Jan van Holthe 'geketend' terug Bes tuu Korfba te Kloe> Hoe de dokter verzuipt in Brabant De call-girls van Arthur Koestier Steiner loog alsof het gedrukt stond Johan Cruyff toch weg? WEIBEL LEIDER I FRANSE CAMERA-OGEN 9 cultuur I WAT DOEN WE VOORTAAN MET STAATS- EN ANDERE PRIJZEN? ota bene ijdschrift xpositie xpositie LEUGENS Supertanker te water bij Verolmewerf De baard van tante Ir. Beneken benoemd aan TH Eindhoven Gesprek over erkenning DDR door Y.S. VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1973 fe* fe fe HET BRABANTS Orkest geeft op 16 augustus een con cert in Parijs. Eervolle uitno diging in het kader van het Festival Estival de Paris 1973, dat 30 concerten omvat. In een van de best klinkende .talen van Parijs, de grote gehoorzaal van de Faeulté de Droit, (ruim 1500 plaatsen) speelt HBO ou verture Cyrano van Wagenaar, vioolconcert in D van Tsjai- kowski met Emmy Verhey en de Nieuwe Wereldsymfonde van Dvorak. Natuurlijk o.l.v. Hein Jordans. WEB, een jonge Zeeuwse kunstenaarsgroep presenteert zich van 11 tot en met 24 augustus in het gemeentehuis van Zondert. Dagelijks van 8.2M2.30 en van 13.45 tot 17.30 uur behalve zaterdags cn zondags van 13.30-17 uur zijn daar 95 werken van 14 artiesten te zien. Olieverven, lino's, tekeningen, applicaties, etsen, gobelins e.d. SINCFALA, een andere kunstgroep, exposeert van 11 tot en met 19 augustus dage lijks van 10-12 (zo. niet) en van 14-17 (zo. wel) in de bo venzaal van de Franse Kerk te Groede. CALLAS, u weet wel. komt na acht j'aar weer op het podium. Op 22 september in de Royal Festival Hall in Lon den, samen met de Italiaanse tenor Di Stefano; recital. Kaartjes voor één pond per stuk kunnen alleen per post besteld worden; om zwarte handel te voorkomen. 9 VAN ABBE-museum gaat morgen weer open met „zo- mertentoonstelling" uit eigen collectie. Vooral werk, dat laatste jaren weinig aan bod kwam. Henri Plaat is gast in de verzameling. HALF MILJOEN mensen nemen in ons land momenteel dansles in 210 dansscholen met ruim 400 leerkrachten. Gestegen belangstelling; zelfs een rage zegt de Nederlandse Bond van Dansleraren, die de zer dagen in Arnhem verga dert. Die rage geldt m.n. de stijl- en latijns-Amerikaanse dansen. De soft-music wint het de laatste tijd bovendien van de hard-beat. Ook in de dans dus de neo-romantiek. De staatsprijzen staan op de helling; althans in de kunst sector. Het ziet er b.v. nog niet naar uit ondanks het gerommel" enkele jaren gele den dat onze befaamde lint jesregen wordt afgeschaft. In onze maatschappij van belonen en straffen kunnen we kenne lijk nog niet zonder deze schouderklopjes, ook al berust b.v. 10-jaar trouwe dienst ei genlijk op geen enkele ver dienste, maar waarschijnlijk meer op een gebrek aan fanta sie. Nu heeft minister mr. H. van Doorn (CRM) de Raad voor de Kunst gevraagd hem een advies uit te brengen over het handhaven of afschaffen van staatsprijzen. Als voor proefje wordt dit jaar, zoals bekend de staatsprijs voor film niet uitgereikt. Dat snode plan lukte onder minister En gels nog niet bij de staatsprijs voor beeldende kunsten. Het advies van de raad kan belangrijk worden, omdat heel wat provincies, steden en dor pen in de loop der tijden al lerlei representatieve prijzen hebben ingesteld. Prijzen, die aan lieden, die bepaalde (ver) diensten hadden bewezen doorgaans werden verleend al of niet aan de gemeenschap, maar dikwijls het meest aan zichzelf. De kunstenaars, in welke tak van kunstzinnige expressie dan ook, die volgens meestal ondoorgrondelijk sa mengestelde commissies goed bleken te zijn voor een