Ringen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen ftiun^tim Waarom missionarissen in Mozambique -ine mond niet meer kunnen houden MLHOUND EXPEDITEUR J RECHT Tiex B.V. stealing egenwoordiger Indruk Privileges Voorwerk Protest tegen achterstelling van de man LS 1NAT10NAL B.V, I Het zijn missionarissen die J de beschuldigende vin- I «er heben uitgestoken naar 1 het land dat in Mozambi que en in Angola zo huis houdt: Portugal. Hoop •rjlf* INDERNEMING BERG 43 wielen legt zich toe op de W-i, Ie wielen, luchtbandwielen, J' e.d. aan 1 1600) 73750 ig iële n e.d. aan NDELAREN GENBOUWBEDRIJVEN RAVANBOUWBEDRIJVEN V0°f hef I «11)1 4STRU CTIEBEDRIJ VEN de behoefte ontstaan aet land, Noord-Brabant en LiJ^, 30DEN WORDT de honorering (vast salaris ptl i ter beschikking tEIST WORDT: resentatieve kwaliteiten ernemingszin voorkeur bekendheid in de uraiicj( v sollicitatie, uitvoerig toegelicht I zien van pasfoto, zenden aan dedjll Vi-i nde bon opgeven. Graag 14 da- inementen opzenden. Dnische opgaven in behandeling s in Nederland en België zullen and en België zal OSt en hiervoor, ad f 0,95 per dag, gt U van ons een acceptgiro- n gebruik te maken). ndariks stipte verzending, de vooral in Zuid-Europa, te wen- is. .te zenden huisnummer land opgenomen. iNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PE L NGEN PE L NGEN dPE LINGEN P UNGEN PE jJNGEN pPj y^GEN pE|LINGEN wfiEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN ^EILINObN K pE|L||qG 'ofILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN „PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL IN O t N t-tiLWtotN ÜNGE ïsport en Expeditie B.V. VRAAGT voor haar afdeling Z.O.-Europa voor spoedige indiensttreding EEN de nodige ervaring met groupage-jj verkeer in staat zijn leiding te geven in staat zijn het bestaande verkeer] uit te breiden zelfstandig kunnen werken. Voor genoemde funktie gelden gun-1 stige arbeidsvoorwaarden, prettig ent afwisselend werk op internationaal! niveau en goede vooruitzichten. kunt u richten aan Ir. P. M. A. van| .eling Personeelszaken, Altenaweg vijk. .60 - 34031, toestel 124. UTRECHT/ROME/LONDEN De tijd dat missionarissen werden versleten voor bebaarde mannen die met kraaltjes gewapend kruistochten hielden door heidense oerwouden, is wel voor goed voorbij. De laatste weken geven een heel ander beeld te zien. Missionarissen worden bestormd door journalisten, missio- I narissen worden voor de t.v.-cam era's gesleurd en voor radio-microfoons, missionarissen vinden gretig gehoor. Meer nog: missionarissen worden ge- loofd Het zijn missionarissen I Jie deze maand onthullin- I gen deden over massamoor- I jen in Mozambique, en be- I gin deze week nog onthul- I lingen over soortgelijke. moordpartijen in Angola. Men kan zich afvragen waarom nu ineens wel massa's I mensen in de hele wereld ge schokt zijn, terwijl eerdere publikaties niet op de laat ste plaats in deze krant de afgelopen paar jaar over het I gruwelijk en mensonterend, ja I moordend optreden van Portu- I gal in zijn Afrikaanse „pro- I vincies" niet die brede ontzet- I ling teweeg brachetn. De macht van het getal in jl onze op „veel" en „grond" inge- stelde maatschappij zal er wel voor een deel debet aan zijn dat pas het afslachten van zo'n 1 400 mensen tegelijk voldoende indruk gemaakt. Maar zonder twijfel heeft voor die schok ook gezorgd het feit dat het juist missiona rissen waren, die de gruwel daden publiek hebben ge maakt. Men kan zich ook af vragen waarom het demon stratieve vertrek van de Witte Paters uit Mozambique in 1971 top de publieke opinie minder [indruk heeft gemaakt dan de inthullingen nu van de missio narissen die in Mozambique waren gebleven. Toch heeft dat gebaar van de Witte Pa ters alles te maken met de onthullingen van deze maand. Maar ook de reden waarom vorige week de "24 vooraan staande Nederlandse katholie ken", waaronder zes katholie ke ministers van het kabinet Den Uyl en deze week de Nederlandse bisschoppen zich wendden tot het Vaticaan met het dringende verzoek zich ipenlijk uit te spreken tegen iet Portugese optreden in Afri ts, heeft hier alles mee te Het Vaticaan zit na melijk met handen en voeten gebonden aan de Portugese Koloniën !