lerry? rieublo Witte schoen en Breitner sport (Woodstock nog steeds visitekaartje voor films Ha ng naar grootmoeders tijd als neo-romantiek QftP Ü&1 fe fe SPUITPOEDER- PRODUKTIE WAGEMAKERS UITGEBREID Getty jr. overleden kunst cultuur DICHTERS AAN DE LOPENDE BAND TIJDENS DE POETRY INTERNATIONAL orm xpositie /BEREIK! oek ijdschrift PROF. SPEYER: Begrip voor kritiek op misbruik sociale verzekeringen NAC-NEC (III) Zuidkoreaanse diplomaat wil asiel in Y.S. Vrijdag 8 juni 1973 15 Nibb-it Cocktail Nibb-it Mixed Nibb-itRings f Nibb-it Paprika t Nibb-it Junior I Nibb-it Pikanto's I Nibb-it Extra Allemaal ook het proeven waard. een zekere Vincent, het I* j0.programma van Jules tcroiset over Vineent van -Gogh wordt op vrijdag 22 ju- J--i in het Globe-theater van de l'.Eindhovense schouwburg ge speeld. MüSSERT, een variété- i'aohtig toneelstuk over een Ijjwarte bladzijde uit onze ge- door Adr. Venema, 4'«at oP 13 september in pre- Ijnière bij Centrum. KREAT1EVE Kommunika- ftieweek van 30-6 tot 7-7; UWeek van Integratie van dra- luiatische expressievormen, vain 1-7 tot 14-7 en Week van ele- l,mentaire toneelvormen van ]j_8 - 18-8. Zomerweken van de NCA; de eerste twee op Drakenburgh, Baarn, de derde het Mt-. de Joinghuis, Lo- diem, inl. 03465-4843. I THAILAND. Land zonder Hongel7 expositie in Rijksmu seum voor Volkenkunde, Lei den; resultaten van Neder landse expeditie in 1972 en samenwerking van de vier volkenkundige museums in ens land. I CORRY van Aernsbergen en Jan Haang met wandkle den, keramische sculpturen, objecten en potten in gemeen tehuig Oisterwijk; tot 1 juli, dagelijta tijdens kantooruren I en weekends van 14.00-17.00 I uur. I WERELDPREMIÈRE van „De wonderen van de H. Nico- iaas"; twee liturgische drama's uit 12e-eeuws speteniboek uait St.-Benoit sur Loire; en gezongen in het I Latijn op 16, 18, 19, 20 en 31 I juni in Geertekerk Utrecht. I BBK is boos op Neder- I landse Kunst Stichting. De I door CRM beschikbaar gestel- f 353.050 voor aankopen I staan niet in verhouding tot I het aantal kunstenaars; de I aankopen van de project-groe- I pen berusten op corruptie en Ier is oen „overschot" van 1 88.872 verdwenen; de NKS -die tentoonstellingen door I de provincies laat trekken 1 houdt er eigenaardige organi satiemethoden op na. Dat alles [schreef de BBK aan de minis- Ze is uit de NKS ge- Poetry International, het inter nationale dichtersfesitival, wordt met het jaar gevarieer der van opzet. Dit keer speelt het poëziefeest zich van 19 tot ep met 23 juni in De Doelen te Rotterdam af en het zal worden bijgewoond door 33 dichters. Een aantal buitenlanders wordt geïntroduceerd door Ne derlandse vakgenoten. Verder werkt men aan projecten om dichtkunst uit beperkte taalge bieden wat ruimere bekendheid te geven. De morgens en mid dagen, die bij vorige festivals (de dichters treden na het avondeten op) vaak witte vlekken waren, zijn nu inge vuld met films, lezingen en discussies. Bekende namen dit jaar Gun- ther Grass, Allen GKINS- BURG, Brian Patton, Cees Buddingh'. Extra activiteiten naar het Friese initiatief „Ope- reasje Fers" zijn gedurende het festival twee speciale tele foonlijnen beschikbaar144505 voor fesitival-poëzue en 142615 speciaal voor Friese poëzie. Er is een tentoonstelling met werk en geschriften van Linksrichten (een tijdschrift uit de crisis-tijd, waarin o.a. Jef Last, Geert van Oorschot, Nico Rost, Maurits Dekker el kander als arbeiders schrij vers-collectief vonden. Tijdens Poetry International zullen regelmatig de musici, die 's avonds in De Doelen spelen, overdag op straat op treden. Naast het voorlezen van gedichten van aanwezige kunstenaars, zal men zich ook buigen over Majakofsky (aan wie het onafhankelijk toneel een produktie heeft gewijd) en over de gedichten uit het Kel tische en laatste avond Friese taalgebied. Leider van het Keltenproject is dr. Hans Oskamp„Nu gaat het om een klein taalgebied. Drie, oniangs afgestudeer den, van de academie St.