Gorinchem neemt het
op tegen de taptoes
Zeven films langs zeven steden
Landuyt
in Gent
verwen ze
met
Koninklijke
Kronen
kunst
cultuur
Samenstelling en
eindredactie:
Joop Bartman
De beste
ln deze film over dP
paplap
oor uw pan
Donge stinkt
weer hevig
Regering wijst
apartheids-
beleid
volstrekt af
Intern onderzoek
naar klacht over
mishandeling
Hogere winst
Hoogenbosch
schoenen
CHIPS
Vrijdag 22 juni 1973
15
KAMPIMPRESSIES
VAN HENRI PIECE
OVERLOON In het oor
logsmuseum in Overloon be
vinden zich sinds vorige week
eenentwintig originele teke
ningen van Henry Pieck, die
hij dadelijk na zijn terugkeer
uit het concentratiekamp Bu-
chenwald in 1945 gemaakt
heeft. Iedere tekening geeft
een impressie weer van het
leven in dit Duitse kamp,
waarin Henry Pieck van 1942
tot 1945 gevangen zat.
De serie kreeg al dadelijk
na de oorlogsjaren bekendheid
door een uitgave ervan in
boekvorm. Schenkster van de
tekeningen is de weduwe van
de in 1972 overleden tekenaar.
De overdracht aan het mu
seum werd verricht door zijn
tweelingbroer, de bekende te
kenaar Anton Pieck. „Deze
tekeningen horen in dit mu
seum thuis", meende hij. „Ze
hangen hier niet om hun artis
tieke kwaliteiten. Daar is dit
museum ook niet voor. Zij
gaan door voor unieke docu
menten, die de verschrikkin
gen vasthouden die daar on
dergaan werden."
„Het kamp Buchenwald gold
voor de man die deze ellende
bracht, Adolf Hitler, als een
mesthoop voor de democratie.
Hier werden door zijn beruch
te handlangster Ilse Koch ex
perimenten op mensen ver
richt. Mijn broer heeft er drie
jaar tussen gezeten. Zijn on
middellijke impressie zette hij
ter plaatse op onmogelijke
vodjes papier. Na de oorlog ge
bruikte hij ze bij de uitwer
king van zijn tekeningen. De
ervaringen, die Henry in het
kamp opgedaan had, moesten
eruit. Het maken van deze te
keningen betekende voor hem
een therapie om de nachtmer
rie te boven te komen."
De ellende staat diep ge
drukt in de tekeningen van
Henry Pieck. Ziekte, honger
en ontering van de menselijke
waardigheid zijn steeds terug
kerende elementen. Zieken te
kende Henry Pieck (zelfs in
zo'n kamp bestonden daar nog
gradaties in) in het vlektyfus-
en viruslaboratorium, het be
ruchte „Block fünfzig", honger
is te lezen op de gezichten van
iedereen. Misschien nog wel
het sterkst op het gezicht van
die Hollander in Buchenwald,
die buiten iedere verdeling om
een homp brood wist te be
machtigen. Een homp brood
als een godsgeschenk.
Ontering: van iedereen,
maar van de joden in het bij
zonder. Henry Pieck tekent
een aantal joden als slepers
paarden voor een vracht ste
nen. „Die Ziehende Pferde",
die ondertiteling was voor re
kening van de Duitse bewa
kers. „De Israël-Express", zo
luidde een andere naam voor
deze wrange herinnering, die
nochtans zo tastbaar en zo le
vend overkomt uit de duistere
geschiedenis, dat je je er ver
bijsterd bij staat af te vragen
wat er in die mensen omge
gaan meet zijn.. En daarin
schuilt dan de kracht van
Henry Pieck: de vraagstelling
over wat er om je heen kan
gebeuren.
De schetsen voor deze teke
ningen werden in het diepste
geheim gemaakt door Pieck.
Gedwongen werd hij echter de
beheerder van het kamp en
hun ondergeschikten te teke
nen. Uit narcisme lieten zij
zich tekenen, vaak in opdracht
van hun vrouwen, die iets wil
den zien van die „Hoilandischer
Künstler". Ze gingen voorbij
aan dc innerlijke bewogenheid
van dc schepper van het werk,
die later verklaarde: „niets
anders dan SS-smoeien gete
kend te hebben."
KOOS TUITJER
GENT Gisteren werd in
de gewezen St.-Pietersabdij te
Gent de grote tentoonstelling
gewijd aan Octave Landuyt,
plechtig geopend.
