wel uit angst" ioeken Boeken Boeken Boe «sferst-*, sommige mensen lezen zo weinig dat ze er niet een HEKEL aan hebben OBSESSIE HET GRAF Mensen over de mens .Ik schreef Het Smaran misschien TEMPTATIONS MUSIC Hugo Rms over zijn nieuwe boek: tónrr,een paar ES wvwJLtrar cultuur kunst WAT IS DE ZIN VAN HET MENSENLEVEN r Laat het een vriendenge- ,prek zijn", zegt hij, „en niet L officiële van een vraag- m-antwoordspel. In dit boek heb ik mijn hart en mijn jjel uitgestoten. Dit boek brengt alles samen wat ik in ll mijn vorige boeken ge- jaan heb. Gelukkig weet ik jat ik nog verder kan. Ik jen niet totaal leeggeschre- |ven, maar een nieuwe ro man zal geheel iets nieuws (moeten brengen". Pat is Hugo Raes (43) en j spreekt over „Het sma- jan, het vikka, de ronko en J je andere kleuren van de tschiedenis", zijn nieuwste ,ek dat De Bezige Bij vrij- lag j,l. op de markt bracht. (et zijn vrouw Marie-Thérèse hij van Hoboken bij Ant ierpen naar Amsterdam gere- en om zijn ziels- en harte- i zelf ten doop te houden, pet is al later in de middag Lr hij neemt rustig de tiid W dit gesprek, ofschoon de iteptie bij de Bij op hem ■acht. Tntspannen, zijn woorden met ;ebaren onderstrepend, plotseling opspringend hij zijn zienswijzen, (jat systematisch folteren, dat I geweldig verontrustend en li wij, die dachten dat het t kenmerk van het verleden s. Maar sinds de tweede we- pdcorlog is het veel erger ge- hrden. Er zijn nu veel meer den bij betrokken". Het smaran, aansluitend bij „De vadsige koningen" en „Een faun met kille hoorntjes" is bepaald geen opgewekt boek. Het is een dubbelroman, bestaande uit het leven van de historicus Valentijn Snell (Hu- go Raes) en zijn vrouw Jasmi ne (Marie-Thérèse) en een ge schiedenisboek. De hoofdstuk ken van beide boeken lopen door elkaar heen. Het bijzon dere is dat Valentijn Snell ooggetuige is hij de gruwelijke feiten van bloedvergieten en folteren in het verleden. Raes zelf zegt erover: „Ik schreef eigenlijk twee boeken: het ene een kijken in het ik, het ande re de geschiedenis, vertaald in eigen bewoordingen. Wij heb ben sinds de oorlog een benar de tijd gehad tot de zestiger jaren. Deze hebben een stem pel op de wereld gedrukt. Maar de zeventiger jaren gaan weer een even harde tijd wor den als de vijftiger jaren. 2)0 zie ik het". Zijn visie is neergelegd ln hoofdstukken als: Een alterna tief einde van de wereld, een verhaal waarin het aarddom via een chemische vloeistof verlost moet worden van een tenondergaan door kauwgom en in het verhaal „1 juni 1981", wanneer alles wat nog werken kan de fabrieken aan het stopen is. Alleen de voed sel- en medioijnindustrie mag nog blijven draaien. De wereld dreigt aan overproductie ten gronde te gaan. Daarnaast zijn er de vele feiten uit de ge schiedenis, feiten van bloed vergieten en wreed martelen. Raes: „Twee dingen liggen ten grondslag aan het boek. De verwondering en het probleem van de fysieke pojn. Ik geloof in een pijn-communicatie. Het moet eigenlijk wel zo zijn, als je ziet hoeveel pijn mensen el kaar aandoen". Hij schreef het boek tussen september 1971 en december 1972. „Ik voelde me totaal uit geknepen", zegt hij nu Twee maal had hij een inzinking en moest hij ermee ophouden. Dat was in mei en in oktober van het vorig jaar. Zijn wijze van wenken is die van iemand, die wanneer hij iets op het papier heeft, het ook voor 98 procent klaar is. „Het duurt weken voor ik aan iets begin, maar als ik eenmaal achter de schrijfmachine ga zitten rolt het er zo uit, in één keer en