.PAKIJS" TOONT AAN: EUROPESE INDUSTRIE STERK IN OPKOMST
Opvallende ontwikkelingen in
I Dollarcrisis indicatie economische
macht van multi-nationals
BEGIN AANLEG SGH1PH0LLUN NOG DIT JAAR
de luchtvaart
Péfrale Hahn
beschermt
uw haargrens
gevangen
inde
zenuw
slopende
spanning!
cirkel?
n
PROMOVENDUS TE TILBURG:
Amsterdamse effectenbeurs
Zitu
ONTEUR
Berg Co.
financiën
economie
1wmÊsmmm
KOSTEN
CONCORDE
anp-beurs
overzicht
HEINEKEN
EN MATUBEL
HOGER
Woensdag 30 mei 1973
j 's-hertogenbosch
inische School afdeling
r en ervaring met werk-
■Tondse laagspanningsnet-
stelling in vast en pen-
ring onder gunstige ar-
ichten aan de directie van
posch.
ig?
t(8m.
-227m
-283m.
-339m
-424m.
ussenl.
tot
00
en le-
antoor
l'burg,
180 -
regeld
rmatie
Het faillissement van C.l
Bleuzé, Westerkim 19, J
Prinsenbeek is op 25 meil
1973 geëindigd door het
verbindend worden van de
enige uitdelingslij st.
Breda, Parkstraat 8
Mr. A. M. van Tilburg,
Curator.
Kosteloos
54,14
13,41
1.60
1,94
S0.13
2.61
V>,52
44,35
I ienst.
'n HUIS
'n HYPOTHEEK??
'n TAXATIE
'n VERZEKERING?
(Anno 1 896)
Nw. Ginnekenstraat 43
Tel. 01 600-24421*-Breda
te
ssen
el ijk
>ret-
nyn.
?iten
Min.
aaff-
17.
it te
•eist,
aan:
9 te
n 13
Bij beschikking van de Ar-1
rondissementsrechtbank te I
Middelburg d.d. 16 mei '731
is Maatje Geertruida Rotte,
wonende te Middelburg,
wegens een geestelijke
i stoornis onder curatele
j steld, met benoeming van I
j jeertruida Bravenboer, Re-
j sedastraat 18 te Breda tot I
curatrice en van Neeltje I
Johanna Rotte, Provinciale 1
Weg 7 te Heeswijk, post
Montfoort, tot toeziend cu- j
ratrice.
Mr. M. Adriaanse-Quint
procureur.
Verkrijgbaar bij uw
apotheker of drog'5.
(Van een onzer
verslaggevers)
TILBURG „De omvang
I van de valutaspeculatie door
multi-nationale ondernemin
gen tijdens de recente dollar-
1 crisis vormt een indicatie
van de grote economische
macht van deze multi-natio-
nals op de internationale va
lutamarkten ten opzichte van
de nationale monetaire auto
riteiten". Dat is een van de
stellingen van drs. H. A. A. M.
I Thoben.
Hij promoveert vandaag
I tot doctor in de economische
wetenschappen aan de Ka
tholieke Hogeschool te Til
burg. Zijn promotor is prof.
dr. Th.C.M.J. v.d. Klundert.
Zijn proefschrift, waaraan
hij twee jaar heeft gewerkt,
is gebaseerd op een speciale
theoretische toetsing van de
betekenis van het heterogene
kapitaal in de internationale
handel. De heer Thoben is
van de geldende theorieën op
dit gebied afgeweken. Hij
meent dat die onder andere
door de opkomst van de mul
ti-nationale ondernemingen
niet volledig meer opgaan.
De economische werkelijk
heid is anders, zo stelt hij.
En die blijkt af te wijken
van de bestaande economi-
I sche theorie.
Hij wijst in dit verband op
het feit dat de tariefbepalin
gen van de ontwikkelde lan
den het de onderontwikkelde
landen vrijwel onmogelijk
maken, zich tot industrielan
den te ontwikkelen. Slechts
twintig procent van de to
tale export van de ontwikke
lingslanden bestaat uit half
fabrikaten en eindproduk-
ten. De import van die pro-
dukten in de ontwikkelings
landen wordt door hoge ta
riefmuren bemoeilijkt. Die
ontwikkelde landen kennen
verder als regel geen invoer
tarieven voor grondstoffen.
De ontwikkelingslanden zijn
echter uitsluitend van hun
grondstoffen afhankelijk.
Daar komt nog bij dat de
eigen markten van die lan
den over het algemeen wei
nig koopkracht hebben. Dat
alles stimuleert de industria
lisatie van de ontwikkelings
landen niet.
De economische theorie van
de handel gaat er echter nog
steeds van uit, dat alleen
eindprodukten voor onmid
dellijke consumptie verhan
deld worden. Daardoor kun
nen de gevolgen van handels
politieke maatregelen
slechts geanaliseerd worden
voor zover het de handel in
eindprodukten betreft. De
rijke landen importeren over
het algemeen grondstoffen,
vrij van invoerrechten.
De heer Thoben ontwik
kelt een realistische theorie
van de internationale han
del. In die theorie is plaats
voor zowel handel in grond
stoffen en halffabrikaten als
industriële eindprodukten.
Hij wijst er op dat zijn theo
rie vanuit een ander gezichts
punt gezien, tot op zekere
hoogte beschouwd zal kun
nen worden als een beschei
den aanzet tot een theoreti
sche verklaring van het eco
nomisch gedrag van de
steeds meer bekritiseerde
multinationale ondernemin
gen. Hij wijst er daarbij ook
op dat exact cijfermateriaal
op dit punt nauwelijks aan
wezig is.
Toch mag men stellen dat
een zeer belangrijk deel van
de wereldhandelsstromen ge
reguleerd wordt bimien het
eoncernverband van deze
multi-nationals. Zo worden
bij voorbeeld in de automo
bielindustrie verschillende
onderdelen in diverse landen
geproduceerd, om tenslotte
weer in een ander land als
halffabrikaat te worden
geïmporteerd en tot eindpro-
dukt te worden geassem
bleerd om eventueel vervol
gens weer te worden geëx
porteerd.
(Van onze red. binnenland)
DEN HAAG De regering
heeft besloten nog dit jaar een
b(|in te laten maken met de
aanleg van de Schiphollijn. De
tosten van deze nieuwe rail-
verbinding zijn, uitgaande van
let prijspeil van 1972 en ex-
dusief de rente tijdens de
bouw, geraamd op 590 miljoen
gulden.
