'Koppen snellers' strelen ijdelheid Ik BI Sir agendo r door corn, verhoevei vr DE STEM ZAlthUrtG28 APRIL J T7 ijk", zegt de boom- lange Engelsman Simon H. L. Pratt vanachter een heldere Holland se pint: "Een man met een top- tunktie in een of ander bedrijf komt er niet makkelijk toe om pen en papier te pakken en ver volgens te schrijven: "Mijne he ren, naar aanleiding van Uw advertentie neem ik de vrijheid om te solliciteren naar de bij U vakante funktie". Zéker niet wanneer die man uitermate te vreden is over zijn huidige baan. Zo'n man wil gevraagd worden. Het streelt 'm in zijn ijdelheid, dat een bedrijf op zoek naar ie mand voor een topfunktie, juist hém benadert. Illlll II III IIII 111 II Mill II III IIII III IIII HU llll III IIIIIIIIIIH HUI llllllllllllll lllll II Intussen weet hij niet, dat we als het even kan zo'n 100 tot 150 collega's ook vragen, maar dat is op dat moment niet belangrijk. Hoofdzaak is dat wij al doende een lange lijst met namen krijgen van mensen, die eventueel belangstelling heb ben voor een bepaalde topfunk tie. Wie van de benaderden ten slotte de funktie krijgt hangt van het verdere verloop van ons onderzoek af." JACHT OP MENSEN Simon H. L. Pratt is koppen sneller. Ofwel "headhunter", zoals ze het in Engels spreken de werelddelen uitdrukken. Si- man H. L. Pratt snelt koppen, maakt jacht op mensen. Niet zoals onze oude rijksgenoten van ver over zee het eens deden: bijna naakt en bloeddorstig rondblikkend, maar gecivili seerd ogend en gevat in onbe rispelijk geplooid driedelig krijtkostuum. Ook het lot van zijn buit verschilt. In plaats van de kookpot wacht zijn vangst een rundlederen zetel op wieletjes, mahoniehouten bu reau met secretaresse in aanpa lend vertrek en een salaris van gemiddeld zo'n mille of 75. Simon L. H. Pratt is dus om het keurig netjes uit te drukken "personeelswerver op direktie- niveau", in dienst van de Ame rikaanse firma Kiernan and Company, die zich onlangs ook in ons land vestigde. Aan de Amsterdamse Singel wacht hij dagelijks op een telefoontje van een bedrijf, dat dringend om 'n top-funktionaris verlegen zit. Rinkelt die telefoon zo'n 12 keer per jaar, dan stemt dat Simon H. L. Pratt tot opperste tevre denheid. Hij, de koppensneller, kan dan terugblikken op een goed jaar, want voor elke ge leverde "kop" laat Simon zich honoreren met het lieve som metje van rond de twintigdui zend gulden. Voordat half Nederland nu be gint te roepen van: "Hé, da's een goed idee, morgen word ik ook koppensneller", zullen we Simon H. L. Pratt maar eens laten vertellen wat hij voor dat geld allemaal moet doen. "erIggSjjSSgïïpFFPPp: B-, I -ri --- I Ji£aa i Simon Pratt: Een topfunctionaris krijgt de zenuwen wanneer hij niet minstens 1 maal per maand benadert wordt". De jacht op topmensen is geopend Pratt: "Eerst vragen we aan 't bedrijf dat om een top-man verlegen zit, precies de taak te omschrijven. Welke kwaliteiten moet de nieuwe man hebben, aan'welke eisen moet hij vol doen? Vervolgens gaan we de bedrijfstak onderzoeken. Wan neer we bijvoorbeeld op pad moeten om een verkoop-leider voor de chemische industrie te vinden, dan gaan we ons op dat terrein uitgebreid dokumente- ren. Jaarverslagen lezen, vak bladen, enzovoorts. Al doende stuiten we dan op allerlei na men van mensen, die eventueel voor die baan in aanmerking komen. Zeg, dat we er aan het eind van ons onderzoek zo'n 100 hebben. Die 100 mensen gaan we stuk-voor-stuk bena deren. We zeggen wat we zoe ken, dat het ons iets lijkt voor de desbetreffende persoon en we vragen hem of hij belang stelling heeft. Vervolgens kan de benaderde zeggen: 't lijkt me niks öf hij gaat er op in öf hij geeft ons namen van men sen die hij ervoor geschikt acht. Wanneer we iedereen op onze lijst benaderd