dan moet het ook meteen goed zijn. Daarom ben ik blij met de telexrollen die ik nu krijg. Het ergerde me altijd een nieuw vel papier in de machi ne te draaien. Nu kan ik door gaan op die rol. Ik kon aan vankelijk zo'n rol op de kop tikken bij een krant. Ik wil nu nooit meer anders. Zo ga ik aan één stuk door. Soms zo'n acht meter lang voordat ik even stop. Ik weet nu hoe lang mijn boek is giewonden: precies 84 meter lang (339 pagina's tekst in bet boek)". Raes zegt buiten het wereldje van de schrijvers te staan. Hij heeft weinig contacten met an dere schrijvers. „De enigen die bij ons over de vloer komen zijn Remco (Campert), Paul de Wispelaere en Paul Snoek. In België zijn trouwens toch veel minder contacten tussen schrijvers dan in Nederland. Vroeger kwam ik nog wel in bepaalde cafés, maar tijdens het schrijven van een boek wil ik Van Hugo Raes verschenen tot nu toe de volgende boeken (al le bij De Bezige Bij): Links van de helikopterlijn (1957, verhalen); De vadsige konin gen (1961, roman); Een tijde lijk monument (1962, verha len); Hemel en dier (1964, ro man); Een faun met kille hoorntjes (1966, roman); Ban kroet van een charmeur (1967, verhalen)De lotgevallen (1968, roman); Reizigers in de anti-tijd (1971, roman); Explo sie (1972, verhalen) en Het smaran en al de andere kleu ren van de geschiedenis (1973, roman). het liefst alleen gelaten wor den". Marie-Thérèse bevestigt dat later. Zij zegt: „We hebben gelukkig 'n wat groter huis. Hij heeft daar een aparte kamer, waar hij kan werken. Ik moet hem daar niet storen, neen dat laat ik wel uit mijn hoofd". Het smaran is een zeer enerve rend boek, geschreven in een stijl die blijft boeien. Over gruwelijkheden die je recht in je gezicht slaan, maar die ge beurd zijn en nog gebeuren. Hugo Roes, die het boek op droeg aan zijn vrouw, geeft het als motto een tekst van Miark Twain mee: „Zo is het menselijk ras. Vaak blijkt het jammer dat Noach en zijn ge zelschap de boot niet hebben gemist". Raes: „Misschien heb ik het smaran wel geschreven uit FRITS STOMMELS I Hoe onderhoud ik mijn ICasa-reeks, Kluwer Al- e l'itgaven). lts zo langzamerhand een .Aiewoonde om bij leve- fvan kleine en grote ge- Jorwerpen een hand- te verstrekken. Voor b van de grootste gebruiks- onrerpen, de woning is dat 'Jaas nog niet het geval; wo- Jü is kennelijk zo normaal ,i liet onderhoud van wonin- B a> vanzelfsprekend, dat handleiding niet nodig puit geacht. Zo begint de "ig van Stef Leidekkers „Hoe onderhoud ik ■tui huis". Een leerzaam en Itaiatief boekje, niet alleen por de doe-het-zelver, maar ik voor de man, die geen ■te recht een plank in i®i de laatste weet nu im ps,waarvoor hij de vakman 31 laten komen. Zoals de an- Jrc boekjes in de Casareeks Itet uitsluitend bedoeld om Ttetteve informatie te geven. genoeg van vindt J Doekje zelf, vindt achter- I wee gratis toegangsbewij- [VOor Bouwcentrum in Mam, waar hij zich nog tehten°*liSer kten }fct Viking: Moorden op z'n Jettas (Zwart Beertje - ^Viking schrijft alleraar- detectives. Een Neder- fl-LVan Sdl0tse afkomst, i??r' .spoelt daarin de 'a L .is topagent van L*se organisatie l J ®th.eten. die voor PW onfrisse karweitjes Ss V(^wien en orga- ir ti».k T^ls weliswaar, dienens 4' al'Semeen 5^ éigens is ïeniso Si- e organisatie I te Lu met Weder ge in ^6t ver* i'enetiaan^-' 00rden °P Ir Tej J?. ls wat mager, sbaar zeer Kugje J? ngt e<® heel klein t (W en noS minder hu- >'ive dtoJjl TOkaal. Een it Ie»*? en paar maal NI veL?" K 41 weer hele- _sPlan5 ?,V6r een hart" E