lerry?
rieublo
Witte schoen en Breitner
sport
(Woodstock nog steeds visitekaartje voor films
Ha
ng naar grootmoeders tijd als neo-romantiek
QftP
Ü&1 fe fe
SPUITPOEDER-
PRODUKTIE
WAGEMAKERS
UITGEBREID
Getty jr. overleden
kunst
cultuur
DICHTERS AAN DE LOPENDE BAND TIJDENS DE POETRY INTERNATIONAL
orm
xpositie
/BEREIK!
oek
ijdschrift
PROF. SPEYER:
Begrip voor
kritiek op
misbruik
sociale
verzekeringen
NAC-NEC (III)
Zuidkoreaanse
diplomaat wil
asiel in Y.S.
Vrijdag 8 juni 1973
15
Nibb-it Cocktail
Nibb-it Mixed
Nibb-itRings
f Nibb-it Paprika
t Nibb-it Junior
I Nibb-it Pikanto's
I Nibb-it Extra
Allemaal ook
het proeven waard.
een zekere Vincent, het
I* j0.programma van Jules
tcroiset over Vineent van
-Gogh wordt op vrijdag 22 ju-
J--i in het Globe-theater van de
l'.Eindhovense schouwburg ge
speeld.
MüSSERT, een variété-
i'aohtig toneelstuk over een
Ijjwarte bladzijde uit onze ge-
door Adr. Venema,
4'«at oP 13 september in pre-
Ijnière bij Centrum.
KREAT1EVE Kommunika-
ftieweek van 30-6 tot 7-7;
UWeek van Integratie van dra-
luiatische expressievormen, vain
1-7 tot 14-7 en Week van ele-
l,mentaire toneelvormen van
]j_8 - 18-8. Zomerweken van
de NCA; de eerste twee op
Drakenburgh, Baarn, de derde
het Mt-. de Joinghuis, Lo-
diem, inl. 03465-4843.
I THAILAND. Land zonder
Hongel7 expositie in Rijksmu
seum voor Volkenkunde, Lei
den; resultaten van Neder
landse expeditie in 1972 en
samenwerking van de vier
volkenkundige museums
in ens land.
I CORRY van Aernsbergen
en Jan Haang met wandkle
den, keramische sculpturen,
objecten en potten in gemeen
tehuig Oisterwijk; tot 1 juli,
dagelijta tijdens kantooruren
I en weekends van 14.00-17.00
I uur.
I WERELDPREMIÈRE van
„De wonderen van de H. Nico-
iaas"; twee liturgische drama's
uit 12e-eeuws speteniboek uait
St.-Benoit sur Loire;
en gezongen in het
I Latijn op 16, 18, 19, 20 en 31
I juni in Geertekerk Utrecht.
I BBK is boos op Neder-
I landse Kunst Stichting. De
I door CRM beschikbaar gestel-
f 353.050 voor aankopen
I staan niet in verhouding tot
I het aantal kunstenaars; de
I aankopen van de project-groe-
I pen berusten op corruptie en
Ier is oen „overschot" van
1 88.872 verdwenen; de NKS
-die tentoonstellingen door
I de provincies laat trekken
1 houdt er eigenaardige organi
satiemethoden op na. Dat alles
[schreef de BBK aan de minis-
Ze is uit de NKS ge-
Poetry International, het inter
nationale dichtersfesitival,
wordt met het jaar gevarieer
der van opzet.
Dit keer speelt het poëziefeest
zich van 19 tot ep met 23 juni
in De Doelen te Rotterdam af
en het zal worden bijgewoond
door 33 dichters.
Een aantal buitenlanders
wordt geïntroduceerd door Ne
derlandse vakgenoten. Verder
werkt men aan projecten om
dichtkunst uit beperkte taalge
bieden wat ruimere bekendheid
te geven. De morgens en mid
dagen, die bij vorige festivals
(de dichters treden na het
avondeten op) vaak witte
vlekken waren, zijn nu inge
vuld met films, lezingen en
discussies.
