Smerige lucht bedreigt ook de eeuwig zingende bossen Massamoord op Franse wegen j^gs, jfe Hoe Feli Ontdek oc binnenland! buitenland &L i 'm Ernstig Opvoering Verbrokkeling NEDERLANDSE K Vrijdag 27 juli 1973 Verbijsterende chaos bij de post in Mexico (Van onze correspondent) MEXICO De inspecteur ider Mexicaanse Posterijen verwittigde pas de minister van communicatie, E. Men- dez, ervan, dat de Ameri kaanse posterijen aan de Mexicaanse hebben bericht dat 30 procent der corres pondentie voor Amerikanen in Mexico wordt geschon den en gestolen. De inspecteur, J. Ibarra, ver wees de minister tevens naar een schrijven, dat het beeld van de anarchie en corruptie welke in de posterijen heerst, completeerde, en waardoor de goede internationale betrek kingen, welke president Eche- verria tracht te bewerken, worden beschadigd. Hetgeen commercieel gesproken, mild is uitgedrukt: een Canadees za kenman klaagde dat de „com municatie met Mexico zo moei lijk was, omdat hjj nooit ant woord kreeg". Maar hoe kan men antwoorden als men geen brieven ontvangt, daar de postbodes vele van die brieven ook bezittenswaardig achten. Maar merkwaardig genoeg, hoewel men in Mexico al jaren bekend is met de chaos en roof der posterijen en deze corres pondent er in vele jaren de barste staaltjes van heeft be leefd, is in die tijd de zaak ten hoogste erger geworden. Wat denkt u van per luchtpost aangetekend gezonden pakjes uit Holland die pas na 4 maan den aankomen of, als er iets boeienders in zit dan boeken, nóóit aankomen Wat denkt u van postbodes, die met vuile schoenen boven op hoopjes post zitten, luchtpostbrieven en zo, die onder de tafels zijn gevallen waaraan ze de post uitzoeken En die, wanneer hun baas, de administrateur (lees: hoofd postkantoor) ze erop attent maakt, deze post nog niet oprapen Wat denkt u van een postbode (mijn eigen) die om 10 uur 's ochtends te midden van het publiek lang uit op een postkar ligt te ro ken en te praten met een even actieve vriend Wat vindt u van legio verzekerde en/of aangetekende brieven met of zonder contanten en cheques die spoorloos verdwijnen, ter wijl geen autoriteit in het postkantoor, van hoog tot laag, er iets aan „kan" doen. En wanneer men insisteert op een onderzoek, dit nooit iets uit haalt? Wat vindt u van een per post verzonden tijdschrift, dat opeens ruim 80 klachten ontvangt van abonnees omdat een bepaald nummer noodt was afgeleverd (want het was ook bij de posterijen bekend dat in dat nummer een geschenkje was ingesloten). En wat denkt u van postbodes die te lui zijn om de post per flat te bezor gen en die dan, toevallig vuil nisbakken bij de ingang van het flatgebouw ziend, de post voor 12 families daarop depo neren; of die de brieven bij een hek aan de straat neerleg gen om niet de voortuin in te hoeven, zodat de brieven in de regenplassen waaien. En wat vindt u van de postbeambte, die een fooi ontvangend voor de snelle verzending van een aangetekende luchtpostbrief, die brief na zes weken nog niet blijkt te hebben verzon den Enz. t ki - 1 Mexico-City: rechtlijniger dan de post. Klaagt het pubhek niet? De buitenlanders wel, maar indi vidueel valt niets te onderne men: op geschreven klachten komt geen antwoord. De Mexi canen zelf zijn te indolent om schriftelijke klachten in te die nen en vrezen van de regen in de drup te komen: wraakzuch tige postbeambten zijn nog er ger dan onverschillige. En de administrateur heeft praktisch geen autoriteit. En nu op een ander niveau: wat zegt u ervan als posterij- en-vehikels niet kunnen wor den gerepareerd omdat een deel van het geld, bestemd voor de aankoop van onderde len, is ingehouden door de chef aan wie het hoofd der re paratie-afdeling