In '80 eens zo veel wagens
met automaat in Europa
VERWACHTING BIJ G.M. EN FORD:
Auto
allerlei
PUZZELEN mei jan-willem van besouw
OPLOSSING PUZZEL
VAN VORIGE WEEK
ZO INSTUREN
PRIJSWINNAARS
Dt b I tivi i iznuMü JULI 1973
TUSSEN DE WIELEN door hen bollen
DAMMEN met jan edink
Het treffen tussen wereld
kampioen Ton Sijbrands en de
jonge internationale meester
Gantwarg aan het tweede bord
in de landenontmoeting Rus
landNederland, werd in ons
land met spanning tegemoet
gezien omdat Gantwarg na
het wereldkampioenschap '73
verklaarde, dat hij het juiste
tegenspel voor Sijbrands ge
vonden meende te hebben.
Dat hij er in slaagde Sij
brands na ruim 4 jaar weer
eens een nederlaag toe te
brengen kwam echter meer
door het feit dat Sijbrands
te lang op winst bleef spelen
dan door Gantwargs tegenspel
die juist in zijn winstpartij
praktisch gedwongen spel had.
Dat Sijbrands er in de 3e en 4e
ontmoeting niet in slaagde
Gantwarg naar verlies te spe
len bewijst echter wel dat deze
jonge Russische speler heel
wat in zijn mars heeft en tot
één van de topspelers gere
kend moet worden.
Hieronder volgen nu drie
zeer interessante fragmenten
uit de beide eerste ronden.
Sijbrands met wit speelde
op de 4e zet 3530 waarop
zwart met 2025 inging zodat
de „Roozenburg"-opstelling
ontstond welke na wits aanval
op schijf 23 via de ruil 18—22
op de 20e zet werd verbroken.
Het positionele voordeel dat
wit hierdoor verkreeg werd
ondanks zwarts afruilen, om
zo weinig mogelijk randschij-
ven te houden, toch gehand
haafd wat de navolgende dia
gramstelling zeer duidelijk
laat uitkomen.
Als volgt speelde Sijbrands
de witte stukken naar winst.
28—22! (23—29) 22x13 (19x8)
44—40 (14—19) 39—33 (19—23)
2520! (24x15) 33x24 (8—12)
40—34 (11—17) 38—33 (12—18)
33—28 (17—21) 28x19 (18—22)
27x18 (21—27) 32x21 (16x27)
zwart heeft nu twee stukken
geofferd om naar dam door te
breken doch nu vervolgde wit
met: 19—13 (27—31) 37—32
(31—36) 13—8 (36—41) 32—27
(-1—46) 8—2 (46—5) 34—30
zwart geeft het op.
In de tweede ontmoeting
wist Sijbrands met zwart wits
lange-vleugel behoorlijk uit te
dunnen waarna de volgende
situatie ontstond.
SCHAKEN met constant orbaan
Geplaagd door ziekte is
Michael Tal er niet in ge
slaagd, het Interzonale toer
nooi te Leningrad tot een
succes te maken. De ex-we-
reldkampioen had echter en
kele uitschièters en daar werd
met name Bent Larsen het
slachtoffer van. Zo ziet men,
hoe belangrijk de loting voor
een dergelijk evenement kan
zijn. Zou Larsen in het begin
tegen Tal hebben moeten spe
len, dan had hij misschien net
zo gemakkelijk van hem ge
wonnen als de outsiders
Estevez (Cuba) en Torre (Phi-
lippijnen) dat deden. Overi
gens had Larsen de nederlaag
ook voor een groot deel aan
zichzelf te wijten. De Deense
grootmeester verviel namelijk
in zijn oude fout en hij speel
de iets te scherp, resp. te op
timistisch. Hieronder het
boeiende duel van de twee fa
vorieten, die zich niet wisten
te kwalificeren voor de kandi
datenmatches.
Wit: B. Larsen.
Zwart: M. Tal.
Engelse partij.
