6 mei open voor publiek Organisatie Banneuxtocht ledewerker Burgemeester opent museum in IJzendijke zeeuws H. Metsers: schilder van het planetaire avontuur streek stad ente BURG ÏITEN BADEN bankzaken >5,- inkl. BTW Lovend Kleuren Donderdag 2é april 1973 Over twee weken om precies te zijn van 4 tot en met 8 mei gaan ruim acht honderd zieken weer naar Banneux. Langdurig zieken en invaliden uit Nederland, België en Duitsland, maar ook uit andere landen, komen dan in Banneux samen om er te bidden in wat bedevaarts oord is sinds in 1933 daar, zoals de geschiedenis het wil, Maria verscheen. Daarom is in dit jubileum jaar enige speciale aandacht voor dit ziekenwerk wel op zijn plaats en degene, die het best dit werk kan belichten is mevrouw Scholte uit Hoogerheide, die al sinds 1947 bij de Banneuxtochten is betrokken en dit jaar ko peren jubileum als secreta resse herdenkt. Zij is het ook, die zegt, dat de organisatie van de tochten jaarlijks moeilijker wordt. Deal's omdat er door de vele verkeersongelukken veel in validen bij komen, deels om dat dit werk in hoofdzaak drijft op vrijwillige krachten en weinig materieel. Om dit laatste vooral aan te tonen, noemt zij het steeds veelvul- diger wordende vervoer per ambulance, terwijl deze spe ciale wagens niet tot de in ventaris van de diocesane or ganisatie behoren. „Enige tjd geleden leek het erop, dat wij beslag op zo'n ambu lance konden ,1'eggen, maar te elfder ure ging de koop niet door omdat een andere gega digde meer wilde en kon be talen", zegt mevrouw Scholte en de spijt over dat niet doorgaan van de koop klinkt nog na in haar stem. Inmid dels geeft zij de moed niet op en blijft zij pogingen in het werk stellen. En daarbij denkt zij aan het ministerie van defensie omdat, zoals zij heeft vernomen, het leger over veel ziekenwagens be schikt, die niet allemaal meer gebruikt worden. Het vervoer gebeurt nu voornamelijk met bussen en uit het bisdom Breda gaan ongeveer 170 mannen en vrouwen de trip maken. „Maar voor iedere drie zie ken is er op zijn minst een helpster of drager nodig en dat houdt in, dat er voor her ook ruimte moet zijn. Het kost wel' veel werk om de reis helemaal rond te krij gen, maar zonder de vrenwil- ligers meestal verpleeg sters en verplegers, die hun vrije tijd of vakantie ervoor opofferen zouden wij ner gens zijn. Mem zegt weieens. dat ik veel en belangrijk werk doe, ma>ar ik vind de hulp en inzet van de vrijwil ligers veel belangrijker in het geheel", aldus mevrouw Scholte, die vervolgens ver telt, dat iedere zieke 130 gul den bost, wat in feite slechts weinig geld is. Geld, dat er evenwel niet zou zijn als niet zoveel giften in de kas zouden komen, meestal van bedrijven. Met de jaarlijkse collecte en nog wat andere inkomsten en bijdragen in natura, zoals van de r.-k. Veilingvereniging uit Bergen op Zoom, die steeds een gro te hoeveelheid fruit mee geeft, kan het bestuur van de Banneuxtocht in het bis dom Breda het aardig red den. Maar hoewel het be zoek aan de kerken steeds meer terug loopt, wordt de deelname aan de Banneux tochten almaar groter en dat is ook het geval met de dag tochten. Het is een nuchtere conclusie, die mevrouw Scholte stelt, maar die echter wel aantoont in welke rich ting gezocht moet worden, wil men aan de grote vraag kunnen blijven voldoen. Vooral de liggende zieken vormen hierbij het grote pro bleem door het gebrek aan ambulances. „En toch zijn die Banneux tochten noodzakelijk", zegt mevrouw Scholte. „De zieken krijgen er in het hospitaal en het prachtige park, waar de vele plechtigheden worden gehouden, een groot geloofs vertrouwen. Ook de bereid heid om elkaar te helpen is groot, zowel onder de zieken als onder de begeleiders". Voor deze groep betekent Banneux geen