Lia en Miep van de ambulance: 'Mannenwerk? kom nou! Jantje Lammers gaat het helemaal maken, zo heet het in autorace kringen. Jantje is 17 jaar oud en mag dus nog niet eens met een auto de openbare weg op, maar dat neemt niet weg dat hij door de wol geverfde coureurs nu al helemaal in de vernieling rijdt. Een jongen om in de toekomst rekening mee te houden. Bert Willemsen zocht de jonge coureur op bij zijn ontdekker, slipschool-houder Rob Slotemaker. Pirouette Schaterend Knapen Bedwang Oppassen Spannend Salaris Zijn hersens door corn, verhoeven Sinds enkele reken mag het: taakt recreëren [>p een ierhonderdtal ïeters strand labij het Noord- lollandse Callantsoog. Wim /ennekes maaktt ie billen bloot en jegaf zich onder le goddelozen. et is met zo vaiuüÈlerse cadGtics luurde rs Filantroop Jantje Lammers gaat het helemaal maken „Jan, kom 'ns even". De stem van slipschoolhouder Rob Slotemaker schalt door de duinen. Honderd meter verder, aan het begin van een smalle strook asfalt, legt een kleine krullebol zijn schop opzij en stapt in een van Slotemakers lesauto's. Snel accelererend nadert Jantje Lammers (nau welijks 17 jaar) de op deze zomerse hoogtijdag in Zand- voort glimmend nat gespoten slipbaan, gaat stevig in de remmen en passeert desondanks het glibberige macadam zonder dat ook maar één stuurcorrectie noodzakelijk is. Het betekent slechts een kleinigheid voor Nederlands jongste autocoureur Een half uur later. Lammers krijgt van zijn mentor Slotema ker de opdracht een spectaculair stukje slipwerk te laten zien. Weer de korte sprint op de aan- loopstrook. Jantje drijft de snel heid van het zwoegende Sim- caatje op tot 70 km. Dan zit hij op de glijbaan. Een snelle stuur- beweging, links, rechts, een ruk aan de handrem en de wagen vliegt achterstevoren. Met de buitenkant van zijn rechter sportschoentje tussengas gevend voltooit de kleine Lammers ^en keurige pirouette, zet de wagen na de 360 graden-slip op de par keerplaats en zegt zelfverzekerd: „Dat geintje kende ik al een paar weken nadat Rob me op de slipbaan liet rijden. Het kan eigenlijk niet meer fout gaan. Alleen als ik er met mijn ge dachten niet bij ben moet ik nog wel eens corrigeren. Het gebeurt zelden". Na acht jaar scholing door slip-specialist Rob Slotemaker vindt Jantje dergelijke escapa des, die vrijwel iedere automo bilist op een landing tussen de duinen zou komen te staan, de normaalste zaak van de wereld. Zo goed als hij met het grootste gemak zijn Simca Rally li-racer met een snelheid van tegen de 180 km. over het rechte stuk van het Zandvoorter circuit laat razen, op weg naar de griezelig moeilijke Tarzanbocht. Buiten de auto is Lammers een speelse knaap, die schaterend Daantje Pot (een ander hulpje van Slo temaker) met vuile poetsdoeken bekogelt. Maar zodra hij het stuurwiel in zijn handen voelt, demonstreert Jantje een vol wassen koelbloedigheid. Slote maker: „Dat is ook wel noodza kelijk. Anders vlieg je er in de eerste de beste bocht uit". Jantje hield de wagen niet alleen op de baan, hij won ook zijn beide eerste races in de klasse toerwagens groep I tot 9000 gulden. Tijdens zijn debuut reed hij de concurrentie op het natte asfalt volledig zoek (Jan tje: „Ik had toen veel voordeel van mijn ervaring op de slip baan") en in de tweede race op een droog Zandvoorter parcours wees hij de aanzienlijk gerouti- neerdere Frans de Vos en Alois Mattijsen na een spannend ge vecht terug. Toen volgde de eer ste desillusie in Lammers nog korte raceleven: hij werd gedis kwalificeerd omdat hij met een ontkoppelde verwarmingsslang had gereden. Maar desondanks: iedereen kent nu Jantje Lam mers. Acht jaar geleden was Lam mers het