-Joost zijn onmiddellijk de wereld van het exposeren binnenge drongen. Zij doen dat met overtuiging en de „laudes" hun toegezwaaid bij het einddiplo ma worden op deze wijze naar buiten gebracht. Zij exposeren respectievelijk in Roosendaal en Chaam. Reide tentoonstel lingen zijn een bezoek waard. De sterkste van de drie Cle mens Zijlemams heeft een een- mans-expositie in De Tentoon- stal in CHAAM. Zijn tekenin- gen getuigen van een tech nisch raffinement, waarmee hij deze maatschappij ironisch te lijf gaat. Hij vertrekt die realiteit naar het absurde met minutieus opgebouwde trekke- bekkende figluren en beeldver- sdhuiivingen. Illustratief ge richt zoekt hij zijn onderwer pen in de politieke hoek (ping-pong diiiplomaties e.d.) of in een wereld, die voor joker staat bij sport, liefdesta ferelen etc. Boeiend om naar te kijken, gedurende deze maand. Van Zijlemans hangt bij Int Heyderadey in ROOSEN DAAL alleen één navrante se rie: galerij der directeuren; de directeur als indiaan, bureau man, diepzeeduiker, als bril e.d. Maar ook deze serie geeft een goede inidruk van zijn te kenstijl, opgebouwd uit pre cieus lijnenspel. Het -meest in het oog springend Int Hey deradey is t keramische werk van Rob Brandt. Met popartii- ge ideeën in zijn achterhoofd, zet hij een aantal dingen des dagelijks levens om in door gaans witte, glad geglazuurde versteningen". Humor is hem daarbij niet vreemd, ial is ze soms wat aan de naive kant. Hoge schoenen en strijkijzers in keramiek zijn daarbij favo riet. Het effect zit vooral dra het repeterende element, dat wegvalt als je een paar stenen schoenen meeneemt. Dat effect blijft bij het grote keramische „schilderij" met kitscherige kerstkransje. Tenslotte maak te Johain tal pers spelen op gen van wegen, sloten, heu vels, water. Ook hem is een zekere ironie niet vreemd bij deze clean gemaakte toestan den, waarbij de meeste kij kers waarschijnlijk wel de maker zouden willen praten, want het zijn gaans nogal Tot 25 juni. Met de witte schoenen van Brandt naar Breitner is een hele stap. Op 5 juni was het 50 jaar geleden dat Breitaer x objecten, ruimtelijke Breitner; zelfportret (1882). overleed. Dat wordt, zoals dat betaamt, herdacht. Een uitge breide Breitnier-tentoonstellinig is geopend in het ZEISTER SLOT; daarover hebben we de vorige week bericht. Wat min der uitvoerig maar dichter bij huis, is de expositie in Boy- inaras-van Beuninglen te ROT TERDAM. Tien schilderijen, twintig tekeningen en zeven etsen uit de museumcollectie zijn tot 16 september op een apart plaatsje bij elkaar ge- 0p het internationaal filim- val te Cannes werd de ICoiumbiafilrn „WATTSTAX" vertoond. Binnenkort zal die |in Nederland te zien zijn. De titel „Wattstax" ontstond luit de samentrekking van- I Watts, de negerwijk waar eni- jaren geleden bloedige op- anden ontstonden, en Stax liet zwarte platenlabel, dat II samen met het befaamde Tam- lla-Motown de soul-dienst ■uitmaakt. I Voor de popliefhebbers een I lm om de vingers bij af te l ikken. Sterren als Kim Wes- The Staple Singers, The Par Kays, Carla Thomas, Hlohniue Taylor, Rufus Thomas 1® de absolute keizer Isoul Isaac Hayes ■tei en te horen. van de zijn te voorknabbelkcnncrs lekker op je dooie gemak en. Of zo'n prachtige wand ren op hol laten slaan in dt ...U doet maar.Al wordt hetd aar staan ook fijne stoel®"', ee„ emak de zaken bepraat met oio. lublo: ssale keuze. Meubelen. =ns, vloerbekleding, gordlic hting, tot kado-artike en Reit. Alleen maar kwaliteit vergeet niet, dat meubeknn fleublo label voor u gekozen lit het beste van wat er in t aakt wordt op dat gebied. :lve meubels, ook Pr,lz?!)t u 25 ;r zitten! Bij Meublo krijg ent méér voor uw geld. -Wattstax" ig de registratie an een concert dat op 20 augustus 1972 voor een 100.000- 'PPig publiek in een iirf- n stadion werd gegeven. Ikmü /?n®st van de kaartver- "'""ji.al ik dollar per stuk wandkast Iham onder meer ten goede !