.PAKIJS" TOONT AAN: EUROPESE INDUSTRIE STERK IN OPKOMST Opvallende ontwikkelingen in I Dollarcrisis indicatie economische macht van multi-nationals BEGIN AANLEG SGH1PH0LLUN NOG DIT JAAR de luchtvaart Péfrale Hahn beschermt uw haargrens gevangen inde zenuw slopende spanning! cirkel? n PROMOVENDUS TE TILBURG: Amsterdamse effectenbeurs Zitu ONTEUR Berg Co. financiën economie 1wmÊsmmm KOSTEN CONCORDE anp-beurs overzicht HEINEKEN EN MATUBEL HOGER Woensdag 30 mei 1973 j 's-hertogenbosch inische School afdeling r en ervaring met werk- ■Tondse laagspanningsnet- stelling in vast en pen- ring onder gunstige ar- ichten aan de directie van posch. ig? t(8m. -227m -283m. -339m -424m. ussenl. tot 00 en le- antoor l'burg, 180 - regeld rmatie Het faillissement van C.l Bleuzé, Westerkim 19, J Prinsenbeek is op 25 meil 1973 geëindigd door het verbindend worden van de enige uitdelingslij st. Breda, Parkstraat 8 Mr. A. M. van Tilburg, Curator. Kosteloos 54,14 13,41 1.60 1,94 S0.13 2.61 V>,52 44,35 I ienst. 'n HUIS 'n HYPOTHEEK?? 'n TAXATIE 'n VERZEKERING? (Anno 1 896) Nw. Ginnekenstraat 43 Tel. 01 600-24421*-Breda te ssen el ijk >ret- nyn. ?iten Min. aaff- 17. it te •eist, aan: 9 te n 13 Bij beschikking van de Ar-1 rondissementsrechtbank te I Middelburg d.d. 16 mei '731 is Maatje Geertruida Rotte, wonende te Middelburg, wegens een geestelijke i stoornis onder curatele j steld, met benoeming van I j jeertruida Bravenboer, Re- j sedastraat 18 te Breda tot I curatrice en van Neeltje I Johanna Rotte, Provinciale 1 Weg 7 te Heeswijk, post Montfoort, tot toeziend cu- j ratrice. Mr. M. Adriaanse-Quint procureur. Verkrijgbaar bij uw apotheker of drog'5. (Van een onzer verslaggevers) TILBURG „De omvang I van de valutaspeculatie door multi-nationale ondernemin gen tijdens de recente dollar- 1 crisis vormt een indicatie van de grote economische macht van deze multi-natio- nals op de internationale va lutamarkten ten opzichte van de nationale monetaire auto riteiten". Dat is een van de stellingen van drs. H. A. A. M. I Thoben. Hij promoveert vandaag I tot doctor in de economische wetenschappen aan de Ka tholieke Hogeschool te Til burg. Zijn promotor is prof. dr. Th.C.M.J. v.d. Klundert. Zijn proefschrift, waaraan hij twee jaar heeft gewerkt, is gebaseerd op een speciale theoretische toetsing van de betekenis van het heterogene kapitaal in de internationale handel. De heer Thoben is van de geldende theorieën op dit gebied afgeweken. Hij meent dat die onder andere door de opkomst van de mul ti-nationale ondernemingen niet volledig meer opgaan. De economische werkelijk heid is anders, zo stelt hij. En die blijkt af te wijken van de bestaande economi- I sche theorie. Hij wijst in dit verband op het feit dat de tariefbepalin gen van de ontwikkelde lan den het de onderontwikkelde landen vrijwel onmogelijk maken, zich tot industrielan den te ontwikkelen. Slechts twintig procent van de to tale export van de ontwikke lingslanden bestaat uit half fabrikaten en eindproduk- ten. De import van die pro- dukten in de ontwikkelings landen wordt door hoge ta riefmuren bemoeilijkt. Die ontwikkelde landen kennen verder als regel geen invoer tarieven voor grondstoffen. De ontwikkelingslanden zijn echter uitsluitend van hun grondstoffen afhankelijk. Daar komt nog bij dat de eigen markten van die lan den over het algemeen wei nig koopkracht hebben. Dat alles stimuleert de industria lisatie van de ontwikkelings landen niet. De economische theorie van de handel gaat er echter nog steeds van uit, dat alleen eindprodukten voor onmid dellijke consumptie verhan deld worden. Daardoor kun nen de gevolgen van handels politieke maatregelen slechts geanaliseerd worden voor zover het de handel in eindprodukten betreft. De rijke landen importeren over het algemeen grondstoffen, vrij van invoerrechten. De heer Thoben ontwik kelt een realistische theorie van de internationale han del. In die theorie is plaats voor zowel handel in grond stoffen en halffabrikaten als industriële eindprodukten. Hij wijst er op dat zijn theo rie vanuit een ander gezichts punt gezien, tot op zekere hoogte beschouwd zal kun nen worden als een beschei den aanzet tot een theoreti sche verklaring van het eco