Deze expositie, die al de
beschikbare lokalen van de
voormalige praktisch volledig
gerestaureerde abdij beslaat,
brengt een overzicht van de
evolutie van het oeuvre van
deze Vlaamse kunstenaar, van
af het begin van zijn artistie
ke loopbaan tot heden. Zij
verschaft meteen een over
zicht niet alleen van zijn
oeuvre als schilder, doch ook
van zijn rijke produktie inzake
kunstkeramiek, grafiek, wand-
tap;ten, juwelen, beeldhouw
kunst en industriële vormge
ving.
Het Festival van Vlaanderen
zal eveneens in de St.-Pieters
abdij worden geopend op za
terdag 18 augustus, onder het
motto „Van Lassus tot Lan
duyt". De tentoonstelling is
gratis toegankelijk tot 16 sep
tember, alle dagen van 14.00
tot 18.00 uur, op zon- en feest
dagen van 10.30 tot 12.30 uur,
en van 14.00 tot 18.00 uur.
(Van onze kunstredactie)
GORINCHEM Volgende
week woensdag, donderdag en
vrijdag heeft in Gorinchem een
muziekfestival voor harmonie
ën fanfareorkesten plaats,
waaraan zestienhonderd muzi
kanten zullen deelnemen. De
korpsen komen voor een deel
uit Zuid-Holland en verder uit
de Verenigde Staten, Belgie
en Denemarken. Uit het laat-
sle land komt een band van
honderd meisjes, uit België
het Lyra- en trompetterskorps
uit Antwerpen en de Lowland
Pipers uit Turnhout. Als
grootste stunt hebben de orga
nisators de 250 leden tellen
de Brown Highschool Band uit
Pensylvania naar Gorinchem
weten te krijgen.
De belangstelling voor een
dergelijk festival, dat een
„vredelievende" tegenhanger
kan zijn voor de militaire tap
toes, is groot. In Gorinchem is
men er nu al twee jaar vanuit
gegaan, dat het publiek lang
zamerhand de voorkeur zal
geven aan een spektakel vol
kleur en beweging boven het
altijd wat stramme beeld, zo
als dat door een militaire tap
toe wordt opgeroepen.
De voorzitter van het orga
niserend comité van het Gor-
kumse muziekfestival, Dick
van der Werf, zegt daarover:
„Bij sommigen is de indruk
gewekt als zou het Gorkumse
muziekfestival de plaats wil
len innemen van een militaire
taptoe, met name de taptoe
Delft. Dit is volmaakt onjuist.
De burgerkorpsen hebben op
het ogenblik een dusdanige
kwaliteit, dat ze qua kijkspel
en luistergenot ten minste
even interessant zijn als de
militaire korpsen, die lang de
ze muziek hebben beheerst.
De militaire korpsen hebben
door hun optreden eigenlijk de
concurrentie gecreëerd. Ze
hebben ons wegwijs gemaakt
in deze muziek. Wij vinden nu
alleen, dat er een muzikaal
even hoogstaande show gege
ven kan worden, alleen veel
losser en kleurrijker van op
zet."
De prijzen voor het Gor
kumse festival, dat in totaal
twaalf duizend mensen kan
bezighouden, zijn populair ge
houden. Ze variëren van een
rijksdaalder tot f 12,50. Daar
voor krijgt iedereen een zit
plaats. Kaarten voor het festi
val kunnen via de secretarie,
Eind 14, Gorinchem, telefoon
01830-31814, verkregen wor
den.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM In het
kader van het Holland Fes
tival startte 21 juni een
filmweek, die onder het
motto „Primeurs uit Can
nes" wordt gehouden. In
deze week worden zeven op
liet net besloten Filmfestival
van Cannes vertoonde films
gedraaid
De films worden vertoond in
Amsterdam, Den Haag, Rotter
dam, Utrecht, Eindhoven, Nij
megen (Studio) en Groningen.
is een roulatieschema waar
door elke film in elke stad een
dag is te zien. De films komen
mt Canada, West-Duitsland,
Agypte, Algerije. Italië, Zwit
serland, Frankrijk en Neder
land. In het Nederlandse pro
gramma vormt „Zwartziek" de
hoofdmoot en worden „Audi-
'°n en „Carna" in het voor-
Programma vertoond. Geen van
drie films waren eerder te
zien.
Het is voor al deze beste men
sen dat we vandaag proberen
om met deze film enkele
aspecten te verhelderen van de
omstandigheden waar ze onbe
wust het slachtoffer van zijn
geweest".