„provincies" zegt kissabon zelf) Mozambique, Angola n Guinee-Bissau. Die afschuwelijke handen- binder is het „concordaat" dat sinds 1940 tussen het Vaticaan m Portugal bestaat. Een gete kende overeenkomst, een ver drag dus, dat van de kerk volgens pater Th. van Asten, leneraal-overste van de Witte "ters, „een geprivilegeerde «4 in slavernij" heeft ge maakt. Behalve dat concordaat bestaat er nog zo'n overeen komst, het zg. missiestatuut, Jat in het bijzonder de ver houdingen tussen kerk en at m de Portugese missie- resp. koloniën regelt. van preken „respecteren". Heeft een missionaris zich in een preek b.v. kritisch uitgela ten over het optreden van het leger, dan wordt hij afgezon derd voor een verhoor. Her haalt hij tijdens dat verhoor zijn kritische opmerkingen, dan kan hij daarvoor vervolgd worden. Niet om wat hij in de preek, maar om wat hij bij dat verhoor heeft gezegd. Want dan is het geen verkon diging meer- Beroept zo'n mis sionaris zich b.v. in zo'n geval op zijn bisschop, dan blijft wat hij gezegd heeft binnen het raam van zijn verkondi gende taak, en is hij veel min der kwetsbaar. Maar nu is juist de bis schop in de Portugese gebie den in Afrika de grootste moeilijkheid geworden. Ge noemd concordaat geeft name lijk de Portugese regering het recht alleen Portugese bis schoppen toe te laten. De 9 of 10 bisschoppen in Mozambique (het precieze aantal is onzeker omdat er juist nu enkele nieu we bisdommen in oprichting zijn) zijn alle Portugezen. Een priester die regelmatig clerus weer niet progressief is en hij is door zijn medebis schoppen geheel buiten spel gezet. Zo hebben ze zijn naam gezet onder verklaringen van „het voltallige" episcopaat, waarmee hij het, zo heeft hij later openlijk gezegd, hele maal niet eens is". De oversten en paters in Nederland van congregaties die missionarissen in Mozam bique hebben, zijn bijzonder zwijgzaam- Tenslotte vonden we enkelen van hen bereid om enkele achtergronden te ver tellen, maar zonder dat hun naam genoemd zou worden. Niet dat ze niet gelukkig zijn met de jongste publikaties over de massamoorden in Mozambi que, integendeel, ze hebben hier zelfs nadrukkelijk meege werkt aan die publikaties Hun voorzichtigheid komt voort uit bezorgdheid voor het werk en de veiligheid van „hun" missio narissen. „Maar niet alleen onze eigen mensen wilen we zo lang mo gelijk sparen", aldus een van hen. „Het gaat om veel meer, ook om hun werk onder de bevolking in Mozambique dat ze zolang mogelijk willen vol- fortanen, de paters van het H. Sacrament en de paterse van de H. Harten. De Witte Paters voelden zich steeds meer in die andere landen gecompromitteerd door hun aanwezigheid in Mozam bique. Tot slot moet genoemd wor den het feit dat de Witte Pa ters geen binding hebben met Portugal, terwijl de andere congregaties en orden ook Portugezen in hun gelederen hebben, wat uiteraard een col lectieve star bijna onmogelijk maakt. De stap van de Witte Paters heeft in het Vaticaan, zo is de mening in kringen van Neder landse missionarissen, wel in druk gemaakt. „De reactie van het Vaticaan was fors, maar wel tweeslachtig. Er is bin nenskamers veel gedaan om druk op Portugal uit te oefe nen, maar daarvan kwam wei nig naar buiten". De houding vgn Rome is, evenals het concordaat, niet te begrijpen wanneer inen het karakter van de Italiaan (en ook van de Portugees) niet kent. In de Latijnse landen wordt veel meer juridisch ge dacht dan in het noorden van Europa. „Pden begrijpt in het Vaticaan eenvoudig niet hoe wij vanuit het evangelie en onze geloofsopvatting bezwaar kunnen hebben tegen hun di- Vier Spaanse missionarissen, die verklaard hebben in Mozambique verschillende slachtpar tijen te hebben gezien. Vl.n.r. Enrique Ferrando, Julio Moure, Miquel