prijs van zoveel duizend gulden, waren meestal namen van „jongens" die het toch al wel „gemaakt" hadden. Door die prijs kwam hij in een nog hogere belastingschijf terecht, zodat heel wat prijzengeld „netjes" terugstroomde naar waar het vandaan kwam. De prijzen hoeven m.i. niet afgeschaft te worden, wel de mentaliteit er omheen. Er is eigenlijk geen mens, die zon der schouderklopjes (al klinkt dat wat vervelend) kan leven. Zinvoller lijkt het daarom alle prijzenpotten van bestemming te veranderen. In plaats van prijzen als beloning achter af, het geld uit te delen aan hen, die hoopvolle verwachtin gen wekken. Aan hen, die een duwtje in de goede richting nodig hebben; stimuiering. Al zitten ook hier haken en ogen aan. Want wat zijn hoopvolle verwachtingen? Wat moet er gestimuleerd worden? Dat zal ook sterk afhankelijk blijken van de maatschappij-opvattin gen, die er leven. H.E. „Ik ben geobsedeerd door de ruim ie", zegt Jan van Holthe, wiens draadplastieken, ijzeren beelden en gekleurde objecten tot 3 september in cultureel centrum De Beyerd Breda te zien zijn. Daarom woont hij nu al 15 jaar te midden van de weidse korenvelden in dc buurt van het Franse Chartres, in Pré St.-Evroult. Daarom ook maakt hij grote metalen plastieken, die alles mei ruimte te maken hebben. Ge vangen ruimte; de laatste ja ren worden zijn ruimte-zoe kende situaties letterlijk geke tend, omwonden met gelaste kettingen. Kleur en vorm aan aan banden gelegd. „Die ket- tingen...tja..nu ik er zo over zit te praten, denk ik, dat het wel iets met mijn leven te maken heeft", zegt Jan van Holthe. Hij werd in '23 geboren in Soerabaja. Heeft alle ellende van oorlog en Jappen meege maakt. Kwam in '46 naar ons land. „Naar Europa, de baker mat van de cultuur"; vanaf zijn zevende jaar tekende en schilderde hij al dagelijks. Kreeg aan academies te Arn hem, Amsterdam en Den Haag zijn opleiding, Debuteerde in 1952 op de Start 1-tentoonstel- ling; als schilder. Werd weg geschreven. „Ik heb nog 200 schilderijen staunzegt hij. Nederland werd hem te be nauwd. „Ik zat hier niet lek ker in mijn vel. Het is hier al lemaal zo ontzettend klein. In Frankrijk stond ergens een ou de dorpsschool leeg. De sprong werd gewaagd. Moeilijke ja ren. maar geleidelijk erken ning. Hij exposeerde in Frankrijk ieder jaar. De pers kreeg aandacht voor hem; de t.v. draaide een film van zijn werk; opdrachten volgden. In al die jaren is er in zijn wijze van werken nogal wat ge beurd. Daarom bevat de expo sitie in de Beyerd (die ook naar Hilversum, Apeldoorn en Venlo gaat) werk sedert 1962. „Ik kom naar Neder- land terug met een tentoon stelling uit nostalgie", vertelt hij, „en omdat Nederland een naam heeft in het buitenland, fk wil graag de aansluiting houden. In het begin van de zestiger jaren maakt Jan van Holthe zich los van het schilderij met de afbakenende lijst. Via het maken van reliëfs werd hij gegrepen door het vlak; ging solderen en kwam zo „in de ruimte" terecht. Leefde van Bauhaus-idealen voor een be tere wereld. Mondriaan en Stijl-principes; structuralis tische uitgangspunten, waarbij de techniek zich aanpast aan het materiaal. Een aantal draadplastieken uit die tijd il lustreren dit op de expositie. Daarna ontstaan er grotere ijzeren objecten; „matériaux brutes", willekeurig uitgeknipt en zacht aaneengelast tot sier lijke constructies. De kleur verdwijnt. Jan Holthe noemt ze constellaties, verheven toe standen. Nadruk ligt op het esthetische, op de sierlijke vor men. „Maar", zegt hij, „we le ven niet in een esthetische tijd. Er gebeuren chaotische dingen. We