hebben, gaan we een eerste selektie maken van 20 tot 30 man, die we stuk voor stuk persoonlijk gaan ontmoe ten. Met iedereen hebben we een gesprek van 2 tot 2% uur. Is die procedure ook achter de rug, dan blijven er pakweg nog zo'n 3 of 4 over, die wij geschikt achten. Met die namen gaan we paar onze klant en hij maakt tenslotte de definitieve keus op grond van onze rapporten over de desbetreffende personen". IJDELHEID Simpel? Op papier misschien wel, maar in de praktijk kost elke zoekpartij drie maanden. Een maand voor de dokumenta- tie, de research; een maand voor de gesprekken en een maand voor de finale. Succes, zegt Simon H. L. Pratt, gega randeerd. En wat nog belang rijker is: "De man die we ten slotte uitkiezen blijkt meestal de ideale man voor die bepaal de funktie. Juist omdat we er zoveel werk van maken en niets aan het toeval overlaten". Ui teraard had iemand iets an ders verwacht is deze metho de van personeelswerving over gewaaid uit de Verenigde Sta ten. Honderden firma's houden zich daar met "headhunting" bezig. De methode werd eigen lijk ontwikkeld, omdat het Amerika van na de oorlog nau welijks landelijke dagbladen kende. Bedrijven die topfunktionarissen zochten waren daarom verplicht in een enorm aantal dagbladen te adverteren, wilden ze alle topfunktionarissen in de Sta tes, van kust tot kust, bereiken. Daar kwam nog bij, maar dat is waarschijnlijk een filosofie die de koppensnellers voor een gedeelte uit eigenbelang ont wikkeld hebben, dat adverteren niet de beste methode is om aan topmensen te komen. Immers: wie reageert heeft daar zo z'n eigen motieven voor. Hij kan ontevreden zijn, vastgeroest in zijn huidige funktie, ontslagen wegens ongeschiktheid, enz. "Nee", zegt Simon H. L. Pratt, "dan onze methode. Die streelt de qdelheid. In Amerika is het al zover gekomen, dat een top- funktlonaris de zenuwen krijgt wanneer hij niet minstens 1 maal per maand door een kop pensneller benaderd wordt". Tekst: Ben van Pinksteren Foto: Tido Gideonse NEW YORK, 6 mei 1937. Hemelvaartsdag. Er was veel volk op de been om te zien hoe de giganti sche zeppelin „Hinden burg" zou afmeren. Maar er ging iets mis met de 245 meter lange sigaar: het luchtschip, dat dreef op waterstof, explodeerde en in een hel van vuur van een paar seconden kwamen 36 mensen om. Het leek gedaan met de toekomst van de zep pelin. Met de tweede wereld oorlog lag de ontwikke ling van de luchtschepen stil; het was militair ge sproken niet van belang. Enkele weken geleden werd echter in Mülheim, - na ruim 35 jaar, - het eerste luchtschipcongres gehouden. Tussen de vele Duitse en Engelse experts ook kapitein R. Harthoorn uit Zwijndrecht, die namens de vracht-divisie van de Holland Amerika Lijn al vijf jaar op de zeppelin techniek studeert. Hij voorspelt: DE ZEPPELIN KOMT TERUG! Technici van het Engelse Gran ville Institute verklaren: "Het bouwen van een luchtschip is eigenlijk een stomvervelende zaak met de huidige stand der techniek. Onze kennis is groot genoeg om alle moeilijkheden glansrijk te overwinnen. De eni ge problemen die er liggen, zijn economische". De Engelsen stopten "voor de grap" de Hindenburgberekenin gen in de computer. Ze lieten alles, waar de Duitse ingenieurs zo'n veertig jaar geleden vele, vele maanden voor hadden zit ten cijferen in luttele weken controleren. Uitkomst: de Duit sers zijn grondig te werk ge gaan. Het karkas woog veertig procent meer dan het had hoe ven wegen om dezelfde sterkte te hebben Een deel van die berekende winst valt weg tegen het feit dat het ontplofbare wa terstofgas van toen meer draag kracht heeft dan het onbrand bare helium wat men nü wil gebruiken. Daarentegen is de kennis der luchtweerstand dank zij de vliegtuigtechniek zo toe genomen, dat er op dat front weer een beetje voordeel is te halen. Het huidige luchtschip is op papier een geduchte concurrent van het schip. Blijft de hamvraag: "Waarom bouwt niemand er een?" AANPASSEN Kapitein Harthoorn is de eni ge Nederlandse deskundige op f -■ï-, lïfllkSsï luchtscheepvaartgebied. 