Jeugd van Delvaux als spiegel IK IK Husqvarnai tmenspelen in de vakantie V uisten achter JITVOERDFR BiKKE Sins (grafiek, stads- fe-srss VS-congresleden handhaven bezwaren tegen Russisch emigratiesysteem Politie schiet op messen trekker Japanse methode voor zuivering rook grasmaaimadiines uitzweden^ kunst cultuur MARXISTISCHE BOTERHAMMEN ETEN MET BESTEK VAN EEN TUINMAN ERVAREN xpositie laat illegange B.V. ast dienstverband! e nog een aantal ti met ruime 0 scheepsbouw) ijzerwerk fruktie-bankwerkeij tingenstrook papiep oor sw pen Vastenbrief Veronica (4) 15 xmijn vragen wij een «I I V WblXL/lilV |turen) en Frans Buitinga Wij zoeken een energieke mdi Iderijen collages, plastie- I^TrUNST der Fuge Woor Het Brabants Ka- irpst o.l.v. Jean-Louis u ™or Phonogram Inter- fclW de plaat vastge" I„ het Turfschip van a woiden de opnamen ge- iw van de nummers 7, 14, "fj 20 en het Choral voor kant van de plaat; op de I kant komen de num- ,1,3,2,9 en 6. IDZIEK EN Schilderkunst hen voor het eerst samen- Lht in een internationale Van 8 tot 30 juli a,s. te 'in Spanje. Inschrijving jonge mensen van 17-21 bij Delegacion Nacional Seccion Feminina, De- imiento de Formación de [ttventud, C. Ataagro 36.30, E-j^.4 (tot 25 mei). fANTIEKBEURS van Vlaan- r js momenteel te bezoe- ii de gewezen St.-Pieters- te Gent. Deelname door ntiquairs uit geheel Vlaan- B Alle dagen open van 'tot 22.00 uur op zon- en «Jagen reeds vanaf 10.30 De antiekbeurs van Breda te zien. tot en met de paasdag. ALTERNATIEF-filmcircuit jt mu ook in Den Bosch. 24, 25 en 26 april draait in het Casino „De audiën- van Marco Ferreri. PARSIFAL, de opera van ner behoort tot de paas- jbes van de KVO Antwer- Vandaag en morgen zijn beide voorstellingen, die js om 17.30 uur beginnen, rege de lange duur. )E SPEELKAART en de rzeggerij. Zo luidt het the- van de nieuwe tentoonstel- in het Nationaal Museum de Speelkaart te Turn- Eind april gaan de deu- Ervan weer open. De Beyerd te Breda heeft tot 13 mei een contrast rijke expositie met werk van THIJS VAN KIMMENADE EN JANINE VAN ROOIJEN. De staalplastieken van Van Kimmenade zijn constructivis tisch van aard. Hoewel zij zij delings aanleunen tegen een zichtbare werkelijkheid en daarop kritiek uitoefenen schept hij toch vooral autono me situaties in de ruimte. De „architectonische" buitenkant van zijn zwarte staalplastie ken, krijgen een binnenkant mee: stukjes mos, hout, basalt keien e.d.), waardoor natunr en cultuur (natuur, die onder handen genomen is) in dialoog met elkaar staan. Janine van Rooijen maakt een aantal keramische plastieken met een wat kinderlijke maatschappij kritische inslag. Bewust kit scherig met wat pop-art ele menten (bv. een met gekleur de roosjes gebakken stofdoek) verpakt zij vooral de huidige positie van de vrouw in een soort bonbonnière-achtig bur- gelijke Rosenthal-sfeer van witte keramiek met overdadi ge bloemen gesierd- De gefles te vrouw op eenzame hoogte (Hogerop), als volgevreten poppetje op een welvaarts- stoel, slaaf van de t.v., wonend in een blokkendoos en sexueel gefrustreerd. Geinige goed ge maakte dingen. Bij Etcetera in Bergen op Zoom zijn schilderijen, teke ningen en grafiek van de Belg .1. v. d. KERCKHOVE te zien tot en met 26 april. Een vak man, die wat in zijn vingers heeft al ben ik over de resul taten niet altijd zo verrukt. Er hangen enkele erg goede et sen, een aantal modelstudies, die soms nogal academisch van aard zijn, maar ook uit groeien tot zeer fijne dingen; knap gecomponeerde