Wat is er met de I a&n de hand? I H 1 bekend tussen o Maandagmorgen in Nederland: talloze automobilisten reppen zich agressief naar hun werk en veroorzaken meer ongelukken dan op welke andere ochtend dan ook. Ruim dertig procent van het aantal wekelijkse ziekmeldingen wordt in de eerste uren van de werkweek geregistreerd. De wachtkamers bij de huisartsen zitten opvallend vol met mensen die zich "niet lekkervoelen. Ook in de bedrijven gebeuren op maandagmorgen de meeste ongevallenzoals onderzoeken in binnen- en buitenland hebben aangetoond. Beroepen Maandagmorgenauto Gevaarlijk Echtscheidingen Agressief door corn, verhoeven Ziekmeldingen VOETBAL Laatkomers Pas later Bepaling Gevaarlijk PRIJSWINNAAR ZO INSTUREN DE STEM ZATERDAG 12 MEI ig,3 Tekst: ALBERT EIKENAAR Foto: TIDO GIDEONSE .s de maandagmorgen zo anders dan andere ochtenden? Of zijn de mensen anders, op maandag? „Dat laatste is zeker het geval, beaamt dr. Jurrit Bergsma, 37, psycholoog te Alkmaar, „maar ik vind wel dat je dan onderscheid moet maken tussen de mens met een geestelijke of lichame lijke kater en de mens die een zucht van verlichting slaakt omdat het weekeinde weer voorbij is". „Overigens zeg ik er nadruk kelijk bij dat een en ander niet meer dan een gedachte van mij is. Ik kan mijn oordeel niet aan de hand van wetenschappelijke research bewijzen. Verder heb ik de indruk dat vooral mensen in, laten we zeg gen, de hogere beroepen nogal zwaar tegen die maandagmor gen aanhikken en dat de men sen die op een lager niveau zitten, daarentegen juist zeg gen: ha, we mogen lekker weer aan de slag. Dat heeft, lijkt me, te maken met de relatie en verhouding tussen arbeid en het besteden van de vrije tijd. Dat laatste niet in de zin van: wat doe je precies, maar in de zin van: hoe beleef je, hoe on derga je die vrije tijd? Voor iemand die zijn vrije uren met moeite vult, kan het een hele opluchting zijn als op maandag de wekker afloopt. Een man of vrouw echter die zich zaterdags en zondags wer kelijk ontspant, ziet waar schijnlijk meer tegen het begin van de week op. Het beeld dat ik nu zo schets is natuurlijk niet zonder meer volledig aan beroepsgroepen te relateren, maar het geldt wel in grote lij nen. Maar: er zullen bijzonder veel mensen zijn die na een goed weekeinde niettemin op gewekt naar fabriek of kantoor gaan. En verder speelt ook dit mee: mensen die zich zaterdag en zondag niet zo best vermaak ten, ervaren 's maandags heel sterk dat ze eigenlijk een rot weekeinde achter de rug heb ben. Er was ruzie thuis die niet op tijd bijgelegd of uitgepraat kon worden. Gevolg: men gaat met afschuwelijk de pé in aan het werk. En weer anderen, de meesten veronderstel ik, hebben er gewoon even moeite mee om na zo'n korte vakantie van twee dagen opnieuw in het ritme van alledag te komen. Het kost een Reeds heel lang bestaat de term maaudagauto. Dat zou een auto zijn waarvan de kwaliteit opvallend minder is omdat er aan gesleuteld is door arbeiders in een maandagmorgenroes. T. Schaapveld, chef van de DAF-persdienst: „Elke auto passeert een aantal controle stations. Een foutje gemaakt door iemand met een zwaar hoofd van de pils wordt er on herroepelijk uitgehaald- Ik ge loof niet dat er op maandag meer foute handelingen worden gepleegd dan op andere dagen. We hebben althans nooit iets van een verschil gemerkt". paar uurtjes om het normale tempo te pakken te krijgen". Vroeger dacht men dat bij voorbeeld een vakarbeider al zijn handgrepen blindelings be heerste, zo dat hij ze zelfs in zijn slaap zou kunnen uitvoe ren. Hij zou ze dan ook op maandagmorgen zonder pro blemen meteen in de juiste volgorde moeten kunnen ver richten. Medici en arbeidsana listen kwamen bij onderzoekin gen tot een heel andere con clusie: na twee dagen pauze heeft ieder mens kortere of lan gere tijd nodig om zijn