Bekende namen dit jaar Gun-
ther Grass, Allen GKINS-
BURG, Brian Patton, Cees
Buddingh'. Extra activiteiten
naar het Friese initiatief „Ope-
reasje Fers" zijn gedurende
het festival twee speciale tele
foonlijnen beschikbaar144505
voor fesitival-poëzue en 142615
speciaal voor Friese poëzie.
Er is een tentoonstelling met
werk en geschriften van
Linksrichten (een tijdschrift
uit de crisis-tijd, waarin o.a.
Jef Last, Geert van Oorschot,
Nico Rost, Maurits Dekker el
kander als arbeiders schrij
vers-collectief vonden.
Tijdens Poetry International
zullen regelmatig de musici,
die 's avonds in De Doelen
spelen, overdag op straat op
treden. Naast het voorlezen
van gedichten van aanwezige
kunstenaars, zal men zich ook
buigen over Majakofsky (aan
wie het onafhankelijk toneel
een produktie heeft gewijd) en
over de gedichten uit het Kel
tische en laatste avond
Friese taalgebied.
Leider van het Keltenproject
is dr. Hans Oskamp„Nu gaat
het om een klein taalgebied.
Drie, oniangs afgestudeer
den, van de academie St.-Joost
zijn onmiddellijk de wereld
van het exposeren binnenge
drongen. Zij doen dat met
overtuiging en de „laudes" hun
toegezwaaid bij het einddiplo
ma worden op deze wijze naar
buiten gebracht. Zij exposeren
respectievelijk in Roosendaal
en Chaam. Reide tentoonstel
lingen zijn een bezoek
waard.
De sterkste van de drie Cle
mens Zijlemams heeft een een-
mans-expositie in De Tentoon-
stal in CHAAM. Zijn tekenin-
gen getuigen van een tech
nisch raffinement, waarmee
hij deze maatschappij ironisch
te lijf gaat. Hij vertrekt die
realiteit naar het absurde met
minutieus opgebouwde trekke-
bekkende figluren en beeldver-
sdhuiivingen. Illustratief ge
richt zoekt hij zijn onderwer
pen in de politieke hoek
(ping-pong diiiplomaties e.d.)
of in een wereld, die voor
joker staat bij sport, liefdesta
ferelen etc. Boeiend om naar
te kijken, gedurende deze
maand.
Van Zijlemans hangt bij Int
Heyderadey in ROOSEN
DAAL alleen één navrante se
rie: galerij der directeuren; de
directeur als indiaan, bureau
man, diepzeeduiker, als bril
e.d. Maar ook deze serie geeft
een goede inidruk van zijn te
kenstijl, opgebouwd uit pre
cieus lijnenspel. Het -meest in
het oog springend Int Hey
deradey is t keramische werk
van Rob Brandt. Met popartii-
ge ideeën in zijn achterhoofd,
zet hij een aantal dingen des
dagelijks levens om in door
gaans witte, glad geglazuurde
versteningen". Humor is hem
daarbij niet vreemd, ial is ze
soms wat aan de naive kant.
Hoge schoenen en strijkijzers
in keramiek zijn daarbij favo
riet. Het effect zit vooral dra
het repeterende element, dat
wegvalt als je een paar stenen
schoenen meeneemt. Dat effect
blijft bij het grote keramische
„schilderij" met kitscherige
kerstkransje. Tenslotte maak
te Johain
tal pers
spelen op
gen van wegen, sloten, heu
vels, water. Ook hem is een
zekere ironie niet vreemd bij
deze clean gemaakte toestan
den, waarbij de meeste kij
kers waarschijnlijk wel
de maker zouden willen
praten, want het zijn
gaans nogal
Tot 25 juni.
Met de witte schoenen van
Brandt naar Breitner is een
hele stap. Op 5 juni was het
50 jaar geleden dat Breitaer
x objecten,
ruimtelijke
Breitner; zelfportret (1882).
overleed. Dat wordt, zoals dat
betaamt, herdacht. Een uitge
breide Breitnier-tentoonstellinig
is geopend in het ZEISTER
SLOT; daarover hebben we de
vorige week bericht. Wat min
der uitvoerig maar dichter bij
huis, is de expositie in Boy-
inaras-van Beuninglen te ROT
TERDAM. Tien schilderijen,
twintig tekeningen en zeven
etsen uit de museumcollectie
zijn tot 16 september op een
apart plaatsje bij elkaar ge-
0p het internationaal filim-
val te Cannes werd de
ICoiumbiafilrn „WATTSTAX"
vertoond. Binnenkort zal die
|in Nederland te zien zijn.
