulden, in overeenstem
ming met de grondslagen van
onze progressieve inkomsten
belasting, noodzakelijk is uit
een oogpunt van rechtsgelijk
heid. Voorzover men al zou
mogen aannemen, dat de be
lastingheffing in verband met
een eigen huis zou leiden tot
een voordeel voor de eigenaar-
bewoner, dan kan er slechts
sprake zijn van een zeer matig
voordeel. De hoogleraar meent
ook, dat het overdrachtsrecht
bij het kopen van een woning
moet worden verminderd.
(ADVERTENTIE)
-«dl