Verder kijken dan je horizon lang is
MENINGSVERSCHIL IN
BESTANDSCOMMISSIE
Husqvarna
Doe eens wat anders voor de kost: word dief
De God zonder God van Jean-Paul Sartre
Abortus in Engeland
kunst
TONEELAMATEURS EN PROFESSIONALS DICHTER BIJ ELKAAR TE BRENGEN
MAN MANNEKE: OPGEDRAGEN AAN ALLE GEDROGEERDEN EN RANDFIGUREN
oek
De neergeschoten JmUboptem
Duitse bunkers
uit stadswallen
van Den Briel
Drie maanden
voorwaardelijk
wegens plegen
van abortus
Israëlische
marskramer
wint zes ton
Vrijdag
25 mei 1-973
15
te" fe fe
CLAUDE Levi-Strauss, de
jjjjn van het structuralisme,
krijgt maandag 28 mei a.s. om
15 uur in het Koninklijk Insti
tuut voor de Tropen in Am
sterdam de Erasmusprijs uit
handen v-an prins Bernhard.
HET SYDNEY Symfonie
Orkest zal het komende jaar
ean toe-mee door ons land ma-
jC0Q,
jet orkest staat da-arbij onder
leiding van Willem van Otter-
loo en Ch. Mackeras.
INTERNATIONALE gra
fiek, te zien in De Moriaan te
Ben Bosch; tot en met 24 juni.
Eveneens in Den Bosch; in het
tfoordbrabants museum, tot en
jnet 17 juni schilderijen, teke
ningen en aquarellen van Jo-
han Jeuken; in het Kruihuis
tot en met 11 juni beelden van
pries Kreykamp en Achter
tie Stadswal (Boekhandel
jfosmans) schilderijen van
jack van Es.
I LIESBETH Lehr zal haar
(actiele werkvormen en Sas-
•gia van Baarden haar organi
sche vormen in textiel en me-
ï»l tentoonstellen in het insti
tuut Pieter Brughel te Veghel.
Dagelijks van 2-5 uur; van 1
toten met 11 juni.
I INTERNATIONAAL bei
aardconcours op zaterdag 16
juni te Hilversum; carillon
raadhuis. Voor de vijftiende
keer met vijf deelnemers.
I COLECTION d'art I en II,
»t en met 24 juni in Schouw-
Beilfires te Hapert.
I EERSTE prijzen voor Ne
derlandse films: op het achtste
Mediorama Filmfestival te
BiarJccnberghe in België voor
ie film „Mond voor Mam
moets" van Joop Burkcksen
en Ruud Berblot en tijdens
let veertiende festival voor
documentaire films over de
zee te Milaan de film „Gouden
"Kg", van dezelfde makers.
I HET NEDERLANDSE
Staatsieportret is de titel van
een expositie, die tot en met
24 juni te zien is in De Zonne-
lijzer van het POC te Eind
hoven.
I KERAMISCH werk van H.
Karaerlingh Onnes (801 te
in museum Boymans te
Botterdam. Tot 8 ju-li.
Wat gaat de nieuwe minister
van erm, Van Doorn, met de
discussienota kunstbeleid doen?
Zijn voorganger, Engels, heeft
al van alle kanten om de oren
gehad om de grondgedachte
van het profijtbeginsel daarin
vervat. De nota is evenwel een
werkstuk van de erm-ambte-
naren en die blijven zitten.
Nu horen de erm-ambtenaren
niet tot de meest behoudende
- integendeel - van de serie
departementen. Daarom: wie
weet! Het kritisch volgen heeft
daarom zeker zin. Het laatste
nummer van het tijdschrift
Samenspel (NCA, Maarssen)
is gewijd aan Overheid en
Kunst.
Wim Odé ging voor dit
nummer praten met een van
de samenstellers van de nota,
Dik Zweers, die o.a. pleit
voor een consumentenbond
voor gemeengoedscultuur. Ge
zien de pogingen om het ama
teurtoneel in dit gewest weer
nieuwe injecties te geven en
de moeilijkheden rond Globe
en Proloog is van belang zijn
uitspraak: „Het merkwaardige
verschijnsel doet zich voor dat
toneelkunstenaars, die nota-
bene al zoveel over het land
gespreid zijn, bepaald niet
goed functioneren in de infra
structuur van hun regio; bij
voorbeeld ten aanzien van het
amateurtoneel zouden zij erg
veel kunnen doen".
