Je kunt geen 12 geven Zittenblijven keert terug Ouders willen vaak te veel m nz. Rijnreizen vN HUET cers cers Zaterdagbijlage van 28 juli 1973 doat fa elders^ Spanning ernieuwing Onnodig duur Havo-directeur J. Keiren: Rector van programmaschool: Meer kansen op Mavo in Boxtel (het moderne passa- IHOUT". Royale hut- loiletten, twee salons Verwarmd. Nog plaat- 1973. fAKANTIE t nr. 25 bij Water- 64 te Rotterdam. Tel. IïMkb: XXXX-X-X-k-X-X-k-X-X-XXXX ito, De Nieuwe |n. Voor adver- toestel 139 Izit zijn van de ssementsrechtbank te laan, dat in de bij deze onteigeningsprocedures hap N.V. WATERWIN- 3ANTSE BIESBOSCH, |bosch en kantoorhou- BOOMEN te Best, [IG te Genderen, tS te Made, lie, PIERPONT te Herck la Ite Made, [te Schoondijke, te Zuid-Beijerland, p-VLAANDER te Zaam- te Zuid-Beijerland, |:hter-Commissaris inge- tikel 28 lid 1 der Ont- dat de door de benoem- hten opneming van lig- de te onteigenen per- jrimmelen, sectie N no's 2407D, 1404D, 2408D, 1409D, 2387D, 2421D, 1868D, 2082D, 2422D, 1412D, 1418D, 1417D, (ot zaak I), Drimmelen, sectie N no's 2230D, 2414D, 241ID, p, 2233D, 2234D, 2415D. (behorende tot zaak II), primmelen, sectie N no's p, 1382D, 2079D, 2424D, p, 1386D, 1385D, 1910D, UI), primmelen, sectie N no's 1396D, 1395D, 1394D, 2427D, 2432D, 1416D, 2425D, (behorende tot (den ter plaatse van ge- psdag 11 sept. 1973, des ur, en dat als plaats van pokkenen is vastgesteld bmeente Made en Drim- aan de Nieuwstraat 2. ictiefabriek b.v. ogelijk enige jaar. >pleiding in ons tooien. :11e funkties: I BELONING RKSFEER in ons kantoor: ÏEDA, I - 70301 - 71670 PH5M! vrn Woensdag 1 augustus werkt de Mammoetwet, die al het onderwijs tussen lagere school en universiteit regelt, vijf jaar. De jubel van het eerste be gin, waaraan ook ik me flink schuldig heb gemaakt, is al lang verdwenen. Op 1 augustus 1968 meldde ik: "Vandaag begint een nieuw onderwijstijd- perk. Vannacht zijn alle vglo-scholen, ulo-scholen, mms-en en hbs-en een zach te dood gestorven. Vanaf vandaag heten ze leao- of lavo-scholen, mavo-scholen, havo-scholen en athenea. Vanaf vandaag ook is het beroepsonderwijs ingrijpend veranderd. Vandaag zijn zes oude onderwijswetten verdwenen en daarvoor in de plaats is de Wet op het Voortgezet Onderwijs gekomen, kortweg Mammoetwet ge noemd. Vandaag is het onderwijs eindelijk van Thorbecke af". Die iuhel van toen doet vijf jaar later om meerdere redenen vreemd aan. Om misverstanden te voorkomen1 ook vandaag nog ben ik blij dat na 'n super-olifants dracht van tien jaar voorbereiding die Mammoet ons onderwijs is binnengestapt. Het logge dier heeft een enorme beweging in ons onderwijs gebracht en dat was nodig ook. Maar de Mammoet heeft heel wat meer beloofd dan nu, vijf jaar later, werkelijkheid is geworden. De Mammoet heeft in tal van opzichten tot een kater geleid. Op deze pagina komen enkele schoolleiders aan het woord, als start van een serie artikelen onder het motto: Worstelen met de Mammoet. DE SCHOOL KRIJGT TE wotttem VEEL VERWIJTEN „De school krijgt te veel verwijten, die ze niet verdient. Er wordt door heel veel docenten wel degelijk hard ge werkt, maar ze brengen het op den duur gewoon niet meer op. Je ziet het boven de 55 steeds weer gebeuren: ze kunnen het niet meer aan. Veel docenten halen hun pensioen niet". Dat zegt drs. J. L. Struijk, rector van de Nijmeegse Scho lengemeenschap en in de Ne derlandse onderwijswereld een zeer bekende figuur door zijn voortdurend gevecht om de Mammoet onder controle te krijgen. Toen dr. J. Giesbers onlangs het ambt van gewoon lector