De titel „Wattstax" ontstond
luit de samentrekking van-
I Watts, de negerwijk waar eni-
jaren geleden bloedige op-
anden ontstonden, en Stax
liet zwarte platenlabel, dat
II samen met het befaamde Tam-
lla-Motown de soul-dienst
■uitmaakt.
I Voor de popliefhebbers een
I lm om de vingers bij af te
l ikken. Sterren als Kim Wes-
The Staple Singers, The
Par Kays, Carla Thomas,
Hlohniue Taylor, Rufus Thomas
1® de absolute keizer
Isoul Isaac Hayes
■tei en te horen.
van de
zijn te
voorknabbelkcnncrs
lekker op je dooie gemak
en. Of zo'n prachtige wand
ren op hol laten slaan in dt
...U doet maar.Al wordt hetd
aar staan ook fijne stoel®"', ee„
emak de zaken bepraat met
oio.
lublo:
ssale keuze. Meubelen.
=ns, vloerbekleding, gordlic
hting, tot kado-artike en
Reit. Alleen maar kwaliteit
vergeet niet, dat meubeknn
fleublo label voor u gekozen
lit het beste van wat er in t
aakt wordt op dat gebied.
:lve meubels, ook Pr,lz?!)t u 25
;r zitten! Bij Meublo krijg
ent méér voor uw geld.
-Wattstax" ig de registratie
an een concert dat op 20
augustus 1972 voor een 100.000-
'PPig publiek in een iirf-
n stadion werd gegeven.
Ikmü /?n®st van de kaartver-
"'""ji.al ik dollar per stuk
wandkast Iham onder meer ten goede
!- si.su* W an het Martin Luther Hospi-
dat mididen in de wijk
's gelegen. Voor de op-
■vanrLWud fabr.uik gemaakt
lkam.7 volledig uitgeruste
Pamerapkegen die er voor
dat de heelden te za-
men gevoegd konden worden
tot breedbeeld met spldt-
schreeneffectten.
De muziek van die film
die voorzien is van magnetisch
4 kanalen stereo-geluid is
door Polydor-Bell inmiddels
op de Nederlandse markt ge
bracht in de vorm van een
fijne dubbel lp (Stax sts-2
30107.
„Wattstax", de zwarte Wood
stock, zal nog deze zomer in
Nederland te zien zijn. Vooral
Ge act van ISAAC 'HAYES is
de moeite waard.
De met, van puur goud ge
smede, kettingen behangen
kaalhoofdige Hayes weet wat
show imaken is; hij doet dit
met zijn erotisch geladen soul-
nummers vol vaart en symbo
liek, Onlangs was hij nog op de
Nederlandse tv als zodanig te
zien. Hij is dan ook een van
de grote gangmakers van
Wattstax.
In de komende zomer zal
ook een film in Nederlandse
première gaan, die nu al door
insiders de „Woodstock der
50-er jaren" wordt genoemd.
Het betreft de Columbia Film
"LET THE GOOD TIMES
ROLL". Op het ogenblik viert
de „nostalgie" hoogtij. Niet al
leen in Amerika, maar ook in
ons land. In de breedbeeld
kleurenfilm (met 4-kanalen
magnetisch stereogeluid) zijn
artiesten te zien als Cbiuck
Berry, Little Richard, Fats Do
mino, Chuibby Checker, Bo
Diddley, The 5 Satans, The
Shirelles, The Coasters, Danny
and the Juniors en Bill Haley
and the Comets.
