f AT NEDERLANDSE TOERIST UIT BUITEN
LAND MEE NAAR HUIS MAG NEMEN
LANDBOUW-ELITE MISBRUIKT
MACHT IN LATIJNS-AMERIKA
Autopark groeit
minder snel
dan verwacht
WIECHEF VERDIENDE
DE PROSTITUTIE
„DIEPVRIESPRODUCENTEN
LATEN DATERING NA"
jMiddenstander kan er hoofd mee boven water houden
NEDERLAND
IN 1972
GROOTSTE
AARDGAS
PRODUCENT
IN EEG
ik nog
r een
fie
DAF vraagt
regering
geld voor
magneet
treinen
Bierpullen achter slot en grendel
Ondervoed
financiën
economie
ÜMMMMS
krijg"
DIEVEN
AN
:ZERS
Miskleunen
Rendabeler
Misgegokt
Raggen'
Matig
Stamhoofd eist
schade ver goedin g
Onderdrukken
Macht
Uitgebreid
Dinsdag 1 mei 1973
Meer uitbeeldt, ge
muit het raam van
lier tijdens de storm
pril dit jaar. Het is
dat er geen eb en
xeer is, zegt ze, vroe-
dat veel leuneer,
k verder en zie aan
een paar aquarellen
heel anders dan wat
og toe van haar ge-
fa. Als ik erop wijs
net als een school-
dat stiekem wat lek-
«noept heeft. Dat zijn
lilderingen, dat heb
g jaar eens geprc-
komt er een beetje
neld. uit.
richting gedaan
c heb het zomaar
probeerd". - Dus u
)g volop in ontwik-
„Ja, ja, als ik nog
en beetje tijd krijg",
toch nog iets van
gekomen
FR. BOOGAARD
eindredactie
bas augustijn
;ebleven,
sdag
gegeven,
klinken
w stem,
nken,
mem
doorstromen,
lach
komen,
JELGEKHUIS
AARDENBURG
anleiding van het M"
iden stuk van de heer
Dekker over „Losban-
igd" zou ik graag hier-
ijn mening naar voor
Ik ken de bewuste
die in Koewacht het
ecord verbeterden
lijk en ik kan geto-
het vier sterke, ge-
serieuze jongens zjjn
i tegen een stootje
Ik zelf ben in df on
eens meer dan 70 uu
gebleven en zo zullen
meer zijn. Of heeft o
Dekker misschien ae
iet meegemaakt-
etreft het feit datd
i geen belangstel™»
voor Biafra en vie -
>udt eveneens
is toch niet aan he
i dat de Nederlandse
weinig of geen steu
aan deze
s welk land 'a
wapens waarmee 0
burgers ged°od
Kunnen die kaarfAr.
sschien iets aan
et Paaseiwerpen
Inen ze ne zo goed
i Koewacht „versPu
hebben de kippehoU
ook wait aan.
®CHp dE BRAUWÏ^
et
nFV HAAG (ANP)
.,10 van Financien hteft
Mioeve van de Nederlsnd-
Irt Sop «en rijtje gezet
l l«nu eigenlijk precies uit
buitenland mag invoeren.
Ut landen binnen de EEG,
mag voor een waarde van 450
per persoon ingevoerd worden,
uit landen buiten de gemeen
schap 90 per persoon aan sou
venirs en cadeaus. Uit landen
buiten de EEG mogen 200 si
garetten, 100 cigarillo's, 50 si
garen of 250 gram rooktabak
vrij ingevoerd worden (voor
invoer uit EEG-landen zijn de
ze getallen 300, 150, 75 en 400).
Aan drank met een alcoholge
halte van meer dan 22 proeent
mag uit landen buiten de EEG
1 liter (uit EEG-landen VA li
ter) meegebracht worden. Van
mousserende wijnen, likeurwij
nen en niet-mousserende wij
nen 2 liter (uit EEG-landen 3
liter). Van niet-mousserende
Luxemburgse wijnen mag 8 li
ter of 10 flessen vrij ingevoerd
worden.
De Nederlandse toerist mag
van buiten de EEG 50 gram
parfum (uit EEG-landen 75
gram) invoeren. Benzine mag
blükens de puDficatie van fi
nanciën vrij ingevoerd worden,
voor zover die zich in de ben
zinetank bevindt.