De bouw van de totale
spoorlijn die Amsterdam Via
Schiphol een nieuwe verbin
ding geeft met Leiden en Den
Haag, zal acht jaar duren.
Voor de financiering van de
Sohipholilijn is de regeling
aangehouden die ook geldt
voor de aanleg van. de Zoeter-
meerlijn: de helft van het be
drag zal komen uit de aande
len, die de Nederlandse Spoor
wegen bij het rijk plaatsen, de
andere helft wordt gefinan
cierd uit leningen, die de NS
sluit.
De regering meent, dat een
beslissing over de aanleg van
de Schipholldjn niet langer
kan worden uitgesteld. De
ontwikkelingen in het Europe
se en intercontinentale lucht
verkeer tonen aan, dait om
streeks 1980 Scihtphol zeker
vijftien miljoen Luchtreizigers
krijgt te verwerken. Dat is
driemaal meer dan het in 1970
berekende aantal van vijf mil
joen reizigers. Bovendien
wordt een beslissing over de
Schiipih-oUijn een belangrijke
bijdrage voor het behoud van
de toegankelijkheid van het
centrum van Amsterdam en
voor de toekomstige afwikke
ling van het verkeer in de
randstand.
PARIJS Wie de Parijse luchtvaartsalon (met zijn ruim 600 exposanten uit
21 landen, nog altijd de grootste „luchtvaartbeurs" ter wereld) al jarenlang
bezoekt, kan een viertal opvallende ontwikkelingen niet zijn ontgaan.
1. De frequentie waarmee de internationale luchtvaartindustrie
nieuwe vliegtuigontwerpen levert, neemt de laatste jaren
sterk af.
2. Tegelijk daarmee stijgt het aantal voorbeelden van inter
nationale samenwerking.
3. De belangstelling voor de ruimtevaart is wat afgenomen,
maar het aandeel van de, deels uit de ruimtevaart voort
komende, „black-boxes" en de vliegtuiguitrusting in het
algemeen, wordt van keer tot keer groter op de Parijse
super-expositie.
4. De opkomst van de Europese luchtvaartindustrie en het steeds
bekwamer weerwerk dat deze industrie ten beste geeft
tegenover de machtige Amerikaanse „aerospace"-industrie.
Daarbij kan voor dit jaar
ook nog worden opgemerkt
dat de militaire sector erg rus
tig is en geheel wordt over
vleugeld door de civiele lucht
vaart. Dat kan echter wel toe
val zijn. Echt nieuw is alleen
de Amerikaanse F-14 Tomcat,
een ontzaglijk duur bul, waar
voor in West-Europa geen za
kelijke belangstelling is. Bele
gen nieuws bracht nog North
rop met zijn model op ware
grootte van de „Cobra' (een
vliegtuig dat de Amerikaanse
fabriek ook aan Nederland
hoopt te slijten) en met de
„Tiger", een wat snellere ver
sie van de nu ook in Neder
land gebruikte F-5, die behalve
voor de Amerikaanse lucht
macht (450 stuks) vooral pok
bestemd schijnt te zijn om te
worden weggegeven aan arme
maar bevriende landen die
zelf geen straaljagei-s kunnen
kopen.
Terug naar de civiele sector
en naar de bovengenoemde
vier ontwikkelingen, die on
derling met elkaar verband
houden.
Het ontwikkelen van werke
lijk nieuwe vliegtuigen is zo
duur geworden dat dit op
zichzelf al een rem betekent
op de in de luchtvaart traditi
onele ontwikkelinigsdrift.
De ontwikkeling van de
Concorde bijvoorbeeld, kostte
tot nu toe 8 miljard gulden,
een fabelachtig bedrag dat de
vraag rechtvaardigt of dat
geld er wed ooit zal uitkomen.
Ook een lucbtvaartreus als
Amerika heeft de grenzen van
zijn mogelijkheden wat dit be
treft in zicht gekregen. Het
SST-project (het Amerikaanse
antwoord op de Concorde)
moest worden geschrapt omdat
de Amerikaanse economie, die
al een oorlog te torsen had, dit
vliegtuig er niet meer. bij kon
hebben. Mooie praatjes die
met dat schrappen gepaard
gingen, als „de overbodigheid
van dit vliegtuig en zijn belas
ting van het milieu", moet
men met een korrel zout ne
men, want nu de oorlog is
geëindigd, wordt er in Ameri
ka weer voorzichtig over de
SST gesproken. Er heeft zich
al een industrie kandidaat ge
steld: Rockwell Internatio
nal.
De president-directeur van
dit concern, mr. Willard Rock
well, zei deze week in Parijs
dat zijn onderneming een
„tweede generatie supersone
vliegtuigen wilde bouwen".
Hij zei er echter bij dat hij
dat graag samen met de huidi
ge Concordebouwers zou doen.
Zo'n Europees Amerikaans
projectpartnerschap zou hoe
opzienbarend in dit stadium
ook een logische voortzet
ting zijn van wat in West-
Europa al jarenlang gepro
beerd wordt en dat nu echt
volwassen, rijpe vruchten be
gint af te werpen: projectsa-
menwerking, soms gevolgd of
voorafgegaan door fusies.
De samenwerking in Europa
is op gang gekomen m de
jaren vijftig en zestig toen in
ternationale consortiums de
bouw van militaire vliegtuigen
ter hand namen. Het Starfigh-
terproject was daarvan het
meest sprekende voorbeeld.
Daarna ontstonden kleinere
samenwerkingsprojecten op
basis van eigen research.
Tenslotte liep dat uit op het
technologisch en organisato
risch zeer geslaagde Air'
busproject, waarvan industrie-
en in vijf landen (Engeland.
Frankrijk, Duitsland, Neder
land en Spanje) en vier rege
ringen (de laatste vier) deel
nemen.
De bedragen die gemoeid
zijn met het ontwikkelen van
nieuwe vliegtuigen, mogen fa
belachtig zijn, niet minder dan
astronomisch hoog Is het be
drag dat de wereld in de ko
mende Hen jaar aan lucht- en
ruimtevaart naar schatting zal
gaan uitgeven: 450 a 500 mil
jard.