vakantie, maar vijf dagen keihard werken", aldus mevrouw Scholte die in Banneux al vele jaren hoofd van de eet zaal is waar zij voor de goe de gang van zaken zorgt. Er is geen vaste staf aanwezig en daarom zorgt elk zieken- triduüm voor de eigen lei ding. Begrijpelij1 is ook, dat men het jubileumjaar niet ongemerkt voorbij wil laten gaan. Er is in Nederland een col lecte gehouden die heeft zo veel opgebracht, dat zuurstof- ipparatuur, een omroepin stallatie voor de doktoren en een ringleiding voor de zie- kenkapel kon worden aange schaft. De apparatuur zal tijdens het eerstvolgende verblijf of ficieel aan de hospitaallei ding worden overgedragen. buitenbaden „De Mo- iatergat" te IJzendijke ld. iter. irden geopend op zater' 10.00 -19.00 uur 10.00 -18.00 uur btermaandag 14.00 -18.00 uur 'stermaandag 14.00 -19.00 uur 09.00 -11.00 uur hoondijke/I J zendijke 50,— ar) ader) Ijaar) |en ouder) 15 jaar) er) verplicht 22,- 15,- S 13,50 9,- 1,50 1- 12,50 0,50 Groeit 30,- 15,- 10,— 7,50 6,- ]r 0,75 12,5» 0,5» toestand per 1 mei 1973, het abonnement een Het gemeentebestuur. Isttreding afwisselend werk en eidsvoorwaarden volgens bank. gegevens over persoon, V |r van de bank, Van der nde dealer (s) en (Van een onzer verslaggevers) IJZENDIJKE. Een jaar Ivoorbereiding vindt op 5 mei I ,iiii bekroning als burgemees ter 4. Schipper van Oostburg ■„„el het streekmuseum als de nositieruimte in de molen van I IJzendijke officieel zal openen. I Beide culturele trefpunten be- Ktekenen een welkome aanvul- Ifc op het pakket slechtweer- Iv»meningen dat de West- IZteuwscli-Vlaaiideren bezoe- I kende toerist en uiteraard I de lokale bevolking wordt ■aangeboden. ji Het streekmuseum is een ■permanente voortzetting van |de vorig jaar in het cultureel lientrum te IJzendijke gehou- |den tentoonstelling „West- IZeeuwsch-Vlaanderen presen ted". In het centrum wordt ■vanat 6 mei dagelijks een fik- I se hoeveelheid informatie ge lgeven over alles wat land- Louw visserij en heemkunde linde streek betreft. Hiervoor I heelt een comité, onder de be- I zielende leiding van de IJzen- [dijkse dierenarts H. van de Vijver, alle mogelijke mede- Jwerking gehad van landbouw- Inganisaties, visserijvereni- heemkundige kring, r-V.V.V. en diverse parti- Ittlieren. I Bijzonder tevreden toonde Ide heer Van de Vijver zich [over de grote financiële en Wie steun van het gemeen tebestuur van Oostburg. Niet voor niets verklaarde burge meester Schipper in de laatste raadsvergadering dat IJzendij- [ke het culturele hart van de gemeente moet worden. I Blij is men ook met het feit [dat de historische molen inge- diakeld kan worden bij het pakket voorzieningen dat de aerist wordt geboden. Bedoe- J is de molen te gebruiken s expositieruimte voor kun- Itaars. Tot 2 juni voorlopig ten in het weekeinde van |1-16 uur. 5 mei zal burgemeester ■chipper, die met zijn echtge- lote vanaf de voormalige ge- peentegrens is een boeren- "s wordt vervoerd - vooraf- san door Veronica uit fuidzande en drumband T? uit IJzendijke - pn expositie in de molen ope- It Hiet zullen een tiental Tunstenaars diverse werken Intoonstellen. De coördinatie fn deze expositie is in han- fs van beeldhouwer Ernst lachim. Na de opening in de pen trekt het gezelschap JMing cultureel centrum, I'S' dan het streekmuseum |®lt geopend. 