HNISCH „DE KAMPIOEN". V monteur Jwerkers plassers ers eurs W. J. STOKVIS, I "1 n - Hasselt. van uw vrijheid ABRAHAMS genchauffeur Hartman A e n B ECIALISTE R. WENTINK Zaterdagbij lage van 11 augustus 1973 Er was een tijd, 90 jaar geleden inmiddels, dat de ANWB nog 'n piepklei ne vereniging was van mensen met een gezamenlijke hobbyhet berijden ener velocipee, door ons later kortweg fiets genoemd. Gezien de prijzen van de eerste typen, die varieerden van 120 tot ver over de 300 gulden (ter vergelijking een dienstbode verdiende in die tijd en jaarsalaris van 150 gulden), beklommen aanvankelijk uitsluitend Heeren van stand het rij wiel. Jaloers nagekeken door 't vrouwelijk deel der schepping. Slechts die dame, die het risico durfde te nemen voor uiterst verdorven door te gaan, dorsten het voorbeeld van him echtgenoten te volgen. Jarenlang heeft de „Algemeenen Nederlandschen Wielrijdersbond" er van alles aan gedaan om de fiets algemeen geaccepteerd te krijgen. Het voornaamste wapen in die strijd was het „orgaan" van de ANWB, dat aanvankelijk eenvoudigweg „maandblad" heette, maar dat in 1885 de naam kreeg die het blad nü nog heeft„DE KAMPIOEN". In het jiminummer van dat jaar verklaarde de toenmalige hoofdredak- tie van De Kampioen de keuze van deze naam als volgt «■@rgaan van het emeen ^[ederlandsch ^ïelrijdersbond. Leonard de Vries en Ilonka van Amstel hebben ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de ANWB de moeite genomen de eerste 25 jaar gangen van de Kampioen door te lezen om te zien hoe deze strijd gestreden werd. Het resultaat van dit onderzoek hebben zij vastgelegd in een fan tastisch boek met honderden originele illustraties, dat zij de titel „De dolle entree van automobiel en velocipee" meegaven. Wie de raad van Leonard de Vries, in het voorwoord gegeven, opvolgt en zich niet beperkt tot plaatjes kijken, maar ook de moeite neemt het gebodene te lezen, doet de ene verrukkelijke ontdekking na de andere. Op deze pagina heb ik ge probeerd wat over te brengen van de sfeer, die uit het boek spreekt. Daar bij heb ik om ruimtetechnische redenen de automobiel de automobiel ge laten en me beperkt tot de entree van de velocipee. (W.W.) De dolle entree van automobiel en velocipee. Samengesteld door Leonard de Vries en Ilonka van Amstel. Uitgeverij De Haan-Bussum. Dienstmeisjes op de fiets? Neen! Vragenrubriek De HUMBER is de schoonste i overwinning van den menscli op liet staal. ARNHEM. 1 Een treurig einde Ingezonden Men zegt: Zullen Wielschaatsen Het Rijwiel verdringen? 13 DE DE CRONINCER sgfugb- RIJWIELENFABRIEK. Hersenziekte door Wielrijden? In het Jaar 1920 ingalowpark ielgië) nog de mooiste plaatsen SENSATIONEEL AANBOD Ons zomerhuisje MINOU reeds vanaf 2.000,incl. B.T.W Mogelijk voor 100% 't. financieren over 60 maanden en langer OR STACARAVANS oor elk gezin een passen. ijzen vanaf 5995 iweg 153 Hoogerheide rispunt Korteven) f KRAANBEDRIJF g 11 Bergen op Zoom 24, privé 33017. sftreding op diverse n bij de heer avonds tussen .telijke vestigingseisen) >er. ^LON Telefoon 01600-5 58 32 roject Total N.V. te n van 8.00 tot 16.00 uur: zeg te Borssele of 13097, vragen naar mr. /ijk 26, Tel. 01680-4655, 125 DORDRECHT 1 worden geplaatst vooi diverse projecten z°a1^ kantoorgebouwen -w0" regel- en besturings- sen - :n terdege kundig zijn in staat zijn om Pr°)ectf' de hand van summiere g jtingswerk moet hun ni ns moeten zij tenminste hebben en genegen ZU hun taak in te zetten. 25 jaar. en schriftelijk reflecteren dres. vri DOLLE AUTOMOBIEL H-" ts li. JAARGAKG. Druk van F. B. VAN DITMAR Utrecht JE XI 1885. Xo. 15. oo gaut Sun ons Maandblad in een nieuw, en, naar wij gclooven, veel verbeterd gewaad, de reereld in. De wcnschelijkheid om ons orgaan cm titel te geven teas langzamerhand gaan blijken cit ook de drnklxr, dc Heer Van Ditmar achtte het nuttig, dat het tijdschrift als advertentieblad niet langer naamloos blijven zou. Het kiezen van dien naam was lang niet gemak kelijk. Hij moest zijn: kort en krachtig, niet zin ledig, gemakkelijk uit te spreken, goed Nederlandsch en niet buiten ons sport staande als een kat in een vreemd pakhuis. De keus is ten slotte gevallen op den titel ..DE KAMPIOEN". Kampioen, een woord van denself den oorsprong en met