zijn baantje te danken heeft? En baantjes verschaffen is een welbetaalde gunst in MexicoDe man die voor zijn aanschaf van onder delen natuurlijk een groot be drag tekort komt, redt zich echter ingenieuzerwijze: hij haalt die onderdelen uit ande re wagens die om een of ande re kleinigheid buiten dienst zijn en gerepareerd moeten wordenSoms staan postau to's ook ongebruikt door ben zinetekort. Wat niet weg neemt, dat hoge ambtenaren der posterijen onder ogen van het personeel er van tijd tot tijd hun privéauto's met benzi ne der posterijen komen vul len. Het is ook niet ongewoon om auto's der posterijen voor privégebruik dienst te laten doen, verhuizen b.v. Dat over deze misbruiken nooit iets bekend wordt in Mexico, is omdat niemand in de posterijen van hoog tot laag over de „zonden" der anderen een woord loslaat, dan is hij zelf ook beschermd. (Zelfs be staat het ritueel dat postbodes bij voorbaat niet uit eigen posttas stelen, maar uit die van de kameraden). Vandaar dat degeen die de oorzaken der misstanden tracht te on derzoeken op zwijgend verzet en solidariteit stoot en op een „stilte" zoals men die in de Mafia kent. Aldus pleegt me nigeen, die met de hem ontroof de pakketten, cheques of con tanten de Mexicaanse posterij en „subsidieert", deze stand van zaken met de onderbeta ling te verklaren. (Het basissa laris van een postbode is iets van 350 gulden p. mrad; en van een beginnend administrateur ongeveer 500 gulden p. mnd.). De meeste postbodes hebben daarom een tweede baantje er bij, wat goed werk in de post kantoren ook al niet bevordert. Toch is het niet aan de onder betaling maair aan een onge loofwaardig syndicaal systeem dat de corruptie vooral ont springt: waarbij het syndicaat is veroorloofd om van elke 100 posten in de posterijen er 85 te vullen. Het ministerie (elk heeft zijn eigen syndicaat) van Communicatie heeft slechts het recht om voor 15 posten lieden te benoemen. Dit zijn dan de „vertrouwensposten" zoals dat heet, de hoofden der postkantoren e.d. Het syndicaat heeft dus de macht om X of Y posten te plaatsen, waarvoor ze om welke reden ook totaal ongeschikt kunnen zijn. Wat is het gevolg? Dat 85% van het personeel van de goodwill der syndicaten af hangt. Hun „baas" is in feite het syndicaat, hoewel ze be taald worden door de staat; maar het kan ze hartelijk wei nig schelen of het hoofd van het postkantoor wel of niet te vreden met ze is. In conflicten tussen het hoofd der postkan toren of inspecteurs met perso neel steunt het syndicaat a pri ori de eigen lieden: het syndi caat heeft ook de stem van dit personeel in verkiezingen no dig; menig afgevaardigde en senator zijn uit deze syndica ten voortgekomen. (Die, na tuurlijk doorgaans de rege ringspartij steunen). Als dus een employé een dag vrijaf vraagt aan de admini strateur, die moet weigeren omdat er te veel werk is, ge beurt het wel dat de employé naar het syndicaat gaat en met twee dagen vrijaf eindigt. Een keer stond ik erbij toen op een klein postkantoor een beambte een paar mensen weigerde te bedienen; het hoofd kwam er bij te pas maar bleek mach teloos de beambte zijn plicht te doen vervullen. Deze machteloosheid hangt sa men met het feit dat de supe rieuren der z.g. „vertrouwens mannen" ze zelden steunen. Dat is waarom hoofden van postkantoren beambten liever niet vermanen, want °zij staan direct klaar om met enkele ka meraden naair het syndicaat te lopen en hun beklag te doen. Wordt de superieur van het hoofd dan ingelicht over het beklag door het syndicaat, dan neigt de superieur in de mees te gevallen er toe de zaak niet verder te onderzoeken, want hij wil geen onaangenaamhe den met het syndicaat; de su perieur