De redactie zegt daarover,
dat dit een opmerking is, die
uit het hart gegrepen is. Maar
is de minister bereid daarvoor
geld beschikbaar te stellen
In dit kader onderschrijft de
redactie het plan voor een al
ternatief kunstenaarsbeleid,
dat Barend Wijtman in dit
nummer geeft en wil verder
graag plannen voor samen
werkingsprojecten tussen to
neelamateurs en professionals
op tafel leggen. In het plan
Wijtman wordt het volgende
voorgesteld 1) kunstenaars
(musici, acteurs, auteurs etc.)
krijgen een door de centrale
overheid gegarandeerd mini
mumsalaris bij wijze van
basisvoorziening voor het über
haupt kunnen functioneren
van de kunst; 2) uit de reeks
van sociale pedagogische en
artistieke taken of produkties
kunnen zij een beperkt aan
tal toeslagen krijgen op dat
minimumloon. Iedere kunste
naar komt via zijn omgeving
en zijn eigen kunnen tot een
eigen pakket; 3)) de lokale
overheid heeft primaire ver
antwoordelijkheid voor het in
de praktijk laten functioneren
van kunst (podia, wijkcentra,
bejaardenhuizen etc.). Sociaal
functioneren op basis van
plaatselijke subsidie (impli
ceert mede een accommodatie-
en distributiebeleid). Commer
cieel optreden met doorbe
rekening van exploitatiekosten
door betalen van kaartjes etc.;
4) gelijkschakeling van het
honoreringssysteem van ac
teurs-musici van vaste gezel
schappen in vast dienstverband
en hun sociaal pakket en de
thans to free-lance gedwongen
kunstenaars. Allen krijgen een
basis-salaris en op grond van
de aard en omvang van de
opgenomen taken een beperkt
aantal toelagen; 5)) waar
vraag uit de bevolking en
aanbod vanuit kunstenaars
elkaar vruchtbaar ontmoeten
ligt het buiten de taak van
de centrale en lokale overheid
of culturele raden om cen
surerend of financieel in te
grijpen. Het basishonorarium
geldt bij gebleken artistieke
kwaliteit als een recht en als
sociale garantie.
„Omdat de beperking van
de afscheiding me stoort. Het
is als met het kijken naar de
t.v. Je zou haast naast het t.v.-
kastje nog een ander kastje
willen zetten, en nog één, en
nog éénom het afgegrensde
ene beeld uit te breiden; om
een totaal beeld te krijgen".
Dat is de reactie van PIET
HEIN STULEMEIJER uit
Breda op zijn eigen nieuwe
werk, dat tot 10 juni geëxpo
seerd wordt bij de BKS in
Tilburg. Wat hem daarbij ob
sedeerde, was de begrenzing
van de horizon. Ons zicht op
de horizon wordt telkens afge
broken; onze kijk is ruimtebe
perkend. Je oog is begrensd.
Je wilt dat doorbreken. „Mis
schien heeft het iets te ma
ken", zegt hij, „met de specia
listische éénzijdigheid in onze
maatschappij; er is geen to
taalbeeld meer".
Wat heeft Piet Hein nu ge
daan? Het BKS-gebouw hangt
vol horizonnen. Éénlingen-ho
rizonnen, die storend gemaakt
zijn en serie-horizonnen, die
met elkaar een eenheid vor
men, doordat hij de collage-
tekening door het paspartout
laat heenlopen. Repeterende
effecten om tot een totaal
beeld, een totaalbeleving te
kunnen komen. Met de zijn
eigen accuratesse heeft hij
met metaalfolie, plastic, micca
en foto's „schilderijen" („Ik
had lang niet meer in het
platte vlak gewerkt") samen
gesteld, die een ruimtelijke
te zien. Afgezien van het
zwart-wit simplificeren door
Jan Donia in de catalogus niet
de slechtste NKS-expositie;
hoewel ook niet de beste. Op
het thema LANDSCHAP is
hier een aantal (38) bladen uit
rijks-bezit van evenzoveel kun
stenaars bijeengebracht. Tech
nisch zie je hier: gouache, te
kening, aquarel, litho, ets, col
lage, zeefdruk, droge naald,
aquatint. De bladen stammen
uit de yaren '65-'70.