- si.su* W an het Martin Luther Hospi- dat mididen in de wijk 's gelegen. Voor de op- ■vanrLWud fabr.uik gemaakt lkam.7 volledig uitgeruste Pamerapkegen die er voor dat de heelden te za- men gevoegd konden worden tot breedbeeld met spldt- schreeneffectten. De muziek van die film die voorzien is van magnetisch 4 kanalen stereo-geluid is door Polydor-Bell inmiddels op de Nederlandse markt ge bracht in de vorm van een fijne dubbel lp (Stax sts-2 30107. „Wattstax", de zwarte Wood stock, zal nog deze zomer in Nederland te zien zijn. Vooral Ge act van ISAAC 'HAYES is de moeite waard. De met, van puur goud ge smede, kettingen behangen kaalhoofdige Hayes weet wat show imaken is; hij doet dit met zijn erotisch geladen soul- nummers vol vaart en symbo liek, Onlangs was hij nog op de Nederlandse tv als zodanig te zien. Hij is dan ook een van de grote gangmakers van Wattstax. In de komende zomer zal ook een film in Nederlandse première gaan, die nu al door insiders de „Woodstock der 50-er jaren" wordt genoemd. Het betreft de Columbia Film "LET THE GOOD TIMES ROLL". Op het ogenblik viert de „nostalgie" hoogtij. Niet al leen in Amerika, maar ook in ons land. In de breedbeeld kleurenfilm (met 4-kanalen magnetisch stereogeluid) zijn artiesten te zien als Cbiuck Berry, Little Richard, Fats Do mino, Chuibby Checker, Bo Diddley, The 5 Satans, The Shirelles, The Coasters, Danny and the Juniors en Bill Haley and the Comets. „Rock'n' Roll is Back" staat vast. Alle sterren ISAAC HAYES rvice:vrijblijven""--:; ve. erp, stipte en vakkundig gratis kontrolebeurt na 'aak. eigen financiering* BLO HOME CENTER lendijck 18, Zoersel (Belgie) i van 10 tot 20 u intnt-|9u rdag en zondag van 10 king ijdags gesloten Reuze p IBLO HOME DESIGN lotstraat 105, Antwerpen n van 9 tot 20 u ndags gesloten neo-ro- toe op. rottf0, h6t verschünsel, dat aan6eduid met jeugd- fet de hang naar ers tijd e.d. gaat Uetü 1 dan misschien op eerste gezicht wordt ffesteld. Het ;iek duikt af Kfy.i 1 ?0menteel °P het to- 7 de muziek (ook in de |4^Che) met de e.d. aan de hand 'et d';ft te maken na^ neo"romantiek. De natuur v, f€en ^erstel van de - «We vacuüm "Wiet naar oosterse de strijd om Procenten e.d. dui- l'bri fm te rel méér op ulementen van de loch die in de neo-romantiek al is er ook aan de hand. aan^dl0^'5, niet hele- 'Sa Harh!r^ e van de ««rhahng, die Nietz sche in Also sprach Zaraithus- tra ontwikkelde, wanneer je onze tijd vergelijkt met die van de romantiek der acht tiende en negentiende eeuw. Met Nietzsche besluit de Tsjech H.G, SCHENK (1912) zijn boek DE GEEST VAN DE ROMANTIEK (oorspr. The mind of the European Roman- tics-Lonidien 1966-vert. drs. N. in 't Veld-uitg. Ambo-boeken f 17,50). Een uitstekend boek om onze eigen tijd beter te leren verstaan, al kun je uiter aard niet alles letterlijk toe passen. Juist omdat er zo wei nig samenvattende studies over de Europese romantiek bestaan, betekent dit boek een welkome aanvulling, In deel I wordt de revolte der romantiek tegen de heer sende denkbeelden van de 18e eeuw meer in het algemeen geschetst. De drie overige de len en de epiloog bestaan uit hoofdstukken, waarin een spe ciaal romantisch denkbeeld of gevoelen wordt geïllustreerd aan de hand van geschreven portretten of karakterschetsen van afzonderlijke romantici. Het boek is .een uitstekende inventaris van veel romanti sche facetten en figuren, maar wat je teveel mist, is een greep op die totaliteit van deze