nomisch gedrag van de steeds meer bekritiseerde multinationale ondernemin gen. Hij wijst er daarbij ook op dat exact cijfermateriaal op dit punt nauwelijks aan wezig is. Toch mag men stellen dat een zeer belangrijk deel van de wereldhandelsstromen ge reguleerd wordt bimien het eoncernverband van deze multi-nationals. Zo worden bij voorbeeld in de automo bielindustrie verschillende onderdelen in diverse landen geproduceerd, om tenslotte weer in een ander land als halffabrikaat te worden geïmporteerd en tot eindpro- dukt te worden geassem bleerd om eventueel vervol gens weer te worden geëx porteerd. (Van onze red. binnenland) DEN HAAG De regering heeft besloten nog dit jaar een b(|in te laten maken met de aanleg van de Schiphollijn. De tosten van deze nieuwe rail- verbinding zijn, uitgaande van let prijspeil van 1972 en ex- dusief de rente tijdens de bouw, geraamd op 590 miljoen gulden. De bouw van de totale spoorlijn die Amsterdam Via Schiphol een nieuwe verbin ding geeft met Leiden en Den Haag, zal acht jaar duren. Voor de financiering van de Sohipholilijn is de regeling aangehouden die ook geldt voor de aanleg van. de Zoeter- meerlijn: de helft van het be drag zal komen uit de aande len, die de Nederlandse Spoor wegen bij het rijk plaatsen, de andere helft wordt gefinan cierd uit leningen, die de NS sluit. De regering meent, dat een beslissing over de aanleg van de Schipholldjn niet langer kan worden uitgesteld. De ontwikkelingen in het Europe se en intercontinentale lucht verkeer tonen aan, dait om streeks 1980 Scihtphol zeker vijftien miljoen Luchtreizigers krijgt te verwerken. Dat is driemaal meer dan het in 1970 berekende aantal van vijf mil joen reizigers. Bovendien wordt een beslissing over de Schiipih-oUijn een belangrijke bijdrage voor het behoud van de toegankelijkheid van het centrum van Amsterdam en voor de toekomstige afwikke ling van het verkeer in de randstand. PARIJS Wie de Parijse luchtvaartsalon (met zijn ruim 600 exposanten uit 21 landen, nog altijd de grootste „luchtvaartbeurs" ter wereld) al jarenlang bezoekt, kan een viertal opvallende ontwikkelingen niet zijn ontgaan. 1. De frequentie waarmee de internationale luchtvaartindustrie nieuwe vliegtuigontwerpen levert, neemt de laatste jaren sterk af. 2. Tegelijk daarmee stijgt het aantal voorbeelden van inter nationale samenwerking. 3. De belangstelling voor de ruimtevaart is wat afgenomen, maar het aandeel van de, deels uit de ruimtevaart voort komende, „black-boxes" en de vliegtuiguitrusting in het algemeen, wordt van keer tot keer groter op de Parijse super-expositie. 4. De opkomst van de Europese luchtvaartindustrie en het steeds bekwamer weerwerk dat deze industrie ten beste geeft tegenover de machtige Amerikaanse „aerospace"-industrie. Daarbij kan voor dit jaar ook nog worden opgemerkt dat de militaire sector erg rus tig is en geheel wordt over vleugeld door de civiele lucht vaart. Dat kan echter wel toe val zijn. Echt nieuw is alleen de Amerikaanse F-14 Tomcat, een ontzaglijk duur bul, waar voor in West-Europa geen za kelijke belangstelling is. Bele gen nieuws bracht nog North rop met zijn model op ware grootte van de „Cobra' (een vliegtuig dat de Amerikaanse fabriek ook aan Nederland hoopt te slijten) en met de „Tiger", een wat snellere ver sie van de nu ook in Neder land gebruikte F-5, die behalve voor de Amerikaanse lucht macht (450 stuks) vooral pok bestemd schijnt te zijn om te worden weggegeven aan arme maar bevriende landen die zelf geen straaljagei-s kunnen kopen. Terug naar de civiele sector en naar de bovengenoemde vier ontwikkelingen, die on derling met elkaar verband houden. Het ontwikkelen van werke lijk nieuwe vliegtuigen is zo duur geworden dat dit op zichzelf al een rem betekent op de in de luchtvaart traditi onele ontwikkelinigsdrift. De ontwikkeling van de Concorde bijvoorbeeld, kostte tot nu toe 8 miljard gulden, een fabelachtig bedrag dat de vraag rechtvaardigt of dat geld er wed ooit zal uitkomen. Ook een lucbtvaartreus als Amerika heeft de grenzen van zijn mogelijkheden wat dit be treft in zicht gekregen. Het SST-project (het Amerikaanse antwoord op de Concorde) moest worden geschrapt omdat de Amerikaanse economie, die al een