Er zitten deze keer ook wat
„zuiderlingen" onder. Her-
breghs uit Weert, Korfker uit
Breskens, Sicking uit Tilburg
0 Dec! van horizon-serie van Piet Hein Stulemeijer.
werking hebbein. Een obsede
rende gediaohite rand. het actue
le thema van tijd en ruimte in
zorgvuldig samengestelde col
lages. Hij is van plan dit the
ma breder en met andere ma
terialen verder uit te werken.
De gedachten, daarin ver
werkt, spelen ook door in zijn
ontwerpen van kinderspeel
goed en meubels, waarmee hij
zich op de eerste plaats bezig
houdt.
In Bergen op Zoom is een
typische expositie te zien bij
Etcetera. Tot 31 mei exposeert
HANNIE ORT, wat zij noemt:
lapperikken, houterikken en
plakkeriken. Een vreemdsoor
tig anecdotische verzameling,
waaruit vooral een sfeer van
omfloerste mystiekerigheid
spreekt. Haar lapperikken
(wandkleedjes) ademen het
sterkst op deze wijze boven
een traditionele handvaardig
heid uit; haar houterikken
ontstaan uit het met fantasie
kunnen kijken naar datgene
wat de natuur ons biedt aan
houten groeisels, maar worden
verkitscht door allerlei kleur
tjes, die pretenderen te zijn
wat het niet is.
B In het nabij gelegen Mar
kiezenhof te Bergen op Zoom
is weer een expositie van de
Nederlandse Kunst Stichting
en Ap Sok, die de helft van
zijn bestaan in Baarle-Nossau
doorbrengt. Van de laatste is
er een drietal krachtige en
monumentale litho's te zien
van de Delta-werken. Wat Sic
king monteerde is niet erg
overtuigend; het landschap
van Korfker is boeiend en
Herbreghs leverde een grapje,
dat ik toevallig vandaag ook
mijn zoontje zag leveren in
zijn plakboek van de kleuter
school. Afgezien van enkele
sterke bladen van b.v. Beeren-
donk, Buytendijk, Constant,
Malsen, Plug, Randolfi, Mon-
tijn, is het merendeel toch van
een wat droevig stemmende
middelmatigheid.
B Van dezelfde NKS is het,
in de bossen verscholen, psy
choi'ogische sub-faculteitsge
bouw van de Hogeschool in
Tilburg (bordjes buiten vol
gen) dagelijks van 9-6 uur
(behalve zaterdag en zondag)
KUNST UIT FRIESLAND te
zien. Samengesteld door de
culturele raad van die provin
cie een interessant beeld van
de in die streek werkzame
kunstenaars. In de hete lucht
van dit gebouw hangt de zaak
er wat kromgetrokken en slor
dig bij, zodat de werken on
recht wordt aangedaan. Maar
tussen de boorgaten van Har-
men Abma en de uit Zeeland
vertrokken Geert van Fasten-
hout met zijn decoratieve
werkstukken, hangt een aantal
niet opzienbarende, maar wel
bezienswaardige ondernemin
gen van b.v. Sies Bleeker, Rob
Hoelen, Jerre Hakse en Sylvia
Steiger. Friesland op niveau.
B Bij Int Heydieradey te
Roosendaal is dagelijks van
2-5 uur tot 28 mei werk te
zien van de Weertenaar JAC
QUES KREBBEKX. Penteke
ningen, olieverven en collages,
waaruit onderdelen van een
bepaalde technische vaardig
heid spreken, maar waarbij de
greep op het geheel ontbreekt.
Daardoor gaat er een „allure"
verloren, die in aanzet aanwe
zig is. Enkele werken, b.v. de
simpel opgezette pentekenin
gen en zijn olieverf Zinkfa-
briek, vormen daarop enigs
zins een uitzondering.
i een gevangenis in Londen
it een zekere John Gale. I
ra very pretty stoned", ver-
rde hij voor de rechtbank.