„Rock'n' Roll is Back"
staat vast. Alle sterren
ISAAC HAYES
rvice:vrijblijven""--:; ve.
erp, stipte en vakkundig
gratis kontrolebeurt na
'aak. eigen financiering*
BLO HOME CENTER
lendijck 18, Zoersel (Belgie)
i van 10 tot 20 u intnt-|9u
rdag en zondag van 10 king
ijdags gesloten Reuze p
IBLO HOME DESIGN
lotstraat 105, Antwerpen
n van 9 tot 20 u
ndags gesloten
neo-ro-
toe op.
rottf0, h6t verschünsel, dat
aan6eduid met jeugd-
fet de hang naar
ers tijd e.d. gaat
Uetü 1 dan misschien op
eerste gezicht wordt
ffesteld. Het
;iek duikt af
Kfy.i
1 ?0menteel °P het to-
7 de muziek (ook in de
|4^Che) met de
e.d. aan de hand
'et d';ft te maken
na^ neo"romantiek. De
natuur v, f€en ^erstel van de
- «We vacuüm
"Wiet naar oosterse
de strijd om
Procenten e.d. dui-
l'bri
fm te
rel méér
op ulementen
van de
loch
die in de
neo-romantiek
al is er ook
aan de hand.
aan^dl0^'5, niet hele-
'Sa Harh!r^ e van de
««rhahng, die Nietz
sche in Also sprach Zaraithus-
tra ontwikkelde, wanneer je
onze tijd vergelijkt met die
van de romantiek der acht
tiende en negentiende eeuw.
Met Nietzsche besluit de
Tsjech H.G, SCHENK (1912)
zijn boek DE GEEST VAN DE
ROMANTIEK (oorspr. The
mind of the European Roman-
tics-Lonidien 1966-vert. drs. N.
in 't Veld-uitg. Ambo-boeken f
17,50). Een uitstekend boek
om onze eigen tijd beter te
leren verstaan, al kun je uiter
aard niet alles letterlijk toe
passen. Juist omdat er zo wei
nig samenvattende studies
over de Europese romantiek
bestaan, betekent dit boek een
welkome aanvulling,
In deel I wordt de revolte
der romantiek tegen de heer
sende denkbeelden van de 18e
eeuw meer in het algemeen
geschetst. De drie overige de
len en de epiloog bestaan uit
hoofdstukken, waarin een spe
ciaal romantisch denkbeeld of
gevoelen wordt geïllustreerd
aan de hand van geschreven
portretten of karakterschetsen
van afzonderlijke romantici.
Het boek is .een uitstekende
inventaris van veel romanti
sche facetten en figuren, maar
wat je teveel mist, is een
greep op die totaliteit van deze
geestesstroming in het kader
van de totale cultuurgeschie
denis en in relatie met onze
eigen tijd. Hoewel Schenk er
niet helemaal aan voorbijgaat
wordt het toch grotendeels aan
de lezer overgelaten deze ver
banden zelf te leggen.
De uitbarsting van irratione
le en onderbewuste krachten,
waarmee de romantiek de
strijd aanbond tegen het ratio
nele, tegen de Rede van de
Verlichting, tegen de speciali
saties in de wetenschap, e.d.
roepen al aanstonds een aantal
parallellen ira onze tijd van
sensitivity-trainingen e.d. op.
Het ontgoochelende gevoel van
de romantici op „de vooruit
gang" idem. Schenk analyseert
die gegevens om dan uit te
werken in welke opzichten te
genspel werd gegeven door
nadnxk op het eigene, de
drang naar her-integratie, de
voorgevoelens en de nostalgie
naar het verleden. De dualiteit
van enerzijds het nihilisme en
anderzijds de hunkering naar
een vorm van geloof, gevoed
door Weltschmerz, is één van
de typische kenmerken, die in
b.v. het existentialisme van
onze tijd zijm „vanzelfspre
kendheid" heeft gekregen. Een
christelijk reveil van een typi
sche soort (met de eerste aan
zet tot oecumene) en een ro
mantische vervoering behoor
den tot wat in het boek met
de autologie van wezenlijke
essenties wordt aangeduid en
behandeld.
