HNISCH
„DE KAMPIOEN".
V
monteur
Jwerkers
plassers
ers
eurs
W. J. STOKVIS, I
"1
n - Hasselt.
van uw vrijheid
ABRAHAMS
genchauffeur
Hartman
A e n B
ECIALISTE
R. WENTINK
Zaterdagbij lage van 11 augustus 1973
Er was een tijd, 90 jaar geleden inmiddels, dat de ANWB nog 'n piepklei
ne vereniging was van mensen met een gezamenlijke hobbyhet berijden
ener velocipee, door ons later kortweg fiets genoemd. Gezien de prijzen
van de eerste typen, die varieerden van 120 tot ver over de 300 gulden (ter
vergelijking een dienstbode verdiende in die tijd en jaarsalaris van 150
gulden), beklommen aanvankelijk uitsluitend Heeren van stand het rij
wiel. Jaloers nagekeken door 't vrouwelijk deel der schepping. Slechts die
dame, die het risico durfde te nemen voor uiterst verdorven door te gaan,
dorsten het voorbeeld van him echtgenoten te volgen.
Jarenlang heeft de „Algemeenen Nederlandschen Wielrijdersbond" er
van alles aan gedaan om de fiets algemeen geaccepteerd te krijgen. Het
voornaamste wapen in die strijd was het „orgaan" van de ANWB, dat
aanvankelijk eenvoudigweg „maandblad" heette, maar dat in 1885 de
naam kreeg die het blad nü nog heeft„DE KAMPIOEN".
In het jiminummer van dat jaar verklaarde de toenmalige hoofdredak-
tie van De Kampioen de keuze van deze naam als volgt
«■@rgaan van het
emeen ^[ederlandsch ^ïelrijdersbond.
Leonard de Vries en Ilonka van Amstel hebben ter gelegenheid van het
90-jarig bestaan van de ANWB de moeite genomen de eerste 25 jaar
gangen van de Kampioen door te lezen om te zien hoe deze strijd gestreden
werd. Het resultaat van dit onderzoek hebben zij vastgelegd in een fan
tastisch boek met honderden originele illustraties, dat zij de titel „De
dolle entree van automobiel en velocipee" meegaven. Wie de raad van
Leonard de Vries, in het voorwoord gegeven, opvolgt en zich niet beperkt
tot plaatjes kijken, maar ook de moeite neemt het gebodene te lezen, doet
de ene verrukkelijke ontdekking na de andere. Op deze pagina heb ik ge
probeerd wat over te brengen van de sfeer, die uit het boek spreekt. Daar
bij heb ik om ruimtetechnische redenen de automobiel de automobiel ge
laten en me beperkt tot de entree van de velocipee. (W.W.)
De dolle entree van automobiel en velocipee. Samengesteld door Leonard
de Vries en Ilonka van Amstel. Uitgeverij De Haan-Bussum.
Dienstmeisjes op de fiets? Neen!
Vragenrubriek
De HUMBER is de schoonste i
overwinning van den menscli op
liet staal.
ARNHEM. 1
Een treurig einde
Ingezonden
Men zegt:
Zullen Wielschaatsen
Het Rijwiel verdringen?
13
DE
DE CRONINCER sgfugb-
RIJWIELENFABRIEK.
Hersenziekte door
Wielrijden?
In het Jaar 1920
ingalowpark
ielgië)
nog de mooiste plaatsen
SENSATIONEEL
AANBOD
Ons zomerhuisje
MINOU reeds vanaf
2.000,incl. B.T.W
Mogelijk voor 100% 't.
financieren over
60 maanden en langer
OR STACARAVANS
oor elk gezin een passen.
ijzen vanaf 5995
iweg 153 Hoogerheide
rispunt Korteven)
f KRAANBEDRIJF
g 11 Bergen op Zoom
24, privé 33017.
sftreding op diverse
n bij de heer
avonds tussen
.telijke vestigingseisen)
>er.