gewone handvaardigheid te herwinnen. Ook werkers met de „geest" hebben een aanloopje nodig tot dat de hersenen het volle ge bruikelijke prestatievermogen bereikt hebben. De maandag is dus ook een gevaarlijke dag. Er gebeuren dan de meeste ongelukken, zo wel in het verkeer als in het bedrijf. Dat kan geen toeval zijn. Waardoor is de mens uit gerekend op maandag zo on voorzichtig? Bedrijfspsychologen voeren deze reden aan: het weekeinde is voor veel Nederlanders lang niet zo ontspannend als het eigenlijk behoorde te zijn. Veel mannen werken „zwart". Zij willen meer verdienen om meer te kunnen Kopen of ze ontvluch ten hun gezin. Op maandagmor gen voelen ze zich dan allesbe halve uitgerust, vooral niet als ze in het weekeinde ook nog flink wat bier of andere drank hebben genuttigd. Ze draaien zich maandagmorgen nog graag een keer om onder de behaag lijke dekens ook al heeft de wekker al gerateld. De verloren minuten dienen dan later door een haastig (of geen) ontbijt en op weg naar het werk te worden ingehaald. Het lichaam kan niet lekker soepel op toe ren komen, zoals het gezondst zou zijn. Sommigen slapen nog half als ze de deur uitgaan. De grauwsluier die bij velen over de maandag&norgen) zweeft, kan ook worden veroor zaakt door mentale spanningen: veel vrouwen overvallen hun echtgenoten met de problemen die ze een week lang moesten opsparen en die ze in het week einde willen bespreken. Maar de mannelijke wederhelft toont doorgaans geen enkele interes se. Resultaat: een flinke woor denwisseling en een paar uur chagarijn. De kinderen ergeren zich aan deze sfeer, laten dat Een onderzoek onder Duitse advocaten wees uit dat op maandag verreweg de meeste verzoeken om echtscheiding worden ingediend, vooral door vrouwen. Deze toonden onte vredenheid voor de zoveelste keer over liet verloop van het weekeinde. blijken door huilbuien en an dere uitbarstingen. Resultaat: nog meer ruzie. Uiteraard is de man die na zo'n turbulent weekeinde in zijn auto stapt onder de indruk van al die ta ferelen thuis. Er hoeft onderweg maar iets niet naar zijn zin te zijn of hij zal daar heftig op reageren. Een adjudant van de ver keersdienst van de Rijkspolitie te Driebergen zegt: „Ik heb in derdaad stellig de indruk dat veel automobilisten 's maandags agressiever, onbeheerster rijden. Trouwens ik kan wel zeggen dat het hele verkeer die dag een ander beeld vertoont. Maar door welke invloeden dat zo is, kan ik u niet vertellen want ik heb geen concrete gegevens. Ik ga nu af op mijn ervaring en die van mensen die dagelijks in de Porsches langs de weg zit ten. We merken het vooral aan de reacties van mensen die aan gehouden worden. Die tonen zich vervelender. Neem de mensen die een grote stad uit moeten. Ze zijn vaak te laat vertrokken en raken dan bo vendien in een spitsuuropstop ping. In de meeste gevallen gaan deze mensen, eenmaal op de autoweg, onverantwoord jakkeren. Andere mannen rea geren zich af na het zondagse spelevaren met moeder die toen niet sneller dan 70 wilde. Zit zo'n man weer alleen achter het stuur dan rijdt hij ineens lekker stevig door. In zijn alge- ET komt zo voor, dat de jreqjjl tie ervan al meenheid kun je best zeggen: het verkeer is een duidelijke afspiegeling van het menselijk gemoed. Dat is op maandag morgen heel duidelijk". Niet alleen op de weg en in het bedrijf, ook thuis vinden op maandagochtend meer ongeluk ken plaats dan op andere mor gens. Dat wees althans een on derzoek van het Duitse minis terie van Arbeid uit. De heer J. J. Desta van het Veiligheids instituut aan de Amsterdamse Hobbemakade verklaart: „Een vrouw krijgt in het weekeinde vrij veel rommel en ze heeft soms geen zin om dat allemaal prompt op te ruimen. Ze zit op maandagmorgen vaak met een vrijwel onoverzichtelijke afwas en ook nog met de gewone was. Ze wil alles