Dat kostte hem zijn kop. In de
y Telegraph stond de vori-
ft maand het verslag van de
rechtzitting- over deze drug
zak. De Bredase componist
Daan Manneke las het. De uit
spraken van Gale werden één
'an de inspratiebronnen
r de koor-compositie die
Jij maakte, in opdracht van de
Wan Wagenaar Stichting. De
le is bestemd voor het grote
Internationale Koorfestival,
met 2500 zangers uit de hele
wereld, van 5-9 juni a.s. in
Den Haag. Samen met Ber
nard van Beurden leidt hij
dan een workshop waarbij
zijn „Music about poor and
bad people" het studie-materi
aal zal zijn. De compositie is
opgedragen aan Gale, aan alle
gedrugeerden en randfiguren.
Het gebruik om een exem
plaar van de partituur aan de
gene, aan wie de compositie is
opgedragen, te doen toekomen
(i.e. Gale) is nog mislukt.
De andere inspirator voor
deze compositie was de rand
figuur Francois Villon; frag
menten uit Le Testament in
de Nederlandse vertaling van
Ernst van Altena. „Het zijn
twee figuren-Gale en Villon 0 Daan Manneke.
die elkaar spiegelen", zegt
Daan Manneke. Hij heeft dit
ook muzikaal tot uitdrukking
gebracht door met spiegelbeel
den in het notenschrift te wer
ken. Daarin heeft hij een aantal
technieken verwerkt, zowel
zangtechnisch als composito
risch, zodat het stuk tevens
een brok studie-materiaal op
levert. Het is dan ook de be
doeling dat de mensen van het
festival waaronder uit deze
streek het koor Fortissimo uit
Bergen op Zoom met dit
stuk naar huis gaan.
Daan Manneke is momenteel
bezig met eên groot aantal
compositie-opdrachten. Hij
kreeg onlangs een rijks-sti
pendium. Daarmee is hij doen
de om een hobo-stuk te schrij
ven voor Frank van Kooten
van het EindliQvens Barok
Ensemble en met het vervaar
digen van een instructief stuk,
dat als werkboek kan dienen
hij het onderricht van nieuwe
technieken voor allerlei in
strumenten. „Daaraan is be
hoefte" zegt hij. Vanuit zijn
ervaringen o.a. als docent aan-
het Amsterdams Conservatori
um,weet hij dat vooral bij stu
denten de belangstelling voor
nieuwe muziek groeit. Ook al
is dat in concertzalen momen
teel nog niet zo te merken.
Daan Manneke is ervan over
tuigd dat dit in de toekomst
zal veranderen omdat bij de
opgroeiende generatie-musici,
die straks het muziekleven
mede zal bepalen, wel een
duidelijke belangstelling voor
nieuwe uitdrukkingsvormen
bestaat.
H.E.
Webster (O'Neal) deelt lief en leed met Laura (Bisset).
De gladde jongen Ryan O'Neal,
die velen vertedert in Peyton
Place en Love Story en met
Barbara Streisand momenteel
vermakelijk te zien is in What
's Up Doc, is binnenkort op
nieuw de held in een amusante
film THE THIEF WHO CAME
TO DINNER. Daarin is hij
een échte gladde jongen. Van
huisuit de zogeheten keurige
vent, die zijn uiterlijk en in
nerlijk verbergt achter een
burgerlijk colbert. Als Webster
McGee krijgt hij genoeg van
zijn rollenspel; zet een punt
achter zijn huwelijk met een
actrice en zijn baan als com
puter-analist om zich het be
roep van „eerzame dief" aan
te meten. Op het aloude prin
cipe van de rijken bestelen om
het aan de armen te geven
drunigt hij binnen bij de rijken
van Houston om de winst aan
zichzelf te geven.
Hij speelt een spel met veel
varianten, daarbij geassisteerd
door de lieftallige Laura (Jac-
Bisset). Via een cbajn-
verschaft hij zich toegang
1e met sieraden behangen
society van Houston
de vaak grappige in
braken hi de weelderig inge
richte huizen volgen. Telkens
laat hij een schaakzet op het
terrein der misdaad achter.
De schaakmeester Zukovsky
van de Houston Post speelt op
de zetten van Webster in; aan
vankelijk als list, maar uit
eindelijk tot wanhoop, want de
schaafcdief heeft een computer
achter zich. Maar ook de ver
zekeringsrechercheur Dave
(Warren Oates) zet hij schaak
mat. Verkleed als priester
slaat Webster zijn grote slag
door de 350 karaat Mokinoor
diamant uit het Houston Mu
seum te halen.
