Jeugd van Delvaux als spiegel
IK
IK
Husqvarnai
tmenspelen in de vakantie
V uisten
achter
JITVOERDFR BiKKE Sins (grafiek, stads-
fe-srss
VS-congresleden
handhaven bezwaren
tegen Russisch
emigratiesysteem
Politie
schiet op
messen
trekker
Japanse methode
voor
zuivering rook
grasmaaimadiines uitzweden^
kunst
cultuur
MARXISTISCHE BOTERHAMMEN ETEN MET BESTEK VAN EEN TUINMAN
ERVAREN
xpositie
laat
illegange B.V.
ast dienstverband!
e nog een aantal
ti met ruime
0 scheepsbouw)
ijzerwerk
fruktie-bankwerkeij
tingenstrook
papiep
oor sw pen
Vastenbrief
Veronica (4)
15
xmijn vragen wij een
«I I V WblXL/lilV |turen) en Frans Buitinga
Wij zoeken een energieke mdi Iderijen collages, plastie-
I^TrUNST der Fuge
Woor Het Brabants Ka-
irpst o.l.v. Jean-Louis
u ™or Phonogram Inter-
fclW de plaat vastge"
I„ het Turfschip van
a woiden de opnamen ge-
iw van de nummers 7, 14,
"fj 20 en het Choral voor
kant van de plaat; op de
I kant komen de num-
,1,3,2,9 en 6.
IDZIEK EN Schilderkunst
hen voor het eerst samen-
Lht in een internationale
Van 8 tot 30 juli a,s. te
'in Spanje. Inschrijving
jonge mensen van 17-21
bij Delegacion Nacional
Seccion Feminina, De-
imiento de Formación de
[ttventud, C. Ataagro 36.30,
E-j^.4 (tot 25 mei).
fANTIEKBEURS van Vlaan-
r js momenteel te bezoe-
ii de gewezen St.-Pieters-
te Gent. Deelname door
ntiquairs uit geheel Vlaan-
B Alle dagen open van
'tot 22.00 uur op zon- en
«Jagen reeds vanaf 10.30
De antiekbeurs van Breda
te zien. tot en met de
paasdag.
ALTERNATIEF-filmcircuit
jt mu ook in Den Bosch.
24, 25 en 26 april draait
in het Casino „De audiën-
van Marco Ferreri.
PARSIFAL, de opera van
ner behoort tot de paas-
jbes van de KVO Antwer-
Vandaag en morgen zijn
beide voorstellingen, die
js om 17.30 uur beginnen,
rege de lange duur.
)E SPEELKAART en de
rzeggerij. Zo luidt het the-
van de nieuwe tentoonstel-
in het Nationaal Museum
de Speelkaart te Turn-
Eind april gaan de deu-
Ervan weer open.
De Beyerd te Breda heeft
tot 13 mei een contrast
rijke expositie met werk van
THIJS VAN KIMMENADE
EN JANINE VAN ROOIJEN.
De staalplastieken van Van
Kimmenade zijn constructivis
tisch van aard. Hoewel zij zij
delings aanleunen tegen een
zichtbare werkelijkheid en
daarop kritiek uitoefenen
schept hij toch vooral autono
me situaties in de ruimte. De
„architectonische" buitenkant
van zijn zwarte staalplastie
ken, krijgen een binnenkant
mee: stukjes mos, hout, basalt
keien e.d.), waardoor natunr
en cultuur (natuur, die onder
handen genomen is) in dialoog
met elkaar staan. Janine van
Rooijen maakt een aantal
keramische plastieken met een
wat kinderlijke maatschappij
kritische inslag. Bewust kit
scherig met wat pop-art ele
menten (bv. een met gekleur
de roosjes gebakken stofdoek)
verpakt zij vooral de huidige
positie van de vrouw in een
soort bonbonnière-achtig bur-
gelijke Rosenthal-sfeer van
witte keramiek met overdadi
ge bloemen gesierd- De gefles
te vrouw op eenzame hoogte
(Hogerop), als volgevreten
poppetje op een welvaarts-
stoel, slaaf van de t.v., wonend
in een blokkendoos en sexueel
gefrustreerd. Geinige goed ge
maakte dingen.