schilde rijen, waarvan een bla-bla Compositie (f 10.000) nogal afsteekt tegen b.v. een ingeto gen hofje. Een opvallend boeiende tentoonstelling heeft momen teel ook de BKS te Tilburg (tegenover station). Het echt paar AART v. d. IJSSEL en RUTH SALINGER. Bij Ruth Salinger is opmerkenswaard hoe zij via de traditionele weefkunst gegroeid is naar zo genaamde metaalborduursels, die decoratief zeer sprekend zijn. Haar olieverven worden aangevoerd door een serie (in clusief tekeningen) Toren van Babel, van een knappe struc tuur. Op haar doeken badi neert zij sterk met de huidige maatschappij- De ironie be paalt ook het werk van Aart v. d. IJssel. Met kunststof en messing komt hij tot de meest uiteenlopende dingen. Met vooral insecten en vruchten als uitgangspunt schept hij een bizarre wereld, een bij tend „sprookje" waarin wij le ven. Een intrigerend schaak spel voor een gek en een vo- gelkerkhof-schaakspcl met in gegoten insecten; krachtige vliriderbijlen; grapjes in kunststof als boterhammen voor een marxist, poëet, gra ficus; broden voor witte broodsweken en een patriot; zwangere peren. Ook gek, maar origineel en goed uitge voerde bestekken voor respec tievelijk een matroos, tuinman en een visser; een handkar, bestaande uit een grote hand in messing, voorzien van wie letjes; een navrante schietpop etc. Een kunstenaars-echtpaar met een bizar-ironische fanta sie-wereld, waarvan de weer slag gevormd wordt door vaak boeiende en sterke uitdruk kingsvormen op de rand van (functionele) kitsch. Tot 30 april. (ti Bij De Drie Leesten in Nispen exposeert momenteel RUUD NELISSEN. Deze virtu oze tekenaar is bezig los te komen van zijn „lieve" plaat jes, door aan zijn bladen in houdelijk een andere onder toon mee te geven. Het blijven evenwel tekeningen, die tot de verbeelding van velen zullen blijven spreken. Tot 14 mei. exposeren tot 7 mei in gemeentehuis van Oister- Herman Berserik heeft overzichtstentoonstelling in met 13 mei in het POC indhoven. Dan van Seve- is met schilderijen en te ugen te zien in De Mori- Naast een goede salariëring Den Bosch tot 14 mei. ker, die veel ervaring de uitvoering van wegenbouw- lerings- en grondwerken. Ons bedrijf is een modern gi leerd aannemeersbedrijf en is gespecialiseerd op het gebied grote wegenbouwprojecteen. bedrijf uitstekende secundaire1 zieningen. 1KLAHOMA, de overbe- le musical, speelt op het Wij verzoeken hen, die meniiWBik weer bij de KVO te grond van hun ervaring f leiding voor deze functie in a king te komen, hun sollicit»| te richten aan GS-, HANDELS- TRANS» van Lennepweg 1, Aerdenlioul Tel.: 023 - 24 80 41. (nieuwbouw en reparal kunnen tekening lezen) Irerpen. |AN Bogaerts, de bekende lantse schilder, die leefde j 1878-1962, wordt via een Bitie aan u voorgesteld. In I instituut Pieter Brueghel leghel. Van 22 april tot en i 30 april, dagelijks van 1-17.00 uur. JULES de Corte op zater- 121 april om 21.00 uur in p Kafé Natiepeerd, Lange istraat 33, Antwerpen. ÜLLIAM T. Wiley-assem- schilderijen en aqua- is tot 28 mei in het lAbbemuseum Eindhoven, pet kader van de serie ppas - tentoonstellingen is expositie als die van r Nauman in het najaar Ken als een vervolg. De grote retrospectieve ten toonstelling met 69 schilderij en van de internationaal be faamde Belg PAUL DEL VAUX (76), die tot 17 juni in museum Boymans-Van Beu- ningen te Rotterdam te zien is, zal ongetwijfeld tot een van de grootste trekpleisters van dit jaar worden. Waarom het publiek zich zo aangetrokken