Buendia en Alberto Font. Deze foto werd onlangs gemaakt in Madrid, toen de vier paters een ontmoeting hadden met pater Hastings. privileges die voor de Katholieke kerk uit concordaat i s'a'uu* voortvloeien, zijn "te mee: vrij reizen voor de onarissen tussen Lissabon "j Mozambique (en Angola en tenee-Bissau), de kerk krijgt staatstoelage voor de sala- «ring van de missionarissen, ®e vrijheid is gegarandeerd Wr 'let evangelie te ver stegen, om te preken, itaj k1) <*at preken begin- de moeilijkheden al. Im- Jra, zo zegt artikel 2 van het testatuut de katholie- ,i missies worden beschouwd "telg voor het „imperium" on/ -e' bepaalt dat het oerwijs aan de Afrikanen "et gehoorzamen aan de doc- ïteHj8 or^ntatie zoals vast- stitif rï°or de politieke con ti/, n?-a-'w'. het onderwijs dit n,a'i°nalistisch zijn, door pen ™n pro-Portugees. Wordt van de missiona- strikte loyaliteit aan het geëist. De buitenlandse teilsianarissen vallen krach- m. ?e overeenkomsten ook Lm Portugese wetgeving. Paald61 2"' ^us kritiek op be te- m toestanden, dan kan dat ieJ'kgale daad zijn, omdat v?aan tegen de wetten die j5rsóh%eCnrdaat h6ten te °n" w". Vertelde ons een pater c autoriteiten de vrijheid in contact staat met missiona rissen in Mozabique, schets te ons een weinig opwekkend beeld van deze Portugese bis schoppen: „Deze bisschoppen zijn ambtenaren van de staat Trouwe ambtenaren. Ook in Portugal zelf. Het Vaticaan kiest bij benoemingen dan nog vaak de minst kwaden uit die dus niet zo erg fel achter het regime staan maar daar zit dan ook meestal weinig bij. De meestem zijn duidelijk be neden de maat. niet ers be gaafd". Deze priester omschreef mgr. Pereira de aartsbisschop van Lourenco Marques die deze week de beschuldigingen in het rapport-Hastings „pure verzinsels" noemde van „christen-marxisten" als „een felle Portugees"- En over het bisdom Beira vertelde hij: „Sinds 1967 zat daar een bis schop die een hoop moeilijk heden voor de missionarissen meebracht, met name ook voor de Witte Paters. In hetzelfde jaar dat deze laatsten uit Mo zambique vertrokken, nam ook deze bisschop ontslag. We hadden allemaal de indruk dat liet Vaticaan met de daarna benoemde bisschop een betere man had gevonden. Dat was mgr. Altino de Ribeiro. Deze bisschop trad in een proces tegen twee Portugese priesters op als getuige en verdedigde hen. Maar begin dit jaar is de men gestorven aan een hart aanval. Hij is werkelijk dood- gepest. Gruwelijk wat die fa natieke rechtse Portugezen die man hebben aangedaan" Er is nog een bisschop van wie het Vaticaan hoge ver wachtingen had. Dom Pinto. „Wel een goeie", aldus onze zegsman, „maar die heeft een bisdom, Nampula, waar de houden" Men kan zich afvragen waar die zwijgzaamheid toedient, wanneer de betrokken missio narissen zeif wel hun mond opendoen. Hierbij moet men van de ene kant bedenken dat het rapport over de massa moord op de 400 inwoners van het inmiddels „verdwenen" dorp Wiriyamu weliswaar door de Engelse pater Has tings publiek is gemaakt maar opgesteld is door Spaanse mis sionarissen uit Mozambique. Dat zijn de zg. paters van Burgos. „Die van Burgos zijn nogal fel", vertelde ons een Nederlandse pater. „Ze willen het onrecht het liefst van de daken schreeuwen. Het zijn over het algemeen jonge Bas- ken". Van de andere kant is het niet zo dat die Spaanse missio narissen een fel „progressie ve", maar in feite kleine min derheidsgroep zouden vormen- „In het meest roerige gebied in Mozambique, waar de be vrijdingsbeweging Frelimo het hardst toeslaat, zijn de missio narissen duidelijk te verdelen in twee partijen", aldus de Nederlandse pater. „De ene groep vormen vooral de Portu gese franciscanen die daar werken. Niet zozeer fel vóór het regime, maar eerder fata listisch. De andere groep, dat zijn onze mannen (de Neder landse missionarissen) plus die van Burgos en een enkele jezuiet, en ook enkele Portu gese priesters. In deze groep is men zich zeer bewust van de situatie." Hoewel die grote groep