De film van Bud Yorkin zit
goed en handig in elkaar en
is vermakelijk om te zien. Als
je wilt zit er een ondertoon
van kritiek in op vele zaken
in de huidige maatschappij, al
liggen de prestaties er niet dik
op. Misschien wordt dit nog
het best gekartakeriseerd als
Webster in zijn nieuwe rol van
dief zijn ex-vrouw Jackie (Jill
Clayburgh) weer ontmoet. Zij
vindt hem dan, ontdaan van
zijn rollen als eerzame burger
en computer-analist, pas een
opwindende vent. Ryan O'Neal
probeert - en dat is dan geen
film meer - via deze wat hard
handige rol van zijn Peyton-
Place-image af te komen. Of
hem dat lukt moet u zelf maar
gaan zien.
H. E.
act),2istfnüalisme wordt een
De Ehaa[de zaak genoemd.
Sartr- van een man al3
'essant 's "°°Sstens nog inte
nt lL.VOOT dissertaties, heet
ia j- enige vraagtekens sla
boek van G. HA-
'Scircmfl, misschien open:
ÏRï m EK MET J- P SAR-
uit', n pr* Gott ohne Gott
'8. Patmos - f 19.50)
De
van Sart1311' hè' atheisme
pele in dit, niet zo sim-
orn ai, .wordt aangewend
een te dienen voor
MsbaSst?lijk theologisch
tre mof de poging om Sar-
Vejslj,; z.')n eigen wapens te
grond -f daarbij niet onge-
ïogrnaiji ^eeft deze Duitse
Wulf8 van Tubingen een
'i^enHo geschreven, dat een
geeft van het
bij Sortie.
Nadeel is, dat Hasenhüttl
schrijft in een metafysisch vak
jargon, traditionele stijl, waar
door dingen, die je eenvoudiger
zou kunnen zeggen voor velen
ondoorzichtelijk zijn geworden.
God in het denken van J. P.
Sartre is het onderwerp van
het eerste deel, waarin hij Sar
tre's opvattingen over Gods af
wezigheid in buitenwereld, be
wustzijn, menselijke vrijheid,
medemens en maatschappij a-
nalyseert. De dood van God,
aldus de auteur, betekent voor
Sartre het einde van het geloof
aan het werkelijke bestaan van
God. Ofschoon wij geen enkele
realiteit of zijn in God gewaar
kunnen worden, is de mens bij
het ontwerpen van zijn exis
tentie altijd op de godsidee aan
gewezen, of hij het nu zo noemt
of niet. Deze godsidee vertoont
verschillende trekken; van de
kant van de buitenwereld; van
uit het bewustzijn; vanuit de
menselijke existentie als vrij
heid; in de tussenmenselijke
betrekkingen en in het proces
van de geschiedenis. Vijf con-
crete menselijke ontwerpen
van de transcendentie, toege
licht met citaten uit Sartres
werk, brengen, aldus Hasen
hüttl, noodzakelijk de godsidee
voort. Gods reële bestaan wordt
er echter niet door bewezen.
Wat. ons overblijft in Sartres
werk is de aarde en niets bo
ven ons hoofd.
In het tweede deel gaat Ha
senhüttl in een kritische dis
cussie met Sartre met het oog
op een toekomstige leer over
God. In zijn kritiek tracht hij
aan te tonen dat er een erva
ring van Gods tegenwoordig
heid bestaat, die uiteraard mid
dellijk is, maar die Hem als een
realiteit gewaarwordt. Boven
dien gaat hij kritisch in op Sar
tre's sociale filosofie, waarbij
hij de betekenis van God voor
de differentie-ervaring op on
tologisch gebied wil aantonen.
Het Godsbegrip, meent hij, kan
zodanig functioneren dat het.
maatschappij kritisch een rea
liteit kan vertegenwoordigen.
De absurditeit van Sartr krijgt
voor hem een betekenis door
dat de mens in het aanvaarden
van de absurditeit zin ontdekt
en wel in d* heivorming van
de maatschappij en de ontmoe
ting. „Hoe radicaler de filoso
fie is, hoe sterker de zinloos
heid van het menselijk haken
naar eeuwigdurend houvast".