voelt tot deze schilderijen zal zo langzamerhand niet meer op het vele bloot op zijn doe ken geschoven kunnen wor den, maar zal veeleer te ma ken hebben met een groot aantal herkenningspunten in eigen leven; stemmingen, die verwijzen naar de vaak kin derlijke wijze waarop Del vaux zijn eigen jeugdfrustra ties op een typisch eigen en bekwame wijze poë' tisch vorm en kleur gaf (en geeft). Een belangrijke expo sitie in de reeks surrealisten, waarmee Boymans bouwt aan een nieuwe image. Het interesseert Delvaux overigens niets of hij rau weï of niet tot surrealist gebombar deerd wordt; hij is bovenal individualist. Dat is ook te le zen in het interview van Boy mans' conservatrice Wamma- cher met de schilder in de uitvoerige catalogus (f25. Hij komt rond voor de invloe den uit die hij ondergaan heeft. Van zijn beginperiode vanuit het Vlaamse expressio nisme (Permeke) zijn enkele werken opgenomen (De bank; het Paar). Verder hoor je hem zelf de namen noemen van Chirico en Margrite, maar ook van Ingres, Poussin en de gro- 0 Paul Delvaux: Nocturne (1939 cóll. De Maerel, New York). Geïnspireerd, door d'Estrée et la Duchesse de Villars" School van Fcmtainebleau. „Gabriëlle te Italianen P-ierro della Fran- cesca en Mantegna. Ook zijn er de klassieke gegevens, zoals bij Willink; vanruit hun ge meenschappelijke noemer: ar- chiitectuur-opleiding. Zij bepa len méé de „onwerkelijke" werkelijikiheid van zijn doe ken; de verwijzing naar de psycho-analyse van zijn voor stellingen, waaraan hijzelf een broertje dood heeft. Het zijn de treinen, spoorwegemplace menten, het beeld van de vrouw (en de man), die verwij zen naar zijn jeugd. Maar de vrouw als gesublimeerde schoonheid-ongenaakbaar naar zijn jeugddromen rond Jules Verne; de trein waarvan ieder kind droomt; de ontdek king van de pseudo-weten- sohappelijke rimram van Mu seum Spitzner temidden van de kwasi-vreuigde van een kermis. Allemaal thema's, die hij doortrekt naar een andere werkelijkheid, waarmee hij zijn afgedamde gevoelens nieuw perspectief geeft. Hoe wel zijn doeken niet .altijd even gelukkig in elkaar zitten en ook schilder-technisch wel eens wat vraagtekens oproe pen boeien ze toch doorgaans door de knappe ontdekkings reizen in vorm en kleur. Lyri sche harmonie in minutieuze nauwkeurigheid, waarbij de overaccentuering voor het de tail in de loop der jaren ver minderd. Zij.n kleur-palet on dergaat mettertijd ook gelei delijk aan een verschuiving naar het heldere toe, maar overigens blijft hij zichzelf opmerkenswaard trouw. Afkomstig uit Europese- en Amerikaanse musea en uit ve le particuliere collecties, is hier een verzameling bijeenge bracht, die niet snel weer te zien zal zijn, Delvaux is een man, die met zijn eigen schil derkunstige decor en symboli sche personages een geheel ei gen plaats inneemt in de kunsthistorie van deze eeuw. Er is dus alle reden om te gaan kijken. H.E. OUDSLAVISCHE liturgie uit de grote vastentijd, gezon gen door de monniken van de abdij Chevetogne staan goed op de plaat Harmonia Mundi- HM 567. UNESCO-musical Sources is een betlangrijke serie met au thentieke muziek uit alle lan den van de wereld, die nog beschikken over typisch eigen klanken. Op dit label zijn nu een drietal nieuwe lp's ver schenen: Muziek uit Noord-In- dia (6586 009), Muziek uit Egypte (6586 010) en Muziek uit Korea (6586 011). HET JULIEN-orgeJ. uit 1890 in de kerk van Roq<usmaur,e in Frankrijk wordt op HM 932 bespeeld door Francis Chape- let met muziek van Sweelinek, Scheidt, Buxtehude, Couperin en Lanes. DE MIS in e van Schubert is fraai op de plaat gezet door de Dresdner Staatskapelle en o.a. Helen Donath en het radd- okoor Leipzig o.l.v. Wolgang Sawallisch-Phiüps 6500 330. KRöNUNGSMESSE van Mozart en de Litaniae Laure- tanae H. Maria Virgin® wor den gezongen door Ileana Co- trubas, Helen Wats, Robert Tear, John Shirley-Quirk en de Schola Cantorum van Ox ford op Argio ZRG 677. De Academy of St.