zal eerder tot het syn dicaat zeggen: okay, ik zal hem wel overplaatsenMen kan dus nagaan dat op deze manier zelfs vertrouwenslie den zich niet tot plichtvervul ling voelen aangemoedigd. M.a.w. de corruptie in de posterijen kan alleen worden aangepakt via een fundamen tele structuurverandering, on dernomen via wetsveranderin gen. Maar om politieke rede nen is het niet aan te nemen dat het 'hier van zal komen, want de syndicaten leveren de massa's stemmen voor de rege ringspartij. Sommigen menen dat alleen 's lands president er iets aan kan doen: door het benoemen van inspecteurs die slechts aan hemzelf zouden verantwoorde lijk zijn en van niemand an ders afhankelijk. Maar de er varing in andere gevallen toont aan dat zulke door de president benoemde lieden, on danks capaciteit en goede wil, weinig resultaat tonen daar ze niet genoeg „insider" van het betrokken bureaucratisch ap paraat zijn. (Als ze zich al niet te veel door eigen vriend jes laten meehelpen). Zo ziet het er naar uit, dat zelfs de klacht der Ameri kaanse posterijen weinig resul taat in de vorm van vermin derde roof bij de Mexicaanse posterijen zal opleveren. (Van onze speciale verslaggever) JOENKOEPING De uit gestrekte bossen in Zuid-Zwe den, ogenschynHjk "n groene oase in het ge'industraliseerde Europa, worden aangetast door luchtvervuiling. Als gevolg van de neerslag van zwavel-dioxyde groeien de naaldbomen trager en loopt de visstand in de meren ach teruit. Het Zweedse Ministerie van Ruimtelijke Ordening vermoedt dat deze vervuiling grotendeels afkomstig is van industrie-gebieden in Midden- Europa, zoals het Roergebied. Het waterdichte bewijs daar- roor is nog niet geleverd, maar men heeft geen andere ver klaring voor de geconstateerde tragere groei. De eigen industrie, vooral geconcentreerd langs de west-, zuid- en oostkust, zou slechts in beperkte mate verantwoor delijk kunnen zijn voor deze aanslag op het milieu. De grootste vervuilers van de Zweedse industrie zijn name lijk in het gebied van Stock holm gevestigd, maar de bos gebieden rond de hoofdstad lijken niet aangetast door de luchtverontreiniging. Als de huidige mate van luchtvervuiling voortduurt zullen de bossen in Zuid-Zwe den in de komende 30 jaar 10 a 15 procent minder hout voortbrengen, zo schat het mi nisterie voor Ruimteiyke Or dening. Internationaal overleg over deze vervuiling is, anders dan het geval is met bijvoorbeeld de Rijn of de Oostzee, pas in het stadium van de uitwisse ling van studiegevens. Een van de redenen daarvoor is dat de herkomst van de giftige stoffen in het water gemakke- lijker aantoonbaar is dan die in de lucht. Een dergelijke teruggang in de produktiviteit van de bos sen zou ernstige gevolgen kun nen hebben voor de Zweedse economie, die voor een kwart van de export-opbrengst af hankelijk is van hout en hout- produkten. Als gevolg van kli matologische omstandigheden zijn Zuid- en Midden-Zweden nameiyk belangrijke voor de houtproduktie dan het noor den. Een den of spar in het zuiden is na 60 a 80 jaar kap- rijp terwijl bomen in het noor den 120 tot 140 jaar nodig hebben om dezelfde omvang te bereiken. Bovendien groei en er in het zuiden meer bo men per hectare en is de eco nomische betekenis van de zuidelijke bossen groter van wege de lagere transportkos ten. Zweden streeft juist naar opvoering van de produktivi- teit van de bossen door toe passing van moderne bos- bouw-technieken. Verscheidene nieuwe technie ken wc-rden enkele weken ge leden gedemonstreerd op de bosbouw- en houltexpositic „Elmia" in de Zweedse stad Joenkoeping. De bosbouw is de laatste jaren sterk geme chaniseerd, onder druk van de snel stijgende arbeidskos ten. In 1950 werkte 