f AT NEDERLANDSE TOERIST UIT BUITEN LAND MEE NAAR HUIS MAG NEMEN LANDBOUW-ELITE MISBRUIKT MACHT IN LATIJNS-AMERIKA Autopark groeit minder snel dan verwacht WIECHEF VERDIENDE DE PROSTITUTIE „DIEPVRIESPRODUCENTEN LATEN DATERING NA" jMiddenstander kan er hoofd mee boven water houden NEDERLAND IN 1972 GROOTSTE AARDGAS PRODUCENT IN EEG ik nog r een fie DAF vraagt regering geld voor magneet treinen Bierpullen achter slot en grendel Ondervoed financiën economie ÜMMMMS krijg" DIEVEN AN :ZERS Miskleunen Rendabeler Misgegokt Raggen' Matig Stamhoofd eist schade ver goedin g Onderdrukken Macht Uitgebreid Dinsdag 1 mei 1973 Meer uitbeeldt, ge muit het raam van lier tijdens de storm pril dit jaar. Het is dat er geen eb en xeer is, zegt ze, vroe- dat veel leuneer, k verder en zie aan een paar aquarellen heel anders dan wat og toe van haar ge- fa. Als ik erop wijs net als een school- dat stiekem wat lek- «noept heeft. Dat zijn lilderingen, dat heb g jaar eens geprc- komt er een beetje neld. uit. richting gedaan c heb het zomaar probeerd". - Dus u )g volop in ontwik- „Ja, ja, als ik nog en beetje tijd krijg", toch nog iets van gekomen FR. BOOGAARD eindredactie bas augustijn ;ebleven, sdag gegeven, klinken w stem, nken, mem doorstromen, lach komen, JELGEKHUIS AARDENBURG anleiding van het M" iden stuk van de heer Dekker over „Losban- igd" zou ik graag hier- ijn mening naar voor Ik ken de bewuste die in Koewacht het ecord verbeterden lijk en ik kan geto- het vier sterke, ge- serieuze jongens zjjn i tegen een stootje Ik zelf ben in df on eens meer dan 70 uu gebleven en zo zullen meer zijn. Of heeft o Dekker misschien ae iet meegemaakt- etreft het feit datd i geen belangstel™» voor Biafra en vie - >udt eveneens is toch niet aan he i dat de Nederlandse weinig of geen steu aan deze s welk land 'a wapens waarmee 0 burgers ged°od Kunnen die kaarfAr. sschien iets aan et Paaseiwerpen Inen ze ne zo goed i Koewacht „versPu hebben de kippehoU ook wait aan. ®CHp dE BRAUWÏ^ et nFV HAAG (ANP) .,10 van Financien hteft Mioeve van de Nederlsnd- Irt Sop «en rijtje gezet l l«nu eigenlijk precies uit buitenland mag invoeren. Ut landen binnen de EEG, mag voor een waarde van 450 per persoon ingevoerd worden, uit landen buiten de gemeen schap 90 per persoon aan sou venirs en cadeaus. Uit landen buiten de EEG mogen 200 si garetten, 100 cigarillo's, 50 si garen of 250 gram rooktabak vrij ingevoerd worden (voor invoer uit EEG-landen zijn de ze getallen 300, 150, 75 en 400). Aan drank met een alcoholge halte van meer dan 22 proeent mag uit landen buiten de EEG 1 liter (uit EEG-landen VA li ter) meegebracht worden. Van mousserende wijnen, likeurwij nen en niet-mousserende wij nen 2 liter (uit EEG-landen 3 liter). Van niet-mousserende Luxemburgse wijnen mag 8 li ter of 10 flessen vrij ingevoerd worden. De Nederlandse toerist mag van buiten de EEG 50 gram parfum (uit EEG-landen 75 gram) invoeren. Benzine mag blükens de puDficatie van fi nanciën vrij ingevoerd worden, voor zover die zich in de ben zinetank bevindt. DE RIJDENDE WINKEL LOOPT STEEDS BETER AMSTERDAM (ANP) t autopark zal in 1990 on geveer 6 miljoen personenau to's tellen in plaats van de '3 tot 8 miljoen die aanvan kelijk voor dat jaar voor speld zijn. 0p .grond van de nieuwe CBS-cijfers over de bevol kingsgroei heeft de RAI te Amsterdam namelijk haar B~ fognose over de omvang jjn het autopark in 1980 en horzien. Het autobezit 81 in 1980 weinig verschil- van de