Wandtapijten van toen en nu Ie veelzijdigheid van één eeuw aarom zijn de bananen krom in kikkerland? Toenemend aantal vluchtelingen naar het Westen T? DDR GEBELGD Elbe-tunnel bijna klaar kunst fe te BESLISSENDE FASE IN DE STRIJD OM HET CULTURELE LEVEN IN BRABANT I fa De Schuur. I frank en La toile d'Araignee I toonstelling in het Schiedams ■stedelijk Museum. Kunste- raars, die zich met een zo ■getrouw mogelijke weergave |van de werkelijkheid bezig houden en hielden: o.a. Lee- tans, Biltius, Hynckes, Pape en [Sanders. xpositie xpositie xpositie Vluchteling moet misschien terug „VANWEGE BRUIDSSCHAT" VEROORDEELD Japan en het Atlantisch handvest Geen „vijfentwintig over Rood" Ld*! 20 iuli 1973 |l op woensdag 29 augustus provinciale waterstaat ia en openbare aanbesteding voor het in de gemeenten yerk, beschreven in bestelt HEISTER humorfestival Lit iaar op één dag: morgen 21 I y op straten en piemen Imtrgenimddag. De KaduUen. Tifred Den Ouden en Vuile I Mon« en Zijn Vieze Gasten, 's I Ss in Ravelmgen humor- lororramnia en om 24 uur idem 4 HOFWIJCKprijs van ge- EUite Voorburg is dit jaar Iwor beeldhouwer Aart van den IJssel. dE tEVIBURGSE kunst- ■«hilder heeft als enige Neder lander ee" S""®- van ^,n Imdracht gekregen tien schil leen te maken in enige laiv \Z in de Stille Oceaan; o.a. ■Hawaii Cook Islands, Guam, I japan, Fiji- Opdrachtgever is I de Pacific Area Travel Associ- ■atian- t BLIJSPEL-festival van 22 Itot 29 juli in Knokke m.m.v. |jc KVS-Brussel en de Com- Inagnie des Galeries. Iedere avond om 21.00 uur. Op het ■programnia o.a. Allo, met Iwie' van Waterhouse, In de Iholte van je arm van Frenkel La Agatha Cristie. POP, Folk en Bluesfestival Ite Wortel (Big.) op zaterdag 4 ■augustus. O.a. optreden van ThePebblers en Kandahar. II ILLUSIE heet de zomerten- II TERUG naar het nulpunt; lezenswaardige boek over -ouiizofrenie van Seehehay is onlangs in deze krant bespro- Iken. Daarbij stond, dat het f 115.90 kost. Vergissing, u hebt ■het al voor f 12,90. De toneelgezelschappen Glo be en Proloog en in mindere mate Het Brabants Orkest zijn dit jaar behoorlijk door de molen gehaald. Het memoran dum, samengesteld door de vier voornaamste subsidiëren de Brabantse grote steden, is opgeblazen tot een „nationale zaak". Het ter discussie stellen schijnt een moeilijke zaak, want onmiddellijk wordt ie dereen door iedereen uitgekre ten. Kwader trouw is daarbij soms blijkbaar onvermijdelijk. Toch waren het in feite alle maal nog maar achterhoede gevechten, want het „slag veld", waar de beslissingen genomen moeten worden ligt nog open: de Provinciale Sta ten van Noord-Brabant, die nu een aantal voorstellen van GS te verwerken krijgen, maken uiteindelijk uit, wat er gebeu ren gaat. Tijdens de voorafgaande discussie stond je dikwijls versteld over het grote aantal mensen, dat bv. voor- en af keuren uitsprak over Globe en Proloog, terwijl het deze ge zelschappen zelden of nooit bezig had gezien. Nu zijn ook de culturele „specialisten" in de Staten als elders in be stuurlijke lichamen dun ge zaaid: bovendien wordt dit terrein meestal heel teke nend aan vrouwelijke verte genwoordigers overgelaten. De goede wil is er ongetwijfeld, toen een tijdje geleden de sta tencommissie ter zake zich een bij Proloog wilde oriënte ren over voorstelling en discus sie, ging de discussie niet door. Het wordt je ook maar moeilijk gemaakt. Het enige wat je op dit moment in het komende sta- tendebat mag verwachten is dat na een discussie op niveau de meerderheid zich opgestelt achter de voorstellen van GS. Weliswaar zou je de ze voorstellen een uitstel van executie kunnen noemen, maar het voordeel is, dat ze binnen redelijke tijd de zaken open laten. De boel wordt niet zonder meer in puin