Schenk geeft in dit kader
een aantal interessante karak
teristieken van romantische
persoonlijkheden, die het tijd
vak en de geestesstroming niet
alleen verduidelijken, maar
die ook verhelderend op een
Maar eens was de invloed van
de Kelten op de cultuur van
West-Europa duidelijk. Heers
ten zij vam Gateitië tot de
Noordzee, nu zijm ze im de uit
hoeken van West-Eurooa te
ruggedrongen. Op dit ogenblik
is het Keltisch alleen wegge
legd voor de sociaal laagstge-
plaatsen, bewoners van de He-
briden, boeren van de Frans-
Atlantische kust, en dorpelin
gen uit Wales. De vraag die
wij willen aansnijden is hoe
kunnen deze culturen zich in
de toekomst handhaven."
Dat
,van
toen" brengen hun bekende
repertoire met nog steeds het
zelfde degelijke vakman
schap.
Het grappige van „Let the
good times roll", is het „Flash
Back" splitscreen systeem,
waarbij de artiesten (via
zwart wit beelden) in hun
gloriedagen te zien zijn.
De film duurt ruim 2 uur,
en elke artiest krijgt ruim
schoots de aandacht. Chuc
Berry zingt natuurlijk z'n
„Memphis Tennessee" en is
voor het eerst somen met Bo
Diddley op het toneel te zien.
Little Richard schittert dn een
erotische one-manshow en
brengt o.m. „Tutti Frutti" ten
gehore. Fats Domino zingt z'n
niiet kapot te krijgen hit „Blut-
herry HEI", terwijl Chubby
Checker voor een zaal met
10.000 hippies onder luid ge
juich de Twist introduceert,
alsof deze dans net is uitge
vonden. The Coasters rammen
hun „Yakety Yak" het publiek
in, Danny and the Juniors bla
zen de originele „At The Hop"
nieuiw leven in, terwijl Rock'ri
Roll-vadier Bill HMey de zaal
in „oude stijl" op z'n kop zet.
Verder zijn dit jaar nog te
verwachten de film LOST
HORIZON, waarvoor Burt Ba-
charach en Hal David de mu
ziek en tekst schreven en
GODSPELL, de bijbelse musi
cal, die onlangs in ons land te
zien was en nogal wat stof
deed opwaaien.
hangen. Breitner stamt uit de
Haagse school; in zijn tijd
nogal eens miskend. In de ja
ren tachtig schilderde hij een
aantal zelfportretten, waarvan
er een, uit 1882, vorig joar
door diit museum verworven
werd. De twee ontwerpen, die
hem in Den Haag hei; meest
boeilden -waren paarden en ca
valeristen; zijn militaire in
spectie is daarvan een voor
beeld. Nadat hij met Van
Gogh in volksbuurten gete
kend had en deze naiasr Frank
rijk vertrok ging Breitner
naar Amsterdam, waar hij
weer naar de academie ging.
Het ooirrimgetje en liggend
naakt getuigen b.v. vain deze
periode, Laiter maakte hij veel
gebruik van foto's, die Mj bij
het schilderen gebruikte.
Bouwput Grand Bazar en
Twee Witte Paarden illustre
ren dat. De schilderijen, teke
ningen en etsen van het mu
seum, die nu voor het eerst als
groep tentoongesteld worden,
geven een goede dwarsdoor-
snee van Breitners ontwikke
ling.
Tot 17 juni kunt u in Boy-
maina ook nog zien de exposi
tie met 69 schilderijen van
Paul Delvajux, de tot nu toe
meest bezochte tentoonstelling-
in de nieuwe vleugel en een
expositie met keramiek vain
Harm Hendrick Kameriingh
Onnes, bij zijn 80e verjaardag.
Gebruikskeramiek, fantasti
sche objecten en humoristische
figuren, ontstaan in de afgelo
pen veertig jaar.
H.E.
rijtje gezet worden. De trits
Rousseau, Chateaubriand, By
ron (cultus van het ego);
Schopenhauer, Shelley (liefde
en vriendschap); Wördsworth,
Thoreau(natuurmystiek); He-
gel, Fichte, Schelling (metafy
sische bedwelming)Hugo
Schubert, Hoffmann, Liszt,
Wagner (messianisme), om
enkele van het 70-tal dramatis
personae uit dit romantische
stuk te noemen. De christelij
ke visie van Schenk leidt en
kele keren tot wat ongenuan
ceerde beoordelingen en boute
uitspraken, maar doorgaans
zijn de analyses vrij „objec
tief.