geestesstroming in het kader van de totale cultuurgeschie denis en in relatie met onze eigen tijd. Hoewel Schenk er niet helemaal aan voorbijgaat wordt het toch grotendeels aan de lezer overgelaten deze ver banden zelf te leggen. De uitbarsting van irratione le en onderbewuste krachten, waarmee de romantiek de strijd aanbond tegen het ratio nele, tegen de Rede van de Verlichting, tegen de speciali saties in de wetenschap, e.d. roepen al aanstonds een aantal parallellen ira onze tijd van sensitivity-trainingen e.d. op. Het ontgoochelende gevoel van de romantici op „de vooruit gang" idem. Schenk analyseert die gegevens om dan uit te werken in welke opzichten te genspel werd gegeven door nadnxk op het eigene, de drang naar her-integratie, de voorgevoelens en de nostalgie naar het verleden. De dualiteit van enerzijds het nihilisme en anderzijds de hunkering naar een vorm van geloof, gevoed door Weltschmerz, is één van de typische kenmerken, die in b.v. het existentialisme van onze tijd zijm „vanzelfspre kendheid" heeft gekregen. Een christelijk reveil van een typi sche soort (met de eerste aan zet tot oecumene) en een ro mantische vervoering behoor den tot wat in het boek met de autologie van wezenlijke essenties wordt aangeduid en behandeld. Schenk geeft in dit kader een aantal interessante karak teristieken van romantische persoonlijkheden, die het tijd vak en de geestesstroming niet alleen verduidelijken, maar die ook verhelderend op een Maar eens was de invloed van de Kelten op de cultuur van West-Europa duidelijk. Heers ten zij vam Gateitië tot de Noordzee, nu zijm ze im de uit hoeken van West-Eurooa te ruggedrongen. Op dit ogenblik is het Keltisch alleen wegge legd voor de sociaal laagstge- plaatsen, bewoners van de He- briden, boeren van de Frans- Atlantische kust, en dorpelin gen uit Wales. De vraag die wij willen aansnijden is hoe kunnen deze culturen zich in de toekomst handhaven." Dat ,van toen" brengen hun bekende repertoire met nog steeds het zelfde degelijke vakman schap. Het grappige van „Let the good times roll", is het „Flash Back" splitscreen systeem, waarbij de artiesten (via zwart wit beelden) in hun gloriedagen te zien zijn. De film duurt ruim 2 uur, en elke artiest krijgt ruim schoots de aandacht. Chuc Berry zingt natuurlijk z'n „Memphis Tennessee" en is voor het eerst somen met Bo Diddley op het toneel te zien. Little Richard schittert dn een erotische one-manshow en brengt o.m. „Tutti Frutti" ten gehore. Fats Domino zingt z'n niiet kapot te krijgen hit „Blut- herry HEI", terwijl Chubby Checker voor een zaal met 10.000 hippies onder luid ge juich de Twist introduceert, alsof deze dans net is uitge vonden. The Coasters rammen hun „Yakety Yak" het publiek in, Danny and the Juniors bla zen de originele „At The Hop" nieuiw leven in, terwijl Rock'ri Roll-vadier Bill HMey de zaal in „oude stijl" op z'n kop zet. Verder zijn dit jaar nog te verwachten de film LOST HORIZON, waarvoor Burt Ba- charach en Hal David de mu ziek en tekst schreven en GODSPELL, de bijbelse musi cal, die onlangs in ons land te zien was en nogal wat stof deed opwaaien. hangen. Breitner stamt uit de Haagse school; in zijn tijd nogal eens miskend. In de ja ren tachtig schilderde hij een aantal zelfportretten, waarvan er een, uit 1882, vorig joar door diit museum verworven werd. De twee ontwerpen, die hem in Den Haag hei; meest boeilden -waren paarden en ca valeristen; zijn militaire in spectie is daarvan een voor beeld. Nadat hij met Van Gogh in volksbuurten gete kend had en deze naiasr Frank rijk vertrok ging Breitner naar Amsterdam, waar hij weer naar de academie ging. Het ooirrimgetje en liggend naakt getuigen b.v. vain deze periode, Laiter maakte hij veel gebruik van foto's, die Mj bij het schilderen