gegooid, hetgeen de meerderheid der subsidlënten voorstelde. De culturele raad, die lang zamerhand wat warm begint te lopen kan daarbij ongetwij feld goede diensten bewijzen door bv eens met een recon structieplan te komen voor het toneel- en muziekbestel in de provincie. Dat kan los van de werkcommissie, die de provin cie voor het toneel in het le ven geroepen heeft. Al moet gezegd, dat GS het de culture le raad niet gemakkelijk maakt door tegen haar zin twee afgevaardigden in de werkcommissie te plaatsen. Terecht is in de laatste verga dering van de raad gezegd dat het moeilijk wordt om straks weer te adviseren aan GS over de voorstellen van de commissie als de raad zelf bij het commissieadvies betrok ken is geweest. Te verwachten is overigens, dat in de Staten nog wel het een en ander opgemerkt zal worden over de samenstelling van deze com missie. Het lijkt me overigens juist dat zowel Globe als Pro loog erbij betrokken zijn. Het HBO is voor drie jaar veilig gesteld en moet zich In die tijd meer waar maken op de reeds ingeslagen weg. Maar wie de aanmerkingen van GS op de notitites van de culture le raad in verband met HBO leest, voelt met de klompen aan, dat er wel een aantal ad dertjes onder het gras zitten. Voor Globe en proloog iijkt het zelfs niet zinvol om met plannen te komen, die het to taal zeer spoedig op de helling zetten. Zinvoller lijkt het om met bv een zes-jarenplan te komen (telkens twee jaar sub sidie in verband met de conti nuïteit), dat geleidelijk aan de totaliteit ombouwt, met een jaarlijkse evaluatie en bijstu ring. H.E. Wandtapijten met een Bour gondische pracht zijn momen teel te zien op een bescheiden, maar zeer bezienswaardige ex positie ANTWERPSE WAND TAPIJTEN in Het Sterken- hof te Deurne, bij Antwerpen. Uit de rijke historie van het wandtapijt in de 16e en 17e eeuw is een deel uitgesplitst nl. dat van de tapijten ver vaardigd op ateliers in de Scheldestad. Ze zijn bijeenge bracht uit musea en particulie re bezittingen in België, Dene marken, Duitsland, Engeland. Frankrijk, Nederland, Oosten rijk, Polen en Zweden. Ant werpen speelde een belangrij ke rol temidden van de talrij ke centra in vooral de zuide lijke Nederlanden en Frank rijk, waar de tapijtweefkunst en niet minder de handel in die eeuwen bloeide. Het is voor het eerst, dat dit thema zo op Antwerpen wordt ge richt. In de rustige mooie om geving van Het Sterckshof (Rivierenhof) gelegen op het punt waar de E-10 en de E-3 (richting Turnhout) samenko men, is het prettig om deze groteske kunstvorm te onder gaan. Aanbevelenswaardig is het zich de catalogus aan te schaf fen, waarin een vrij uitvoerige tekst informatie geeft over de techniek vain het weven en de Antwerpse tapijtkunst en han del. Doordat het, overigens goede verhaal, wat eenzijdig op Antwerpen is toegespitst, ontbreekt een beetje de grote samenhang in. deze geschiede nis, waarin deze stad welis waar een belangrijke, maar niet voornaamste schakel werkbare werkdagen. 40% en 2 termijnen van raaf heden, tegen betaling per post van een ingevulde name vam de provincie postrekening no. 296000 te jen: St.-Pieterstraat 42 te Idigde bedrag op de onder provinciale griffie, St.-Pie- Lr de dag der aanbesteding Ind, St.