HOE LANG
MOETEN
SCHOOL
VAKANTIES
WORDEN?
Gerard
W erkplaats
in
de
ruimte
DRIE DAMES BEGINNEN
ZELF RIJDENDE GARAGE
GELDKLAS-
SEMENT
ACHT WEKEN ZAL OOK ONVOLDOENDE BLIJKEN
Sporttoto
binnenland
buitenland
Tnsamei
Woensdag 18 juli 1973
SKYLAB
Nogal wat ouders reageren
tegengesteld op de lengte
van de schoolvakanties:
1) Ze klagen dat die vakanties
veel te lang duren en dat
ze er „knettergek" van
worden dat de kinderen zo
lang vrij ziji.
2) Ze nemen de kinderen eer
der van school of komen te
laat van vakantie terug.
Hun argument: we willen
de grote vakantiepiek ont
lopen.
Het gaat hier om een wel
vaartsprobleem. Naarmate
meer mensen het zich kunnen
veroorloven om op vakantie te
gaan, wordt de school meer
spelbreker bij een zo ideaal
mogelijke vakantie. Veel men
sen vinden het nu eenmaal
niet leuk om in een eindeloze
füe naar hun vakantieoord te
moeten rijden, in een periode
dat alles ook nog eens extra
duur is, vanwege de grote
vraag.
De problemen van de va
kantiespreiding houden
ons al twintig jaar bezig en er
is al een heleboel verbeterd.
Die verbeteringen zijn echter
te niet gedaan door het langer
worden van de vakanties van
de werknemers en door het
feit dat steeds meer mensen er
met de vakantie op uittrekken.
In 1954 ging nog maar 29 pro
cent van ons op vakantie en
nu al ruim 49 procent.
Niettemin was er ook in 1954
al een vakantieprobleem. De
Algemene Nederlandse Onder
wijzers Federatie benoemde
toen een commissie die de
zaak maar eens moest bestu
deren. Die commissie verga
derde 19 keer en kwam ruim
vier jaar later met een rap
port. De belangrijkste conclu
sie die we ook nu voor ogen
dienen te houden, was: Het is
voor de kinderen het beste, als
er een ritmische verdeling van
de vakanties is, bijvoorbeeld
na elke periode van acht
schoolweken tenminste een
week vakantie.
WAT DAT LAATSTE BE
TREFT ZIJN WE ER
ALLEEN MAAR OP ACHTER
UIT GEGAAN. Het is nu
eenmaal zo, dat elke lagere
school (waar het grootste
knelpunt ligt) een vastgesteld
aantal (van ruim 1000 uur)
lessen per jaar moet geven. In
principe is elk schoolbestuur
vrü in de verdeling van die
lessen over het jaar.
Toen in 1966 een landelijk rou-
leringsschema voor de vakan
ties van de werknemers in Ne
derland werd ingevoerd het
land werd in drie stukken ver
deeld moest de schoolva
kantie ook tot 6 weken worden
uitgebreid. Deze maand kwam
de Stichting van de Arbeid
met een advies voor minister
Boersma, waarin gezegd wordt
dat die 6 weken in 1975 maar
8 weken moeten worden.
Vanuit het belang van het on
derwijs bekeken is een slecht
advies: er blijven dan veel te
weinig dagen voor de broodno
dige tussenvakanties.
Binnen de zes weken van
de schoolvakantie wordt
er flink gespreid maar omdat
er zoveel mensen op vakantie
gaan, is het die zes weken
overal druk en vol. Vergeet
ook niet dat men in onze
buurlanden ook vakantie
houdt en veel mensen houden
nu eenmaal van Zandvoort,
Ameland en Sitges.
Al eerder zijn er drie oplossin
gen genoemd:
1) Breidt de schoolvakantie
maar weer uit, nu tot 8 we
ken. Hiervóór is al uitge
legd dat dat voor het on
derwijs geen ideale regeling
is en met de stijgende wel
vaart zijn we dan opnieuw
maar een paar jaar uit de
problemen.