1. c2c4, g7g6
2. Pbl—c3, Lf8—g7
3. Pgl—f3, c7c5
4. g2g3, Pb8c6
5. Lfl—g2, e7e6
6. 0—0, Pg8e7
7. d2d3, 0—0
8. Leld2, d7d5
9. Ddl—cl, b7b6
10. Ld2—h6, Lc8—b7
11. Lh6xg7, Kg8xg7
12. c4xd5, Pe7xd5
13. h2h4, Pc6—d4
14. Tfl—el, h7—h6
15. Pf3e5? (Na Pxd4, cxd4,
Pxd5 enz. was er niet veel aan
de hand geweest. De tekstzet
is een slag in de lucht: het
paard moet later met tempo
verlies weer terug).
15Pd5xc3
16. Dclxc3, Lb7xg2
17. Kglxg2, Dd8—d5
18. Pe5—f3, Ta8d8
19. Kg2—gl, e6e5
20. Pf3xd4, e5xd4
21. Dc3c4, Dd5h5 (Door
dameruil uit de weg te gaan
geeft Tal aan, op winst te spe
len).
22. Dc4—a4? (Ook Larsen
speelt op winst maar dat is,
gezien zijn onveilige konings
positie, niet terecht. Goed was
e4 en nu: dxe3, e.p., Txe3 of
g5, Kg2!, gxh4, Thl of Df3,
Dc2, g5, hxg5, hxg5, De2 en
wit kan zich verdedigen).
22Tf8e8
23. Da4xa7, Td8—d6
24. b2—b4, Td6—f6
25. b4xc5
BRIDGEN met h.w. filarski
Haai! men de helling niet dan iets
ac! ireruitrijden en de voorwielen
naar rechts draaien zodat de
caravan schuin achter de auto
komt te staan (scharen).
Eindigen met de voorwielen iets
in de stand naar links...
...vervolgens rechtuit ineen"slinger"weg-
rijden als het verkeer dit toelaar.
laat hét verkeergeen'slinger' toe dan
rechtuit wegrijden na het scharen. (Het
ma ken van een "slinger" heeft echter een
beter effekt). Door de handeling:scharen-
"slinget". daalt de invloed van de helling.
REDACTIE
DE STEM
REIGERSTRAAT 16
BREDA
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoel: "Weekend
puzzel".
SCHERPZINNIG
Noord
7 3
'AHB!
A 9
*AB963
West is gever en past u bent noord en u
speelt een gewoon biedsysteem. De entourage
is boeiend, want u krijgt dit bijzondere spel in
een groot internationaal parentoernooi. Ik stel
u voor, samen met mij te gaan bieden! West
gever, NZ kwetsbaar.
Noord opent natuurlijk met één klaver
oost past zuid zegt één ruiten west past.
Het noordspel vindt u nèt niet goed genoeg om
twéé harten te bieden en u volstaat met één
harten. Nu gebeuren er verrassende dingen:
oost zegt nu één schoppen waarna uw part
ner (zuid) opeens met vier Sansatout op de
markt komt. Dat is azenvraag en nadat west
weer paste, zegt u gehoorzaam uw lesje op:
vijf schoppen, aangevende drie azen. Nadat
oost paste komt bij zuid het nogal verrassende
bod van zes Sansatout.
Wat nu?!
Er bestaat een ijzeren wet die voorschrijft,
dat de azenvrager het eindbod bepaalt. Uit die
hoek bekeken moet noord dus passen. Maar is
dat goed wat hééft zuid in hemelsnaam?
Stel, dat noord maar twéé azen had kunnen
aangeven (vijf harten), had dan het volgende
bod van zuid niet evengoed een klein-slembod
geweest, b.v. zes ruiten? Zuid kan onmogelijk
weten, dat noords openingsbod zo sterk was:
b.v. hartenheer en boer zijn nog niet onthulde
krachten. Wat hééft de partner dus? Schoppen
aas, klaverheer (wellicht met de vrouw) en een
soliede zevenkaart in ruiten! Met andere
woorden: het moet zeven Sansatout voor het
neerleggen zijn.
