0
EXPOSITIE REIST
DOOR PROVINCIE
Onderzeeboot
benauwder
dan caravan
zeeuws
GUSTAAF VAN DER BRAAK
Schilder op zoek naar
hel ideale schilderij
kt
|st
Kwestie Croon slepende
Films in Zeeland
yiet vondsten uit Zeeland
Duiveland
wil apart
toltarief
stad
idsleden
len niet
l voor
xmwing
ochieliuis
Droog
te
Ruimten
Veilig
Ruiterbeelden
Lang haar
Aandrift
Geen macht
J
(vrijdag27 iuli 1973
en onzer versiaggevers)
ST De laadsleden
v.d. Voorde e- Stevens
zich tijdens 1.3 raads.
iring van dor erdaga!
terughoudend getoond
'er de plannen an de
te Hulst om het ond6
ehuis van Nieuw-Na-
verbouwen-
vroegen zich af 0f
ouw voor de gemeente
ordeliger zou uitvallen
■bouw. Bovendien wilde
:r Eeman weten hoe
iet geraamde expioita-
•t is. Volgens voorzitter
if is dat zelfs bij bena-
nog niet te zeggen
ïl het vergelijkbaar zijn
t exploitatietekort van
neenschapshuis in Clin.
heer Stevens deed de
ie om met een aarnie-
zee te gaan in plaats
centrale dienst voor
en woningtoezicht, om
i verwachtte, dat de
imakerij in het eersta
'oor de gemeente aan»
goedkoper zou uitval»
en onzer verslaggevers)
>T „Amsterdam
Progil terecht gewei»
tot die conclusie kwam
ond tijdens de Hulster
rgadering Bob Eeman
nabeschouwing op het
zoals dat zich ruim
eek geleden bij een
looistof fabriek op de
sver bij Antwerpen
orgedaan.
■er Eeman informeerde
en W- of de inspectie
volksgezondheid in
■urg en de wethouder
ieuzaken van Hulst tij»
dit ongeluk op de
varen gebracht,
g bewondering had hij
t feit, dat na de brand
[ië alles is gedaan om
ïluk te bagataliseren.
alle informatie blijkt
reeds meer ongelukken
"ijkomend zwavel bij
gebeurd zijn, steeds
raargewomden", aldus
Eeman, die zich zor»
akte om de veiligheids»
lingen.
roeg zich bovendien af
isico's een ongeluk bij
briek voor de bevol-
Oost-Zeeuwseh-Vlaan»
istaan.
er Eeman sprak in zijn
over een „huivering-
de toestanden
de kwestie van de
idsmaatregelen bij ea
rn een van de eerste
lie gezamenlijk aange-
enen te worden. Deze
en dienen volgens het
raadslid ook alle aan-
krijgen als bewinds-
/an beide landen zich
ort over verschillende
ïllen beraden. De heer
ymbeke was het hele-
ns met het betoog van
lega. Ook hij zei het
jn erg te vinden, dat
•ieksdirecties zich zo
van veiligheidsvoorzie-
aantrekken. Het is lo;
it de zaken in Belgie
gebagataliseerd, aldus
Van Ruymbeke, voor-
en de voorgeschiedenis
moeten kennelijk
op grote ongelukken
iets gebeurt, maar
doen we niet", zo be-
j. De heer Martinet
zijn betoog op de
t vatn het bestaan van
n. Voorzitter Molthoff
de daarop: „Fabrie-
eten er zijn met m*
ing, dat we wel in le
nen blijven". De heer
sprak de verwachting
de problemen alleen
ir groter zullen wor-
zegde toe als gemeen-
r te zullen bezien op
wijze deze problema-
imaals onder de aan-
ebracht kan worden,
ter gemeenteraad trew
cel verwijt, zo meende
heeft bij de vestiging
e gevaarlijke fabrics
m de bel getrokken-
larschuwingen waren
aan dovemansoren
ig
r.O.
De hengelaars-
Geduld Overwint
-A.) organiseert za-
-i~inde een el"
haar leden. Ge
worden op het beken-
jrs aan de watertoren-
edstrijd die meetelt
1 clubkampioenschap
vereniging, begint
r~ Na afloop worden
ublokaal, café De wit'
v de prijzen aan "e
uitgereikt.