Cj een orimi- f 6(11 modem heslist ''eten doktersro- .i- een is „Een /en ai, oo v® Crtliei y*- tiet "rouwt het !tmahPtde1man K v;n et leven ltiS°°r^t h? m°fst red' dn n» ldie de Ier achtorkant esproken is af. ademloze 15 dat etgenljjk, K"r' meer dan ademloos? Vermoe delijk minder dan onzin. TOON KLOET. Peter Spoor: „De hoer kwam terug" (Uitg.: De Fon tein f 14,90). Er spelen zich iin de roman „De boer kwam terug" van de Brabantse auteur Peter Spoor heel wat dramatische gebeurte nissen af voordat tenslotte de trotse en welvarende boeren- bedoening Kroonhoeve onder de hamer komt. Het verhaal is overigens nogal doorzichtig: een frisse boeren meid trouwt een stugge, ratio nele boerenzoon, maar lonkt intussen naar diens levenslus tige broer, die evenwel tijdelijk naar Canada emigreert. Als hij terugkomt zfjn de gevoelens van de jonge boerin voor hem niet veranderd. Integendeel. Ze heeft eigenlijk meer dan genoeg van het leven op de Kroonhoeve, waar voor liefde en een beetje geluk geen plaats ts. Wat voor de hand ligt ge beurt: de teruggekeerde broer en de jonge boerin vinden me kaar en er behoeft dan nog maar een ongeluk plaats te vinden om de weg voor het tweetal vrij te maken. Dat ongeluk komt prompt en je verbaast je helemaal niet dat daar een moeras aan te pas moet komen. De dood van de boer blijft het tweetal achter volgen tot het de Kroonhoeve ontvlucht. De streekroman van Peter Spoor is beslist geen uitschieter maar laat zich wel vlot lezen. Noud van den Eerenbeemt, Het eenvoudig Huisorakel (Uitg. Tango f 5,-). Een Afrikaanse orakelme thode, de Geomancie, wordt in dit boekje gepresenteerd als een vermakelijk gezelschaps spelletje. Door middel van een systeem van stippelfiguurtjes kan men al of niet bevredi gend antwoord krijgen op vragen als: wordt dit mijn grote liefde wordt het een zoon of een dochter? moet ik al dan niet op reis? enz. enz. Benoit du Moustier. Zwer ver Christi (Uitg. De Heraut- Jonge Kerk, Nijmegen f 8, Tussen 1856 en 1861 zwierf een wonderlijke pelgrim door het christelijk-feodale, „Heili ge" Rusland van toen van klooster naar kerk, tot in Si berië toe. Het verhaal van de ze zwerftocht schijnt opgete kend te zijn in een van de kloosters op de Athos, de monnikenberg in Griekenland. Een abt van een klooster in Kazan heeft het manuscript overgeschreven en uitgegeven ln 1884. Vlak na de tweede wereldoorlog verscheen een Nederlandse vertaling en be werking van de hand van de kartuizer monnik Benoit du Moustier. Er is nu een her druk vam dilt pelgrimsverhaal verschenen, in pocketvorm. Een goed idee, want de gees telijke zwerftocht van die Russische pelgrim naar de uit eindelijke mystieke vereni. ging met Christus zal velen vandaag interesseren. De be langstelling voor mystiek en geestelijk leven groeit nog steeds. De unieke vorm van dit verhaal maakt bovendien de op zichzelf moeilijke mate rie (een vreemd woord im dit verband) leesbaar als in een romam. Maria Oomkens. „Bidden ln de theedoek" (Uitg. Van Holkema en Warendorf f 12,50). In al zijn eenvoud is de kleine roman „Bidden in de theedoek" van Maria Oomkens een bijzonder plezierig en charmant boek, waarvan je met de nodige binnenpret geniet. Miairia Oomkens kreeg bekend heid als Sheherazade in Libel- Ie, waarin zij onder de titel: „De halve waarheid" al eerder een verkorte versie van dit boek publiceerde. Het is het doodgewone verhaal van een gelukkig groot gezin, waarin bij tijd en wijle wat wordt geruzied, gehuild m-aar altijd ook weer wordt gelachen. De