■lie IBBffl WEER HERKOMEN Guus van de Neste: „Kritiek Petra Fraanje onjuist" zeeuws HET KERKLIED DOOR DE EEUWEN HEENEN NU r b.v. ffilïl houdt leraooi iwr jeugd Zesde plaats voor Thomas Expositie met klank in Middelburg In Hoofdplaat en stacaravans aalwijk stad streek 1 i r voor Nederland: derland B.V., lapspolderweg istrieterrein Noord, .(02940)11155*. m. ONDERDOOR REGIO k#SV% af! FILMS IN ZEELAND RESTAURATIE mm tm mm tmvm t W m u mm te* OVERZICHT Vrijdag 20 april 1973 MET 28 APRIL a - Brousse - Falk. kg.,- geheel zeilklaar, vanaf Hfl. L125,. tweepersoons, rachels, caravan-acces- vans, vanaf Hfl. 1.250,. r. ANBIEDING ilaapbedden - zeilboten. )rtmij 24, Waalwijk 04163 - 27 17 .10 -18.00 uur gs gesloten. 37, Waalwijk i*60-3 61 31 teuze endetypes en en een <e wasdroger.) sen klasse beter. 3n wereldmerk op n wasautomaten, i en koelkasten. COMPLEXE a woninginrichtin IHODT Jen bar in het nieuwe onderkomen staat er al. (Van een onzer verslaggevers) HOOFDPLAAT Van- jvond hebben de verenigin- Jen, die door het afbranden [van café De Vriendschap Tonder onderdak zaten weer ten (tijdelijk) onderkomen. Het man en macht heeft de 'heer J. T. Martens en een tiental familieleden gewerkt In de ombouw van de meu belzaak van zijn moeder tot Idelijk café. Ontheffing pervoor is inmiddels aange- 5<L hoop dat dit van zeer Bdelijke aard is", aldus de ier Martens, ,,Als het kan iril ik een semi-permanente Huw neerzetten of zo snel hogelijk op dezelfde plaats in i Kersenlaan mijn café weer «ouwen. „Eigenlijk begin- Ja mijn vrouw en ik weer I vat voren af aan. Dit de pnd is niets gered, nog geen Erg dankbaar is hij I voor de hulp van een brouwe- |nj, die inmiddels een tapkast I heelt geplaatst en die gisteren I ook voor het overige meubilair ■otgrle, waaronder een kachel. Tet pand aan de Dorpsstraat p leeS£ekomen omdat de Jeaer van de heer Martens fete met de daarin gevestig- meubelzaak. „Het is nog h vrij gr0te ruimte, er is wtair en de bierkelder is Js nog beter dan in mijn Ken cafe", aldus de heer T'ens. De bedoeling is in de ™en een biljart te zetten, zodat de biljartvereniging weer kan doorgaan. Boven is nog een vergaderruimte be schikbaar. In de rest van het pand zal de familie Martens voorlopig zich huisvesten. „Als je. zoals mijn vrouw en ik, 20 jaar hebt gewerkt aan de opbouw van je zaak dan kun je niet stilzitten en daar om proberen wij ook zo snel mogelijk iets te beginnen. Voor onszelf en vooi- de vere nigingen, die wij altijd ondar- dak hebben geboden", zegt de heer Martens. „Als je niets doet ga je er onder door", zo zegt zijn vrouw. Hoofdschuddend stond hij even later bij zijn uitg'ebranas café. „Het is onvoorsteibaar vlug gegaan. Mijn vrouw trok de keukendeur open en vlam men en rook drongen gelijk üe achterzaal in. In een mum van tijd stond de hele zaal in lich terlaai». (Van onze sportmedewerker) [S'bT-JANSTEEN De lverCSiSSie van de voet" LV rini «TEEN houdt E f april (tweede ES'fi, un "^nationaal ^voetbaltoernooi voor R i de W ges|leol(l wordt ÉlvcreniJemei1 Van de Voet- |vereniging STEEN. De VeT?de verenigingen lèhraa o 2en' H»ntenisse, I S? p STEEN- Stekenê kt (Bi"» 'B >- Racing K„ en Slnaai (B.). Ié bii loting in lervow'ngedeeldi en spe- ■tie Dp S oen.ba,lVe com- ■vindt nnsweer 17.00 Ben a- kantine op de lts. Prijsuitreiking „Vanavond heb ik In de Dorpsstraat de eerste vergade ring weer. De besturen van de verenigingen, die in „De Vriendschap" hun dubrudmte hadden gaan dan de koppen bij elkaar steken". Die verenigingen zijn anders zwaar gedupeerd. De muziek vereniging bijvoorbeeld, die alle instrumenten verloren zag gaan, blijkt niet te zijn verze kerd. De hulp aan de verenigin gen begint inmiddels al op gang te komen. Zo kan de Hoofdplaatse duivenvereni- ging, dank zij inspanningen; van zusterverenigingen, al be schikken over 40 