Actiegroep laakt progressieven Croon nieuw leven inblazen zeeuws <3kméce/ci KTZV A. Hagdorn: geen Zeemeeuw op paalhoofd Hterkerke ,f IJ HADDEN WEL IETS ANDERS DAN VRIJBLIJVENDE OPMERKINGEN VERWACHT" jHmL Huizenbouw in Zeeland er*> PERSONEEL: O IN SLOOT TE Zwaar transport door Zeeland BELGISCH SCHIP OMHOOGGEVAREN BIJ WEMELDINGE ee hectare we verbrand 's-Heerenlioek TERNEUZEN omfietser sschept »or auto istcbrpe stad streek Oefenwedstrijd Zeeuwsch „Nationaal" voetbalelftal Zonnig en wann Subjudice Zeeuws museum ontving 20.000ste Onveranderd Rechtsorde Teamgeest Route Start 'an onze correspondent) HTERKERKE Ver. elijk ten gevolge van een ge snelheid is een pers0. ito, bestuurd door J Ver" i, afkomstig uit vidssin" op de Roosjesweg in Ach- rke uit de bocht gevlogen een langs de weg gele. >loot beland. De bestuur- werd met verwondingen ebracht naar het Gast- te Middelburg. De auto zeer zwaar beschadigd. 'an onze correspondent) ÏEERENHOEK Op een el bouwland van de heer ooman, aan de Beeldhoe- eg te 's-Heerenhoek brak dagmiddag brand Ult door 2 hectare tarwe ver ging. vermoedelijke oorzaak le brand was een doorlo- vlammetje, afkomstig een daarnaast gelegen elveld, waarop enkele s stroo werden verbrand- -Heerenhoekse brandweer inmiddels was gealar- 3, kon de vuurzee met ^blusapparatuur na een oedwingen. Hoe groot de le is, kon niet worden gedeeld. De heer Booman en brand verzekerd. een onzer verslaggevers) kneuzen Op de sint kruising in Terneuzen is rmiddag de 18-jarige stu- F.R. uit Axel met zijn ifiets geschept door een die bestuurd werd door leer G.J. uit Antwerpen, tudent liep enkele sclxaaf- len op en zijn duopassa- de scholier H. van V. uit euzen werd gewond aan en arm. bromfietser kwam uit de ing Axel en reed in de ing van Terneuzen. De ische automobilist kwam f de brug bij Sluiskil en in de richting van ïslag. Vast staat dat op moment dat de auto de ichten passeerde het licht ;roen stond. Gisteravond l evenwel nog niet vast of oromfietser al dan niet het rode licht was gere- etbal De laatste trai- wedstrijd, die de C-juni- van R.I.A.-W speelden oorbereiding op het nieu- eizoen, is voor de West- ie jongeren een succes ge en. De jongens van West- 5 bleken over een veel e conditie te beschikken hun tegenstanders uit het sche Wachtebeke. Met 6- :rd de wedstrijd gewon- Zaterdag begint de nieu- ompetitie- De Westdorpse ïioren spelen in Philippi- >n de D-pupillen nemen luis op tegen Sluiskil lieting Ook dit jaar t door het comité Her- len Levenskracht weer 'rote internationale hand- ichieting georganiseerd- vedstrijd wordt zaterdag iptember gehouden bij J- Ier Goes-Pluijm en bij Tw isters. Tal van fraaie an zijn er te winnen. Het komend peleton krijgt xtra prijs. Dinsdag U augustus 1973 (Van een onzer verslagevers) MIDDELBURG Gistera vond is het „Zeeuwsch-Natio- nale" elftal, dat geformeerd ir uit leden van Provinciale Sta ten van Zeeland, begonnen met zichzelf in conditie te brengen voor een voetbalont moeting met een Brabants- Staten elftal. Onder leiding van mentor-manager W. Don, bereidden de Zeeuwsche Sta ten, wier team werd versterkt met enkele ambtenaren van de Provinciale Griffie, zich voor op de grote slag, die op vrij dag 24 augustus a.s zal wor den voltrokken. Op het sportterrein aan de Nadorstweg te Middelburg, speelden de Statenleden twee maal een kwartier tegen een opmerkelijk kwiek ambtenaren elftal, terwijl van de publie ke tribune diverse echtgenoten en supporters uit „de abdij" toekeken. Het Zeeuwsche Sta- tenelftal zal in de slag wor den aangevoerd door gedepu teerde A. van Geesbergen, ter wijl zo bleek bij de oefen- match reeds de stormram van het Zeeuwsche elftal, de P. v. d. A gedeputeerde Boers- ma zal zijn. Hij is linksbinnen Vooruitzichten voor woens- iag en donderdag, opgesteld door het KNMI op maandag om 18.00 uur: zonnig en warm zomerweer. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land: Voor woensdag: aantal uren zon: 6 tot 14, min temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden en normaal. Max. temp. 3 of meer graden boven nor maal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur 95 pro cent. Kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 6 tot 14. Min. temp.: 0 tot 1 graden boven normaal. Max. temp.: 3 of meer graden boven normaal Kans op een droge periode van minstens 12 uur 95 pro cent. Kans op een geheel toog etmaal 80 procent. STRANDWEER - Het ster ke hogedrukgebied geeft geen krimpe n handhaaft zich met 'en centrum bij Denemarken. Ook vandaag een droge en "arme oostenwind. 1 Tempera- tar 24 a 25 graden, zeewater 18 graden. Vooruitzichten: voorlopig fraai en nog iets wanner strandweer. Morgen, woensdag 15 aug. «gen op Zoom 4.37 en 16.50 «answeert 3.57 en 16.02 «meuzen 3.21 en 15.25 JJissingen 2.45 en 14.53 "Mieldinge 4.27 en 16.40 komt. Van de lossing bV staat Jan Lensen. Konstanz 394 min 4, Rhein- «den 269 min 5, Straatsburg ~8 plus 3, Plittersdorf 421 'f® 1, Maxau 478 plus 2, Plo- raingen 137 onveranderd, Mannheim 290 min 19, Stein- jaoh 120 onveranderd, Mainz min 16, Bingen 175 min 6, 204 min 8, Trier 232 Koblenz 202 min 13. 174 min 5, Ruhrort 332 5® 18. Lobith 959 min 17. vwnerdense Kop 926 min 17, •Wmegen 754 min 17, IJssel- 2? 8?4 min 10, Eefde IJssel Oio 12, Deventer 260 min Monsm 5448 plus 6, Borgha- ta 3884 plus 75, Belfeld 1092 Ja 1, Grave beneden de sluis 'Mmin 1. minste waterdiepten In -taargeul in centimeters: l™ - St.-Andries 370, IJssel- 3 Driel 300, Driel - Ame- bjJ8en IJsseHko-p - Does- «5® 285. Doesburg - mond «taitekanaal 285, mond j, enH anaal - Deventer 275, waiter - Windesheim 290. v«» Veerdienst te Schoonho- 2al vanaf heden 13-8 tot niet 18-8 door een kabel- j-i' worden uitgeoefend. De fjF-Pvaart wordt verzocht de l{ 'Se voorzichtigheid in acht (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/YEKSEKE „We hadden wel iets an ders dan vrijblijvende opmerkingen over de Oosterschelde problematiek verwacht". Dit verwijt maken leden van de actiegroep „Oosterschelde-Open" en sommige anderen bij de zaak betrokkenen aan de fractievoorzitter van D'66 in de Tweede Kamer, dr. J. Terlouw. geheel in het teken stond van de strijd om het behoud van Op de zaterdag in Yerseke gehouden Oosterscheldedag, die een schone en open rivierarm, bleef Terlouw in een speech aan het slot van die overigens feestelijke dag, zeer aan de oppervlakte. De staatssecretaris van ver keer en waterstaat, dr. M- van Huiten, die vroeger, toen hij nog senator was, ferme taal over de Oosterschelde placht te spreken, was incognito op de Oosterscheldedag en sprak dan ook niet in het open- baai-. De enige, die woorden riep w-aar de strijders voor een schone Oosterschelde naar hunkerden, was de PPR-frac- tievoorzitter in de Zeeuwse Staten, de heer C. van Water schoot. Vooral de jongere le den van de actiegroepen die zich met de Oosterschelde be zighouden, zeggen ontmoedigd: „Ook de progressieven verge ten hun verkiezingsleuze, zo dra zij regeringsverantwoorde lijkheid dragen. Er is wat dat betreft geen verschil tussen Drees jr. en Van Huiten!" Desgevraagd zegt de' heer P.K.M. Verwijs, onder meer namens de studiegroep Ooster schelde: „Ik deel de teleurstel ling van de actiegroepen niet. Ik vind het niet