20 procent van de bevolking in landbouw bosbouw en visserij, in 1970 9 procent en in 1975 zal hun aantal tot 6 procent zijn ge daald. De bosbouw kende veel seizoenarbeid van kleine boe ren en landarbeiders die zo mers op hun boerderij en 's winters in de bossen werkten. Moderne technieken vergen echer grote gespecialiseerde vakkennis Geschoolde vaklie den hebben dan ook groten deels de plaats van de seizoen arbeid ingenomen. De afgelopen 20 jaar is de produktviteit in de bosbouw mede als gevolg van de me chanisatie, planning, rationa lisering en scholing sterk toe genomen. In 1950 produceerde een bosa rbeider gemiddeld een kubieke meter hout per man per dag, op het ogenblik vier kubieke meter en tegen het eind van de jaren zevenltig wordt een produktie van 10 kubieke meter per man per dag verwacht. Intussen zijn de Ionen, anders dan in de land bouw, niet achtergebleven bij die in de industrie. Mechanisatie kan bovendien bijdragen tot veiliger werk omstandigheden. Bosarbeid is relatief gevaarlijkmet de Mynbouw heeft de bosbouw de ongustigste ongevallen-sta tistieken. Aanplanten, uitdunnen en kappen is in Zweden nog hoofdzakelijk handwerk. De mechanisatie was vooral gericht op het machjnaal af zagen van takken, en het in stukken zagen en transporte ren van de gekapte bomen. De laatste jaren zijn echte ook machines ontwikkeld voor machinaal kappen, waarvan e nu een honderdtal in gebruik zijn. Kappen gebeurt nog voor 65 procent met een elektri sche hand-kettingzaag. Mechanisaüe heeft ook als be langrijk voordeel dat hei werk in de bossen minder ah hankelijk wordt van weers omstandigheden en seizoenen. Met verdelgingsmiddelen wordt voorkomen dat sneller groeiende gewassen als ber kebomen jonge aanplantte- gen van sparren en dennen overwoekeren. De laatste tien jaar wordt op grote schaal kunstmest gebruikt, waardoor de groei van de bossen met 3) tot 50 procent is toegenomen, Per jaar worden 100.000 ha bossen, vooral de wat oudere bossen, met stikstof bewerkt. Een behandeling die ongeveer elke zeven jaar wordt her haald. Vliegtuigen nemen he; strooien van kunstmest boven 95 procent van dit oppervlak voor hun rekening, tractoren verzorgen de resterende vij! procent. In Nederland blijft het gebruik van kunstmest in bossen nog hoofdzakelijk be perkt tot jongen aanplantte- gen. Een complicerende factor bij de rationalisatie is de sterke verbrokkeling van heit bos- bezit. Er zijn 230.000 kleine bosbezitters, die samen ruim 50 procent van het bosbezit in handen hebben. Particuliere ondernemingen bezitten nog eens 25 proeent en de rest is staatseigendom. 59 procent van de gronden van de kleine „bosboeren" is kleiner dan 25 ha en leent zich dus niet voor efficiënte me chanisatie. Door de vorming van coö peraties, het gezamenlijk be zit van machines, en de moge lijkheid een beroep te doeo op deskundige adviseurs in overheidsdienst, wordt deze moeilijkheid grotendeels over wonnen. De bossen van jlc kleine bosboeren leveren hl procent van de totale hout produktie van Zweden. Hun bezittingen liggen voor namelijk in Zuid-Zweden, waar de klimatologische om- standighede een hogere pro- duktiviteit mogelijk maken. Om hun afzetmogeiykheden te garanderen gaan de samen werkende kleine boeren ook steeds meer over tot oprich ting van eigen houtindus trieën. Behalve door verbeterde technieken wordt de Zweedse houtproduktie ook vergroot door uitbreiding van hot be boste areaalvroegere heide gronden in het zuiden en mar ginale landbouwgronden zijn met succes bebost. Op het ogenblik is Zweden voor 60 procent met bos bedekt. Daarme; is het beboste opper vlak groter dan voor de twee de wereldoorlog. (Van onze correspondent) PARIJS