-Pietersrtraat 42 te eteur van de provinciale (Middelburg. Isdag 22 augustus 1973 om lieur-directeur voornoemd Lderdag 23 augustus 19?3 lij vingen bedraagt dertig "blaats heeft. Ill Tapijten uit onze tijd. Je 'wit en mag ze niet helemaal trgebjken met de tapijt- ist, zoals die in Antwerpen »nd wordt. Toch ontkom Ie riet aan de verleiding, wan- leer je gaat kijken naar TA PIJTEN van DIETRICH in het juwoentrum te Rotterdam. |>t en met 11 augustus is daar expositie ingericht van jonge Nederlandse ont- _>er uit Deventer. Zijn de «de wandtapijten vooral ^inspireerd door de sehilder- deze tapijten zijn veel een ondersteuning van architectuur. Velen zullen jê ontwikkeling ver reiken bij de oude tapijt als een verarming on- in. De techniek en de kostenfactor eisen hun tol. Maar we leven nu eenmaal in leze tijd en in huilzen van leze tijd. 1 Voor vloer, wand en plafond ptinerp Bertbold Dietrich 132) afkomstig van de Hogere jMelschool te Enschede, mo pe patronen, die zo van Mes Wat kunnen onderstrepen »et een snufje uit Jugendstil, '"'cturalisme etc. als je ten- ste naar iets zoekt. De kleuren zijn helder; zonme- geel, zachtgroen, bruin, zwart wit etc. Hij speelt duidelijk in op het wonen en de leefsfeer. De tapijten zelf verschijnen in allerlei vormen, zodat ze toe pasbaar zijn op velerlei situa ties. Nuttigheid en speelsheid worden samen in de machine gestopt, waaruit dan tapijten te voorschijn komen, waarvan de prijzen op de tentoon- stëlilwng zo tussen de f 300,- en f 2500,- liggen. Kleine ta pijtjes als onderbreking of vast rotspunt op een wand of zo maar een „vliegend" tapijt aan het plafond behoren tot de mogelijkheden. Hij werkt veel met lussen, loshangende stren gen en genuanceerde kleurver- schuivingen tegengesteld of verglijdend Objecten om over te lopen. Kortom een ont werper met fantasie, die ver der komt dan het machinale „kamer-breed" e.d. Bovendien werkt hij duidelijk niet enkel voor de „rijke luyden", zoals de Antwerpse legwerkers, maar betaalbaar voor iedereen, die met meer fantasie wil wo nen. H.E. vormde. Bovendien mis je bij de beschrijving der doeken te veel 'n uitleg van de iconografie. De techniek wordt op de expositie geïllustreerd met fo to's van oude prenten, terwijl ook een aantal wandtapijten gecatalogiseerd zijn met foto's. Waarschijnlijk was niet ieder een bereid tot uitleen, maar wat er aan echte wandtapijten overblijft is echt de moeite waard. Bovendien is de ruimte bescheiden, zodat beperking geboden was. Oude documen ten vertellen daarbij over de geschiedenis van de wevers of legwerkers, die in rumoerig heid weinig onderdeed voor onze hedendaagse onderhande lingen over cao's en proble men rond gastarbeiders. Erg mooi komen tot hun recht een drietal wandtapijten van Mdchiel Wauters uit de 17e eeuw, naar kartoons van Abraham van Diepenbeek rond het thema Marcus Aure- lius. Ze hangen in een nog volledig ingerichte kamer van Het Sterckshof. Je proeft er iets van de oorspronkelijke sfeer. De gebroeders Mietóel en Fillip Wauters, wier tapijt- nijverheid een internationale faam genoot en tot op heden het best bestudeerd is nemen op deze expositie een ere plaats in. Aeneas ontmoet Venus (uit Stockholm) van Michiel Wauters en De strijd van de Romeinen tegen de Germanen (uit Wenen-) van FilEp Wauters behoren tot de pronkstukken. Niet minder opvallend is het bedrukte doek van Fieter Wouters (on bekend of het een familielid is) uit de serie van zeven gedrukte wandtapijten, die in het begin van deze eeuw uit de kathedraal van Krakau naar het nationaal Museum van die stad werd overge bracht. Zijn van alle doeken foto's aanwezig, het tapijt De Eucharistie (334 x 520 meter), gedrukt met 11 houten platen en met sjablonen hier en daar wat rood ingekleurd, hangt er. Deze invloed van de techniek (drukkunst) op de weefkunst is een van de eerste tekenen van verval; al zijn de stijgen de produktiekosten en het in de mode komen van het zoge naamde meubelpapïer op de wanden daarvan ook oorzaken van. Het is niet altijd gemakke lijk om de oorsprong van de tapijten te achterhalen, omdat er o.a. met de ingevlochten merken geknoeid is of omdat ze weggelaten werden. Uit on bekende ateliers (16e eeuw) stammen twee intrigerende jachttaferelen, uit het Würtembergisches Landesmu- seum te Stuttgart, terwijl het St.