0 EXPOSITIE REIST DOOR PROVINCIE Onderzeeboot benauwder dan caravan zeeuws GUSTAAF VAN DER BRAAK Schilder op zoek naar hel ideale schilderij kt |st Kwestie Croon slepende Films in Zeeland yiet vondsten uit Zeeland Duiveland wil apart toltarief stad idsleden len niet l voor xmwing ochieliuis Droog te Ruimten Veilig Ruiterbeelden Lang haar Aandrift Geen macht J (vrijdag27 iuli 1973 en onzer versiaggevers) ST De laadsleden v.d. Voorde e- Stevens zich tijdens 1.3 raads. iring van dor erdaga! terughoudend getoond 'er de plannen an de te Hulst om het ond6 ehuis van Nieuw-Na- verbouwen- vroegen zich af 0f ouw voor de gemeente ordeliger zou uitvallen ■bouw. Bovendien wilde :r Eeman weten hoe iet geraamde expioita- •t is. Volgens voorzitter if is dat zelfs bij bena- nog niet te zeggen ïl het vergelijkbaar zijn t exploitatietekort van neenschapshuis in Clin. heer Stevens deed de ie om met een aarnie- zee te gaan in plaats centrale dienst voor en woningtoezicht, om i verwachtte, dat de imakerij in het eersta 'oor de gemeente aan» goedkoper zou uitval» en onzer verslaggevers) >T „Amsterdam Progil terecht gewei» tot die conclusie kwam ond tijdens de Hulster rgadering Bob Eeman nabeschouwing op het zoals dat zich ruim eek geleden bij een looistof fabriek op de sver bij Antwerpen orgedaan. ■er Eeman informeerde en W- of de inspectie volksgezondheid in ■urg en de wethouder ieuzaken van Hulst tij» dit ongeluk op de varen gebracht, g bewondering had hij t feit, dat na de brand [ië alles is gedaan om ïluk te bagataliseren. alle informatie blijkt reeds meer ongelukken "ijkomend zwavel bij gebeurd zijn, steeds raargewomden", aldus Eeman, die zich zor» akte om de veiligheids» lingen. roeg zich bovendien af isico's een ongeluk bij briek voor de bevol- Oost-Zeeuwseh-Vlaan» istaan. er Eeman sprak in zijn over een „huivering- de toestanden de kwestie van de idsmaatregelen bij ea rn een van de eerste lie gezamenlijk aange- enen te worden. Deze en dienen volgens het raadslid ook alle aan- krijgen als bewinds- /an beide landen zich ort over verschillende ïllen beraden. De heer ymbeke was het hele- ns met het betoog van lega. Ook hij zei het jn erg te vinden, dat •ieksdirecties zich zo van veiligheidsvoorzie- aantrekken. Het is lo; it de zaken in Belgie gebagataliseerd, aldus Van Ruymbeke, voor- en de voorgeschiedenis moeten kennelijk op grote ongelukken iets gebeurt, maar doen we niet", zo be- j. De heer Martinet zijn betoog op de t vatn het bestaan van n. Voorzitter Molthoff de daarop: „Fabrie- eten er zijn met m* ing, dat we wel in le nen blijven". De heer sprak de verwachting de problemen alleen ir groter zullen wor- zegde toe als gemeen- r te zullen bezien op wijze deze problema- imaals onder de aan- ebracht kan worden, ter gemeenteraad trew cel verwijt, zo meende heeft bij de vestiging e gevaarlijke fabrics m de bel getrokken- larschuwingen waren aan dovemansoren ig r.O. De hengelaars- Geduld Overwint -A.) organiseert za- -i~inde een el" haar leden. Ge worden op het beken- jrs aan de watertoren- edstrijd die meetelt 1 clubkampioenschap vereniging, begint r~ Na afloop worden ublokaal, café De wit' v de prijzen aan "e uitgereikt. I H. M. Otter vergezeld van een tweetal helikopters tijdens een proefvaart in volle zee ge fotografeerd. HET Tweede Kamerlid M. Bakker (CPN) vindt dat mi nister Van der Stoel (Buiten landse Zaken) de Portugese ambassadeur in ons land op de vingers moet tikken. Deze heeft volgens een bericht in NRC-Handelsblad verklaard, dat alle Nederlandse parle mentariërs met uitzondering van die van de CPN de Fortu ne gebieden in Afrika mo- bezoeken. Vooruitzichten voor zater dag en zondag, opgesteld door het KNMI od donderdag om 18.00 uur: Overwegend droog, enkele I icnnige perioden en aanhou- dend koel. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder- land: Voor zaterdag: aantal uren I sin: 3 tot 11; min. temp: 0 tot f graden onder normaal; max. temp: 0 tot 4 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 1 procent; kans op een geheel droog etmaal; 60 procent. Voor zondag: aantal uren I ion: 3 tot 11; min. temp: van ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal; max. temp: 0 jot 4 graden onder normaal; s op een droge periode van I minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog et maal: 70 procent. STRANDWEER: Het hogedrukgebied boven Schotland en de depressie bo ren de Noordzee zijn verant woordelijk voor de koele noordelijke wind met veel be- I Making. Ook vandaag nog te ff» bij 17-18 graden, zee- I ';ater 17 graden. Vooruitzich- I jen: de luchtdruk blijft stijgen I m het Noordzeegebied, met in I *e Romende dagen stabieler I iets meer zon en een wat I "ngenamere temperatuur. „bergen, zaterdag 28 juli. I „!rSen op Zoom 1.55 en 14.31 I '-nnsweert 1.20 en 13.50. I .^uzen 0.45 en 13.13. liNgen o.l en 12.45. "«neldinge 1.45 en 14.21. De waterhoogten van don- «gmorgen meegedeeld 11? rijkswaterstaat: Konstanz IPl-5, Rheinfelden 406 pl.50, '■raatsburg 378 -20, Plitters- liorf 534 pl.22, Maxau 599 li,--' Plochingen 153 pl.6, ;;»nheim 406 pl.13, Steinbach PT-6, Mainz 359 pl.12, Bin- «230 pl.13, Kaub 272 pl.49, 'Wenz 260 pl.18, Keulen 222 5 Ruhrort 350 pl.12, Lo- I ff 963 PK4, Pannerdense kop li." Pl.3, Nijmegen 755 onv., I selkop 854 pl.l, Eefde IJs- I, 378 onv., Deventer 254 I ,,{'i Monsin 5448 -6, Borgha- "810 -25, Belfeld 1089 pl.l, 'G ben. de sluis 503-1. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Wie een onderzeeboot bezoekt dient over een buigzaam lichaam te beschikken. Er wordt verondersteld kwiek door nauwe mangaten te kunnen sluipen, men moet het hoofd tussen de schouderbladen kunnen opbergen, en men dient de buik zeer diep te kunnen intrekken. Want de ruimte in gangen en hutten in een onderzeeboot is krapper te meten dan die in een zeer benauwde caravan Niettemin verwacht de ge zagvoerder van de Britse on derzeeboot Otter, een schip dat ruim 623 ton meet en dat gisteren in de Vlissingse bin nenhaven arriveerde, zo'n 1000 tot 1500 nieuwsgierige Zeeu wen per dag door zijn dof zwarte schip te kunnen lood sen. „We laten de bezoekers bij de torpedokamer binnen en door het deksel in het achter schip laten we ze er weer uit", vertelde ons gisteren een van de officieren tijdens een kennismakingsbezoek dat wij aan de onderzeeer brachten. Het gebeurt niet vaak dat een gevechtsklare onderzee boot zoals H.M. Otter in de Vlissingse haven afmeert. Er wordt dan ook op veel belang- stelling gerekend. Gisteren 'waren de Britse Jantjes al be zig het uiterlijk van het nogal sombere vaartuig van lichtjes te voorzien, zodat het gistera vond een feestelijke aanblik bood. Op dat moment was er een cocktailparty aan boord gaande, waaraan zestig gasten deelnamen. De Otter behoort tot het conventionele onderzeebootty pe. Het schip is geruime tijd opgelegd geweest, maar kort geleden weer gevechtsklaar gemaakt. Het bezoek aan Vlis- singen volgde op een aantal proefnemingen en oefeningen in combinatie met de onder zeeboot Dolfijn en Zwaardvis. Tijdens de proefvaart werden er torpedo's afgevuurd, mijnen gelegd en duikmanoeuvres uit gevoerd. De Otter is speciaal uitgerust voor de duikbootbe- strijding. Vanmiddag krijgen dertig kinderen uit Vlissingen de ge legenheid onder geleide de on derzeeboot te bezichtigen. Za terdag en zondag van 14.00 tot 18.00 uur kunnen volwassen belangstellenden een kijkje aan boord komen nemen, en zich overtuigen van het le vensgrote verschil dat een echte onderzeeboot vertoont met de van de televisie zo bekende Seaview. Maandag vertrekt de Otter weer uit Vlissingen. Militaire geheimen zal men aan boord van de onderzeeboot niet vernemen. Op onze vraag of de torpedo's aan boord van atoomkoppen kunnen worden voorzien, kregen wij een vriendelijk doch vasthoudend „mogen wij niet zeggen!", ten antwoord. De Otter behoort overigens tot de lichte klasse Britse on derzeeboten. De grootste ty pen, zoals de Revenge zijn met Polaris-raketten uitgerust, en worden door atoomkracht aangedreven. De Otter, die tot een serie van dertien zogehe ten Oberon-schepen behoort, heeft dieselaandrijving. Onder bijzondere omstandigheden kan de Otter twee maanden onder water blijven. Gisteren werd de gezagvoer der liuetenant M. P. C. Burke op het Vlissingse stadhuis ont vangen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De fede ratie van Zeeuwse musea en oudheidkamers zal nog in de loop van dit jaar twee geza menlijke projecten aanpakken. Het eerste bestaat uit een door de provincie reizende tentoon stelling gewijd aan archeologi sche vondsten in Zeeland. Het tweede project bestaat uit een uitgave van een folder, waarin alle Zeeuwse musea en oud heidkamers worden beschre ven een lang verbeid stuk service aan het publiek. De afzonderlijke musea en oudheidkamers in Zeeland wa ren tot dusver niet kapitaal krachtig genoeg om in het ka der van de gewijzigde opvat tingen over de taak van het museum bijzondere initiatieven te ontplooien. Dit jaar voor het eerst heeft de federatie, waarin de musea en oudheid kamers samenwerken een be scheiden provinciale subsidie ontvangen. Daardoor is het mogelijk geworden enkele ge zamenlijke projecten ter hand te nemen- „Het is een begin", zegt de adjunct-directeur van de Zeeuwse Culturele Raad. de heer W. H. Hofman. „De sectie cultuurbehoud van de Zeeuwse Culturele Raad is van plan zich in zijn eerstvol gende vergadering met het museale beleid in Zeeland en de daarop aansluitende subsi diepolitiek bezig te houden", zo vult hij aan. Als leidraad voor de bespre kingen van de sectie zal een rapport van CRM dienen, ge naamd „Een verkennend on derzoek onder de musea in Nederland", waaruit overigens blijkt dat geldgebrek het meest nijpende probleem is waarmee de musea worstelen, Ook aan de mentaliteit van directeuren en besturen van musea ontbreekt nog wel eens het een en ander, aldus het bewuste rapport. De reizende tentoonstelling die de federatie van Zeeuwse musea en oudheidkamers gaat organiseren, zal gericht zijn op de schooljeugd. De expositie zal voornamelijk bestaan uit oudheidkundige vondsten. Er is lang gedacht en gesproken, aldus de heer Hofman, over de wijze waarop men de als edu catief bedoelde tentoonstelling zou moeten begeleiden. „Het ziet er nu naar uit, dat vrij kort na het begin van het nieuwe schooljaar, de collectie voor de reizende tentoonstel ling compleet zal zijn, veron derstelt de heer Hofman. Het is de bedoeling dat bijna alle musea en oudheidkamers die de provincie telt, hun eigen steentje aan de expositie bij dragen. Speciaal het Zeeuws Museum te Middelburg, met zijn belangwekkende Nehalen- niaverzameling, en het mu seum te Aardenburg, dat veel- bodemvondsten in zijn collec tie heeft, zullen belangrijke leveranciers van objecten voor de expositie zijn (Van een onzer verslaggevers) ZIERIKZEE (ANP) Het gemeentebestuur van Duive land wil een apart verlaagd tarief voor de inwoners van Schouwen-Duiveland, die ge bruik maken var de Ooster- scheldebrug. „Omdat zij het meest over de brug heen moe ten. Vooral bij bezoeken aan het ziekenhuis in Goes, is de tolbrug een dure zaak", aldus het gemeentebestuur in een brief aan Gedeputeerde Sta ten. De brief is een reactie op de uitlatingen van gedeputeerde A. J. Kaland (CHU), die voor stelde de toltarieven van de Zeelandbrug te verhogen. B. en W. willen het tarief gelijk houden. „Drie gulden per keer is toch al hoog genoeg", vin den B. en W. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De kwes tie van de sluiting van het bedrijf van Croon en Co. te Middelburg is nog altijd sle pende. Afgelopen woensdag zou de Zeeuwse gedeputeerde, de heer A. J. Kaland, een gesprek hebben met de voor zitter van de raad van bestuur van de N.V. OGEM, waarvan Croon een dochter is. Dit gesprek is echter, naar de heer Kaland ons meedeel de, verschoven naar volgende week donderdag. De heer Ka land is door het personeel van Croon en Co. ingeschakeld als bemiddelaar, nadat het overleg over de oorzaken en gevolgen van de voorgenomen sluiting, tussen de werknemers en de vakbonden enerzijds en de directie van Croon anderzijds was vastgelopen. De industriebonden, zo werd ons van die zijde meegedeeld, zullen in augustus een onder houd hebben met de raad van bestuur van de OGEM. „Tot die tijd", aldus districtsbe stuurder H. Berkhout (NVV) „valt er een soort wapenstil stand. Wij houden nog altijd vol dat de motieven op grond waarvan men tot sluiting van het Middelburgse bedrijf wil overgaan, uitermate zwak zijn". Gehoopt wordt dat de heer Kaland als bemiddelaar de weg voor een goed en open gesprek tussen de industrie bonden' en de OGEM-top zal effenen, zo hij zelf al niet tot een positief resultaat komt. Zoals we hebben gemeld be tekent de sluiting van Croon en Co., welk bedrijf zes jaar geleden 'in Middelburg neer streek, dat er werkgelegenheid voor 63 mensen verloren gaat. Bij Croon en Co. worden scha kelkasten en -panelen ver vaardigd. Het is nog steeds niet duide lijk of de beweerde, slechte rentabiliteit van het Middel burgse bedrijf een gevolg is van een ongunstige marktposi tie of van een onjuist organi satiebeleid bij OGEM. De in dustriebonden hebben op hun verzoek aan de Croon-leiding om de cijfers op tafel te bren gen, geen bevredigend ant woord gekregen. „Wel werd ons formalisme verweten", al dus een woordvoerder van de industriebonden, „waarna wij besloten het gesprek met de Croon-directie te staken". „Sint-Franciscusgesticht" staat er op het grote kast- van-een-huis naast de kerk in Groenendijk (gemeente Kloosterzande). Maar dat is sedert drie jaar al niet meer in overeenstemming met de waarheid. Er is geen sprake meer van een gesticht en Sint-Franciscus kan alleen nog maar iets te maken hebben met de biologisch - dynamische tuin, die Gustaaf van der Braak er achter aan wil leggen, want hij en zijn vrouw houden evenals de H. Frans van natuurlijk groeiende, onbespoten groenten en kruiden. De schilder Gustaaf van der Braak heeft dit huis drie jaar geleden gekocht en hij heeft er veel aan veranderd en verbeterd, maar de bui tenkant ongemoeid en in de oorspronkelijke staat gelaten. Die ziet er dan ook wat ver veloos, troosteloos en nors uit, maar zodra men de voor deur binnen is, kan men van het ene grote vertrek in het andere lopen en blijkt het een ideale kunstenaarswo ning met veel leef- en werk ruimte. „Ik heb er hier en daar wat ouwe meubeltjes in ge zet, die ik op de kop kon tikken", zegt Gustaaf van der Braak, een rijzige 39- jarige man met donker, mid dellang haar en een snorre tje, terwijl zijn bruine ogen wat guitig en geheimzinnig achter een stalen brilletje twinkelen. Maar die Chinese kunstwerken dan?", vraag ik en wijs op een schildering opzij de en ik denk aan enke le plastieken en een machtig hemelbed, dat ik in een an dere kamer ontdekt heb. „Dat zijn ook ouwe spulle tjes", grijnst Van der Braak. „Ze zijn alleen niet van mij. Ze behoren tot de collectie van een vriend, die ze hier zo lang ondergebracht heeft". Hij had ze eerst in bruik leen gegeven aan het Mu seum voor Volkenkunde in Leiden, maar toen dat zonder zijn voorkennis één van de' fraaiste stukken die ge weldige Boeddha daar had uitgeleend ter gelegenheid van de ontvangst van keizer Hirohito van Japan in ons land, heeft hij de hele zaak teruggenomen en mij ge vraagd of ik alles hier tijde lijk wilde opslaan. Daar was hij mee gered en voor ons is het natuurlijk ook leuk om dat we die grote vertrekken daarmee waardig konden aankleden. Wij bekijken eerst het huis, de geweldige keuken, de grote, uit rose popstenen opgebouwde