Dit boek maakt een bepaald
aspect van Sartre's werk (een
belangrijk aspect) inzichtelij
ker. Bij het hanteren van het
gods-begrip of godsidee gaat
Hasenhüttl uit van een aantal
predisposities, of anders gezegd
van het christelijke godsidee,
hetgeen tevens zijn werk be
perkt. De niet gemakkelijke
studie biedt evenwel zinvolle
denkstof, die met name ook in
de delen, waarin hij de sociale
filosofie van Sartre behandelt,
zeer actueel aansluit bij de
stromingen, die vandaag nog
steeds zeer intens herkenbaar
zijn.
H.E.
B ONS ERFDEEL-2: „Het
grootste probleem zal in de
eerste jaren zijn, hoe de geïn
tegreerde vak a en beroepso
pleiding in alle klassen tot
stand komt", zegt dr G. Stel-
llnga in zijn bijdrage „De Ne
derlandse leraar wordt profes
sional", waarin hij indringend
ingaat op de problemen rond
de leraar en zijn opleiding.
Prof. Luc. Huyse behandelt de
taalkwestie in België vanuit
de sociologische gezichtshoek
en drs„ A. Vanneste geeft een
overzicht over de complexe
problematiek rond de univer
siteit van Antwerpen. Freek
van Wel, onderzoekt uitge
breid de relatie van Maria Si
bylla Merian met de Neder
landen en Luc Schepens stelt
in zijn artikel, „Is er meer
dan één koningskwestie in
België", een aantal vragen
waaruit blijkt dat het recente
verleden ook in het huidige
politieke leven in België blijft
doorspelen. Verder veel infor
matie op cultureel terrein
(O.E. Kerkstraat 1, Raams-
donk-dorp).
B BRES-40: De socialistische
dromen zullen niet eerder ver
wezenlijkt worden dan wan
neer men de prioriteit van de
menselijke waarden erkent,
betoogt J. Klautz in „Met
blindheid geslagen" n.a.v.
Ghali Tradition for the future.
Ir. Sef Kicken leverde een le
zenswaardige bijdrage over in
formatie. De mens is burger
van twee werelden: die van
materie en energie en die van
de informatie. Een hoofdstuk
uit het nog te verschijnen
boek „De hogere mens" van
Pauwels en Bergier is afge
drukt onder de kop: „Begin
van een avontuur; telepathie
met het oneindige". Over be
roeringen in de psychiatrie
schrijft H. Verburgh (Van
Griesinger tot Freud). George
Leonad beschrijft de essentie
van zijn boek The Transfor
mation en Gabrielli had een
gesprek met Johnfra, schilder
van het fantastisch realisme.
Het Italiaanse lotto-populaire
Kabbale wordt toegelicht door
J. Evenhuis. (Bres, Wagen
straat 70, Den Haag).
B KULTUURLEVEN-4Recht
en moraal; het maken en toe
passen van wetten in dienst
van een menswaardiger sa
menleven, is het onderwerp
van een beschouwing door
prof. mr. M. Storme. Zou het
dan toch waar zijn dat de
repressieve houding tegenover
de sexualiteit in de kerk niet
het gevolg is van een ouder
wetse theologie, maar dat zij
in het leven wordt gehouden
door de logica van een
machtssysteem, vraagt J. Ie-
man zich af in een bijdrage
over de gezagscrisis in de
kerk en de sexuele moraal.
Verder een drietal artikelen
over Marxisme en godsdienst
en een inleiding op de poëzie
van Herwig Hensen (K.J.
Just. Lipsiusstraat 18, Leu
ven).
SAIGON (Reuter) De
communistische leden van
de internationale controle
commissie in Zuid-Vietnam
menen dat de helikopters
van de commissie, die vorige
maandag werden neerge
schoten hoven gebieden on
der controle van het bevrij
dingsfront, een ongeoorloof
de verkenningsvlucht maak
ten. Bij het incident kwa
men negen mensen om.
Een Hongaars commissielid
zei dat er kaarten waren die
aantoonden dat de helikopters
van de koers waren afgewe
ken, en dat dit mogelijk op
zettelijk was. De bemanning
was van Air Amerika, maar
daar wil ik nu verder niets
over zeggen, zo verklaarde hij.