Bij Etcetera in Bergen op
Zoom zijn schilderijen, teke
ningen en grafiek van de Belg
.1. v. d. KERCKHOVE te zien
tot en met 26 april. Een vak
man, die wat in zijn vingers
heeft al ben ik over de resul
taten niet altijd zo verrukt. Er
hangen enkele erg goede et
sen, een aantal modelstudies,
die soms nogal academisch
van aard zijn, maar ook uit
groeien tot zeer fijne dingen;
knap gecomponeerde schilde
rijen, waarvan een bla-bla
Compositie (f 10.000) nogal
afsteekt tegen b.v. een ingeto
gen hofje.
Een opvallend boeiende
tentoonstelling heeft momen
teel ook de BKS te Tilburg
(tegenover station). Het echt
paar AART v. d. IJSSEL en
RUTH SALINGER. Bij Ruth
Salinger is opmerkenswaard
hoe zij via de traditionele
weefkunst gegroeid is naar zo
genaamde metaalborduursels,
die decoratief zeer sprekend
zijn. Haar olieverven worden
aangevoerd door een serie (in
clusief tekeningen) Toren van
Babel, van een knappe struc
tuur. Op haar doeken badi
neert zij sterk met de huidige
maatschappij- De ironie be
paalt ook het werk van Aart
v. d. IJssel. Met kunststof en
messing komt hij tot de meest
uiteenlopende dingen. Met
vooral insecten en vruchten
als uitgangspunt schept hij
een bizarre wereld, een bij
tend „sprookje" waarin wij le
ven. Een intrigerend schaak
spel voor een gek en een vo-
gelkerkhof-schaakspcl met in
gegoten insecten; krachtige
vliriderbijlen; grapjes in
kunststof als boterhammen
voor een marxist, poëet, gra
ficus; broden voor witte
broodsweken en een patriot;
zwangere peren. Ook gek,
maar origineel en goed uitge
voerde bestekken voor respec
tievelijk een matroos, tuinman
en een visser; een handkar,
bestaande uit een grote hand
in messing, voorzien van wie
letjes; een navrante schietpop
etc. Een kunstenaars-echtpaar
met een bizar-ironische fanta
sie-wereld, waarvan de weer
slag gevormd wordt door vaak
boeiende en sterke uitdruk
kingsvormen op de rand van
(functionele) kitsch. Tot 30
april.
(ti Bij De Drie Leesten in
Nispen exposeert momenteel
RUUD NELISSEN. Deze virtu
oze tekenaar is bezig los te
komen van zijn „lieve" plaat
jes, door aan zijn bladen in
houdelijk een andere onder
toon mee te geven. Het blijven
evenwel tekeningen, die tot de
verbeelding van velen zullen
blijven spreken. Tot 14 mei.
exposeren tot 7 mei in
gemeentehuis van Oister-
Herman Berserik heeft
overzichtstentoonstelling
in met 13 mei in het POC
indhoven. Dan van Seve-
is met schilderijen en te
ugen te zien in De Mori-
Naast een goede salariëring Den Bosch tot 14 mei.
ker, die veel ervaring
de uitvoering van wegenbouw-
lerings- en grondwerken.
Ons bedrijf is een modern gi
leerd aannemeersbedrijf en is
gespecialiseerd op het gebied
grote wegenbouwprojecteen.
bedrijf uitstekende secundaire1
zieningen.
1KLAHOMA, de overbe-
le musical, speelt op het
Wij verzoeken hen, die meniiWBik weer bij de KVO te
grond van hun ervaring f
leiding voor deze functie in a
king te komen, hun sollicit»|
te richten aan
GS-, HANDELS- TRANS»
van Lennepweg 1, Aerdenlioul
Tel.: 023 - 24 80 41.
(nieuwbouw en reparal
kunnen tekening lezen)
Irerpen.
|AN Bogaerts, de bekende
lantse schilder, die leefde
j 1878-1962, wordt via een
Bitie aan u voorgesteld. In
I instituut Pieter Brueghel
leghel. Van 22 april tot en
i 30 april, dagelijks van
1-17.00 uur.
JULES de Corte op zater-
121 april om 21.00 uur in
p Kafé Natiepeerd, Lange
istraat 33, Antwerpen.
ÜLLIAM T. Wiley-assem-
schilderijen en aqua-
is tot 28 mei in het
lAbbemuseum Eindhoven,
pet kader van de serie
ppas - tentoonstellingen is
expositie als die van
r Nauman in het najaar
Ken als een vervolg.