Zelfs de „Concorde" zal er
ingaan als koek, zegt WBla-rd
Rockwell: „Als BOAC en Air
France supersoon gaan vliegen
tussen de VS en Europa, dan
kunnen de Amerikaanse lucht
vaartmaatschappij en doodeen
voudig niet achterblijven. Zij
zijn gedwongen om de Concor
de dan ook te kopen".
Dat is een duidelijke Ameri
kaanse bevestiging van wat de
Concorde-makers zijn blijven
beweren, -ondanks de in de
internationale pers veelbespro
ken opzeggingen en annulerin
gen van de kant van diezelfde
Amerikaanse luchtlijnen. En
waarom zouden Rockwell en
de Concorde-bouwers geen ge
lijk hebben?
Het zou niet de eerste keer
zijn dat luchtreders nieuwe
ontwikkelingen trachten tegen
te houden omdat zij de inves-
teringslast meestal terecht
vrezen.
De stoomtrein is er ook ge
komen en een nog veel
sprekender voorbeeld ook
de eerste generatie str-aalpas-
sagiersvliegtui-gen. Ook die
kwamen „veel te vroeg" voor
de luchtreders.
Blijft, wat de Concorde be
treft, de kwestie van de mi
lieubelasting. Daar zullen de
bouwers en in tweede instan
tie de luchtreders, alleen maar
wat aan doen als anderen hen
daartoe dwingen.
WIM KOCK
scheepsberichten
Achilles 23 430 zw Azoren
nr Matanzas, Acila 28 250
wzw Ouessan-t nr Rotterdam,
Acmeac 29 te Snellhaven
verw. Alkmaar 29 100 zzw
Brisbane nr Tokyuama, Antil-
la Cape 29 te Houston verw.,
Archimedes 28 870 no Para
maribo nr Triest, Ares 29 vn
Livorno nr Genua, Atys 29 in
Zoeloe Zee nr Miri, Batjan 28
150 zzw Las Palmas nr Bilbao,
Bengalen 28 60 zw Kp Finis-
terre nr Kaapstad, Bilderdijk
28 vn Savannah nr Houston,
Capisteria 28 240 o Beira nr
Tenerife, Cartago 28 480
zzw Bermuda nr Cristobal,
Chiriqui 29 35 z Kingston nr
Cortes, Chiron 28 vn Maracai-
bo nr La Salina, Copan 28 400
o Cape Kennedy nr Armuelles,
Coral Maeandra 29 van Ant
werpen nr IJmuiden, Cumulus
25 1600 w Beachy nr Whan-
grei, Dione 28 70 nw Kp Blan-
ca nr Bonny, Dordrecht 28 390
zo Okinawa nr Kobe, Dosina
28 te Essider, Duivendrecht 28
480 zzo Mauritius nr Kapstad,
Eemhaven 29 vn Rotterdam nr
Marseille, Esso Boneira 28 200
ozo Beira nr Rotterdam, Free
town 27 wi Cotonau nr Douala,
Gooiland 28 200 zo Tenerife
nr Amsterdam, Gulf Hollander
28 90 wnw Monrovia nr Ca-
binda, Hagno 29 vn Rotterdam
nr Le Havre, Hercules 28 180
wzw Ouessant nr Rotterdam,
Holendrecht 28 vn Sorel nr
Philadelphia, Hollandsbrink 28
200 nw Acapulco nr Callao,
Illias 29 30 ozo Kp Degata nr
Genua, Kaap Hoorn 29 vn
New York nr Curasao, Kabyl-
lia 28 300 w Cokos Eil nr
Southwest Rock, Khasiella 29
130 o Nassau nr Jacksonville,
Koratia 23 250 zzw Bombay nr
Singapore, Kosicia 28 540 zw
Wake nr Honolulu, Kreon 28
vn Port au Prince nr Nassau,
Krypto» 28 vn Piraeus nr
Akrotini, Ladon 25 vn New
York nr Kingston, Lalibella 28
4s0 wnw Flores nr Rotterdam,
Loirelloyd 29 vn Apia nr Nou
mea, Loppersum 28 vn Balba-
o nr Noumea, Lovellia 29 645
wzw Adelaide nr Sydney, Ly-
caon 28 320 nw Kaapstad nr
Hamburg, Marnelloyd 28 vn
Mombasa n-r Rotterdam, Meer-
dreeht 28 240 nno Flores nr La
Coruna, Merseylloyd 28 600 z
Ascenion nr Kaapstad, Mer-
welloyd 28 vn Bremen nr Ant
werpen, Neder Ebro 29 vn
Acapulco nr Balboa, Neder
Lek 28 480 zw Galapagos nr
Balboa, Neder Rhóne 26 40 no
Eastkmdon nr Dar es Sa-
laaim, Nedlloyd Carwell 28 400
no St. Helena nr Rotterdam,
Nedlloyd Dejima 28 1080 zw
Vancouver nr Rotterdam,
Nedlloyd Kembla 28 vn Bel-
lingham nr Eureka, Nedlloyd
Nile 28 vn Douala nr Abdij an,
Neptunus 23 180 zzo Bermuda
nr Rotterdam, Nieuw Am
sterdam 28 vn Port Everglades
nr Curasao, Nijkerk 28 vn
Koeweit n-r Abadan, Ommen-
kerk 29 70 nw Cape Blanc nr
Kaapstad, Patro 28 35 wnw La
Coruna nr Teesport, Petra 28
vn Ashkelon nr Sarroch, Pool
ster 28 vn Vybor.g nr Conakry,
Rotte 28 95 nw Okinawa nr
Kawasaki, Rijn 29 1600 o To
kio nr Na-goya, Rijnborg 28 vn
Amsterdam nr Delfzijl, Safo-
cean Adelaide 28 vn Geelong
nr Adelaide, Safocean Auck
land 29 te Port Elizabeth
verw., Schelpwijk 28 vn Shu-
aiba nr Visakhapatuam,
Schielloyd 29 te Marseille.