I H. M. Otter vergezeld van
een tweetal helikopters tijdens
een proefvaart in volle zee ge
fotografeerd.
HET Tweede Kamerlid M.
Bakker (CPN) vindt dat mi
nister Van der Stoel (Buiten
landse Zaken) de Portugese
ambassadeur in ons land op de
vingers moet tikken. Deze
heeft volgens een bericht in
NRC-Handelsblad verklaard,
dat alle Nederlandse parle
mentariërs met uitzondering
van die van de CPN de Fortu
ne gebieden in Afrika mo-
bezoeken.
Vooruitzichten voor zater
dag en zondag, opgesteld door
het KNMI od donderdag om
18.00 uur:
Overwegend droog, enkele
I icnnige perioden en aanhou-
dend koel.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder-
land:
Voor zaterdag: aantal uren
I sin: 3 tot 11; min. temp: 0 tot
f graden onder normaal; max.
temp: 0 tot 4 graden onder
normaal; kans op een droge
periode van minstens 12 uur:
1 procent; kans op een geheel
droog etmaal; 60 procent.
Voor zondag: aantal uren
I ion: 3 tot 11; min. temp: van
ongeveer normaal tot 3 graden
onder normaal; max. temp: 0
jot 4 graden onder normaal;
s op een droge periode van
I minstens 12 uur: 90 procent;
kans op een geheel droog et
maal: 70 procent.
STRANDWEER:
Het hogedrukgebied boven
Schotland en de depressie bo
ren de Noordzee zijn verant
woordelijk voor de koele
noordelijke wind met veel be-
I Making. Ook vandaag nog te
ff» bij 17-18 graden, zee-
I ';ater 17 graden. Vooruitzich-
I jen: de luchtdruk blijft stijgen
I m het Noordzeegebied, met in
I *e Romende dagen stabieler
I iets meer zon en een wat
I "ngenamere temperatuur.
„bergen, zaterdag 28 juli.
I „!rSen op Zoom 1.55 en 14.31
I '-nnsweert 1.20 en 13.50.
I .^uzen 0.45 en 13.13.
liNgen o.l en 12.45.
"«neldinge 1.45 en 14.21.
De
waterhoogten van don-
«gmorgen
meegedeeld
11? rijkswaterstaat: Konstanz
IPl-5, Rheinfelden 406 pl.50,
'■raatsburg 378 -20, Plitters-
liorf
534 pl.22, Maxau 599
li,--' Plochingen 153 pl.6,
;;»nheim 406 pl.13, Steinbach
PT-6, Mainz 359 pl.12, Bin-
«230 pl.13, Kaub 272 pl.49,
'Wenz 260 pl.18, Keulen 222
5 Ruhrort 350 pl.12, Lo-
I ff 963 PK4, Pannerdense kop
li." Pl.3, Nijmegen 755 onv.,
I selkop 854 pl.l, Eefde IJs-
I, 378 onv., Deventer 254
I ,,{'i Monsin 5448 -6, Borgha-
"810 -25, Belfeld 1089 pl.l,
'G ben. de sluis 503-1.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Wie een onderzeeboot bezoekt dient over een
buigzaam lichaam te beschikken. Er wordt verondersteld kwiek
door nauwe mangaten te kunnen sluipen, men moet het hoofd
tussen de schouderbladen kunnen opbergen, en men dient de
buik zeer diep te kunnen intrekken. Want de ruimte in gangen
en hutten in een onderzeeboot is krapper te meten dan die in
een zeer benauwde caravan
Niettemin verwacht de ge
zagvoerder van de Britse on
derzeeboot Otter, een schip
dat ruim 623 ton meet en dat
gisteren in de Vlissingse bin
nenhaven arriveerde, zo'n 1000
tot 1500 nieuwsgierige Zeeu
wen per dag door zijn dof
zwarte schip te kunnen lood
sen.
„We laten de bezoekers bij
de torpedokamer binnen en
door het deksel in het achter
schip laten we ze er weer
uit", vertelde ons gisteren een
van de officieren tijdens een
kennismakingsbezoek dat wij
aan de onderzeeer brachten.