De grote retrospectieve ten
toonstelling met 69 schilderij
en van de internationaal be
faamde Belg PAUL DEL
VAUX (76), die tot 17 juni in
museum Boymans-Van Beu-
ningen te Rotterdam te zien is,
zal ongetwijfeld tot een van
de grootste trekpleisters van
dit jaar worden. Waarom het
publiek zich zo aangetrokken
voelt tot deze schilderijen zal
zo langzamerhand niet meer
op het vele bloot op zijn doe
ken geschoven kunnen wor
den, maar zal veeleer te ma
ken hebben met een groot
aantal herkenningspunten in
eigen leven; stemmingen, die
verwijzen naar de vaak kin
derlijke wijze waarop Del
vaux zijn eigen jeugdfrustra
ties op een typisch eigen en
bekwame wijze poë'
tisch vorm en kleur gaf (en
geeft). Een belangrijke expo
sitie in de reeks surrealisten,
waarmee Boymans bouwt aan
een nieuwe image.
Het interesseert Delvaux
overigens niets of hij rau weï
of niet tot surrealist gebombar
deerd wordt; hij is bovenal
individualist. Dat is ook te le
zen in het interview van Boy
mans' conservatrice Wamma-
cher met de schilder in de
uitvoerige catalogus (f25.
Hij komt rond voor de invloe
den uit die hij ondergaan
heeft. Van zijn beginperiode
vanuit het Vlaamse expressio
nisme (Permeke) zijn enkele
werken opgenomen (De bank;
het Paar). Verder hoor je hem
zelf de namen noemen van
Chirico en Margrite, maar ook
van Ingres, Poussin en de gro-
0 Paul Delvaux: Nocturne (1939 cóll. De Maerel, New York). Geïnspireerd, door
d'Estrée et la Duchesse de Villars" School van Fcmtainebleau.
„Gabriëlle
te Italianen P-ierro della Fran-
cesca en Mantegna. Ook zijn
er de klassieke gegevens, zoals
bij Willink; vanruit hun ge
meenschappelijke noemer: ar-
chiitectuur-opleiding. Zij bepa
len méé de „onwerkelijke"
werkelijikiheid van zijn doe
ken; de verwijzing naar de
psycho-analyse van zijn voor
stellingen, waaraan hijzelf een
broertje dood heeft. Het zijn
de treinen, spoorwegemplace
menten, het beeld van de
vrouw (en de man), die verwij
zen naar zijn jeugd. Maar de
vrouw als gesublimeerde
schoonheid-ongenaakbaar
naar zijn jeugddromen rond
Jules Verne; de trein waarvan
ieder kind droomt; de ontdek
king van de pseudo-weten-
sohappelijke rimram van Mu
seum Spitzner temidden van
de kwasi-vreuigde van een
kermis. Allemaal thema's, die
hij doortrekt naar een andere
werkelijkheid, waarmee hij
zijn afgedamde gevoelens
nieuw perspectief geeft. Hoe
wel zijn doeken niet .altijd
even gelukkig in elkaar zitten
en ook schilder-technisch wel
eens wat vraagtekens oproe
pen boeien ze toch doorgaans
door de knappe ontdekkings
reizen in vorm en kleur. Lyri
sche harmonie in minutieuze
nauwkeurigheid, waarbij de
overaccentuering voor het de
tail in de loop der jaren ver
minderd. Zij.n kleur-palet on
dergaat mettertijd ook gelei
delijk aan een verschuiving
naar het heldere toe, maar
overigens blijft hij zichzelf
opmerkenswaard trouw.
Afkomstig uit Europese- en
Amerikaanse musea en uit ve
le particuliere collecties, is
hier een verzameling bijeenge
bracht, die niet snel weer te
zien zal zijn, Delvaux is een
man, die met zijn eigen schil
derkunstige decor en symboli
sche personages een geheel ei
gen plaats inneemt in de
kunsthistorie van deze eeuw.
Er is dus alle reden om te
gaan kijken.
H.E.
OUDSLAVISCHE liturgie
uit de grote vastentijd, gezon
gen door de monniken van de
abdij Chevetogne staan goed
op de plaat Harmonia Mundi-
HM 567.
UNESCO-musical Sources is
een betlangrijke serie met au
thentieke muziek uit alle lan
den van de wereld, die nog
beschikken over typisch eigen
klanken. Op dit label zijn nu
een drietal nieuwe lp's ver
schenen: Muziek uit Noord-In-
dia (6586 009), Muziek uit
Egypte (6586 010) en Muziek
uit Korea (6586 011).
