HOE LANG MOETEN SCHOOL VAKANTIES WORDEN? Gerard W erkplaats in de ruimte DRIE DAMES BEGINNEN ZELF RIJDENDE GARAGE GELDKLAS- SEMENT ACHT WEKEN ZAL OOK ONVOLDOENDE BLIJKEN Sporttoto binnenland buitenland Tnsamei Woensdag 18 juli 1973 SKYLAB Nogal wat ouders reageren tegengesteld op de lengte van de schoolvakanties: 1) Ze klagen dat die vakanties veel te lang duren en dat ze er „knettergek" van worden dat de kinderen zo lang vrij ziji. 2) Ze nemen de kinderen eer der van school of komen te laat van vakantie terug. Hun argument: we willen de grote vakantiepiek ont lopen. Het gaat hier om een wel vaartsprobleem. Naarmate meer mensen het zich kunnen veroorloven om op vakantie te gaan, wordt de school meer spelbreker bij een zo ideaal mogelijke vakantie. Veel men sen vinden het nu eenmaal niet leuk om in een eindeloze füe naar hun vakantieoord te moeten rijden, in een periode dat alles ook nog eens extra duur is, vanwege de grote vraag. De problemen van de va kantiespreiding houden ons al twintig jaar bezig en er is al een heleboel verbeterd. Die verbeteringen zijn echter te niet gedaan door het langer worden van de vakanties van de werknemers en door het feit dat steeds meer mensen er met de vakantie op uittrekken. In 1954 ging nog maar 29 pro cent van ons op vakantie en nu al ruim 49 procent. Niettemin was er ook in 1954 al een vakantieprobleem. De Algemene Nederlandse Onder wijzers Federatie benoemde toen een commissie die de zaak maar eens moest bestu deren. Die commissie verga derde 19 keer en kwam ruim vier jaar later met een rap port. De belangrijkste conclu sie die we ook nu voor ogen dienen te houden, was: Het is voor de kinderen het beste, als er een ritmische verdeling van de vakanties is, bijvoorbeeld na elke periode van acht schoolweken tenminste een week vakantie. WAT DAT LAATSTE BE TREFT ZIJN WE ER ALLEEN MAAR OP ACHTER UIT GEGAAN. Het is nu eenmaal zo, dat elke lagere school (waar het grootste knelpunt ligt) een vastgesteld aantal (van ruim 1000 uur) lessen per jaar moet geven. In principe is elk schoolbestuur vrü in de verdeling van die lessen over het jaar. Toen in 1966 een landelijk rou- leringsschema voor de vakan ties van de werknemers in Ne derland werd ingevoerd het land werd in drie stukken ver deeld moest de schoolva kantie ook tot 6 weken worden uitgebreid. Deze maand kwam de Stichting van de Arbeid met een advies voor minister Boersma, waarin gezegd wordt dat die 6 weken in 1975 maar 8 weken moeten worden. Vanuit het belang van het on derwijs bekeken is een slecht advies: er blijven dan veel te weinig dagen voor de broodno dige tussenvakanties. Binnen de zes weken van de schoolvakantie wordt er flink gespreid maar omdat er zoveel mensen op vakantie gaan, is het die zes weken overal druk en vol. Vergeet ook niet dat men in onze buurlanden ook vakantie houdt en veel mensen houden nu eenmaal van Zandvoort, Ameland en Sitges. Al eerder zijn er drie oplossin gen genoemd: 1) Breidt de schoolvakantie maar weer uit, nu tot 8 we ken. Hiervóór is al uitge legd dat dat voor het on derwijs geen ideale regeling is en met de stijgende wel vaart zijn we dan opnieuw maar een paar jaar uit de problemen. 2) Maak ook voor het onder wijs een rouleringsschema, net als voor de volwasse nen. Probleem 1: we zitten met de centrale examens van het voortgezet onder wijs; Probleem 2: we zitten met de collectieve vakan ties van de bouw, de metaal en de textiel en in die peri oden moeten dus wel alle scholen vrij zijn. 3) Breng enige verlichting voor de ouders' met school gaande kinderen door het creëren van een alternatie ve vakantie rond Pinkster dagen. Zorg dat alle scho len dan zo lang vrij hebben dat ouders die dan hun va kantie willen en kunnen opnemen in elk geval de kinderen mee kunnen ne men. Dit idee dateert trou wens al van 1966 en is door de ANWB in 1971 als een goede oplossing onder steund. Op den duur loop je echter met elke oplossing vast. Er gaan steeds meer mensen lan ger op vakantie en zo lang we de scholen handhaven, krijgen we een botsing van belangen. Misschien is er over een aantal jaren maar één oplossing over: laat iedereen met vakantie gaan wanneer hij wil. Dat vraagt dan wel om een andere organisatie van ons onderwijs, om een vergaande individuali sering en om examens per vak op het moment waarop een be paald stuk leerstof is ver werkt. In zo'n situatie is het niet erg als er voortdurend een aantal kinderen ontbreekt, om dat ze met hun ouders op va kantie zijn. Misschien kunnen we dan in één moeite door ook zorgen voor een gespreide va kantie voor de docenten, want die kunnen ook alleen maar in de piek op vakantie. Deze week heeft de ANOF aan minister van Kemenade ge vraagd om nu maar een staats