^LON
Telefoon 01600-5 58 32
roject Total N.V. te
n van 8.00 tot 16.00 uur:
zeg te Borssele of
13097, vragen naar mr.
/ijk 26, Tel. 01680-4655,
125 DORDRECHT
1 worden geplaatst vooi
diverse projecten z°a1^
kantoorgebouwen -w0"
regel- en besturings-
sen -
:n terdege kundig zijn
in staat zijn om Pr°)ectf'
de hand van summiere g
jtingswerk moet hun ni
ns moeten zij tenminste
hebben en genegen ZU
hun taak in te zetten.
25 jaar.
en schriftelijk reflecteren
dres.
vri
DOLLE
AUTOMOBIEL
H-" ts
li. JAARGAKG. Druk van F. B. VAN DITMAR Utrecht
JE XI 1885. Xo. 15.
oo gaut Sun ons Maandblad in een nieuw,
en, naar wij gclooven, veel verbeterd
gewaad, de reereld in.
De wcnschelijkheid om ons orgaan
cm titel te geven teas langzamerhand gaan blijken
cit ook de drnklxr, dc Heer Van Ditmar achtte
het nuttig, dat het tijdschrift als advertentieblad
niet langer naamloos blijven zou.
Het kiezen van dien naam was lang niet gemak
kelijk. Hij moest zijn: kort en krachtig, niet zin
ledig, gemakkelijk uit te spreken, goed Nederlandsch
en niet buiten ons sport staande als een kat in
een vreemd pakhuis.
De keus is ten slotte gevallen op den titel
..DE KAMPIOEN". Kampioen, een woord van
denself den oorsprong en met ongeveer dezelfde be
trekenis als het Fransche en Engelsche „Champion"
is een goed vudcrlandsch woordhet bcteékent voor
vechter, verdediger, held.
Welnu ons Bondsorgaan sal „voorvechten" waar
het geldt, bij het publiek de meening te vestigendat
ons sport inderdaad recht van bestaan" heeft-. Het wil
vechten voor de belangen van de vcrceniying, die
maar al te dikwijls een kampioennoodig heeft.
Een verdediger moet ons blad worden, in dc ge
vallen, dat het niet vooruitstrevend kan te werk
gaan en voet voor voet ons verkregen bezit, ons
recht, aan den aanvaller moet worden betwist.
Zoolang ons Maandblad zijn nieuwen naam met
eere draagt, zoolang het zal zijn en blijven een-
voorvechter en een verdediger, zoolang zal het zeker
in voorspoed en tegenspoed, in lief en, leed pal
staan als een held en terecht een kampioen kunnen
heeten omdat het waarlijk een kampioen zal zijn.
Naar aanleiding van het
pleidooi in „De Kampioen" om
dienstmeisjes in de gelegen
heid te stellen de rijwielsoort
te beoefenen, meen ik dat dit
aan meisjes, die in dienstbe
trekking zijn, niet moet wor
den toegestaan! In het belang
van de meisjes zelve!
Wie tegenwoordig, vooral in
Den Haag. eens bij familie of
kennissen de dienstboden ga
deslaat. zal bemerken dat zij
over het algemeen boven haar
stand gekleed gaan. Niet al
leen des zondags of op de uit
gaansavonden. maar ook
thuis, in hare werkzaam
heden, zien ze er gaarne uit
als dame. Dit zoude op zich
zelf nog niet zo erg zijn als
niet, behalve die zucht tot
opschik, bij de meesten de
„hogerop" te komen, doet
haar «eheel andere wensen
koesteren, en is helaas nu al
menigmaal oorzaak, dat het
met velen van die coquette
juffertjes slecht afloopt.
En waar moet het heen als
men haar toestaat. evenals
mevrouw of de dochter des
huizes, te gaan wielrijden?
Het meisje komt door de
beoefening van de sport in
kennis met heren in plaats
van met jonge lieden van
haar stand, ze zal zich lang
zamerhand te goed achten
voor meidenwerk en zich vol
komen de pas afsnijden om
eenmaal een eenvoudige
werkmansvrouw te worden.