gebruikte. Bouwput Grand Bazar en Twee Witte Paarden illustre ren dat. De schilderijen, teke ningen en etsen van het mu seum, die nu voor het eerst als groep tentoongesteld worden, geven een goede dwarsdoor- snee van Breitners ontwikke ling. Tot 17 juni kunt u in Boy- maina ook nog zien de exposi tie met 69 schilderijen van Paul Delvajux, de tot nu toe meest bezochte tentoonstelling- in de nieuwe vleugel en een expositie met keramiek vain Harm Hendrick Kameriingh Onnes, bij zijn 80e verjaardag. Gebruikskeramiek, fantasti sche objecten en humoristische figuren, ontstaan in de afgelo pen veertig jaar. H.E. rijtje gezet worden. De trits Rousseau, Chateaubriand, By ron (cultus van het ego); Schopenhauer, Shelley (liefde en vriendschap); Wördsworth, Thoreau(natuurmystiek); He- gel, Fichte, Schelling (metafy sische bedwelming)Hugo Schubert, Hoffmann, Liszt, Wagner (messianisme), om enkele van het 70-tal dramatis personae uit dit romantische stuk te noemen. De christelij ke visie van Schenk leidt en kele keren tot wat ongenuan ceerde beoordelingen en boute uitspraken, maar doorgaans zijn de analyses vrij „objec tief. De hoogleraar in de Europe se sociale geschiedenis in Ox- lord, Schenk, biedt met dit Doek een rijke inventaris aan van een tijdperk, dat het be studeren waard is, omdat het onze eigen tijd beter laat be grijpen. eindredactie henk egbers FOTO-6 De Vrije Aca demie in Den Haag, met Frans Zwartjes, zindert van foto-ac tiviteiten. In woord en beeld een uitvoerige informatie daarover. De kwaliteit van de vakopleiding-foto is aan de or de bij de boek-van^de-maiand- fototgraaf F. Hazelhoff maar aanleiding vain Reimier Gerrit sen, wiens werk kleurrijk wordt overgebracht. Minder enthousiast is Coumans over de rondtrekkende tentoonstel ling met portretkunst vara Karsh; wél over het gezicht van 5 fotografen, die in Weert exposeerden. De serie naaktfo to's van, de Zweed Hiirsch, de l'Espdimasse (over het •et en de debutant H. Roozenidaal vallen ook duiiideiMjk dn de prijzen. Het dis allemaal mooi en overvloedig geïllustreerd. Bovendien veel .informatie met o.a. een test van 4 objectieven voor de Mai- miya RB 67 en een test vani de Nitoom F-2 met motor drive. (Foto. postbus 4, Doetin- chem). JEUGD EN CULTUUK-7 De Franse wijsgeer Levinas wordt a-ara de hand van het thema rond het menselijk ge laat door Luk Bouckaert in zichtelijker gemaakt; een be langrijke bijdrage voor het in troduceren van deze uitmun tende, maar moeilijk toegan kelijke wiijsgeer. Dick Ouwen- dijk tekent een portret van Amerikaanse films n.a.v. Mar lon Brand», die geen Oscar wilde. Dr. J. Buskes herdenkt Martin Luther King, die 5 jaar geledien vermoord werd; Jelite Rep vraagt zich af of Indianen blanken kunnen helpen en Chris Blankenburgh analyseert de crisis in Ulster. (J. en C. Oedeksïvenstr. 37 Borgerhout- Antwerpen). RAAM-94 „Het vergaat de literatuur als de gelovige die begint met Adam en Eva voor fahel te verslijten en ein digt miet die dood van God" schrijft Jacques Kruithof in zijn bijidrage „FUationaliteit' Het maakt deel uit van dit thema-nummer over het cultu rele belang van literatuur en de implicaties daarvan voor de literatuurstudie. J. J. Wesselo schrijft in dit verband over geëngageerd oordelen („in het anti-engagement bezit onze cultuur vooralsno-g haar groot ste artistiek-creatieve moge lijkheden") en Eldert Willems begint een Kroniek van de poëzie (-nieuw-realisitiische va rianten). Jan Cartens schreef „Bevrijding", waarin -eein stuk jeugdfrustratie naar de oorlog wordt teruggedraaid en Mi chael Tophoff schreef het ver haal „Een ruimte voor pijri n.a.v. een verblijf in een boeddhistisch centrum. Poëzie van Martin de Jong, Mamiuel Kneepkens en Anton Korte- weg. (Raam, Nieuwe Gracht, 24a Utrecht). STREVEN-8 