Het gebeurt niet vaak dat
een gevechtsklare onderzee
boot zoals H.M. Otter in de
Vlissingse haven afmeert. Er
wordt dan ook op veel belang-
stelling gerekend. Gisteren
'waren de Britse Jantjes al be
zig het uiterlijk van het nogal
sombere vaartuig van lichtjes
te voorzien, zodat het gistera
vond een feestelijke aanblik
bood. Op dat moment was er
een cocktailparty aan boord
gaande, waaraan zestig gasten
deelnamen.
De Otter behoort tot het
conventionele onderzeebootty
pe. Het schip is geruime tijd
opgelegd geweest, maar kort
geleden weer gevechtsklaar
gemaakt. Het bezoek aan Vlis-
singen volgde op een aantal
proefnemingen en oefeningen
in combinatie met de onder
zeeboot Dolfijn en Zwaardvis.
Tijdens de proefvaart werden
er torpedo's afgevuurd, mijnen
gelegd en duikmanoeuvres uit
gevoerd. De Otter is speciaal
uitgerust voor de duikbootbe-
strijding.
Vanmiddag krijgen dertig
kinderen uit Vlissingen de ge
legenheid onder geleide de on
derzeeboot te bezichtigen. Za
terdag en zondag van 14.00 tot
18.00 uur kunnen volwassen
belangstellenden een kijkje
aan boord komen nemen, en
zich overtuigen van het le
vensgrote verschil dat een
echte onderzeeboot vertoont
met de van de televisie zo
bekende Seaview.
Maandag vertrekt de Otter
weer uit Vlissingen.
Militaire geheimen zal men
aan boord van de onderzeeboot
niet vernemen. Op onze vraag
of de torpedo's aan boord van
atoomkoppen kunnen worden
voorzien, kregen wij een
vriendelijk doch vasthoudend
„mogen wij niet zeggen!", ten
antwoord.
De Otter behoort overigens
tot de lichte klasse Britse on
derzeeboten. De grootste ty
pen, zoals de Revenge zijn
met Polaris-raketten uitgerust,
en worden door atoomkracht
aangedreven. De Otter, die tot
een serie van dertien zogehe
ten Oberon-schepen behoort,
heeft dieselaandrijving. Onder
bijzondere omstandigheden
kan de Otter twee maanden
onder water blijven.
Gisteren werd de gezagvoer
der liuetenant M. P. C. Burke
op het Vlissingse stadhuis ont
vangen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De fede
ratie van Zeeuwse musea en
oudheidkamers zal nog in de
loop van dit jaar twee geza
menlijke projecten aanpakken.
Het eerste bestaat uit een door
de provincie reizende tentoon
stelling gewijd aan archeologi
sche vondsten in Zeeland. Het
tweede project bestaat uit een
uitgave van een folder, waarin
alle Zeeuwse musea en oud
heidkamers worden beschre
ven een lang verbeid stuk
service aan het publiek.
De afzonderlijke musea en
oudheidkamers in Zeeland wa
ren tot dusver niet kapitaal
krachtig genoeg om in het ka
der van de gewijzigde opvat
tingen over de taak van het
museum bijzondere initiatieven
te ontplooien. Dit jaar voor
het eerst heeft de federatie,
waarin de musea en oudheid
kamers samenwerken een be
scheiden provinciale subsidie
ontvangen. Daardoor is het
mogelijk geworden enkele ge
zamenlijke projecten ter hand
te nemen- „Het is een begin",
zegt de adjunct-directeur van
de Zeeuwse Culturele Raad.
de heer W. H. Hofman. „De
sectie cultuurbehoud van de
Zeeuwse Culturele Raad is
van plan zich in zijn eerstvol
gende vergadering met het
museale beleid in Zeeland en
de daarop aansluitende subsi
diepolitiek bezig te houden",
zo vult hij aan.
Als leidraad voor de bespre
kingen van de sectie zal een
rapport van CRM dienen, ge
naamd „Een verkennend on
derzoek onder de musea in
Nederland", waaruit overigens
blijkt dat geldgebrek het
meest nijpende probleem is
waarmee de musea worstelen,
Ook aan de mentaliteit van
directeuren en besturen van
musea ontbreekt nog wel eens
het een en ander, aldus het
bewuste rapport.