zoveelste jongetje, dat zich bij Slotemaker aanmeldde om een handje te helpen. Jan tje: „Een achterneefje van me deed dat al eerder en hij kwam altijd met de nodige plakplaatjes thuis. Nou was ik helemaal gek op die dingen en daarom ben ik ook naar Rob gegaan". Slo temaker: „We krijgen geregeld van die knapen aan de deur. De meesten verdwijnen al na een paar weken omdat ze bang zijn vuile handen, te krijgen of te hard moeten werken. Of ze hadden gedacht meer fooi te krijgen. Maar Jantje was een blijvertje". Lammers: „De hele sfeer hier trok me geweldig aan. We hebben altijd ontzettend veel lol. Pas langzamerhand raakte ik onder de bekoring van het slippen en racen". Slotemaker: „Ik zocht net op dat moment een jongetje, dat met mij demonstraties zou kun nen verzorgen. Zo'n knaap een wagen uit een slip te laten ha len is de beste manier om de mensen duidelijk te maken dat zij het ook kunnen. Trouwens, op zo'n leeftijd gaat het meestal gemakkelijker dan met oude ren". En door het open raam naar buiten wijzend in de rich ting van de slipbaan, waar de cursisten na een hele morgen oefenen voorzichtig hun eigen wagens al slippend in bedwang trachten te houden: „Daar zit Carel Johansson uit Meppel bij. Een jongetje van welgeteld elf jaar. En binnenkort komt Ka- wasaki-importeur Henk Vink met zijn zoontjes hierheen. Die zijn negen en tien jaar!". „Destijds had ik Tonny Zwa nenburg, die intussen instructeur is, als hulpje bij de demonstra ties, maar hij werd langzamer hand te oud. Zodoende kreeg Jantje zijn kans. Hem en nog twee jongetjes heb ik meegeno men het circuit op. Eerst rustig driften om het gevoel te krijgen en daarna mochten ze het met een stokoud wagentje zelf eens proberen. Jantje bleek veruit de beste en met hem ben ik door- In het rustige Noord brabantse Schijndel kij ken ze er al niet meer vreemd van op wanneer de twee schoonzusjes Lia en Miep Fassbender (bei den 25 jaar) zich met loei ende sirene en blauw zwaailicht in een snelle ambulance naar plaatsen vol rampspoed reppen. Maar als Lia en Miep in Den Bosch of een andere stad komen, merken ze toch dikwijls, dat de heren van de politie of omstan ders op zijn minst onwen nig, soms zelfs afwijzend reageren. Dat is toch mannenwerk! Je in een zware kostbare wagen met veel hoorngeschal een weg banen door het drukke verkeer? Risico's lopen bij het nemen van •toplichten? Ernstige ge wonden uit verwrongen staal halen en met zware bran cards sjouwen? Ach, dat denken de mensen, maar op zo'n mo ment voelt Miep, de chauffeuse, zich diep beledigd. Als dochter van garagehouder, taxi- en autobusondernemer en zieken- vervoerder Fassbender zit Miep al van kindsbeen af in de auto's. rechts tegen je aan, dan mag je betalen Zo stuurt Miep graag de sportwagen van haar broer o- ver het ralley-cross circuit; maar ook het werk met de zwa re Rambler-ambulance of met de pas nieuwe zes-cylinder Mercedes bevalt haar best. "Wat denk je, deze wagen gaat 195. Als het even niet druk is, dan ga ik er tegenaan hoor. Binnen zes minuten zijn we in Den Bosch Bij de particuliere vervoerders is trouwens geen opleiding voor dit vak. Je moet het zelf maar zien te rooien. Het eerste wat ik ook deed was een slipcursus volgen, geweldig! Maar het blijft oppassen, want gebeurt er iets, dan zit je dik wijls toch fout. Rij je door een rood licht, met sirene en zwaai licht «k «r knalt icman* van Miep bekent, dat het tweemaal fout is gegaan. Haar ambulance werd eenmaal van opzij en een maal van achteren aangereden. Maar in beide gevallen kon Miep zonder veel vertraging de reis voortzetten. Spannend voor Miep en Lia wordt het altijd, als hun ambulance een spoed- escorte van