constateurs, die in bruikleen zijn afge staan. Zondag al kan weer ge vlogen worden, bij wijze van spreken. Verder gaan er stemmen op in de regio een grootscheepse actie te gaan voeren voor de getroffen verenigingen. Energiek beende Martens gisteren door zijn nieuwe (tij delijke) behuizing. „Vanavond ben i'k weer open", zo zei hij. De gedupeerde kastelein tussen de brokstukken. (Van onze sportredactie) PHILIPPINE De in Phi lippine woonachtige Engelse Trico-Noblecoureur Grant Thomas heeft enkele goede re sultaten geboekt. In het Belgische Maldegem ging hij als zesde door de finish en een dag later in Knokke bereikte Thomas de zelfde klassering. Zoals be kend zegevierde de Axelse coureur Wim de Waal zowel m Knokke als Me Wegern. (Van onze zwemmedewerker) TERNEUZEN De A-se- leetie van de zwemvereniging De Schelde uit Temeuzen met onder andere Guus van de Neste, Ingrid van Assche, Olga Hoogeboom, Miriam Overdul- ve, Jaap Jansen, Ronnie Clem- minck, Carla de Vos en Marjo lein van de Neste waren na het lezen van een artikel in De Stem van vrijdag 13 april hevig verontwaardigd. In dit artikel meende de 14-jarige Petra Fraanje zich te moeten verdedigen tegen de uitlatin gen van Scheide-trainer Clem- minek naar aanleiding van haar besluit de zwemsport vaarwel te zeggen. Petra gaf als reden van haar besluit de minder prettige sfeer die bij de training van de heer Clemiminck heerste en dat dit niets met haar karak ter had te maken. Ze meende dat de training bij de gastoe- fenmeester - de heer Marius Wilfers uit Den Haag - die de A-selectie van de Schelde ge durende een kleine vier maan den onder zijn hoede had - beter was. „Dit mag zij uiteraard vin den", zeggen de verontwaar digde Seheldeleden bij monde pand bSwf a?ma in Fein;g variat 6 week l0g steïïs flei, °?pers zijn lancls,;' Prodnl,^ e Neder- faeslcn °df?tles „Bij de Ruit". en Turks ••^DEhuk"?GD T City- van woordvoerder Guus van de Neste, „maar in die mening staat ze wel helemaal alleen. Ook wij vonden de training van de heer Wilfers goed maar toen hij wegging waren we maar wat blij dat de heer Clemminck de zaak overnam. Bovendien ging de heer Clem minck op dezelfde wijze ver der. Hij had alle schema's overgenomen en ze hebben avonden lang samen de ver schillende technieken doorge nomen. Maar als Petra eerlijk was geweest dan had ze ook moeten vertellen dat ze de trainingen van de heer Wil fers maar matig bezocht en dat ze bij de conditietrainin gen altijd afwezig was. Als gevolg hiervan werd ze niet gekozen in de gelecentrali- seerde kringtraining die twee keer in de week in Terneuzen wordt gehouden. Uit dit alles blijkt wel dat wij als groep volledig achter de heer Clem minck staan en dat we het geheel eens zijn met zijn uit latingen ten aanzien van Petra Fraanje", aldus Guus van de Neste. die overigens nog ter loops opmerkte dat de ware reden van Petra's vertrek waarschijnlijk te zoeken is bij haar interesse in de badmin- tonsport. tot en met de volgende week dinsdag, ook op zondag op het programma staat in Mid delburg. Toegang alle leeftij den. OOSTBURG Ledelthea- ter: „Poseidon adventure". Het beroemde verhaal van Paul Galïico, over de onder gang van een reusachtig pas sagiersschip vormt deze week de hoofdschotel op her filmmenu in Oostburg. Op le en 2e paasdag is het in Oost burg lachen geblazen in „Ko ningen der komieken". Niet weg te krijgen van het Oost- burgse filmdoek is „Blue Movie", die maandag en dinsdag zijn 54ste week in gaat. TERNEUZEN Luxor: Turks fruit. HULST Koning van En geland: „Turks fruit". VLISSINGEN Alham- bra: „Bij de beetsten af". GOES Grand: beesten af". „Bij de In Middelburg stelt men graag en veelvuldig docu menten ten toon. De expo sities in het rijksarchief voor Zeeland behoren zelfs al tot de traditie en zij trekken telkens weer tal rijke bezoekers. Toch is er