De reizende tentoonstelling
die de federatie van Zeeuwse
musea en oudheidkamers gaat
organiseren, zal gericht zijn op
de schooljeugd. De expositie
zal voornamelijk bestaan uit
oudheidkundige vondsten. Er
is lang gedacht en gesproken,
aldus de heer Hofman, over de
wijze waarop men de als edu
catief bedoelde tentoonstelling
zou moeten begeleiden. „Het
ziet er nu naar uit, dat vrij
kort na het begin van het
nieuwe schooljaar, de collectie
voor de reizende tentoonstel
ling compleet zal zijn, veron
derstelt de heer Hofman. Het is
de bedoeling dat bijna alle
musea en oudheidkamers die
de provincie telt, hun eigen
steentje aan de expositie bij
dragen. Speciaal het Zeeuws
Museum te Middelburg, met
zijn belangwekkende Nehalen-
niaverzameling, en het mu
seum te Aardenburg, dat veel-
bodemvondsten in zijn collec
tie heeft, zullen belangrijke
leveranciers van objecten voor
de expositie zijn
(Van een onzer verslaggevers)
ZIERIKZEE (ANP) Het
gemeentebestuur van Duive
land wil een apart verlaagd
tarief voor de inwoners van
Schouwen-Duiveland, die ge
bruik maken var de Ooster-
scheldebrug. „Omdat zij het
meest over de brug heen moe
ten. Vooral bij bezoeken aan
het ziekenhuis in Goes, is de
tolbrug een dure zaak", aldus
het gemeentebestuur in een
brief aan Gedeputeerde Sta
ten.
De brief is een reactie op de
uitlatingen van gedeputeerde
A. J. Kaland (CHU), die voor
stelde de toltarieven van de
Zeelandbrug te verhogen. B.
en W. willen het tarief gelijk
houden. „Drie gulden per keer
is toch al hoog genoeg", vin
den B. en W.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De kwes
tie van de sluiting van het
bedrijf van Croon en Co. te
Middelburg is nog altijd sle
pende. Afgelopen woensdag
zou de Zeeuwse gedeputeerde,
de heer A. J. Kaland, een
gesprek hebben met de voor
zitter van de raad van bestuur
van de N.V. OGEM, waarvan
Croon een dochter is.
Dit gesprek is echter, naar
de heer Kaland ons meedeel
de, verschoven naar volgende
week donderdag. De heer Ka
land is door het personeel van
Croon en Co. ingeschakeld als
bemiddelaar, nadat het overleg
over de oorzaken en gevolgen
van de voorgenomen sluiting,
tussen de werknemers en de
vakbonden enerzijds en de
directie van Croon anderzijds
was vastgelopen.
De industriebonden, zo werd
ons van die zijde meegedeeld,
zullen in augustus een onder
houd hebben met de raad van
bestuur van de OGEM. „Tot
die tijd", aldus districtsbe
stuurder H. Berkhout (NVV)
„valt er een soort wapenstil
stand. Wij houden nog altijd
vol dat de motieven op grond
waarvan men tot sluiting van
het Middelburgse bedrijf wil
overgaan, uitermate zwak
zijn".
Gehoopt wordt dat de heer
Kaland als bemiddelaar de
weg voor een goed en open
gesprek tussen de industrie
bonden' en de OGEM-top zal
effenen, zo hij zelf al niet tot
een positief resultaat komt.
Zoals we hebben gemeld be
tekent de sluiting van Croon
en Co., welk bedrijf zes jaar
geleden 'in Middelburg neer
streek, dat er werkgelegenheid
voor 63 mensen verloren gaat.
Bij Croon en Co. worden scha
kelkasten en -panelen ver
vaardigd.
Het is nog steeds niet duide
lijk of de beweerde, slechte
rentabiliteit van het Middel
burgse bedrijf een gevolg is
van een ongunstige marktposi
tie of van een onjuist organi
satiebeleid bij OGEM. De in
dustriebonden hebben op hun
verzoek aan de Croon-leiding
om de cijfers op tafel te bren
gen, geen bevredigend ant
woord gekregen. „Wel werd
ons formalisme verweten", al
dus een woordvoerder van de
industriebonden, „waarna wij
besloten het gesprek met de
Croon-directie te staken".