-Martdn in the fields begeleidt. MOSé, een opera van Rossi ni, heeft een curieuze heruit gave gekregen vanaf de imiono- opniame uit 1958 o.l.v. Tullio Serafin-Titelrol Nicola Rossi Lemeni: koor en orkest van Teatro dd San Carlo di Napoli. Op Philips 6747 027 (3 lp's). PARSIFAL, opera van Wagner, is bij Decea SET 550- 4 f 124,50 verschenen in een uitvoering o.l.v. Georg Solti. In de cast o.a. Dietrich Fi- scher-Dieskau, Hans Hotter en Christa Ludwiig. De Wiener Staatsoper de Wiener Sangerknaben en de Wiener Pbilharmoniker zorgen voor een perfecte uitvoering. postbus 488, Dordrecht. its... -Een orkest onder de ■talken. Vijftien meisjes lp'ie jongens met violen, Muiten, cello's, trompet, 1 etc. Leeftijd: van 13 tot tar. Buiten wordt gedanst, ihnsen. door een andere ■P meisjes en enkele jon- De muziek kwettert door |Mi'gebouw. Dat was het t ik kreeg bij het w,urnen van jeugdher- De Hilver in Hilvaren- waar deze week één van Ipaasvakantie-muziekweken Tven wordt door de Vere rf ran Huismuziek. dertigtal jongens en pes en een staf van vijf (conservatorium-stu- en muziek-pedagogen) week lang samen bezig: en volksdans, fc„ entual. De deelnemers heen U al^e windstreken, 11 hun eigen instrument «•„Vooral het sociale as- I samen kunnen musi- s k wV«irSv lende combi- S weW.belangrijkste van i gepropageerd". koffie op is, snelt 0 Notenbalken onder de huile balken. iedereen weer naar zijn eigen hoek. Een vossejacht wordt voorbereid. „Af en toe doen we wat ter afwisseling; gister avond zijn we met pantomimi bezig geweest". Drie-stemmige a capella-liederen van Cle mens non Papa worden inge studeerd; muziek uit de ba rak-periode voor instrumenten gespeeld, maar ook een mo dern stuk van Van Beurden staat op het programma. Bij de volksdansen vinden de kin deren de oude volksdansen veel leuker dan de jazz-gym- nastiekJa, de f 125 (le den) of de f 140 (niet-leden) inschrijfgeld, selecteren de deelnemers wel uit een be paald milieu. Verder zijn het kinderen, die op muziekscho len zitten. We werken wel naar een bepaald eindresultaat van samenspel toe. Als op het eind van de week de ouders de kinderen komen halen ge ven ze een concertje", aldus een van de begeleiders. Het hele jaar door, met na me in de vakanties, wordt er op talrijke plaatsen door de Vereniging van Huismuziek dergelijke weken georgani seerd. Wie er meer over wit weten kan hij deze vereniging informatie krijgen op het Be gijnhof 7, Utrecht (tel 030- 310679). H. E. 0 Terence Hill (I.) en Bud Spencer a Is het goedmoedige tweetal, dat op de vuist gaat met zich zelf, diamanten-boeven en gammele vliegtuigen. Terence Hill en Bud Spencer weten van geen ophouden. De ze week is het bekende slap stick-western duo in ons land gaan draaien in hun nieuwste film DE VIER VUISTEN DE LUCHT IN (All the way boys). Het recept is simpel: de vuisten van het „goud-eeriij- ke" duo slaan de ploerten neer en bevrijden de slachtoffers. de meedogenlozen. Het nogal rommelige verhaal speelt zich dit keer af in de mooie Co- lumbiaanse oerwouden, waar