oorlog te torsen had, dit vliegtuig er niet meer. bij kon hebben. Mooie praatjes die met dat schrappen gepaard gingen, als „de overbodigheid van dit vliegtuig en zijn belas ting van het milieu", moet men met een korrel zout ne men, want nu de oorlog is geëindigd, wordt er in Ameri ka weer voorzichtig over de SST gesproken. Er heeft zich al een industrie kandidaat ge steld: Rockwell Internatio nal. De president-directeur van dit concern, mr. Willard Rock well, zei deze week in Parijs dat zijn onderneming een „tweede generatie supersone vliegtuigen wilde bouwen". Hij zei er echter bij dat hij dat graag samen met de huidi ge Concordebouwers zou doen. Zo'n Europees Amerikaans projectpartnerschap zou hoe opzienbarend in dit stadium ook een logische voortzet ting zijn van wat in West- Europa al jarenlang gepro beerd wordt en dat nu echt volwassen, rijpe vruchten be gint af te werpen: projectsa- menwerking, soms gevolgd of voorafgegaan door fusies. De samenwerking in Europa is op gang gekomen m de jaren vijftig en zestig toen in ternationale consortiums de bouw van militaire vliegtuigen ter hand namen. Het Starfigh- terproject was daarvan het meest sprekende voorbeeld. Daarna ontstonden kleinere samenwerkingsprojecten op basis van eigen research. Tenslotte liep dat uit op het technologisch en organisato risch zeer geslaagde Air' busproject, waarvan industrie- en in vijf landen (Engeland. Frankrijk, Duitsland, Neder land en Spanje) en vier rege ringen (de laatste vier) deel nemen. De bedragen die gemoeid zijn met het ontwikkelen van nieuwe vliegtuigen, mogen fa belachtig zijn, niet minder dan astronomisch hoog Is het be drag dat de wereld in de ko mende Hen jaar aan lucht- en ruimtevaart naar schatting zal gaan uitgeven: 450 a 500 mil jard. Zelfs de „Concorde" zal er ingaan als koek, zegt WBla-rd Rockwell: „Als BOAC en Air France supersoon gaan vliegen tussen de VS en Europa, dan kunnen de Amerikaanse lucht vaartmaatschappij en doodeen voudig niet achterblijven. Zij zijn gedwongen om de Concor de dan ook te kopen". Dat is een duidelijke Ameri kaanse bevestiging van wat de Concorde-makers zijn blijven beweren, -ondanks de in de internationale pers veelbespro ken opzeggingen en annulerin gen van de kant van diezelfde Amerikaanse luchtlijnen. En waarom zouden Rockwell en de Concorde-bouwers geen ge lijk hebben? Het zou niet de eerste keer zijn dat luchtreders nieuwe ontwikkelingen trachten tegen te houden omdat zij de inves- teringslast meestal terecht vrezen. De stoomtrein is er ook ge komen en een nog veel sprekender voorbeeld ook de eerste generatie str-aalpas- sagiersvliegtui-gen. Ook die kwamen „veel te vroeg" voor de luchtreders. Blijft, wat de Concorde be treft, de kwestie van de mi lieubelasting. Daar zullen de bouwers en in tweede instan tie de luchtreders, alleen maar wat aan doen als anderen hen daartoe dwingen. WIM KOCK scheepsberichten Achilles 23 430 zw Azoren nr Matanzas, Acila 28 250 wzw Ouessan-t nr Rotterdam, Acmeac 29 te Snellhaven verw. Alkmaar 29 100 zzw Brisbane nr Tokyuama, Antil- la Cape 29 te Houston verw., Archimedes 28 870 no Para maribo nr Triest, Ares 29 vn Livorno nr Genua, Atys 29 in Zoeloe Zee nr Miri, Batjan 28 150 zzw Las Palmas nr Bilbao, Bengalen 28 60 zw Kp Finis- terre nr Kaapstad, Bilderdijk 28 vn Savannah nr Houston, Capisteria 28 240 o Beira nr Tenerife, Cartago 28 480 zzw Bermuda nr Cristobal, Chiriqui 29 35 z Kingston nr Cortes, Chiron 28 vn Maracai- bo nr La Salina, Copan 28 400 o Cape Kennedy nr Armuelles, Coral Maeandra 29 van Ant werpen nr IJmuiden, Cumulus 25 1600 w Beachy nr Whan- grei, Dione 28 70 nw Kp Blan- ca nr Bonny, Dordrecht 28 390 zo Okinawa nr Kobe, Dosina 28 te Essider, Duivendrecht 28 480 zzo Mauritius nr Kapstad, Eemhaven 29 vn Rotterdam nr Marseille, Esso Boneira 28 200 ozo Beira nr Rotterdam, Free town 27 wi Cotonau nr Douala, Gooiland 28 200 zo Tenerife nr Amsterdam, Gulf Hollander 28 90 wnw Monrovia nr Ca- binda, Hagno 29 vn Rotterdam nr Le Havre, Hercules 28 180 wzw Ouessant nr Rotterdam, Holendrecht 28 vn Sorel nr Philadelphia, Hollandsbrink 28 200 nw Acapulco nr Callao, Illias 29 30 ozo Kp Degata nr Genua, Kaap Hoorn 29 vn New York nr Curasao, Kabyl- lia 28 300 