In '80 eens zo veel wagens met automaat in Europa VERWACHTING BIJ G.M. EN FORD: Auto allerlei PUZZELEN mei jan-willem van besouw OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN PRIJSWINNAARS Dt b I tivi i iznuMü JULI 1973 TUSSEN DE WIELEN door hen bollen DAMMEN met jan edink Het treffen tussen wereld kampioen Ton Sijbrands en de jonge internationale meester Gantwarg aan het tweede bord in de landenontmoeting Rus landNederland, werd in ons land met spanning tegemoet gezien omdat Gantwarg na het wereldkampioenschap '73 verklaarde, dat hij het juiste tegenspel voor Sijbrands ge vonden meende te hebben. Dat hij er in slaagde Sij brands na ruim 4 jaar weer eens een nederlaag toe te brengen kwam echter meer door het feit dat Sijbrands te lang op winst bleef spelen dan door Gantwargs tegenspel die juist in zijn winstpartij praktisch gedwongen spel had. Dat Sijbrands er in de 3e en 4e ontmoeting niet in slaagde Gantwarg naar verlies te spe len bewijst echter wel dat deze jonge Russische speler heel wat in zijn mars heeft en tot één van de topspelers gere kend moet worden. Hieronder volgen nu drie zeer interessante fragmenten uit de beide eerste ronden. Sijbrands met wit speelde op de 4e zet 3530 waarop zwart met 2025 inging zodat de „Roozenburg"-opstelling ontstond welke na wits aanval op schijf 23 via de ruil 18—22 op de 20e zet werd verbroken. Het positionele voordeel dat wit hierdoor verkreeg werd ondanks zwarts afruilen, om zo weinig mogelijk randschij- ven te houden, toch gehand haafd wat de navolgende dia gramstelling zeer duidelijk laat uitkomen. Als volgt speelde Sijbrands de witte stukken naar winst. 28—22! (23—29) 22x13 (19x8) 44—40 (14—19) 39—33 (19—23) 2520! (24x15) 33x24 (8—12) 40—34 (11—17) 38—33 (12—18) 33—28 (17—21) 28x19 (18—22) 27x18 (21—27) 32x21 (16x27) zwart heeft nu twee stukken geofferd om naar dam door te breken doch nu vervolgde wit met: 19—13 (27—31) 37—32 (31—36) 13—8 (36—41) 32—27 (-1—46) 8—2 (46—5) 34—30 zwart geeft het op. In de tweede ontmoeting wist Sijbrands met zwart wits lange-vleugel behoorlijk uit te dunnen waarna de volgende situatie ontstond. SCHAKEN met constant orbaan Geplaagd door ziekte is Michael Tal er niet in ge slaagd, het Interzonale toer nooi te Leningrad tot een succes te maken. De ex-we- reldkampioen had echter en kele uitschièters en daar werd met name Bent Larsen het slachtoffer van. Zo ziet men, hoe belangrijk de loting voor een dergelijk evenement kan zijn. Zou Larsen in het begin tegen Tal hebben moeten spe len, dan had hij misschien net zo gemakkelijk van hem ge wonnen als de outsiders Estevez (Cuba) en Torre (Phi- lippijnen) dat deden. Overi gens had Larsen de nederlaag ook voor een groot deel aan zichzelf te wijten. De Deense grootmeester verviel namelijk in zijn oude fout en hij speel de iets te scherp, resp. te op timistisch. Hieronder het boeiende duel van de twee fa vorieten, die zich niet wisten te kwalificeren voor de kandi datenmatches. Wit: B. Larsen. Zwart: M. Tal. Engelse partij. 1. c2c4, g7g6 2. Pbl—c3, Lf8—g7 3. Pgl—f3, c7c5 4. g2g3, Pb8c6 5. Lfl—g2, e7e6 6. 0—0, Pg8e7 7. d2d3, 0—0 8. Leld2, d7d5 9. Ddl—cl, b7b6 10. Ld2—h6, Lc8—b7 11. Lh6xg7, Kg8xg7 12. c4xd5, Pe7xd5 13. h2h4, Pc6—d4 14. Tfl—el, h7—h6 15. Pf3e5? (Na Pxd4, cxd4, Pxd5 enz. was er niet veel aan de hand geweest. De tekstzet is een slag in de lucht: het paard moet later met tempo verlies weer terug). 15Pd5xc3 16. Dclxc3, Lb7xg2 17. Kglxg2, Dd8—d5 18. Pe5—f3, Ta8d8 19. Kg2—gl, e6e5 20. Pf3xd4, e5xd4 21. Dc3c4, Dd5h5 (Door dameruil uit de weg te gaan geeft Tal aan, op winst te spe len). 22. Dc4—a4? (Ook Larsen speelt op winst maar dat is, gezien zijn onveilige konings positie, niet terecht. Goed was e4 en nu: dxe3, e.p., Txe3 of g5, Kg2!, gxh4, Thl of Df3, Dc2, g5, hxg5, hxg5, De2 en wit kan zich verdedigen). 