Straat Clement 29 80 z Mel
bourne nr Port Louis, Straat
Colombo 28 350 zzo Nieuw-
Guinea nr Manilla, Straat
Cook 28 900 w Perth nr Port
Elizabeth, Straat Cumberland
28 40 ono Townsville nr Dja
karta, Straat Honshu 23 950 w
Luderitz baai nr Kaapstad,
Straat Johore 28 vn Co-lombo
nr Bombay, Straat Madura 29
40 w Maldiven Eilanden nr
Mahe, Straat Magelhaen 27 te
Shanghai verw., Straat Mo
zambique 28 50 o Durban nr
Hongkong, Straat Nagoya 28
340 z Reunion nr Durban,
Straat Towa 28 204 wzw Sa-
bang n-r Durban, Tjitarum 28
310 wnw Kaapstad nr Rio
Grande, Toloa 25 vn Go-lfitc nr
Los Angeles, Toltec 26 vn Te-
la nr New Orleans, Trident
Amsterdam 29 vn Laguaira nr
Puerto Cabello, Ulysses 28 450
o Belize nr Belize, Vlieland 28
vn Puerto Cortes nr Puente
Cardon, Waardrecht 29 670
ono Mauritius nr Kaapstad,
Wieldrecht 28 270 o Palem-
bang nr Fremantle, Wonogiri
28 100 n Soerabaja nr Port
Kelang, Zuiderkerk 28 vn Bu
enos Aires nr Pta. Arenas.
Anne Broere 2*7 vn Rotter
dam nr Felixstowe, Dutch Ma
te 28 vn Rotterdam nr Gran
gemouth, Fiducia pass 27 Dy
ke nr Duinkerken.
(ADVERTENTIE)
Haargroeimiddelen
""bestaan niet. Pétrole
Hahn zorgt dat u ffoudt
vrat u hebt. Gewoon ettcö
morgen inmasseren.
Uit de lies met het rodo
etiket.
Imp. Roparko, Rotterdam.TeUMO 1f 95 48
DINSDAG 29 MEI 1973
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten, b bieden
o ex claim, e =es dividend
Actieve aandelen
handel en industrie
18,10 75,50
asii lm 368,00 365,00
ialro UI 03,30 52^5
i.Olubüel 750 261,00
Ml-Mlj J 25 139,00 138,50
Ooniscte f. J a 152,00 150,60
Dordlscüe ra-rel. -»
HeineOen U. ai 268,90 272,50
jtareteo J 35 m00 2g4 5Q
hi.u y aoo 213,00 220.00
UI ,9,50
J 100 (om)
div. "73 (om)
ld. eert.
79,50
Calma dragees
van Natfermann
bevrijden u.
KUÜ 100
Kon.UUe 20
KNSM too
Mat. Ned. io
°nuneren Cert
Philips 110
Sobtco 50
telim- so
Sjteep, ■ÜD j 50
t 20
97,00
108,00
123,30
181,50
70,20
356,00
64,70
245,50
162,00
145,10
151,40
96,50
107,00
122,60
181,50
70,50
356,00
54,80
245,40
162,00
151),00
150,00
Actieve obligaties
staatsleningei
winKeiiers
en consumenten
vinden elkaar
in deze krant
8 Ned.6a-a4
8 IdNHtó
8 td U-U6
8 ld I01.«5
8 ld Mi
8 ld Mij
8 ld 63-76
8 ld 70-77
ft ld 71-86
ft ld 70-78
ft ld 63-94
ft ld 71-96
ft ld 72-37
ft- ld 71-81
ld
ld 661.91
1 id 8611
ld 63-94
ft ld 681-93
ft ld 681J
ft ld 68111
ft ld 681V
ft ld. 66-91
ft ld 674)2
8 ld 67.92
1,1 ®"-90
ft ld. 651-90
ft ld 641-89
5V« ld 64H
8 ld 64-94
ft ld 58-83
ft ld 53-89
ft ld 601-85
ft ld 601|
ft ld 63-93
ft ld 64-74
ft ld 59.84
ft ld 60.W,
ft ld 61.öl
la 831-3.
11 ld Kin
4 U 81 8fe
tt-ft
ft ld v<
in
ÏV «o 31
102,60
102,80
102,60
103.00
104,10
104,20
105,20
105,20
101,60
103,10
99,80
99,80
99,80
100,60
97,60
96,70
96,50
96,60
91.60
91,60
91.60
91,60
92,40
9U.00
88,00
90,30
90,30
87,50
87,40
83,50
89,00
83,50
87,60
82,70
81,40
100,00
87,80
81,00
80,50
102,60
102,80
102,60
102,90
104,10
104,20
105,20
105,20
101,50
103,00
99,90
99,80
99,70
100,50
97,90
96,60
96,20
96,40
91,60
91,60
91,60
91,60
92,50
90,00
88,30
90,30
90,30
87,70
87,60
83,50
89,00
83,50
87,60
82,70
81,30
100.00
87,50
81,10
80,50
iV. ld 53
mtat
sy* id i
i'/i id 5
iy« id s
id f
W ld 6
3 ld i
8 id 37-a
3 id grb 46
3 ld «7-76
3 Ndnd, S7
iff A'dam 47
m id 4a
5% K'dam 65
4 y«ld S3
tf*/i BNU 70-95
Ütt ld 70-85
l1/' ld 70-85
td 70-96
aö 69-76
td 69-94
ld 71-96
72-97
j PU id 70-79
ld 22-81
JM> td 73-98
7Vb ld. 72-97
2 Va td 71-79
td 73-98
7 ld 661-91
1 ld 6611
3 td 66IV
2 td 72-97
7 id 73-83
ii'/é ld 67-92
ld 68-93
6/7 ld 72-82
6 y2 ld 67-92
6% ld 67-92
6 53-82
6 id 651-90
id 6511
5% ld 651*96
5»,i id 65L
5% ld 65-90
5V» ld -" 83
5»/« ld 64-89
57* td 65-96
L ld 58-88
5 ïd 64-89
4'/« td 58-88
iVa id 58-89
4id 59-81,
4H ld 00-85
iVi ld 62-92
4V6 ld 62-93
4V« ld 52-77
87,00
82,80
71,00
75,00
75,50
75,10
85,40
83,20
71,10
75,10
75,20
75,00
85,40
91,80 91,80b
87,80 87,80
88,00 88,20
98,20 98,20
92,20
89,20 89,2
79,90 79,90
79.40 79,40
34,80
79.11'
(«.8'
