Verder kijken dan je horizon lang is MENINGSVERSCHIL IN BESTANDSCOMMISSIE Husqvarna Doe eens wat anders voor de kost: word dief De God zonder God van Jean-Paul Sartre Abortus in Engeland kunst TONEELAMATEURS EN PROFESSIONALS DICHTER BIJ ELKAAR TE BRENGEN MAN MANNEKE: OPGEDRAGEN AAN ALLE GEDROGEERDEN EN RANDFIGUREN oek De neergeschoten JmUboptem Duitse bunkers uit stadswallen van Den Briel Drie maanden voorwaardelijk wegens plegen van abortus Israëlische marskramer wint zes ton Vrijdag 25 mei 1-973 15 te" fe fe CLAUDE Levi-Strauss, de jjjjn van het structuralisme, krijgt maandag 28 mei a.s. om 15 uur in het Koninklijk Insti tuut voor de Tropen in Am sterdam de Erasmusprijs uit handen v-an prins Bernhard. HET SYDNEY Symfonie Orkest zal het komende jaar ean toe-mee door ons land ma- jC0Q, jet orkest staat da-arbij onder leiding van Willem van Otter- loo en Ch. Mackeras. INTERNATIONALE gra fiek, te zien in De Moriaan te Ben Bosch; tot en met 24 juni. Eveneens in Den Bosch; in het tfoordbrabants museum, tot en jnet 17 juni schilderijen, teke ningen en aquarellen van Jo- han Jeuken; in het Kruihuis tot en met 11 juni beelden van pries Kreykamp en Achter tie Stadswal (Boekhandel jfosmans) schilderijen van jack van Es. I LIESBETH Lehr zal haar (actiele werkvormen en Sas- •gia van Baarden haar organi sche vormen in textiel en me- ï»l tentoonstellen in het insti tuut Pieter Brughel te Veghel. Dagelijks van 2-5 uur; van 1 toten met 11 juni. I INTERNATIONAAL bei aardconcours op zaterdag 16 juni te Hilversum; carillon raadhuis. Voor de vijftiende keer met vijf deelnemers. I COLECTION d'art I en II, »t en met 24 juni in Schouw- Beilfires te Hapert. I EERSTE prijzen voor Ne derlandse films: op het achtste Mediorama Filmfestival te BiarJccnberghe in België voor ie film „Mond voor Mam moets" van Joop Burkcksen en Ruud Berblot en tijdens let veertiende festival voor documentaire films over de zee te Milaan de film „Gouden "Kg", van dezelfde makers. I HET NEDERLANDSE Staatsieportret is de titel van een expositie, die tot en met 24 juni te zien is in De Zonne- lijzer van het POC te Eind hoven. I KERAMISCH werk van H. Karaerlingh Onnes (801 te in museum Boymans te Botterdam. Tot 8 ju-li. Wat gaat de nieuwe minister van erm, Van Doorn, met de discussienota kunstbeleid doen? Zijn voorganger, Engels, heeft al van alle kanten om de oren gehad om de grondgedachte van het profijtbeginsel daarin vervat. De nota is evenwel een werkstuk van de erm-ambte- naren en die blijven zitten. Nu horen de erm-ambtenaren niet tot de meest behoudende - integendeel - van de serie departementen. Daarom: wie weet! Het kritisch volgen heeft daarom zeker zin. Het laatste nummer van het tijdschrift Samenspel (NCA, Maarssen) is gewijd aan Overheid en Kunst. Wim Odé ging voor dit nummer praten met een van de samenstellers van de nota, Dik Zweers, die o.a. pleit voor een consumentenbond voor gemeengoedscultuur. Ge zien de pogingen om het ama teurtoneel in dit gewest weer nieuwe injecties te geven en de moeilijkheden rond Globe en Proloog is van belang zijn uitspraak: „Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor dat toneelkunstenaars, die nota- bene al zoveel over het land gespreid zijn, bepaald niet goed functioneren in de infra structuur van hun regio; bij voorbeeld ten aanzien van het amateurtoneel zouden zij erg veel kunnen doen". De redactie zegt daarover, dat dit een opmerking is, die uit het hart