de gemotoriseerde politie krijgt. Je moet ze dan, om je gezicht niet te verliezen, maar bij weten te houden! Haar schoonzusje Lia ver zorgt intussen achterin de wa gen de patiënt. Dat is haar wel toevertrouwd, want voordat ze een der zonen Fassbender trouwde, werkte ze als ver pleegster. Gemiddeld tweemaal per dag rukken de "zusjes" Fassbender uit in hun witte mercedes. Dan gaat het óf met spoed naar een ongeval, waar ze meestal bin nen acht minuten zijn, óf ze moeten een zieke vervoeren. Dat betekent al jarenlang vier entwintig uur per dag paraat zijn. Vooral in htt VMtkand, wanneer de vele gezellige kroe gen in Schijndel en omgeving druk bezocht worden. Er zijn dan nogal eens klanten die zich na een mislukte rit door Lia en Miep moeten laten inpakken op de brancard. "Ja, het is wel een hard vak. Als er op weg naar het zieken huis een gewonde onder je han den sterft, dan heb ik het mees tal niet meer. Ik zal daar, hoe wel het mijn vak is, wel nooit aan wennen," geeft Lia toe. T ekst: LAMBIEK KNEPFLé Foto: JAN VERHOEFF 9 'n Ongeluk in of rond het Brabantse Schijndel? Eèn tele foontje en Miep (rechts) springt achter het stuur van de snelle ambulance, terwijl schoonzusje Lia op de passagiersstoel plaats neemt. "Mannenwerk" vinden sommige mensen, maar Lia en Miep denken er anders over. Rob Slotemaker had voor de zoveelste keer een talent ont dekt. Hans Deen en Tonny Zwa nenburg (tjeide wonnen dit sei zoen ook al hun twee races) werden eveneens door hem naar de nationale top gebracht. Aan vankelijk hoorde ook Wim Loos in dit rijtje thuis. Hij veronge lukte echter in Francorchamps. In de schaduw van het lesge- bouwtje vertelt Jantje Lam mers: „Rob doet ontzettend veel voor me. Hij kan wel streng zijn als het nodig is, maar dat is niet al te vaak". Intussen staat Jantje bij Slotemaker op de loonlijst als klusjesman. Zijn sa laris: 200 gulden in de maand. Jantje: „Vier jaar geleden zat ik op de tweede klas van de LTS. Toen kreeg ik te horen dat ik beter wat anders kon gaan zoeken. Gelukkig kon ik bij Slotemaker terecht. Natuur lijk zou ik dolgraag instructeur worden. Vorige week was Tonny Zwanenburg een dag ziek en mocht ik voor hem invallen. Dat was machtig. En ik kreeg ook nog twee tientjes fooi. Helemaal het einde". DE STEM ZATERDAG 7 JUL11973 gegaan. Toen Jantje 13 jaar was, ging hij met snelle wagens prima het circuit rond". Intussen werkt Slotemaker behoedzaam verder aan de race carrière van zijn pupil. Terwijl Jantje koffie haalt, zegt de grote baas: „Hij is er nu niet bij, dus ik kan het gerust zeggen: binnen vijf jaar bereikt Jantje de in ternationale top. Hij heeft pre cies de juiste mentaliteit, wil niets anders dan racen. Zijn meisje vindt hij erg belangrijk, maar het racen blijft nummer één. Toen de Rally II arriveerde lag hij er de hele dag onder om er van alles aan te doen., Die jongen heeft een geweldig door zettingsvermogen. Hij wil persé beroepscoureur worden, maar ondanks dat fanatisme gebruikt hij zijn hersens. Voor een cou reur een onontbeerlijke eigen schap". Voorlopig verschijnt Jantje al leen aan de start bij vrij onge vaarlijke toerwagenraces. Gaat TT et woord „milieu" J _l tot voor kort een aan vage betekenissen sociale en biologische ricfitjj had, heeft de laatste jaren i heel nieuwe inhoud gefereg We kunnen het nu nog nauwelijks uitspreken te denken aan verontreinig en de bestrijding daar, door sommigen hardnehi\ „milieuhygiëne" genoemd. is een steekwoord geward waarop als standaard-ren te verwachten is: een uiti| van bezorgdheid over de nemende vervuiling en overtuigde verzekering datj iets aan gedaan moet wori) Dat blijkt intussen niet eenvoudig te zijn, omdat