blijheid om het leven voert steeds de boventoon. Het boekje is een verademing te midden van alle zware kost, die op de boekenmarkt komt. Piet Beekman, Schijnge stalten van de macht (Unctad ln Chili) (Uitg. In den Toren f 10,-). Toen de Unctad Hl in Chili werd voorbereid hadden de landen van de derde wereld weUiicht nog flauwe hoop er iets van te mogen verwachten. We weten inmiddels dat de resultaten minder waren dan de grootste pessimist zich had Voorgesteld. Piet Reckman heeft de ver slagen, verklaringen en ai het cijfermateriaal van de Unctad in een boek bij elkaar ge bracht onder de titel „Schijn gestalten van de macht". Hij kwatn tot deze betiteling om dat „er niets kon warden be slist, aangezien de reders, ban kiers en mijn-exploitanten niet op de conferentie aanwe zig waren". Reckman geeft een haar scherpe analyse van de mis lukte Unctad-oanferentie. Het duizelt van de cijfers over bruto- nation ale inkomens, over de enorme massa's arbeiders ln de wereld die met hard werken niet aan het allerge ringste minimum-inkomen toe komen enz. Het is een soort „wereld-kasboek" met een enorm tegoedsaldo voor de ontwikkelingslanden. Reckman neemt ais leidraad veelvuldig de uitlatingen van de Chileense - president Salva dor Allende voor zijn beschou wingen. Over waar de werke lijke macht ligt zei Allende op Unctad: „Die berust bij de multionationals. De uitbreiden de macht van de multinationa le ondernemingen omvat en doorkruist de internationale economische betrekkingen en ln de praktijk maken zij de Internationale overeenkomsten tot spotternijen, zij hebben hun eigen wereld". Dit gegeven wordt diep gaand uitgewerkt en met vol op cijfermateriaal onderstreept, streept. Jamës Hadley Chase: Sex- bom onder het Casino (Uitg. Luitingh). De wederuitgave van detec tive-romans uit de oude school schijnt geen windeieren op te leveren. Dat mag je tenminste afleiden uit de grote serie van bekende verhalen, die (onder andere titels dikwijls) weer op de markt komen. De kwaliteit lijkt er weinig toe te doen. Neem nu bijvoorbeeld dit boek. Abominabel verhaaltje, abominabel vertaald en een ti tel, die slaat als een tang op een varken. Tenminste, we hebben niets van sex in het boekje kunnen ontdekken of er moet iets met onze chro mosomen niet in orde zijn... De sexbom is in veelbeloven de kleurrijke kaft uitgege- Libbie Block: „Deze stad heeft een dokter nodig" (Uitg. De Fontein), Het is aanvankelijk ondui delijk, waarom het stadje Point King George het zo lan ge tijd zonder arts heeft moe ten stellen, maar naarmate men nader kennis maakt met de bewoners van het stadje, begint men dat te begrijpen. Dat doet ook een jonge dokter, die op de verleidelijke aanbie dingen ingaat en besluit zich in het stadje te vestigen. Zijn aanvankelijk enthousiasme maakt al snel plaats voor on zekerheid en onrust, wanneer hij door zijn beroep betrokken raakt in allerlei zaken en con flicten, die met de genees kunst weinig van doen heb ben. Een lezenswaardige dok tersroman. (K. H. Ohlig en H. Schuster, Katholiek dogmasplijtzwam der kerken? Specturm A5, 108 blz. 8,90.) In een tijd van oecumeni sche welwillendheid groeit een generatie op die zich afvraagt wat het geloof van een ge woon katholiek nu eigenlijk onderscheidt van dat van een gewoon protestant. Heeft dat, waar ze werkelijk van over tuigd zijn, nog iets te maken met de oude strijdvragen? Wanneer dan nog het theolo gisch onderzoek de tijdgebon denheid en dus betrekkelijk heid van veel leerstellingen aan het licht