De hoogleraar in de Europe
se sociale geschiedenis in Ox-
lord, Schenk, biedt met dit
Doek een rijke inventaris aan
van een tijdperk, dat het be
studeren waard is, omdat het
onze eigen tijd beter laat be
grijpen.
eindredactie
henk egbers
FOTO-6 De Vrije Aca
demie in Den Haag, met Frans
Zwartjes, zindert van foto-ac
tiviteiten. In woord en beeld
een uitvoerige informatie
daarover. De kwaliteit van de
vakopleiding-foto is aan de or
de bij de boek-van^de-maiand-
fototgraaf F. Hazelhoff maar
aanleiding vain Reimier Gerrit
sen, wiens werk kleurrijk
wordt overgebracht. Minder
enthousiast is Coumans over
de rondtrekkende tentoonstel
ling met portretkunst vara
Karsh; wél over het gezicht
van 5 fotografen, die in Weert
exposeerden. De serie naaktfo
to's van, de Zweed Hiirsch,
de l'Espdimasse (over het
•et en de debutant H.
Roozenidaal vallen ook
duiiideiMjk dn de prijzen. Het dis
allemaal mooi en overvloedig
geïllustreerd. Bovendien veel
.informatie met o.a. een test
van 4 objectieven voor de Mai-
miya RB 67 en een test vani
de Nitoom F-2 met motor drive.
(Foto. postbus 4, Doetin-
chem).
JEUGD EN CULTUUK-7
De Franse wijsgeer Levinas
wordt a-ara de hand van het
thema rond het menselijk ge
laat door Luk Bouckaert in
zichtelijker gemaakt; een be
langrijke bijdrage voor het in
troduceren van deze uitmun
tende, maar moeilijk toegan
kelijke wiijsgeer. Dick Ouwen-
dijk tekent een portret van
Amerikaanse films n.a.v. Mar
lon Brand», die geen Oscar
wilde. Dr. J. Buskes herdenkt
Martin Luther King, die 5 jaar
geledien vermoord werd; Jelite
Rep vraagt zich af of Indianen
blanken kunnen helpen en
Chris Blankenburgh analyseert
de crisis in Ulster. (J. en C.
Oedeksïvenstr. 37 Borgerhout-
Antwerpen).
RAAM-94 „Het vergaat
de literatuur als de gelovige
die begint met Adam en Eva
voor fahel te verslijten en ein
digt miet die dood van God"
schrijft Jacques Kruithof in
zijn bijidrage „FUationaliteit'
Het maakt deel uit van dit
thema-nummer over het cultu
rele belang van literatuur en
de implicaties daarvan voor de
literatuurstudie. J. J. Wesselo
schrijft in dit verband over
geëngageerd oordelen („in het
anti-engagement bezit onze
cultuur vooralsno-g haar groot
ste artistiek-creatieve moge
lijkheden") en Eldert Willems
begint een Kroniek van de
poëzie (-nieuw-realisitiische va
rianten). Jan Cartens schreef
„Bevrijding", waarin -eein stuk
jeugdfrustratie naar de oorlog
wordt teruggedraaid en Mi
chael Tophoff schreef het ver
haal „Een ruimte voor pijri
n.a.v. een verblijf in een
boeddhistisch centrum. Poëzie
van Martin de Jong, Mamiuel
Kneepkens en Anton Korte-
weg. (Raam, Nieuwe Gracht,
24a Utrecht).
STREVEN-8 Een drietal
artikelen over China, over de
economische organisatie door
Cath. Morin en Fr. Lesteiridin;
over de vrouw door M. Lai en
kerk-god-sdienist door L. Lada-
ny. Welke elementen er mee
speten in de verhouding tussen
Japara en de Sovjet-Unie
wordlt besproken door L. Biar-
talitis. terwijl A. de Neve de
taaiheid van de religie in de
USSR analyseert. De tegen
stelling jood-niiet jood is on
derwerp van het nieuwe boek
van Chaim potok „My name is
Asher Lev", dat door M. v.