HET JULIEN-orgeJ. uit 1890
in de kerk van Roq<usmaur,e in
Frankrijk wordt op HM 932
bespeeld door Francis Chape-
let met muziek van Sweelinek,
Scheidt, Buxtehude, Couperin
en Lanes.
DE MIS in e van Schubert
is fraai op de plaat gezet door
de Dresdner Staatskapelle en
o.a. Helen Donath en het radd-
okoor Leipzig o.l.v. Wolgang
Sawallisch-Phiüps 6500 330.
KRöNUNGSMESSE van
Mozart en de Litaniae Laure-
tanae H. Maria Virgin® wor
den gezongen door Ileana Co-
trubas, Helen Wats, Robert
Tear, John Shirley-Quirk en
de Schola Cantorum van Ox
ford op Argio ZRG 677. De
Academy of St.-Martdn in the
fields begeleidt.
MOSé, een opera van Rossi
ni, heeft een curieuze heruit
gave gekregen vanaf de imiono-
opniame uit 1958 o.l.v. Tullio
Serafin-Titelrol Nicola Rossi
Lemeni: koor en orkest van
Teatro dd San Carlo di Napoli.
Op Philips 6747 027 (3 lp's).
PARSIFAL, opera van
Wagner, is bij Decea SET 550-
4 f 124,50 verschenen in een
uitvoering o.l.v. Georg Solti.
In de cast o.a. Dietrich Fi-
scher-Dieskau, Hans Hotter en
Christa Ludwiig. De Wiener
Staatsoper de Wiener
Sangerknaben en de Wiener
Pbilharmoniker zorgen voor
een perfecte uitvoering.
postbus 488, Dordrecht.
its...
-Een orkest onder de
■talken. Vijftien meisjes
lp'ie jongens met violen,
Muiten, cello's, trompet,
1 etc. Leeftijd: van 13 tot
tar. Buiten wordt gedanst,
ihnsen. door een andere
■P meisjes en enkele jon-
De muziek kwettert door
|Mi'gebouw. Dat was het
t ik kreeg bij het
w,urnen van jeugdher-
De Hilver in Hilvaren-
waar deze week één van
Ipaasvakantie-muziekweken
Tven wordt door de Vere
rf ran Huismuziek.
dertigtal jongens en
pes en een staf van vijf
(conservatorium-stu-
en muziek-pedagogen)
week lang samen bezig:
en volksdans,
fc„ entual. De deelnemers
heen U al^e windstreken,
11 hun eigen instrument
«•„Vooral het sociale as-
I samen kunnen musi-
s k wV«irSv lende combi-
S weW.belangrijkste van
i gepropageerd".
koffie op is, snelt
0 Notenbalken onder de huile
balken.
iedereen weer naar zijn eigen
hoek. Een vossejacht wordt
voorbereid. „Af en toe doen
we wat ter afwisseling; gister
avond zijn we met pantomimi
bezig geweest". Drie-stemmige
a capella-liederen van Cle
mens non Papa worden inge
studeerd; muziek uit de ba
rak-periode voor instrumenten
gespeeld, maar ook een mo
dern stuk van Van Beurden
staat op het programma. Bij
de volksdansen vinden de kin
deren de oude volksdansen
veel leuker dan de jazz-gym-
nastiekJa, de f 125 (le
den) of de f 140 (niet-leden)
inschrijfgeld, selecteren de
deelnemers wel uit een be
paald milieu. Verder zijn het
kinderen, die op muziekscho
len zitten. We werken wel
naar een bepaald eindresultaat
van samenspel toe. Als op het
eind van de week de ouders
de kinderen komen halen ge
ven ze een concertje", aldus
een van de begeleiders.
Het hele jaar door, met na
me in de vakanties, wordt er
op talrijke plaatsen door de
Vereniging van Huismuziek
dergelijke weken georgani
seerd. Wie er meer over wit
weten kan hij deze vereniging
informatie krijgen op het Be
gijnhof 7, Utrecht (tel 030-
310679).
H. E.
0 Terence Hill (I.) en Bud Spencer a Is het goedmoedige tweetal, dat op de vuist gaat met zich
zelf, diamanten-boeven en gammele vliegtuigen.