in de pedagogiek en de algemene didactiek aan de Nij meegse universiteit aanvaardde, somde hij een groot aantal fac toren op, die tot „een ondraag lijke verzwaring van 't school leidersschap" hebben geleid. Dr. Giesbers zag een oplossing in een betere organisatie van de school en hij verwees naar de manier waarop er aan de Nij meegse Scholengemeenschap "ordt gewerkt. Drs. Struijk: „Toen we in 1970 1st liepen met een viertal ex perimenten heb ik me afge vraagd: wat zijn hier de oorza ken van? Ik dacht toen dat de organisatie van de school één van de oorzaken kon zijn. Die wganisatie was gewoon uit zijn Jas gegroeid sinds op 1 augustus "68 het Nijmeegs lyceum met ten m.m.s. fuseerde met twee ml-o.-scholen. We groeiden daardoor in korte tijd van 500 Paar 1200 leerlingen. ft ben toen een beetje in de patlrijfsorganisatie gedoken en ik kreeg in de gaten dat het bij Bs wel mis was. Nu hadden wij ®8 goede voorwaarden voor de «ie: we hebben een voorberei- j®8 van 214 jaar gehad en de •ele scholengemeenschap zit in gebouw. Maar er zijn zo- ,eel fusies tot stand gekomen mnder goede voorwaarden, serns zelfs zonder dat de do- Men erin gekend werden. Fu- se'en zat zo in de lucht, het leek 'tn oplossing voor alle proble men. De routine-elementen zijn op ruime schaal in het onderwijs aanwezig: 1. De traditie is bijzonder sterk. Je kunt je soms verschrik kelijk uitsloven en dan vraag je achteraf: wat heb ik nou bereikt? Ook zonder de Mammoet waren allerlei din gen wel in een bepaalde richting gegaan. 2. Je bent in het onderwijs al tijd genoodzaakt om datgene wat je doet meteen over een groot aantal jaren te pro grammeren. Als je moderne wiskunde invoert, kun je er niet zo maar weer vanaf. 3. Kijk eens voor hoeveel jaren de eindexamenprogramma's worden gemaakt. Dót is een conserverend element. Je kunt als school niet zeggen: ze kunnen me nog meer vertel len, de eindexamenprogram ma's zijn nu eenmaal toon aangevend. 4. Kijk naar de materiële voor waarden: een lokaal is nu eenmaal 7 bij 7. 5. Daar is de afwezigheid van een opleiding voor docenten. Meer dan de helft van je le raren is voor een bepaald vak (Frans, wiskunde) opge leid, niet voor het leraar schap. 6. Er is ook een heel menselijke factor: elk jaar ontmoet je als docent weer kinderen die nog nooit een woord Frans hebben gehad. Zo'n repete rend element heelt ook in vloed op de leraren en dat kon wel eens een zeer con serverend element zijn. V, ,.Pe school is als organisatie Ma nergens flexibel. Daarom I sunnen er zo moeilijk vernieu- J'JSen worden doorgevoerd. Ik eb me afgevraagd, waarom we Weinig flexibel zijn. Maar U is natuurlijk wel lekepraat, "i zaak zou eens onderzocht i worden. .j - vernieuwing veronderstel Ibat de mentaliteit om over I 'rilieuwing na te denken en 1 18 vervolgens door te voeren I.'kregen kan worden. Maar ik dat je een stap terug moet je moet je afvragen hoe I ,e' komt dat die flexibiliteit in I." onderwijs ontbreekt. Je I van de nieuwe leraren- I Weiding almaar dat de lera- I j"1) van straks flexibel en crea- I 'zullen zijn. De vraag is al- I "en r I bet of zulke flexibele mensen <n een niet-flexibele orga- »atie zullen redden. Ik ben "8 van niet. We hebben de laatste jaren meegemaakt dat er in het ideeële vlak te utopistisch wordt gepraat, terwijl het in het tech nologische vlak steeds beroer der is geworden door de bezui nigingsmaatregelen. Als de spanning tussen de doelstellin gen en de praktijk van alledag te groot wordt, dan gaat dat ten koste van je organisatie. Je brengt er dan een stuk onzeker heid