brij Fiat beproeft 2 nieuwe veiligheidsauto s loor am wintraecken TUSSEN DE WIELEN met hen bollen Festival van de 'Zilveren Eend' SCHAKEN met constant orbaan DAMMEN met jan edink PUZZELEN met jan-willem van besouw OPLOSSING VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN PRIJSWINNAARS □■□■□■nan Ë3 Ey 0 BRIDGEN met h.w. filarski r Voortaan elk jaar nieuwe Volkswagens Wereld maakte vorig jaar 35 miljoen auto's iui-.u 14 APRIL lllllllllllllllllHlllllllllll,,,,, T JlER A AN mogen nie £j[ ze botten niet i» dit mogen we niet Ier onze schoenen lappe,1 [,iet langs onze koude klï,'. aten afglijden. Deze lient uitgediept en ondem >en te worden aan een jl laand onderzoek waartoe ■.waargehonoreerde commj het leven geroepen oorden, waarin de progre! drie en de rechtse 2W| laritair vertegenwaoriu yn. Want dit, vrienden, rai ',e essentie van het toie| ian de bal, die tegelijk Xe fundamenten en de sft antia van onze bescl ijn. Hier past ernst, jei ■cherts. Hier dient opgetrei ingegrepen te worden. Ve hebben een naam te m iezen die we niet kwijt en. Laten we met de dew (j mis vallen. Weet u wam ddy Merckx de Amstel lace heeft gewonnen? koninginnebrij. Op het 10g staat ge daar van te iij een en op het tweede lerde oog zal daarin ga verandering komen. Konij jinnebrij is de door de oone bijen veredelde ooorverteerde suikerst lie ze hun koningin tioeri ïen bijenkoningin leeft ook maar liefst 5 jaar (ei ewone bij haalt hooguit weken) en legt in die tijd jeveer 3000 eitjes per dag ietgeen in totaal neerh >p rond de 5 miljoen stel En gewone bijen, die met linginnebrij werden gem eefden 20 maal langer!!! Frans Tettelin, een der tere Belgische journalisten, deze zaak op het spoor gel men. Hij noemt de bjjenl ninginnebrij de superbsnzii voor de hartspier. Met schi kundige analyses kom je niet achter waar de fern nale levenskracht van de precies schuilt, naar op onlangs te Mosken geho< Internationaal inJcerconji heeft de Parijs i profes: Bordas over de factor R. sproken die de brij een ui stralende kracht gieft die le leuenscellen stinuleert. f,RANS Tettelin is er jf" Frans Verbieck aci tergekomen. ''oen toch veelbelovende cour Frans Verbeeck 26 j.ar w gaf hij de pijp aan Maarti en hing hij zijn fiet in knoestige wilgen die kop. standhouden langs de beek die Verbeeck's erf begenstl Frans Verbeeck is va\ fit uit melkboer met een mfl telijke ronde. Hij nam z.n oi de stiel weer op en leefie j( lukkig met zijn brede kp wijduitstaande oren. Doch toen Eddy Merck, het wielrennerstoneel scheen en voortdurend d le slappe en apathische w nigte uit zijn wiel fietste, gon Frans naar de wilg te ken waar zijn fiets hing. Kan ik, zo vroeg de pof laire melkboer zich peinze af, kan ik na drie jaren rt en afzijdigheid weer met ces in het volle wielerli treden? Volgens een schotse kapper kon dat. kapper bracht Frans Wezemaal, waarop 'n Brabantse heuvelrug professor Paul Boets Pyreneeënhonden wonen. Boets zweert bij de natuu'! neeskunde en de natuurl voeding. Hij zingt de lof de kracht van de tarwe® de lof van de vitaminen D en E en wordt bepaald risch als hij het over de te suiker heeft. Kroon op natuurlijke krachtvoeding de bijenkoninginnebrij, He gespoten wordt of in taW ten van 25 of 100 rmW ter langzame smelting o tong wordt gelegd. T~\E heuvel van P* J Boets heet de Midi' berg en daar volt zich aan Frans Verbeeck wonder. Frans werd weer ner en dank zij de brij Boets een alom gevreesd genstander. De mare 6in» rond en professor Paul kreeg de klandizie van f nen als Merckx, Roelant Firmin de Roover die een maard motorcrosser is. Voetballers en boksers, en lijders, zwemmers en s penscheerders vonden ae naar de Middenberg, vita", zoals het verblijf Boets heet. Boets is van uit pastoor maar werd gens wankele gezondheid zodanig reeds in 1647 zijne bisschop met pensio1 gestuurd. Hij is nu 73 e sterk als zijz honden ate voor stuk bij wijze van t ning dagelijks watvierav dennebomen doorbijten- telin onthilt dat Merckx tien buisjes kon nebrij meencm naar Tours de Fnnce. Ik ho 5 niet te vertelen dat hij kens won. Er voor de van de Amsté Gold R°ce er onder Eddr's tong een bietje dat miezoct sir> en de mens dé kracht va olifantenhengst geeft. DE STEM ZATERDAG 14 APRIL 1973 Binds enkele maanden is de nnel-liin uitgebreid met een Rekord 2100 Diesel. Het is duidelijk wat de fabriek met ,_7e nieuweling