Tijn wordt ingeleid. Er is in
de literatuur nog geen sprake
van een nieuwe generatie,
meent Kees Fens in een Ter
zijde. Robert Ho-tz tenslotte
bespreekt de houding van
Mark-in ten opzichte van Sols-
jeniitzyn. (Streven, postbus
233, Den Bosch).
JEUGD EN SAMENLE-
VING-5 Hoe komt het toch,
dat de commercie slaagt, waar
idealisme faalt, vraagt Corn.
Verhoeven zich af in „Dubieus
idealisme'waarin hij de
schijn-progressiviteit van de
abstra-ote idealist hekelt. In de
bijdrage „Het doorbreken van
voordelen rond homoseksuali
teit", pleit Hermans Beks voor
maatschappelij ke-j uridis-che
erkenning van andere relatie
vormen dan het gezin, in het
bijzonder van homofiele rela
ties. In het artikel Vrouwene
mancipatie én gezinseman-cipa-
tie tracht Lène Dresen Coen-
ders nader uit te werken,
waarom een aparte vrouwene
mancipatie haar onwerkelijk
toeschijnt. Bram Buunk gaat
in op het boek van Kooy over
Jeugd en seksualiteit tegen de
jaren zeventig; met name ook
op de over-romantische instel
ling van veel jongeren t.a.v.
het huwelijk en de vaak nega
tieve houding t.a.v. homofilie.
In de rubriek Kommentaar
wordt de vraag gesteld: Blijft
een open sociaal-pedagogische
academie een hersenschim? (J.
en S. Maliesingel 13.
Utrecht).
UTRECHT (ANP) „Ik
heb er begrip voor dat men
waarschuwt tegen de kwalijke
gevolgen van onnodig ziekte
verzuim en oneigenlijk ge
bruik van sociale verzekerin
gen. Het gaat hierbij om een
zekere vorm van diefstal ten
nadele van onze gemeen
schap". Dat zei prof. dr. N.
Speijer, voorzitter van de Ne
derlandse vereniging voor soci
aal pedagogische zorg, giste
ren op de jaarvergadering van
zijn organisatie in Utrecht.
Prof. S-peijer bepleitte dat
men in de gezondheidszorg de
hand in eigen boezem moet
gaan stken om de efficiency
van de organisatie op te voe
ren. „Wij moeten ernst maken
met het voorkomen van wat
ons als diefstal zou kunnen
worden verweten en uiterst
efficiënt gaian werken. Niet
ten onrechte heeft men kort
geleden ook de vaak volkomen
overbodige wachttijd van vele
patiënten dm ziekenhuiizen, bij
spreekuren, in wachtkamers,
en aam loketten diefstal van
tijd ten koste van onze samen
leving genoemd".
Overigens zal men die effi
ciency moeten richten op het
tot recht laten komen
vam alle menselijke waarden.
Uiterste technische doelmatig
heid in een beschuttende werk
plaats die onvoldoende levens
geluk schenkt aan de gehan
dicapten en uiterst praktische
doelmatigheid in de beleids
vorming en uitvoering van het
maatschappelijk werk waar
mee de ethische of religieuze
aspecten van de pupillen en
hun familie zou worden ver
waarloosd zijn verfoeilijk,
meendie hij.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Naast de be
staande fabriek voor epoxy-
spuitpoedercoatings is een de
zer dagen bij Wagemakers'
Lakfabrieken N.V. te Breda
een tweede fabriek voor spuit-
poeders in gebruik genomen.
In deze fabriek zullen uitslui
tend spuitpoeders op basis van
polyesterhars worden geprodu
ceerd. Deze poeders worden
behalve door een goede me
chanische en chemische resis
tentie, eigenschappen waaro
ver ook de epoxycoatings be
schikken gekenmerkt door
een uitstekende buitenduur
zaamheid.
De nieuwe fabriek werd ge
bouwd om te kunnen voorzien
in de groeiende vraag van in
dustrieën, die zich bezighou
den met de fabricage van me
talen bouwcomponenten. Bo
vendien worden door Wage
makers' interessante toekom
stige afzetmogelijkheden voor
spuitpoeders op basis van po
lyesterhars gezien in de auto
mobielindustrie.