84,70
79,30
«80
60
30
108,70
105,60
104,70
104,30
103,70
102,50
102,70
102,50
101,60
101,80
100,50
99,80
99,70
96,40
97,20
95,60,
95,50
94,80
98,40
93.50
92,90
98,50
91,70
89,90
95,30
91,30
91,00
89,30
89,50
88,10
91,40
87.10
86,70
86,40
85,90
86,10
84,30
88,70
87,60
81,70
81,70
95,50
108,80
105,50
104,70
104,40
103,70
102,50
102,70
102,60
101,50
101,80
100,40
99,70
99,80
96,50
07,10
95,60
95,50
94,90
98,55
93.60
93,10
98,50
91,70
89,70
95,30
91,40
91,10
89,40
89,60
88,20
91,55
87,20
86,80
86,50
85,80
86,00
84,00
88,60
87,60
81,60
81,60
95,50
Obligaties banken
81/» ABN 70-76
102,30
102,50
8 td 70-76
101,60
101,70
8 ld 71-86
102,20, 102,00
AmLo69-75
102,00
101,60
8 td 69-76
101,80
101,70
8 ld 70-78
101,50
101,75
7 i ld 71-76
101,20
101,10
VA ld 71-86
101,80
102,00
ld 73-80
98,60
98,60
7vS Mees H 72
99,30
99,50
BNU rep 52
226,50
227,50
7 "a bxp Fin 66
100,30
i/casr PI
101,20
100,00
ai nkMld
100.00
100.20
5y ld 65
94,30
94,20
7 Natlnv 72
8 NMfc 70
i*/t td tcap 72
IV» NOB 73
■t td «e
6 64
8 N. at set.
öfs (tin I Uisc
8 Slav .13 71
>3,60
5,50
102,60 101,90
93,80
99,00
95,50
90,00
101,50 101,50
103,00 103,00
101,80 102,00
Hypotheek banken
7 UtU.1 .HK7Z
95,15
7 ld Q
100,10
100,30
6 ld DW
89,50
89,25
4Z« ld X-&A
81,80
81,90
4M ld DL
84,00
84,00
8 Rail 71
IV» td 72
8 Westl UZ
101,75
101,75a
6 X
88,70
88,80
3 td pbr
101,00
101,00
jjffe We.lltr.70
103,00
103,00
m td. 70
101,60
101,60
8 ld
101,05
100,80
iy. td 72
95,05
98,50
P t td 71 1
98.50
98,80
IV» td 71 UI
72
98,50
95,30
HVs td. pbr
100,00
99,60
ScbJi.N'*d
91,50
91,50
Handel, ihdustne er. -üv.
4Vs Akzo
OS j».
92,50
4y» Akzo-Phar
90,00
90,00
Alb.Heljn
Uffc BOZ
103,80
103,80
8V« td
102,00
101,60
8V* Bredero VU
101,00
101,00
81/* Bredero VB
101,75
101,80
IV» td
97,10b
97,50b
8 BrJPetr.
103,00
103,00b
V/4 id 66
99,05
99,05
VA td 72
97,70
97,50
6 id. 65
95,30
95,30
Ceeborn
113,00a
112,00a
7*/» CMC 72
93,25b
6*/« td 67
91,00a
8 Elsevier
101,80
101,80
7 Hein.Blei
98,50
98,00
8 Hoogov 71
101,80
101,90
8 id 72
101,80
101,90
6H id 66
96,70
96,70
5Vo Indola
94,80
95,00b
6 Kon.Zout
95,50
95,60
4*/i Koudijs
93,00
6V4 Meneba 66
92,80
5 Nederb
93,50
&V» N.UasG 7j
104,25
104,20
$V» ld 15j
104,10
104,20
8V ld 70
105,50
105,50
8 ld. 71
102,00
102,10
8 ld 72
101,90
101,50
7»/4 ld 72
100,70
100,50
7 f*. ld 69
100,00
100,00
7»/« id 66
98,10
97,80
VA ld 73
98,70
98,70
6ft ld 6b
95,10
95,10
6V» ld 68
92,40
92,60
5»/4 ld 65
95,25
95,20
6Mi N-Staat'
92,10
91,60
7 Ovlng-D-S
101,50
8'/» Pakb. 70
104,50
104,50a
7 ld 68
94,30
94,10
7 ld 72
94,00
93,80
id BIH
97,50a
97,50b
6& in 67
91,80
92,00b
5% It 64
i'u ia si
V/4 fectuney
3 Peen O
8 Philips72
4 ld 51
5V» Pont Bont
6 PUiüM 57
5% U) 58
5 td 68
6 PUttM 57
3 id 04
IV. ld V
VA Kt.Antw.
flff Kl.Itljnpijp
5y* td 58
4% ld. 67
7% RijnJScheld
b SchlpboJ
5ff Scholt B 65
ihfc scbolf H 63
sy* Shell 71
W ia 12
8.9 SBV 72
8*/« ld 70
6 Smltn 65
7»/» l'HY 72
V/t XotaJ 72
8 CJnilcv-70
6 ld 68
V/s VMP 69
5 ld 58
5 It 62
61/» Wijera 66
7 Dorp 67
Luchtvaart- Spoorwegen
7 KLM 68 94,50b
5 d 60 97.00b 97,00b
i'A id 59 92,00b 92,00b
V/z NJS. 70 106,50b 106,50
VA ld 72 97,40a
l'/i ld 57 91,00 91,00
3Vi ld 55 95,70 95,70
Premie-obligaties
90,00b
90,00b 6 AJJ.N.
129,00
128,80
89.50
89,80
AmRo
162,50
100,00a
100,00
814 öal) Ned.
114,00
Ï.00
7 BOZ
sio.oua
210,00a
102,10
103,00
1 Breda OB
127,70
127,30
82,00
82,50
6V« Bubrm.-X
117,50
116,80
90,70
91,50
VA Elsevier
252,f°
253,00
92,10
92,10
1 '/tUeltiex
93,50
93.10
"".00
89,00
5 KUlst-Br
88,80
89,00
-o,50b
85,50b
6f. Grinten
114,60
114,00
93,00
93,00
IV* Uagemeijer
110,00
109,00
90,00
90,00
IV» Hoiec
88,00
89,50
5% Hoogov.
90,50b
90,00
100,00b
100,00
IV» IHl Hol]
320,00
322,50
92,50
9260
53/4 Indola
85,90
85.90
97,00
97,00
89,05
88,00
öfs Kiuwer
168,00
168,00
91
91,10
5,. KLM
83,00b
84,00
37,00
86,50
W4 K.N.Pap.