22Tf8e8 23. Da4xa7, Td8—d6 24. b2—b4, Td6—f6 25. b4xc5 BRIDGEN met h.w. filarski Haai! men de helling niet dan iets ac! ireruitrijden en de voorwielen naar rechts draaien zodat de caravan schuin achter de auto komt te staan (scharen). Eindigen met de voorwielen iets in de stand naar links... ...vervolgens rechtuit ineen"slinger"weg- rijden als het verkeer dit toelaar. laat hét verkeergeen'slinger' toe dan rechtuit wegrijden na het scharen. (Het ma ken van een "slinger" heeft echter een beter effekt). Door de handeling:scharen- "slinget". daalt de invloed van de helling. REDACTIE DE STEM REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WOONPLAATS Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe in de linker-bovenhoel: "Weekend puzzel". SCHERPZINNIG Noord 7 3 'AHB! A 9 *AB963 West is gever en past u bent noord en u speelt een gewoon biedsysteem. De entourage is boeiend, want u krijgt dit bijzondere spel in een groot internationaal parentoernooi. Ik stel u voor, samen met mij te gaan bieden! West gever, NZ kwetsbaar. Noord opent natuurlijk met één klaver oost past zuid zegt één ruiten west past. Het noordspel vindt u nèt niet goed genoeg om twéé harten te bieden en u volstaat met één harten. Nu gebeuren er verrassende dingen: oost zegt nu één schoppen waarna uw part ner (zuid) opeens met vier Sansatout op de markt komt. Dat is azenvraag en nadat west weer paste, zegt u gehoorzaam uw lesje op: vijf schoppen, aangevende drie azen. Nadat oost paste komt bij zuid het nogal verrassende bod van zes Sansatout. Wat nu?! Er bestaat een ijzeren wet die voorschrijft, dat de azenvrager het eindbod bepaalt. Uit die hoek bekeken moet noord dus passen. Maar is dat goed wat hééft zuid in hemelsnaam? Stel, dat noord maar twéé azen had kunnen aangeven (vijf harten), had dan het volgende bod van zuid niet evengoed een klein-slembod geweest, b.v. zes ruiten? Zuid kan onmogelijk weten, dat noords openingsbod zo sterk was: b.v. hartenheer en boer zijn nog niet onthulde krachten. Wat hééft de partner dus? Schoppen aas, klaverheer (wellicht met de vrouw) en een soliede zevenkaart in ruiten! Met andere woorden: het moet zeven Sansatout voor het neerleggen zijn. Een scherpzinnige redenering en ongetwij feld verdien ik uw sympathie wanneer ik u vertel, dat ik op genoemde overwegingen van de ijzeren regel afweek en 7 Sansatout bood. Tijdens het internationale parentoernooi te Juan-les-Pins. Samenspelend met de talent rijke André Boekhorst, die ongetwijfeld in het Nederlandse bridgeteam behoorde uit te ko men. Ik behoor tot de ongelukkigen, die elk jaar tenminste éénmaal zo'n katastrofe uitlok ken: vorig jaar gebeurde mij hetzelfde met Kees Kaiser ook een zevenbod met een aas buitenboord. Dus toch....? Ja, want mijn partner had een best aardige kaart: H V 2 CV9 OHVB H V 10 7 2 Zeven SA werd door oost van een doublet voorzien: schoppen uitkomst en ééntje down. Partner had weinig waardering voor mijn scherpzinnigheid. Zelfs bleek hij ongevoelig voor de vraag, hoe of hij zes SA had denken te kunnen maken zónder hartenheer-boer. Het zijn géén argumenten: ik had niet moeten denken voor mijn partner, dat kan hijzelf wel. Misschien hebt u wat aan die wetenschap: u weet het niet altijd beter dan de partner! ALS DE CARAVAN,1 TE HELLING MEI HAALT 2e Prijs: A. van Laar Frederik Hendrikstraat 3 Lamswaarde (Zld.) Er is alleszins aanleiding nog eens terug te komen op ons artikel „Automatische bak gaat ook in Europa veld winnen" (krant van 24 febr. 1973) en wel omdat we in een kort tijdsbestek geconfronteerd zijn geworden met de activi teiten op dit terrein die de beide Amerikaanse giganten, General Motors en Ford, in Europa bedrijven. Ford heeft immers, zoals en kele weken geleden bericht, in Bordeaux een fabriek in ge bruik genomen waar per jaar een half miljoen automaten gemaakt gaat worden, welke produktie desgewenst tot 1 miljoen kan worden