w Cokos Eil nr Southwest Rock, Khasiella 29 130 o Nassau nr Jacksonville, Koratia 23 250 zzw Bombay nr Singapore, Kosicia 28 540 zw Wake nr Honolulu, Kreon 28 vn Port au Prince nr Nassau, Krypto» 28 vn Piraeus nr Akrotini, Ladon 25 vn New York nr Kingston, Lalibella 28 4s0 wnw Flores nr Rotterdam, Loirelloyd 29 vn Apia nr Nou mea, Loppersum 28 vn Balba- o nr Noumea, Lovellia 29 645 wzw Adelaide nr Sydney, Ly- caon 28 320 nw Kaapstad nr Hamburg, Marnelloyd 28 vn Mombasa n-r Rotterdam, Meer- dreeht 28 240 nno Flores nr La Coruna, Merseylloyd 28 600 z Ascenion nr Kaapstad, Mer- welloyd 28 vn Bremen nr Ant werpen, Neder Ebro 29 vn Acapulco nr Balboa, Neder Lek 28 480 zw Galapagos nr Balboa, Neder Rhóne 26 40 no Eastkmdon nr Dar es Sa- laaim, Nedlloyd Carwell 28 400 no St. Helena nr Rotterdam, Nedlloyd Dejima 28 1080 zw Vancouver nr Rotterdam, Nedlloyd Kembla 28 vn Bel- lingham nr Eureka, Nedlloyd Nile 28 vn Douala nr Abdij an, Neptunus 23 180 zzo Bermuda nr Rotterdam, Nieuw Am sterdam 28 vn Port Everglades nr Curasao, Nijkerk 28 vn Koeweit n-r Abadan, Ommen- kerk 29 70 nw Cape Blanc nr Kaapstad, Patro 28 35 wnw La Coruna nr Teesport, Petra 28 vn Ashkelon nr Sarroch, Pool ster 28 vn Vybor.g nr Conakry, Rotte 28 95 nw Okinawa nr Kawasaki, Rijn 29 1600 o To kio nr Na-goya, Rijnborg 28 vn Amsterdam nr Delfzijl, Safo- cean Adelaide 28 vn Geelong nr Adelaide, Safocean Auck land 29 te Port Elizabeth verw., Schelpwijk 28 vn Shu- aiba nr Visakhapatuam, Schielloyd 29 te Marseille. Straat Clement 29 80 z Mel bourne nr Port Louis, Straat Colombo 28 350 zzo Nieuw- Guinea nr Manilla, Straat Cook 28 900 w Perth nr Port Elizabeth, Straat Cumberland 28 40 ono Townsville nr Dja karta, Straat Honshu 23 950 w Luderitz baai nr Kaapstad, Straat Johore 28 vn Co-lombo nr Bombay, Straat Madura 29 40 w Maldiven Eilanden nr Mahe, Straat Magelhaen 27 te Shanghai verw., Straat Mo zambique 28 50 o Durban nr Hongkong, Straat Nagoya 28 340 z Reunion nr Durban, Straat Towa 28 204 wzw Sa- bang n-r Durban, Tjitarum 28 310 wnw Kaapstad nr Rio Grande, Toloa 25 vn Go-lfitc nr Los Angeles, Toltec 26 vn Te- la nr New Orleans, Trident Amsterdam 29 vn Laguaira nr Puerto Cabello, Ulysses 28 450 o Belize nr Belize, Vlieland 28 vn Puerto Cortes nr Puente Cardon, Waardrecht 29 670 ono Mauritius nr Kaapstad, Wieldrecht 28 270 o Palem- bang nr Fremantle, Wonogiri 28 100 n Soerabaja nr Port Kelang, Zuiderkerk 28 vn Bu enos Aires nr Pta. Arenas. Anne Broere 2*7 vn Rotter dam nr Felixstowe, Dutch Ma te 28 vn Rotterdam nr Gran gemouth, Fiducia pass 27 Dy ke nr Duinkerken. (ADVERTENTIE) Haargroeimiddelen ""bestaan niet. Pétrole Hahn zorgt dat u ffoudt vrat u hebt. Gewoon ettcö morgen inmasseren. Uit de lies met het rodo etiket. Imp. Roparko, Rotterdam.TeUMO 1f 95 48 DINSDAG 29 MEI 1973 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten, b bieden o ex claim, e =es dividend Actieve aandelen handel en industrie 18,10 75,50 asii lm 368,00 365,00 ialro UI 03,30 52^5 i.Olubüel 750 261,00 Ml-Mlj J 25 139,00 138,50 Ooniscte f. J a 152,00 150,60 Dordlscüe ra-rel. -» HeineOen U. ai 268,90 272,50 jtareteo J 35 m00 2g4 5Q hi.u y aoo 213,00 220.00 UI ,9,50 J 100 (om) div. "73 (om) ld. eert. 79,50 Calma dragees van Natfermann bevrijden u. KUÜ 100 Kon.UUe 20 KNSM too Mat. Ned. io °nuneren Cert Philips 110 Sobtco 50 telim- so Sjteep, ■ÜD j 50 t 20 97,00 108,00 123,30 181,50 70,20 356,00 64,70 245,50 162,00 145,10 151,40 96,50 107,00 122,60 181,50 70,50 356,00 54,80 245,40 162,00 151),00 150,00 Actieve obligaties staatsleningei winKeiiers en consumenten vinden elkaar in deze krant 8 Ned.6a-a4 8 IdNHtó 8 td U-U6 8 ld I01.«5 8 ld Mi 8 ld Mij 8 ld 63-76 8 ld 70-77 ft ld 71-86 ft ld 70-78 ft ld 63-94 ft ld 71-96 ft ld 72-37 ft- ld 71-81 ld ld 661.91 1 id 8611 ld 63-94 ft ld 681-93 ft ld 681J ft ld 68111 ft ld 681V ft ld. 66-91 ft ld 674)2 8 ld 67.92 1,1 ®"-90 ft ld. 651-90 ft ld 641-89 5V« ld 64H 8 ld 64-94 ft ld 58-83 ft ld 53-89 ft ld 601-85 ft ld 601| ft ld 63-93 ft ld 64-74 ft ld 59.84 ft ld 60.W, ft ld 61.öl la 831-3. 