150,00b
151,00
92,00
91,80
7 Lyons N
109,50
108,90
93,00
92,50
7 Meeteor
99,88
99,50
i04.00
103,75
7 N-JM-Bouw
126,00
128,00
100,40
100,40
6ft NMB
223,00
223,00
111,80
112,00
V/4 Nuvricla
139,50
139,00
103,80
103,50
8 Mljverdal
109,50
112,00
87,20
87,50
6M> Philips
101,55
101,35
98,60
98,60
4% Philips
118,80
118,35
J8,00b
98,00
VA Proost&B
112,00b
102,20
102,20
6f> Roiinco
83,00a
83,50
91,80
91,60
m id luuo
84,20
84,10
90,80
90,80
8 Sanders
135,00
135,00b
93,00b
93,00b
SVs 111b.Wat
97,20
97,20b
90.00b
90,00
6% VMP
125.50
127,50
91,80
91,20
6 Vibamij
92,40
92,40
89.50
88,00
8V4 Vlb-Bott.
116,50
116,00
2V* Alkm 50
2A'dam 51
2V» ld 561
2f6 ld 5611
2ff ld 56111
2,hé ld. 59
2% Breda 54
2% üordr 56
2Vfe Elndb.vn 54
2' Ensch.54
2% Gravhg 521
2 ld 5211
2% R.Kr. 67
2f£ R'dam 521
2Vb fd 5211
2fé ld.57
2 ^Utrecht 52
2 ViZ.Holl. 57
2V4 ld 59
77,00b
71,00
85,00
83.50
71,10
70,15
68,10
71,15
73,45
83,10
93,00
84,05
83,05
81.90
107,90
83,90
82,90
71,00
77,00b
71,00
85,00
82,90
71,10
72,00
69,50
71,10
73,45
83,10
90,50
85,90
84,05
83,05
80,00
82,05
82,50
Buitenlandse obligaties
7>/4 Eurlnv.72
94,75b
99,75b
53/4 ld 64
89,00b
89,00
51/» ld 65
87,00
8 Int Am. 71
101,00
101,00
7 ld 68
94,50
94,50
8y4 IntBnk 71
105,60
105,30
4>* ld 61
89,50
89,50
4fê ld 62
87,50
87,50
ld 55
99,75
99,75
5% KÜG 64
91,10
5*/« ld 65
90,60
4» td 62
89,60
IV» Petrof.57
129,00
7 All Brew.
116,40
Eng.WX.
35,60
36,00
5 Co Franc.
95,50b
95,50
5 Pipe-Lino
91,05
91,05
4"» Noorw. 55
96,50
95,00a
4 NorekHydr
76,00
76,00
Convert obligaties
4*/« Akzo
83,00
83,00
Aandelen banken
en verzekeringen
AMEV
123.00
123,00
Amfar
110,50
AssSt.R'dam
118,50
119,50
Ue'taLloyd
99.40
97,50
Ennla
125,50
125,00
Kas Ass.
134,50
135,00
Mces&Hope
204,00
203,00
Ned.CredJetb
58,50
58,50
NMB
193,00
192,50
SlavenbJSnk
3110,00
3120,00
Cert
311,00
312,00
Fr.Ur.Hyp.bk
117,00
116,00
rilb.Hyp.bk
212,00
211,50
WestUtr.Hyp.
450,00
447,00
Scbeepsbypb.
3560,00 3560,00
bande)
ac
Ahog-BÜB
Alb.HeijD
AMAS
Asd Droogd
Rijtuig
Aniem Nat.
Aruh-Schbw
Asset berg
Audet
Aut-ScrewW
Aai.lJDd.Rt
Ballas t-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek .van
Beer»
Begemanr
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
Bol*
Borsumij t
Bos Kalis
BOZ
l€ dlv 73
Brsat Bouw
Bredere VI»
ld cert
Bredero VB
en industrie
281,50 285,00
52,00 52,00
147,50 146.50
- 65,50 45,50
164,00 165,00
169,00 169,00
83,7 84,00
146,00 145,00
950,00 960,00
272,00 270,00b
184.50 i84,50
2300,00 2300,00
69,00 71,00
118,00 116,20
1700,00 1670,00
1830,00 1830,00
158,00a 155,00b
72,50 75,20
138,20 147,00
387,00 387,50
206,00 205,00
1090,00 1090,00
312,00 320,00
133,20 135,00
255,00 257,50
114,40 114,50
726,00 733,00
417,00 416,00
1710,00 1720,00
1670,00 1690,00
506,20 510,20
ld cert
501,00
505,00
Buhrmann-T
86,70
87,70
td oers
86,70
87,70
Caive-D cert
211,50
212,60
iti pet cert
1570,00
1590,00
Centr .Suiker
id oeri
Ceteoo
178,00
177,90
ld oert
176,00
177,90
Chain 01 te
280,00
282,00
-ando-Key
69,20
69,50
si «ute Ned
1420,00
1430,00
üesseam
109,90
110,10
Dikkers
902,00
902,00
Dr. Uv. Houtb.
2280,00 2310,00
Droge
2280,00 2290,00
Duiker App
534,00
532,00
Econosto
64.90
64.90
Eispvlei
672,00
671.00
td cert
667,00
656,00
EMBA
366,00
364,00
Enkes
126,00
123,00
Fokker
37,50
37,50
Fort» Auto
Puraesb
98,00
97,50
lianuna B
266,00
262,00
id 5 pet PW
102,10
102,50
Gelder cert
78,50
76,20
Uerofabr
80,50
75,00a
dessen
2900,00 2950,Op
Uiat Broc.
65.30
67,00
id cert
65,30
67,00
Uoudsmit
149.50
148.00
Urasso
123,00
Grinten
231,00
228,00
Grofsmed.
111,00b 111,60
Uagemeijer
12,70
128.00
Uambro lat
91,00
89,00
Hellingman
590,00
695,00
Here Cons.
209,00
208,00
Heybroek
1600,00
1530,00
Hoek's Mach
910,00
910,00
Hoiec
289,00
290,00
HoiJJieton
80,00
80,00
Hoogenboscb
IHC Holland
73,00
73,50
IndJVlaatscb.