Een jongeman van haar
stand verlangt geen dame die
wielrijdt: hli zelf is niet in
staat zich een rijwiel aan te
neiging bestond .om zoveel
mogelijk te verbergen wie en
wat zij zijn. Het dragen van
een mutsje vinden ze dien
tengevolge verschrikkelijk: er
zijn er onder die zich vrese
lijk zouden schamen om
werkhanden te hebben en die
daarom met handschoenen
aan het min of meer
vuile werk verrichten.
Al deze verschijnselen zijn
een gevolg daarvan dat de
moderne dienstbode zich niet
als vroeger voorstelt om, na
enige jaren dienen, een een
voudig werkman als echtge
noot te krijgen.
De zucht om zogenaamd
schaffen en weet wel dat het
dienstboden loon haar niet
alléén in staat kan stellen 'n
fiets te betalen. Waar nu aan
de ene kant het meisje ver
langt zo spoedig mogelijk uit
haar dienstbaarheid te gera
ken, en aan de andere kant
de kans op een huwelijk, dat
haar past, verkeken is, blij ft
haar niets anders over dan
de weg der schande. der el
lende!
Ik denk dat iedere mevrouw,
en de verstandigen onder de
dienstmeisjes (zo ze dit le
zen) het met mij eens zullen
zijn.
Een wielrijdster.
Ik maak dikwijls tochten en heb in som
mige streken veel last van honden, waar
van sommige mij niet geringe angst be
zorgen door hunne pogingen om een
mijner benen te pakken. Ik draag, om
in uiterste gevallen te qebruiken. dan
ook steeds een met scherp geladen re
volver bij me. In Duitsland is onlangs
een wielrijder vrijqesproken. die een hond
neerschoot, welke het hem lastiq maak
te. Is in ons land ook zo iets voorgeko
men?
Het is mij niet bekend of
in ons land ooit een wielrijder
een hond heeft neergescho
ten, maar wel wi] ik de toe
rende leden ervan in kennis
stellen op welke wijze men
zich op de weg van de zo
lastige en gevaarlijke blaffen
de en bijtende honden kan
ontdoen
In onze club hebben wij 'n
zeer verdienstelijk lid. die er
niet tegen op ziet op onze
clubtochten 5 tot 6 surcharge
mee te nemen in de vorm
van allerlei stenen Dat heer
schap heeft door oefening 'n
bewonderenswaardige han
digheid verkregen om, met
flinke gang rijdende, blaffen
de of bijtende honden met
bovengenoemde projectielen
te treffen, ia. somtijds door
de kracht van de worp tegen
de grond te smakken met het
voor de andere rijders gunsti
ge gevolg dat het dier met de
staart tussen de poten het
hazepad kiest. Ook a! wordt
het beest niet getroffen, dan
■<S<R(8®S(8S(ï
l De Hoofdredacteur van „de Kampioen"
de heer FRANS NETSCHER, zegt:
Ol'DE KRAAK,
S)
Hoofdagent voor Nederland. j)
Een Hollandse wielrijder
Coster, heeft zich te Bordeaux
met een revolverschot van 't
leven beroofd. Na op de baan
van verscheidene rijders ge
wonnen te hebben, ging hij
een match aan met onze
vroegere landgenoot Kinder-
len, welke hij verloor.
Dit heeft hem zo aangepakt
dat hij tot de noodlottige
daad overging. Volgens een
Frans blad daarentegen moet
Coster in een restaurant een
hevige woordenwisseling met
een bezoeker hebben gehad,
welke zo hoog opliep dat de
ze hem een stenen voorwerp
naar het hoofd slingerde.
welke hem het voorhoofd ver
brijzelde. Als een krankzinni
ge is hij daai-op, met bloed
bedekt, naar huis gedraafd,
waar hij met een pistool de
treurige daad volbracht.