moeten oppassen voor mooie dingen". Toen ontstonden, wat hij noemt, zijn situaties (in tegen stelling tot constellaties). „De afstand van de mens naar de vuilnishoop wordt steeds klei ner. Misschien speel ik nu een rol door dingen van de vuil nishoop te halen en ze te be houden, want het gaat ontzet end snel verloren. Och, ik weet ook niet waarom ik het doe. De Fransen plakken er direct een stuk literatuur op. Ze spreken b.v. van een sadis me. Zoek 't maar uit. Ik zou het' niet weten", zegt hij be scheiden. Oude matrassen, landbouwwerktuigen, auto wrakken e.d. last hij „willekeu rig samen en omwikkelt deze met gelaste kettingen; clau strofobie, het woord valt; de wereld in al haar benauwenis. Tevens een terugkeer naar een nouvelle figuration, naar het verhalende (de boodschap), waarbij de kleur, het opspui ten van gemeen-zoete kleuren, is teruggekeerd. Junksculp tuur, arte povera... etiketten: schieten door het hoofd. Jan van Holthe hoort bij zijn tijd. Hij voert een geestelijke strijd met deze wereld, met zichzelf; met esthetische en geëngageer de tegenkrachten in zichzelf. Misschien herkent u er iets van bij u zelf HENK EGBERS RAAM-95: „Ieder produk- tiesysteem levert de bijbeho rende, significante menselijke „eigenschappen" op, wat in West-Europa vooral neerkomt op een sterke vervreemding; eenzaamheidsgevoelens, isole ment tov de omringende we reld, etc, wat zich in het maatschappelijke en in het culturele leven manifesteert in de „leer" van het individualis me. aldus J. Wesselo in „Kunst als kunst vooralsnog". Daarin bekijkt hij de relatie maatschappij-cultuur m.n. aan de hand van de literatuur en de film. Gerard Knuvelder bespreekt het Symbool bij de romantici. Claude van de Berg schreef het verhaal De vernietiging, terwijl Johan van Brosthuizen en Manuel Kneepkens de poë tische bijdragen voor deze af levering verzorgden. Corn. Verhoeven heeft weer eens problemen met zijn vulpen, maar niet dank zij, maar on danks de deskundigen lost hij ziin probleempje op. Tja (Raam, Nw. Gracht 24a Utrecht). Vanaf maandag a.s. verzuipt de dokter in Brabant. Bij Hil- varenbeek worden dan de eer ste shots gemaakt voor de ver filming van de in '69 versche nen bestseller van Toon Kor- tooms: „Help, de dokter ver zuipt"; 300.000 exemplaren van dit boek gingen al als warme broodjes over de toon bank. Een centrale rol in de film speelt o-a. een zusters- klooster. Daarvoor wordt als decor gekozen het St.-Cathari- nadal in Oosterhout. Geduren de acht weken gaat een 30- man sterke crew-ploeg, zoals dat heet, vanuit het hoofd kwartier Heuvelring 41, Til burg, door het Brabantse land om het spel van o.a. Jules Croiset (dokter), Martine Bijl (onderwijzeres), Willeke van Ammelrooy (zigeunerin), Piet Bambergen (aannemer) vast te leggen. Alles onder het wa kende regie-oog van Nikolai van der Heyde, wiens (in België reeds succesvolle) An gela in september hier gaat draaien. Gespannen komt Nikolai binnen, als ik met producer Henk Bos zit te praten. „Niets ontgaat hem meer; het is feno menaal zoals hij eraan bouwt. Jan Dorresteijn (Fantasy in fiction), diie de rechten van het boek al had, toen het nog geen bestseller was, en ik, al dus Henk Bos, hebben alle regisseurs van Nederland £>e- keken (o.a. aan de hand van alle korte werk bij de RVD) maar hielden alleen Nikolai over als de beste. Jan en ik zijn samen de producenten. Felix Thijssen schrijver van o.a. science-fiction en jon gens-boeken werkte het scenario uit, dat in gesprekken van hun vieren tot stand kwam; de tiende versie is nu gereed. Daarnaast beschikt men weer over de