295,00
300,00
IBIS Kondor
104,00
102,10
Interlas
205,00
207,00
InternatioM
70,00
70,00
Luventum
1580,00
1490,00e
Kern 0
212,00
206,00
Kempen en B
112,50
112,00
Key Houth.
3480,00b 3500,00b
Kiene S
263,00
259,00
Kloos
170,00
155,00a
Kiuwer
272,00
266,00
Kou.Bijenkorf
ld cert
id 6 cum
Kou-Ned-Pap.
Kon JN cd .Text
Koudijs
Krasnapolsky
KVT
Kwatta
Landre&G)
Leidsche Wol
Linde .Jacob
Lljempt
Lijmt-Delft
Macintosh
Matabel
Meneba
Mees Bouwm
Metaverpa
Meteor Bet.
Molukscbe
Mijnb.W.
Naarden
Naeff
NBM-Bouw
Nedap
Nederhorst
Ned.Bontw
119,00
118,50
15,70
15,60
242,00
242,00
662,00
664,00
155,00
155,00e
138,00
140,00
173,00
14,00
129,00
127,50
268,50
268,50
248,50
249,00
78,00
78,00
138,50
140,00
194,50
195,00
236,00
245,00b
158,00
159,50
1480,00
1480,00
2900,00
2800,00
520,00
520,00
97,50
97,50
1060,00
12,00
62,00
105,20
85,00
86,50
488,00
485,00
70.10
71,00
356,00
330,00e
Ned.Dagbl
238,00
230,00e
id cert
595,00
575,00e
NeUe
4150,00
4100,00
ic cert
41.00
410,00
<\s» tam
92,00
91,00
NSerstrasz
24C0,0Ua 2320,00
Norit
120,00
120,00
Natrtcla UB
121,30
122,50
Nutricia VB
121,30
21,50
Nyma
44,5
44,5
N ijverdal
109.00
111,00
UUEM
108,80
110,0^
Jd nb
108,70
109,00
Urensteln
285,00
281,00
(Jving-D-S
232,00b
"20,00e
Pakhoed U
156.50
156,50
ld cert
149,00
149,00
Paiembang
129,00
127,00
Palttae
1440,00
1455,00
Philips gb
14,00
54,00
Pooi Hout
415,00
418,00
Porcel. Flea
140,00
136,00
Proost&Br
275,00b
280,00
Rademakers
544,00
531,00
Reesink
147,00
148,5
Reeuwijk
580,00
Reineveld
0;
c
0
0
O"
190,00b
Reis&Co
68,50
68,00
Riva
390,00
395,00
ld cert
374,00
372,00
Robte&JIsk
123,00
118,00
Rommenholler
76G.00
770,00
Rijn-Schelde
296,00
290,00
Sanders
315,00
320,00
Scbev.Expl.
23,00
23,00
Scbokbeton
1870,00
1820,00
Scbolt.Cart.
80,20
80,70
Scbolt-Hon.
75,00
75,00
Scbuitema
145,00
145,50
Scbuppen
329,00
328,00
Schuttersveld
1420,00 1410,00
Simons Emb.
1500,00
1500,00
Stevln Gr
124,90
121,00
Stoomsp Tw.
157,00
165,00
Tablnd.Phil.
161,00
156,10
Tb. Marijnen
Telegraaf
117,00
117,00
THV Intern
282,00
283,00
Tilb.Waterl.
395,00
385,00
Tw.Kabelf.
485,00
485,00
lib bink
2800,00 2900,00
Ldenhout
309,00
307,00
linikap
350,00
349,00
Lui) cert
151,70
150,00
id 1 pet
99,60
99,80
id 6 pet
86,50
86,80
V.d.VUet-W
205,00
204,00
Veneco
70,00b
75,00
Vemeta
61,00
59,00
Ver.UIasf
1030,00
970,00
Ver.Hand.Sck
430,00b 440,00
VMP
179,50
180,80
VerJV) .Kleerm
730,00a 700,00a
Ver.N.Uitgmij
158,50
157,50
Ver.Tonwfabr
ld cert
182,00
195,00
Vezelverw.
628,00
632,00
VlhamijButt
117,50
117,50
VR - Papier
760,00
762,00
Vulcaansoord
610,00
575,00
Wegener C
86,50
87,00
ld cert
86,00
86,00
Wessanen
141,00
144,00
Wyers
1450,00 1430,00
Wijk en Her.
827,00
819,00
Zaalberg
150,5
156,00
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr
142,00
141,00
Moeara Enim
242,50
242,10
ld 1-10
2850,00
950,00b
ld 1-4
3230,00 3200,00
Sara kreek
42,00
45,00
Diversen
Holl.-Am.Lija 110,00 102,00
740,00 740,00
Geld.Tramweg
Ant .Brouwerij
Aut.Verffabr
KUVZlj £raba
Sur .Brouwerij
Bonter Dougl
1040,00 1050,00
168,50 168,20
225,00b 225,00b
54,50 54,70
A]g«Fondsenb.
128,00
128,00
America Fond
202,00
203,00
Asd Bel egg. D
191,50
191,50
Converto
735,00
710,00e
Goldmines
161,00
163,00
Holland F
169,00
170,00
ld 1
845,00
849,00
Interbonds
584,00
584,00
Nee. Vastgoed
625,00
624,00
Binn.Belf.VG
185,00a
183,00a
ld div"»
181,00a
179,00a
Breevast
141,50
141,50
Beleggingsmijen
Dutch Int
135,30
134,50
IKA Belegg
1°2,00
191,50
Nefo
76,5"
77,00
Obam
90,40
90,60
Protector
130,00
132,00
Roiinco
(J id-lnvesi
83,00
82.00
UtiÜco
134,10
134,10
Wereldhaven
125,00
124,00
Leveraged
17,00
16,75
Pac-Seaboard
27,50
27,40
Tokyo Cap.