doucheruimte in de bijkeuken, de speelkamer voor hun dochtertje en gaan dan de prachtig afgeloogde trap op naar de bovenverdie ping. Weer imponerende ruimten waar het gezin Van der Braak nu zelf wil gaan wonen om de benedenetage zo vaak dat nodig is aan hun vele gasten ter beschikking te kunnen stellen. In de toe komstige woonkamer, waar nog niet veel anders aanwe zig is dan een paar schilde rijen van Van der Braak aan de wand, een zorgvuldig op gestelde stereo-installatie en wat hoogstnoodzakelijk meu bilair, gaan we zitten. Me vrouw Van der Braak, Bar bara Jeans, Amerikaanse van geboorte, die zelf ook tekent en fotografeert, zorgt voor een mok koffie. Van der Braak houdt zijn blik een ogenblik diepzinnig gericht op de blanke planken vloer, zegt dan: „Ja ik moet nodig de vloerbedekking leg gen, maar daar moeten we het waarschijnlijk niet in de eerste plaats over hebben". „Nee", zeg ik, „we moeten het hebben over de kunst en het fenomeen Van der Braak daarin. Hoe is het bij u alle maal begonnen?" „Ik ben ge boren in Amsterdam", zegt hij, „en daar heb ik ook de opleiding aan de Rijksacade- ik veel gereisd. Heb portret jes geschilderd op de Butte Montmartre im Parijs, dat was aardig ,maar ik schilder de mijn portretjes eigijlijk te goed, zodat er concurrentie- nijd met de andere schilders optrad, die me dan het liefst wilden excommuniceren. Ik heb ook een poosje in Frank rijk gewoond, in de Dordog- ne en Auvergne en een tijdje in Marokko rondgehangen. mie voor beeldende kunst gevolgd. Zever, jaar lang. Een jaar daarna had ik een studiebeurs van de Italiaanse regering voor beeldhouwen, wat ik ook nog eens heb willen doen. Dat was aan de Academie Librera in Milaan bij Marino Marini". Bij het horen van die naam ziet men plotseling een hele serie indrukwekkende ruiterbeelden, waarmee Ma rini zijn wereldfaam verwor ven heeft en ik vraag: „Hoe was die man en hoe was zijn onderrricht?" „Dat is het hem nou juist", zegt Van der Braak, „ik heb hem in dat hele jaar misschien, één of twee keer gezien en dan nog vanuit de verte, bij één of andere opening van een ten toonstelling. De kwestie was, dat hij het onderwijs aan een assistent overliet. Ik kan ook niet zeggen dat ik er veel in de klei gewroet heb, maar wat aardig was, was het so ciaal contact daar in Italië. In de bars zaten de automo bielkoning en de kunstenaar naast elkaar. Wie ik wel vaak gezien en gesproken heb, is hijvoorbeeld Fonta- na". „Bent u verder in Amster dam gebleven?" „Ja, vooreerst wel. Ik ben er na mijn studie ook gaan schilderen, van 64 tot 68 on geveer maar ondertussen heb In die tijd was het nog mogelijk daar van de rege ring een studio ter beschik king te krijgen in een rege ringsgebouw of paleis. Je zat daar veilig achter officiële muren. Dat was erg fijn, want anders pikten ze je au to. Veel portretjes heb ik er geschilderd, een heerlijk land, omdat we er in de winter waren en het er wat koeler was". „Maar toen u hier drie jaar geleden in Groenendijk kwam wonen kwam u toch rechtstreeks uit Amerika?" „Ja, inderdaad, in 1968 zijn we naar Amerika geëmi greerd, niet alleen in de eer ste plaats omdat Barbara een Amerikaanse is, maar omdat ik zelf altijd al naar Ameri ka wilde. Ik wilde weten wat daar gebeurde, omdat Amerika vormbepalend is voor de wereld van tegen woordig". „Hebt u in Amerika ge schilderd?" „Ja ook wel, maar ik heb voornamelijk les gegeven, gastcolleges aan de Pacific University, Minnesota. Toch heb ik ook geëxposeerd in het Museum of Modern Art in St.