Een drietal artikelen over China, over de economische organisatie door Cath. Morin en Fr. Lesteiridin; over de vrouw door M. Lai en kerk-god-sdienist door L. Lada- ny. Welke elementen er mee speten in de verhouding tussen Japara en de Sovjet-Unie wordlt besproken door L. Biar- talitis. terwijl A. de Neve de taaiheid van de religie in de USSR analyseert. De tegen stelling jood-niiet jood is on derwerp van het nieuwe boek van Chaim potok „My name is Asher Lev", dat door M. v. Tijn wordt ingeleid. Er is in de literatuur nog geen sprake van een nieuwe generatie, meent Kees Fens in een Ter zijde. Robert Ho-tz tenslotte bespreekt de houding van Mark-in ten opzichte van Sols- jeniitzyn. (Streven, postbus 233, Den Bosch). JEUGD EN SAMENLE- VING-5 Hoe komt het toch, dat de commercie slaagt, waar idealisme faalt, vraagt Corn. Verhoeven zich af in „Dubieus idealisme'waarin hij de schijn-progressiviteit van de abstra-ote idealist hekelt. In de bijdrage „Het doorbreken van voordelen rond homoseksuali teit", pleit Hermans Beks voor maatschappelij ke-j uridis-che erkenning van andere relatie vormen dan het gezin, in het bijzonder van homofiele rela ties. In het artikel Vrouwene mancipatie én gezinseman-cipa- tie tracht Lène Dresen Coen- ders nader uit te werken, waarom een aparte vrouwene mancipatie haar onwerkelijk toeschijnt. Bram Buunk gaat in op het boek van Kooy over Jeugd en seksualiteit tegen de jaren zeventig; met name ook op de over-romantische instel ling van veel jongeren t.a.v. het huwelijk en de vaak nega tieve houding t.a.v. homofilie. In de rubriek Kommentaar wordt de vraag gesteld: Blijft een open sociaal-pedagogische academie een hersenschim? (J. en S. Maliesingel 13. Utrecht). UTRECHT (ANP) „Ik heb er begrip voor dat men waarschuwt tegen de kwalijke gevolgen van onnodig ziekte verzuim en oneigenlijk ge bruik van sociale verzekerin gen. Het gaat hierbij om een zekere vorm van diefstal ten nadele van onze gemeen schap". Dat zei prof. dr. N. Speijer, voorzitter van de Ne derlandse vereniging voor soci aal pedagogische zorg, giste ren op de jaarvergadering van zijn organisatie in Utrecht. Prof. S-peijer bepleitte dat men in de gezondheidszorg de hand in eigen boezem moet gaan stken om de efficiency van de organisatie op te voe ren. „Wij moeten ernst maken met het voorkomen van wat ons als diefstal zou kunnen worden verweten en uiterst efficiënt gaian werken. Niet ten onrechte heeft men kort geleden ook de vaak volkomen overbodige wachttijd van vele patiënten dm ziekenhuiizen, bij spreekuren, in wachtkamers, en aam loketten diefstal van tijd ten koste van onze samen leving genoemd". Overigens zal men die effi ciency moeten richten op het tot recht laten komen vam alle menselijke waarden. Uiterste technische doelmatig heid in een beschuttende werk plaats die onvoldoende levens geluk schenkt aan de gehan dicapten en uiterst praktische doelmatigheid in de beleids vorming en uitvoering van het maatschappelijk werk waar mee de ethische of religieuze aspecten van de pupillen en hun familie zou worden ver waarloosd zijn verfoeilijk, meendie hij. (Van een onzer verslaggevers) BREDA Naast de be staande fabriek voor epoxy- spuitpoedercoatings is een de zer dagen bij Wagemakers' Lakfabrieken N.V. te Breda een tweede fabriek voor spuit- poeders in gebruik genomen. In deze fabriek zullen uitslui tend spuitpoeders op basis van polyesterhars worden geprodu ceerd. Deze poeders worden behalve door een goede me chanische en chemische resis tentie, eigenschappen waaro ver ook de epoxycoatings be schikken gekenmerkt door een uitstekende buitenduur zaamheid. De nieuwe fabriek werd ge bouwd om te kunnen voorzien in de groeiende vraag van in dustrieën, die zich bezighou den met de fabricage van me talen