meer d-an normaal en fatsoenlijk dat er door mensen als Terlouw en Van Huiten geen leuzen wer den geroepen nu de zaak rond om de Oosterschelde „sub ju- dice" is. Er komt een gedegen onderzoek door de Ooster- scheldecommissie naar de mi lieu- en veiligheidsaspecten. Ik ga er vanuit dat er een eerlijk advies uit de bus komt. Hangende het onderzoek heb ben kreten een averechts ef fect". De studiegroep Oosterschel de heeft overigens wel de no- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het Zeeuws museum, dat sinds 20 juni van het vorig jaar in het abdijcomplex te Middelburg gehuisvest is, kon dezer dagen de 20.000-ste bezoeker van dit jaar begroeten. Het was de heer G. Onnl-nk uit Barendrecht, die met zijn gezin een bezoek aan het mu seum bracht. Sinds de opening van het museum op de huidige plaats hebben ruim 41.000 mensen de verzameling van het museum en de daar aan wezige exposities bezichtigd. Toen het museum nog in de Wagenaarstraat gevestigd was, kwam het aantal bezoekers in een record jaar nauwelijks bo ven de 14.000 uit. Van dege nen, d-ie in het Zeeuwse mu seum sinds 1 januari van dit jaar bezochten kwam ongeveer een vijfde deel voor de ten toonstelling v-an werken van Jac Prince. De 20.000-ste be zoeker ontving als herinnering aan zijn komst een boekje over de monumenten van Zee land. Het werd hem aangebo den door de directeur van het museum, dr. P. K. van Da len. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Het eerste halfjaar van dit jaar zijn in de provincie Zeeland 2259 wonin gen gereedgekomen. Daarmee bleef Zeeland vrijwel op het zelfde niveau als in het eerste halfjaar van 1972 toen onge veer evenveel huizen gereed kwamen. Dat blijkt uit defini tieve cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Van het aantal gereedgeko men woningen was 78 procent laagbouw (eengezinswonin gen), wat een middelmatige score is. Eind juni waren in Zeeland nog 3777 woningen in aanbouw, maar liefst 19 pro cent minder dan eind juni verleden jaar. dige bezwaren tegen de nota van minister Wes,terterp (Ver keer en Waterstaat) waarin zoals bekend de instelling van de Oosterscheldecommis- sie werd aangekondigd- „Wij komen binnenkort met een of ficiële nota vaji de samenwer kende Oosterschelde-organisa- ties en onze studiegroep aan de bewindsman", zegt de heer Verwijs. „In die nota zullen wij erop wijzen dat het onjuist van de minister was om de Ooster- scheldecommis&ie te voeren in een bepaald keurslijf te dwin gen. De nota bevat een stuk beïnvloeding en dat is onzui ver", aldus de heer Verwijs. Naar zijn mening staat de mi nister van Verkeer en Water staat onder druk van de voor zitters van de vaste commis sies voor watersta-aitszaken uit de Tweede en Eerste Kamer. „Dat stelt me ernstig teleur", zegt Verwijs. De heer Verwijs vindt het verder allesbehalve corect, dat hangende het onderzoek van de staatscommissies de werken in de Oosterschelde- monding niet worden getem poriseerd. Over dit laatste zegt PPR-fractiievoorzitter Van Wa terschoot: „Wij hebben zelfs de indruk da-t het werktempo wordt opgevoerd. Als we daarvan de bewijzen hebben, dan zullen we er bovenop springen. Het is allerminst juist om te menen dat de PPR of dat dr. Van Huiten hun mening over de Oosterschelde hebben gewijzigd. Ik ben tij dens en na de Oosterschelde dag, door heel wat mensen benaderd", zegt de heer Van Waterschoot, „die dachten dat de progressieven het, wat de Oosterschelde betreft, nu wel voor gezien hadden. Voor de PPR gaat dat beslist niet op". Men moet echter begrip hebben voor het feit, dat een man als Van Huiten op dit moment, nu een