haastig schoonma ken, is wellicht op een gegeven moment onachtzaam en dan is een ongelukje zo gebeurd. Ter zijde: orde en netheid zijn de beste preventie tegen ongeval len". Dan is er verder op maan dagmorgen een groot aantal ziekmeldingen: ruim een derde deel van de mensen die van het werk thuis blijven, verzui men het eerst op maandag. Daarbij zijn mannen en vrou wen met een simpele kater en verkoudheid, maar ook de on tevredenen, de mensen die zich Voetbaluitslagen zijn de belangrijkste gespreksstof op maandag morgen. Dat denkt ook Johan Cruyff. Hij zei in een recent inter view: „Ze zeggen op maandagmorgen heb je aan de arbeiders niks, want dan praten ze alleen maar over voetbal en niet over hun huisvesting of milieuhygiëne". Een woordvoerder van een Rotterdams bedrijf die zijn naam niet genoemd wilde zien, zei ons: „Ik ben van mening dat het ongunstige competitieverloop voor Feyenoord, vooral nadat de club de kans op het kampioenschap door de nederlaag tegen Ajax verloren zag gaan, het werktempo in veel ondernemingen, ook de onze, heeft gedrukt". Dat idee kreeg ook de heer K. W. Vink, procuratiehouder bij de Amsterdamse handelsmaatschappij Scholtz en Co. Maar hij werd slechts een keer met minder hard werkend personeel geconfron teerd. Dat was toen Ajax van N.A.C. verloor. niet meer happy voelen in hun baan en de mensen die onder een andere (psychische) druk leven. Vaak wordt juist op maandagmorgen de beslissing genomen niet naar het werk te gaan. Na twee dagen pret tige onderbreking van de sleur is die drempel te hoog. „Dat cijfer van ruim dertig procent ziekmeldingen is wel enigszins geflatteerd door het feit dat je zaterdags en zondags geen bericht kunt doorgeven, zodat zij die zich op die dagen al ziek voelden op de maandag worden geregistreerd," aldus dr. Philipsen, deskundige op het terrein van het ziekteverzuim, die is verbonden aan het Insti tuut voor Preventieve Genees kunde te Leiden. En hoe staat het met de laat komers, de werknemers die op het laatste nippertje besloten toch maar het bevel van de wekker op te volgen? Zijn het er veel op maandagmorgen? Een enquête bij een aantal grote bedrijven en overheidsin stanties in Amsterdam, Rotter dam en Den Haag brengt aan het licht dat inderdaad veel mensen een paar minuutjes smokkelen op maandagochtend. „Maar, zegt een personeels chef (Turmac-Amsterdam)' „wij denken dat het verkeer daar van de oorzaak is. Dat zeggen die laatkomers althans altijd en laten we het daarop maar blij ven bonden". meer opvalt en iets sprekends gaat lijken-, gebruik van bekende njm, om zaken aan te bevelen 4 niets met die naam te hebben, noch met de redenis waarom die naam bekend worden is. Het zou op zelf vrij redelijk zijn ob j, een ervaren voetballer bepaald merk voetbalstfi nen zou aanbevelen. Aan J advies kan in dat opzicht nig belang gehecht warl# zijn gezag is gebaseerd kennis van zaken. Maar daarover gaat kennelijk niet. Het adriej - de voetballer toordt door een ander opgesteld, zijn naam wordt gekocht. meestal heeft de bekt naam niets te maken n spullen waar reclame bo? gemaakt wordt of met li goede doel dat men prop:- geert. Als toneelspel^ reclame maken voor ten, zouden we nog km» denken dat ze ingehuurd 1», den omdat ze indrukujefci en geloofwaardig kunnen Ij. ken bij een tekst die c-< een ander verzonnen is. Mn ook daar gaat het duideltt niet om. De bekendheid zich zelf lijkt genoeg te ijl om geiuicht te geven aan a aanbeveling. Het certain om door de aanbeveling n volgen, zo te worden als it bekende persoon, kan een er- kele keer van betekenis 2 b.v. als het om zeep gaatunt| je ontzettend mooi van wordt; maar dat is blptail niet de hoofdzaak. Beha landgenoten die uitleggen h handig een girorekening t is, uit de doeken doen rati om een collecte van bek is of als eersten een