in en die onzekerheid wordt de eerste oorzaak voor een stuk neurose. Hoe komt het dat zoveel schoolleiders er on derdoor gaan? Hoe komt het dat zoveel docenten het boven hun 55e of 60e laten afweten? Daar zijn factoren voor aan te wijzen. Ik zelf denk dat de afstand tus sen de groeiende theorieën van de pedagogiek en de andrago- giek te ver af zijn komen te lig gen, van de onderwijspraktijk. Als ik pedagogiek-studenten probeer uit te leggen wat wij aan het doen zijn, dan bereik ik ze gewoon niet. Het zijn twee totaal verschillende werelden aan het worden. Ik verwacht overigens wel wat van de mo derne onderwijskunde. Dat alles is óók in het Mam moet-tijdperk gebeurd. Je hoeft de Mammoet de schuld niet te geven, maar het is wel gebeurd. De school heeft er nog geen ant woord op en dat komt omdat we op organisatorisch gebied nog helemaal aan het begin staan. Er zal eerst meer zicht moeten komen op alles wat er voor een organisatie van een school nodig is. Een ander element is dat het onderwijs onnodig duur is, om dat er geen enkele stimulans is om zuinig te zijn. De ^schotten moeten uit de schoolbegroting. Als een schoolleider 20 of 30 mille kan besparen, omdat een bepaalde benoeming nauwelijks in het belang van de school is, dan heeft die school daar ver der niets aan. Hij moet dan even goed bij zijn bestuur aan kloppen voor wat extra geld voor een nieuw apparaat. Wat je in het onderwijs bespaart, mag niet ergens anders voor gebruikt worden. Bovendien krijgt de school subsidie voor het onderwijs, ter wijl er steeds meer dienstver lenende taken bij komen, die toch ook geld kosten. Als be paalde leerlingen deskundige hulp nodig hebben, willen ze het op school redden, dan moet je als schoolleiding op zoek naar iemand die het kosteloos wil doen, als de ouders het niet zelf kunnen betalen. Ik had voor een leerling een psycho loog nodig, maar ik kon die man daar niet voor betalen. Terwijl je dus enerzijds meer geld nodig hebt voor nieuwe ta ken, moet er anderzijds een stuk efficiency in het onderwijs komen. Het onderwijs is dat verplicht aan al die mensen, die het geld opbrengen. De hele ontwikkeling van het h.a.v.o. heeft de Nederlandse staat bijvoorbeeld miljoenen gekost. Als nu zoveel leerlin gen die met een diploma van het h.a.v.o. komen de grootst mogelijke moeite hebben om onderdak te ko men; of bepaalde vervolgopleidin gen niet aankunnen dan vraag ik me af of we voor af niet beter hadden moeten nadenken". TEKST: JOS AHLERS FOTO: RONALD SWEERING Uit „Ik ben een continu gevecht aan het leveren tegen de veel te hoge aspiraties van ouders. De waarde van een diploma wordt vandaag de dag (veel te) sterk overtrokken. Er moet wel een enorme inflatie van verwachtingen op volgen". Dat zegt directeur J. Keiren van de havo-afdeling van het Heerlense St. Bernardinuscollege. Op deze school van 1500 leerlingen (havo ath. gym.) heeft men vanaf het aller eerste uur met havo en athneum mogen experimenteren. Keiren: „Leerlingen die het diploma niet halen worden ge woon een soort uitgeworpenen. We worden in het huidige onderwjjs zo ontzaglijk gehinderd door de diploma-rage, diploma's die weer rechten geven, rechten die tot de beter betaalde banen leiden. Er worden zoveel verwachtingen aan een diploma gekoppeld dat er wel een enorme inflatie van verwachtingen moet volgen. Over enkele jaren komt er ge garandeerd een golf van teleurstellingen in Nederland. Dan vind je geen adequate maatschappelijke posities meer voor de helft van het Nederlandse volk, die allemaal een papiertje hebben dat recht