prognoses uit maar voor 1990 voor- de RAI een daling van geveer tien procent ten op inie van de voorspelling tan drie jaar geleden, 'n de „prognoses voor het autobezit" van 1970 had de op basis van internatio- f. vergelijkingen bere nd dat de jaren zeventig "foei van het autopark paden vertonen van 2,5 mil- n Personenauto's eind 1970 tot 4,8 miljoen eind 1980. Daarbij ging men uit van een inwonertal van 14.5 miljoen in laatstgenoemd jaar. Thans heeft het CBS een bevolkingstal van 14 miljoen voor dat jaar voor speld en de RAI een autobe zit van 4,7 miljoen. Volgens de RAI zal na 1980 de bevolkingsgroei in steeds sterkere mate de toe neming van het aantal auto's beïnvloeden. In 1990 kan het autobezit uitkomen op onge veer 1 op 2,4 inwoners. Bij een bevolkingsaantal van 10.1 miljoen inwoners hield dit in een autopark van 6,7 miljoen, maar telt ons land, zoals nu door het CBS voor speld, 14,5 inwoners dan zal het aantal auto's op 6 mil joen uitkomen in plaats van op 7,5 tot 8 miljoen. De RAI is van mening dat het wetenschappelijk bezien nog te ver gaat nauwkeurige prognoses voor de jaren na 1990 te doen. I (Vw onze correspondent) ■MulTi 0e 1)evvoners van Rt iir.ki n e'üen oren Wtf \n ?e!00fd' t0e« "e d» L m verspreidde, it !ed™l!!!, ,mmissaris voor p'i Uk! Germain Bezert Kt ?er «en(h>rmes het Krzoek 5. r.echter van on- N verlate Alx'en"provence Tde i e" met dc boeien KgevanWaS-0Vergebracht at Ir gevangenis. 1 iMnsêne\Waar zeide" feh ivL Li ge,velkaar- En F» «P een h»0*! r°buuste 1 MarseiHp °°sste P°sten AtetukÏÏS van z'in lie en zal- «aar ^'nziinv Z3^heid, ande- k iW meeslepen. i'8 JaarWaü!iaanuhet roUen ■Belicht j ovember, toen, kd"pofer ee" prosti- derde e®.lnval d«d rond»veurdiePing van tllle'De in Uls in Mar" Urtement ,^aS goed' ln het pden de ™,n Vler kamers door J ?Jarmes ontvan- :e"e, dk MTV/6 hostess. de 80 frad helft opstreek "PParta^1" P65 cliënt. In «PPartnm.. 7 viiem. in stitne u 06fenden vier U* M„Un,vak Pit- Bij l«Ptette. bleek- dal van een «gendom i? v»uw ®x"v°etballer en R4. "e'rden Een® g6al'" ten en zei, dat hem onmogelijk iets ten laste kon worden ge legd, want hij stond onder be scherming van hoofdcommis saris Bezert, die iedere maand een enveloppe met geld thuis kreeg. De rechter van instruc tie in Marseille mocht de hoofdcommissaris volgens de reglementen niet verhoren, maar gaf het dossier door aan zijn collega in Aix-en-Proven- ce. Intussen vroeg de hoofd commissaris overplaatsing naar een administratieve post, vroeg non-actief aan wegens oververmoeidheid en liet zich tenslotte in een ziekenhuis op nemen wegens depressie. De dokter van het ziekenhuis ver bood ieder bezoek en zelfs de rechter van onderzoek werd niet toegelaten- Donderdagmiddag was het ei genlijk zo ver, dat de hoofd commissaris het ziekenhuis mocht verlaten. De rechter van onderzoek in Aix-en-Pro- vence liet hem bij zich roepen en beschuldigde hem van cor ruptie ln samenwerking met andere officieren van politie. Met boeien om de polsen en met een zwarte bril voor de ogen om zich zo veel mogeliik aan de fotografen te onttrek ken, stapte hij in een auto die hem regelrecht naar de gevan genis bracht. Commissaris Be zert, dertig jaar bij de politie, had stap voor stap carrière ge maakt. Voor ziin advocaat zal het een moeilijke opgave zijn om hem vrij te krijgen. (Van een onzer verslaggevers) OOSTERBEEK De rijdende winkel, voor veel auto mobilisten een ergernis in smalle straten, is voor de win