opge voerd. Ook hebben we onlangs een bezoek gebracht aan de fa briek voor automatische ver snellingsbakken van General Motors in Straatsburg, die in de 4% jaar van zijn bestaan een half miljoen automatische bakken heeft vervaardigd, maar waar de produktie als de vraag gaat stijgen ge makkelijk tot enkele honderd duizenden eenheden per jaar kan worden opgevoerd. Stijgende vraag Beide feiten duiden er wel op dat de auto-industrie ook voor Europa een stijgende vraag naar de automaat ver wacht, al realiseert men zich daarbij terdege dat het mo ment waarop Europa in dit opzicht Amerika (waar 95 pet. van alle personenwagens met een automatische bak is uit gerust) zal hebben ingehaald, nog ver verwijderd is. Toch zijn er aanwijzingen dat ook de Europese automo bilist langzamerhand zijn be zwaren tegen de automaat overboord gaat zetten. Die be zwaren zijn deels van gevoels matige, deels van economische en rijtechnische aard. In het gevoelsvlak hoort de opvat ting, dat met een automaat niet sportief gereden kan wor den, thuis. In het midden la tend wat dat sportief rijden dan wel mag zijn, moet toch worden opgemerkt (en goede DAF-rijders bewijzen het voortdurend), dat er met een automaat flitsender gereden kan worden dan met een wa- die is voorzien van een handgeschakelde bak. De op merking dat een automaat tot Koppclomvormerhuis met oliepomp worden m de GM-fabriek te Straatsburg aan het trans mis siehuis bevestigd. minder zuinig rijden leidt is voor velen een economisch be zwaar, dat echter niet al te zwaar kan wegen omdat de verschillen in verbruik uiterst gering zijn. De opmerking dat een wagen met een automa tische bak een lagere topsnel heid heeft, is inderdaad juist (b.v. geen 170 km. maar 164 als top) maar daar staan toch enkele positieve punten te genover. Automaat kiest sneller Zo is het een voldongen feit, dat de acceleratie van een automatische bak gunstiger is dan van een handgeschakelde wagen en wel omdat de auto maat nu eenmaal sneller kiest dan hand-voet. Het grootste winstpunt van een automaat is echter een veiligheidsas pect: de bestuurder van een automatisch bediende wagen verricht tijdens een rit aan zienlijk minder handelingen dan zijn collega die met hand en voet moet schakelen; hij rijdt daardoor veel minder gespannen en kan zijn volle aandacht aan het verkeer wij den. Een recent door Ford in Duitsland uitgevoerd onder zoek toont dat aan. Veertien automobilisten legden in twee auto's een afstand of van 24 kilometer, dwars door Frank fort. De ene wagen was voor zien van een met de hand be diende versnellingsbak, de andere met een automaat. Polsslag, hoeveelheid lucht die ingeademd werd en zuurstof verbruik van elk der rijders werden geregistreerd. Gedu rende de rit die tussen de 38 en 55 minuten duurde, veran derden de bestuurders tussen 85 en 170 maal van versnel ling, hun polsslag was 9.15 pet. hoger en de hoeveelheid inge ademde lucht 40H pet. groter wanneer zij reden in een auto met een conventionele bak, vergeleken met hun rit in een wagen met een automatische bak. Grote spanningen Zij stonden derhalve in het stadsverkeer aan grote span ningen bloot en konden, on danks het toegenomen aantal ademhalingen, als gevolg van de reactie op de spanningen, minder zuurstof in hun bloed opnemen dan wanneer zij een wagen met een automatische bak bestuurden. De experts die deze onder zoekingen analyseerden kwa men tot de ontdekking dat het rijden in de stad met automa tische versnellingsbakken veel minder spanningen en minder lichamelijke inspanning ver eist dan met een met de hand bediende bak; de berijders raken niet zo gauw vermoeid en zijn minder ontvankelijk om bij ongelukken betrokken te geraken. Dit soort onderzoekingen aan de hand van praktijkervarin gen kan er in aanzienlijke mate toe bijdragen dat voor- ingenomendheid ten opzichte van de automatische bak ge