DE RIJDENDE WINKEL
LOOPT STEEDS BETER
AMSTERDAM (ANP)
t autopark zal in 1990 on
geveer 6 miljoen personenau
to's tellen in plaats van de
'3 tot 8 miljoen die aanvan
kelijk voor dat jaar voor
speld zijn.
0p .grond van de nieuwe
CBS-cijfers over de bevol
kingsgroei heeft de RAI te
Amsterdam namelijk haar
B~ fognose over de omvang
jjn het autopark in 1980 en
horzien. Het autobezit
81 in 1980 weinig verschil-
van de prognoses uit
maar voor 1990 voor-
de RAI een daling van
geveer tien procent ten op
inie van de voorspelling
tan drie jaar geleden,
'n de „prognoses voor het
autobezit" van 1970 had de
op basis van internatio-
f. vergelijkingen bere
nd dat de jaren zeventig
"foei van het autopark
paden vertonen van 2,5 mil-
n Personenauto's eind
1970 tot 4,8 miljoen eind
1980. Daarbij ging men uit
van een inwonertal van 14.5
miljoen in laatstgenoemd
jaar. Thans heeft het CBS
een bevolkingstal van 14
miljoen voor dat jaar voor
speld en de RAI een autobe
zit van 4,7 miljoen.
Volgens de RAI zal na
1980 de bevolkingsgroei in
steeds sterkere mate de toe
neming van het aantal auto's
beïnvloeden. In 1990 kan het
autobezit uitkomen op onge
veer 1 op 2,4 inwoners. Bij
een bevolkingsaantal van
10.1 miljoen inwoners hield
dit in een autopark van 6,7
miljoen, maar telt ons land,
zoals nu door het CBS voor
speld, 14,5 inwoners dan zal
het aantal auto's op 6 mil
joen uitkomen in plaats van
op 7,5 tot 8 miljoen.
De RAI is van mening dat
het wetenschappelijk bezien
nog te ver gaat nauwkeurige
prognoses voor de jaren na
1990 te doen.
I (Vw onze correspondent)
■MulTi 0e 1)evvoners van
Rt iir.ki n e'üen oren
Wtf \n ?e!00fd' t0e« "e
d» L m verspreidde,
it !ed™l!!!, ,mmissaris voor
p'i Uk! Germain Bezert
Kt ?er «en(h>rmes het
Krzoek 5. r.echter van on-
N verlate Alx'en"provence
Tde i e" met dc boeien
KgevanWaS-0Vergebracht
at Ir gevangenis.
1 iMnsêne\Waar zeide"
feh ivL Li ge,velkaar- En
F» «P een h»0*! r°buuste
1 MarseiHp °°sste P°sten
AtetukÏÏS van z'in
lie en zal- «aar
^'nziinv Z3^heid, ande-
k iW meeslepen.
i'8 JaarWaü!iaanuhet roUen
■Belicht j ovember, toen,
kd"pofer ee" prosti-
derde e®.lnval d«d
rond»veurdiePing van
tllle'De in Uls in Mar"
Urtement ,^aS goed' ln het
pden de ™,n Vler kamers
door J ?Jarmes ontvan-
:e"e, dk MTV/6 hostess.
de 80 frad helft opstreek
"PParta^1" P65 cliënt. In
«PPartnm.. 7 viiem. in
stitne u 06fenden vier
U* M„Un,vak Pit- Bij
l«Ptette. bleek- dal
van een «gendom
i? v»uw ®x"v°etballer en
R4. "e'rden Een® g6al'"
ten en zei, dat hem onmogelijk
iets ten laste kon worden ge
legd, want hij stond onder be
scherming van hoofdcommis
saris Bezert, die iedere maand
een enveloppe met geld thuis
kreeg. De rechter van instruc
tie in Marseille mocht de
hoofdcommissaris volgens de
reglementen niet verhoren,
maar gaf het dossier door aan
zijn collega in Aix-en-Proven-
ce. Intussen vroeg de hoofd
commissaris overplaatsing
naar een administratieve post,
vroeg non-actief aan wegens
oververmoeidheid en liet zich
tenslotte in een ziekenhuis op
nemen wegens depressie. De
dokter van het ziekenhuis ver
bood ieder bezoek en zelfs de
rechter van onderzoek werd
niet toegelaten-
Donderdagmiddag was het ei
genlijk zo ver, dat de hoofd
commissaris het ziekenhuis
mocht verlaten. De rechter
van onderzoek in Aix-en-Pro-
vence liet hem bij zich roepen
en beschuldigde hem van cor
ruptie ln samenwerking met
andere officieren van politie.