keliers vaak een probaat middel om het hoofd boven water te houden. Bewezen is, dat het bezoeken van de klant aan huis, met de rugdekking van een goed gevulde winkelwa gen, de kooplust aanwakkert. De middenstander is beter in staat om speciale aan biedingen onder de aandacht te brengen, heeft het voor deel dat hij niet regelmatig afgeleid wordt door klanten die „eventjes maar" iets willen weten en heeft geen last van winkeldiefstallen. Bij dat alles stijgt zijn omzet bij de aanschaf van een mobiel filiaal doorgaans met mini maal 1.500 gulden per week, hetgeen genoeg is om de kosten van de winkelwagen te dekken. De rijdende winkel zal ons straatbeeld nog meer gaan be heersen dan nu al het geval is. Bij de Machine- en Carrosse- riefabriek Gelderland in Oos terbeek, waar gemiddeld twee winkelwagens van 5,5 tot 8 meier lengte per week ge bouwd worden, heeft men een idee van een supermarktgigant un studie. Dat bedrijf wil bin nen afzienbare tijd met zoge naamde picnicwagens op pad om in en rond bosrijke gebie den, natuurliefhebbers van complete maaltijden te voor zien. Een groothandel in tijd- senriften heeft al ettelijke aan de tijdsohriftverkoop aange paste wagens besteld om huis- aan-hiuis losse nummers (waar de meeste winst in zit) te verkopen en op marktdagen een plaatsje te gaan veroveren tussen de rijdende patates- kraa-m en de mobiele haring. De rijdende winkel zoals we die nu kennen, is er pas geko men na enkele forse miskleu nen. Een grootwinkelbedrijf startte indertijd met deze, toen nog progressieve verkoopme thode, in omgebouwde DAF- trucks. Al vlot kwam men er achter, dat de wagens te groot waren en de bezetting te duur was. Het opnieuw laden van de wagens nam 's avonds te veel tijd en verzwaarde de post „overuren", terwijl er ook een aparte chauffeur en twee winkelbedienden betaald moesten worden die de vier kante meterprijs waar elke winkelier zijn verkoopstaten op baseert, niet konden waar maken. Daarvoor waren de af metingen te beperkt en het klantenbezoek te gering. Middenstanders die brood in deze vorm van verkopen za gen, liepen de deuren bij de carrosseriebouwers plat om wagens met een lengte van elf meter te bestellen. Het bouwen van winkelwagens is inmiddels zeer bevredigend werk. Doorgaans is de levens duur daarvan driemaal zo lang ais die van een gewone auto mobiel hetgeen in hoofdzaak aan het gebruikte materiaal en de afwerking ligt. „Voor de belasting", aldus de heer Ver woerd, „zit je dus aan een on gunstige afschrijving vast". Twintig jaar geleden leverde zijn bedrijf één ventwagen (bekend onder de naam Me chanische Hond) per dag af, nu zijn het er twee per week, maar omdat het om volledig verplaatsbare winkels gaat, kan men van een flinke voor uitgang spreken. Afgezien van de groentehandelaren, die de handkar verwisselden voor de auto, de auto voor de rijdende winkel en de rijdende winkel weer voor het vaste bedrijfs pand, zijn er steeds meer middenstanders die brood zien in mobiliteit. Er zijn er al die hun bedrijfspand opgeven, om dat het werken met de wagen rendabeler is. EINDHOVEN (ANP) De di rectie van DAF heeft de Neder landse regering gevraagd de ontwikkeling van nieuwe ver voerssystemen met financiële bijdagen te steunen. De gedachten van DAF gaan in het bijzonder uit naar „mag neettreinen", die met magneten in plaats van wielen met grote snelheden over de rails glijden. Het Westduitse Krauss-Maffei- concern in Miinchen waar mee DAF reeds