leidelijk aan verdwijnt. Het is in alle geval zo dat zowel Ford als General Motors er reke ning mee houden dat het aan tal Europese wagens dat met een automatische bak is uit gerust voor het einde der ze ventiger jaren verdubbeld zal zijn, omdat steeds meer auto mobilisten overtuigd zullen worden van de voordelen die het rijden met automaten biedt. Ook de Sovjet-Unie gaat caravans produceren. Momen teel worden de laatste proeven genomen met de Tourist T 1, een metalen caravan waarbij de isolatie grote aandacht kreeg, terwijl het interieur om en nabij de westerse normen zou kunnen doorstaan. Als prijs wordt ong. 6700,ge noemd. In de maand mei zijn in Nederland 41.795 personen- en combinatiewagens verkocht tegen 46.394 in mei van 1972. In Göteborg is de mil joenste Volvo van de 140-serie van de band gelopen. De wa gen werd beschikbaar gesteld aan het ontwikkelingspro gramma van de VN in Kenya. Wit aan zet mag nu niet de ruil 38—32 (27x38) 33x42 spe len want dan volgt natuurlijk 1822! met schijfverlies voor wit. Hij speelde echter 3530! en dan mag de ruil wel lyant na 1822 volgt dan de plak ker 2318! Zwart kon nu het beste de remise veilig stellen door 2731 (3832) verplicht. (4—10!) 23—19 (14x23) 28x19 (1014) 19x10 (15x4) waarna dit eindspel voor zwart niet meer te winnen is. Zwart speelde echter na 3530 (15—20?) 38—32 (27x38) 33x42 (4—10) 30—24 (10—15) 23—19! (14x32) 25x14 (18—22) 14—9 (1721) 93 zwart geeft het op. 2 5,Dh5—f5! 26. f2—f3 (Op Tfl komt Txe2 gevolgd door Txf2, overeens met winnende aanval). 2 6Df5h3 27. Da7—c7 (Kf2 heeft geen zin wegens Dh2+, Kfl, Dxg3. De dekking van g3 door de da me blijkt slechts tijdelijk te kunnen zijn). 2 7Tf6—f5 28. c5xb6, Tf5e5 (Dit was ook op g4 gevolgd. Behalve Dxg3+ dreigt nu Txe2 en mat). 29. e2e4, Dh3xg3+ 30. Kgl—hl, Dg3xh4+ 31. Khlg2, Te5—g5+ 32. Kg2—fl, Dh4—h3+ 33. Kfl—e2, Tg5g2-h 34. Ke2—dl, Dh3xf3-H 35. Kdl—cl, Df3—f2 Wit geeft het op want mat is niet meer te pareren. 1e Prijs: M.i. kan zwart nu het beste met 2227 en 2731 vervol gen om te proberen zo snel mogelijk door te breken doch zwart speelde (1116) 4440 (8—13) 34—30 (25x34) 40x29 (22—27) 45—40 (10—14) 40—34 (2—7) 49—44 (21—26) 44—40 (16—21) 40—35 (26—31) 42—37 gedwongen (31x42) 38x47 (27—31) 43—38 (7—12) 34—30 (13—19!) 24x13 (9x18) 30—25 (31—36) 39—34 (21—27) met de navolgende stelling: 15. vernis 17. vlaktemaat 18. belemmering 20. plaats in Gelderland 22. belemmering 23 telwoord 24. loot 26. groente 27. inse' t 29. Belgische badplaats 30. toiletgerei 32. nieuw (in samenstellingen) 33. ongeletterd 35. Gewoon Lager Onderwijs 36. godin van de dageraad 38. en meer anderen C. J. Hoevenaars Kard. v. Rossumstr. 67 Dongen Horizontaal en verticaal dienen steeds (dezelfde) woor den van drie letters te worden ingevuld. Bij juiste invulling ontstaan op de regels, die door pijlen zijn aangegeven zes namen van beroepen. De om schrijvingen van deze regels zijn niet gegeven. 2. lofdicht 3. garnituur 5. groot water 6. telwoord 8. bijbelse figuur 9. deel van de mond 11. papegaai 12. vochtig 14. eerste vrouw 39. kerel 41. ik (L.) 42. gevangenis 44. ieder 45. sneeuwschaats 47. collectieve arbeidsovereen komst 43. bedorven 50. ogenblik 51. indien 53. wereldtaal 54. muzieknoot 56. Eisenhower 57. plechtige gelofte 59. lof 60. visgerei 62. een zékere 63. veerkracht 65. loterijbriefje 66. gravure 68. scheepstouw 69. baardje 71. eilandje bij Nw.-Guinea 72. recht stuk van een rivier 74. grootmoeder 75. voeg 77. gesloten 78. Europeaan 80. klein vertrek 81. boom 83. gemeen 84. deel van een fuik 86. zeepwater 87. berg op de Filippijnen 89. berg op Kreta 90. kwelgeest 92. Engels bier 93. opstandje 95. bijbelse figuur 96. lidwoord 98. een weinig 99. bevel 101. een en ander 102. deel van een boom 104. jongensnaam 105. wagenspoor 107. tamme dieren 108. roem.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 18