40,00
39,90
Buitenland
Concentra
249.00
245,00
Europafonds
430,00
Unifonds
504.00
512,00
Eur onion
1462,00
1461,00
Finance- Un
300,00
301,00
Valeurop
782,00
790,00
Boston Comm
6,35
6,35
Chemical F
10,40
10,75
Col.Growth
5,30e
5,30
Drjyfus F
11,25
11,40
Fidelity F
16,00
15,25
Investors M
8,40
8,40
Japan Fund
12,35
12,20
Lehman Corp
15,40
15,40
Madison F
10,75
10,75
Manhattan
3,45
3,45
Massacbus
10,60
10,60
Oppenheimer
6,50
6,50
Steadman
2,50
2,50
Technology F
5,85
5,70
Value Line
3.05
3.10
Gevaert Photo
115,00
115,00
Petrofina
Solvay
225,00
225.00
(Jn.MinJere
1300,00 1310,00
Hoechsts
150.00
151,00
Mannesmann
205,00
A11. Breweries
694,00
694,00
Imp.Cliem.
200,00
200,00b
Pioneer El.
39,50
39,50
Sanyo Electr
32,00
32,00
Sony Corp
41,00
42,40
Canada
Alcan
26,25
26,50
Brl] Teleph
40,00
40,00
Bovis Corp
2,30
2,30
CanJBrewer.
5,30
5,25
Can.Pacific
16,50
16,50
Gulf Oil
33,50
34,00
Husky Oil
20,25
20,25
Imperial Oil
39.30
39,10
Inland Nat.G
10,95
11,00
Int.Nick el
29,00
28,75
Shell Canada
52,00
52,00
V.S. van
Amerika
Admiral Corp
10,40
10,20
Akzona
27,00
27,00
Am.Cyanamld
25,10
25,50
Am .Metal
30.00
30,10
Am Motors
8,00
8,10
Am .Smelt 0.
17,60
17,80
Am .Standard
12,00
11,50
Am.Tel&Tel
51,60
51,00
Ampsx Corp
4,40
4,40
Anisief Ind
40,00
40,00
Anaconda
19,10
18,55
Lpeco Corp,
5,40
5,20
Ark.Louis.
21,70
22,00
Atl .Richt.
85,65
85,65
Bet hi .Meel
28,10
28,40
Boeing Corp
20,00
20,50
Burlington
burroughs
218,00
220,00
Ceianese
32,20
32,00
Chadbourn
2,20
2,20
Chesepeake
40,75
Chrysler
29,90
29,90
Citlei Serv
45.00
44,50
Colgate
87,50e
89.50
Columbia Gas
28,75e
29,00
Co ns .Edison
22,85
22,85
Cont.Can.
Control D.
45,25
45,25
Curtlss W
21,25
21,75
Dow Cbem.
102,80
103,50
DuPont
177,00
176,75
Eastm.Kod.
133,50
133,50
Exxon Corp
95,40
95,40
First N.C.C
76,00
76,00
Ford Motor
60,50
60,50
Geu.Cahle
10,90
10,90
Gun .Cigar
16,25
15,50
Gen.Electrio
61,00
60,75
GenJouds
24,40
24,20
Gen.Motors
69.50
69,00
Gen.Telepb
28,50
28,75
Giiette
58,00
58,50
Goodyear
27,25
■^7,25
Greyhound
14,90
14,90
Gulf Uil
25,00
IBM
414.00
414,50
LntJilavors
92,00
92,00
int.Tel&T
36,30
36,30
Kennecott
25,00
25,10
Kroger
17,55
17,50
Lessco D
10.30
10,40
Ling-Temco
9,25
8,60
Litton Ind
885,00
8,75
Lockheed
7,00
7,00
Martin Mar.
16,50
16,80
McDonnall
23,25
Minnesota
84,40
83,40
National Jan
11,40
11,65
Nat.casb Reg
33,50
33,25
Nat.Dist&C.
14,75
14,75
N .A .Philips
25,75
25,75
Occidental
10,85
10,65
Penn Centr
2,75
2,75
Pepsi Co
82,00
80.00
Philips P.
49,80
49,80
Procter&C
98,75
98,75
RCA Corp
27,70
27,70
Rco.SteeJ
26,00
25,7S
Reynolds Ind
43,25
43,25
Sears
99,40
99,40
Shell ÜO
48,00
48,25
South Pac.
31,25
31,00
Sperry Rand
41,10
40,60
Standard Br
50,25
50,25
Sterling Dr
34,40
34,00
Studebaker
41,25
41,25
Su^ Oil Comp
47,25
46,50
Tandy Corp
19,40
19,15
Texaco
37,00
36,80
Texas Instr
190,00
190,50
Tra >*\m.Corp
12.10
12,10
Union Pao.
56,90
56,80
OS. Steel
31,70
31,60
Westinghonse
34,30
34,25
Woolworth
23,10
23,00
fax
Si
Voorlopig genoteerd
Nt>d.Midd.hok 65 9,62
ye Bolding 365,00 385,00
AMSTERDAM Op een
zeer rustige effectenbeurs
hebben Heineken en Ma.
tubel dinsdag de aandacht
getrokken. De koers van
Heineken vertoonde een
verder herstel en voorts
werd voor de aandelen Ma.
tubel een adviesprijs door
gegeven van f245 bieden,
hetgeen ten opzichte van
maandag een winst in
hield van f9. Mogelijk
hebben de beleggers er
geen rekening mee gehou
den dat er toch mocht
worden gehandeld in de
aandelen Matubel, ondanks
het plan van de Britse
drankorganisatie een bod
te doen op de nog bij der
den uitstaande aandelen
Matubel.
Maandag steeg de koers
van Matubel met f6 als
gevolg van de plannen van
de Britten.
De internationale aandelen
gaven een verdeelde stem
ming te zien. In de mor
genuren liepen de prijzen
over het algemeen iets te
rug, een daling die ver
band hield met de wat la
gere prijs voor de dollar.
Aandelen Unilever open
den bijna fl lager op
f 150.50 en de koers van
Koninklijke Olie ging met
50 cent naar beneden tot
f 122.80.
Hoogovens ging nog twee
kwartjes vooruit tot pre
cies f 80 en de notering
van Philips ging met 20
cent naar boven tot f 54.90.
Zwak in de markt lag
KLM en op f 106.50 werd
een verlies geleden van
f 1.50.
De obligatiemarkt was
prijshoudend. De prijs van
de obligatie-gulden liep
fractioneel op tot f 1.04. De
bankaandelen begonnen
vrijwel onveranderd.
In de scheepvaartsector
gingen de noteringen over
de gehele linie naar boven
waarbij HAL en Scheep
vaart-Unie ongeveer een
winst boekten van f2.
Aandelen Deli-Mij waren
daarentegen f 1,50 in re
actie op f 137.50