-Paul Minnesota. Ik heb er zelfs de staatsprijs voor schilderkunst van Oregon ge wonnen. Maar toen begonnen de universiteiten te knijpen op kunsten. Wie revolutio nair was in ideeën en als lector lange haren droeg ging er het eerst uit. Dat was een beetje mijn geval". „Hoe beviel u het werken in Amerika?" „Dat was erg prettig, ik heb er zelf ook veel geleerd. Wat ik in het Amerikaanse systeem goed vind is dat kunst en wetenschap samen gaan. Kunst behoort er tot het onderwijspakket. De mensen in Amerika zijn be ter op de hoogte van de Eu ropese cultuur dan de Euro peanen zelf". „Wat is eigenlijk uw aan drift tot schilderen", vraag ik, „en waarom doe je het telkens weer?" „Deels is dat natuurlijk, omdat je er zolang al mee bezig bent; mijn ideaalbeeld van een schilderij is een schilderij, dat een vanzelf sprekendheid is, waarin vorm en inhoud elkaar vol komen duidelijk dekken. Het moet een dwingend juist te ken zijn voor iets. De inhoud van mijn schilderijen is de verwijzing naar een toestand, waar we naar toe gaan. Ik schilder veel natuurlijke vor men, planten, mensen, dieren in verschillende situaties. Ze verwijzen naar een andere bestaansvorm. Ik hoop dat, als er een werking vanuit gaat, dat een onbewuste wer king is. Voor mezelf hecht ik meer belang aan het vermo gen tot creëren dan aan dui zend geniale creaties. Het gaat me minder om het re sultaat dan om het creatieve proces. Maar ik sta wel ach ter alles wat ik maak, ook al is het werk van iang gele den, ik schaam me er niet voor". U exposeert weinig of niet, hoe komt dat?" „Nou, ik word maar wei nig gevraagd, ik ben nu uit gekozen voor de reizende tentoonstelling van kunst uit Zeeland in Brugge. Volgend jaar hebben ze me gevraagd een tentoonstelling te houden in het nieuwe culturele cen trum in Hulst. Maar ik vind het niet zaak van de kunste naar achter alle expositiemo gelijkheden aan te lopen. Vanuit een artistieke disposi tie kan ik niet iets ten ver koop aanbieden. Elke kunst uiting, die de naam ver dient is zo nieuw en eenma lig dat er geen markt voor is". „Toch zou Gustaaf van der Braak uit Zeeland wel eens weg willen?" „Nou, ik zou weer eens kennis willen nemen van nieuwe en andere zaken... gewoon uit geestelijke nieuwsgierigheid... maar we wachten maar rustig af. Eerst moet er in huis nog wat gebeuren, het project van dit huis is nog niet hele maal af, maar dan, mis schien..." Gustaaf van der Braak glimlacht fijntjes, olijk en een beetje geheim zinnig, en leeft voorlopig verder onder het devies van Van Schagen: ik ga maar en ben... Willem Enzinck eindredactie: rein van der helm TERNEUZEN Luxor theater in Terneu- zen laat zaterdag en zondag de gehele familie genieten van de westernheid aller tij den, de man die „sneller schiet dan zijn schaduw". Lucky Luke! Confrontatie met deze westernheid, zater dag om acht uur en zondag middag om halfdrie, toegang 19 juli tot en met dinsdag 31 2 9juli tot en met dinsdag 31 juli zorgen Charles Bronson, Ursula Andress en Alain De- lon voor een geweldig avon- tuurverhaal in „De Rode Zon". Ook deze story speelt in het wilde westen waar een Samoeraikrijger en een outlaw op zoek gaan naar het gouden zwaard. Filmliefheb bers vanaf 14 jaar kunnen hier terecht. In het Ledeltheater in Oostburg draait voor de zo veelste maal Blue Movie en ie Nederlandse filmtopper Turks Fruit. Het City Theater in Mid delburg brengt „Vlucht 502 antwoordt niet". Een film met Charlton Heston en Yvette Mimieux. De film handelt over de vlucht van een Boeing 707 van Los An geles naar Minneapolis Doordat een van de passa giers, een negercellist twee plaatsen boekte, één voor zijn cello en één voor zich zelf kan de gezagvoerdei met medewerking van de ne gercellist, die welwillend zijn eelloplaats afstaat, een passagier meenemen, die het vorige vliegtuig heeft gemist. Tijdens de reis ontpopt de extra passagier zich als een rasechte vliegtuigkaper en dwingt de piloot naar Mos kou te vliegen. De film is toegankelijk boven 14 jaar. Eveneens in het Citythea ter draait King Kong ont snapt. Deze film onder regie van Ishiro Honda staat in voor een gezellige avond met in de hoofdrollen Linda Mil ler Rhodes Reason en Akira Tafcarada. Filmkeuring voor deze film: 14 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 3