Al kennen wij onze overle
den landgenoot niet, wij ge
voelen medelijden met de ion-
geling, die daar, waar 't vro
lijke leven hem tegenbruiste,
in een onbezonnen ogenblik
dat vernietigde.
Mijnheer de Redacteur van
„de Kampioen"
Onder de titel „Een treurig
einde" lees ik een bericht o-
ver de zelfmoord van de heer
Coster Vergun mij de juiste
toedracht van de zaak mede
te delen De heer Coster heeft
zich geenszins doodgeschoten
omdat hij een match tegen
mij had verloren Die match
had niet plaats gehad de zon
dag van zijn overlijden, doch 8
dagen tevoren, en de dag dat
het onheil heeft plaats gehad,
won de heer Coster in de mor
gen een match van '000 fres
tegen de heer Loste
Volgens de Franse couran
ten heeft Coster zijn overlij
den door het revolverschot
slechts bespoedigd daar de
wonde, hem met een stenen
luciferpot aangebracht door
de heer de P dodelijk was.
Inmiddels verblijf ik met
achting.
Uw Dw. Dienaar
3. KIDERLEN Jr.
In een Engels tijdschrift lezen wij
over een nieuw vervoermiddel, dat
bestemd is om het rijwiel te verdrin
gen: pneumatic schaatsen voor de
weg. Deze schaatsen worden evenals
de gewone aan de voeten bevestigd.
In plaats van ijzers bevinden zich
onder iedere voet twee wieltjes, ach
ter elkaar geplaatst. De wieltjes zijn
als die van 't rijwiel ingericht en voor
zien van pneumatic banden. Zij heb
ben kogelassen, lopen geruisloos
terwijl de snelheid waarmee men
zich voortbeweegt, die van het rijwiel
evenaart
eD-
'OS,
ïen
Frank Delmont een racer ov rol
schaatsendaagt iedere wielrijder
uit voor 1200 tegen hem te rij~
den. Wie heeft er lust?
xijn te bekomen itan
verwijdert het zich dikwijls zo
snel mogelijk. Honden schij
nen een kolossale afkeer te
hebben van hen achterna
vliegende stenen.
Tengevolge van dat handi
steenwerpen heeft men h'
ons tegenwoordig niet meei
zoveel last var honden.
Voor dat steenwerpersbaantje
is in elke club waarschiinlijk
we] een liefhebber te vinden
en alle clubleden zullen zulk
een verdienstelijk voorrijder
toeiuichen en danken als hij
hun op een tocht het dikwijls
genotvolle schouwspel schenkt
van een vluchtende bullebak
Dit middel is mijns inziens
te verkiezen boven het rijden
met een scherp geladen re
volver die door vallen en an
dere onvoorziene omstandig
heden onverwachts kan af
gaan
Dankend voor de plaats
ruimte Mijnheer de Redac
teur. tekent:
RAALEK-KUS
Het praatje doet de ronde
dat in Utrecht een jongmens
zou gestorven zijn aan eer
hersenziekte tengevolge var
te veel wielrijden Men heeft
ons meegedeeld dat de ziekte
is begonnen nadat de ionge
ling in een zwembassin wil
lende springen met het hoofd
tegen een paal stiet Vanaf
dat ogenblik zou hij geklaagd
hebben over pijn in 't hoofd
't Is echter een feit dat hij
daarna nog wiel gereden
heeft.
i Men zegt dat binnenkort bij
de politie in Amsterdam een
nieuwe vinding in gebruik zal
worden genomen om wielrij
ders te vangen, die te snel
rijden: het moet een soort net
zijn. maar verder zwijgen ue
geruchten er over.
Onderwijzer: Wat is een voet
ganger?
Leerling: Een voetganger ls
'n menselijk wezen van lagere
orde dat niet wielrijdt Deze
soort is gelukkig zeei zeldzaam
en reeds bijna geheel uitge
storven.
mmm
rrTft'fiimtrrtffifiir'