4 streekmuseum heeft een pse trekpleister in de origi- P' Cadzandse Boerenkamer, t dit jaar vanuit het Oost- ■4' gemeentehuis is over dacht naar IJzendijke. De Jj'chting van de kamer werd stand gebracht met mede- FKing van de heer Cor ■pijve. •n een fraai ingerichte zaal Ivoormalige gemeente- dat thans fungeert als Ptreel centrum, is met me- ftWung van de heemkundi- ■Sring veel bezienswaardig- f™ en wetenswaardigheden panen. Hierbij is ook de JP ologie niet vergeten, poor men de medewer. d Meeg van ir. Trimpe Bk»iS too,nde de heer Van de fcmL j ov?r een wat hij V educatieve ruimte in izn.1 ^Um' waar eventueel Bed t l schoolklassen les- I n heemkunde en wat dies oot al, "nnen v°lgen. „Ik Itbrnit daarvan een goed P!k w°rdt gemaakt", zo f2Seir0dg jaar tiidens de l®, hih i" aat de Bves' I LaKjt ziin Haneghem Eude kanÏÏi et eeuwe- prermmossen komen de" ¥otheet1ChUng °Penbare Bi- frinderen ^t-Zeeuwsch- fcsricht een hoekje F 'o vinder, l?r -al!e Meratuur F» over11 S? de l0°P der |enen. De ek 's ver- pormatie n„femeente geeft Is' Camping/ PS'Plannen j bestem- pcgenwoord1 a landbouw ie isserij et u evenals de werk- fl.rz;on®gsschapS hal var nt L!indct"2\??gKei"^ risoum in Boni landbouw- "rum W,tan he.t cultureel >nd- waar 0lken mJormatie- cn heToud- 4ie Wlch- atten, die hot, toerist en bezoroo veed Plezier genzee t"opdagen dat minder slecht weer De molen van IJzendijke heeft de functie van streekmuseum gekregen. 0 Kunstenaar Hugo Metsers in zijn atelier te Sint-Jansteen. openen zich allerlei niemoe mogelijkheden"! Cirkels en kleine bollen kunnen ook zaadkernen wor den en als zodanig verschij nen ze in een •prachtig werk dat Metsers „het komen van het voorjaar" betiteld heeft. Wie meent dat Hugo Met sers alleen in Zeeuwsch- Vlaanderen of België ten toonstelt, heeft het mis. Nog onlangs nam hij deel aan de grote Internationale Salon voor Schilderkunst in Amiens (Frankrijk). Zijn werk hing daar samen met dat van mannen als Bernard Buffet en Jean Jacques Mor- van. „En wat ik fijn vond", zegt Hugo Metsers, „was dat mijn werk het er glansrijk tegen- uit hield en dat vond ik gelukkig niet alleen maar de kritiek dacht er ook zo over en vond nogal lovende woor den voor mijn doeken". Dan verplaatst Hug-i Met sers mij met een kwinkslag opeens van Amiens naar Hulst waar hij van haver tot gort zoveel mensen kent, die zijn gevoel voor humor rijk voedsel geven. Ik kan hem aiet meer naar de schilder kunst terug krijgen. „Ik heb een eenvoudige lunch klaargemaakt", roept mevrouw Metsers, „brood met Franse kaas en een soep van Hugo, hij kookt immers zo graag. Komen jullie eten"? En wij geven ons over aan de geneugten van het fijne Bourgondische maal. We hoe ven eigenlijk ook niet meer over schilderkunst te praten, bedenk ik mij, terwijl ik Hugo Metsers schilderijen an de wand zie. Zij spreken 'enslotte voor zichzelf. WILLEM ENZINCK eindredactie bas augustijn Het is het ongeluk en de tragiek van vele ouder wordende kunstenaars, schrijvers, schilders, mu sici en cineasten dat zij doodlopen. Doodlopen op hun succes, dat hun een bepaald etiket opplakte dat ze uit angst voor eventueel minder succes niet durfden afrukken, doodlopen ook op hun eigen inertie en gebrek aan geestelijke beweeglijkheid. Bij dergelijke kunstenaars ziet men geen vernieu wing, integendeel zij herhalen zich uittentreure, zij blijven spreken in woorden, klanken, kleuren, beelden zonder eigenlijk nog iets te zeggen te heb ben. Voorzover zij geëerd wor den, eert men hen vanwege het goede of oorspronkelijke dat zij in hun jeugd gedaan hebben. Vaak hangt hun kunstenaarslot samen met hun levenslot: de ene mens is met zestig jaar stokoud, de ander met tachtig nog vol élan en geest en lichaam hebben nu eenmaal iets met elkaar te maken. De negentigjarige Picasso was een man van grote li chamelijke en geestelijke vi taliteit en zo kon hij nog op zijn laatste Pa/rijse expositie het publiek verrassen met een groot aantal nieuwe te keningen waaraan ieder spoor van ouderdomsaftake- ling vreemd was, integen deel! Anderzijds kent men kunstenaars die hun halve of hele leven lang niet veel meer dan lichamelijke wrak ken waren en toch, tot op hoge ouderdom sprankelend creatief bleven