gegrepen is. Maar is de minister bereid daarvoor geld beschikbaar te stellen In dit kader onderschrijft de redactie het plan voor een al ternatief kunstenaarsbeleid, dat Barend Wijtman in dit nummer geeft en wil verder graag plannen voor samen werkingsprojecten tussen to neelamateurs en professionals op tafel leggen. In het plan Wijtman wordt het volgende voorgesteld 1) kunstenaars (musici, acteurs, auteurs etc.) krijgen een door de centrale overheid gegarandeerd mini mumsalaris bij wijze van basisvoorziening voor het über haupt kunnen functioneren van de kunst; 2) uit de reeks van sociale pedagogische en artistieke taken of produkties kunnen zij een beperkt aan tal toeslagen krijgen op dat minimumloon. Iedere kunste naar komt via zijn omgeving en zijn eigen kunnen tot een eigen pakket; 3)) de lokale overheid heeft primaire ver antwoordelijkheid voor het in de praktijk laten functioneren van kunst (podia, wijkcentra, bejaardenhuizen etc.). Sociaal functioneren op basis van plaatselijke subsidie (impli ceert mede een accommodatie- en distributiebeleid). Commer cieel optreden met doorbe rekening van exploitatiekosten door betalen van kaartjes etc.; 4) gelijkschakeling van het honoreringssysteem van ac teurs-musici van vaste gezel schappen in vast dienstverband en hun sociaal pakket en de thans to free-lance gedwongen kunstenaars. Allen krijgen een basis-salaris en op grond van de aard en omvang van de opgenomen taken een beperkt aantal toelagen; 5)) waar vraag uit de bevolking en aanbod vanuit kunstenaars elkaar vruchtbaar ontmoeten ligt het buiten de taak van de centrale en lokale overheid of culturele raden om cen surerend of financieel in te grijpen. Het basishonorarium geldt bij gebleken artistieke kwaliteit als een recht en als sociale garantie. „Omdat de beperking van de afscheiding me stoort. Het is als met het kijken naar de t.v. Je zou haast naast het t.v.- kastje nog een ander kastje willen zetten, en nog één, en nog éénom het afgegrensde ene beeld uit te breiden; om een totaal beeld te krijgen". Dat is de reactie van PIET HEIN STULEMEIJER uit Breda op zijn eigen nieuwe werk, dat tot 10 juni geëxpo seerd wordt bij de BKS in Tilburg. Wat hem daarbij ob sedeerde, was de begrenzing van de horizon. Ons zicht op de horizon wordt telkens afge broken; onze kijk is ruimtebe perkend. Je oog is begrensd. Je wilt dat doorbreken. „Mis schien heeft het iets te ma ken", zegt hij, „met de specia listische éénzijdigheid in onze maatschappij; er is geen to taalbeeld meer". Wat heeft Piet Hein nu ge daan? Het BKS-gebouw hangt vol horizonnen. Éénlingen-ho rizonnen, die storend gemaakt zijn en serie-horizonnen, die met elkaar een eenheid vor men, doordat hij de collage- tekening door het paspartout laat heenlopen. Repeterende effecten om tot een totaal beeld, een totaalbeleving te kunnen komen. Met de zijn eigen accuratesse heeft hij met metaalfolie, plastic, micca en foto's „schilderijen" („Ik had lang niet meer in het platte vlak gewerkt") samen gesteld, die een ruimtelijke te zien. Afgezien van het zwart-wit simplificeren door Jan Donia in de catalogus niet de slechtste NKS-expositie; hoewel ook niet de beste. Op het thema LANDSCHAP is hier een aantal (38) bladen uit rijks-bezit van evenzoveel kun stenaars bijeengebracht. Tech nisch zie je hier: gouache, te kening, aquarel, litho, ets, col lage, zeefdruk, droge naald, aquatint. De bladen stammen uit de yaren '65-'70. Er zitten