„Sint-Franciscusgesticht"
staat er op het grote kast-
van-een-huis naast de kerk
in Groenendijk (gemeente
Kloosterzande). Maar dat
is sedert drie jaar al niet
meer in overeenstemming
met de waarheid. Er is
geen sprake meer van een
gesticht en Sint-Franciscus
kan alleen nog maar iets
te maken hebben met de
biologisch - dynamische
tuin, die Gustaaf van der
Braak er achter aan wil
leggen, want hij en zijn
vrouw houden evenals de
H. Frans van natuurlijk
groeiende, onbespoten
groenten en kruiden.
De schilder Gustaaf van
der Braak heeft dit huis drie
jaar geleden gekocht en hij
heeft er veel aan veranderd
en verbeterd, maar de bui
tenkant ongemoeid en in de
oorspronkelijke staat gelaten.
Die ziet er dan ook wat ver
veloos, troosteloos en nors
uit, maar zodra men de voor
deur binnen is, kan men van
het ene grote vertrek in het
andere lopen en blijkt het
een ideale kunstenaarswo
ning met veel leef- en werk
ruimte.
„Ik heb er hier en daar
wat ouwe meubeltjes in ge
zet, die ik op de kop kon
tikken", zegt Gustaaf van
der Braak, een rijzige 39-
jarige man met donker, mid
dellang haar en een snorre
tje, terwijl zijn bruine ogen
wat guitig en geheimzinnig
achter een stalen brilletje
twinkelen. Maar die Chinese
kunstwerken dan?", vraag ik
en wijs op een schildering
opzij de en ik denk aan enke
le plastieken en een machtig
hemelbed, dat ik in een an
dere kamer ontdekt heb.
„Dat zijn ook ouwe spulle
tjes", grijnst Van der Braak.
„Ze zijn alleen niet van mij.
Ze behoren tot de collectie
van een vriend, die ze hier
zo lang ondergebracht
heeft".
Hij had ze eerst in bruik
leen gegeven aan het Mu
seum voor Volkenkunde in
Leiden, maar toen dat zonder
zijn voorkennis één van de'
fraaiste stukken die ge
weldige Boeddha daar had
uitgeleend ter gelegenheid
van de ontvangst van keizer
Hirohito van Japan in ons
land, heeft hij de hele zaak
teruggenomen en mij ge
vraagd of ik alles hier tijde
lijk wilde opslaan. Daar was
hij mee gered en voor ons is
het natuurlijk ook leuk om
dat we die grote vertrekken
daarmee waardig konden
aankleden.
Wij bekijken eerst het
huis, de geweldige keuken,
de grote, uit rose popstenen
opgebouwde doucheruimte in
de bijkeuken, de speelkamer
voor hun dochtertje en gaan
dan de prachtig afgeloogde
trap op naar de bovenverdie
ping. Weer imponerende
ruimten waar het gezin Van
der Braak nu zelf wil gaan
wonen om de benedenetage
zo vaak dat nodig is aan hun
vele gasten ter beschikking
te kunnen stellen. In de toe
komstige woonkamer, waar
nog niet veel anders aanwe
zig is dan een paar schilde
rijen van Van der Braak aan
de wand, een zorgvuldig op
gestelde stereo-installatie en
wat hoogstnoodzakelijk meu
bilair, gaan we zitten. Me
vrouw Van der Braak, Bar
bara Jeans, Amerikaanse van
geboorte, die zelf ook tekent
en fotografeert, zorgt voor
een mok koffie.
Van der Braak houdt zijn
blik een ogenblik diepzinnig
gericht op de blanke planken
vloer, zegt dan: „Ja ik moet
nodig de vloerbedekking leg
gen, maar daar moeten we
het waarschijnlijk niet in de
eerste plaats over hebben".