ongeveer dezelfde be trekenis als het Fransche en Engelsche „Champion" is een goed vudcrlandsch woordhet bcteékent voor vechter, verdediger, held. Welnu ons Bondsorgaan sal „voorvechten" waar het geldt, bij het publiek de meening te vestigendat ons sport inderdaad recht van bestaan" heeft-. Het wil vechten voor de belangen van de vcrceniying, die maar al te dikwijls een kampioennoodig heeft. Een verdediger moet ons blad worden, in dc ge vallen, dat het niet vooruitstrevend kan te werk gaan en voet voor voet ons verkregen bezit, ons recht, aan den aanvaller moet worden betwist. Zoolang ons Maandblad zijn nieuwen naam met eere draagt, zoolang het zal zijn en blijven een- voorvechter en een verdediger, zoolang zal het zeker in voorspoed en tegenspoed, in lief en, leed pal staan als een held en terecht een kampioen kunnen heeten omdat het waarlijk een kampioen zal zijn. Naar aanleiding van het pleidooi in „De Kampioen" om dienstmeisjes in de gelegen heid te stellen de rijwielsoort te beoefenen, meen ik dat dit aan meisjes, die in dienstbe trekking zijn, niet moet wor den toegestaan! In het belang van de meisjes zelve! Wie tegenwoordig, vooral in Den Haag. eens bij familie of kennissen de dienstboden ga deslaat. zal bemerken dat zij over het algemeen boven haar stand gekleed gaan. Niet al leen des zondags of op de uit gaansavonden. maar ook thuis, in hare werkzaam heden, zien ze er gaarne uit als dame. Dit zoude op zich zelf nog niet zo erg zijn als niet, behalve die zucht tot opschik, bij de meesten de „hogerop" te komen, doet haar «eheel andere wensen koesteren, en is helaas nu al menigmaal oorzaak, dat het met velen van die coquette juffertjes slecht afloopt. En waar moet het heen als men haar toestaat. evenals mevrouw of de dochter des huizes, te gaan wielrijden? Het meisje komt door de beoefening van de sport in kennis met heren in plaats van met jonge lieden van haar stand, ze zal zich lang zamerhand te goed achten voor meidenwerk en zich vol komen de pas afsnijden om eenmaal een eenvoudige werkmansvrouw te worden. Een jongeman van haar stand verlangt geen dame die wielrijdt: hli zelf is niet in staat zich een rijwiel aan te neiging bestond .om zoveel mogelijk te verbergen wie en wat zij zijn. Het dragen van een mutsje vinden ze dien tengevolge verschrikkelijk: er zijn er onder die zich vrese lijk zouden schamen om werkhanden te hebben en die daarom met handschoenen aan het min of meer vuile werk verrichten. Al deze verschijnselen zijn een gevolg daarvan dat de moderne dienstbode zich niet als vroeger voorstelt om, na enige jaren dienen, een een voudig werkman als echtge noot te krijgen. De zucht om zogenaamd schaffen en weet wel dat het dienstboden loon haar niet alléén in staat kan stellen 'n fiets te betalen. Waar nu aan de ene kant het meisje ver langt zo spoedig mogelijk uit haar dienstbaarheid te gera ken, en aan de andere kant de kans op een huwelijk, dat haar past, verkeken is, blij ft haar niets anders over dan de weg der schande. der el lende! Ik denk dat iedere mevrouw, en de verstandigen onder de dienstmeisjes (zo ze dit le zen) het met mij eens zullen zijn. Een wielrijdster. Ik maak dikwijls tochten en heb in som mige streken veel last van honden, waar van sommige mij niet geringe angst be zorgen door hunne pogingen om een mijner benen te pakken. Ik draag, om in uiterste gevallen te qebruiken. dan ook steeds een met scherp geladen re volver bij me. In Duitsland is onlangs een wielrijder vrijqesproken. die een hond neerschoot, welke het hem lastiq maak te. Is in ons land ook zo iets voorgeko men? Het is mij niet bekend of in ons land ooit een wielrijder een hond heeft neergescho ten, maar wel wi] ik de toe rende leden ervan in kennis stellen op welke wijze men zich op de weg van de zo lastige en gevaarlijke blaffen de en bijtende honden kan ontdoen In onze club hebben wij 'n zeer verdienstelijk lid. die er niet tegen op ziet op onze clubtochten 5 tot 6 surcharge mee te nemen in de vorm van allerlei stenen Dat heer schap heeft door oefening 'n bewonderenswaardige han digheid verkregen om, met flinke gang rijdende, blaffen de of bijtende honden met bovengenoemde projectielen te treffen, ia. somtijds door de kracht van de worp tegen