staatscommis sie de zaak onderzoekt, een andere strategie moet volgen dan een half jaar geleden. Van Huiten en de PPR hebben hun mening over de Oosterschelde heus niet herzien. De aanwe zigheid van de staatssecretaris in Yerseke was op zichzelf al tekenend genoeg. Hij heeft daar trouwens in gesprekken op het actiecentrum gezegd, dat de tegenstanders van af sluiting door moeten gaan met het verzamelen van feiten, want daar heeft de staatscom missie behoefte aan. Men dient in redelijkheid te begrij pen, dat wij in dit stadium moeilijk voor de betonmolens kunnen springen, aldus de heer Van Waterschoot. (ADVERTENTIE) KRONINGSSTUIVER Od 4 september 1948 schalden de trompetten, Nederland had een nieuwe Koningin. Ome vorstin heelt getoond haar Ambt waardig te rijn 5 september '973 wederom is Neder ana verneugd. .toningin Juliana viert haar zilveren regerings- jubiletim. Van dit ge beuren slaat Oranje munt een gouden Kro ningsstuiver bekroond met een echte diamant, Alle gouden penningen zi|n genummerd, gezet met 1 echte diamant en voorzien van garantie tevens verzekerings bewijs. B. 1000 ex. 6 gram 0 22 8 mm 138,- 500 ex. 11 gram 0 28 100 ex. 20 gram 0 38 50 ex. 40 gram "0 38 25 ex. 60 gram 0 38 10 ex. 300 gram 0 10 5 ex. 600 gram 0 10 zilver 30 gram rf 33 mm a 398,- mm a 728,- mm 1078,- cm 4900,- cm a 9500,- mrri a 79,- 1t Zonder diamant. Levertijd p!m 4 weken. Prijzen inclusief b.t.W. ORANJEMUNT DEN HAAG HERENGRACHT 22 - TEL. 070-64.69.24 IN- EN VERKOOP VAN ALLE MUNTEN (Van een onzer verslaggevers) ZIERIKZEE-MIDDEL- BURG Gisteren boekte de Zeelandbrug een merkwaardig record. Door de basculebrug passeerden het zwaarste en grootste transport uit de ge schiedenis van de brag. Het bestond uit een kolossa le dekschuit, getrokken door sleepboten, waarop zich twee betonnen landhoofden bevon den. die bestemd zijn om te worden geplaatst op het nieu we havenhoofd te Hoek van Holland. De landhoofden heb ben een doorsnee van enkele tientalen meters en ze zijn elk honderden tonnen zwaar. Zonder noemenwaar- dige moeilijkheden nam het transport de vrij nauwe passa ge door de Zeelandbrug. Naar verwacht wordt, zullen de landhoofden, vandaag, via de Noordzee in Hoek van Holland aankomen. (Van onze correspondent) WEMELDINGE Op de Oosterschelde ter hoogte van Wemeldinge, is het Belgische 782 ton metende motorschip Alegro H, omhooggevaren. Het schip was onderweg, geladen met zand. van Rosmalen naar Antwerpen. De sleepboot Avant 15 van W. Mulders sleepdienst N.V. uit Terneuzen. heeft het ge strande vaartuig vlot weten te trekken, waarna het de reis kon hervatten. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het overleg rond de voorgenomen sluiting van het elektro-technisch bedrijf van Croon Co. te Middelburg is nog steeds niet geheel afgerond. Een dezer dagen zal er een gesprek plaatsvinden tussen de commissarissen van de onderne ming, en personeelsdelegatie en vertegenwoordigers van de vak honden. Onder het personeel leven bepaalde ideeën om het Mid delburgse bedrijf (63 man in dienst) dait deel uitmaakt van het Ogem-concern nieuw leven in te blazen. Met steun van de vakorgani saties hoopt men deze ideeën aan de hoogste ondernemings leiding kwijt te kunnen. Vori ge week heeft Zeeuwse gede puteerde A. J. Kaland, een tienmans delegatie van het Croonpersoneel verslag gedaan van zijn bevindingen tijdens een gesprek in Rotterdam, met o.a. de voorzitter van de raad van bestuur van Ogem. De heer Kaland was door het per soneel als bemiddelaar aange zocht «ëb taak die de heer Kaland naar hij ons zei nu als vervuld beschouwd. ,Ik geloof dat nu het woord