deze keer ook wat „zuiderlingen" onder. Her- breghs uit Weert, Korfker uit Breskens, Sicking uit Tilburg 0 Dec! van horizon-serie van Piet Hein Stulemeijer. werking hebbein. Een obsede rende gediaohite rand. het actue le thema van tijd en ruimte in zorgvuldig samengestelde col lages. Hij is van plan dit the ma breder en met andere ma terialen verder uit te werken. De gedachten, daarin ver werkt, spelen ook door in zijn ontwerpen van kinderspeel goed en meubels, waarmee hij zich op de eerste plaats bezig houdt. In Bergen op Zoom is een typische expositie te zien bij Etcetera. Tot 31 mei exposeert HANNIE ORT, wat zij noemt: lapperikken, houterikken en plakkeriken. Een vreemdsoor tig anecdotische verzameling, waaruit vooral een sfeer van omfloerste mystiekerigheid spreekt. Haar lapperikken (wandkleedjes) ademen het sterkst op deze wijze boven een traditionele handvaardig heid uit; haar houterikken ontstaan uit het met fantasie kunnen kijken naar datgene wat de natuur ons biedt aan houten groeisels, maar worden verkitscht door allerlei kleur tjes, die pretenderen te zijn wat het niet is. B In het nabij gelegen Mar kiezenhof te Bergen op Zoom is weer een expositie van de Nederlandse Kunst Stichting en Ap Sok, die de helft van zijn bestaan in Baarle-Nossau doorbrengt. Van de laatste is er een drietal krachtige en monumentale litho's te zien van de Delta-werken. Wat Sic king monteerde is niet erg overtuigend; het landschap van Korfker is boeiend en Herbreghs leverde een grapje, dat ik toevallig vandaag ook mijn zoontje zag leveren in zijn plakboek van de kleuter school. Afgezien van enkele sterke bladen van b.v. Beeren- donk, Buytendijk, Constant, Malsen, Plug, Randolfi, Mon- tijn, is het merendeel toch van een wat droevig stemmende middelmatigheid. B Van dezelfde NKS is het, in de bossen verscholen, psy choi'ogische sub-faculteitsge bouw van de Hogeschool in Tilburg (bordjes buiten vol gen) dagelijks van 9-6 uur (behalve zaterdag en zondag) KUNST UIT FRIESLAND te zien. Samengesteld door de culturele raad van die provin cie een interessant beeld van de in die streek werkzame kunstenaars. In de hete lucht van dit gebouw hangt de zaak er wat kromgetrokken en slor dig bij, zodat de werken on recht wordt aangedaan. Maar tussen de boorgaten van Har- men Abma en de uit Zeeland vertrokken Geert van Fasten- hout met zijn decoratieve werkstukken, hangt een aantal niet opzienbarende, maar wel bezienswaardige ondernemin gen van b.v. Sies Bleeker, Rob Hoelen, Jerre Hakse en Sylvia Steiger. Friesland op niveau. B Bij Int Heydieradey te Roosendaal is dagelijks van 2-5 uur tot 28 mei werk te zien van de Weertenaar JAC QUES KREBBEKX. Penteke ningen, olieverven en collages, waaruit onderdelen van een bepaalde technische vaardig heid spreken, maar waarbij de greep op het geheel ontbreekt. Daardoor gaat er een „allure" verloren, die in aanzet aanwe zig is. Enkele werken, b.v. de simpel opgezette pentekenin gen en zijn olieverf Zinkfa- briek, vormen daarop enigs zins een uitzondering. i een gevangenis in Londen it een zekere John Gale. I ra very pretty stoned", ver- rde hij voor de rechtbank. Dat kostte hem zijn kop. In de y Telegraph stond de vori- ft maand het verslag van de rechtzitting- over deze drug zak. De Bredase componist Daan Manneke las het. De uit spraken van Gale werden één 'an de inspratiebronnen r de koor-compositie die Jij maakte, in opdracht van de Wan Wagenaar Stichting. De