Terence Hill en Bud Spencer
weten van geen ophouden. De
ze week is het bekende slap
stick-western duo in ons land
gaan draaien in hun nieuwste
film DE VIER VUISTEN DE
LUCHT IN (All the way
boys). Het recept is simpel: de
vuisten van het „goud-eeriij-
ke" duo slaan de ploerten neer
en bevrijden de slachtoffers.
de meedogenlozen. Het nogal
rommelige verhaal speelt zich
dit keer af in de mooie Co-
lumbiaanse oerwouden, waar
diamant-zoekers worden uitge
buit. Het tweetal speelt de rol
van piloot op gammele vlieg
tuigen die af en aan vliegen,
waarbij uiteraard de nodige
stunts worden uitgehaald. Het
onmogelijk mogelijke in gezel
lige wreedheid. Tussen de
kromme bankoverval in het
begin van de film en de af
voer van de zielige oude man
en zijn hond uit het oerwoud,
gaan de belde helden uiter
aard heel wat keren op de
vuist; met name met de dove
uitbuiter mr. Ears en zijn tra
wanten. Slapstick voor een
glimlach; voor een ontspan
nend avondje.
H.E.
voorwem angstige
fcvan r®' geworden
tisch l„,rpresslef. tech-
Idos in-?" gezag een
ken nstrumcntarium kan
■a's «f de 17
W ,*6 op de
Pl hij "df vt(ïg aau'
|ENENJ ,1 VIOLETTE
schreef pfStrengholt
I en d' 7 V? lange inlei-
|inB v® £ende door"
dat het k maken
Inpei is. Segeven niet
isement en P°btieke
fptiek heeft Pro-
P' m Jungs 1r iJ dlt keer
1 dialectiLh? e-ypenleer.
C ?dentiteits
f®1 i"htacherlich e5 als
fcestela 'ch en Freud
fpe, rn Mythe, ar-
r1» "an iaSle als reële
fekheid vfZ, menselijke
11)11 huistere hcfl de basis
boek; duister
als het menselijke bestaan
zelf. Daarin tracht Membrecht
door te stoten.
Steven Membrecht speelt in
dit boek een spel met zijn
fantasie en kent aan zijn
droombeelden reële waarden
toe; via deze symbolische tafe
relen probeert hij de schijn-
rollen, waarmee we ons leven
beladen, de agressie en de
doodsdrift, af te pellen. Hij
noemt dit boek dan ook een
„creatief proces", dat bestaat
uit een reeks beeldende erva
ringen. Er is weliswaar sprake
van een aantal personen (au
teur, journalist), die verwis
selbaar zijn en terug te bren
gen zijn tot één persoon, de
auteur zelf van dit boek.
vanuit die verschillende rol
len, komt het onbewuste naar
boven, de bepalende gegevens,
die dit leven mede gevormd
hebben. Sterke moederbinding,
jeugdervaringen (nogal reli
gieus gekleurd), mislukte lief
desverbintenissen. e.d. spoken
rond in knap beschreven scè
nes. De verborgen inhoud van
een leven wordt bewust ge
maakt; het verdringingsproces,
waartoe deze maatschappij ons
aanzet, ontmanteld. Onderschei
dingen, met name ook tussen
het mannelijke en vrouwelijke,
worden vernietigd. Je onder
gaat de lezing van dit creatie
ve proces meer als stemming,
als een ondergaan van de te
neur. De geladen symboliek is
je vast niet direct duidelijk.
Membrecht bouwt in zijn ver
haal dan ook een „verklaring"
in, doordat hij het slot compo
neert in de interview-vorm;
een soort credo.
In zijn inleiding zegt hij o.a.
het volgende naar aanleiding
van Lainig Het Ik kent zich
zelf niet meer of anders ge
zegd: het individu bedreigt
zichzelf.
Instinctieve voorstellingen
kunnen niet meer tot een „sa
menhangend psychisch patroon
geïntegreerd worden." Over
dit thema verschijnt er tegen
woordig heel wat wetenschap
pelijke en populair-weten-
schappelijke literatuur. Het
lukt Membrecht om deze the
matiek te gieten in een andere
vorm dan een verhandeling.
Hij tracht daarbij niet alleen
wat duidelijkheid te scheppen
in zijn eigen leven, maar na
gelt de hele schijnwereld aan
de paal.