Eveneens Frans ondertiteld is
de Italiaanse film „La citta del
sole" van Gianni Amelio. De
film handelt over een opstand
in het zuiden van Italië in het
begin van de zestiende eeuw
tegen de Spaanse overheersing.
De Zwitserse film „L'Invitati-
on" is de enige die in Cannes
in het kader van het officiële
programma werd vertoond. De
maker, ex-tv-regisseur Claude
Goretta zegt: „Uitgangspunt
was de wens over een groep
mensen te vertellen, een kleine
vastomlijnde gemeenschap die
het niet lukt zich volledig te
bevrijden wanneer wordt
voorgesteld te spelen. Met van
het begin af aan, een scala van
sociale en psychologische ty
pen".
Uit Frankrijk komt „Kashima
Paradise", die tijdens de zoge
naamde „Week van de Kri
tiek" in Cannes werd ver
toond. Deze film is van Neder
landse ondertitels voorzien.
Het is een lange, in Japan op
genomen documentaire en
geeft een beeld van de veran
deringen die het bouwen van
een industrieel complex te
weegbrengt in de levensom
standigheden, de gebruiken en
ideeën van agrarische dorpsbe
woners.
Tenslotte het Nederlandse pro
gramma. Het voorprogramma
start met „Carna" van Adriaan
Ditvoorst. Vervolgens de veer
tig minuten durende film „Au
dition" van de omstreden fil
mer Frans Zwartjes. Gevraagd
naar een toelichting, zei hij:
„Ik zou het niet weten. Waar
gaat een schilderij van Van
Gogh over „Over Van
Gogh". „Nou, dan gaat de film
over mij. Als je vraagt of de
film autobiografisch is, denk
ik dat je ja moet zeggen. Dan
kan ik eigenlijk moeilijk nee
zeggen. Ja, waar gaat het
over. Over spanningen".
Het programma wordt besloten
met de uur durende film
„Zwartziek" van Jacon Bijl,
waarmee deze documentarist
zijn speelfilmdebuut maiakt.
Het gaat in deze film over ja
loezie. Langs enkele vastgeleg
de punten werd dit thema dooi
de acteurs in samenwerking
met de regisseur al improvise
rend ontwikkeld, waarbij werd
afgezien van de traditionele
filmische middelen als speciale
effecten en montage.
T.S.
0 Dit is de Italiaanse regisseur
Tito Capobianco, die tijdens het
Holland-Festival Handels ope
ra „Rodelinda" gestalte zal ge
ven. Reeds op zijn na aankomst
in Scheveningen gegeven pers
conferentie onderscheidde hij
zich door zijn levendige geba
rentaal.
Op de bres De kamerle
den Voogd (PvdA) en me
vrouw Gardeniers-Berendsen
(KVP) zijn in de bres ge
sprongen voor het Nederlandse
Blazersensemble. Zij hebben
CRM-minister Van Doorn ge-
cieel geholpen kan worden. De
beide kamerleden menen dat
de door het ensemble opge
bouwde internationale kwali
teit en reputatie behouden
moeten blijven.
UTRECHT (ANP) In het
Nederlands goud-, zilver- en
klokkenmuseum te Utrecht
wordt van 30 juni tot en met
12 augustus een tentoonstel
ling gehouden van r^im veer
tig koninklijke kronen uit de
wereldberoemde verzameling
Abeler te Wuppertal. Tot de
collectie behoren kronen die
eens werden gedragen door de
heersers van de meest uiteen
lopende koniniks-, keizer- en
tsarenrijken. Zo worden geëx
poseerd de kroon van Cleopa
tra, de rooms-Duitse rijks
kroon, de Britse staatskroon,
de kroon van Napoleon I en
de kroon van de tsaar van
Polen. Ook de kronen van gro
te geestelijke leiders zijn in
de verzameling opgenomen,
zoals de tiara van paus Pips
Xll, kroon en scepter van een
madonnabeeld uit de achttien
de eeuw, de thora-kroon (ke-
ter) en de huiskroon van de
Dalai Lama.