'n Man zonder wijdlopige fantasieën, zoals sommige kamergeleerden op het luchtschipcongres in Mülheim die etaleerden. Een realist tot op het bot. Zijn uit gangspunt is rechtlijnig: "Je moet het vervoermiddel aan passen aan de te vervoeren goe deren en niet andersom. Voor het transport over zee en over land bestaat een rijke variatie aan vervoersmiddelen. In de lucht is dat niet het geval. Daarom kan het luchtschip het gat opvullen dat tussen Jumbo- TEKST: Herman Moscoviter jet en vrachtschip is ontstaan. Het vliegtuig heeft daarmee niet afgedaan; nee, het behoudt in mijn ogen zijn functie, 't lucht schip wordt een welkome aan vulling." VOORDELEN Harthoorn stelt duidelijk: "Het enige struikelblok voor lucht schepen op dit moment kan al leen maar zijn of ze rendabel zijn of niet. De vervoersmaat schappijen zullen de stoot tot het bouwen ervan moeten ge ven, en zij kijken naar econo misch nut. Voordelen kun je voldoende aanwijzen: er zijn immers veel minder indirecte kosten. Geen dure luchthavens geen grondverslindende start en landingsbanen. Het lucht schip maakt in vergelijking met de huidige Jumbojet weinig la waai. De luchtverontreiniging is door het gebruik van conven tionele motoren een fractie van die der Jumbo's". CONCURRENTEN Maar het luchtschip moet pas sen tussen de andere vervoers technieken. Niet alleen vanwe ge zijn grotere snelheid dan de schepen en ruimere lading dan de vliegtuigen, het moet een economische tussenoplossing be tekenen. Want behalve het toe komstige stijve luchtschip lig gen er enkele andere futuristi sche concurrenten op de teken tafel. Zoals het groot-model hovercraft, dat net als 't lucht schip met 200 km per uur over het water scheert. Zoals de su percontainerschepen met extra motorvermogen, die wat lading betreft een niet te onderschat- ten concurrent vormen. En ten slotte moeten dan de vervoers maatschappijen kiezen welk toekomstbeeld hen het beste lijkt. Uitgangspunt van Hart hoorn: toon aan, dat het lucht schip de meest realistische vorm van transport is door te wijzen op de economische voordelen. CIJFERS Daarvoor hanteert hij de gebrui kelijke cijfermethode voor ver voerstechnieken, die niets van doen hebben met factoren zo als aanleg van dure havens en wegen, startbanen, milieu, en planologie. De sleutelwoorden blijven: "economisch verant woord". Men gaat oogklep pen op simpeltjes uit van transportproduktie per uur. 'n Vrachtwagen die gemiddeld met 70 km per uur over 's Heren wegen raast en 10 ton vracht vervoert, heeft 700 km/ton. De Boeing 747 die met 1000 km per uur 80 ton vervoert: 80.000. Het luchtschip dat 350 ton goederen met een gangetje Van 200 kilo meter per uur van het ene naar het andere punt brengt, komt aan 70.000. Pas als de getallen in dezelfde orde van grootte liggen als bij huidige vervoers technieken willen de maat- Robert Harthoorn: realist tussen de kamergeleerden schappijen de nevenvoordelen wel aanhoren. Brandstofver bruik, jaarproduktie en bereik baarheid. Op die drie fronten wint het luchtschip het glans rijk, alleen waar het gaat over de vervoerscapaciteit moet het het afleggen tegen de Jumbo. GOEDKOOP Robert Harthoorn zegt dan dat hü vergelijkt op een lang tra ject. Het vrachttarief Amerika Europa. Wil het vliegtuig zijn 1000 km/uur halen dan moet het flinke trajecten afleggen. Wil het luchtschip aan de 200 km/uur komen dan kan dat al op een middellang traject. En dat is volgens Harthoorn de riem onder het hart. Want wanneer