„Nee", zeg ik, „we moeten
het hebben over de kunst en
het fenomeen Van der Braak
daarin. Hoe is het bij u alle
maal begonnen?" „Ik ben ge
boren in Amsterdam", zegt
hij, „en daar heb ik ook de
opleiding aan de Rijksacade-
ik veel gereisd. Heb portret
jes geschilderd op de Butte
Montmartre im Parijs, dat
was aardig ,maar ik schilder
de mijn portretjes eigijlijk te
goed, zodat er concurrentie-
nijd met de andere schilders
optrad, die me dan het liefst
wilden excommuniceren. Ik
heb ook een poosje in Frank
rijk gewoond, in de Dordog-
ne en Auvergne en een tijdje
in Marokko rondgehangen.
mie voor beeldende kunst
gevolgd. Zever, jaar lang.
Een jaar daarna had ik een
studiebeurs van de Italiaanse
regering voor beeldhouwen,
wat ik ook nog eens heb
willen doen. Dat was aan de
Academie Librera in Milaan
bij Marino Marini".
Bij het horen van die
naam ziet men plotseling een
hele serie indrukwekkende
ruiterbeelden, waarmee Ma
rini zijn wereldfaam verwor
ven heeft en ik vraag: „Hoe
was die man en hoe was zijn
onderrricht?" „Dat is het
hem nou juist", zegt Van der
Braak, „ik heb hem in dat
hele jaar misschien, één of
twee keer gezien en dan nog
vanuit de verte, bij één of
andere opening van een ten
toonstelling. De kwestie was,
dat hij het onderwijs aan een
assistent overliet. Ik kan ook
niet zeggen dat ik er veel in
de klei gewroet heb, maar
wat aardig was, was het so
ciaal contact daar in Italië.
In de bars zaten de automo
bielkoning en de kunstenaar
naast elkaar. Wie ik wel
vaak gezien en gesproken
heb, is hijvoorbeeld Fonta-
na".
„Bent u verder in Amster
dam gebleven?"
„Ja, vooreerst wel. Ik ben
er na mijn studie ook gaan
schilderen, van 64 tot 68 on
geveer maar ondertussen heb
In die tijd was het nog
mogelijk daar van de rege
ring een studio ter beschik
king te krijgen in een rege
ringsgebouw of paleis. Je zat
daar veilig achter officiële
muren. Dat was erg fijn,
want anders pikten ze je au
to. Veel portretjes heb ik er
geschilderd, een heerlijk
land, omdat we er in de
winter waren en het er wat
koeler was".
„Maar toen u hier drie jaar
geleden in Groenendijk
kwam wonen kwam u toch
rechtstreeks uit Amerika?"
„Ja, inderdaad, in 1968 zijn
we naar Amerika geëmi
greerd, niet alleen in de eer
ste plaats omdat Barbara een
Amerikaanse is, maar omdat
ik zelf altijd al naar Ameri
ka wilde. Ik wilde weten
wat daar gebeurde, omdat
Amerika vormbepalend is
voor de wereld van tegen
woordig".
„Hebt u in Amerika ge
schilderd?"
„Ja ook wel, maar ik heb
voornamelijk les gegeven,
gastcolleges aan de Pacific
University, Minnesota. Toch
heb ik ook geëxposeerd in
het Museum of Modern Art
in St.-Paul Minnesota. Ik heb
er zelfs de staatsprijs voor
schilderkunst van Oregon ge
wonnen. Maar toen begonnen
de universiteiten te knijpen
op kunsten. Wie revolutio
nair was in ideeën en als
lector lange haren droeg ging
er het eerst uit. Dat was een
beetje mijn geval".
„Hoe beviel u het werken
in Amerika?"
„Dat was erg prettig, ik
heb er zelf ook veel geleerd.
Wat ik in het Amerikaanse
systeem goed vind is dat
kunst en wetenschap samen
gaan. Kunst behoort er tot
het onderwijspakket. De
mensen in Amerika zijn be
ter op de hoogte van de Eu
ropese cultuur dan de Euro
peanen zelf".
„Wat is eigenlijk uw aan
drift tot schilderen", vraag
ik, „en waarom doe je het
telkens weer?"