-Johns College te Oxford een doek in wol, zijde en gouddraad met Esther en As- suerus afstond. Uit Nijmegen (raadhuis) kwam het aan Mi chiel Wauters toegeschreven doek Callisto uit de reeks. Soliman, de zoon van Baja- zet, getrouwd met de nicht van keizer Manuel, is een wandta pijt uit de 17e amw, dat o.a. merkwaardig fel van tint is, terwijl ook uit Stockholm twee tapijten uit de 17e eeuw, van Jan van der Groten en Pieter Kolvenaar (Jefta en de Slag tussen Israëlieten en Am monieten) kwamen. Een dergelijk tentoonstelling is geen schering en inslag. Het leef- en denkpatroon, gevat in een bonte pracht en een tech nisch artistiek vermogen, uit voorbije eeuwen wordt in Het Sterckshof tot 16 september boeiend getoond. M. Wauters (17e eeutu): Aeneas ontmoet Venus (408 x 374). 0 Voorbeeld van vorm en patroon, zoals Diet-rich nu tapijten maakt. 16p het eerste gezicht waar- Jwitlijk een niet aanlokkelij ke titel: DUITSE TEKENIN- fW UIT DE 19e EEUW. Toch p de tentoonstelling met deze F» in het museum Boy- [«ans-van Beuningen te Rot- Nam tot 26 augustus P«zins een bezoek waard. C °°k llier Rel<3t: onbe- maakt onbemind. En dé- umtse tekenkunst is hier pa nog vrijwel onbekend ver- Ej Ti expositie komt 1 fle Verenigde Staten, waar °P drie plaatsen getoond Enkele Amerikaanse ^«ïigevers zijn vervan- F floor bladen uit het bezit L, "lymans zelf. De conser- sLV>n 1161 Bfsch-Reisinger uw j verantwoordelijk do samenstelling van de iïï™) schreef in samen- fan met zes studenten Li Harvard university, de Li,„jarige tekst van de «rn» duidelijk het ge- eriu.''jdperk analyseert in d met de tekenkunst, flat de negentiende «ja., Duitsland nogal wat Sf -en verdeeldheid op- In»^;. lsJte' overzicht op li.*, exP°S!tie treffend veel- JJ^Wrden. Het strakke academisme, met het schilderij in het achterhoofd tijdens het tekenen en de spontanere romantische met tekeningen als „schilderijen"; schetsen en nauwkeurig gete kende en geaquarelleerde ont werpen etc., geven dan ook allerminst een beeld van een nagestreefde nationale kunst („de" Duitse kunst), maar wel van talrijke stromen en stroompjes, waarbij het indivi dualisme hoogtij vierde. Ondanks het aantal kunste naars dat verschillende ele menten aan het formele klassi- cistische repertoire ontleende bv. Peter von Cornelius, Alfred Rethel en Runge bestond er uitgezonderd dat van Genelli, nauwelijks een puur en levensvatbaar neo classicisme in Duitsland. De romantische ideeën van Wac- kenroder (Novalis, Schlegel, Schelling) waren van invloed op een man als Runge, wiens „De kinderen van Huelsen- beck" en „De Morgen" illus tratief zijn, en op Friedrich, wiens romantische verbonden heid met de natuur in een studie van tak met bladeren te zien is. De school van land schapschilders in München is vertegenwoordigd door o.a. Dillis (de ruines van Taormi- na), en Olivier. De belangrijkste Duitse be weging uit de eerste helft van de 19e eeuw lag in Rome (dwepen met de religie deed velen r.k. worden), waar een kolome van 500 Duitse kunste naars leefde. Ze werden. Naza- reners genoemd. De genoemde Olivier raakte ermee in contact b.v. via Cle mens Maria Hofbauer, een heilig verklaard priester. De kunstenaars in Rome portret- teerden elkaar vaak, zodat er bv. drie portretten van Naza- reners door Fohr te zien zijn. Erg fraai is ook de aquarel van Georg Schmitt van zijn zoon Guido. Van Joseph Koch zijn er landschappen en twee ontwerpen voor fresco's (een techniek waarop de Nazare- ners zich ook, met niet zoveel succes, wierpen) met voorstel lingen uit Dantes Inferno te zien Böcklin met een pasto raal fluitspelende jongen en meisje, Von Marées (ontwerp voor niet uitgevoerd Nestor beeld) en Feuerbach met een