2) Maak ook voor het onder
wijs een rouleringsschema,
net als voor de volwasse
nen. Probleem 1: we zitten
met de centrale examens
van het voortgezet onder
wijs; Probleem 2: we zitten
met de collectieve vakan
ties van de bouw, de metaal
en de textiel en in die peri
oden moeten dus wel alle
scholen vrij zijn.
3) Breng enige verlichting
voor de ouders' met school
gaande kinderen door het
creëren van een alternatie
ve vakantie rond Pinkster
dagen. Zorg dat alle scho
len dan zo lang vrij hebben
dat ouders die dan hun va
kantie willen en kunnen
opnemen in elk geval de
kinderen mee kunnen ne
men. Dit idee dateert trou
wens al van 1966 en is door
de ANWB in 1971 als een
goede oplossing onder
steund.
Op den duur loop je echter
met elke oplossing vast. Er
gaan steeds meer mensen lan
ger op vakantie en zo lang we
de scholen handhaven, krijgen
we een botsing van belangen.
Misschien is er over een aantal
jaren maar één oplossing over:
laat iedereen met vakantie
gaan wanneer hij wil. Dat
vraagt dan wel om een andere
organisatie van ons onderwijs,
om een vergaande individuali
sering en om examens per vak
op het moment waarop een be
paald stuk leerstof is ver
werkt. In zo'n situatie is het
niet erg als er voortdurend een
aantal kinderen ontbreekt, om
dat ze met hun ouders op va
kantie zijn. Misschien kunnen
we dan in één moeite door ook
zorgen voor een gespreide va
kantie voor de docenten, want
die kunnen ook alleen maar in
de piek op vakantie.
Deze week heeft de ANOF aan
minister van Kemenade ge
vraagd om nu maar een staats
commissie in te stellen o<m de
goede vakantielengte voor de
lagere scholen vast te stellen.
Afwachten maar weer.
Deze foto's van het Amerikaanse ruimtelahoratorium Skylab, dat zoals bekend nog steeds rond
de aarde cirkelt, zijn gemaakt door de eerste ploeg astronauten, die 4 weken in het vliegend kt
heeft doorgebracht.
Op de foto hieronder is duidelijk het hitteschild zichtbaar, dat de astronauten in de ruimte hei
ben aangebracht rond de beschadigde Skylab.
NEO
REK
MET
(Vai
FLEURANCE Even we
fiets gebogen aan de finish ii
snikte hij, terwijl hij niet be
Achteraf pas zou hij horen,
hij direct na afloop verondei
uiterst saai verlopen rit van
op zo'n 30 km voor de eindst
gaan. Iets wat Gerard Viane
van Tollet, Grande, Moneyro
verkeerde hij in de veronde
DEN HAAG (ANP) Dc
cijfers van sporttoto 2 zijn:
Aantal deelnemers 56.302.
Bruto inleg f 110.011,-. Prij-
zenbedrag f 46.534,65. Ie prijs:
1 winnaar die bruto f 11.633,66
ontvangt. 2e prijs: 41 win
naars, die elk f 283,70 ontvan
gen. 3e prijs: 568 winnaars,
die elk f 20,40 ontvangen. De
premie ten bedrage van f
11.633,66 valt na het verstrij
ken van de reclametermijn op
woensdag 8 augustus a.s. ten
deel aan de winnaar van de le
prijs.
(Van onze speciale
verslaggever)
FLEURANCE BIC neemt
steeds meer afstand in het
geldklassement. De gele trui
van Luis Ocana brengt steeds
meer geld in het laatje. Het
klassement ziet er tot en met
de veertiende etappe als volgt
uit:
1. BIC 32.739.10 gulden. 2.
Gan Mercier 26.926.60, 3. Ro-
kado 22.661.70, 4. KAS
11.601.80, 5. Peugeot 14.854.50.