diamant-zoekers worden uitge buit. Het tweetal speelt de rol van piloot op gammele vlieg tuigen die af en aan vliegen, waarbij uiteraard de nodige stunts worden uitgehaald. Het onmogelijk mogelijke in gezel lige wreedheid. Tussen de kromme bankoverval in het begin van de film en de af voer van de zielige oude man en zijn hond uit het oerwoud, gaan de belde helden uiter aard heel wat keren op de vuist; met name met de dove uitbuiter mr. Ears en zijn tra wanten. Slapstick voor een glimlach; voor een ontspan nend avondje. H.E. voorwem angstige fcvan r®' geworden tisch l„,rpresslef. tech- Idos in-?" gezag een ken nstrumcntarium kan ■a's «f de 17 W ,*6 op de Pl hij "df vt(ïg aau' |ENENJ ,1 VIOLETTE schreef pfStrengholt I en d' 7 V? lange inlei- |inB v® £ende door" dat het k maken Inpei is. Segeven niet isement en P°btieke fptiek heeft Pro- P' m Jungs 1r iJ dlt keer 1 dialectiLh? e-ypenleer. C ?dentiteits f®1 i"htacherlich e5 als fcestela 'ch en Freud fpe, rn Mythe, ar- r1» "an iaSle als reële fekheid vfZ, menselijke 11)11 huistere hcfl de basis boek; duister als het menselijke bestaan zelf. Daarin tracht Membrecht door te stoten. Steven Membrecht speelt in dit boek een spel met zijn fantasie en kent aan zijn droombeelden reële waarden toe; via deze symbolische tafe relen probeert hij de schijn- rollen, waarmee we ons leven beladen, de agressie en de doodsdrift, af te pellen. Hij noemt dit boek dan ook een „creatief proces", dat bestaat uit een reeks beeldende erva ringen. Er is weliswaar sprake van een aantal personen (au teur, journalist), die verwis selbaar zijn en terug te bren gen zijn tot één persoon, de auteur zelf van dit boek. vanuit die verschillende rol len, komt het onbewuste naar boven, de bepalende gegevens, die dit leven mede gevormd hebben. Sterke moederbinding, jeugdervaringen (nogal reli gieus gekleurd), mislukte lief desverbintenissen. e.d. spoken rond in knap beschreven scè nes. De verborgen inhoud van een leven wordt bewust ge maakt; het verdringingsproces, waartoe deze maatschappij ons aanzet, ontmanteld. Onderschei dingen, met name ook tussen het mannelijke en vrouwelijke, worden vernietigd. Je onder gaat de lezing van dit creatie ve proces meer als stemming, als een ondergaan van de te neur. De geladen symboliek is je vast niet direct duidelijk. Membrecht bouwt in zijn ver haal dan ook een „verklaring" in, doordat hij het slot compo neert in de interview-vorm; een soort credo. In zijn inleiding zegt hij o.a. het volgende naar aanleiding van Lainig Het Ik kent zich zelf niet meer of anders ge zegd: het individu bedreigt zichzelf. Instinctieve voorstellingen kunnen niet meer tot een „sa menhangend psychisch patroon geïntegreerd worden." Over dit thema verschijnt er tegen woordig heel wat wetenschap pelijke en populair-weten- schappelijke literatuur. Het lukt Membrecht om deze the matiek te gieten in een andere vorm dan een verhandeling. Hij tracht daarbij niet alleen wat duidelijkheid te scheppen in zijn eigen leven, maar na gelt de hele schijnwereld aan de paal. Gevoed vanuit het politieke denken der Frankfurter Schu- le neemt hij stelling tegen „politieke potsenmakers" als Luns, de uitgevers- en schrij verswereld, waarin het discri minerende denken het hereni gende denken heeft verdron gen. Dit boek veronderstelt bij de lezer dan ook een vorm van denken, die niet tot het „normale" van deze maat schappij behoort. Maar daartoe in staat moet u zeker kennis nemen van De Violette Herse nen. fl. E. De