Romeins landschap en een stu die van een slapend kind (waar Michelangelo niet vreemd aan is) zijn goede re presentanten. Peter von Cor nelius (illustratie Faust 1) verbleef enige tijd in Rome en had later grote invloed op de Duitse academie, waarvan de Nazareners eigenlijk een „afscheidings-beweging" wa ren. Zijn opvolger Von Scha- dov is er met een portret van Louise van Pruisen. Het latere Duitse naturalis me is vertegenwoordigd door Leibl (interieur boerderij), Thoma (Zwarte Woud; Wilg; Jongen) en Von Menzel met zijn ruimtelijke atmosferen (Berchtesgaden; Trappen in het Zwinger). Max Lieber- mann (Schrijvend meisje aan tafel) is nog een illustrator van het Duitse impressionis me. Een veertigtal kunstenaars, uit de 19e eeuw, met 80 bla den, getuigt van een dikwijls uiterst geraffineerd tekenta lent en een individualistische opstelling, die het dogmatisch nationalisme van Duitsland siert en de tekenkunst in het algemeen. H. E. 0 Max Liebermann (1847-1935): schrijvend meisje aan tafel; zwart krijt flflnzaam is de kikker flazenxten soortgenoten iie i? moddersloot en Ien bol met mil- iaUWflnseti klittend erop, JJ bete,.? 1 «iet door het heelal zo- Wij doden de kiik- zeepsop, maar wat Hie eenzame Kers ïetensoliap hield zich r®maar bezig met het ^eu,'He". Dit citaat iolf Jl™achtenleven van van ïwwasser' het tl GE. KEES SIMHOFFER: GIFKIKKER (uitg. fecorWu mag dan g5?,n "htainT U 21jn van sLljl- ET'^aa» geeft wel de ulf da inhoud van Lta Nu et de is het overhoop gang van zaken in deze wereld geen unieke stof, de wijze waarop Kees Simhoffer dit thema aansnijdt, leverde een roman op, die zich boeiend laat lezen. De Maastrichtenaar Simhof fer schreef een pessimistisobe persiflage op de huidige we reld. Wat als hoopvolle ver wachting zou kunnen gelden wordt de bodem ingeslagen; Ruitewasser sterft, maar ver dwijnt niet. Hij blijft voortle ven; niet in een hemel van christelijke vreugden, maar in hetzelfde uitzichtloze bestaan, dat geen antwoord heeft op de vraag: waarom zijn de bana nen krom; en dat is dan een hele tros bananen. Droom en werkelijkheid spelen samen in één grote nachtmerrie. Het zijn de bekende kriti sche noten op o.a. een con sumptie-maatschappij; de me dische wetenschap; de opvoe ding; oorlog; sport-verdwa- zinig; en niet te vergeten op de r.k. kerk, waaraan Sdimhoffer als velen een beroerd aantal frustraties moet hebben overgehouden. „Opvoeden is kimdeiren wennen aan bepaalde merken: rooms, fatsoenlijk, ca- baliero, olifant en dash. Omdat jezelf net zo goed een merk bent. Blank, geel, zwart, net of gesjochten. Opvoeden is en kel afleiden, drillen, een rad voor de ogen draaien. Het eni ge wat we feilloos kunnen is hen opzadelen met onze frus traties". Simhodffer schrijft vaak met een dodelijk soort humor, zo als de dingen sèc rondom ons heen ook vaak barstens vol humor zitten, maar in relatie tot iemands leven een gruwe lijke farce wordden. Ruitewas ser, gedoopt" met pillen en poeders die de ellende al leen maar verdoezelen en niet opheffen gaat eraan ten on der. In de moddersloot van het leven, waarin zelfs geile gif kikkers verstikken. Alles zit verkeerd aan elkaar gebreid zoals Cola aan Vietnam en de Nato aan Martini. Wat is het verschil tussen leven en sterven, vraagt hij ziah af. „Wat is dat leven nu allemaal? De enige kunst die wij bij machte zijn, is het door te geven. De rest doet er niet toe". Geen verkwik kend boek, wat inhoud betreft. De aanpak van de onderwer pen door Simhoffer is echter zo, dat je geïntrigeerd blijft lezen. En misschien kan het ook niet vaak genoeg gezegd worden, want om met de auteur te spreken „zolang we over de dood praten (le zen?) stellen we haar immers uit". H.E. „Het Onze Vader is in 100 woorden gesteld; de