je gaat kijken naar passagier- tarieven binnen Europa, ligt 'n prijs van 60 gulden voor een reis naar Italië binnen de mo gelijkheden. En als je niet op ziet tegen 34 uur vliegen betaal je 250 gulden voor de oversteek naar Amerika. VEILIG KLM-grondlegger Albert Ples- man zei het 37 jaar geleden: "De economie van het lucht schip is verbluffend goed". Die waarheid geldt nog steeds. Al leen, de luchtschepen zijn ver dwenen. Waar Harthoorn ook zijn optimistische kijk op heeft: "De variomatic van de DAF was er allang. De Hovercraft bestond al tientallen jaren ge leden op de tekentafel; maar men had de techniek nog niet om een luchtkussenvaartuig te kunnen 1/ouwen. De luchtsche pen waren er (gebrekkig en ge vaarlijk) al veertig, vijftig jaar geleden. Nu zijn ze vervolmaakt en veilig. Ze moeten alleen van de tekentafel af. Maar ik zeg, dat we nog nooit zo dicht bij de realisering van deze ver- voersmethode zijn geweest als juist nu". Harthoorn weet het zeker: de Zeppelin komt terug! uit iiiiiiiiiiiiiiHiiitminiiniiniiii A LS God bestaat er, 1 maakt geluld^ heeft hij geen tin*,: evenmin als onze poes. heb er zelf trouwens ook J en wil er geen; want agenda heeft is een sta Dat wil zeggen: ik heb een boekje met datums en ik heb ook altijd een je of een lus voor mijn met dingen die gedaan ten worden en in het tijn heet dat „agenda" maar er is gewoonlijk verband tussen de datun het doen. Juist dat nt'i maakt de agenda tot een cument van de slavernij TT ET is mij dan ook volkomen raadsel, de voile agenda, i dwingend verband tussen turn en doen, van uur uur ingevuld, een opeenr ging van dwingende ify ken, tot een statuss J heeft kunnen worden. dat is het wel: het gel! van weinig respect voor medemens te veronderstel dat hij over vrije tjjd j schikt. Want respect t kent: iemand belangrijk den en belangrijke me, worden overal bij betroH, zij hebben dus volle ajerd In plaats van echte vrjje bezitten zij de symbolen" een prettige besteding van, een tweede huis, eei,„ etc. Zelfs kinderen hebban genwoordig hun vrije (}j j volgeboekt; tussen de etrp ballet- en pianolessen I» n op hun agenda een uurtje j. prikt worden voor een rt jaardagsfeestje. Pim-Frits kan zich c uur even vrij maken, Jan-Karei en Erwin' ka onmogelijk voor vijf uur r de partij zijn; de kleine1 lippine zal tot zes uur 1. gymnastiek hebben en llf daarna al geboekt te zpt een ander partijtje. rj AT vind ik nu sl J nij en daarom ttili peen echte hebben. Wat ik niet bi rijk of prettig genoeg vinda te onthouden, daar zie ik ver maar van af. Voor «j gevoel bestaat de enige f»j denswaardige status in 1 bezit van echte, niet tolM boekte vrije tijd. en de dn promotie die de moeite n het nastreven waard is in Ik leger worden van de Dat is waarschijnlijk eat melijk primitieve gedacht! zij stamt dan ook regel uit mijn kinderjaren. Ik toen namelijk dat een soon minder hoefde te ken naar gelang hij bi rijker was. Hiërarchie tutti toenemende mate tan heid en vrijheid was kul als zij niet bestoni t« beschikking over vrije tji mijn fantasie stond God venaan op de ladder; hij ei zo hoog en machtig, dat" zelf niets hoefde te doen. had zelfs zo weinig te dat hij ook het deleperen handen gegeven had en evengoed niet kon Want wie alles uit geeft, heeft nauwelijks I® den en heel de rest noil. Daarna kwam involgoritth luxe overbodigheid de Wt een figuur die op een W zat en met luie, terei* stem wat commandeerde Maar zijn gezag was zo pd dat het ook zonder comma- do's wel functioneerde. Hij zat alleen maar op troon om te bewijzen dat lf er echt was en niet iW maar in de fantasie bid Bij nader inzien was i een soort van zwakheid, wie zijn onmisbaarheid mi bewijzen is niet heW vrij. TT ELEMAAL onder de ladder was eet f krioel van nitslh en slaven die