groot deel van onze eco en de manier waarop enetft opgewekt en verbruikt wo bij nader inzien berust op soort van roofbouw en nett\ effecten heeft, waarvan pas duidelijk wordt hoe jtimj ze zijn. Om de milieuven reiniging tegen te gaan, is heel nieuwe technologie dig, waarin juist aan ren, effecten de grootste aani geschonken wordt. Zolang i ■niet beheerst morden is techniek onvolmaakt en welddadig. En het terrëj waarop die gewelddadige, haar nadruk op het meest j recte en maximale result steeds duidelijker zichft wordt, is het milieu. TT et is van levensbei J dat hieraan peel dacht geschonken wordt. Juist daarom zou schien meer gewezen kunt worden op de enorme omvc van het probleem en de grijpende consequenties een vast besluit om het op! lossen meebrengt. Soms het erop of de zaak m veel wordt voorgesteld als particuliere aangelegenheid zoals men dan wel zegt, kwestie van mentaliteit. Hi door ka.i de illusie ontsta dat, wanneer iedereen maan zijn eigen erfje proper is, juiste verpakkingsmateru op de juiste plaats depom en wat vaker de fiets net het probleem al voor een deel uit de wereld is. Ma we kunnen niet altijd de reld verbeteren door bij zelf te beginnen. Een verai ring pan mentaliteitals die te bereiken is, verandert lucht én het water nog niet. J\Tuerin ons land een J nister van mAlietili| giëne is, zou verwt kunnen worden, dat zaken wat minder prekerig simpel werden aangep ol Maar de keren dat de minisli ambtshalve openbare hat lingen verrichtte, ging het nu toe akelig in de richti] van mooie bedoelingen, bele expressie en individt bewustwording. Aan de lieu-kwestie worden kit tekeningen gewijd, de mil ter woont het loslaten van tonnetjes bij of zij stelt een vrolijke lach een scholieren vervaardigde „Mj nus het Milieumonster" werking. Dat zijn allei dingen waaruit meer Mj| dat het milieu in het nit is dan dat er op hoog nit iets aan gedaan wordt. Ik had helemaal geen si- jaretten nodig. In de aut< lagen nog twee pakjes et [at in m'n zak was nog mee| lan halfvol, maar je doe iet niet, hè. Je stapt in lallantsoog niet zomaar 'i| 'inkel binnen om te vrager 'aar of nou dat ehnot iaehstrand is waai' je ehDus zeg je tegen ien plaatselijke middenstan' Ier: mag ik van U een pakje aballero? Om fluks, nog voor hij het wisselgeld in jej land gestort heeft, eraan ie te voegen: Wat een -eertje, hè. Nou, dat vindt ij ook. Nu even vlug door-| drukken: die blootlopers lier treffen het wel, zeg ikj iet drie haha's erachter tn, waarvan ik weet dat ze liet spontaan klinken. Wat zegt, meneer. Vlug doe ik i'n volgende zet op het :haakbord. Of het er druk s? Hij zegt van niks te we- :n, maar informeert wel ran: Gaat U er ook heen lan? Ach nee, zeg je dan laar tengevolge van een ivoeding die immer in het :ken stond van een kuise I ivenswandel. Ach nee, ik ras gewoon benieuwd, laar de middenstander kent 'n pappenheimers: Gewoon icnieuwd, hè? Ja, dat zeg den ze allemaal. Je zal nooit iren van waar is dat naakt strand. Altijd moeten ze perst een ansichtkaart kopen of een zakkie drop en dan, 'ia via langs een omweg, illen ze toch wel effe we ten waar of ze 't kunnen 'inden. Ik: Ha, ha. HijTrap ip naar het strand, links af en dan maar doorlopen. Ki lometertje of drie. Ik: !