le is bestemd voor het grote Internationale Koorfestival, met 2500 zangers uit de hele wereld, van 5-9 juni a.s. in Den Haag. Samen met Ber nard van Beurden leidt hij dan een workshop waarbij zijn „Music about poor and bad people" het studie-materi aal zal zijn. De compositie is opgedragen aan Gale, aan alle gedrugeerden en randfiguren. Het gebruik om een exem plaar van de partituur aan de gene, aan wie de compositie is opgedragen, te doen toekomen (i.e. Gale) is nog mislukt. De andere inspirator voor deze compositie was de rand figuur Francois Villon; frag menten uit Le Testament in de Nederlandse vertaling van Ernst van Altena. „Het zijn twee figuren-Gale en Villon 0 Daan Manneke. die elkaar spiegelen", zegt Daan Manneke. Hij heeft dit ook muzikaal tot uitdrukking gebracht door met spiegelbeel den in het notenschrift te wer ken. Daarin heeft hij een aantal technieken verwerkt, zowel zangtechnisch als composito risch, zodat het stuk tevens een brok studie-materiaal op levert. Het is dan ook de be doeling dat de mensen van het festival waaronder uit deze streek het koor Fortissimo uit Bergen op Zoom met dit stuk naar huis gaan. Daan Manneke is momenteel bezig met eên groot aantal compositie-opdrachten. Hij kreeg onlangs een rijks-sti pendium. Daarmee is hij doen de om een hobo-stuk te schrij ven voor Frank van Kooten van het EindliQvens Barok Ensemble en met het vervaar digen van een instructief stuk, dat als werkboek kan dienen hij het onderricht van nieuwe technieken voor allerlei in strumenten. „Daaraan is be hoefte" zegt hij. Vanuit zijn ervaringen o.a. als docent aan- het Amsterdams Conservatori um,weet hij dat vooral bij stu denten de belangstelling voor nieuwe muziek groeit. Ook al is dat in concertzalen momen teel nog niet zo te merken. Daan Manneke is ervan over tuigd dat dit in de toekomst zal veranderen omdat bij de opgroeiende generatie-musici, die straks het muziekleven mede zal bepalen, wel een duidelijke belangstelling voor nieuwe uitdrukkingsvormen bestaat. H.E. Webster (O'Neal) deelt lief en leed met Laura (Bisset). De gladde jongen Ryan O'Neal, die velen vertedert in Peyton Place en Love Story en met Barbara Streisand momenteel vermakelijk te zien is in What 's Up Doc, is binnenkort op nieuw de held in een amusante film THE THIEF WHO CAME TO DINNER. Daarin is hij een échte gladde jongen. Van huisuit de zogeheten keurige vent, die zijn uiterlijk en in nerlijk verbergt achter een burgerlijk colbert. Als Webster McGee krijgt hij genoeg van zijn rollenspel; zet een punt achter zijn huwelijk met een actrice en zijn baan als com puter-analist om zich het be roep van „eerzame dief" aan te meten. Op het aloude prin cipe van de rijken bestelen om het aan de armen te geven drunigt hij binnen bij de rijken van Houston om de winst aan zichzelf te geven. Hij speelt een spel met veel varianten, daarbij geassisteerd door de lieftallige Laura (Jac- Bisset). Via een cbajn- verschaft hij zich toegang 1e met sieraden behangen society van Houston de vaak grappige in braken hi de weelderig inge richte huizen volgen. Telkens laat hij een schaakzet op het terrein der misdaad achter. De schaakmeester Zukovsky van de Houston Post speelt op de zetten van Webster in; aan vankelijk als list, maar uit eindelijk tot wanhoop, want de schaafcdief heeft een computer achter zich. Maar ook de ver zekeringsrechercheur Dave (Warren Oates) zet hij schaak mat. Verkleed als priester