Zweedse cumoraman Jörgen Persson, die filmend in de Bergman- Troel! sfeer, ongetwijfeld ook het Brabantse landschap in de film opnieuw tot een belevenis zal maken, zoals het Friese landschap in Angela- „Toch wordt het geen Bra bantse film", zegt Henk Bos. „Het boek is geen streekro man, al is het gegeven geba seerd op de legendarische Bra bantse arts Hendrik Wiegers- ma uit Deurne". Dat was ook het geval met Coolens boek Het Dorp aan de rivier, dat zoals bekend ook verfilmd is. Zonder zich dat te beseffen kozen de producenten van de Dokter verzuipt voor de hoofdrol Jules Croiset, terwijl de doktersral in Het dorp ge speeld is door zijn vader Jules Croiset. Het boe-k heeft iets van een universele humor, zo dat het ook in landen als Duitsland en Frankrijk loopt als een trein". Intrigerende- en een aantal karakteristieke situaties", zegt Henk Bos. „Als ik de komende film moet ty peren, denk ik aan een blij spel, maar dan als een blij spel; het ligt soms tegen de klucht aan. Het gaat over erg fijne gekke mensen". In de film vinden we ook weer enkele Angela-figuren terug, zoals Ward de Ravet, Onno Molenkamp en Frans Mulder. Henny Alma speelt overste van het nonnen klooster, maar de „fantasie nonnen" zijn Brabantse ama teurs, die overigens op vele plaatsen ingeschakeld zullen worden. Hoewel Rogier van Otterloo d-e muziek voor de film schrijft wordt verder b.v. ook het bekende zigeuneror kest Tabe Mirando ingescha keld. Van de leider ervan, Mijizel, werden al zinvolle aanwijzingen onitvanigen voor het inrichten van een woon wagenkamp. Als een gebaar tegenover hem heet het zigeu- neropperboofd in de film dan o ok Mij zei. En zo ontstaan er iedere dag bij de organisatie wijzigingen vanuit het toeval (een woord, dat voor Nikolai v.d- Heyde echter niet be staat). Aan de muur van het tijde lijke Tilburgse hoofdkwartier hangt een kaart waarop de Jokaties staan aangegeven. In de Acht Zaligheden, bij Oir- schot en nu ook nog wat zoe kend in de richting van Breda. „Brabant heeft (nog) veel 9 Jan van Holthe bij een van zijn laatste Situatiesopgespro- ten met felle kleuren. mooie plaatsen om te filmen", aldus Henk Bos, „daarom zit ten. we hier". Hij is ook te spreken over de medewerking. Als voorbeeld vertelt hij hoe via burgemeester Becht van Tilburg de deuren van het ge sloten hotel Riche (Bredase brouwerij) toch als onderdak voor de ploeg filmers tijdelijk open ging. De rest van de medewerking lijkt gegaran deerd, al is het maar dat op de lok-aties waar gefilmd wordit geen publiek komt om te kijken. Dan wordt het te moeilijk om te werken. Waar schijnlijk in februari '74 kan iedereen in de bioscoop toch zien hoe de dokter verzoop in Brabant. H.E. ARTHUR KOESTLER is bij veel lezers vooral bekend om zijn boek „Nacht in de mid dag". In de laatste twintig jaar heeft hij echter geen roman meer geschreven, maar hield als polemist, historicus en po liticoloog naam. Nu heeft hij weer een nieuwe roman ge schreven, waarin hij al zijn verschillende bekwaamheden heeft verwerkt: REISJES VAN PLEZIER (oorspr. The call-girls - 1971 - vert. Th. Cornips - uitg. De Arbeiedrs- pers - f 17.50). Het boek heet een tragikomedie. Centraal thema is de wijze waarop tij dens wetenschappelijke con gressen van onze tijd de mensheid versjacherd wordt. Tragisch is het zeker zoals Koestier dit tekent; het komi sche ligt dichtbij het belache lijke, de aanfluiting van een wetenschap, die ogenschijnlijk In dienst van de mensheid staat, maar eerder drijft op persoonlijke pretenties en hobby's. Nieuwe gegevens le vert dit boek, dat soms nogal stug