„Deels is dat natuurlijk,
omdat je er zolang al mee
bezig bent; mijn ideaalbeeld
van een schilderij is een
schilderij, dat een vanzelf
sprekendheid is, waarin
vorm en inhoud elkaar vol
komen duidelijk dekken. Het
moet een dwingend juist te
ken zijn voor iets. De inhoud
van mijn schilderijen is de
verwijzing naar een toestand,
waar we naar toe gaan. Ik
schilder veel natuurlijke vor
men, planten, mensen, dieren
in verschillende situaties. Ze
verwijzen naar een andere
bestaansvorm. Ik hoop dat,
als er een werking vanuit
gaat, dat een onbewuste wer
king is. Voor mezelf hecht ik
meer belang aan het vermo
gen tot creëren dan aan dui
zend geniale creaties. Het
gaat me minder om het re
sultaat dan om het creatieve
proces. Maar ik sta wel ach
ter alles wat ik maak, ook al
is het werk van iang gele
den, ik schaam me er niet
voor".
U exposeert weinig of
niet, hoe komt dat?"
„Nou, ik word maar wei
nig gevraagd, ik ben nu uit
gekozen voor de reizende
tentoonstelling van kunst uit
Zeeland in Brugge. Volgend
jaar hebben ze me gevraagd
een tentoonstelling te houden
in het nieuwe culturele cen
trum in Hulst. Maar ik vind
het niet zaak van de kunste
naar achter alle expositiemo
gelijkheden aan te lopen.
Vanuit een artistieke disposi
tie kan ik niet iets ten ver
koop aanbieden. Elke kunst
uiting, die de naam ver
dient is zo nieuw en eenma
lig dat er geen markt voor
is".
„Toch zou Gustaaf van der
Braak uit Zeeland wel eens
weg willen?"
„Nou, ik zou weer eens
kennis willen nemen van
nieuwe en andere zaken...
gewoon uit geestelijke
nieuwsgierigheid... maar we
wachten maar rustig af.
Eerst moet er in huis nog
wat gebeuren, het project
van dit huis is nog niet hele
maal af, maar dan, mis
schien..." Gustaaf van der
Braak glimlacht fijntjes,
olijk en een beetje geheim
zinnig, en leeft voorlopig
verder onder het devies van
Van Schagen: ik ga maar en
ben...
Willem Enzinck
eindredactie:
rein van der helm
TERNEUZEN
Luxor theater in Terneu-
zen laat zaterdag en zondag
de gehele familie genieten
van de westernheid aller tij
den, de man die „sneller
schiet dan zijn schaduw".
Lucky Luke! Confrontatie
met deze westernheid, zater
dag om acht uur en zondag
middag om halfdrie, toegang
19 juli tot en met dinsdag 31
2 9juli tot en met dinsdag 31
juli zorgen Charles Bronson,
Ursula Andress en Alain De-
lon voor een geweldig avon-
tuurverhaal in „De Rode
Zon". Ook deze story speelt
in het wilde westen waar
een Samoeraikrijger en een
outlaw op zoek gaan naar het
gouden zwaard. Filmliefheb
bers vanaf 14 jaar kunnen
hier terecht.
In het Ledeltheater in
Oostburg draait voor de zo
veelste maal Blue Movie en
ie Nederlandse filmtopper
Turks Fruit.
Het City Theater in Mid
delburg brengt „Vlucht 502
antwoordt niet". Een film
met Charlton Heston en
Yvette Mimieux. De film
handelt over de vlucht van
een Boeing 707 van Los An
geles naar Minneapolis
Doordat een van de passa
giers, een negercellist twee
plaatsen boekte, één voor
zijn cello en één voor zich
zelf kan de gezagvoerdei
met medewerking van de ne
gercellist, die welwillend
zijn eelloplaats afstaat, een
passagier meenemen, die het
vorige vliegtuig heeft gemist.
Tijdens de reis ontpopt de
extra passagier zich als een
rasechte vliegtuigkaper en
dwingt de piloot naar Mos
kou te vliegen. De film is
toegankelijk boven 14 jaar.
Eveneens in het Citythea
ter draait King Kong ont
snapt. Deze film onder regie
van Ishiro Honda staat in
voor een gezellige avond met
in de hoofdrollen Linda Mil
ler Rhodes Reason en Akira
Tafcarada. Filmkeuring voor
deze film: 14 jaar.