-d-d-d-rie? Hij: Ja, ha, ha. sprekend, dat een J derwerp waarover 3nge kinderen; twee knapen an het reeds lang dood ge- peel gepraat, wakker gesel» 'aterlijn: man, vrouw en drie getekend en geknutseld WW ook inderdaad op een iw' serieuze manier de aandaé 'aande ras der vetkuiven; 'n krijgt. Het praten bereidt ri eer alleen; twee paartjes hand altijd het handelen voortn i hand. Allemaal klanten voor kan er ook uitstekend de :n dagje bloot? vanging van zijn en dat Nee, daar nestelt het gezin eerder regel dan uitzonden;tje zich reeds temidden van wanneer dat praten de li«» e andere badgasten, die geen 7._ u, - v, i. ijs stellen op bruine billen. Is ook geen doen: drie kilo ster sjouwen met limonade en fee richting in gaat. De ntilii expressie maakt nu al bijl de indruk een rituele aani legenheid te zijn waarin Ij ;rse cadetjes. De heer alleen minder gaat om een ernsti aanpak dan om een partis pgen in - spoedig hun voor- liere en machteloze uitdn ield. Maar de brillantine-boys king van bereidheid of om a 1 de paartjes stappen voort. zinvolle besteding van vn en kilometer, twee kilometer. tijd. Op die manier wordt :nks van me- °P het strand al eeuwen met Kerstmis m> ien badgast meer te zien Het warig over vrede gepraat een vredesballètje opgevat n nu bijna niet meer missen: - - z9b bezoekers voor het stuk zonder dat dit aan de toesta rand, kadastraal bekend als iets verandert, misschien li' wel met de heimelijke bedu sektie die zich uitstrekt tus- wel met de heimelijke be»*n paal 15.770 en paal 16.140 ling de toestand te bestest :ie-honderd-en-zeventig meter 9en' I lor óe goddelozen. Het naakt- rand van Callantsoog. Voor me uit, lopend langs de >lgt - tegen al mijn verwach- Even vragen of 't klopt. In °PPas achter de twee paartjes ;r>- Of ze misschien ook l' thósrdaad. Voor de eerste hier? Leo, schakeltechnicus Rotterdam: „Ja, zuiver bij sval eigenlijk. We wilden een ®e gaan winkelen in Amster- maar daar was het niet te n. van de hitte. Nou, en n zsi Kees hier van laten we sr zee gaan, naar Callantsoog. idn il?' want we hadden geen .Pakken bij ons en hier mag ln le blootje. M'n meissie en van hem voelden er eerst Y°or' maar toen hebben wij in van wat waakt het uit: „tn en kier allemaal in hun m.hsie". De dames Willie knikken instemmend, «wensen toch wel een kant- pic?Ing te maken. Joosje, 't le van Kees: „Maar ik heb het hem niet te langzaam? „Zo als Slotemaker het doet zal het wel goed zijn. Maar als je bij de 36 uurrace op de Nürburgring Alois Mattijssen (dezelfde cou reur die door Lammers regel matig wordt verslagen red.) ziet rijden, dan denk je toch zat ik er maar tussen. Voorlopig kijk ik nog alleen maar naar derge lijke races. Je leert er ontzet tend veel van". Lammers rijdt in een door slipschool Slotemaker beschik baar gestelde wagen. Rob: „Voor het seizoen hebben we gepro beerd een sponsor voor hem te vinden. Maar omdat Jantje zo jong is en niemand ooit van hem gehoord had, dachten ze Slotemaker bluft. Niemand zag er iets in. Nou, ze hebben het wel geweten. Lammers kreeg verreweg de meeste publiciteit. En die gaat nou naar slipschool Slotemaker". Voorlopig betaalt Rob, die nog duidelijk de sporen draagt van de verwondingen opgelopen bij de brand in zijn leslokaal maar volgend seizoen toch weer wil gaan racen, alles uit eigen zak. „Denk nou niet dat ik zo'n grote filantroop ben. De jongens zijn namelijk ver plicht mij als manager te accep teren en zodoende krijg ik een deel van de vergoedingen en bonussen. Een jaar racen door Lammers kost zeker zo'n 15.000 tot 20.000 gulden. De wagen zelf, het prepareren en de banden zijn vaste posten. Dan gaat de auto na elke race naar de uit deuken Ik zie het eigenlijk als een investering. Al komt het er waarschijnlijk niet allemaal uit, want het is en blijft toch ook een hobby". „Jantje heeft een gouden toe komst. De fabrieken zijn geïn teresseerd in coureurs, die jong en toch al goed zijn. Want zij blijven voorlopig groeien. Van hen kun je nog veel verwach ten". Tekst* BERT WILLEMSEN Foto('s): TIDO GIDEONSE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 16