mis sionarissen het op veel punten oneens is met het Portugese beleid, en zeker de moordpar tij e,n veroordelen, en van con cordaat en missiestatuut afwil len, zijn, zoals een van hun oversten in Nederland het zei, „onze mensen iets meer gema tigd. Ze werken wel aan de goede kant, maar ze willen nog zo lang mogelijk blijven. Onderschat niet de betekenis van die missionarissen daar. Zij zijn de enigen die hoop geven en aan een betere toe komst voor de Afrikanen wer ken" Het demonstratieve vertrek van de Witte Paters uit Mo zambique in 1971 gebeurde niet zonder overleg met de congregaties die hun missiona rissen daar lieten blijven. Er was zelfs een duidelijke af spraak gemaakt: jullie gaan, wij blijven. Zo kon er op twee fronten gewerkt worden om de situatie verbeterd te krij gen: binnen en buiten Mozam bique. Het was voor de hand lig gend dat juist de Witte Paters door hun vertrek een teken zouden stellen- Door hun grote ervaring in geheel Afrika vormden zij de ruggegraat van de missionering in Mozambi que, en met name in de zwaarst beproefde bisdommen Beira en Tete. Zij vormden de „zwaarste" groep. Doordat hun organisatie sterk centraal is (generalaat in Rome) zou een scherp optreden van hun kant veel harder aankomen dan wanneer bijv. alleen een groep Nederlandse missionarissen was weggegaan. Een belangrijke overweging was verder dat met name de Witte Paters van oudsher in veel andere Afrikaanse landen werkzaam zijn, 'in tegenstel ling tot bijv. de drie congrega ties die vanuit Nederland in Mozambique werken, de mont- door het Vaticaan, resp. hun eigen overheid?. Er zit een duidelijke lijn in het protest van de missionaris sen, van het gebaar van de Witte Paters via vele rappor ten naar het Vaticaan en de pauselijke commissie Justitia et Pax, protestverklaringen van de oversten van deze mis sionarissen, tot aan de jongste actie: het publiceren van het rapport-Hastings. Het Vaticaan staat nu wel onder erg zware druk, want sinds de aanklach ten openbaar gemaakt zijn, zal geen enkele actie van het Va ticaan de verdenking pro-Por tugal te zijn voldoende wegne men, zolang die acties in de diplomatieke binnenkamers blijven. Het feit dat de missionaris sen zoveel geloof ontmoeten, in hun verklaringen (o.a. van de Nederlandse regering) houdt meteen in hoe gevaarlijk hun positie nu is geworden. Ze hebben hiermee immers geris keerd dat ze harder tegenge werkt, vervolgd, mogelijk in en getale gearresteeerd en- of uitgewezen zullen worden. Juist deze mogelijkheid maakt de missionarissen in deze zaak zo geloofwaardig. Wat is er dan nog over van de bedoeling om juist zo lang mogelijk in Mozambique te blijven? Niet veel meer. De missionarissen in Mozambique hebben naar het laatste midde van de publieke opinie gegre pen omdat hun situatie me' de dag hopelozer wordt. Een van de priesters in Ne derland die veel contacten mei Mozambique heeft: „Tot voor kort had het werkelijk zin voor missionarissen om in Mo zambique te blijven. In hun werkgebied, vooral het oer woud met de duizenden mini dorpjes zoals Wiriyamu er een geweest moet zijn, kwamen de Portugezen nauwelijks. Maar naarmate het bevrijdingsleger Fremilo verder in het land binnendringt, nemen ook de Portugese represailles toe en wordt de verhouding met de missie steeds slechter. Er komt dan meer overheidscon trole (vaak door middel van verklikkers), de Portugezen zetten er dan scholen neer e.d. en het ontwikkelings- en op bouwwerk van de missionaris sen wordt onmogelijk ge maakt". plomatie. We hebben ook de indruk dat het Vaticaan al be zig was met nieuwe onderhan delingen over het concordaat. Maar op diplomatiek niveau, binnenskamers", aldus een zegsman van een van de hier bij betrokken misie-congrega- ties. Mede gelet op de jongste uitlatingen van paus Paulus was deze zegsman van mening dat de jongste berichten over de Portugese gruweldaden het Vaticaan niet onwelkom zijn. (Afgelopen zondag heeft de paus in Castel Gandolfo kennelijk doelend op Mozam