11 ld Kin 4 U 81 8fe tt-ft ft ld v< in ÏV «o 31 102,60 102,80 102,60 103.00 104,10 104,20 105,20 105,20 101,60 103,10 99,80 99,80 99,80 100,60 97,60 96,70 96,50 96,60 91.60 91,60 91.60 91,60 92,40 9U.00 88,00 90,30 90,30 87,50 87,40 83,50 89,00 83,50 87,60 82,70 81,40 100,00 87,80 81,00 80,50 102,60 102,80 102,60 102,90 104,10 104,20 105,20 105,20 101,50 103,00 99,90 99,80 99,70 100,50 97,90 96,60 96,20 96,40 91,60 91,60 91,60 91,60 92,50 90,00 88,30 90,30 90,30 87,70 87,60 83,50 89,00 83,50 87,60 82,70 81,30 100.00 87,50 81,10 80,50 iV. ld 53 mtat sy* id i i'/i id 5 iy« id s id f W ld 6 3 ld i 8 id 37-a 3 id grb 46 3 ld «7-76 3 Ndnd, S7 iff A'dam 47 m id 4a 5% K'dam 65 4 y«ld S3 tf*/i BNU 70-95 Ütt ld 70-85 l1/' ld 70-85 td 70-96 aö 69-76 td 69-94 ld 71-96 72-97 j PU id 70-79 ld 22-81 JM> td 73-98 7Vb ld. 72-97 2 Va td 71-79 td 73-98 7 ld 661-91 1 ld 6611 3 td 66IV 2 td 72-97 7 id 73-83 ii'/é ld 67-92 ld 68-93 6/7 ld 72-82 6 y2 ld 67-92 6% ld 67-92 6 53-82 6 id 651-90 id 6511 5% ld 651*96 5»,i id 65L 5% ld 65-90 5V» ld -" 83 5»/« ld 64-89 57* td 65-96 L ld 58-88 5 ïd 64-89 4'/« td 58-88 iVa id 58-89 4id 59-81, 4H ld 00-85 iVi ld 62-92 4V6 ld 62-93 4V« ld 52-77 87,00 82,80 71,00 75,00 75,50 75,10 85,40 83,20 71,10 75,10 75,20 75,00 85,40 91,80 91,80b 87,80 87,80 88,00 88,20 98,20 98,20 92,20 89,20 89,2 79,90 79,90 79.40 79,40 34,80 79.11' («.8' 84,70 79,30 «80 60 30 108,70 105,60 104,70 104,30 103,70 102,50 102,70 102,50 101,60 101,80 100,50 99,80 99,70 96,40 97,20 95,60, 95,50 94,80 98,40 93.50 92,90 98,50 91,70 89,90 95,30 91,30 91,00 89,30 89,50 88,10 91,40 87.10 86,70 86,40 85,90 86,10 84,30 88,70 87,60 81,70 81,70 95,50 108,80 105,50 104,70 104,40 103,70 102,50 102,70 102,60 101,50 101,80 100,40 99,70 99,80 96,50 07,10 95,60 95,50 94,90 98,55 93.60 93,10 98,50 91,70 89,70 95,30 91,40 91,10 89,40 89,60 88,20 91,55 87,20 86,80 86,50 85,80 86,00 84,00 88,60 87,60 81,60 81,60 95,50 Obligaties banken 81/» ABN 70-76 102,30 102,50 8 td 70-76 101,60 101,70 8 ld 71-86 102,20, 102,00 AmLo69-75 102,00 101,60 8 td 69-76 101,80 101,70 8 ld 70-78 101,50 101,75 7 i ld 71-76 101,20 101,10 VA ld 71-86 101,80 102,00 ld 73-80 98,60 98,60 7vS Mees H 72 99,30 99,50 BNU rep 52 226,50 227,50 7 "a bxp Fin 66 100,30 i/casr PI 101,20 100,00 ai nkMld 100.00 100.20 5y ld 65 94,30 94,20 7 Natlnv 72 8 NMfc 70 i*/t td tcap 72 IV» NOB 73 ■t td «e 6 64 8 N. at set. öfs (tin I Uisc 8 Slav .13 71 >3,60 5,50 102,60 101,90 93,80 99,00 95,50 90,00 101,50 101,50 103,00 103,00 101,80 102,00 Hypotheek banken 7 UtU.1 .HK7Z 95,15 7 ld Q 100,10 100,30 6 ld DW 89,50 89,25 4Z« ld X-&A 81,80 81,90 4M ld DL 84,00 84,00 8 Rail 71 IV» td 72 8 Westl UZ 101,75 101,75a 6 X 88,70 88,80 3 td pbr 101,00 101,00 jjffe We.lltr.70 103,00 103,00 m td. 70 101,60 101,60 8 ld 101,05 100,80 iy. td 72 95,05 98,50 P t td 71 1 98.50 98,80 IV» td 71 UI 72 98,50 95,30 HVs td. pbr 100,00 99,60 ScbJi.N'*d 91,50 91,50 Handel, ihdustne er. -üv. 4Vs Akzo OS j». 92,50 4y» Akzo-Phar 90,00 90,00 Alb.Heljn Uffc BOZ 103,80 103,80 8V« td 102,00 101,60 8V* Bredero VU 101,00 101,00 81/* Bredero VB 101,75 101,80 IV» td 97,10b 97,50b 8 BrJPetr. 103,00 103,00b V/4 id 66 99,05 99,05 VA td 72 97,70 97,50 6 id. 65 95,30 95,30 Ceeborn 113,00a 112,00a 7*/» CMC 72 93,25b 6*/« td 67 91,00a 8 Elsevier 101,80 101,80 7 Hein.Blei 98,50 98,00 8 Hoogov 71 101,80 101,90 8 id 72 101,80 101,90 6H id 66 96,70 96,70 5Vo Indola 94,80 95,00b 6 Kon.Zout 95,50 95,60 4*/i Koudijs 93,00 6V4 Meneba 66 92,80 5 Nederb 93,50 &V» N.UasG 7j 104,25 104,20 $V» ld 15j 104,10 104,20 8V ld 70 105,50 105,50 8 ld. 71 102,00 102,10 8 ld 72 101,90 101,50 7»/4 ld 72 100,70 100,50 7 f*. ld 69 100,00 100,00 7»/« id 66 98,10 97,80 VA ld 73 98,70 98,70 6ft ld 6b 95,10 95,10 6V» ld 68 92,40 92,60 5»/4 ld 65 95,25 95,20 6Mi N-Staat' 92,10 91,60 7 Ovlng-D-S 101,50 8'/» Pakb. 70 104,50 104,50a 7 ld 68 94,30 94,10 7 ld 72 94,00 93,80 id BIH 97,50a 97,50b 6& in 67 91,80 92,00b 5% It 64 i'u ia si V/4 fectuney 3 Peen O 8 Philips72 4 ld 51 5V» Pont Bont 6 PUiüM 57 5% U) 58 5 td 68 6 PUttM 57 3 id 04 IV. ld V VA Kt.Antw. flff Kl.Itljnpijp 5y* td 58 4% ld. 67 7% RijnJScheld b SchlpboJ 5ff Scholt B 65 ihfc scbolf H 63 sy* Shell 71 W ia 12 8.9 SBV 72 8*/« ld 70 6 Smltn 65 7»/» l'HY 72 V/t XotaJ 72 8 CJnilcv-70 6 ld 68 V/s VMP 69 5 ld 58 5 It 62 61/» Wijera 66 7 Dorp 67 Luchtvaart- Spoorwegen 7 KLM 68 94,50b 5 d 60 97.00b 97,00b i'A id 59 92,00b 92,00b V/z NJS. 70 106,50b 106,50 VA ld 72 97,40a l'/i ld 57 91,00 91,00 3Vi ld 55 95,70 95,70 Premie-obligaties 90,00b 90,00b 6 AJJ.N. 129,00 128,80 89.50 89,80 AmRo 162,50 100,00a 100,00 814 öal) Ned. 114,00 Ï.00 7 BOZ sio.oua 210,00a 102,10 103,00 1 Breda OB 127,70 127,30 82,00 82,50 6V« Bubrm.