Wagemakers is de enige
spuitpoederfabrikant in Ne
derland en ook de enige vesti
ging van het Farbwerke
Hoechst-concern, die deze coa
tings produceert.
papier
iw pen
Brieven voor deze rubriek moeten
mtet volledige naam en adre» worden
ondertekend. Bij publikatie zullen dezo
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan b?f
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
•em is met inhoud, cq. strekking.
Nog even terugkomend op
de enerverende en vooral ook
sfeervolle cupfinale in de Rot
terdamse kuip, moeten mij
toch een paar dingen van
hart.
Als Rotterdammer, jarenlang
Feyenoord-supporter, is het
mij al dikwijls opgevallen hoe
mensen die zich NAC-suppor-
ters noemen, kleinerend over
de prachtige prestatie van hun
club spreken. In gesprekken
komt men steeds terug op de
matige verrichtingen van NAC
in de competitie. Dit in tegen
stelling met het Engelse voet
balpubliek dat de prestaties
geleverd in de competitie en
voor de beker volkomen ge
scheiden weet te houden.
In Engeland zegt men dat
competitie en bekervoetbal ab
soluut niet met elkaar te ver
gelijken zijn, en m.i. terecht.
Ik heb jarenlang in Enge
land gewoond en weet uit ei
gen ervaring hoe populair de
bekerwedstrijden daar zijn.
Het is niet alleen omdat de
wedstrijden voor de F.A. Cup
al zijn begonnen in 1872, dus
ouder zijn als de Football Lea
gue, 1888, maar vooral gaat er
van de bekerwedstrijden zo'n
aantrekkingskracht uit omdat
het een z.g.n. knock-out com
petitie is, een competitie
waarin in één wedstrijd wordt
beslist of men verder gaat of
afvalt. De Engelsen zeggen dat
daardoor het voetbal veel
spontaner wordt, minder bere
kenend dan in de competitie,
waarin men thuis en uit
speelt. De belangstelling voor
de beker is dan ook groter
dan voor de competitie en als,
zoals dit jaar, geen uitgespro
ken topclub de finale haalt en
zelfs de cup wint (Sunder
land), dan is d ebewondering
van het neutrale publiek voor
dat minder bekende clubje des
te groter.
Men beseft daar dat een te
am dat veel minder technische
kwaliteiten heeft dan de uit
gesproken topclubs, een ge
weldige krachtinspanning
moet hebben geleverd om zo
ver te komen. Ik heb na de
Engelse cupfinal speciale voet
balcouranten gestuurd gekre
gen uit Sunderland. Eén van
deze couranten schreef: „Team
heeft de stad Sunderland weer
op de kaart gebracht". Dit als
voorbeeld nemend, hoop ik dat
de NAC-supporters, en vooral
degenen die zoveel kritiek
hebben op de prestatie in de
competitie, eens beter gaan
beseffen hoeveel inspanning
en inzet het NAC moet heb
ben gekost om zo ver te ko
men. Juist door hun mindere
technische kwaliteiten dan
Ajax, Sparta, en FC Den
Haag.
LOS ANGELES (AP)
George Franklin Getty, de
oudste zoon van de oliemiljar
dair J. Paul Getty, is overle
den. De politie stelt een on
derzoek in naar de doodsoor
zaak en wü niets zeggen over
geruchten, dat Getty jr. ver
moedelijk door een messteek
werd gewond. Een politie
woordvoerder verklaarde, dat
de 48 jaar oude Getty jr., w-
ce-president van Getty Oil co
in het Queen of Angels zie
kenhuis werd opgenomen met
een trauma in zijn borst. De
woordvoerder wilde daarop
niet dieper ingaan.
WASHINGTON (Rtr.)
De 47-jarige attaché voor cul
turele zaken en voorlichting
van de Zuidkoreaanse ambas
sade in Washington, Jaii Hyon
Lee, heeft ontslag genomen en
het Amerikaanse ministerie
van buitenlandse zaken ver
zocht om een vergunning in de
Verenigde Staten te mogen
blijven. Lee vreest vergel
dingsmaatregelen van de
Zuidkoreaanse inüdhtinfian-
dienst.
BREDA
J. C. STOLK
(ADVERTENTIE)