algemene indruk na 4 a lezing van de onderzoekresul taten van Nationaal Onderzoek Persmedia moet zijn, dat de bioscopen nog steeds een jeug dig, ongehuwd, relatief goed ontwikkeld, vooral in de grote steden woonachtig, publiek hebben. (Uit: Film-orgaan Ned. Bioscoopbond) eindredactie henk egbers WASHINGTON (Reuter) Zowel republikeinse als demo cratische senatoren hebben aangekondigd dat ze zich blij ven verzetten tegen handels preferenties voor de Sovjet unie zolang de joden in dit land niet vrelijk naar Israël kunnen emigreren. President Nixon had woens dag de senatoren uitgenodigd voor een gesprek, waarin hij meedeelde dat de Sovjet-Unie schriftelijk heeft verzekerd dat de heffing van de zoge naamde „diploma-belasting1 voor emigranten is opge schort. De republikeinse senator Ja cob Javits zei daarop dat de belasting niet is afgeschaft en dus elk ogenblik weer kan worden toegepast. Senator Henry Jackson, de indiener van het amendement dat de handelspreferenties koppelt aan vrije emigratie voor de Russische joden, meende dat de dip'oma~ belasting slechts een metfaoJe om emigratie on mogelijk te maken of af te remmen. „We horen over ar restaties en processen, onder vragingen door de KGB. ont slagen en intrekking van pen sioen". Hij en zijn medestan ders kondigden aan hun amen dement te zullen handhaven. Dit is zeer tegen de zin van president Nixon, die meent dat het probleem op diploma tiek niveau behandeld moet worden. ROTTERDAM (ANP) Een agressieve jongeman, die in het AMVJ-hotel in Rotter dam enkele mensen en ook de politie met een mes bedreigde, heeft een schotwond in de maagstreek opgelopen. Een tweede kogel, die eveneens uit een vuurwapen van de politie afkomstig was, trof hem in liet rechter bovenbeen. Het slacht offer, de 26-jarige A.R., die geen onbekende was voor de Rotterdamse politie en justitie, is opgenomen in het Dijkzigt- ziekenhuis. Hij is buiten le vensgevaar. De politie werd omstreeks 04.00 uur gewaarschuwd, dat in het AMVJnhotel een man andere mensen met een mes bedreigde. Toen enkele agen ten ter plaatse arriveerden, werden oak zij bedreigd. Een van de politiemannen zag zich genoodzaakt een schot te los sen, doordat de man de agent bijna raakte. Met een schot in de maag streek liep de messentrekker het gebouw binnen, waar hij zijn dreigementen voortzette. Weer buiten gekomen stormde de main opnieuw op de poiltie af, die enkele waarschuwings schoten liet horen. Een van de agenten trok tenslotte zijn re volver en schoot de man in zi'jn rechter bovenbeen. Tock gaf het slachtoffer, dat hierna op de grond viel, de strijd niet op. Met zijn hand om het mes geklemd bleef hij stekende bewegingen naar de politie maken. De man moest het echter opgeven, toen hij een klap met de wapenstok kreeg. R. had vorig jaar juli een hoofdagent met een mes in de zijde gestoken, toen hij be trapt werd op het stuk steken van autobanden. D.e politieman werd toen in het ziekenhuis opgenomen. R. is pas uit de gevangenis ontslagen. (Van onze redactie buitenland) TOKIO Japanse geleer den hebben een methode ont wikkeld waardoor twee belang rijke manieren van luchtver vuiling, veroorzaakt door het verbranden van zware olie, kunnen worden tegengegaan. Deze methode bestaat uit het doorlopend bestralen met elektronenstral'ing van de uit laatgassen, waardoor stikstof- oxyden geheel en zwaveldi- oxyde voor 90 procent worden verwijderd. Deze gassen vor men dan kleine stofdeeltjes die kunnen worden opgevan gen. Brieven