-X 117,50 116,80 90,70 91,50 VA Elsevier 252,f° 253,00 92,10 92,10 1 '/tUeltiex 93,50 93.10 "".00 89,00 5 KUlst-Br 88,80 89,00 -o,50b 85,50b 6f. Grinten 114,60 114,00 93,00 93,00 IV* Uagemeijer 110,00 109,00 90,00 90,00 IV» Hoiec 88,00 89,50 5% Hoogov. 90,50b 90,00 100,00b 100,00 IV» IHl Hol] 320,00 322,50 92,50 9260 53/4 Indola 85,90 85.90 97,00 97,00 89,05 88,00 öfs Kiuwer 168,00 168,00 91 91,10 5,. KLM 83,00b 84,00 37,00 86,50 W4 K.N.Pap. 150,00b 151,00 92,00 91,80 7 Lyons N 109,50 108,90 93,00 92,50 7 Meeteor 99,88 99,50 i04.00 103,75 7 N-JM-Bouw 126,00 128,00 100,40 100,40 6ft NMB 223,00 223,00 111,80 112,00 V/4 Nuvricla 139,50 139,00 103,80 103,50 8 Mljverdal 109,50 112,00 87,20 87,50 6M> Philips 101,55 101,35 98,60 98,60 4% Philips 118,80 118,35 J8,00b 98,00 VA Proost&B 112,00b 102,20 102,20 6f> Roiinco 83,00a 83,50 91,80 91,60 m id luuo 84,20 84,10 90,80 90,80 8 Sanders 135,00 135,00b 93,00b 93,00b SVs 111b.Wat 97,20 97,20b 90.00b 90,00 6% VMP 125.50 127,50 91,80 91,20 6 Vibamij 92,40 92,40 89.50 88,00 8V4 Vlb-Bott. 116,50 116,00 2V* Alkm 50 2A'dam 51 2V» ld 561 2f6 ld 5611 2ff ld 56111 2,hé ld. 59 2% Breda 54 2% üordr 56 2Vfe Elndb.vn 54 2' Ensch.54 2% Gravhg 521 2 ld 5211 2% R.Kr. 67 2f£ R'dam 521 2Vb fd 5211 2fé ld.57 2 ^Utrecht 52 2 ViZ.Holl. 57 2V4 ld 59 77,00b 71,00 85,00 83.50 71,10 70,15 68,10 71,15 73,45 83,10 93,00 84,05 83,05 81.90 107,90 83,90 82,90 71,00 77,00b 71,00 85,00 82,90 71,10 72,00 69,50 71,10 73,45 83,10 90,50 85,90 84,05 83,05 80,00 82,05 82,50 Buitenlandse obligaties 7>/4 Eurlnv.72 94,75b 99,75b 53/4 ld 64 89,00b 89,00 51/» ld 65 87,00 8 Int Am. 71 101,00 101,00 7 ld 68 94,50 94,50 8y4 IntBnk 71 105,60 105,30 4>* ld 61 89,50 89,50 4fê ld 62 87,50 87,50 ld 55 99,75 99,75 5% KÜG 64 91,10 5*/« ld 65 90,60 4» td 62 89,60 IV» Petrof.57 129,00 7 All Brew. 116,40 Eng.WX. 35,60 36,00 5 Co Franc. 95,50b 95,50 5 Pipe-Lino 91,05 91,05 4"» Noorw. 55 96,50 95,00a 4 NorekHydr 76,00 76,00 Convert obligaties 4*/« Akzo 83,00 83,00 Aandelen banken en verzekeringen AMEV 123.00 123,00 Amfar 110,50 AssSt.R'dam 118,50 119,50 Ue'taLloyd 99.40 97,50 Ennla 125,50 125,00 Kas Ass. 134,50 135,00 Mces&Hope 204,00 203,00 Ned.CredJetb 58,50 58,50 NMB 193,00 192,50 SlavenbJSnk 3110,00 3120,00 Cert 311,00 312,00 Fr.Ur.Hyp.bk 117,00 116,00 rilb.Hyp.bk 212,00 211,50 WestUtr.Hyp. 450,00 447,00 Scbeepsbypb. 3560,00 3560,00 bande) ac Ahog-BÜB Alb.HeijD AMAS Asd Droogd Rijtuig Aniem Nat. Aruh-Schbw Asset berg Audet Aut-ScrewW Aai.lJDd.Rt Ballas t-N BAM Batava Batenburg Beek .van Beer» Begemanr Berkel P Blydenst Boer Druk Bol* Borsumij t Bos Kalis BOZ l€ dlv 73 Brsat Bouw Bredere VI» ld cert Bredero VB en industrie 281,50 285,00 52,00 52,00 147,50 146.50 - 65,50 45,50 164,00 165,00 169,00 169,00 83,7 84,00 146,00 145,00 950,00 960,00 272,00 270,00b 184.50 i84,50 2300,00 2300,00 69,00 71,00 118,00 116,20 1700,00 1670,00 1830,00 1830,00 158,00a 155,00b 72,50 75,20 138,20 147,00 387,00 387,50 206,00 205,00 1090,00 1090,00 312,00 320,00 133,20 135,00 255,00 257,50 114,40 114,50 726,00 733,00 417,00 416,00 1710,00 1720,00 1670,00 1690,00 506,20 510,20 ld cert 501,00 505,00 Buhrmann-T 86,70 87,70 td oers 86,70 87,70 Caive-D cert 211,50 212,60 iti pet cert 1570,00 1590,00 Centr .Suiker id oeri Ceteoo 178,00 177,90 ld oert 176,00 177,90 Chain 01 te 280,00 282,00 -ando-Key 69,20 69,50 si «ute Ned 1420,00 1430,00 üesseam 109,90 110,10 Dikkers 902,00 902,00 Dr. Uv. Houtb. 2280,00 2310,00 Droge 2280,00 2290,00 Duiker App 534,00 532,00 Econosto 64.90 64.90 Eispvlei 672,00 671.00 td cert 667,00 656,00 EMBA 366,00 364,00 Enkes 126,00 123,00 Fokker 37,50 37,50 Fort» Auto Puraesb 98,00 97,50 lianuna B 266,00 262,00 id 5 pet PW 102,10 102,50 Gelder cert 78,50 76,20 Uerofabr 80,50 75,00a dessen 2900,00 2950,Op Uiat Broc. 65.30 67,00 id cert 65,30 67,00 Uoudsmit 149.50 148.00 Urasso 123,00 Grinten 231,00 228,00 Grofsmed. 