geschreven is, niet op, maar enkele zaken hoe be kend ook kunnen waar schijnlijk niet vaak genoeg herhaald worden. Een bergdorpje (Scbneedorfl beschikt, zoals dat meer ge beurt, over een congresge bouw. Congresgebouwen over de hele wereld vragen volge boekt te worden met congres sen; een financiële zaak. Er zijn altijd wel een aantal ge leerden te vinden, die rustend op eens behaalde lauweren of op zoek naam te maken, deze oorden afreizen om daar hun deel-wetenschapje te spuien. Zo ook in Sehneedorf, waar een congres gaat onder het motto „Mogelijkheden tot overleving". Koestier noemt de saraenklittende reizende congresinileiders cal'l-girls. De Nederlandse titel r(m)eisjes van plezier is dan ook een goede variant op het gege ven. Het boek volgt de daginde ling van een week congresse- ren. Een „verslagboek". De bandjes van de lezingen zijn verbrand; het congres heeft zichzelf niet overleefd. Na een schets van de inleiders-deelne mers (met geestig rake karak teristieken) volgen de weten schappelijke inleidingen., die Koestier gebaseerd heeft jp authentieke gegevens. De be dreigde wereld (beroemde brief van Einstein, agressie in een atoomtijdperk) is uitgangs punt van het congres .De pre natale strijd van het embryo in de baarmoeder, zegt de een is het oergegeven; de andere ziet het zitten in wederzijdse afhankelijkheid en stamsolida- riteit; de fysiologische func* tjes'toornds met het chronische conflict tussen ratio en emotie etc. etc., en evenzovele gege vens worden aangedragen, waarna iedereen zijn hobby ter oplossing aandraagt. Onder het kleed der weten schap en dan zogenaamd a- politiek wordt in de kern eigenlijk een dreigender taal gesproken dan op politieke conferenties e.d. meestal een feit is. Veel ingrijpender. Na tuurlijk verzandt de zaak wanneer er een noodzakelijke resolutie tot slot moet komen. Naar intussen is wel duide lijk geworden, dat d e toe komst van ons bestaan niet zo zeer aan d epolitieke tafel, maar in de wetenschappe lijke laboratoria wordt uitge dokterd. Het venijn van het boek zit in de proloog en de epiloog van het boek. In de proloog laat Koestier Christus aan het woord op weg naar Calvarië en aan het kruis- „Je hebt een treurige bende gemaakt van Adams zaad", zegt hij tegen de Vader. Hangend aan het kruis ervaart hij zijn lot als een angstaanjagende komedie. Een gelijkenis meer niet. „Het zal hun bijblijven en ze zullen de betekenis verdraaien. Ze zullen folteren en- moorden in naam van een gelijkenis. Ze zullen onzinnige oorlogen voe ren om de juiste interpretatie. Ze zullen kinderen doden uit liefde voor een beeldspraak. En vrouwen levend verbran den tot lof van een allegorie. En aldus zal jouw wil geschie den, niet de mijne", aldus Koestiers Christus. Een aan klacht die niet mis te verstaan is. De epiloog brengt je bij de psychiater met de vraag: wie is patiënt, wie is de dokter in een wereld die dreigend in eenstort onder de druk van mythische chimera's met de kop van een leeuw, het li chaam van een geit en de staart van de slang In de staart zit een gif. Waarmee zijn we in g(G)odsnaam bezig Een kreet van Koestier via een lezenswaardig boek. H.E. lEdouard Boubat: Nederlands Winterlandschap De Beyerd in Breda is op de Franse toer. Behalve de Ne derlandse Fransman Jan van Holthe exposeren er de Franse fotograaf Edouard Boubat en de Parijse groep Viva. Het is jammer, dat het werk van Boubat en Viva door elkaar hangt, omdat Boubat verreweg de sterkste figuur is, maar het is allemaal professioneel werk. „Doodgewone" foto's, die ie dereen wat te vertellen heb ben. Ze vertellen