Een scherpzinnige redenering en ongetwij
feld verdien ik uw sympathie wanneer ik u
vertel, dat ik op genoemde overwegingen van
de ijzeren regel afweek en 7 Sansatout bood.
Tijdens het internationale parentoernooi te
Juan-les-Pins. Samenspelend met de talent
rijke André Boekhorst, die ongetwijfeld in het
Nederlandse bridgeteam behoorde uit te ko
men. Ik behoor tot de ongelukkigen, die elk
jaar tenminste éénmaal zo'n katastrofe uitlok
ken: vorig jaar gebeurde mij hetzelfde met
Kees Kaiser ook een zevenbod met een aas
buitenboord. Dus toch....? Ja, want mijn
partner had een best aardige kaart:
H V 2
CV9
OHVB
H V 10 7 2
Zeven SA werd door oost van een doublet
voorzien: schoppen uitkomst en ééntje down.
Partner had weinig waardering voor mijn
scherpzinnigheid. Zelfs bleek hij ongevoelig
voor de vraag, hoe of hij zes SA had denken te
kunnen maken zónder hartenheer-boer. Het
zijn géén argumenten: ik had niet moeten
denken voor mijn partner, dat kan hijzelf wel.
Misschien hebt u wat aan die wetenschap: u
weet het niet altijd beter dan de partner!
ALS DE CARAVAN,1 TE HELLING MEI HAALT
2e Prijs:
A. van Laar
Frederik Hendrikstraat 3
Lamswaarde (Zld.)
Er is alleszins aanleiding
nog eens terug te komen op
ons artikel „Automatische
bak gaat ook in Europa veld
winnen" (krant van 24 febr.
1973) en wel omdat we in een
kort tijdsbestek geconfronteerd
zijn geworden met de activi
teiten op dit terrein die de
beide Amerikaanse giganten,
General Motors en Ford, in
Europa bedrijven.
Ford heeft immers, zoals en
kele weken geleden bericht,
in Bordeaux een fabriek in ge
bruik genomen waar per jaar
een half miljoen automaten
gemaakt gaat worden, welke
produktie desgewenst tot 1
miljoen kan worden opge
voerd. Ook hebben we onlangs
een bezoek gebracht aan de fa
briek voor automatische ver
snellingsbakken van General
Motors in Straatsburg, die in
de 4% jaar van zijn bestaan
een half miljoen automatische
bakken heeft vervaardigd,
maar waar de produktie als
de vraag gaat stijgen ge
makkelijk tot enkele honderd
duizenden eenheden per jaar
kan worden opgevoerd.
Stijgende vraag
Beide feiten duiden er wel
op dat de auto-industrie ook
voor Europa een stijgende
vraag naar de automaat ver
wacht, al realiseert men zich
daarbij terdege dat het mo
ment waarop Europa in dit
opzicht Amerika (waar 95 pet.
van alle personenwagens met
een automatische bak is uit
gerust) zal hebben ingehaald,
nog ver verwijderd is.
Toch zijn er aanwijzingen
dat ook de Europese automo
bilist langzamerhand zijn be
zwaren tegen de automaat
overboord gaat zetten. Die be
zwaren zijn deels van gevoels
matige, deels van economische
en rijtechnische aard. In het
gevoelsvlak hoort de opvat
ting, dat met een automaat
niet sportief gereden kan wor
den, thuis. In het midden la
tend wat dat sportief rijden
dan wel mag zijn, moet toch
worden opgemerkt (en goede
DAF-rijders bewijzen het
voortdurend), dat er met een
automaat flitsender gereden
kan worden dan met een wa-
die is voorzien van een
handgeschakelde bak. De op
merking dat een automaat tot
Koppclomvormerhuis met oliepomp worden m de GM-fabriek te Straatsburg aan het trans mis
siehuis bevestigd.
minder zuinig rijden leidt is
voor velen een economisch be
zwaar, dat echter niet al te
zwaar kan wegen omdat de
verschillen in verbruik uiterst
gering zijn. De opmerking dat
een wagen met een automa
tische bak een lagere topsnel
heid heeft, is inderdaad juist
(b.v. geen 170 km. maar 164
als top) maar daar staan toch
enkele positieve punten te
genover.