slaat Webster zijn grote slag door de 350 karaat Mokinoor diamant uit het Houston Mu seum te halen. De film van Bud Yorkin zit goed en handig in elkaar en is vermakelijk om te zien. Als je wilt zit er een ondertoon van kritiek in op vele zaken in de huidige maatschappij, al liggen de prestaties er niet dik op. Misschien wordt dit nog het best gekartakeriseerd als Webster in zijn nieuwe rol van dief zijn ex-vrouw Jackie (Jill Clayburgh) weer ontmoet. Zij vindt hem dan, ontdaan van zijn rollen als eerzame burger en computer-analist, pas een opwindende vent. Ryan O'Neal probeert - en dat is dan geen film meer - via deze wat hard handige rol van zijn Peyton- Place-image af te komen. Of hem dat lukt moet u zelf maar gaan zien. H. E. act),2istfnüalisme wordt een De Ehaa[de zaak genoemd. Sartr- van een man al3 'essant 's "°°Sstens nog inte nt lL.VOOT dissertaties, heet ia j- enige vraagtekens sla boek van G. HA- 'Scircmfl, misschien open: ÏRï m EK MET J- P SAR- uit', n pr* Gott ohne Gott '8. Patmos - f 19.50) De van Sart1311' hè' atheisme pele in dit, niet zo sim- orn ai, .wordt aangewend een te dienen voor MsbaSst?lijk theologisch tre mof de poging om Sar- Vejslj,; z.')n eigen wapens te grond -f daarbij niet onge- ïogrnaiji ^eeft deze Duitse Wulf8 van Tubingen een 'i^enHo geschreven, dat een geeft van het bij Sortie. Nadeel is, dat Hasenhüttl schrijft in een metafysisch vak jargon, traditionele stijl, waar door dingen, die je eenvoudiger zou kunnen zeggen voor velen ondoorzichtelijk zijn geworden. God in het denken van J. P. Sartre is het onderwerp van het eerste deel, waarin hij Sar tre's opvattingen over Gods af wezigheid in buitenwereld, be wustzijn, menselijke vrijheid, medemens en maatschappij a- nalyseert. De dood van God, aldus de auteur, betekent voor Sartre het einde van het geloof aan het werkelijke bestaan van God. Ofschoon wij geen enkele realiteit of zijn in God gewaar kunnen worden, is de mens bij het ontwerpen van zijn exis tentie altijd op de godsidee aan gewezen, of hij het nu zo noemt of niet. Deze godsidee vertoont verschillende trekken; van de kant van de buitenwereld; van uit het bewustzijn; vanuit de menselijke existentie als vrij heid; in de tussenmenselijke betrekkingen en in het proces van de geschiedenis. Vijf con- crete menselijke ontwerpen van de transcendentie, toege licht met citaten uit Sartres werk, brengen, aldus Hasen hüttl, noodzakelijk de godsidee voort. Gods reële bestaan wordt er echter niet door bewezen. Wat. ons overblijft in Sartres werk is de aarde en niets bo ven ons hoofd. In het tweede deel gaat Ha senhüttl in een kritische dis cussie met Sartre met het oog op een toekomstige leer over God. In zijn kritiek tracht hij aan te tonen dat er een erva ring van Gods tegenwoordig heid bestaat, die uiteraard mid dellijk is, maar die Hem als een realiteit gewaarwordt. Boven dien gaat hij kritisch in op Sar tre's sociale filosofie, waarbij hij de betekenis van God voor de differentie-ervaring op on tologisch gebied wil aantonen. Het Godsbegrip, meent hij, kan zodanig functioneren dat het. maatschappij kritisch een rea liteit kan vertegenwoordigen. De absurditeit van Sartr krijgt voor hem een betekenis door dat de mens in het aanvaarden van de absurditeit zin ontdekt en wel in d* heivorming van de maatschappij en de ontmoe ting. „Hoe radicaler de filoso fie is, hoe sterker de zinloos heid van het menselijk haken naar eeuwigdurend houvast". Dit