vooral van sfeer: een soort romantische vervreemding van de werke lijkheid. Boubat heeft zijn foto's in bijna alle werelddelen ge maakt. Geen sensatie, maar liefde voor mensen, dieren, dsn- gen landschappen blijken de drijfveer voor zijn fotografe ren. Hij raakt dc dingen aan met zijn camera. Hij doet dat met een scherp gevoel voor organisatie. Iedere prent is als het ware een nieuw herscha pen wereldje, gedragen door een magisch gevoel voor de werkelijkheid. Viva heeft een soort „beeld verhaal" van het Franse fami lieleven gemaakt. Situaties, die ieder gezin kent. Verveling, vreugde, eten, drinken, slapen etc. Geen opgesmukte mooi doenerij. De realiteit als uit gangspunt. Niet veel over kletsen, gewoon doen. Ais Je kijkt ben je erbij. H.E. eindredactie henk egbers (Van onze correspondent) BONN Een vergelijking met „Watergate" is zeker te veel eer voor de Westduitse „affaire Steiner", maar op minstens één punt heeft deze laatste zaak een markante ge lijkenis met het Amerikaanse drama. Er wordt in gelogen alsof het gedrukt staat en het is juist de man aan wie het schandaal zijn naam te danken heeft die de „erelijst" van be driegers en hypocrieten aan voert. Twee dagen lang werd het voormalige parlementslid van de CDU, Julius Steiner, door de parlementaire commissie van onderzoek het vuur aan de schenen gelegd en het werd hem hierbij zo warm, dat hij van schrik bewuste weglatingen van vroeger aan vulde en oude verklaringen zelf als leugens ontmaskerde. De voornaamste beschuldiging in deze affaire, dat Steiner van de SPD-er Karl Wienand het vorige jaar 50.000 Mark gekregen had toen bij niet te gen Brandt stemde bij de te gen hem gerichte motie van wantrouwen, deze beschuldi ging wordt hoe langer hoe on geloofwaardiger en zal altijd onbewezen blijven als zij niet met documenten aangetoond kan worden- Steiners verzuchting: „Ik zal dit tot het einde toe blijven volhouden", vermocht dan ook op niemand indruk te maken. Uitgerekend mevrouw Maria Steiner was het die haar man kennelijk ongewild nog eens het masker van zijn leu genachtige gezicht trok. Voor de commissie verklaarde zij „gelukkig" niets van deze hele zaak geweten te hebben en zich niet voor politiek te inte resseren. Enkele weken gele den had Steiner echter zijn niet-verwezenlijkte voornemen om van de CDU naar de FDP over te stappen gemotiveerd met de wraak van zijn vrouw en dochter„Zij zijn beiden zo aan de CDU verknocht, dat mijn vrouw zich dan zou laten scheiden". De voor de commissie kruï: pende Steiner schrok niet bij de verklaring van zijn Maria, kennelijk omdat hij van zijn vele leugens deze vergeten was. Voor het overige werkt zijn geheugen alleen maar wanneer het zo uitkomt. Ge vraagd naar zijn reizen als dubbele geheime agent van de DDR en van de Bondsrepu bliek naar Berlijn, wist hij niet verder te tellen dan vier, maar de voorzitter van de commissie kon er aan de hand van de bewijzen zeven aanto nen. Steiner mompelend: „Nu moet u niet geloven, dat ik deze wilde verzwijgen". De voorzitter was ook op de hoogte van een voorgenomen reis, waaraan Steiner zich be grijpelijkerwijs niet kon her inneren. Deze was voor de 29- ste april 1972 gepland en dat was precies twee dagen na de stemming over de motie van wantrouwen tegen kanselier Brandt. Steiner had de kaart jes al gekocht, maar was toch niet gevlogen. De voorzitter; „Misschien omdat het geld voor uw stemonthoudin-g al gearriveerd was Steiner hoewel hij zich helemaal niet kon herinneren dat hij toen naar Berlijn had willen vlie gen: „Deze reis had niets met geld te doen. Misschien was ik wel