bique „de misdaden tegen weerloze burgers" scherp ver oordeeld. Verder verdedigde hij de missionarissen, zonder overigens Portugal te noemen, en zei o.m.: „Niemand kan de missionarissen en de kerk, die achter hen staat, beschuldigen van bloedvergieten en van goedkeuring van onderdruk king van de mensen aan wie zij de boodschap van het evangelie brengen"). Het is, wil men het optreden van de missionarissen in Mo zambique begrijpen, van be lang zich te realiseren, dat zij vooral protest aantekenen te gen de houding van het Vati caan. van de katholieke kerk. die deze missionarissen in feite in een steeds meer compromit terende positie dwingt- Door het concordaat, door dus ook het benoemen van en zich ver schuilen achter de regimege- trouwe Portugese bisschoppen. Zowel de Witte Paters met hun vertrek als de blijvende missio narissen met hun onthullin gen willen druk uitoefenen op het Vaticaan. Een logische zaak overigens, want wat zou het missionarissen baten direct tegen Portugal te ageren, als dat Portugel verdedigd wordt Zelfs in de meest afgelegen dorpen zijn de missionarissen bij concordaat verplicht in het Portugees te preken. Z° Inng de Portugese ambtenaren en militairen nauwelijks in het binnenland kwamen, werd met die verplichting flink de hand gelicht. „Wij zien het als onze taak daar de mensen niet te „Por- tugaliseren" .naar bewust te maken van hun situatie en wegen aan te geven hoe die te verbeteren. Je drijft ze zo in derdaad ergens heen. Het Fre limo staat sympathiek tegeno ver deze missionarissen, meer kan ik over de verhouding tussen die twee moeilijk zeg gen. Zeker is dat de missiona rissen veel voorwerk leveren en hebben geleverd voor de vrijheidsstrijd. Ze maken de Afrikanen er rijp voor, al zijn missionarissen daar natuurlijk niet direct en uitsluitend op uit". Maar steeds minder missio narissen krijgen hier nog de kans voor. Daar waar de in vloed van Frelimo groter wordt, bouwen de Portugezen zg. „aldeamentos", kampen, volgens veel missionarissen gewoon concentratiekampen. De Afrikanen worden gedwon gen er te gaan wonen, en wor den daar voortdurend gecon troleerd en geobserveerd. Hun eigen dorpen worden vernie tigd. De missionaris mag in die kampen, die voor de Afri kanen een verschrikking zijn omdat daarmee hun hele cul turele en sociale leven ineen stort, alleen nog een mis op dragen, maar kan in feite zijn mond niet meer opendoen. Zwijgen en blijven wordt in die situatie je reinste collabo ratie. Dat verklaart waarom missionarissen nu niet meer willen zwijgen. En riskeren dat ze niet meer kunnen blij ven. Ze zien geen andere weg meer, maar zijn ook zeer pes simistisch gestemd over de naaste toekomst van Mozambi que. Hun enige hoop is nog het Vaticaan. Maar dat zwijgt. JAN LANDMAN P,ater Adrian Hastings (links) die het rapport over de moord op 400 Afrikanen in Wiriyamu wereldkundig heeft gemaakt. Naast hem een uitgeweken Portugese socialistische leider, Mario Soares. Pessimisten zeggen dat onze aderverkalking reeds in de wieg begint. Maar ook zij die hierom lachen moeten toege ven dat veelal nog vóór de volwassenheid bereikt is zich verschijnselen van verval voordoen. Het begint al vroeg tijdig met de aantasting van het gebit, dan komen de ogen die geholpen moeten worden door glazen, de haaruitvql laat niet lang meer op zich wach ten, de gewrichten houden het iets langer uit en het slot van het lied is dat de motor van het geheel, het hart, het be geeft. Met deze geleidelijke aftakeling houdt de fiscus rekening, zij het op een ietwat magere wij ze. Zo bepaalt de wet inkom stenbelasting dat in aftrek van het inkomen mogen worden gebracht de uitgaven terzake van ziekte, invaliditeit en overlijden van de belasting plichtige, diens echtgenoot en naaste verwanten, mits de uit gaven een nader in de wet omschreden drempel over schrijden 1). De vraag die in dit verband de laatste tijd herhaaldelijk aan de belastingrechter werd voorgelegdging erover of ook haaruitval „n de