en nieuwe aspecten aan hun werk wis ten toe te voegen. Voorbeel den uit vele daarvoor zijn schrijvers als Rudolf Rassner en Annette Kólb. Hoe het ook zij, de Zeeuwsch-Vlaamse schilder Hugo Metsers die onlangs met veel gepast briol zijn zeventigste verjaardag vier de, behoort zeker niet tot die categorie van vastgelopen oudere kunstenaars. Uiterlijk ziet hij er uit als een goed geconserveerde zestiger en geestelijk beschikt hij over een levendigheid en vitaliteit die menige jongere hem zou kunnen benijden. Het is niet gemakkelijk met Hugo Metsers over zijn werk te praten. Niet dat hij niet tot praten in het alge meen geneigd zou zijnhij is zelfs een groot verteller die zijn oer-Vlaamse .fkomst niet verloochent en het bor relt in hem van kostelijke anekdoten, maar over zijn schilderijen heeft hij het niet graag. Toch moest het er tijdens mijn bezoek aan zijn tot een geriefelijk kunstenaarshuis omgebouwde boerenwoning te Sint-Jansteen van komen. Hugo, gesecondeerd door zijn allercharmantste vrouw Pol- leke had de nodige aflei dingsmanoeuvres met anek doten en glazen sherry ge probeerd, toen ik hem in me diae res duwde met de vraag: „Hugo, je bent eerst als impressionist begonnen, daarna onder invloed van de Laethemse School geëvolu eerd tot een gematigd ex pressionisme, via kubistische flirtations kwam je tot een soort fantastische eigen stijl en daarna ben je tot het non-figuratieve overgegaan. Wanneer viel die overgang van het figuratieve naar het meer abstracte?" „Ja, wanneer was dat ook wel weer? Polleke, wanneer was dat"? ,Nou glimlacht mevrouw Metsers, „dat was in 1963, het jaar dat we getrouwd zijn"! Waarachtig nog an toe"! zegt Hugo, „da's waar ook. Ja zeker, het viel samen met mijn huwelijk. Daarmee ben ik een nieuwe wereld binnen gegaan en mijn werk is toen ook veranderd. Ik was het verhaal beu en het land schap, ik voelde me veel te literair. En toen ben ik maar zo ineens begonnen op mijn intuïtie. Gewoon spelen met Japanse lakken en die in el kaar over laten stromen. Het was natuurlijk in de beginne veel te veel spielerei, maar in de loop der jaren heb ik het toeval leren beheersen en ik weet nu precies wat ik doe". - ft In de woonkamer hangen verschillende schilderijen in de nieuwe techniek die Met sers nu volkomen onder kon- trole heeft. Rijke, fantasti sche bloemenstillevens, com posities van geheimzinnige vormen in droom kleuren. „Maar mijn nieuwe werk is weer anders", zegt Hugo Metsers, „ik maak nog wel gebruik van Japanse lakken, voornamelijk voor de onder en achtergrond van het schil derij, maar ik ben voor de rest toch, iceer tot de olieverf teruggekeerd, de behandeling en de materie daarvan past beter bij mijn motieven". „En die motieven zijn ont leend aan de ruimtevaart"? „Inderdaad, sinds een jaar of vier, vijf ben ik daar be zeten vam. Ik heb gewoon met die maanvluchten mee geleefd; soms zag ik mezelf met die mannen meewande- len in die onontdekte we reld". We gaan de trap op naar zijn kleine atelier op zolder. 0 Foto's boven en onder: werken van Hugo Me tsers. In rekken, mooi en zorgvul dig ingelijst door Polleke, staan daar de werken uit de laatste jaren. Het ene schil derij na het andere passeert de revue: een wereld van bollen en cirkels onder ver schillende belichting. Ze stralen een sfeer van buiten tijdelijkheid. Ze hebl en wei nig of niets te maken met de foto's en televisiebeelden van de maanexpedities, veel meer dan deze roepen Met sers schilderijen de duize lingwekkende ruimte van de kosmos op. Wat hij in zijn jongste werk daarvan over houdt zijn cirkels in ver schillende posities tot el kaar. „Ik ben helemaal weg van de cirkel, wil die nu gaan kruisen met rechte lijnen, er

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 9