uitgenodigd"- Zijn moge lijke gastheren, die hij toen opsomde, werden door een commissie-secretaris prompt telefonisch gevraagd, maar geen van allen hadden Steiner om een bezoek gevraagd. Nog een ander leugen: tegen over het weekblad „Quick" had Steiner gezegd dat hij een deel van het agentenloon uit de DDR aan de Westduitse spionagedienst had moeten af geven. Tijdens zijn verhoor voor de commissie zei hij, dat hij zijn Judasloon in zijn ge heel had mogen houden. Ook de aap, waarom hij tegenover „Quick" tot elke leugen bereid was, kwam uit de mouw: het weekblad, zo moest hij toege ven, had hem voor zijn ont hullingen 20.000 Mark beloofd en tevens de 7000 Mark voor zijn verblijf in een sanatorium betaald- ROTTERDAM (ANP) - Op de Verolmewerf in Rozenburg zal morgen de mammoettanker „British Promise" van 251.000 ton tewater worden gelaten. Het 350 meter lange schip wordt gebouwd voor rekening van B. P. Tanker Company Ltd. in Londen. Paolat. oor uw p«n Brieven vooc rubriek •noen, 1 vvordt. met volledige naam en adrej ondertekend. Bi| publikatite zullen vermeld worden. Slechts bij hoge uit, zondering zal van deze regel wordj,, afgeweken. Naam en adres zijn dan tó de redactie bekend. Publikatle van bri* ven (verkort of onverkort) betekent nfa dat de redactK# het in alle geval^ •ens is met inhoud, c.q. strekking, Er schijnt in Engelse kazer- nes een typisch soldatenlied te bestaan: „En a-ls je tan;, een baard had, zou ze je oom zijni". We zouden kunnen den ken aan onze uitdrukkiitge5 als „zichzelf wijs maken'', jj. mand een rad voor de 'ogen draaien" en dergelijke. Volts, gezegden en volksspot hebben dikwijls een ondertoon van le venswijsheid. Bovenstaande frappeerde mij, omdat ik di- reet moest denken aan een blijkbaar niet uit te roeien passie van sommigen van onze landgenoten om de wereld eenzijdig de 1-es te lezen. Hun verwijten en protesten gaan it de riohting van Portugal, Griekenland, Mozambique^ Angola, Vietnam en Amerika! En vergeet vooral de Kerk niet en het Vaticaan! Ja, ja, dat Vaticaantje moet nu einde lijk eens in de pas gaan lopen! Dat wil natuurlijk zeggen, in „onize pas". Diplomatieke stap pen kunnen nog wel geduld worden, als wij in de krant kunnen lezen wat er allemaal bespraken of geschreven wordt- Daarmee verliest, wal een kind kan zien, diploma tiek verkeer alle zin en nut. Merken wij schuchter op, dat er in de Sovjet-Unie, China en in het algemeen achter het ijzeren gordijn en in „be vrijd" Nieuw-Guinea, ook een en ander te doen is, dan klinkt een vermanende stem; Stil, geen polarisatie, geen dis criminatie, laten we de sfeer ruiet bederven. Tante heeft im mers geen baard! Als je tante een baard heeft dan is het je oom. De bezwerende en ont roerende pleidooien van pater - Werenfried Van Straaten tot gebed en hulp in de onvoor stelbare gewetensnood en menselijke ontluistering van onze christenbroeders achter het IJzeren Gordijn, worden doodgezwegen of bestempeld als polarisatie, demagogie en anti-communistische propagan da. Met vlammende veront waardiging protesteren en ageren wij tegen moordpartij en (en terecht), wreedheden en onderdrukking van minder heden in sommige laniden. En ten koste van onze niet gering- ge belastingduiten gaan depu taties zich plaatselijk op de hoogte stellen. Maar we praten en schrijven over het legalise ren of kanaliseren van abortus en euthanasie, alsof het over krotten/opruiming gaat, of over het fuseren van twee kruide- niersibedrijven. En we gaan op vakantie naar Portugal en Griekenland omdat het daar zo voordelig is. Onder de va kantie doen we niet