Canada komt „Rejeanne
adovani" van Denys Arcand,
Franstalige film, die van
derlandse ondertitels is
orzien. In Cannes hebben
eer deze film als de beste
I, °t festival beschouwd.
|v°!lh,eld,.en omkoopbaarheid
staat ,tmanciole kopstukken,
plaatsheden en dergelijke figu-
ii ri dlc de maker in de
M dal hii uitsluitend docu-
Wf, i,res yervaa"digde goed
-Mt leven kennen
Won £Um "Aguir*>- der
I a,'" Go"1es va" Werner Her-
_g speelt zich af in de zes-
Club van Rome moet
vormgevers redden
tiendi
c eeuw en gaat over
pynQ,i;, soa, uvtu t
IndisnilÜ Jan Span-iaarden cl,
Andes F de Peruviaallse
tie 7ncrlwerd ln Cannes tijdens
se vanmam .-Veertiendaag-
'nond n e Pe?isse"rs" ver-
Klaue ir?e, beke"de acteur
roi. 1 speelt de hoofd-
Egvnti^" O"5*0"1'" komt uit
1 0,1tiertitek '"f Frantstabge
De w°rden vertoond.
zegt er Youssef Chahine
sehe h„°Jf i VIn alle Arabi"
jeugrt ™°fdsteden houdt de
ee«s Yonf", e" vraagt: "Zeg
Cd 7nussef- wat is er ge-
komt di 1967 7 Waar
Waarom erl.aag vandaan
*aa| berCaren we n'Pt fe
ilen?" om stand te hou-
Dingen hebben een vorm, soms door de natuur be
paald, meestal door mensen gegeven. Mensen die
er hun beroep van maken dingen 'n vorm te geven, noemt
men vormgevers. Gezien hun relatie met de moderne in
dustrie noemt men ze ook wel industriële vormgevers,
terwijl in het internationale vakjargon de termen design
en industrial design opgeld doen. Voor het grote publiek
s'aan de vormgever en zijn werk in de reuk van duur en
exclusief te zijn; hun produkten zijn niet bestemd „voor
ons soort mensen", hoort men dan. Fabrikanten, voor
zover ze met opgeleide en getalenteerde ontwerpers de
oorspronkelijke Nederlandse benaming van dat beroep
werken, vinden vormgevers bijna altijd te duur, te eigen
wijs en te onzakelijk. Wordt een van hun produkten een
commerciële flop dan ligt dat aan het onmogelijke ont
werp, wordt het een succes, dan is dat te danken aan hun
actieve verkopers, eventueel gesteund door hun vinding
rijke reclamemakers, maar nimmer aan de ontwerper.
tuur. Op het eerste gezicht zal
de lezer wellicht verbaasd zijn
dat de auteur bij de behande
ling van zijn probleem bij de
maatschappijkritiek en de
Club van Rome uitkomt, maar
wie goed heeft gelezen heeft
dan ook antwoord gekregen op
de vraag waarom een simpel
plastic asbakje twintig gulden
moet kosten omdat er de naam
van een Italiaanse ontwerper
De vormgevers zelf, ge
steund door de Stichting In
dustriële Vormgeving, hebben
daar wat aan willen doen en
verzochten hun in enkele ja
ren door zijn publicaties be
kend geworden collega Simon
Marl Pruys een beleidsnota
over hun problemen te schrij
ven. Daaruit resulteerde een
tamelijk uitvoerige studie over
produktie, consumptie en cul-
op het doosje staat.
Goed, zegt men dam, dat er
zo'n super-de-luxe asbakje
kan worden gekocht, danken
we aan de florerende con
sumptiemaatschappij en daar
profiteert die vormgever dan
maar mooi van mee. Pruys zet
onmiddellijk een domper op
dat optimisme: diezelfde wel
vaart maakt dat er ondoor
dacht gekocht wordt, dat ont
werpers een veelheid van va
rianten voor steeds weer de
zelfde vaak overbodige
produkten moeten tekenen
omdat voortdurend gemikt
wordt op veronderstelde mo
deverschijnselen. Hoe meer
men mikt, des te groter de
kans om raak te schieten.
Een dergelijke overvloed
aan produkten vergroot dan
toch maar de keuzemogelijk
heid van de consument? Al
weer mis, zegt Simon Pruys:
dat is maar schijn. Juist omdat
er zo'n overvloed is, raakt de
consument het spoor op de
markt helemaal bijster
Hij weet zelfs niet hoeveel
en wat er allemaal te koop is-
Daarvoor is de formatie in
de vorm van catalogi en der
gelijke veel te gebrekkig. De
winkelier heeft maar één be
lang: de voorraad te verkopen
die hij in zijn zaak heeft. En
wat hij in zijn zaak heeft,
wordt op heel andere gronden
dan die van degeliike kwali
teit en goede smaaK bepaald.