Automaat
kiest sneller
Zo is het een voldongen feit,
dat de acceleratie van een
automatische bak gunstiger is
dan van een handgeschakelde
wagen en wel omdat de auto
maat nu eenmaal sneller kiest
dan hand-voet. Het grootste
winstpunt van een automaat
is echter een veiligheidsas
pect: de bestuurder van een
automatisch bediende wagen
verricht tijdens een rit aan
zienlijk minder handelingen
dan zijn collega die met hand
en voet moet schakelen; hij
rijdt daardoor veel minder
gespannen en kan zijn volle
aandacht aan het verkeer wij
den.
Een recent door Ford in
Duitsland uitgevoerd onder
zoek toont dat aan. Veertien
automobilisten legden in twee
auto's een afstand of van 24
kilometer, dwars door Frank
fort. De ene wagen was voor
zien van een met de hand be
diende versnellingsbak, de
andere met een automaat.
Polsslag, hoeveelheid lucht die
ingeademd werd en zuurstof
verbruik van elk der rijders
werden geregistreerd. Gedu
rende de rit die tussen de 38
en 55 minuten duurde, veran
derden de bestuurders tussen
85 en 170 maal van versnel
ling, hun polsslag was 9.15 pet.
hoger en de hoeveelheid inge
ademde lucht 40H pet. groter
wanneer zij reden in een auto
met een conventionele bak,
vergeleken met hun rit in een
wagen met een automatische
bak.
Grote spanningen
Zij stonden derhalve in het
stadsverkeer aan grote span
ningen bloot en konden, on
danks het toegenomen aantal
ademhalingen, als gevolg van
de reactie op de spanningen,
minder zuurstof in hun bloed
opnemen dan wanneer zij een
wagen met een automatische
bak bestuurden.
De experts die deze onder
zoekingen analyseerden kwa
men tot de ontdekking dat het
rijden in de stad met automa
tische versnellingsbakken veel
minder spanningen en minder
lichamelijke inspanning ver
eist dan met een met de hand
bediende bak; de berijders
raken niet zo gauw vermoeid
en zijn minder ontvankelijk
om bij ongelukken betrokken
te geraken.
Dit soort onderzoekingen aan
de hand van praktijkervarin
gen kan er in aanzienlijke
mate toe bijdragen dat voor-
ingenomendheid ten opzichte
van de automatische bak ge
leidelijk aan verdwijnt. Het is
in alle geval zo dat zowel Ford
als General Motors er reke
ning mee houden dat het aan
tal Europese wagens dat met
een automatische bak is uit
gerust voor het einde der ze
ventiger jaren verdubbeld zal
zijn, omdat steeds meer auto
mobilisten overtuigd zullen
worden van de voordelen die
het rijden met automaten
biedt.
Ook de Sovjet-Unie gaat
caravans produceren. Momen
teel worden de laatste proeven
genomen met de Tourist T 1,
een metalen caravan waarbij
de isolatie grote aandacht
kreeg, terwijl het interieur om
en nabij de westerse normen
zou kunnen doorstaan. Als
prijs wordt ong. 6700,ge
noemd.
In de maand mei zijn in
Nederland 41.795 personen-
en combinatiewagens verkocht
tegen 46.394 in mei van 1972.
In Göteborg is de mil
joenste Volvo van de 140-serie
van de band gelopen. De wa
gen werd beschikbaar gesteld
aan het ontwikkelingspro
gramma van de VN in Kenya.
Wit aan zet mag nu niet de
ruil 38—32 (27x38) 33x42 spe
len want dan volgt natuurlijk
1822! met schijfverlies voor
wit. Hij speelde echter 3530!
en dan mag de ruil wel lyant
na 1822 volgt dan de plak
ker 2318! Zwart kon nu het
beste de remise veilig stellen
door 2731 (3832) verplicht.