Zestienduizend Fransen zijn in 1972 om het leven gekomen als gevolg van verkeersongelukken en de televisie heeft het aan schouwelijk gemaakt door zestienduizend „lijken" in de straten van een kleine stad op het scherm te bren- gen. Men had de bewoners van het Zuid-Franse Mazamet. dat zestienduizend inwoners telt, gevraagd als figuranten op te treden. Mazamet was akkoord, enkele uren lang werd heel de stad stilgelegd en de inwoners gingen op de straten en stoe pen liggen in vaak groteske houdingen om de zestiendui zend doden van het wegver keer van het afgelopen jaar te symboliseren. Ongeveer tegelijk met het ver tonen van dit filmpje heeft de Franse regrieng besloten dras tische maatregelen te bestude ren om de verkeersveiligheid, die in Frankrijk één van de laagste of dé laagste van Euro pa is, te verhogen. En men is van plan ze vrijwel onmiddel lijk van kracht te verklaren om te voorkomen dat de ko mende vacantie-uittocht ertoe bijdraagt het ontstellende re- kord van verleden jaar te bre ken. Al geruime tijd geleden zijn er opiniepeilingen doorgevoerd om na te gaan hoeveel Fransen voor algemene snelheidsbeper kingen zijn, ofschoon aan de resultaten van dit onderzoek weinig of geen ruchtbaarheid gegeven is, misschien om pre sident Pompidou niet te misha gen, die een verwoed voorstan der van hoge snelheden is. Maar de ijveraars voor snel heidsbeperkingen hebben, ver klaard dat „de massamoord als gevolg van het automobilisme de vormen van genocide heeft aangenomen," dat een en ander het gevolg is van de monster lijke mateloosheid van de wer kelijke behoefte van het zich zelfstandig verplaatsen, van het aantal particuliere auto's. Dit alles en het onvermogen van 90% van de bestuurders om hun wagen bij hoge snelhe den in bedwang te houden zijn, volgens de voorstanders van de snelheidsbeperking, de oorzaak van de zich dagelijks herhalende ramp. Zij stellen zeven maatregelen voor om het getij te keren: het ver meerderen van de openbare transportmiddelen, het weer populair en aantrekkelijk ma ken van het spoorwegverkeer, het genadeloos afwijzen van allen die niet geschikt zijn een automobiel te besturen, het verbieden van het baseren we gennet. verzwaring van straf fen en boetes voor verkeerso vertredingen en een internatio- naale overeenkomst om het vermogen en de snelheden van alle vracht- en bestelwagens te beperken. De overheid zal deze eisen moeilijk kunnen onderschrij ven, waarbij het economisch aspect, zoals steeds, in verre gaande mate doorslaggevend is. Zij overweegt niettemin ernstig maximumsnelheden in te stellen voor alle verkeers wegen, met inbegrip van de autosnelwegen, maar deze snelheden zullen niet overal dezelfde zijn en aangepast worden aan plaatselijke en an dere omstandigheden. Het vastgorden van de veiligheids riemen wil men verplicht stel len, vooral nadat het Australi sche experiment uitgewezen heeft dat daar het aantal dode lijke ongelukken met 67% ver minderd is nadat het vastma ken van de veiligheidsgordels verplicht gesteld was. In Frankrijk blijkt maar 17% van de automobilisten wier wagens met veiligheidsriemen uitge rust zijn, deze systematisch vast te maken. Daarnaast wil men het plaatsnemen van kin deren naast de bestuurder ver bieden. De maatregelen om na te gaan of een bestuurder on der invloed van sterke drank verkeert, wil men sterk uit breiden en de straffen aan zienlijk verzwaren. Ernstige verkeersvergrijpen, waarvan een lijst opgesteld wordt, zul len gesanctioneerd worden met het intrekken van het rijbe wijs. Het goederenvervoer op de weg zal nauwgezet gecon troleerd en de controle-appa- ratuur voor zware trucks zal verplichtend gesteld worden. Tenslotte zal er een systemati