Met boeien om de polsen en
met een zwarte bril voor de
ogen om zich zo veel mogeliik
aan de fotografen te onttrek
ken, stapte hij in een auto die
hem regelrecht naar de gevan
genis bracht. Commissaris Be
zert, dertig jaar bij de politie,
had stap voor stap carrière ge
maakt. Voor ziin advocaat zal
het een moeilijke opgave zijn
om hem vrij te krijgen.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTERBEEK De rijdende winkel, voor veel auto
mobilisten een ergernis in smalle straten, is voor de win
keliers vaak een probaat middel om het hoofd boven water
te houden. Bewezen is, dat het bezoeken van de klant aan
huis, met de rugdekking van een goed gevulde winkelwa
gen, de kooplust aanwakkert.
De middenstander is beter in staat om speciale aan
biedingen onder de aandacht te brengen, heeft het voor
deel dat hij niet regelmatig afgeleid wordt door klanten
die „eventjes maar" iets willen weten en heeft geen last
van winkeldiefstallen. Bij dat alles stijgt zijn omzet bij
de aanschaf van een mobiel filiaal doorgaans met mini
maal 1.500 gulden per week, hetgeen genoeg is om de
kosten van de winkelwagen te dekken.
De rijdende winkel zal ons
straatbeeld nog meer gaan be
heersen dan nu al het geval is.
Bij de Machine- en Carrosse-
riefabriek Gelderland in Oos
terbeek, waar gemiddeld twee
winkelwagens van 5,5 tot 8
meier lengte per week ge
bouwd worden, heeft men een
idee van een supermarktgigant
un studie. Dat bedrijf wil bin
nen afzienbare tijd met zoge
naamde picnicwagens op pad
om in en rond bosrijke gebie
den, natuurliefhebbers van
complete maaltijden te voor
zien. Een groothandel in tijd-
senriften heeft al ettelijke aan
de tijdsohriftverkoop aange
paste wagens besteld om huis-
aan-hiuis losse nummers
(waar de meeste winst in zit)
te verkopen en op marktdagen
een plaatsje te gaan veroveren
tussen de rijdende patates-
kraa-m en de mobiele haring.
De rijdende winkel zoals we
die nu kennen, is er pas geko
men na enkele forse miskleu
nen. Een grootwinkelbedrijf
startte indertijd met deze, toen
nog progressieve verkoopme
thode, in omgebouwde DAF-
trucks. Al vlot kwam men er
achter, dat de wagens te groot
waren en de bezetting te duur
was. Het opnieuw laden van
de wagens nam 's avonds te
veel tijd en verzwaarde de
post „overuren", terwijl er ook
een aparte chauffeur en twee
winkelbedienden betaald
moesten worden die de vier
kante meterprijs waar elke
winkelier zijn verkoopstaten
op baseert, niet konden waar
maken. Daarvoor waren de af
metingen te beperkt en het
klantenbezoek te gering.
Middenstanders die brood in
deze vorm van verkopen za
gen, liepen de deuren bij de
carrosseriebouwers plat om
wagens met een lengte van elf
meter te bestellen.
Het bouwen van winkelwagens
is inmiddels zeer bevredigend
werk. Doorgaans is de levens
duur daarvan driemaal zo lang
ais die van een gewone auto
mobiel hetgeen in hoofdzaak
aan het gebruikte materiaal en
de afwerking ligt. „Voor de
belasting", aldus de heer Ver
woerd, „zit je dus aan een on
gunstige afschrijving vast".
Twintig jaar geleden leverde
zijn bedrijf één ventwagen
(bekend onder de naam Me
chanische Hond) per dag af,
nu zijn het er twee per week,
maar omdat het om volledig
verplaatsbare winkels gaat,
kan men van een flinke voor
uitgang spreken. Afgezien van
de groentehandelaren, die de
handkar verwisselden voor de
auto, de auto voor de rijdende
winkel en de rijdende winkel
weer voor het vaste bedrijfs
pand, zijn er steeds meer
middenstanders die brood zien
in mobiliteit. Er zijn er al die
hun bedrijfspand opgeven, om
dat het werken met de wagen
rendabeler is.