aan de vakorganisaties moet zijn", deelde hij ons mee. „Zij wa-ren. als gevolg van vakan ties e.d., niet bij het gesprek dat ik met de personeelsdele gatie had, aanwezig". De heer Kaland meende voorts d-at het niet in het belang van de zaak zou zijn als hij voor het gesprek tussen ondernemings leiding, personeel en vakorga nisaties in het openbaar mede delingen zou doen over het geen hij als bemiddelaar heeft vernomen of over zijn eigen ideeën aangaande de kwestie Croon en Co. „Ik wil de pro cedure die nu gaat lopen niet doorkruisen", zei liij om. De nieuwe commandant van de Marinekazerne te Vlissingen, tevens commandant maritieme middelen Schelde, ktzv A. H. M, Hagdorn zeemeeuw op een paalhoofd? (Foto: Marinefotodienst, A, Sv. d. Meen). (Van eetn onzer redacteuren) VLISSINGEN Kapitein ter zee vlieger A. H. M. Hag dorn heeft de zoveelste per fecte deklanding in zijn loopbaan uitgevoerd. Zonder in het vangnet terecht geko men te zijn is hij gel-and in Vlissin-gen, waar hij met in gang van 27 juli j.l. is be noemd tot commandant van de marinekazerne en com mandant „maritieme midde len Schelde"- Feitelijk bete kent dat o.a. dat hij naast een aantal uiteenlopende an dere maritieme taken een mijmenbestrijdingsfLottielj e „service" geeft en dat hij gastheer is voor marinesche pen van onze eigen of bui tenlandse vloten-, die VLissitn- gen -aandoen. Met vierduizend vlieguren op zijn naam en met meer dan 400 geslaagde deklandin- gen op vliegkampschepen mag men hem, zonder oneer biedig te zijn, vergelijken met een zeemeeuw. Is het niet wat frustrerend, na ruim 25 jaar in de vliegerij te hebben gezeten, zo'n typische walfunctie te moeten vervul len? Voelt kolonel Hagdorn zich niet als een zeemeeuw op een paalhoofd? Hij maakt die indruk niet. „Ik beschouw mijn aanstel ling hier als een eervolle af sluiting van mijn loopbaan ln de koninklijke marine", zegt de nu 47-jarige hoofdofficier. „Wie droomt er nu niet van om zijn carrière te kunnen besluiten met een eigen com mando en dan het bevel te moigen voeren over zo'n prachtige kazerne als deze, met personeel dat een uitste kende geest heeft? Ik hoop er iets goeds van te kunnen maken", zegt hij, „want het is tevens een testcase, dit commando. Het is de eerste keer dat in ons land een officier van de Marinelucht vaartdienst met een comman do als dit wordt belast. Het is overigens een teken des tijds. Varende vloot en mari ne luchtvaartdienst gaan steeds meer in elkaar op. Aan de koninklijke marine is namelijk, in het kader van het Navo-bondgenootsehap, ondermeer de onderzeeboot- bestrijding toevertrouwd als aandeel i-n de beveiliging van Atlantische Oceaan, Kanaal en de Noordzee. Bij deze on- derzeebootbestrijding is inni ge samenwerking tussen de varende, vloot en de vliegtui gen daarboven vereist. Lo gisch, d-at je van die integra tie ook veel in de bevelvoe ring terugvindt. Van animo siteit tussen vliegend en va rend marinepersoneel is dan ook geen sprake, vindt hij. Een goede zaak, want als het ergens op samenwerking en wederzijds vertrouwen aan komt, dan is het wel tér zee en in de lucht, waar kleine oorzaken enorme gevolgen tunnen hebben. Ktzv Hag dorn heeft een perfecte lan ding uitgevoerd. dienst verlaten, maar tegen die tijd hoopt hij afgestu deerd te zijn in het Neder lands recht, met als hoofd richting staatsrecht. Vorig jaar deed hij met goed ge volg zijn kandidaatsexamen. Na zijn doctoraal wil hij ver der: internationaal recht ,-r.i- - Geen alledaagse figuur, kolonel Hagdorn, a-1 ziet hij er minder romantisch uit dan zijn staat van dienst doet vermoeden. Hij zou staatsse cretaris