111,00b 111,60 Uagemeijer 12,70 128.00 Uambro lat 91,00 89,00 Hellingman 590,00 695,00 Here Cons. 209,00 208,00 Heybroek 1600,00 1530,00 Hoek's Mach 910,00 910,00 Hoiec 289,00 290,00 HoiJJieton 80,00 80,00 Hoogenboscb IHC Holland 73,00 73,50 IndJVlaatscb. 295,00 300,00 IBIS Kondor 104,00 102,10 Interlas 205,00 207,00 InternatioM 70,00 70,00 Luventum 1580,00 1490,00e Kern 0 212,00 206,00 Kempen en B 112,50 112,00 Key Houth. 3480,00b 3500,00b Kiene S 263,00 259,00 Kloos 170,00 155,00a Kiuwer 272,00 266,00 Kou.Bijenkorf ld cert id 6 cum Kou-Ned-Pap. Kon JN cd .Text Koudijs Krasnapolsky KVT Kwatta Landre&G) Leidsche Wol Linde .Jacob Lljempt Lijmt-Delft Macintosh Matabel Meneba Mees Bouwm Metaverpa Meteor Bet. Molukscbe Mijnb.W. Naarden Naeff NBM-Bouw Nedap Nederhorst Ned.Bontw 119,00 118,50 15,70 15,60 242,00 242,00 662,00 664,00 155,00 155,00e 138,00 140,00 173,00 14,00 129,00 127,50 268,50 268,50 248,50 249,00 78,00 78,00 138,50 140,00 194,50 195,00 236,00 245,00b 158,00 159,50 1480,00 1480,00 2900,00 2800,00 520,00 520,00 97,50 97,50 1060,00 12,00 62,00 105,20 85,00 86,50 488,00 485,00 70.10 71,00 356,00 330,00e Ned.Dagbl 238,00 230,00e id cert 595,00 575,00e NeUe 4150,00 4100,00 ic cert 41.00 410,00 <\s» tam 92,00 91,00 NSerstrasz 24C0,0Ua 2320,00 Norit 120,00 120,00 Natrtcla UB 121,30 122,50 Nutricia VB 121,30 21,50 Nyma 44,5 44,5 N ijverdal 109.00 111,00 UUEM 108,80 110,0^ Jd nb 108,70 109,00 Urensteln 285,00 281,00 (Jving-D-S 232,00b "20,00e Pakhoed U 156.50 156,50 ld cert 149,00 149,00 Paiembang 129,00 127,00 Palttae 1440,00 1455,00 Philips gb 14,00 54,00 Pooi Hout 415,00 418,00 Porcel. Flea 140,00 136,00 Proost&Br 275,00b 280,00 Rademakers 544,00 531,00 Reesink 147,00 148,5 Reeuwijk 580,00 Reineveld 0; c 0 0 O" 190,00b Reis&Co 68,50 68,00 Riva 390,00 395,00 ld cert 374,00 372,00 Robte&JIsk 123,00 118,00 Rommenholler 76G.00 770,00 Rijn-Schelde 296,00 290,00 Sanders 315,00 320,00 Scbev.Expl. 23,00 23,00 Scbokbeton 1870,00 1820,00 Scbolt.Cart. 80,20 80,70 Scbolt-Hon. 75,00 75,00 Scbuitema 145,00 145,50 Scbuppen 329,00 328,00 Schuttersveld 1420,00 1410,00 Simons Emb. 1500,00 1500,00 Stevln Gr 124,90 121,00 Stoomsp Tw. 157,00 165,00 Tablnd.Phil. 161,00 156,10 Tb. Marijnen Telegraaf 117,00 117,00 THV Intern 282,00 283,00 Tilb.Waterl. 395,00 385,00 Tw.Kabelf. 485,00 485,00 lib bink 2800,00 2900,00 Ldenhout 309,00 307,00 linikap 350,00 349,00 Lui) cert 151,70 150,00 id 1 pet 99,60 99,80 id 6 pet 86,50 86,80 V.d.VUet-W 205,00 204,00 Veneco 70,00b 75,00 Vemeta 61,00 59,00 Ver.UIasf 1030,00 970,00 Ver.Hand.Sck 430,00b 440,00 VMP 179,50 180,80 VerJV) .Kleerm 730,00a 700,00a Ver.N.Uitgmij 158,50 157,50 Ver.Tonwfabr ld cert 182,00 195,00 Vezelverw. 628,00 632,00 VlhamijButt 117,50 117,50 VR - Papier 760,00 762,00 Vulcaansoord 610,00 575,00 Wegener C 86,50 87,00 ld cert 86,00 86,00 Wessanen 141,00 144,00 Wyers 1450,00 1430,00 Wijk en Her. 827,00 819,00 Zaalberg 150,5 156,00 Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr 142,00 141,00 Moeara Enim 242,50 242,10 ld 1-10 2850,00 950,00b ld 1-4 3230,00 3200,00 Sara kreek 42,00 45,00 Diversen Holl.-Am.Lija 110,00 102,00 740,00 740,00 Geld.Tramweg Ant .Brouwerij Aut.Verffabr KUVZlj £raba Sur .Brouwerij Bonter Dougl 1040,00 1050,00 168,50 168,20 225,00b 225,00b 54,50 54,70 A]g«Fondsenb. 128,00 128,00 America Fond 202,00 203,00 Asd Bel egg. D 191,50 191,50 Converto 735,00 710,00e Goldmines 161,00 163,00 Holland F 169,00 170,00 ld 1 845,00 849,00 Interbonds 584,00 584,00 Nee. Vastgoed 625,00 624,00 Binn.Belf.VG 185,00a 183,00a ld div"» 181,00a 179,00a Breevast 141,50 141,50 Beleggingsmijen Dutch Int 135,30 134,50 IKA Belegg 1°2,00 191,50 Nefo 76,5" 77,00 Obam 90,40 90,60 Protector 130,00 132,00 Roiinco (J id-lnvesi 83,00 82.00 UtiÜco 134,10 134,10 Wereldhaven 125,00 124,00 Leveraged 17,00 16,75 Pac-Seaboard 27,50 27,40 Tokyo Cap. 40,00 39,90 Buitenland Concentra 249.00 245,00 Europafonds 430,00 Unifonds 504.00 512,00 Eur onion 1462,00 1461,00 Finance- Un 300,00 301,00 Valeurop 782,00 790,00 Boston Comm 6,35 6,35 Chemical F 10,40 10,75 Col.Growth 5,30e 5,30 Drjyfus F 11,25 11,40 Fidelity F 16,00 15,25 Investors M 8,40 8,40 Japan Fund 12,35 12,20 Lehman Corp 15,40 15,40 Madison F 10,75 10,75 Manhattan 3,45 3,45 Massacbus 10,60 10,60 Oppenheimer 6,50 6,50 Steadman 2,50 2,50 Technology F 5,85 5,70 Value Line 3.05 3.10 Gevaert Photo 115,00 115,00 Petrofina Solvay 225,00 225.00 (Jn.MinJere 1300,00 1310,00 Hoechsts 150.00 151,00 Mannesmann 205,00 A11. Breweries 694,00 694,00 Imp.Cliem. 