EINDHOVEN (ANP) De di
rectie van DAF heeft de Neder
landse regering gevraagd de
ontwikkeling van nieuwe ver
voerssystemen met financiële
bijdagen te steunen.
De gedachten van DAF gaan
in het bijzonder uit naar „mag
neettreinen", die met magneten
in plaats van wielen met grote
snelheden over de rails glijden.
Het Westduitse Krauss-Maffei-
concern in Miinchen waar
mee DAF reeds contacten heeft
bouwt een prototype, dat een
snelheid van 500 km moet be
reiken.
DAF-directeur Martien van
Doorne heeft in het personeels
blad van het bedrijf verklaard
dat magneettreinen de voorde
len van spoorverkeer com
fort en veiligheid combine
ren met het voordeel van vlieg
tuigen, de snelheid. Magneet
treinen kunnen ook oplossingen
bieden voor het verkeer in ste
delijke agglomeraties.
Wij hebben de regering m
een vroeg stadium ingelicht, op
dat Nederland ook op dit ge
bied internationaal een woord
je mee kan spreken, aldus de
woordvoerder van DAF giste
ren.
Het befaamde Hofbr'duhaus
in de Beierse hoofdstad heeft
een „kluis" gekregen, waar de
meer dan 200 speciale bierpul
len van de stamgasten bewaard
kunnen worden om deze uit
handen te houden van souve
nirjagers. Tien slotenmakers
hebben drie weken gewerkt aan
de pullen-bewaarplaats.
RIJSWIJK (ANP) Fabri
kanten van diepvriesproduk-
ten schieten in hun voorlich
ting ernstig tekort. Zij laten
na om hun artikelen te voor
zien van een duidelijke ver
melding van de datum van
invriezen en van de tijd, dat
de produkten onder verschil
lende omstandigheden kunnen
worden bewaard. Dergelijke
noodzakelijke informatie
wordt de Nederlandse consu
ment op grote schaal onthou
den.
Tot deze conclusie komt de
stichting Vergelijkend Waren
onderzoek i.v.m. een test van
diepvrieskisten. Daarbij bleek
ook, dat de verpakking van
diepvriesprodukten veelal be
schadigd was, vooral de cello-
faanverpakking van kip en
spinazie.
De stichting is bij het on
derzoek van de diepvrieskis
ten nagegaan of bij alle onder
zochte merken de voor diep
vries vereiste minimumtempe
ratuur van -18 graden Celsius
werd bereikt. Dat bleek het
geval.
Wie een diepvrieskist wil
aanschaffen, moet wel rekenen
op een verhoging van de elek-
tricitedtskosten, aldus de stich
ting'. Jaarlijks ligt dat tussen
de 60 en 100 gulden. Verder
moet men niet veel waarde
hechten aan de inhoudsopgave
van de fabrikanten. Die zijn
vaak aan de hoge kant.
Ook zij gokten mis. De mees
ten van hen zagen de winkel
wagen als een uitbreiding van
hun bedrijfspand en schrokken
van het extra werk dat verzet
moest worden, zoals het bijla
den van de wagen en de admi
nistratieve rompslomp die
daarbij hoort. Bovendien ble
ken smalle straten onbereik
baar en is het parkeren van elf
meter winkel ook geen een
voudige opgave, waarbij kwam
dat steeds meer politiekorpsen
hun coulante houding ten op
zichte van de rijdende winkels
met het oog op de verkeersvei
ligheid lieten varen.
Gebleken is, dat de winkelwa
gen van 5,5 tot 6 meter lengte
het best voldoet. Het inladen
neemt niet te veel tijd en de
wagen is zo wendbaar en snel,
dat het geen ramp is als de
winkelier eens terug moet
naar zijn bedrijfspand om een
artikel aan te vullen.
Voor de „kleine middenstan
der" is het inmiddels prettig te
bemerken, dat de grootwinkel
bedrijven hun interesse in de
rijdende winkel min of meer
aan het verliezen zijn. Het is
frappant, maar zodra perso
neel de wagen bestuurt, gaat
ze mechanische gebreken
vertonen. „Dat komt", aldus de
heer R. Verwoerd, directeur
van de Carrosseriefabriek Gel
derland, „omdat het ze niet in
teresseert. Die wagen is niet
van hen en omdat het ze niets
kost, raggen ze er maar mee".