brengt, ligt de conclusie voor de hand dat de huidige verdeeldheid nog slechts een overblijfsel is van voorbij getwist. K. Ohlig en H. Schuster, twee jonge katho lieke theologen, beschreven de geloofsopvattingen die leven in katholieke kring om aan te tonen dat deze evengoed bij protestanten te vinden zijn. Zij wekken wel wat gemakke lijk de indruk dat veel van de traditionele kerkleer zonder meer heeft afgedaan. Drs. B. v, d. HEUVEL. (OSB) (Koos Versteeg) Een wrange, maar overigens goed geschreven roman is die van GEORGE MAYIM: OB SESSIE (uitg. De Arbeiders pers - f 18,50). Het is de geschiedenis van een homo seksueel. Zijn relatie met Edmiand, zoon van een Marok kaanse regeringsambtenaar die met een beetje geld op zak naar Parijs kwam, is met een indringend navrante realiteit beschreven. De rol, die de jon ge prostituée Lily daarbij speelt is pijnlijk aangrijpend. Ogenschijnlijk zijn hiermee alle elementen aanwezig om er een „sensatie-roman" van te maken; een boek dat er eens lekker tegenaan gaat staan. Het tegendeel is waar. Het is de verdienste van Hayim, dat hij deze gegevens bijna koel observerend heeft verwerkt. De uitzichtloosheid van deze geschiedenis zal daarom niet alle lezers met evenveel ge mak door de 250 pagina's heen helpen. Zondier letterlijk te mora liseren tekent Hayim in dit boek eigenlijk treffend de maatschappelijke situatie van mensen, die homoseksueel zijn. De obsessie (bezeten heid) titel van deze roman tref je dikwijls in deze wereld aan. Wat voor hetero seksuelen tot het normale leefpatroon behoort, wordt de homoseksueel wel met de mond veelal toegestaan, maar emotioneel niet. In hun strijd om diezelfde rechten ra ken daarom een aantal gedra gingen in de homoseksuele wereld, voor het gevoel van de heteroseksuelen, overtild; het wordt een obsessie. Voor beide „partijen". De obsessie voor een „verboden vrucht". Deze sfeer komt in dit boek goed tot udtdrukiking. Hele maal niet zo „lollig" om te lezen. Edlouard is daarbij een soort biseksuele scharnier met de nodige vraagtekens. Een uit buiter naar links en een profi teur naar rechts. Een figuur die steeds meer tot de realiteit gaat behoren. Daar waar de „echte" geschiedenis tussen de ik-figiuur en Edouard begint houdt het boek op en lijkt het daardoor een beetje op het geijkte verhaal: en ze leefden nog lang en...Het karakter van Lily blijkt nog het meest ont wapenend gezond. Maar wat is „gezond"? Ook dit begrip is wel oultuur-bepaald. H.E. FRANS VAN GELDORP: GRAFMONUMENTEN IN NE DERLAND „stenen tussen licht en donker". (Uitg. N.V. Gebr. Van Staden, Apeldoorn f24) Een aardiiig nogal duur boek je van honderd pagina's met veel tekeningen en foto's. Van Geldorp schetst daarin sumier de geschiedenis van onze Ne derlandse graven, vanaf hunne- bed tot nu toe. Hij licht deze toe met een aantal anekdoti sche hoofdstukjes, waarbij on der andere aan de orde ko men de oudste Nederlandse grafzerken, grafopschriften, merkwaardige grafstenen, steenhouwers als geschied schrijvers, typische geschied kundige feiten te ontlenen aan grafstenen e.d. Een verzamel werk je van wel interessante gegevens zonder nochtans tot een echte geschiedenis van de grafsteen te komen; daarvoor zijn de gegevens te willekeu rig bijeengebracht en opge hangen aian een te beperkt aantal voorbeelden. Als me één ding opvalt in het lezenswaardige boekje MENSEN OVER DE MENS (uitg. Ten Have - f 9,50) is dat wel de Babylonische spraakverwarring, waarin we zo langzamerhand terechtge komen zijn. Of anders gezegd: de taal, die wij gebruiken is een prachtige schuilhut gewor den, waaronder we ons kun nen verstoppen met alle moge lijke problemen waarmee we in de maag zitten. Onze taal is voor een groot deel versleten, omdat we er alles mee kunnen zeggen, zonder wezenlijk iets te zeggen. Ideologische slogans, waarmee we ons onbewustzijn kunnen afdekken. En dat alle maal zonder kwade bedoelin gen; integendeel. De bona-fide instelling van 25 auteurs, die deze bundel volschreven, druipt eraf. Het boekje is ontstaan naar aanleiding van een cursus „Mensenmozaïek" op vor mingscentrum Den Alerdinck te Laag-Zuthem bij Zwolle. De directeur van dit centrum dr. J.D. Pienter en de cursus leider aldaar Eimert Pruim verzochten een 25-tal uiteenlo pende figuren hun visie op het verschijnsel mens op schrift te stellen. Wie is de mens? In welk kader moet de mens worden beschouwd? Wat is de zin vain het mensenleven? Is de mens slecht of goed? Wat is de toekomst van de mens? Deze en vele andere vragen komen aan de orde in de door gaans met inzet geschreven beschouwingen vanuit ver schillende levensinstellingen. Een verwarrend en boeiend mozaïek. In alfabetische volgorde rijn er de antwoorden te vinden van b.v. prof. dr. N. Beets, dr. A. Constands, dr. L. van Ege- raat, prof. dr. B. Delfgaauw, Erich Fromm, prof. dr. A. Lek- kerkerker, dr. P. Offermans, mr. L. van Ommen, Simon Vinkenoog, drs. Jac. Vroemen, e.a., terwijl de beide redacteu ren van de bundel ook hun visie gaven. Jac Vroemen schrijft o.a. „De vlucht in de ideologie is even vervreemdend voor mij als de vroegere vlucht in de religie." Er zijn nogal wat au teurs van christelijken huize bij en het valt je dan op met hoeveel gemak bijbelteksten als vóóronderstelling wor den gehanteerd, zonder dat er sprake is van echt zichzelf als mens ter discussie willen stel len. Het is daarnaast wel een wonderlijke ervaring om naast elkaar b.v. een Van Egeraat te vinden en een Fromm. Is de eerste pas mens als hij zich beneden de Moerdijk bevindt en hoort: „Ons moeder zee..", de tweede beleidt zijn geloof in De Nieuwe Mens, los van archaïsche banden van bloed en bodem Het is ondoenlijk om binnen kort bestek één grote kristalli serende gedachte uit deze bundel te halen. Ik wil wat titels van hoofdstukken noe men, zodat er enige informatie over de inhoud aanwezig is: bv Pleidooi voor weerbarstig heid (Hartkamp-Suurmond), Geloofsbelijdenis van ik-en- hen (Paul Kraemer), Kaïmiza- ke-cultuur (Bart Edel), Macht en onmacht van de mens (W. Velema), Het doel van de schepping van de mens, Aui gust Comte en Karl Barth (J. Pienter), De mens als kijk- grijp (A. v. d. Meiden), Vrij zijn of vrij voelen (K. Roes- singh), Wat is de mens? (B. Delfgaauw) etc. De redatie nodigt bovendien alle lezers van deze bundel uit om ook hun gedachten op pa pier te zetten en op te sturen- Als dit lukt kan er ongetwij feld een boeiende discussie op gang komen. Deze bundel geeft in ieder geval een inte ressante aanzet. HENK EGBERS De nieuwe Temptations ligt in de winkel; de single Mas terpiece met een vocale en instrumentale kant. Na 9 jaar werd Papa was a Bolling Sto ne de eerste grote hit van deze vijfmans-formatie, troe telkind van componist-produ cer Norman Whitfield. De ge schiedenis van de Temptations gaat terug tot de vroeg-zesti- ger jaren, toen de vijfmans- vocalgroup The Primes lokale successen oogstte en onder aan dacht van Berry Gordy werd gebracht. Gordy, die reeds enkele jaren zijn Motown- imperium aan 't opbouwen was. In 1963 werden