200,00 200,00b Pioneer El. 39,50 39,50 Sanyo Electr 32,00 32,00 Sony Corp 41,00 42,40 Canada Alcan 26,25 26,50 Brl] Teleph 40,00 40,00 Bovis Corp 2,30 2,30 CanJBrewer. 5,30 5,25 Can.Pacific 16,50 16,50 Gulf Oil 33,50 34,00 Husky Oil 20,25 20,25 Imperial Oil 39.30 39,10 Inland Nat.G 10,95 11,00 Int.Nick el 29,00 28,75 Shell Canada 52,00 52,00 V.S. van Amerika Admiral Corp 10,40 10,20 Akzona 27,00 27,00 Am.Cyanamld 25,10 25,50 Am .Metal 30.00 30,10 Am Motors 8,00 8,10 Am .Smelt 0. 17,60 17,80 Am .Standard 12,00 11,50 Am.Tel&Tel 51,60 51,00 Ampsx Corp 4,40 4,40 Anisief Ind 40,00 40,00 Anaconda 19,10 18,55 Lpeco Corp, 5,40 5,20 Ark.Louis. 21,70 22,00 Atl .Richt. 85,65 85,65 Bet hi .Meel 28,10 28,40 Boeing Corp 20,00 20,50 Burlington burroughs 218,00 220,00 Ceianese 32,20 32,00 Chadbourn 2,20 2,20 Chesepeake 40,75 Chrysler 29,90 29,90 Citlei Serv 45.00 44,50 Colgate 87,50e 89.50 Columbia Gas 28,75e 29,00 Co ns .Edison 22,85 22,85 Cont.Can. Control D. 45,25 45,25 Curtlss W 21,25 21,75 Dow Cbem. 102,80 103,50 DuPont 177,00 176,75 Eastm.Kod. 133,50 133,50 Exxon Corp 95,40 95,40 First N.C.C 76,00 76,00 Ford Motor 60,50 60,50 Geu.Cahle 10,90 10,90 Gun .Cigar 16,25 15,50 Gen.Electrio 61,00 60,75 GenJouds 24,40 24,20 Gen.Motors 69.50 69,00 Gen.Telepb 28,50 28,75 Giiette 58,00 58,50 Goodyear 27,25 ■^7,25 Greyhound 14,90 14,90 Gulf Uil 25,00 IBM 414.00 414,50 LntJilavors 92,00 92,00 int.Tel&T 36,30 36,30 Kennecott 25,00 25,10 Kroger 17,55 17,50 Lessco D 10.30 10,40 Ling-Temco 9,25 8,60 Litton Ind 885,00 8,75 Lockheed 7,00 7,00 Martin Mar. 16,50 16,80 McDonnall 23,25 Minnesota 84,40 83,40 National Jan 11,40 11,65 Nat.casb Reg 33,50 33,25 Nat.Dist&C. 14,75 14,75 N .A .Philips 25,75 25,75 Occidental 10,85 10,65 Penn Centr 2,75 2,75 Pepsi Co 82,00 80.00 Philips P. 49,80 49,80 Procter&C 98,75 98,75 RCA Corp 27,70 27,70 Rco.SteeJ 26,00 25,7S Reynolds Ind 43,25 43,25 Sears 99,40 99,40 Shell ÜO 48,00 48,25 South Pac. 31,25 31,00 Sperry Rand 41,10 40,60 Standard Br 50,25 50,25 Sterling Dr 34,40 34,00 Studebaker 41,25 41,25 Su^ Oil Comp 47,25 46,50 Tandy Corp 19,40 19,15 Texaco 37,00 36,80 Texas Instr 190,00 190,50 Tra >*\m.Corp 12.10 12,10 Union Pao. 56,90 56,80 OS. Steel 31,70 31,60 Westinghonse 34,30 34,25 Woolworth 23,10 23,00 fax Si Voorlopig genoteerd Nt>d.Midd.hok 65 9,62 ye Bolding 365,00 385,00 AMSTERDAM Op een zeer rustige effectenbeurs hebben Heineken en Ma. tubel dinsdag de aandacht getrokken. De koers van Heineken vertoonde een verder herstel en voorts werd voor de aandelen Ma. tubel een adviesprijs door gegeven van f245 bieden, hetgeen ten opzichte van maandag een winst in hield van f9. Mogelijk hebben de beleggers er geen rekening mee gehou den dat er toch mocht worden gehandeld in de aandelen Matubel, ondanks het plan van de Britse drankorganisatie een bod te doen op de nog bij der den uitstaande aandelen Matubel. Maandag steeg de koers van Matubel met f6 als gevolg van de plannen van de Britten. De internationale aandelen gaven een verdeelde stem ming te zien. In de mor genuren liepen de prijzen over het algemeen iets te rug, een daling die ver band hield met de wat la gere prijs voor de dollar. Aandelen Unilever open den bijna fl lager op f 150.50 en de koers van Koninklijke Olie ging met 50 cent naar beneden tot f 122.80. Hoogovens ging nog twee kwartjes vooruit tot pre cies f 80 en de notering van Philips ging met 20 cent naar boven tot f 54.90. Zwak in de markt lag KLM en op f 106.50 werd een verlies geleden van f 1.50. De obligatiemarkt was prijshoudend. De prijs van de obligatie-gulden liep fractioneel op tot f 1.04. De bankaandelen begonnen vrijwel onveranderd. In de scheepvaartsector gingen de noteringen over de gehele linie naar boven waarbij HAL en Scheep vaart-Unie ongeveer een winst boekten van f2. Aandelen Deli-Mij waren daarentegen f 1,50 in re actie op f 137.50

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11