En een winkelier slaat de
schrik om het hart bij alleen
al de gedachte wat het hem
gaat kasten als zijn filiaal dat
tussen de vijfentwintig- en
tachtigduizend gulden kost, in
reparatie moet.
MEXICO Dezer dagen
heeft FAO, de landbouw
organisatie van de Verenig
de Naties, in Mexico, in
Chili en toen in het Caraï-
bische gebied (Jamacia) bij
eenkomsten georganiseerd
van leiders van boerenorga-
nisaties en landbouwdeskun
digen om de laatsten ver
trouwder met de problema
tiek van arme boeren te
maken, waardoor ze effec
tiever hulp dan voorbeen
aan deze boeren kunnen
geven. Want het is met
name die problematiek
waardoor tot nu toe veeleer
grotere boeren- en land
bouwbedrijven van FAO's
deskundigen hebben gepro
fiteerd.
Het is nu de bedoeling om de
kleine boer door sterker be
wustmaking van zijn rechten
en door intensiever en meer
deskundige hulp tot actie en
door
marion laudy
initiatief te brengen, mede
aangaande de voor hemzelf zo
urgente structurele verande
ringen, zoals effectieve pro
gramma's tot landhervorming
e.d.
Een der organisaties van de
bijeenkomsten was de Neder
landse socioloog dr. Gerrit
Huizer, lector aan de universi
teit van Nijmegen over Derde
Wereldproblemen, die al 12
jaar in Latijns-Amerika en
Zuidoost-Azië in ontwikke
lingsprojecten heeft gewerkt
en wiens boek „Boeren Rebel
lie in Latijns-Amerika" (Pen
guin) zijn inzichten in de boe-
renproblemen laat zien.
NEW YORK (RTR) De
vrouwelijke arts Alice Chase
uit New York, die een vurig
propagandiste voor een „ge
zonde voedingsmethode" was,
is aan ondervoeding gestorven.
Dit is bekendgemaakt door
een gerechtelijk anatoom, die
de doodsoorzaak van de 77-ja-
rige mevrouw Chase heeft on
derzocht. Zij was op 8 april
dood in haar woning aangetrof
fen.
Mevrouw Chase heeft ver
scheidene boeken over voe
dingsleer geschreven. Zij pro
pageerde vooral het gebruik
van sap van fruit en groenten,
terwijl zij de meeste andere
voedingsmiddelen als „onge
zond" van de hand wees. Veel
collega's noemden haar een
„charlatan".
Gevraagd naar de resultaten
van de bijeenkomsten zei dr.
Huizer dat de verwachtingen
matig zijn. De kwestie is dat,
DJAKARTA (RTR) Stam
hoofd Obaharok in West-Irian
die destijds in het huwelijk
trad met de Amerikaanse Wyn
Sargent, heeft van de Indone-
siche regering vergoeding ge-
eist voor de 25 varkens die ter
gelegenheid van de bruiloft
waren geslacht.
Wyn Sargent is in februari
van dit jaar uit Indonesië gezet
na haar omstreden huwelijk.
Obaharok wil ook compensatie
voor kleding en wapens. Hij
voelt zich bedrogen door de 47-
jarige schrijfster.
als de landbouwdeskundigen
zich werkelijk intens zouden
richten op de problemen dei-
arme boeren en die hulp zou
den geven die uiteindelijk tot
ingrijpende structurele verande
ringen kan leiden, de agrari
sche machtselite daarvan wei
nig gediend zou kunnen zijn.
En het is deze waarschijnlijk
heid die een rem op zulke on
dernemingen ziet. Om de rede
nen voor de reactie van deze
machtselite beter te begrijpen
is het aan te bevelen het pas
verschenen boek van de land
bouweconoom Ernest Feder
„De verkrachting van het boe
renvolk" eens te lezen .Het
geeft goede inzage m het
grondbezit-systeem in Latijns-
Amerika en in de daarmee
samenhangende wanverhou
dingen op agrarisch en mense
lijk gebied.