boek maakt een bepaald aspect van Sartre's werk (een belangrijk aspect) inzichtelij ker. Bij het hanteren van het gods-begrip of godsidee gaat Hasenhüttl uit van een aantal predisposities, of anders gezegd van het christelijke godsidee, hetgeen tevens zijn werk be perkt. De niet gemakkelijke studie biedt evenwel zinvolle denkstof, die met name ook in de delen, waarin hij de sociale filosofie van Sartre behandelt, zeer actueel aansluit bij de stromingen, die vandaag nog steeds zeer intens herkenbaar zijn. H.E. B ONS ERFDEEL-2: „Het grootste probleem zal in de eerste jaren zijn, hoe de geïn tegreerde vak a en beroepso pleiding in alle klassen tot stand komt", zegt dr G. Stel- llnga in zijn bijdrage „De Ne derlandse leraar wordt profes sional", waarin hij indringend ingaat op de problemen rond de leraar en zijn opleiding. Prof. Luc. Huyse behandelt de taalkwestie in België vanuit de sociologische gezichtshoek en drs„ A. Vanneste geeft een overzicht over de complexe problematiek rond de univer siteit van Antwerpen. Freek van Wel, onderzoekt uitge breid de relatie van Maria Si bylla Merian met de Neder landen en Luc Schepens stelt in zijn artikel, „Is er meer dan één koningskwestie in België", een aantal vragen waaruit blijkt dat het recente verleden ook in het huidige politieke leven in België blijft doorspelen. Verder veel infor matie op cultureel terrein (O.E. Kerkstraat 1, Raams- donk-dorp). B BRES-40: De socialistische dromen zullen niet eerder ver wezenlijkt worden dan wan neer men de prioriteit van de menselijke waarden erkent, betoogt J. Klautz in „Met blindheid geslagen" n.a.v. Ghali Tradition for the future. Ir. Sef Kicken leverde een le zenswaardige bijdrage over in formatie. De mens is burger van twee werelden: die van materie en energie en die van de informatie. Een hoofdstuk uit het nog te verschijnen boek „De hogere mens" van Pauwels en Bergier is afge drukt onder de kop: „Begin van een avontuur; telepathie met het oneindige". Over be roeringen in de psychiatrie schrijft H. Verburgh (Van Griesinger tot Freud). George Leonad beschrijft de essentie van zijn boek The Transfor mation en Gabrielli had een gesprek met Johnfra, schilder van het fantastisch realisme. Het Italiaanse lotto-populaire Kabbale wordt toegelicht door J. Evenhuis. (Bres, Wagen straat 70, Den Haag). B KULTUURLEVEN-4Recht en moraal; het maken en toe passen van wetten in dienst van een menswaardiger sa menleven, is het onderwerp van een beschouwing door prof. mr. M. Storme. Zou het dan toch waar zijn dat de repressieve houding tegenover de sexualiteit in de kerk niet het gevolg is van een ouder wetse theologie, maar dat zij in het leven wordt gehouden door de logica van een machtssysteem, vraagt J. Ie- man zich af in een bijdrage over de gezagscrisis in de kerk en de sexuele moraal. Verder een drietal artikelen over Marxisme en godsdienst en een inleiding op de poëzie van Herwig Hensen (K.J. Just. Lipsiusstraat 18, Leu ven). SAIGON (Reuter) De communistische leden van de internationale controle commissie in Zuid-Vietnam menen dat de helikopters van de commissie, die vorige maandag werden neerge schoten hoven gebieden on der controle van het bevrij dingsfront, een ongeoorloof de verkenningsvlucht maak ten. Bij het incident kwa men negen mensen om. Een Hongaars commissielid zei dat er kaarten waren die aantoonden dat de helikopters van de koers waren afgewe ken, en dat dit mogelijk op