voor die vele kijkers niet veel méér te beleven dan de aanwezigheid van oud archiefmateriaal wat pren ten en foto's en maar een enkel voorwerp, dat iets met het object van de ex positie te maken heeft. De hele zomer door krijgt Middelburg wéér een „docu menten-expositie", maar dit maal is het toch een bijzon dere, die tevens iets duide lijk maakt over het feno meen: kijken naar woorden die eeuwen geleden werden neergeschreven. Woorden, zo zal de komen de tentoonstelling ons leren, kunnen dezelfde beleving oproepen als oude gebouwen. Zij hebben wijding, zijn door eeuwen intensief gebruikt, gelouterd en hun enkele klank, of de letters waaruit zij gevormd zijn roepen een sensatie op die ook archeolo gen kennen als zij ergens een handvol' scherven of een paar botten in de grond aan treffen. Tekenen van een le ven, dat eens -zij het lang geleden levend was. Documenten hebben nog iets speciaals in vergelij king met bodemvondsten. Zij hebben menigmaal het lot en de levensloop van mensen bepaald, zelfs van ons. De neergeschreven letter, zo overpeinzen wij telkens weer op die documenten-exposi ties, is eigenlijk nooit een „dode" letter. Soms is de be tekenis van dat nooit echt stervende, geschreven woord onbeduidend. Een enkele maal echter is het oude handschrift of het vergeelde drukwerk van betekenis voor ontelbaren. Daarbij denken wij het eerst aan de bijbel, een boek dat de wereld op een sensa tionele manier heeft veran derd. Zijn potenties waren al aanwezig, toen in de jeugdja ren van het mensdom, de geheiligde woorden werden opgetekend, maar het duurde talrijke eeuwen, eer de drukkunst van de bijbel het geestelijk richtsnoer voor miljoenen maakte. Het opge graven bot, lange tijd zorg vuldig bewaard in grotten, in kloosters en abdijen, bleek levend vlees om zich heen te kunnen laten groeien. Iets dergelijks geldt voor het kerklied, althans in de reformatorische kerken en dan heel in het bijzonder voor de psalm. Het zijn wat hun woordritme en hun opbouw betreft ware won derwerken, die naast het springlevende van hun bood schap een gezongen lofge bed tot de Schepper de voorname en statige allure hebben van het eeuwenlang gebruik. Werkelijk, ze zijn te vergelijken met oude ka thedralen, of met klassieke fonteinen. Dit kerklied nu, is onder werp van een „documenten tentoonstelling", die om streeks half mei in de Mid delburgse abdij gangen wordt ingericht. De aanleiding om juist nu een aan het kerklied gewijde expositie te houden, is de verschijning van het liedboek der kerken, een duimsdik werk dat in een kleine 400 psalmen en gezan gen eeuwen van traditie en eeuwen van strijd om de zaak des geloofs, tracht te overbruggen. Het nieuwe liedboek zal zeker de inzet van nieuwe discussie wor den, want zoals reeds werd opgemerkt men heeft bij het kerklied te ma ken met iets dat de eeuwen heeft getrotseerd, dat troost, bemoedigend, inspiratie, geluk heeft uitgedrukt en dat tot een stuk eigen belijdens vain de reformatorische kerken is geworden, ondanks leerstelli ge twisten onderling. In de nieuwe uitgave van het kerkliedboek heeft niet zomaar met een herdruk van oude psalmen en gezangen te maken, maar met een soms nogal grondige restauratie van het hele liederenbezit. Sommige liederen die als wachtwoorden hebben gefun geerd in kerkdiensten, zijn fltttlh 1 rik 1 ilI' i 'li jprifca» BVIHiflti SlWnVtnWfK'^ Van jifwet m ftfufitotte ttBudbe» pi»nyw*»u» Bladzijde uit één der oude psalmbundels, die op de tentoonstelling te bewonderen zijn. „Deze Psalm leert datse ghelucksalich zijn, die de zeden en raetslaghen der Godloosen ver achten...." geheel uit de nieuwe bundel verdwenen; andere zijn er voor in de plaats gekomen. Melodieën, die eeuwen lang, gebrekkig en tergend lang zaam misschien, in de ker ken werden gehoord, zijn op nieuw bewerkt en hebben ritmische