Gevoed vanuit het politieke
denken der Frankfurter Schu-
le neemt hij stelling tegen
„politieke potsenmakers" als
Luns, de uitgevers- en schrij
verswereld, waarin het discri
minerende denken het hereni
gende denken heeft verdron
gen. Dit boek veronderstelt bij
de lezer dan ook een vorm
van denken, die niet tot het
„normale" van deze maat
schappij behoort. Maar daartoe
in staat moet u zeker kennis
nemen van De Violette Herse
nen.
fl. E.
De algemene indruk na 4 a
lezing van de onderzoekresul
taten van Nationaal Onderzoek
Persmedia moet zijn, dat de
bioscopen nog steeds een jeug
dig, ongehuwd, relatief goed
ontwikkeld, vooral in de grote
steden woonachtig, publiek
hebben.
(Uit: Film-orgaan Ned.
Bioscoopbond)
eindredactie
henk egbers
WASHINGTON (Reuter)
Zowel republikeinse als demo
cratische senatoren hebben
aangekondigd dat ze zich blij
ven verzetten tegen handels
preferenties voor de Sovjet
unie zolang de joden in dit
land niet vrelijk naar Israël
kunnen emigreren.
President Nixon had woens
dag de senatoren uitgenodigd
voor een gesprek, waarin hij
meedeelde dat de Sovjet-Unie
schriftelijk heeft verzekerd
dat de heffing van de zoge
naamde „diploma-belasting1
voor emigranten is opge
schort.
De republikeinse senator Ja
cob Javits zei daarop dat de
belasting niet is afgeschaft en
dus elk ogenblik weer kan
worden toegepast. Senator
Henry Jackson, de indiener
van het amendement dat de
handelspreferenties koppelt
aan vrije emigratie voor de
Russische joden, meende dat
de dip'oma~ belasting slechts
een metfaoJe om emigratie on
mogelijk te maken of af te
remmen. „We horen over ar
restaties en processen, onder
vragingen door de KGB. ont
slagen en intrekking van pen
sioen". Hij en zijn medestan
ders kondigden aan hun amen
dement te zullen handhaven.
Dit is zeer tegen de zin van
president Nixon, die meent
dat het probleem op diploma
tiek niveau behandeld moet
worden.
ROTTERDAM (ANP)
Een agressieve jongeman, die
in het AMVJ-hotel in Rotter
dam enkele mensen en ook de
politie met een mes bedreigde,
heeft een schotwond in de
maagstreek opgelopen. Een
tweede kogel, die eveneens uit
een vuurwapen van de politie
afkomstig was, trof hem in liet
rechter bovenbeen. Het slacht
offer, de 26-jarige A.R., die
geen onbekende was voor de
Rotterdamse politie en justitie,
is opgenomen in het Dijkzigt-
ziekenhuis. Hij is buiten le
vensgevaar.
De politie werd omstreeks
04.00 uur gewaarschuwd, dat
in het AMVJnhotel een man
andere mensen met een mes
bedreigde. Toen enkele agen
ten ter plaatse arriveerden,
werden oak zij bedreigd. Een
van de politiemannen zag zich
genoodzaakt een schot te los
sen, doordat de man de agent
bijna raakte.
Met een schot in de maag
streek liep de messentrekker
het gebouw binnen, waar hij
zijn dreigementen voortzette.
Weer buiten gekomen stormde
de main opnieuw op de poiltie
af, die enkele waarschuwings
schoten liet horen. Een van de
agenten trok tenslotte zijn re
volver en schoot de man in
zi'jn rechter bovenbeen. Tock
gaf het slachtoffer, dat hierna
op de grond viel, de strijd niet
op. Met zijn hand om het mes
geklemd bleef hij stekende
bewegingen naar de politie
maken. De man moest het
echter opgeven, toen hij een
klap met de wapenstok
kreeg.
R. had vorig jaar juli een
hoofdagent met een mes in de
zijde gestoken, toen hij be
trapt werd op het stuk steken
van autobanden. D.e politieman
werd toen in het ziekenhuis
opgenomen. R. is pas uit de
gevangenis ontslagen.
(Van onze redactie
buitenland)
TOKIO Japanse geleer
den hebben een methode ont
wikkeld waardoor twee belang
rijke manieren van luchtver
vuiling, veroorzaakt door het
verbranden van zware olie,
kunnen worden tegengegaan.