proto! ondertekenen, speculeren ti op navolging, maar niet t het gebied waaraan zij ta faam te danken hebben. Hun gezag heeft ook niets ii maken met de inhoud pas hun woorden of de kracht a hun argumenten; het imjII die zelfs overbodig en daar wordt wel degelijk op culeerd. Alleen een geza zich nietszeggende moorden permitteren. Voordat drang tot navolging 0|t- hoorzaamheid er is, merit'» element van herkenning. Bi navolging waarop gespt» leerd wordt, sluit aan bij dit bekendheid die op zich zelf 1! iets schijnt te betekenen ti die ook wel wordt ingezet loutere gezelligheid verder geen doel aan verlof den is. T~\ AT zijn heel meden»'- J dige en primitieve dis- gen. De logica is ver It zoeken, maar daar gaat M niet om, al lijkt in de w- beveling toch een soort w redenering schuil te geen Die steunt op een gezag e" niets met de zaak te maler heeft. Wat precies de inhoud daarvan is, laat zich mo# omschrijven. Als het erg tef voudig was, zou het schijnlijk niet werken. ik verbeeld me dat er sterk appel tot saamhorig™ uitgaat van een gezamevlw herkenning. Als iemand dol' iedereen gekend wordt, J" hij al fungeren als een ge" menlijk bezit en een ij* De „bekende Nederlander werkt bijna als een vlag j wordt dan ook graag bij w" telijke en gezellige gelegen den voor de dag gehaald1 meer bekende Nederlanders op het scherm verschijnetii voorkeur in een rol die w® met hun bekendheid te ken heeft, dus „heel 0#*" als mens, des te groter h succes van de avond. TV/lh dit symbool wer» 2 yy dan hoort daar l s mythe bij en die dan ook prompt geschoP® 5 Dat is de mythe dat de 2 kenden ook elkaar kennen^ 2 onderling vriend 2 betrekkingen ond E Zij vormerin die mythe E kaste en gaan buitengent' 1 E gezellig met elkaar om. A E op het scherm verschijnen i I 2 dragen zij zich alsof It 2 hun sociëteit zijn en W 2 ren elkaar. De drang f' 2 volging die zij wekken, 2 wel betrekking hebben op E saamhorigheid die zij E ten toon spreiden- Het E wel of wij uiteindelijk nte E bepaalde persoon willen f> gen, maar ons het lev® jj. 2 troon van een kaste will 2 gen maken; en dat 2 weer heel gewoon zgn, anders is het niet Het ontbreken verplichte keuringl meeste auto's mé (gas)installaties leil dat amateurs in genheid zijn een in auto's te bouwei] bij worden - zo praktijk uitgewezej fouten gemaakt er heidsvoorzieninger geerd. Ook bij hei van de LPG-tank grove nalatigheder stateerd, waarvan ongelukken vaak volg zijn: vorig ja| drie doden in Hilvq Van elk merk auti Nederland wordt geïn wordt een exemplaar maar het betreft dai benzine- en dieselauto installaties worden ingebouwd en een vindt dan niet meer LPG-tanks mogen druktoeneming bij van temperatuur noot dan tot 80 pet. worden maar het komt vrijw| lijks voor dat gasta 100 pet. worden gev bij officiële vulstatior De officier van jul Utrecht, mr. Fransen, rige week de zaak bel tegen een LPG-depc die onoordeelkundig g hebben afgetapt, pleil wettelijke maatregel overeenstemmen met bouwvoorschriften va propaaninstallaties vod bussen en taxi's. Hij is van mening dat in het verkeersreglement een ling moet worden opg dat auto- en verbrs motor moeten voldoen eisen van de rijksdien: het wegverkeer. Zolang dergelijke w£ bepalingen ontbreken voor automobilisten butaan of propaan rij advies (in hun eigen en in dat van anderen) voorlichten over de lijkheid van de inü (door politie, brandwej] arbeidsinspectie) Mr. is van mening dat veel met ingebouwde en oncj kundig bijgevulde „als gevaarlijke voetz1 aan het verkeer deelne 1 e Prijs (f 25,-' Ingrid Dellaer Oranjehoeve A IJzendijke (ZIc 2e Prijs (f 15,-' L. Verheyen Chaamseweg Baarle-Nassa REDACTIE .-DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WQQNPIAATS Ïïz„enden voor dinsdagr 12.00 uur. op de enveloppe hnker-bovenhoek „We Puzzel".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 22