De door de fabrikanten be
paalde winstmarges, kredietfa
ciliteiten en andere voordelen
geven voor de winkelier ten
slotte de doorslag wat hij ver
koopt en wat niet. De hele
economie strékt ertoe, aldus
Pruys, dat er zo goedkoop mo
gelijke produkten worden ge
maakt die zo duur mogelijk
moeten lijken. Als een fabri
kant al eens een degelijk arti
kel vervaardigt én hij heeft er
succes mee, komt er wel een
concurrent die hetzelfde ding
maakt voor minder geld Dat
wil zeggen dat hij iets maakt
dat op het origineel op het
eerste gezicht wel lijkt, maar
waarop kwalitatief is bezui
nigd. Afgezien nog van het
feit dat de imitator geen hoge
aankoopkosten voor onderzoek
en vormgeving behoeft te ma
ken.
Pruys verwacht het vormge-
vershedl, behalve van een be
wuste smaakopvoeding van de
toekomstige consumenten, van
de Club van Rome, althans
van de door dat gezelschap
voorgestane schaarste-eeono-
mie. Zuinigheid met de grond
stoffen zal immers leiden tot
typebeperking en de typen die
overblijven zullen langer moe
ten meegaan dan de mode van
de dag. Wij denken dat hij
gelijk heeft. Want we bewaren
nog steeds de beste herinne
ringen aan de utility-glazen
die vlak na de bevrijding voor
een dubbeltje per stuk te koop
waren en aan de eerste na
oorlogse jaargangen van het
tijdschrift Goed Wonen. Maar
ja, toen hadden we ook geen
afwasmachines, geen tweede
huis, geen tweede auto en
geen kamerbreed tapijt. Har
telijk aanbevolen, deze studie,
al moet men er wel rekening
mee houden dat ze niet overal
even gemakkelijk leesbaar is.
Zelfs Simon Pruys ontkomt er
niet aan elitair te zijn.
JOOP BARTMAN
(Simon Mari Pruys: Dingen,
vormen, mensen. Een studie
over produktie, consumptie en
cultuur. Ambo, Biltboven).
Brieven vo»( vrubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatite zullen deza
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactite het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
Dit is de kop van een arti
kel dat maandag 18 juni j.l. in
het dagblad „De Stem" werd
gepubliceerd. Ik kan mij vol
komen indenken wat de bewo
ners van Raamsdonksveer en
Geertruidenberg met het
broeierige weer van de afgelo
pen dagen beleefd hebben,
Het is zonder meer onmense
lijk wat de - daar, bij de
uitmonding van de rivier „de
Donge" wonende bevolking is
aangedaan. In het zelfde, bij
de aanhef vermelde artikel,
wordt er dan gewag van ge
maakt dat o.m. het PAK-sta
tenlid J. Oome uit Raams-
DEN HAAG (ANP) De
Nederlandse regering blijft
het Zuidafrikaanse apartheids-
beleid volstrekt afwijzen. Mi
nister Van der Stoel (Buiten
landse Zaken) heeft dit aan
de Tweede Kamer meegedeeld
in antwoord op vragen van het
PSP-kamerlid Van der Spek
over het bezoeken door de mi
nister van een receptie ter ge
legenheid van de 12e verjaar
dag van de Zuidafrikaanse re
publiek.
Minister Van der Stoel zegt
in zijn antwoord op deze re
ceptie geen toespraak met ge
lukwensen te heben gehouden,
doch zich te hebben gekweten
van een protooollaire beleefd'
heidsplicht. „Evenmin als het
onderhouden van diplomatieke
betrekkingen alB zodanig dient
het vervullen van een derge
lijke protocollaire plicht als
een blijk van instemming met
het regime van het betrokken
land te worden opgevat", al
dus de bewindsman.
ROTTERDAM (ANP) De
leiding van het Rotterdamse
politiecorps gaat een onder
zoek instellen naar het optre
den van twee politieagenten
tegen de 29-jarige Marokkaan
se gastarbeider Hamid Zeh-
med. De Marokkaan heeft
verklaard, dat hij op eerste
pinksterdag door de politie
mannen is mishandeld.
Het is de derde keer binnen
een half jaar dat tegen de
Rotterdamse politie een klacht
wordt ingediend wegens mis
handeling.