sche keuring ingesteld worden voor tweede hands wagens. Dit laatste punt heeft de ge moederen aanzienlijk verhit, omdat de garagehouders daar in de kans menen te zien hun inkomsten belangrijk te verho gen, maar ook het gevaar dat deze hoop de bodem wordt in geslagen als de overheid te dien aanzien „te strenge richt lijnen" opstelt. Van overheids wege gaat het vooralsnog om twee beginselen: 1. het invoe ren van een keuringssysteern dat doeltreffend is en waaro ver iedereen het eens is, 2. de modaliteiten van het uitvoeren van deze keuring, die norma lerwijze onder de bevoegdhe den van het Ministerie van Verkeerswezen zou moeten vallen, maar waarmee kolossa le particuliere belangen (die van de reparateurs en garage houders) gemoeid zijn. Al drie-en-een-half jaar geleden werden voorstellen gedaan om in heel het land keuringscen trales te stichten voor oude wagens, tweedehands wagens en wagens die na een ongeval gerepareerd waren. Deze cen trales zouden na keuring ver gunningen moeten afgeven waarin de snelheden van de gekeurde wagens, al naar ge lang hun conditie, beperkt zouden worden tot 90 km of 130 km per uur. Er zijn nu in Frankrijk vijf miljoen „oude" wagens en drie miljoen die na beschadegingen gerepareerd zijn. Met de keu ring daarvan zouden elk jaar 650 miljoen gulden gemoeid zijn. Men begrijpt dat de repa rateurs deze kans niet graag voorbij willen laten gaan, maar daar wordt tegen de vei ligheids- of keuringscertifica ten afgeven, die voor de over heid, voor de verzekerings maatschappijen en enkele an dere organismen een officieel karakter behoren te hebben. Men wijst erop dat de moge lijkheid tot omkoperij bestaat, dat er geen algemene maatsta ven bestaan voor de vakbe kwaamheid en de betrouw baarheid van de reparateurs. Met name de verzekerings maatschappijen eisen een offi cieel certificaat. In 1972 heb ben elf miljoen verkeersonge vallen de verzekeringen zes- en-een-half miljard gulden gekost, en een derde van de ongelukken was het gevolg van de slechte conditie waarin de betrokken auto's verkeer den. Een behoorlijk toezicht, een nauwgezette keuring zou dus logischerwijze het aantal ongelukken aanzienlijk moeten beperken, mensenlevens red den en tot aanmerkelijke be sparingen leiden. De garagehouders die één ogenblik lang de kans meen den waar te nemen hun inko mens in belangrijke mate te verhogen, zijn nu in hevige ongerustheid geraakt, omdat zij vrezen dat de kans hun ontglipt omdat een „officiële keuring" geëist wordt. Zij or ganiseren een grote voorlich tingsbijeenkomst in Marseille, waar het hele probleem ter ta fel gebracht zal worden en waar het hun eerste taak is. zich als bekwame en betrouw bare vaklieden voor te doen. Hetgeen voorwaar geen klei nigheid zal blijken! De over heid zal intussen de beslissing moeten nemen, wie de keuring uiteindelijk zal verrichten. Vermoedelijk zal men het eens worden over een soort com promis en een systeem invoe- Parijs maar ook het platteland. ren zoals dat voor reparatie en onderhoud van luchtvaartui gen bestaat: werkzaamheden te verrichten volgens een offi cieel schema, bepaalde repara ties uitsluitend door te voeren door „erkende bedrijven" en de uiteindelijke keuring te verrichten door een officiële inspecteur van het Ministerie van Verkeerswezen. Maar meB heeft nog maar weinig tijd om te beslissen, want de moorden» de zomervacantie staat voor de deur. «GERESTAUREERDE Weef- in Nuenen opent vana- Jnnd zomertentoonstelling met !?erk van Frans Verhaak, Bre- Z en Gerard Prrncée; res pectievelijk beeldhouwwerk p! g0Uaches-pentekeningen. SL t 7 september: dagelijks •an 1°"18 uur en in weekend ian 14-17 uur. RENAISSANCE-muziek, kunst ambacht, heet