commissie in te stellen o<m de goede vakantielengte voor de lagere scholen vast te stellen. Afwachten maar weer. Deze foto's van het Amerikaanse ruimtelahoratorium Skylab, dat zoals bekend nog steeds rond de aarde cirkelt, zijn gemaakt door de eerste ploeg astronauten, die 4 weken in het vliegend kt heeft doorgebracht. Op de foto hieronder is duidelijk het hitteschild zichtbaar, dat de astronauten in de ruimte hei ben aangebracht rond de beschadigde Skylab. NEO REK MET (Vai FLEURANCE Even we fiets gebogen aan de finish ii snikte hij, terwijl hij niet be Achteraf pas zou hij horen, hij direct na afloop verondei uiterst saai verlopen rit van op zo'n 30 km voor de eindst gaan. Iets wat Gerard Viane van Tollet, Grande, Moneyro verkeerde hij in de veronde DEN HAAG (ANP) Dc cijfers van sporttoto 2 zijn: Aantal deelnemers 56.302. Bruto inleg f 110.011,-. Prij- zenbedrag f 46.534,65. Ie prijs: 1 winnaar die bruto f 11.633,66 ontvangt. 2e prijs: 41 win naars, die elk f 283,70 ontvan gen. 3e prijs: 568 winnaars, die elk f 20,40 ontvangen. De premie ten bedrage van f 11.633,66 valt na het verstrij ken van de reclametermijn op woensdag 8 augustus a.s. ten deel aan de winnaar van de le prijs. (Van onze speciale verslaggever) FLEURANCE BIC neemt steeds meer afstand in het geldklassement. De gele trui van Luis Ocana brengt steeds meer geld in het laatje. Het klassement ziet er tot en met de veertiende etappe als volgt uit: 1. BIC 32.739.10 gulden. 2. Gan Mercier 26.926.60, 3. Ro- kado 22.661.70, 4. KAS 11.601.80, 5. Peugeot 14.854.50. 6. Gitane 13.168.60 (o.a. Zoete melk en Vianen), 7. Sonolor 11.290.20, 8. Flandria 10.589.60. 9. Watneys 6.813.80, 10. La Ca- sera 6.024.30, 11. Canada Dry 1.655.40 (Vissers), 12. De Ko- va 1.413.60 gulden. zojuist met goed gevolg een voortgezette cursus autotech niek had gevolgd. Mevrouw Muscanera werd tot directeur gekozen, me vrouw Cochran.zou de finan ciën beheren en mevrouw Whatley kreeg de admini stratieve leiding. Hun zakelijk hoofdkwar tier vestigden zij in het huis van mevrouw Whatley en mevrouw Muscanera ging da gelijks, zes tot acht uur lang. de boer op om klanten te werven. De vrouwen plaat sten verder advertenties in een huis-aan-huis blad, deel den in supermarkten, schoon heidssalons en op talloze an dere plaatsen folders uit om klanten te trekken. „Het heeft me werkelijk verbaasd. We zitten nu pas drie weken in dit werk en de zaken lopen beter dan we verwacht hadden", zei me vrouw Muscanera. „Eigenlijk denken we nu al aan uitbrei ding en we hebben drie monteurs klaarstaan die kun nen beginnen op evenveel nieuwe service trucks". „De mensen vinden bet wel fijn, een monteur die naar hen toekomt", voegde ze er aan toe. Wanneer hij de auto niet ter plaatse kan repareren vertelt hij dat hij naar de garage moet". „Onze prijzen liggen ®P hetzelfde niveau als die van de garages. We willen geen bedrijf zijn dat de prijzen kunstmatig drukt. Maar het belangrijkste in dit werk vinden we eerlijkheid. Wan neer je niet eerlijk bent, Ia- ten de klanten je dat vroeg of laat wel merken. MIAMI (AP) Moe ge worden van al het lange wachten en de slechte servi ce van de garages, hebben drie vrouwen die „werkelijk niet veel van auto's afwe ten", een monteur in dienst genomen. De kordate dames kochten vervolgens een vrachtwagen, stopten deze vol met gereedschappen en begonnen een rijdende gara ge, die de klanten thuis op zoekt. Jean Muscanera, die de za kelijke leiding heeft van de firma „Travel Tune" (Flori da), zei dat het allemaal was begonnen nadat zij haar auto naar een garage had gebracht om deze, voordat ze van Mi ami naar New York zou rij den, helemaal na te laten kijken. „Ik vertelde ze dat ik geen nieuwe bougies nodig had omdat mijn stiefvader, die zelf monteur is, er een week terug nog nieuwe in had ge zet", zo zei ze. „Toen ik de rekening kreeg, bleek dat ze me toch nieuwe bougies hadden bere kend". Mevrouw Muscanera stond er op dat zij de oude bougies kreeg te zien, maar de mon teur vertelde haar dat die al weg waren gegooid. „Ik heb die rekening toen maar betaald, maar ik was witheet", zei ze. „Toen begon ik erover na te denken een eigen reparatiebedrijf te be ginnen een service die aan huis zou komen en die tevens de oude onderdelen terug zou geven". Zij nam contact op met twee vriendinnen, Martha Whatley en Vicki Cochran en polste hen over dit plan. Zij vonden het een goed idee en ook hun echtgenoten gingen ermee akkoord. De dames in vesteerden 4000 dollar in een vrachtwagen die werd uitge rust als een rijdende gara ge- De stiefvader van me vrouw Muscanera hielp hen bij de sollicitatiegesprekken met monteurs en hun keus vlei op Grady Johnson, die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 12