in naam God en de koning als r op en neer renden om te doen en niets te t of alleen maar hun bests' recht te bewijzen. D"1' sen in zaten dan de fil> die van tijd tot tijd v>« moesten doen, maar minder naargelang tg bij de koning stonden ol baas waren op hun eip® Hun agenda werd. voor^ deel bepaald door """"'J wachte commando's ten ven af, maar voor een ook door hun eigen W#1 K vrees dat zo'n ting, hoe doort"", ook, weinig j is en niet beantwoordt' ambities van mensen hoog willen op de woo pelijke ladder. Omnooj f zeggen: naar een i» genda en minder vrqe v De beschikking over vrt dreigt iets proletansc onbenulligs te wordf""n-rtiH' Ik vind dat een mer „jii ontwikkeling; in iW heeft alleen hij j1®. j, yi bracht die altijd blijven. maiist, schrijver van journalist. dichter 'rett^n d" r Plas (45) heeft bol va".jk ocuvre op zijn „mvangru t onver. Staa"; Ik ben altUd drif- *hMig" aé'gt hü- Over het m"' en over z«n levens- CT leest men in neven- tTd.W'«as ,een •&ch Maar weinigen Td0dat hü m de burgerlijke *tn ,fnG. F. Brinkel ver- a'taat' Sinds zün 21ste 1 hii aan „Elseviers Ma- verbonden en zoekt zelf iêrond'er Cotgen een paar in- sante opmerkingen van Ik ben een man die bij de gratie van de dag leeft. Het woord jour nalist komt van jour- j: het nieuws, observeren, "d reageren. Ik leef bü de en ik dicht bij de dag. Ben "a dichter bü de dag dan bij jeeuwigheid. En mijn werk r het cabaret is altijd op de jaliteit geënt. Ik ben altijd lig bezig. Met leven, obser- "en, signaleren. Te driftig, 'je het mü vraagt. Ais ik ben of in een vliegtuig zit, i treedt er een vereniging mijn bewustzijn op en als lie ontleed dan weet ik dat de angst is, de zich voort- nde wereld niet meer te -ien volgen. Er niet meer te kunnen zijn. 's Nachts ik in een vliegtuig nooit m. Ik wil bij bewustzijn ren. Alles meemaken. Weten het verder gaat, met alles iedereen. Dat is hang naar .en, drang naar overleven, enlijk een panisch verlangen r vereeuwiging van dit ene lelijke bestaan. Daarom ben hijd driftig bezig. Misschien et een soort syndroom; angst .r de dood. Het zal niet feloos kunnen zijn, die ieid van produktie. Ik heb Ba het gevoel dat ik vijf ta- _ten heb gekregen, maar er zal moeten inleveren als erantwoording zal hebben af esgen. Ik had een vriend die >hg ziek was tengevolge van usmisbruik. Die zocht ik ut op en als ik hem dan voor- t'g maande om zich te ma- rf' d™ zei die eerst altijd: •otang er leVer is, is er nog En wat later: „Je preekt „tegen me, Michei, en je f gelijk: als ik morgen dan zeggen ze: die stom- heeft zich doodgezopen! 'is jij morgen sterft zeg- Ïtofru^-J"6115611 met wat "Skhe'd, vertedering en fora 1°. ln hun stem: „De rkt"' ^ee.^ zich doodge- «Wo ?ar. J® bent net zo ta f, a'slk> en bovendien V» 1 W te lichaam en geest ,,oms denk ik wel eens: f5" stuk werkelijkheid V «t stuk waarheid. Jum'1» b?n een bevoorrecht "ld 'en vit die nieuwsgierig- jMing 7oiVerm?gen tot ver" ik ang lk scbrijf, be- |cLat lk leef' E" dat is «eatievrrdrm 1 het feit H„t AfSezlen Jere dan i i sinds jaren Ja ik nu a=en dagboek bijhoud, JMiv i. zes, zeven dingen 'tste rpffSE' Ik werk aan de daahn uan mi:'n Amei"i- 'sevlw® °ek voor de krant PsterlituÜ" teksten voor de Ukerk f'i tIan, m'jn P®- piorubriek teksten voor de Sten voor rt "Cu.rsief": aan Première, meuwe caba- F ben h(Jan Cox en Halse- t^sten vo lg te denken aan w-bert u i melodieën die ^ft en die vrel2er gemaakt fat heeft' o- graaS °P de ingeland mfi Ven boek dat ten; Engeland" gaat Jtilie-album een soort jjte leven mt het katho- dat cte \?e Jaren 1920- heten i-n' gaat uit" Ssetdoor ne„SOms wordt daar h. ur nog een vers gebo- fjis, Weet attemaal klaar komt klaar niet- Maar aar' Het zal je mis-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 20