kunnen zijn of hotel directeur. En kijk eens op zijn staat van dienst: In februari 1945 als oor- loigsvrij williger naar Enge land, met maar één doel voor ogen: geplaatst te worden in het vliegbedrijf op een vlieg kampschip; Tussen 1947 en 1953 wordt dit ideaal werkelijk heid. Hij haalt bij de Royal Airforce het waarnemersbre vet, volgt in Nederland de militaire vliegopleiding en komt vervolgens in „vliegen de plaatsingen", zoals het marinejargon dat noemt, op hr. ms. „Karei Doorman" en Britse „aircraft carriers. Op 1 januari 1948 is hij officier bij de koninklijke marine. Begin 1953 wordt hij, na gedaan verzoek en lang wachten, bij een Brits squa dron aan boord van het Brit se vliegkampschip H.M.S. „O- ceari' geplaatst en vaart naar de Koreaanse wateren. Als vlieger op Hawker Seafury-j-agers neemt hij deel aan zestig operatieve vluchten („120 uren in de lucht gedurende 30 vliegda gen") en ondersteunt met bommen en boordwapens de Britse grondtroepen in de V.N.-frontlijn. In 1956 zegt hij de pro- pellervliegtuigen vaarwel en wordt omgeschoold op straal vliegtuigen. In 1958 wordt Hagdorn commandant van het met de nieuwe „Seahawk-straalja- gers" uitgeruste squadron 860, dat vanaf de Karei Doorman („zonde d-at we dat schip kwijt zijn!") ope reert. paalhoofd. Is de vergelijking ver gezocht? Ons intervieuw met hem levert weinig avontuurlijke verhalen op, al wordt de meeste tijd aan zijn ervarin gen in de luchtvaart gewijd. Hoewel hij wel eens angst en spanning heeft gekend soms in zijn eentje in de nauwe cockpit van een jager, met als „basis" een drijven de doos, ergens op zee en later als vlieger met een ei gen bemanning, is hij er al leen maar filosofisch door geworden. Uitvoerig spreekt hij over de psychologische hoedanigheden waaraan de marinevlieger vooral de carrier-vlieger moet vol doen. Hij weidt uit over de noodzaak van precisie, team work en mentale kwaliteiten en over kleine fouten, die zichzelf meedogenloos straf fen. Van zijn vluchten boven de 38e breedtegraad in Ko rea zegt hij alleen: „Ik heb respect gekregen voor de vuurleiding en de luchtaf weer van de Chinezen en Noord-Koreanen. Ze konden het je aardig benauwd ma ken, daarboven". Geraakt werd hij nooit. Éénmaal mis te hij bij een deklanding de dwars over het vliegdek ge spannen kabels en kwam In het vangnet terecht- Hij lijkt er nog verbaasd over. Tach tig procent van de ongeluk ken in de luchtvaart zijn aan menselijk falen te wijten. Aan onzorgvuldigheid, zorge loosheid of zelfoverschatting, zo leerde hij op een vliegvei- ligheidscursus in Amerika zo hij het zelf al niet ver moedt had. van kans onder moeilijke omstandigheden. Dat heb ik in Nieuw-Guinea ervaren". Hoe dient een beleid eruit te zien, dat door hem bedoel de teamgeest oproept en be vordert? Hagdorn: „Een beleid, ge baseerd op vertrouwen, ver trouwen naar beneden, dat omgekeerd vertrouwen naar boven in de hand werkt- Het is, dat weet ik zekerder dan wat dan ook, de enige weg om resultaat te bereiken. Beleid mag nim mer uitgaan van een wan trouwen jegens je medewer kers. Dat leidt tot catastro fes, zoals je leunt lezen in het boek „The Caine Muti ny", Hij is er het type niet naar om de afronding van zijn marine-carrière ook als het eindpunt te beschouwen. Over drie jaar zal hij de Nog wat losse notities als randversieringen in zijn zak boekje: een reis om de we reld met het Nederlandse smaldeel in 1960; een Neptu ne halen in Burbank (Cali- fornië) en die naar Neder lands Nieuw-Guinea vliegen: in 1962 een Neptune met be manning van Nieuw-Guinea naar Valkenburg vliegen; termen als vldeginstructeur van 