dientengevol ge intredende kaalhoofdigheid als een symptoom van ziekte respectievelijk van invaliditeit kan worden aangemerkt. De belastingplichtigen die recen telijk hierover een procedure tegen de belastinginspecteur inspanden, waren een drietal mannen van om en nabij de veertig die allen gebukt gin gen onder het gemis aan hoofdhaar. Twee ervan hadden de kwaal zo goed mogelijk verholpen door zich te voor zien van een pruik of haar stukje (kosten gemiddeld 1250), de derde had zich helaas zonder resultaat om hulp gewend tot een veel ad verterend haarinstPuut en zijn hoofd laten zalven, wassen en masseren (kosten ruim f 7000). In al deze gevallen beweerden de mannen voor de rechter dat. ze nog te jong waren om fo al- hoofdig door het leven te gaan. dat zij psychisch onder de „kwaal" gebukt gingen, dat ze niet begrepen waarom de fiscus wél de kosten van kunstgebit, bril en fysiothera pie maar niet die van pruik toupetje en hoofdmassaoe in aftrek toeliet. Maar nee, zeiden de Gerechts hoven van Amsterdam, Den Haag en Den Bosch 2); haar uitval is een gewoon ouder- domsverschijnsel bij een man en géén ziekte, kaalhoofdig heid is géén invaliditeit maar een gewoon beeld van een man van middelbare leeftijd. De Haagse raadsheer zei het als gewoonlijk het sierlijkste: „het verlies van het hoofdhaar moet worden gezien ais een onderdeel van het proces van geleidelijke vermindering van lichamelijke vermogens bil het klimmen der jaren, welk pro ces bij de een vroeger inzet dan bij de ander en hetwelk zich nu weer eens met betrek king tot de ene dan weer ten aanzien van een andere li chaamsfunctie het eerst zal openbaren: dat men- dit proces kan trachten tegen te gaan door een gezonde leefwijze, door het beoefenen van sport en door een goede lichaams verzorging doch dat dit niet te maken heeft met het maken van ziektekosten, evenmin als dit het geval is met al die uitgaven welke verder worden gedaan om het gaande weg verwelken van de lichamelijke bloei zolang mogelijk tegen te houden." Hoe bloemrijk ookovertui gend klinken me deze Haagse woorden niet in de oren; nie mand toch zal er aan twijfelen dat kosten va celtherapie als ziektekosten zijn aan te mer ken; en toch wordt deze zoals bij Picasso alleen toe past om de lichamelijke bloei te rekken. Een beter lot was enkele jaren geleden beschoren aan een vrouw die geleden had aan een ziekte welke een ernstige haaruitval met zich bracht. Na raadpleging van huisarts en specialist (die zich wel zullen beperkt hebben tot de mede deling dat mevrouw de hoop op nieuwe haargroei wel kon opgeven) schafte ze zich in 1066 een volledige pruik aan waarvan de kosten toen nog slechts f 800 bedroegen. De in specteur die met veel fantasie de aftrekpost bestreed, werd in het ongelijk gesteld door het Gerechtshof Leeuwarden 3). Waarom, zo vraag ik me af, kan een vrouw de pruikkosten wél, de man daarentegen niet in mindering van zijn inko men brengen De Leeuwar dense inspecteur drukte het als volgt uit: gehele of gedeel telijke kaalhoofdigheid van mannen aanvaardt men als normaal, voor vrouwen daar entegen als abnormaal. Ik dacht dat hier een ernstig protest van de zijde der man nen op zijn plaats is. Waarom zouden wij mannen niet even veel recht op schoonheid en aantrekkelijkheid mogen clai men dan de vrouwen Een opvatting waarvan de lüer be kritiseerde jurisprudentie ge tuigtis volkomen verouderd en stamt uit de tijd van supre matie van de man die „so wie so" als heer der schepping werd erkend. Die tijd is voor bij. Ook wij moeten vechten voor onze plaats in de samen leving. Maar men stelle ons dar. ook niet achter bij de vrouw. We hebben het zó al kwaad genoeg I D'OUWE 1) Artikel 46 lid 1 letter b, lid 2 en 4 Wet Inkomstenbelasting 1964 2) Hof A'dam 9 juli 1971 FED art. 46: 144 Hof Den Haag 28 juli 1972 FED idem 145 Hof Den Bosch, bevestigd door HR 21 februari 19 73 FED idem 156 3) Hof Leeuwarden 20 oktober 1969 BNB 1970 206. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15