(4—10!) 23—19 (14x23) 28x19
(1014) 19x10 (15x4) waarna
dit eindspel voor zwart niet
meer te winnen is. Zwart
speelde echter na 3530
(15—20?) 38—32 (27x38) 33x42
(4—10) 30—24 (10—15) 23—19!
(14x32) 25x14 (18—22) 14—9
(1721) 93 zwart geeft het
op.
2 5,Dh5—f5!
26. f2—f3 (Op Tfl komt Txe2
gevolgd door Txf2, overeens
met winnende aanval).
2 6Df5h3
27. Da7—c7 (Kf2 heeft geen
zin wegens Dh2+, Kfl, Dxg3.
De dekking van g3 door de da
me blijkt slechts tijdelijk te
kunnen zijn).
2 7Tf6—f5
28. c5xb6, Tf5e5 (Dit was
ook op g4 gevolgd. Behalve
Dxg3+ dreigt nu Txe2 en
mat).
29. e2e4, Dh3xg3+
30. Kgl—hl, Dg3xh4+
31. Khlg2, Te5—g5+
32. Kg2—fl, Dh4—h3+
33. Kfl—e2, Tg5g2-h
34. Ke2—dl, Dh3xf3-H
35. Kdl—cl, Df3—f2
Wit geeft het op want mat
is niet meer te pareren.
1e Prijs:
M.i. kan zwart nu het beste
met 2227 en 2731 vervol
gen om te proberen zo snel
mogelijk door te breken doch
zwart speelde (1116) 4440
(8—13) 34—30 (25x34) 40x29
(22—27) 45—40 (10—14) 40—34
(2—7) 49—44 (21—26) 44—40
(16—21) 40—35 (26—31) 42—37
gedwongen (31x42) 38x47
(27—31) 43—38 (7—12) 34—30
(13—19!) 24x13 (9x18) 30—25
(31—36) 39—34 (21—27) met de
navolgende stelling:
15. vernis
17. vlaktemaat
18. belemmering
20. plaats in Gelderland
22. belemmering
23 telwoord
24. loot
26. groente
27. inse' t
29. Belgische badplaats
30. toiletgerei
32. nieuw (in samenstellingen)
33. ongeletterd
35. Gewoon Lager Onderwijs
36. godin van de dageraad
38. en meer anderen
C. J. Hoevenaars
Kard. v. Rossumstr. 67
Dongen
Horizontaal en verticaal
dienen steeds (dezelfde) woor
den van drie letters te worden
ingevuld. Bij juiste invulling
ontstaan op de regels, die door
pijlen zijn aangegeven zes
namen van beroepen. De om
schrijvingen van deze regels
zijn niet gegeven.
2. lofdicht
3. garnituur
5. groot water
6. telwoord
8. bijbelse figuur
9. deel van de mond
11. papegaai
12. vochtig
14. eerste vrouw
39. kerel
41. ik (L.)
42. gevangenis
44. ieder
45. sneeuwschaats
47. collectieve arbeidsovereen
komst
43. bedorven
50. ogenblik
51. indien
53. wereldtaal
54. muzieknoot
56. Eisenhower
57. plechtige gelofte
59. lof
60. visgerei
62. een zékere
63. veerkracht
65. loterijbriefje
66. gravure
68. scheepstouw
69. baardje
71. eilandje bij Nw.-Guinea
72. recht stuk van een rivier
74. grootmoeder
75. voeg
77. gesloten
78. Europeaan
80. klein vertrek
81. boom
83. gemeen
84. deel van een fuik
86. zeepwater
87. berg op de Filippijnen
89. berg op Kreta
90. kwelgeest
92. Engels bier
93. opstandje
95. bijbelse figuur
96. lidwoord
98. een weinig
99. bevel
101. een en ander
102. deel van een boom
104. jongensnaam
105. wagenspoor
107. tamme dieren
108. roem.