1963 - 1966, tevens commandant van het KM-de- tachement bij de Neder lands-Belgische militaire vliegopleiding te Brustem (B); opnieuw met de Karei Doorman de hoge zee op; krijgt in 1968 het commando over een squadron Grumman Tracker onderzeebootbestrij- dingsvliegtuigen, daarna een functie op het departement van defensie, wordt hoofd vliegdianst en eerste officier op het marinevliegkamp Val kenburg en strijkt tenslotte neer in Vlissingem. Een zeemeeuw op een De veiligheid van zoveel met elkaar samenwerkende mensen is, vooral in de car rier-vliegerij, alleen te ver zekeren door de aanwezig heid van het beste materiaal en de beste mensen. Volgens ktzv Hagdorn behoort de voornaamste eigenschap van kwaliteitspersoneel een hoog ontwikkelde teamgeest te zijn. Van het materieel zegt hij: „Bezuinigingen op de technische uitrusting van de vloot, zoals ze nu weer drei gen, kunnen frustrerend op het personeel werken. Je kunt niet onbeperkt een wis sel blijven trekken op de bereidwilligheid en de loya liteit van de mensen. Het moreel zakt, als de spullen waarmee je bent uitgerust, niet deugen. Laat ons in Godsnaam een herhaling van het drama van 1938, toen er tenslotte wel geld maar geen tijd meer was voor moderni satie van de strijdkrachten, bespaard blijven! Technisch mogen wij geen achterstand riskeren. De koninklijke marine toe hoort tot de beste ter wereld, maar wil dat zo blijven, dan is perfect materieel even no dig als hooggeschoold (dus duur) personeel. Tegelijker tijd moeten wij efficiënt werken, vooral ten opzichte van ons zelf kritisch blijven, goede organisatiemodellen hebben doch vooral: de saamhorigheid en teamgeest in stand houden. Zonder team geest maak je geen schijn Sommigen in Nederland trekken het nut van ons aan deel in de westerse defensie en zelfs het hele Navo- bondgenootsehap in twij fel. Wat vindt de nieuwe commandant van de marine te Vlissingen, waar hij in oorlogstijd een Navo-hoed opzet en dan „Naval Com mander Schelde" heet, daar van? „Zolang er geen wereld rechtsorde bestaat waarin al le volkeren in onderling-be grip in vrede en veiligheid kunnen leven hebben wij on ze defensie nodig", zegt hij. „Wij leven niet onbedreigd en nog altijd geldt, dat onze vitaalste belangen liggen in het veilig stellen van de scheepvaartroutes, niet op de Noordzee alleen, maar juist op de oceanen. De Neder landse gemeenschap moet ons dan ook in staat stellen om onze taak ter verdediging van die belangen goed uit te voeren -en ik geloof dat het merendeel van die gemeen schap daartoe bereid is. De koninklijke marine is onver brekelijk verbonden met de Nederlandse samenleving". Een wereld-rechtsorde. Daarover heeft Hagdorn in zijn vliegende loopbaan wei eens gefilosofeerd. Zijn be langstelling voor de studie in het volkenrecht wijst trou wens al in die richting. „Weet u", zegt hij, „toen ik destijds nog zo'n beetje via de ouwe Indië-route een „Neptune" van Nieuw-Gui nea naar Valkenburg vloog, toen besefte ik daarboven eerst goed, dat er een we reldtaal bestond: het Engels. X11 de hele luchtvaart op onze planeet is Engels namelijk de voertaal. In je contact met de grond hoor je alleen aan het aceent van de radioman nen of je boven Karachi of boven Rome of Londen zit. Maar je verstaat elkaar alle maal. Dat geeft Je een schok- Zo'n besef van: zó zou het over de hele wereld, in alle sectoren van het leven kun nen zijn. Eén taal en dezelf de inhoud voor alle begrip pen. Je beseft dan opeens, dat de luchtvaart een middel tot wereldcontact is TOM KOOPMAN eindredactie bas augustijn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 3