Deze methode bestaat uit
het doorlopend bestralen met
elektronenstral'ing van de uit
laatgassen, waardoor stikstof-
oxyden geheel en zwaveldi-
oxyde voor 90 procent worden
verwijderd. Deze gassen vor
men dan kleine stofdeeltjes
die kunnen worden opgevan
gen.
Brieven voor deze rubriek moeten
rntet volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
vermeld worden. Slechts b?f hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
De bisschoppelijke vasten
brief 1973 is door mij ervaren
als een ronduit prachtig stuk.
Daar kunnen we samen jaren
mee vooruit, als we het eens
voorzichtig uitdrukken. Voor
mij vormt het het meest voor
uitstrevende geschrift dat ik
tot nu toe uit de officiële ka
tholieke kerk onder ogen heb
gekregen. Zoiets doet een
mens goed. Al's christenen zo
eens waren.... Want de conclu
sie, als je dit overdenkt, moet
zijn. d-at er binnen de katholie
ke kerk (gelovigen èn overhe
den) en de groeperingen waar
in zij zich nog in grote mate
maatschappelijk doen verte
genwoordigen zeker zo veel
moet veranderen als bij alle
andere mensen, dus ook zij
die buiten de kerk staan. In
feite is deze brief van de bis
schoppen een reeks van ver
wijten aan allen, uiteraard ze
ker ook aan onze katholieke
medemensen, die zich niet
kunnen voorstaan op een bete
re houding.
Wij allen kunnen er niets
aan doen. Onze maatschappij
zoals hij is is ontstaan uit en
gebaseerd op het liberalisme
uit de 19e eeuw en ontstaan
op basis van een kapitalistisch
stelsel; wie het meest pres
teert mag het meeste hebben.
Het recht van de sterkste
heeft nog steeds gegal'den. Het
gaat echter niet over verleden,
maar toekomst! Als de vasten
brief nu spreekt over een zeer
hoge waardering van solidari
teit hoe kunnen christenen de
samenleving in 1973 dan nog
op liberale wijze willen blij
ven besturen. Dat is toch niet
mogelijk!
De naastenliefde is het cen
trale punt in de katholieke
geloofsleer en van daaruit
gaan we naar de liefde tot
God. Dit moet toch een ontzet
tend enthousiast engagement
met de belangen van de naaste
(lees: al die arme stumpers op
de hele wereld) tot gevolg
hebben dat de vonken er ge
woon afspringen.
Zij die veel krijgen, hebben,
moeten bereid zijn pas op de
plaats te maken een stapje
terug te doen ten behoeve van
hen die minder ontvangen.
Heel duidelijk gesteld: iemand
die 3000 gulden per maand
verdient moet bij een mini
mumloon dat momenteel f
939,90 bedraagt gewoon eens
een tijdje tevreden zijn en an
deren maar voorrang geven als
er vooruitgang in inkomen
mogelijk is. Hij lijdt daar
niets mee. Integendeel. Als
christen maakt hij zich waar
als zodanig. Hij realiseert een
beetje het tweede van de ge
boden en zal alzodoende met
het eerste uit de voeten kun
nen.
ETTEN-LEUR H. J. LACOR
Als je in de krant leest, dat
er nog mensen zijn, die Vero
nica willen steunen, vraag je
je toch af wat voor instelling
die mensen hebben. Want door
een piraat te steunen, helpen
ze, bewust of onbewust, mee
om de Nederlandse dagbladen
in een steeds slechtere positie
te duwen. De uitkering na
melijk, die deze dagbladen ont
vangen van de Stichting Ether
Reclame, wordt er niet groter
op als illegale zenders, zoals
Veronica er één is, reclame
uit gaat zenden, waarvan geen
cent aan de dagbladen ten
goede komt.
Diezelfde mensen, die Vero
nica moreel willen steunen,
d.m.v. hun protestmars, zijn
die nu echt al vergeten dat dit
zendschip er niet vies van is
om met je reinste gangsterme-
thodes andere concurrenten
letterlijk de grond in te bo
ren?
Zolang illegale zenders als
Veronica, Nordsee etc. blijven
bestaan, dreigt het gevaar
voor de Nederlandse dagbla
den, en niet te vergeten, de
legale omroepen.
BREDA
NICO KRIJN
(ADVERTENTIE)
t gemsnSXgerf prijzen yaa onze