Tien Geboden in 120 en de Ver klaring van de Rechten van de Mens in 300, maar de verordening voor invoer van caramelprodukten in de EEG heeft 30.000 woorden nodig. Dat bedoel ik met be drukt papier". Alfred Mozer (oud-kabi netschef van Mansholt) eindredactie henk egbers. HELSINKI (AP) De 25- jarige Litouwer die maandag in de buurt van Finland in een kleine boot op zee werd aangetroffen, zal misschien naar zijn land worden terug gestuurd, aldus is hier te Hel sinki gisteren vernomen. De man was zijn reis begon nen in Estland en hij had 160 kilometer afgelegd toen men hem aantrof. De ouders van de vluchte ling zijn Westduitsers en de man heeft met klem gezegd dat hij naar de Bondsrepu bliek wil gaan. Maar volgens de Finse re cherche is de Bondsrepubliek in hem niet bepaald geïnteres seerd. Het vreemdelingenbureau van het Finse ministerie van buitenlandse zaken zal nu na gaan of men de vluchteling gaat terugsturen naar de Sov jet-Unie. De kans daarop schijnt groot te zijn. Dit betekent dat de vluchte ling na terugkeer prompt zal worden gearresteerd en ge straft. HAMBURG (DPA). Met het laten zakken vam de laatste van de acht beton-segmenten voor de 1057 meter lange Elbe- tunnel in Hamburg is de door gaande snelweigverbinding van Scandinavië naar de Bocht van Messina gisteren een grote stap dichter bij zijn voltooiing ge komen. Eind 1974 moet de drie verdiepingen tellende tunnel met drie rijbanen voor het auto verkeer worden opengesteld. De kosten van het project wor den geraamd op 500 miljoen mark. HAARLEM. De 29-jarige koopman A. L. uit Karachi, is gisteren door de Haarlemse rechtbank veroordeeld tot vijf maanden (met aftrek) (eis zes maanden). Nadat hij op 13 mei j.L met 13 kg verdovende mid delen op Schiphol werd aan gehouden, verklaarde hij te genover de politie een zeer spe ciale motivatie te hebben. Hij moest n.l. de bruidsschat voor zijn zusters in Pakistan betalen en wilde dit snel even in Ho] land regelen. TOKIO (DPA). De rege ring in Tokio wil actief mee doen aan de uitwerking van een principe-verklaring over d< toekomstige betrekkingen tus sen de Verenigde Staten, Euro pa en Japan. Het door Henry Kissinger voorgestelde „nieu. we Atlantische handvest" voor samenwerking tussen de drie hoofden vam de westelijke we reld zal een centrale rol sp< bij het topgesprek tussen Japanse premier Tarnaka president Nixon op 31 juli 1 augustus in Washington, is gisteren vernomen van ministerie van buitenlandse ken in Tokio. Tanaka wil hierover ook si ken met de politieke leiders van Frankrijk, Engeland West-Duitslamd als hij erna augustus een reis door Europa maakt. I spelen de en en Dit het za- spre- >rs en eind patpfwi uw panlj Brieven voor ueze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatfe zullen dezn vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie- ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactte het In alle gevalle •ens is met inhoud/ c-q. stTekking. De antimonarchistische in stelling van de PvdA, of zo men wil de Nieuwlinkse Soci ale Beweging, is duidelijk ge bleken, toen een nieuwbakken staatssecretaris, volslagen on kundig omtrent de buitenpijp- se égards in de Nederlandse politiek tegenover het Huis van Oranje als de voornaamste peiler van ons nationale be staan, hare majesteit koningin Juliana het beroepsideaal van de socialisten, te weten „een goeie afvloeiingsregeling" gun de en dat nog wel in het openbaar. Misschien zou de PvdA ons wel willen opzade len met een president van het kaliber van onze parlementai re (en sedert kort tevens fi- nancieel-economische) dorps clown uit de voorzittersstoel van de Tweede Kamer. Dit is een teken aan de wand om te waken tegen de kans, dat het regeringsjubi leum de mist en de geschiede nis zal ingaan als „Vijfentwin tig over Rood", Pièce de resis tance in. de t.v.