wijzigingen onder gaan. Dat alles is met liefde en zorg door zeer bekwame mensen gebeurd, maar dat neemt niet weg dat na 30 mei, als het „liedboek der kerken", zoals het officieel heet, in de boekhandel ligt dat het na 30 mei klach ten bij de verantwoordelijke interkerkelijke stichting voor het kerklied zal regenen. Reeds nu terwijl het boek nog moet verschijnen zijn er al protesten gehoord uit Arnemuiden, waar een be paald kerkkoor meteen al heeft laten weten, dat het aan die nieuwigheden met het kerklied niet wenst mee te doen. Ook op het behou dende Thol'en komen nu ai bezwaren naar voren. Het kerklied in zijn nieu we gedaante komt op talloze reformatorische christenen af, als een dierbare, oude oom die zich plotseling van een haarstukje, een geverfde baard en een hippe bril heeft voorzien. Een groot aantal reformatorische kerken heeft besloten het hart maar voor uit te gooien en het nieuwe liedboek dankbaar te accep teren, al zal het even wen nen wezen. Die instelling getuigt van realisme, want mèt het nieu we liedboek der kerken komt een ongeziene gast de kerken binnen. De gast heet „oecumene". Het wil name lijk, na een tijd waarin in derdaad om het kerklied kerkscheuringen zijn ont staan, ook wel wat zeggen als zowel in gereformeerde als in hervormde, lutherse, doopsgezinde, remonstrantse en dat in de rooms-katholie- ke kerken de nieuwe, dikke bundel (nog) geen entree heeft, al hebben er wel rooms-katholieke dichters en componisten aan de „restau ratie" van het liederenbezit der reformatorische broeders meegewerkt. Zelfs met een minimaal gevoel voor oude waarden kan men begrijpen, dat de verschijning van het lied boek der kerken een mijl paal. voor honderdduizend is. De officiële presentatie van dit nieuwe liedboek vindt in Middelburg plaats. Praktisch op dezelfde bodem, waar door de eeuwen heen door de staten van Zeeland verordeningen inzake het kerklied werden uitgevaar digd en uitspraken van tucht rechtelijke aard werden ge daan. De tentoonstelling vervult in dit hele beeld, een bijzon dere functie. Hij overbrugt in taal en teken een periode, die reikt van de tijd waarin David de harp bespeelde tot aan die waarin raketten het heelal in razen. Een lied van eeuwen, dat geklonken heeft in de tenten van joodse herders, dat ge galmd heeft in catacomben, maar ook in concentratie kampen, dat bij hagepreken de mensen heeft bezield en dat in toeristenkerken werd en wordt gezongen. Dit oude lied reisde met de mensheid mee, heel de geschiedenis door. En juist doordat het l'evend was, en geen systeem van dode let ters en telkens op een noten balk, groeide het met de cul turen en de stijlopvattingen van vele generaties gelovigen mee. Op de expositie is te zien hoe die metamorfosen, soms geleidelijk, maar soms als een plotselinge explosie van nieuw élan, tot stand kwa men. Het geschreven woord, de zorgvuldig getekende no tenbalken zijn er de bewij zen van. Men ziet er, hoe het kerk lied speelde bij „de wae- reld" en hoe volksdeunen werden omgebouwd tot kerkzang. Men 7. hoe moeizaam het werk was van degenen, die bij behoud van een zo zuiver mogelijke oer tekst (bijvoorbeeld bij de psalmen) passende melodie ën trachtten te componeren. Men leest letterlijk welk een strijd er in vele breinen en harten heeft gewoed om een andere maatvoering dan de uitgerekte lijzige maar ver trouwde en door te drukken. Om zulke dingen is vroeger amok gemaakt. De tentoonstelling leert de toeschouwer ook, de betrek kelijkheid van veel dingen te zien. De strijd om het nieuwe liedboek der kerken zal dit maal niet zo langdurig en zo verbitterd woeden als in het verleden het geval was. Zelfs niet in „domineesland", zoals Zeeland niet geheel ten on rechte nog steeds wordt ge noemd eindredactie bas augustijn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 9