6. Gitane 13.168.60 (o.a. Zoete
melk en Vianen), 7. Sonolor
11.290.20, 8. Flandria 10.589.60.
9. Watneys 6.813.80, 10. La Ca-
sera 6.024.30, 11. Canada Dry
1.655.40 (Vissers), 12. De Ko-
va 1.413.60 gulden.
zojuist met goed gevolg een
voortgezette cursus autotech
niek had gevolgd.
Mevrouw Muscanera werd
tot directeur gekozen, me
vrouw Cochran.zou de finan
ciën beheren en mevrouw
Whatley kreeg de admini
stratieve leiding.
Hun zakelijk hoofdkwar
tier vestigden zij in het huis
van mevrouw Whatley en
mevrouw Muscanera ging da
gelijks, zes tot acht uur lang.
de boer op om klanten te
werven. De vrouwen plaat
sten verder advertenties in
een huis-aan-huis blad, deel
den in supermarkten, schoon
heidssalons en op talloze an
dere plaatsen folders uit om
klanten te trekken.
„Het heeft me werkelijk
verbaasd. We zitten nu pas
drie weken in dit werk en
de zaken lopen beter dan we
verwacht hadden", zei me
vrouw Muscanera. „Eigenlijk
denken we nu al aan uitbrei
ding en we hebben drie
monteurs klaarstaan die kun
nen beginnen op evenveel
nieuwe service trucks".
„De mensen vinden bet
wel fijn, een monteur die
naar hen toekomt", voegde
ze er aan toe. Wanneer hij
de auto niet ter plaatse kan
repareren vertelt hij dat hij
naar de garage moet".
„Onze prijzen liggen ®P
hetzelfde niveau als die van
de garages. We willen geen
bedrijf zijn dat de prijzen
kunstmatig drukt. Maar het
belangrijkste in dit werk
vinden we eerlijkheid. Wan
neer je niet eerlijk bent, Ia-
ten de klanten je dat vroeg
of laat wel merken.
MIAMI (AP) Moe ge
worden van al het lange
wachten en de slechte servi
ce van de garages, hebben
drie vrouwen die „werkelijk
niet veel van auto's afwe
ten", een monteur in dienst
genomen. De kordate dames
kochten vervolgens een
vrachtwagen, stopten deze
vol met gereedschappen en
begonnen een rijdende gara
ge, die de klanten thuis op
zoekt.
Jean Muscanera, die de za
kelijke leiding heeft van de
firma „Travel Tune" (Flori
da), zei dat het allemaal was
begonnen nadat zij haar auto
naar een garage had gebracht
om deze, voordat ze van Mi
ami naar New York zou rij
den, helemaal na te laten
kijken.
„Ik vertelde ze dat ik geen
nieuwe bougies nodig had
omdat mijn stiefvader, die
zelf monteur is, er een week
terug nog nieuwe in had ge
zet", zo zei ze.
„Toen ik de rekening
kreeg, bleek dat ze me toch
nieuwe bougies hadden bere
kend".
Mevrouw Muscanera stond
er op dat zij de oude bougies
kreeg te zien, maar de mon
teur vertelde haar dat die al
weg waren gegooid.
„Ik heb die rekening toen
maar betaald, maar ik was
witheet", zei ze. „Toen begon
ik erover na te denken een
eigen reparatiebedrijf te be
ginnen een service die
aan huis zou komen en die
tevens de oude onderdelen
terug zou geven".
Zij nam contact op met
twee vriendinnen, Martha
Whatley en Vicki Cochran en
polste hen over dit plan. Zij
vonden het een goed idee en
ook hun echtgenoten gingen
ermee akkoord. De dames in
vesteerden 4000 dollar in een
vrachtwagen die werd uitge
rust als een rijdende gara
ge-
De stiefvader van me
vrouw Muscanera hielp hen
bij de sollicitatiegesprekken
met monteurs en hun keus
vlei op Grady Johnson, die