bouwcomponenten. Bo vendien worden door Wage makers' interessante toekom stige afzetmogelijkheden voor spuitpoeders op basis van po lyesterhars gezien in de auto mobielindustrie. Wagemakers is de enige spuitpoederfabrikant in Ne derland en ook de enige vesti ging van het Farbwerke Hoechst-concern, die deze coa tings produceert. papier iw pen Brieven voor deze rubriek moeten mtet volledige naam en adre» worden ondertekend. Bij publikatie zullen dezo vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan b?f de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen •em is met inhoud, cq. strekking. Nog even terugkomend op de enerverende en vooral ook sfeervolle cupfinale in de Rot terdamse kuip, moeten mij toch een paar dingen van hart. Als Rotterdammer, jarenlang Feyenoord-supporter, is het mij al dikwijls opgevallen hoe mensen die zich NAC-suppor- ters noemen, kleinerend over de prachtige prestatie van hun club spreken. In gesprekken komt men steeds terug op de matige verrichtingen van NAC in de competitie. Dit in tegen stelling met het Engelse voet balpubliek dat de prestaties geleverd in de competitie en voor de beker volkomen ge scheiden weet te houden. In Engeland zegt men dat competitie en bekervoetbal ab soluut niet met elkaar te ver gelijken zijn, en m.i. terecht. Ik heb jarenlang in Enge land gewoond en weet uit ei gen ervaring hoe populair de bekerwedstrijden daar zijn. Het is niet alleen omdat de wedstrijden voor de F.A. Cup al zijn begonnen in 1872, dus ouder zijn als de Football Lea gue, 1888, maar vooral gaat er van de bekerwedstrijden zo'n aantrekkingskracht uit omdat het een z.g.n. knock-out com petitie is, een competitie waarin in één wedstrijd wordt beslist of men verder gaat of afvalt. De Engelsen zeggen dat daardoor het voetbal veel spontaner wordt, minder bere kenend dan in de competitie, waarin men thuis en uit speelt. De belangstelling voor de beker is dan ook groter dan voor de competitie en als, zoals dit jaar, geen uitgespro ken topclub de finale haalt en zelfs de cup wint (Sunder land), dan is d ebewondering van het neutrale publiek voor dat minder bekende clubje des te groter. Men beseft daar dat een te am dat veel minder technische kwaliteiten heeft dan de uit gesproken topclubs, een ge weldige krachtinspanning moet hebben geleverd om zo ver te komen. Ik heb na de Engelse cupfinal speciale voet balcouranten gestuurd gekre gen uit Sunderland. Eén van deze couranten schreef: „Team heeft de stad Sunderland weer op de kaart gebracht". Dit als voorbeeld nemend, hoop ik dat de NAC-supporters, en vooral degenen die zoveel kritiek hebben op de prestatie in de competitie, eens beter gaan beseffen hoeveel inspanning en inzet het NAC moet heb ben gekost om zo ver te ko men. Juist door hun mindere technische kwaliteiten dan Ajax, Sparta, en FC Den Haag. LOS ANGELES (AP) George Franklin Getty, de oudste zoon van de oliemiljar dair J. Paul Getty, is overle den. De politie stelt een on derzoek in naar de doodsoor zaak en wü niets zeggen over geruchten, dat Getty jr. ver moedelijk door een messteek werd gewond. Een politie woordvoerder verklaarde, dat de 48 jaar oude Getty jr., w- ce-president van Getty Oil co in het Queen of Angels zie kenhuis werd opgenomen met een trauma in zijn borst. De woordvoerder wilde daarop niet dieper ingaan. WASHINGTON (Rtr.) De 47-jarige attaché voor cul turele zaken en voorlichting van de Zuidkoreaanse ambas sade in Washington, Jaii Hyon Lee, heeft ontslag genomen en het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken ver zocht om een vergunning in de Verenigde Staten te mogen blijven. Lee vreest vergel dingsmaatregelen van de Zuidkoreaanse inüdhtinfian- dienst. BREDA J. C. STOLK (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15