voor deze rubriek moeten rntet volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts b?f hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. De bisschoppelijke vasten brief 1973 is door mij ervaren als een ronduit prachtig stuk. Daar kunnen we samen jaren mee vooruit, als we het eens voorzichtig uitdrukken. Voor mij vormt het het meest voor uitstrevende geschrift dat ik tot nu toe uit de officiële ka tholieke kerk onder ogen heb gekregen. Zoiets doet een mens goed. Al's christenen zo eens waren.... Want de conclu sie, als je dit overdenkt, moet zijn. d-at er binnen de katholie ke kerk (gelovigen èn overhe den) en de groeperingen waar in zij zich nog in grote mate maatschappelijk doen verte genwoordigen zeker zo veel moet veranderen als bij alle andere mensen, dus ook zij die buiten de kerk staan. In feite is deze brief van de bis schoppen een reeks van ver wijten aan allen, uiteraard ze ker ook aan onze katholieke medemensen, die zich niet kunnen voorstaan op een bete re houding. Wij allen kunnen er niets aan doen. Onze maatschappij zoals hij is is ontstaan uit en gebaseerd op het liberalisme uit de 19e eeuw en ontstaan op basis van een kapitalistisch stelsel; wie het meest pres teert mag het meeste hebben. Het recht van de sterkste heeft nog steeds gegal'den. Het gaat echter niet over verleden, maar toekomst! Als de vasten brief nu spreekt over een zeer hoge waardering van solidari teit hoe kunnen christenen de samenleving in 1973 dan nog op liberale wijze willen blij ven besturen. Dat is toch niet mogelijk! De naastenliefde is het cen trale punt in de katholieke geloofsleer en van daaruit gaan we naar de liefde tot God. Dit moet toch een ontzet tend enthousiast engagement met de belangen van de naaste (lees: al die arme stumpers op de hele wereld) tot gevolg hebben dat de vonken er ge woon afspringen. Zij die veel krijgen, hebben, moeten bereid zijn pas op de plaats te maken een stapje terug te doen ten behoeve van hen die minder ontvangen. Heel duidelijk gesteld: iemand die 3000 gulden per maand verdient moet bij een mini mumloon dat momenteel f 939,90 bedraagt gewoon eens een tijdje tevreden zijn en an deren maar voorrang geven als er vooruitgang in inkomen mogelijk is. Hij lijdt daar niets mee. Integendeel. Als christen maakt hij zich waar als zodanig. Hij realiseert een beetje het tweede van de ge boden en zal alzodoende met het eerste uit de voeten kun nen. ETTEN-LEUR H. J. LACOR Als je in de krant leest, dat er nog mensen zijn, die Vero nica willen steunen, vraag je je toch af wat voor instelling die mensen hebben. Want door een piraat te steunen, helpen ze, bewust of onbewust, mee om de Nederlandse dagbladen in een steeds slechtere positie te duwen. De uitkering na melijk, die deze dagbladen ont vangen van de Stichting Ether Reclame, wordt er niet groter op als illegale zenders, zoals Veronica er één is, reclame uit gaat zenden, waarvan geen cent aan de dagbladen ten goede komt. Diezelfde mensen, die Vero nica moreel willen steunen, d.m.v. hun protestmars, zijn die nu echt al vergeten dat dit zendschip er niet vies van is om met je reinste gangsterme- thodes andere concurrenten letterlijk de grond in te bo ren? Zolang illegale zenders als Veronica, Nordsee etc. blijven bestaan, dreigt het gevaar voor de Nederlandse dagbla den, en niet te vergeten, de legale omroepen. BREDA NICO KRIJN (ADVERTENTIE) t gemsnSXgerf prijzen yaa onze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15