moet geven op leidinggevende functies. Dat kan toch niet". Hij zegt ook: „Ik heb stellig de overtuiging dat, wanneer we maar een klein beetje verlost konden worden van die aspi- ratie-drang, we ook binnen het huidige onderwijssysteem nog een heleboel goeds voor de leerlingen kunnen blijven doen". „We zijn nogal veront waardigd over de gang van zaken bij het havo-eindexa men", zegt drs. F. van der Eerden, rector van het Lud- gereollege in Doetinchem. Deze school is een program maschool, dat wiL zeggen dat men de leerlingen pas na drie jaar groepeert in havo- en vwo-leerlingen. Een direct gevolg van de ze methodiek lijkt dat men het h.a.v.o. op zeer hoog ni veau houdt. Er is deze zomer nogal wat te doen geweest over de tekst van Hella Haasse. Op sommige scho len zou driekwart van de kandidaten een onvoldoende voor dit onderdeel krijgen en daarom werden de nor men bijgesteld. De heer Wil- bers van D'66 maakte zich daar nogal druk over. Drs. van der Eerden: „Ook voordat de normen bijge steld werden zou bij ons nie mand een onvoldoende voor dat werk hebben gehaald. Toen er 2 punten bij kwa men zouden wij een stuk of zes leerlingen eigenlijk een 12 hebben moeten geven. Ook voor de moderne talen hadden we nogal wat tienen. Ik ben zo bang dat men in het bedrijfsleven zegt: we hoeven geen mensen die dat stukje van Hella Haasse nog niet aan konden. Natuurlijk was het vrij pittig, maar moet je daar nu zo'n deining voor maken? Men was toch al bang dat het h.a.v.o. een doodgeboren kindje zou zijn, nu drukt men de maatschap pelijke waarde van het di ploma nog meer". Terwijl men er op heel wat scholen op rekent dat vol gende examens minder moeilijk zullen zijn, zegt de Doetinchemse rector te ho pen dat men het niveau weet te handhaven. „Anders zou den wij ook leerlingen on recht aandoen. Ze blijven bij ons zitten, terwijl ze op andere scholen wel zouden overgaan". De problemen met één van de nieuwe schooltypen die de Mammoet ons bracht, zijn de wereld nog lang niet uit. Ook al omdat er geen vergelijking met vroeger mogelijk is. Op welke school je ook gaat praten, overal hoor je dat het zittenblijven zich weer in zijn „oude luister" heeft hersteld, terwijl de Mammoet deze kwaal juist zou gaan bestrijden. Op de mavo in Boxtel ervaart men dit euvel ais overal el ders, maar men heeft er wel iets bedacht waardoor de zwak ke broeders meer kansen hebben. Toen men ook in Boxtel had geconstateerd dat het zittenblijven weer op „ouderwets" peil was, is er een proef gedaan. Directeur van Dongen van deze school, met G00 leerlingen, vertelt: „We kregen een stuk of zes tweede klassen en toen hebben we ons afgevraagd of het niet zinnig zou zijn om de leerlingen die kennelijk met taalmoeilijkheden te kampen hadden, bij elkaar in één klas te zetten. We laten dan het vak Frans in die klas weg en zo krijgen wc ruimte in het rooster. Die ruimte wordt benut om de andere talen en vooral ook het Nederlands extra aandacht te geven. Dat hebben we vanaf 1969 gedaan en dat doen we nog, ai zijn er bij de docenten wel vragen gerezen. Je krjjgt nu eenmaal een klas waarin niet de sterkste leer lingen bjj elkaar zitten. De leraren werken minder prettig in die klas. Op grond van die vragen zijn we een onderzoekje begonnen. We zijn gaan bekijken wat er van die groep leer lingen terecht is gekomen. Het blijkt nu dat 80,8 procent van dxc groep de eindstreep heeft gehaald. Dat is ongeveer evenveel ais de rest. Dat heeft me de moed gegeven om er nog mee door te gaan".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13