contacten heeft bouwt een prototype, dat een snelheid van 500 km moet be reiken. DAF-directeur Martien van Doorne heeft in het personeels blad van het bedrijf verklaard dat magneettreinen de voorde len van spoorverkeer com fort en veiligheid combine ren met het voordeel van vlieg tuigen, de snelheid. Magneet treinen kunnen ook oplossingen bieden voor het verkeer in ste delijke agglomeraties. Wij hebben de regering m een vroeg stadium ingelicht, op dat Nederland ook op dit ge bied internationaal een woord je mee kan spreken, aldus de woordvoerder van DAF giste ren. Het befaamde Hofbr'duhaus in de Beierse hoofdstad heeft een „kluis" gekregen, waar de meer dan 200 speciale bierpul len van de stamgasten bewaard kunnen worden om deze uit handen te houden van souve nirjagers. Tien slotenmakers hebben drie weken gewerkt aan de pullen-bewaarplaats. RIJSWIJK (ANP) Fabri kanten van diepvriesproduk- ten schieten in hun voorlich ting ernstig tekort. Zij laten na om hun artikelen te voor zien van een duidelijke ver melding van de datum van invriezen en van de tijd, dat de produkten onder verschil lende omstandigheden kunnen worden bewaard. Dergelijke noodzakelijke informatie wordt de Nederlandse consu ment op grote schaal onthou den. Tot deze conclusie komt de stichting Vergelijkend Waren onderzoek i.v.m. een test van diepvrieskisten. Daarbij bleek ook, dat de verpakking van diepvriesprodukten veelal be schadigd was, vooral de cello- faanverpakking van kip en spinazie. De stichting is bij het on derzoek van de diepvrieskis ten nagegaan of bij alle onder zochte merken de voor diep vries vereiste minimumtempe ratuur van -18 graden Celsius werd bereikt. Dat bleek het geval. Wie een diepvrieskist wil aanschaffen, moet wel rekenen op een verhoging van de elek- tricitedtskosten, aldus de stich ting'. Jaarlijks ligt dat tussen de 60 en 100 gulden. Verder moet men niet veel waarde hechten aan de inhoudsopgave van de fabrikanten. Die zijn vaak aan de hoge kant. Ook zij gokten mis. De mees ten van hen zagen de winkel wagen als een uitbreiding van hun bedrijfspand en schrokken van het extra werk dat verzet moest worden, zoals het bijla den van de wagen en de admi nistratieve rompslomp die daarbij hoort. Bovendien ble ken smalle straten onbereik baar en is het parkeren van elf meter winkel ook geen een voudige opgave, waarbij kwam dat steeds meer politiekorpsen hun coulante houding ten op zichte van de rijdende winkels met het oog op de verkeersvei ligheid lieten varen. Gebleken is, dat de winkelwa gen van 5,5 tot 6 meter lengte het best voldoet. Het inladen neemt niet te veel tijd en de wagen is zo wendbaar en snel, dat het geen ramp is als de winkelier eens terug moet naar zijn bedrijfspand om een artikel aan te vullen. Voor de „kleine middenstan der" is het inmiddels prettig te bemerken, dat de grootwinkel bedrijven hun interesse in de rijdende winkel min of meer aan het verliezen zijn. Het is frappant, maar zodra perso neel de wagen bestuurt, gaat ze mechanische gebreken vertonen. „Dat komt", aldus de heer R. Verwoerd, directeur van de Carrosseriefabriek Gel derland, „omdat het ze niet in teresseert. Die wagen is niet van hen en omdat het ze niets kost, raggen ze er maar mee". En een winkelier slaat de schrik om het hart bij alleen al de gedachte wat het hem gaat kasten als zijn filiaal dat tussen de vijfentwintig- en tachtigduizend gulden kost, in reparatie moet. MEXICO Dezer dagen heeft FAO, de