EEN transportvliegtuig van het
type DC-7 v an Trans-air is
kort nadat het bij Miami was
opgestegen in het moerasge
bied van de Everglades in Flo
rida neergestort. De drie be
manningsleden kwamen om
het leven.
donksveer gisteren ik neem
dan maar aan zondag 17 juni
j.l. weer namens vele) be
woners van de Dongemond
zijn klachten heeft geuit over
de ondraaglijke stank. Ik zou
graag willen weten tegen wie
hij deze klachten heeft geuit
en wat is het resultaat hier
van? Dat de heer Oome vorige
week in de Milieucommissie
van de regio Breda pleitte
voor een doorspoeling van de
Donge vanaf het sifon onder
het Wilhelminakanaal in Don
gen, vind ik een reuze idee
want heus ook in Dongen
stinkt „De Donge" met dit
warms weer. En de grote hoe
veelheden „smerige drek" ko
men heus niet alleen vanuit
onze gemeente Dongen want
ook wij worden via de zoge
naamde „Blauwe sloot" en de
„Vaardijk" vanuit het Rijens-
broek getrakteerd met deze
onsmakelijke troep, al moet ik
direct toegeven dat ook Don
gen zijn deel in belangrijke
mate levert aan de vervuiling
van de Donge maar tot op
heden kan het nog niet anders.
De oude zuiveringsschappen
en deze dan thans geïntegreerd
in de waterschappen, hebben
zoveel en zolang hun belang
rijke hersenen moeten pijni
gen om middels alle mogelijke
plannen nu dan schijnbaar
toch een idee ontdekt te heb
ben om „De Donge" te kunnen
gaan zuiveren. Wij zijn alleen
benieuwd wanneer de uitvin
ding in praktijk zal worden
gebracht, want geachte lezer,
ik weet niet hoe u er over
denkt, maar ik moet bet voort
aan eerst zien, vooraleer ik
aan de steeds weer opnieuw
gedane beloften nog waarde
hecht. Als nu bijvoorbeeld in
dezelfde editie van dit reeds
eerder genoemd blad, wordt
aangekondigd dat een an
der PAK-statenlid met name
de heer Wouter Hagenaars
op zijn eentje een boycot
actie in het Bossche pro
vinciehuis tegen het eten
van bepaalde sinaasappels
is begonnen dan vraag
ik me af of alles alsnog wel
au serieux genomen kan wor
den. Ofschoon, ook weer in de
editie van deze krant van 18
dezer in een artikel de mede
deling in geplaatst die de mi
nister van Verkeer en Water
staat, drs. T.E. Westerterp, za
terdag j.l. te Middelburg deed
nl. dat er géén lange periode
van onzekerheid zal ontstaan
rond de Oosterscheldeafslui-
ting tegen de milieu-aspecten.
Wij zullen het nauwgezet gaan
volgen en zo nodig ons
zéér kritisch opstellen als het
straks ook allemaal weer al
leen bij woorden zal blijken te
blijven. Laat ons Dongenaren
met de mensen uit de Donge-
mondgemeenten voorlopig al
leen maar hopen dat de zui
veringsinstallaties ook die tus
sen de gemeente Dongen en
Rijen gauw in werking zullen
worden gesteld. Als voorloper
hierop vind ik de suggestie
van de heer J. Oome, om via
het sifon ofwel „De Duiker"
onder het Wilhelminakanaal te
Dongen te openen en „De
Donge" rijkelijk te doen door
stromen met water uit het ge
noemd kanaal. Dit zal zowel
voor Dongen als voor de Don-
gemond-gemeenten in ieder
geval een tijdelijke oplossing
zijn.
C. VAN DONGEN.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Hoogen
bosch Beheer n.v. heeft over
1972-1973 een winst behaald
van 624.476 teigen 594.063
in het voorgaande boekjaar. In
verband met de overneming
van het bedrijf door de Britse
onderneming Sears Holdings
Ltd. eerder dit jaar, wordt
voorgesteld een dividend (v.j.
12 pet) uit te keren en de
winst toe te voegen aan de
statutaire reserve.
(ADVERTENTIE)
Want Shoestring is wel even wat anders
dan aardappelen. Shoestring is 't kleine zusje
van de gewone friet en is snel te bereiden:
in de frituur of zónder vet in de oven.
Bovendien kunt u Shoestring kombineren met tal van
groenten - denk daaraan als u straks
boodschappen gaat doen! O ja, wist u dat
Shoestring ook een verrukkelijke borrel-snek is?
een nieuw
diepvries-
produkt
van
int zakje
met de rode ruit
02503-7241