enkele sing les opgenomen (I Wamt A Lo ve I Can See, Dream Come True en Paradise), de naam weird gewijzigd van Primes in Temptations en de toen al ac tieve producer Norman Whit field ontfermde zich over Da vid Ruffin, Eddie Kendricks, Paul Williams, Otis Williams en Melvin Franklin. Whitfield kreeg echter niet als eerste de groep vain de grond. De man, die in die jaren zowel zijn eigen Miracles als Mary Wells en de Marvelettes hits bezorgde, scoorde eerst: William „Smokey" Robinson, en wel met The Way You Do The Things You. Do, My Girl en Since I Lost My Baby ij- zersterke R en B-classics, die zodoende de naam van eon nieuwe act bij Motown vestig den. In 1966 begon Whitfield zien Intensief met de Temptations bezig te houden. De eerste produktie was meteen raak Ain't Too Proud Tc Beg werd Top-10 Amerika, gevolgd door een reeks hits, die, een enkele uitzondering daargelaten door David Ruffin als le solist wer den gezongen: Beauty Is Only Skim Deep, (I Known) I'm Losing You, You're My Every thing (solist Eddie Ken dricks) I Wish It Would Rain. In '68 verliet Ruffin de groep voor een solocarrière. Dennis Edwards (vroeger lead zanger van The Contours) nam zijm plaaits in. De koers werd muzikaal gewijzigd: De Temps wisten onder leiding van Normam Whitfield een ge heel eigentijds geluid te creë ren, dat werd ingeluid met de No. 1 hit Cloud Nine. Wéér een hele rij hits ma elkaar Runaway Child, Running Wild (een 9 minuten versie hiervan dirigeerde de lp Cloud Nine naar de eerste plaats op de lp-lijsten). Don't Let The Joneses Get You Down en op nieuw No. 1 met L Can't Get Next To You. Terug naar hun vroege(re), „soft sound" (vgl. My Girl) deed niets af aan de populari teit van de groep. Ball Of Confusion en Just My Imagi nation getuigden daarvan: tweemaal een eerste plaats in de USA! Ball Of Confusion deed zelfs even de Top-40 aan (in 1970). Uit die tijd dateert één van hun fraaiste lp- tracks: Smiling Faces Someti mes van de lp Sky's The Li mit. Maar de „soft sound" duurde niet lang. Het was nu bewezen, dat de Temps alle genres aandurfden en er ook hits mee konden maken. Te rug in hun funky style met Superstar, van de lp Solid Rock. De Cloud Nine Cyclus werd weer hervat. De line-up van de Temptati ons is nu als volgt: Damon Harris - falsetto tenor. Otis Williams - tenor, Richard Streeft - tenor, Dennis Ed wards - tenor-bariton, Melvin Franklin - bas-bariton. Hum Papa Was A Bolling Stone bereikte eind1972 een le plaats in de USA en klom in ons land naar een 5e plaats op de Top-40. Na negen jaar een doorbraak voor de Temps! Hun nieuwste single Master piece is gelicht uit een gelijk namige elpee, die binnenkort verschijnt. Na benjamin Michael Jack son staat nu ook broer Jermai- ne, de 18-jarige basgitarist bij de in Amerika ontzettend po pulaire Jackson 5, in het mid delpunt van de belangstelling. Met zijn singeltje Daddy's Ho me is hij op de top veertig be land. Jermaine wist tijdens het optreden van Jackson 5 in Am sterdam al open doekjes te be halen bij bet publiek. Het heeft er dus alle schijn van, dat er na groepen als The Osmond Brothers en The Partridge Fa mily weer een nieuwe family- groep is, waaromheen een ware cultus aan het ontstaan is. De Jacksons zijn er muzikaal ge noeg voor. Behalve de vijf broers, die in de Jackson 5 spe len is er nog voldoende talent aanwezig. Zus Latoya (16) speelt klarinet, zus Maureen zingt en speelt viool en ook moeder, speelt net als Latoya klarinet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21