landbouw organisatie van de Verenig de Naties, in Mexico, in Chili en toen in het Caraï- bische gebied (Jamacia) bij eenkomsten georganiseerd van leiders van boerenorga- nisaties en landbouwdeskun digen om de laatsten ver trouwder met de problema tiek van arme boeren te maken, waardoor ze effec tiever hulp dan voorbeen aan deze boeren kunnen geven. Want het is met name die problematiek waardoor tot nu toe veeleer grotere boeren- en land bouwbedrijven van FAO's deskundigen hebben gepro fiteerd. Het is nu de bedoeling om de kleine boer door sterker be wustmaking van zijn rechten en door intensiever en meer deskundige hulp tot actie en door marion laudy initiatief te brengen, mede aangaande de voor hemzelf zo urgente structurele verande ringen, zoals effectieve pro gramma's tot landhervorming e.d. Een der organisaties van de bijeenkomsten was de Neder landse socioloog dr. Gerrit Huizer, lector aan de universi teit van Nijmegen over Derde Wereldproblemen, die al 12 jaar in Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië in ontwikke lingsprojecten heeft gewerkt en wiens boek „Boeren Rebel lie in Latijns-Amerika" (Pen guin) zijn inzichten in de boe- renproblemen laat zien. NEW YORK (RTR) De vrouwelijke arts Alice Chase uit New York, die een vurig propagandiste voor een „ge zonde voedingsmethode" was, is aan ondervoeding gestorven. Dit is bekendgemaakt door een gerechtelijk anatoom, die de doodsoorzaak van de 77-ja- rige mevrouw Chase heeft on derzocht. Zij was op 8 april dood in haar woning aangetrof fen. Mevrouw Chase heeft ver scheidene boeken over voe dingsleer geschreven. Zij pro pageerde vooral het gebruik van sap van fruit en groenten, terwijl zij de meeste andere voedingsmiddelen als „onge zond" van de hand wees. Veel collega's noemden haar een „charlatan". Gevraagd naar de resultaten van de bijeenkomsten zei dr. Huizer dat de verwachtingen matig zijn. De kwestie is dat, DJAKARTA (RTR) Stam hoofd Obaharok in West-Irian die destijds in het huwelijk trad met de Amerikaanse Wyn Sargent, heeft van de Indone- siche regering vergoeding ge- eist voor de 25 varkens die ter gelegenheid van de bruiloft waren geslacht. Wyn Sargent is in februari van dit jaar uit Indonesië gezet na haar omstreden huwelijk. Obaharok wil ook compensatie voor kleding en wapens. Hij voelt zich bedrogen door de 47- jarige schrijfster. als de landbouwdeskundigen zich werkelijk intens zouden richten op de problemen dei- arme boeren en die hulp zou den geven die uiteindelijk tot ingrijpende structurele verande ringen kan leiden, de agrari sche machtselite daarvan wei nig gediend zou kunnen zijn. En het is deze waarschijnlijk heid die een rem op zulke on dernemingen ziet. Om de rede nen voor de reactie van deze machtselite beter te begrijpen is het aan te bevelen het pas verschenen boek van de land bouweconoom Ernest Feder „De verkrachting van het boe renvolk" eens te lezen .Het geeft goede inzage m het grondbezit-systeem in Latijns- Amerika en in de daarmee samenhangende wanverhou dingen op agrarisch en mense lijk gebied. Het waardevolste in dit boek bestaat uit de gedocumenteer de weergave in detail van de ongehoord wrede wijze waarop grootgrondbeeitters en plantagehouders het boeren volk systematisch onderdruk ken. ze praktisch elk initiatief verbieden en zich doorgaans verzetten tegen hun ontwikke ling. De motivering hiervoor is hun wens de status quo van het grondbezitsysteem te hand haven. Ook al