Air America vliegt in opdracht
van de Amerikaanse regering.
Ook de Poolse delegatie ver
moedt dat het mogelijk om
spionagevluchten ging.
De Canadese en Indonesi
sche afvaardigingen gaven toe
dat de helikopters van de
koers waren afgeweken, maar
weten dit aan een „menselijke-
vergissing" en niet aan diepe
re motieven.
DEN BRIEL (ANP) In
Den Briel is men begonnen
met het opblazen van de bun
kers die de Duitsers in de
laatste oorlog hebben gebouwd
in de 18e eeuwse stadswal
len.
De bunkers, met muren van
staal en beton van meer dan
een meter dik, zijn aan de
oude bastions gebouwd en
vormen daarmee een geheel.
Het verwijderen van de
laatste resten van de Duitse
verdedigingswerken is een on
derdeel van de algehele res
tauratie van de stadswallen
van Den Briel, die rond 1713
zijn aangelegd door Menno
van Coehoorn.
(ADVERTENTIE)
lüt Zweden
tZend deze advertentie in een ongefrankeerde enveloppe aan:
HusqvainaNederlandB.V., Antwoordnummer 215, Amersfoort
i£ï> en tf ontvangt gratis fraaie kleurenfolders met prijzen van onze
grasmaaimachines. s 25-5
HAARLEM (ANP) We
gens het plegen van abortus
veroordeelde de Haarlemse
rechtbank gisteren de 20-jari-
ge T. van G. en de 30-jarige
J.P. beiden uit Haarlem, we
gens medeplichtigheid beiden
tot een voorwaardelijke ge
vangenisstraf van drie maan
den. Het meisje van de jong
ste verdachte raakte in ver
wachting en de jongeman
pleegde overleg met de ander
met wie hij dagelijks samen
werkte. Deze gaf in overwe
ging contact op te nemen met
de NVSH of een dokter als
beiden geen kind wensten. Zij
waren echter bang voor hun
wederzijdse ouders. Tenslotte
bood de oudste een irrigator
en zeepsop aan en toen hij
vernam dat de jongelui de a-
bortus in een auto wilde plegen
stelde hij ook zijn woning ter
beschikking. De eisen waren
geweest vijf maanden, waar
van twee voorwaardelijk tegen
de jongste en vier maanden
den, waarvan twee voorwaar
delijk tegen P.
TEL AVIV (AFP)
Een Israëlische marskra
mer, de 50-jarige Elia-
hoe Vaknin uit Rehoboth
bij Tel Aviv, heeft de
hoofdprijs in de Israëli
sche voetbaltoito gewon
nen - 830.000 Israëlische
ponden circa 600.000
gulden). De gelukkige
winnaar is van oordeel
dat hij dit te danken
heeft aan zijn godsver
trouwen. Hij had name
lijk de doorslag van zijn
biljet in zijn bijbel ge
legd bij de 23e psalm,
die begint met de woor
den: „De Heer is mijn
herder, mij zal niets ont
breken". Vaknin zei,
toen hij hoorde dat hij
als enige alle uitslagen
goed had voorspeld, dat
hij het geld zal gebrui
ken voor een betere
huisvesting voor zijn zes
zoons, vier dochters en
16 kleinkinderen.
LONDEN DPA) Vergeleken met het jaar daarvoor is het
aantal gevallen van arbortus in Engeland in 1971 met ruim
een derde tot bijna 127.000 gestegen.
Het Britse bureau voor de statistiek dat dit meldt, zegt dat
er in 1971 30.000 vrouwen uit het buitenland naar Engeland
zijn ge-komen om zich te laten aborteren: in 1970 10.000. De
meeste vrouwen kwamen uit West-Duitsland, namelijk 14.000.
Nog niet de helft van alle vruchtafdrijvingen heeft in zieken
huizen van de Britse gezondheidsdienst plaatsgevonden. Het
aantal gevallen Van abortus bij kinderen in de leeftijd van 11
tot 15 jaar is in 1971 met rond een derde tot circa 2.300 ge
stegen. Bij deze groep waren drie elfjarige meisjes.
(ADVERTENTIE)