de grond te smakken met het voor de andere rijders gunsti ge gevolg dat het dier met de staart tussen de poten het hazepad kiest. Ook a! wordt het beest niet getroffen, dan ■<S<R(8®S(8S(ï l De Hoofdredacteur van „de Kampioen" de heer FRANS NETSCHER, zegt: Ol'DE KRAAK, S) Hoofdagent voor Nederland. j) Een Hollandse wielrijder Coster, heeft zich te Bordeaux met een revolverschot van 't leven beroofd. Na op de baan van verscheidene rijders ge wonnen te hebben, ging hij een match aan met onze vroegere landgenoot Kinder- len, welke hij verloor. Dit heeft hem zo aangepakt dat hij tot de noodlottige daad overging. Volgens een Frans blad daarentegen moet Coster in een restaurant een hevige woordenwisseling met een bezoeker hebben gehad, welke zo hoog opliep dat de ze hem een stenen voorwerp naar het hoofd slingerde. welke hem het voorhoofd ver brijzelde. Als een krankzinni ge is hij daai-op, met bloed bedekt, naar huis gedraafd, waar hij met een pistool de treurige daad volbracht. Al kennen wij onze overle den landgenoot niet, wij ge voelen medelijden met de ion- geling, die daar, waar 't vro lijke leven hem tegenbruiste, in een onbezonnen ogenblik dat vernietigde. Mijnheer de Redacteur van „de Kampioen" Onder de titel „Een treurig einde" lees ik een bericht o- ver de zelfmoord van de heer Coster Vergun mij de juiste toedracht van de zaak mede te delen De heer Coster heeft zich geenszins doodgeschoten omdat hij een match tegen mij had verloren Die match had niet plaats gehad de zon dag van zijn overlijden, doch 8 dagen tevoren, en de dag dat het onheil heeft plaats gehad, won de heer Coster in de mor gen een match van '000 fres tegen de heer Loste Volgens de Franse couran ten heeft Coster zijn overlij den door het revolverschot slechts bespoedigd daar de wonde, hem met een stenen luciferpot aangebracht door de heer de P dodelijk was. Inmiddels verblijf ik met achting. Uw Dw. Dienaar 3. KIDERLEN Jr. In een Engels tijdschrift lezen wij over een nieuw vervoermiddel, dat bestemd is om het rijwiel te verdrin gen: pneumatic schaatsen voor de weg. Deze schaatsen worden evenals de gewone aan de voeten bevestigd. In plaats van ijzers bevinden zich onder iedere voet twee wieltjes, ach ter elkaar geplaatst. De wieltjes zijn als die van 't rijwiel ingericht en voor zien van pneumatic banden. Zij heb ben kogelassen, lopen geruisloos terwijl de snelheid waarmee men zich voortbeweegt, die van het rijwiel evenaart eD- 'OS, ïen Frank Delmont een racer ov rol schaatsendaagt iedere wielrijder uit voor 1200 tegen hem te rij~ den. Wie heeft er lust? xijn te bekomen itan verwijdert het zich dikwijls zo snel mogelijk. Honden schij nen een kolossale afkeer te hebben van hen achterna vliegende stenen. Tengevolge van dat handi steenwerpen heeft men h' ons tegenwoordig niet meei zoveel last var honden. Voor dat steenwerpersbaantje is in elke club waarschiinlijk we] een liefhebber te vinden en alle clubleden zullen zulk een verdienstelijk voorrijder toeiuichen en danken als hij hun op een tocht het dikwijls genotvolle schouwspel schenkt van een vluchtende bullebak Dit middel is mijns inziens te verkiezen boven het rijden met een scherp geladen re volver die door vallen en an dere onvoorziene omstandig heden onverwachts kan af gaan Dankend voor de plaats ruimte Mijnheer de Redac teur. tekent: RAALEK-KUS Het praatje doet de ronde dat in Utrecht een jongmens zou gestorven zijn aan eer hersenziekte tengevolge var te veel wielrijden Men heeft ons meegedeeld dat de ziekte is begonnen nadat de ionge ling in een zwembassin wil lende springen met het hoofd tegen een paal stiet Vanaf dat ogenblik zou hij geklaagd hebben over pijn in 't hoofd 't Is echter een feit dat hij daarna nog wiel gereden heeft. i Men zegt dat binnenkort bij de politie in Amsterdam een nieuwe vinding in gebruik zal worden genomen om wielrij ders te vangen, die te snel rijden: het moet een soort net zijn. maar verder zwijgen ue geruchten er over. Onderwijzer: Wat is een voet ganger? Leerling: Een voetganger ls 'n menselijk wezen van lagere orde dat niet wielrijdt Deze soort is gelukkig zeei zeldzaam en reeds bijna geheel uitge storven. mmm rrTft'fiimtrrtffifiir'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13