-uitzending wordt al gevormd door een nageboorte van het burger mansspul „Een van de Acht", compleet met gegiechel van mevrouw Timp-Bouman, mede bekend van de uitzendingen, waarin „het ook nog eens een keer zo was", een mevrouw, die in een radioquiz de ere naam „de rode Timpernel" verwierf. Verder probeerde onze defensie-agnosticus me neer Vredeling de militaire parade, een speciale wens van het koninklijk paar, te torpe deren. Daarij werd hij geluk kig in de wielen gereden door de chefs van staven, die hier hun officiersstokje voor sta ken. Vredeling wil nu een stijlvolle polemologische pre sentatie verzinnen. Gezien de lange vergaderingen, die het kabinet tegenwoordig moet houden om de presentatie van het eigen beleid met behulp van zand in de ogen van de te epateren burgerij in niet geheel onaanvaardbare banen te leiden, is daarvan echter weinig te verwachten. Als die presentatie nog enige stijlken merken zou overhouden, zou dat meteen het enige en laat ste stijlsymptoon zijn, waartoe het linkse kabinet energie heeft kunnen opbrengen. Het meest moet echter wor den gevreesd voor een toe spraak door de emeritus-gere formeerde voorganger van het kabinet, die het nooit zal dur ven wagen zijn stakende en krakende en met gebroken ge weertjes zwaaiende achterban tegen het eindeloze haar in te strijken. Laat men er zich re kenschap van geven, dat wij nog slechts drie nationale fi guren kennen, die waardig en in staat moeten worden geacht een oprechte herdenkingsrede uit te spreken: Oud-minister Luns, prof. Zijlstra en mr. van Tiel, de laatste onpartijdige parlementsvoorzitter. Deze zijn god zij dank nog altijd beschikbaar om de ware ge voelens van ons dankbare volksdeel op zuivere wijze te vertolken. En nogmaals: geen „Vijfentwintig over Rood". BREDA DRS. E. CAMPERT OOST BERLIJN (RTR) De Duitse democratische republiek kan niet meer voor zich houden dat het aantal Oostduitse vluch telingen naar het Westen sinds de totstandkoming van het vier- mogendhedenakkoord van Ber lijn in 1972, toeneemt. Het officiële persbureau ADN klaagde deze week over „mis bruik door internationale mis dadige organisaties" van de doorgangswegen tussen Berlijn en West-Duitsland over Oost duits gebied, om Oostduitsers naar het Westen te helpen vluchten. Krachten het Berlijn-ak- koord hebben de Oost-Duitsers niet meer het recht voertuigen uit het Westen aan controle te onderwerpen. Oost-Duitsers die langs en door Oostduitse grenssoldaten met honden en prikkeldraad bewaakte gebieden weg probe ren te komen, kunnen zich nu door een auto uit het Westen laten oppikken en zich verstop pen tot ze veilig over de grens heen West-Berlijn of West- Duitsland hebben bereikt. Volgens welingelichte krin gen in West-Beirlijn, is het aan tal vluchtelingen uit de DDR dat zich in West-Berlijn meld de, van gemiddeld dertien per maand twee jaar geleden, ge stegen tot 66 per maand per april van dit jaar. Overigens zijn Autobahn en de bagageruimte van auto's niet de enige methoden om met suc ces te kunnen vluchten. In het afgelopen weekeinde ontsnap ten nog vijf Oostduitsers door de rivier de Elbe, natuurlijke grens tussen beide Duitse sta ten, over te zwemmen en door het tarten van de Oostduitse mijnenvelden. De vijf, onder wie een 30-ja- rige arts, gaven als beweegre den voor hun ontsnapping op, ontevredenheid over de politie ke en economische sfeer in hun vaderland. „Arbeitsgemeinschaft-13 au gust", een onofficiële werkgroep in West-Berlijn, schat dat tus sen 13 augustus 1961 de dag waarop de Berlijnse muur sloot en 1972, 148.000 Oost-Duit sers naar het Westen aön ge vlucht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11