Het waardevolste in dit boek
bestaat uit de gedocumenteer
de weergave in detail van de
ongehoord wrede wijze
waarop grootgrondbeeitters en
plantagehouders het boeren
volk systematisch onderdruk
ken. ze praktisch elk initiatief
verbieden en zich doorgaans
verzetten tegen hun ontwikke
ling. De motivering hiervoor is
hun wens de status quo van
het grondbezitsysteem te hand
haven. Ook al is het dit sys
teem, dat het Latijns-Ameri
kaanse ontwikkelingsproces zo
enorm vertraagt. Men kan dien
aangaande bij de agrarische
machtselite geen beroep doen
op nationaal gevoel. Er zijn
tientallen voorbeelden die aan
tonen, dat ze haar belangen
eenvoudig niet met die van het
land identificeert.
dat (zie bovenvermelde door
FAO georganiseerde bijeen
komsten) ervan wordt ge
hoopt.
Weliswaar is het hartverwar
mend dat FAO deze poging
doet om de aandacht meer op
de noden van de arme kleine
boer te vestigen. Maar onder
de gegeven verhoudingen kan
het weinig uithalen. Het zijn
nl. in, wezen niet deze boertjes
die de ontwikkeling vertragen,
het zijn de grote landheren die
de ontwikkeling tegenhouden.
Zij weten te goed dat werke
lijke ontwikkeling het huidige
grondbezitsysteem niet langer
zal tolereren. Dus verhinderen
ze die ontwikkeling al is het
op een incidentele en voor de
bestaande structuren „onge
vaarlijke" basis.
Anders gezegd: voordat de
kleine boeren met vrucht kun
nen worden geholpen en ont
wikkeld, moet éérst de machts
elite een ontwikkeling door
maken. Want de kern der on
derontwikkeling in Latijns-
Amerika ligt in het onderont
wikkeld sociaal bewustzijn
en daarmee in de onderont
wikkelde sociale verantwoor
delijkheid van de machts
elite.
Dit goed gedocumenteerde boek
kan in feite als een uitgebreide
verklaring der landbouwdes
kundigen dienen, omdat het
toelicht WAAROM meer en
gevarieerder hulp aan arme
kleine boeren waarschijnlijk
niet tot het resultaat zal leiden
Wanneer men zich daarbij rea
liseert, dat in overwegend
agrarisch Latijns-Amerika de
genen die het land bezitten
ook de macht bezitten, daar
grootgrondbezitters, veehou
der-miljonairs of plantagehou
ders tevens de bankiers, de
groot-industriëlen en de politi
ci zijn, begrijpt men hoeveel
fataler de onderontwikkeling
van het sociaal gevoel dezer
machtselite is. nu die ook het
financiële en politieke appa
raat beheerst.
Kan dit voldoende verklaren
waarom inspanningen van
deskundigen ten spijt het
lot van 86 miljoen arme boeren
in Latijns-Amerika zich voor
alsnog weinig zal wijzigen
*)The Rape of the Peasantry,
Ernest Feder. Anchor Book.
Doubleday. New Pork.
DEN HAAG (ANP) Ne
derland is de grootste produ
cent van aardgas in de EEG
en heeft het afgelopen jaar de
produktie sterker verhoogd
dan enig ander land, aldus
blijkt uit een overzicht van de
Europese Commissie.
De produktie steeg van 43.797
miljoen kubieke meter in 1971
tot 57.700 vorig jaar, ofwel
met 32 procent. Italië produ
ceerde in 1972 13.200 miljoen
kubieke meter, Duitsland
17.500 miljoen en Frankrijk
7.300 miljoen.
De levering van de Neder
landse aardgas naar de overige
EEG-landen werd met 38 pro
cent verhoogd, van 17,5 mil
jard kubieke meter tot 23,8
miljard. Dit is meer dan 40
procent van de nationale pro
duktie, een percentage dat nog
nooit eerder is bereikt, aldus
de Europese commissie.
Het aardgasverbruik in de
gemeenschap bedroeg in 1972
847.800 tcal, hetgeen een ver
hoging betekent met 24 pro
cent ten opzichte van 1971.
De sterkste stijging van het
verbruik werd waargenomen
in de sector huisbrand, handel
en dienstverleningen met een
prcentage van 35 voor alle
landen te zamen (tegen 31 in
1971). Deze verhoging wa3
vooral sterk in de Duitse
bondsrepubliek (46 procent),
in Italië (45 procent) en in
België (42 procent) en is ge
deeltelijk te wijten aan min
der gunstige weersomstandig
heden.