is het dit sys teem, dat het Latijns-Ameri kaanse ontwikkelingsproces zo enorm vertraagt. Men kan dien aangaande bij de agrarische machtselite geen beroep doen op nationaal gevoel. Er zijn tientallen voorbeelden die aan tonen, dat ze haar belangen eenvoudig niet met die van het land identificeert. dat (zie bovenvermelde door FAO georganiseerde bijeen komsten) ervan wordt ge hoopt. Weliswaar is het hartverwar mend dat FAO deze poging doet om de aandacht meer op de noden van de arme kleine boer te vestigen. Maar onder de gegeven verhoudingen kan het weinig uithalen. Het zijn nl. in, wezen niet deze boertjes die de ontwikkeling vertragen, het zijn de grote landheren die de ontwikkeling tegenhouden. Zij weten te goed dat werke lijke ontwikkeling het huidige grondbezitsysteem niet langer zal tolereren. Dus verhinderen ze die ontwikkeling al is het op een incidentele en voor de bestaande structuren „onge vaarlijke" basis. Anders gezegd: voordat de kleine boeren met vrucht kun nen worden geholpen en ont wikkeld, moet éérst de machts elite een ontwikkeling door maken. Want de kern der on derontwikkeling in Latijns- Amerika ligt in het onderont wikkeld sociaal bewustzijn en daarmee in de onderont wikkelde sociale verantwoor delijkheid van de machts elite. Dit goed gedocumenteerde boek kan in feite als een uitgebreide verklaring der landbouwdes kundigen dienen, omdat het toelicht WAAROM meer en gevarieerder hulp aan arme kleine boeren waarschijnlijk niet tot het resultaat zal leiden Wanneer men zich daarbij rea liseert, dat in overwegend agrarisch Latijns-Amerika de genen die het land bezitten ook de macht bezitten, daar grootgrondbezitters, veehou der-miljonairs of plantagehou ders tevens de bankiers, de groot-industriëlen en de politi ci zijn, begrijpt men hoeveel fataler de onderontwikkeling van het sociaal gevoel dezer machtselite is. nu die ook het financiële en politieke appa raat beheerst. Kan dit voldoende verklaren waarom inspanningen van deskundigen ten spijt het lot van 86 miljoen arme boeren in Latijns-Amerika zich voor alsnog weinig zal wijzigen *)The Rape of the Peasantry, Ernest Feder. Anchor Book. Doubleday. New Pork. DEN HAAG (ANP) Ne derland is de grootste produ cent van aardgas in de EEG en heeft het afgelopen jaar de produktie sterker verhoogd dan enig ander land, aldus blijkt uit een overzicht van de Europese Commissie. De produktie steeg van 43.797 miljoen kubieke meter in 1971 tot 57.700 vorig jaar, ofwel met 32 procent. Italië produ ceerde in 1972 13.200 miljoen kubieke meter, Duitsland 17.500 miljoen en Frankrijk 7.300 miljoen. De levering van de Neder landse aardgas naar de overige EEG-landen werd met 38 pro cent verhoogd, van 17,5 mil jard kubieke meter tot 23,8 miljard. Dit is meer dan 40 procent van de nationale pro duktie, een percentage dat nog nooit eerder is bereikt, aldus de Europese commissie. Het aardgasverbruik in de gemeenschap bedroeg in 1972 847.800 tcal, hetgeen een ver hoging betekent met 24 pro cent ten opzichte van 1971. De sterkste stijging van het verbruik werd waargenomen in de sector huisbrand, handel en dienstverleningen met een prcentage van 35 voor alle landen te zamen (tegen 31 in 1971). Deze verhoging wa3 vooral sterk in de Duitse bondsrepubliek (46 procent), in Italië (45 procent) en in België (42 procent) en is ge deeltelijk te wijten aan min der gunstige weersomstandig heden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 9