de manifes tatie gedurende de augustus maand in wooncentrum Abts- woude in Delft Instrumenten- bouwers, ensembles, deskundi gen solisten, concerten en nog ®eei meer staan op het pro- gramma. DAAN Manneke, Breda en I ucas Vis houden van 20-24 augustus in het Arnhemse Mu sis Sacrum samen met Het Gelderse Orkest een workshop moderne muziek. Daarbij wordt o.a. het werk Sine No- mine van Daan Manneke inge studeerd. Er kan gediscussi- i eerd worden met componisten, dirigenten en orkestleden. Op de slotmanifestatie werden Si ne Nomine en Summer Con certo van Joep Straesser uit gevoerd. HELP!, de dokter verzuipt, het succesrijke boek van Toon Kortooms wordt verfilmd. De opnamen beginnen de volgen de maand onder regie van Ni- colai van der Heyde, wiens Angela we in september in Nederland te zien krijgen. Produktie: Henk Bos en Jan Dorresteijn. BRABANTSE Dag in Heeze; dit jaar van 17 tot 24 augus tus. Omdat het thema is: Bra bantse Bonte Historie op Wie len, mag minister Westerterp openen. Er komt een tentoon stelling Rijdend in en door Brabant, een internationaal Troubadourfestival, Brabantse antiekmarkt en Edelambach- tendorp, een historische op tocht en nog veel meer. STAATSPRIJS voor film wordt dit jaar niet meer uitge reikt op de Anrhemse film- week (eind augustus). De vraag is of er nog ooit staats prijzen voor films worden verleend. Angela van Nicolai van der Heyde en Het Dwaal licht van Frans Buy ens krij gen er hun première in ons land. Cineclub en Fugitive willen er tegelijk een alterna tief festival organiseren 0 CONTINENTAL Singers, 40 studenten uit de VS, houden momenteel een tournee door ons land. Ze zijn o.a. nog te beluisteren in Rotterdam (Doelen, 3 aug.). FELIX TIMMERMANS is voor velen eem begrip; de leurder in kant uit Lier, die alom bekend werd door zijn Pallidter (1916). Na dit succes is hij schrijver gebleven, maar vergat zijn oorspronkelijke in tentie omschilder te worden daarna niet helemaal. Naast zijn auteurschap als beroep bleef hij schilderen en teke nen als hobby. Van deze schil der-hobbyist Timmermans zijn momentcel tot 16 septem ber e<en zestigtal oliever ven, waterverven en tekenin gen te zien in het Noordbra bantse museum te Den Bosch. Op zich vrij pretentieloos werk, maar in relatie tot zijn boeken een interessante ten toonstelling, omdat je hiervan uit een andere dimensie de sfeer van zijn boeken proeft.. De reorganisatie van de Ne derlandse Kunst Stichting is thans afgerond. De stichting functioneert voortaan a(g lan delijke tentoonstellingsdienst. In het eerste jaar van tiaar bestaan circuleerden meer dan 100 tentoonstellingen van de NKS, met een totaal van bijna ^00 tentoonstell'ngsweken, door ons land. Een tweede col- lectieprogramma ligt klaar. Zoals bekend kan iedere in stelling e.d. voor f 125.- per Soms word je bij het zien van, met name oude, tapijten °f muurschilderingen getroffen door de bijzondere sfeer, die van de kleuren uitgaat. Je ™bt dan praktisch zeker te maken rhet verfsoorten, die ontstaan zijn direct uit de na tuurlijke grondstoffen. Nu wij 'n deze tijd, uit een gevoel Van zelfbehoud, weer wat meer oog krijgen voor alles Wat groeit en bloeit, het zoge naamde „onkruid" weer met andere waarderingen gaan taxeren kon het niet uitblijven of de oude stiel van het zelf vervaardigen van verf uit de natuur krijgt weer aandacht- fe kunt daarvoor weer en thousiast worden door de goe de handleiding van FRANS SMEETS: WOL EN PLANT AARDIG VERVEN (Uitg. t-antecleer B.V. - f 9,50). Waarschuwing vooraf: het is Seen hobby voor een achter middag. Er komt het een en ander bij kijken. Maar wie 2lch de tijd gunt en niet enkel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 10