zettelijk was. De bemanning was van Air Amerika, maar daar wil ik nu verder niets over zeggen, zo verklaarde hij. Air America vliegt in opdracht van de Amerikaanse regering. Ook de Poolse delegatie ver moedt dat het mogelijk om spionagevluchten ging. De Canadese en Indonesi sche afvaardigingen gaven toe dat de helikopters van de koers waren afgeweken, maar weten dit aan een „menselijke- vergissing" en niet aan diepe re motieven. DEN BRIEL (ANP) In Den Briel is men begonnen met het opblazen van de bun kers die de Duitsers in de laatste oorlog hebben gebouwd in de 18e eeuwse stadswal len. De bunkers, met muren van staal en beton van meer dan een meter dik, zijn aan de oude bastions gebouwd en vormen daarmee een geheel. Het verwijderen van de laatste resten van de Duitse verdedigingswerken is een on derdeel van de algehele res tauratie van de stadswallen van Den Briel, die rond 1713 zijn aangelegd door Menno van Coehoorn. (ADVERTENTIE) lüt Zweden tZend deze advertentie in een ongefrankeerde enveloppe aan: HusqvainaNederlandB.V., Antwoordnummer 215, Amersfoort i£ï> en tf ontvangt gratis fraaie kleurenfolders met prijzen van onze grasmaaimachines. s 25-5 HAARLEM (ANP) We gens het plegen van abortus veroordeelde de Haarlemse rechtbank gisteren de 20-jari- ge T. van G. en de 30-jarige J.P. beiden uit Haarlem, we gens medeplichtigheid beiden tot een voorwaardelijke ge vangenisstraf van drie maan den. Het meisje van de jong ste verdachte raakte in ver wachting en de jongeman pleegde overleg met de ander met wie hij dagelijks samen werkte. Deze gaf in overwe ging contact op te nemen met de NVSH of een dokter als beiden geen kind wensten. Zij waren echter bang voor hun wederzijdse ouders. Tenslotte bood de oudste een irrigator en zeepsop aan en toen hij vernam dat de jongelui de a- bortus in een auto wilde plegen stelde hij ook zijn woning ter beschikking. De eisen waren geweest vijf maanden, waar van twee voorwaardelijk tegen de jongste en vier maanden den, waarvan twee voorwaar delijk tegen P. TEL AVIV (AFP) Een Israëlische marskra mer, de 50-jarige Elia- hoe Vaknin uit Rehoboth bij Tel Aviv, heeft de hoofdprijs in de Israëli sche voetbaltoito gewon nen - 830.000 Israëlische ponden circa 600.000 gulden). De gelukkige winnaar is van oordeel dat hij dit te danken heeft aan zijn godsver trouwen. Hij had name lijk de doorslag van zijn biljet in zijn bijbel ge legd bij de 23e psalm, die begint met de woor den: „De Heer is mijn herder, mij zal niets ont breken". Vaknin zei, toen hij hoorde dat hij als enige alle uitslagen goed had voorspeld, dat hij het geld zal gebrui ken voor een betere huisvesting voor zijn zes zoons, vier dochters en 16 kleinkinderen. LONDEN DPA) Vergeleken met het jaar daarvoor is het aantal gevallen van arbortus in Engeland in 1971 met ruim een derde tot bijna 127.000 gestegen. Het Britse bureau voor de statistiek dat dit meldt, zegt dat er in 1971 30.000 vrouwen uit het buitenland naar Engeland zijn ge-komen om zich te laten aborteren: in 1970 10.000. De meeste vrouwen kwamen uit West-Duitsland, namelijk 14.000. Nog niet de helft van alle vruchtafdrijvingen heeft in zieken huizen van de Britse gezondheidsdienst plaatsgevonden. Het aantal gevallen Van abortus bij kinderen in de leeftijd van 11 tot 15 jaar is in 1971 met rond een derde tot circa 2.300 ge stegen. Bij deze groep waren drie elfjarige meisjes. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15