aan poli tiek. Heus, tante heeft een baard. HEEZE FR. ALLAED (Van onze underwijsredacteur) EINDHOVEN Dr. Ir. J.E.W. Beneken (39) is be- noemd tot buitengewoon hoog leraar in de afdeling der elek trotechniek van de Techni sche Hogeschool te Eindho ven. Prof. Beneken gaat onder wijs ge ven in de medische elektrotechniek. Dr. F.W. Sleutel (42) is be noemd tot gewoon lector in^de schappen aan de T.H. te Eind hoven. Dr. Steutel wijs geven m en statistiek- WASHINGTON (DPA) r De VS en Oost-Duitsland zij" donderdag in Washington hun eerste gesprek begonnen over de normalisering van de trekkingen tussen beide la"' den- Het gesprek, dat als een dh; eussie ove r procedurekwestie* werd gekarakteriseerd, werd gevoerd door de Amerikaanse onderminister Walter Stoessd en de Oostduitse diplom33' Dietm-ar Hucke, de leider va" de groep Oostduitse waarne mers bij de VN. DE Holland Amerika EU" heeft het m.s. Poeldijk ver kocht aan The Nigerian Na»°' nal Shipping Line Ltd. in gos. Het vrachtschip vermogen 5241 ton) zal in dc' cember worden opgeleverd- VRIJDAG 10 AUGUSTUS AMSTERDAM (ANP) kondgide te zullen vertre belangrijkste reden voor dens de persconferentie i bestuur van de club er ni die wilde aftreden. (Van onze sportredactie) AMSTERDAM De k bestaat, dat Johan Cruyff december alsnog naar Barce na zal gaan. De Spaanse c heeft de vedette van Ajax nieuw en beter aan gedaan dan vorige week. Cruyff heeft zijn schoon- der Cor Coster gevraagd zaak verder te regelen. V wacht wordt dat deze w nog bekend zal worden of transfer inderdaad doorg Ajax-trainer George Kno heeft er bij het bestuur v Ajax op aangedrongen, dat nu snel klaarheid moet kom in de geruchten rond het w of nier vertrekken v; Cruyff, (Van onze korfbalmedewerker) TERNEUZEN Morg vindt te Kloetinge weer h jaarlijkse korfbaltcerno plaats, dat steeds voor de aa vang van de competitie wo gehouden en voor de versch" lende verenigingen een mor lijkheid is om eventuele ve anderingen op hun deugdelij heid te testen. Dit jaar w wat erg vroeg, want diver vakanties zijn dan nog aan gang of net afgelopen. Niett min hebben weer vrijwel al Zeeuwse verenigingen één meer teams ingeschreven, de hoogste afdeling kunnen afdelingsteams Zuidweste Seolto en Stormvogels h krachten eens meten met landelijk uitkomende tea Tjoba en Aniano. Dat kan een interessant strijd worden, maar we gelove: niet dat er voor hen veel ee te behalen zal zijn, mits Tjotj en Animo hun sterkste oostel bad neuenahr-ahr 'veiler (SID) —Twee da gen voor de finish van d Bonfle van Rijnland-Palts ka: de Duitser Peter Weibel d eindzege nauwelijks meer ont gaan. Hoewel in het bijzonde de Nederlanders voortduren aanvielen, controleerde het te am van Altig het veld zozeei dat Weibel, die de dag tevore: net gele ieiderstricot had vero Verd, de leiding in het alge): jneen klassement behielt Winnaar van de 138,5 km lan Ke rit van Wittlich naar Ba ijeuenahr-Ahrweiler werd d Bundeswehrsoldaat Andre Troche- Samen met Harald Siitterli was hij er vijftig kilo-metei voor het einde vandoor ge Saan. Dat bracht hem tenslott< een winst van meer dan twee oneenhalve minuut. Sütterlir kwam bij de doortocht dooi 'jot plaatsje Bell ten val er moest Troche alleen verder la- Leo gaan. Voordien haclder f?. Schür, Piet van Katwijl °f zijn broer Fons menige po- ®mg ondernomen het veld uit- oen te trekken. Dank zij de actieve tegenstand van Weibe oo zijn ploeg slaagden zi daarin niet. Meer dan eei 'Weede en derde plaats voor d gebroeders Van Katwijk (ii e sprint bevochten) zat e "het in.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 10