beoogt, nl. automobilisten die minstens enkele tienduizenden kilome ters per jaar afleggen een wa- te bieden waarmede een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten kan worden bereikt. Daar staan dan te- aenover: een hogere aanschaf fingsprijs en een hogere mo torrijtuigenbelasting, die alleen maar „goed gemaakt" kunnen worden wanneer men inderdaad jaarlijks een fiks aantal kilometers tussen de wielen doorbrengt. Het is dus zaak dat iedere automobilist voor zichzelf aan het rekenen slaat waarbij uiteraard het nog steeds grote verschil in liter- prijs tussen diesel en benzine (1 Itr. dieselolie kost ong. de helft van een liter benzine) een zeer voorname factor is. Wat de auto en zijn presta ties, comfort enz. betreft moet van meetafaan gesteld worden, dat met de Kekord Diesel rus tig en zuinig rijden troef is. Rustig in die zin dat een flit sende acceleratie en een hoge topsnelheid er niet in zitten, dat is nu eenmaal een diesel motor eigen. De 2,1 liter vier- cilinder motor levert 60 din pk bij 4400 om./min. en draait tamelijk rustig bij lage snel heden, om bij een kruissnel heid van 125 km/uur een stuk minder geluid te produceren. De fabriek geeft als top 135 km-uur op, maar we ervoeren dat aanhouden van die snel heid leidt tot trillingen. Bij 125 km loopt de motor het fijnst en deze snelheid kan desgewenst uren worden aan gehouden. Het schakelen met de aan de stuürkolom beves tigde hendel geschiedt tame lijk direkt, de remmen func tioneren goed zonder dat van een uitschieter gesproken kan worden. De vering is aan de stugge kant en oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen. De koude start, na een aan- gloeiperiode van 2030 sec., is zonder meer uitstekend. Op de weg gedraagt de Rekord Die sel zich naar behoren, hij ligt mooi vast, is nauwelijks zij- windgevoelig en in bochten bestaat geen neiging tot uit breken, mits men geen al te dolle capriolen uithaalt. De besturing is verrassend licht ZUINIG EN RUSTIG RIJDEN Opel Rekord Diesel 4 deurs. en direkt terwijl tijdens het rijden weinig gecorrigeerd be hoeft te worden. Het interieur maakt een verzorgde indruk. De stoelen garanderen een comfortabele zit en ook na urenlange ritten is van vermoeidheid nauwe lijks sprake. Been- en hoofd ruimte, zowel voor- als achter in zijn ruim bemeten en op het instrumentenpaneel zitten alle hendels, knoppen en schuiven goed onder handbe reik. Jammer is dat de bedie ning van de ruitewissers niet gecombineerd is met die van de ruitesproeier waarvoor een rubber bal op de vloer moet worden ingeschakeld. De wa gen is voorzien van achterruit verwarming en het verwar- mings- en ventilatiesysteem functioneert uitstekend. De koffer is ruim bemeten. Gedurende de testrit bedroeg het brandstofverbruik 1 liter op 11 km. en dat is voor een wagen van deze klasse en dit gewicht alleszins bevredigend. Uiterlijk is de Rekord Diesel van zijn op benzine rijdende broers te onderscheiden door een verhoging midden op de motorkap en door de letter D op de staartpartij. Die D had wat ons betreft ook op de tankdop aangebracht mogen zijn, want het lijkt niet uitge sloten dat bij tanken benzine inplaats van diesel wordt ge vuld. Resumerend: de Rekord Diesel is een comfortabele reiswagen In de hogere mid denklasse, waarmede rustig en zuinig gereden kan worden zonder dat van in het oog lo- Dende prestaties sprake is. Als ïanvulling op het reeds royale Rekord-programma zal de Diesel voor zakenmensen die /eel kilometers rijden een rantrekkelijke propositie kun- ïen vormen. Tot slot de prijs: Rekord Diesel tweedeurs 15.358, vierdeurs f 15.967. Ter gelegenheid van het zil veren jubileum van de „eend" organiseert Citroën Nederland op zaterdag 5 mei een 2 CV- Festival, waaraan kan worden deelgenomen door 2 CV-,Dya- ne en Meharirijders en rijd sters. Het festival bestaat uit een auto-oriëntatie-tocht waarvoor in de morgenuren op verschil lende plaatsen gestart kan worden. De rit verloopt langs 25 toeristische punten in Mid den-Nederland, waarvan de deelnemers naar eigen keuze een deel zullen aandoen. Ook zijn er sportieve elementen korte kaartlees-circuits in ruig terrein voor de liefhebbers. Het eindpunt van de rit is op de nieuwe groente- en fruit veiling Utrecht-Laagraven, waar een festivalmarkt tot besluit wordt gehouden. Op de vierde Autoveilig- heidsconferentie in Japan heeft Fiat naast de al eerder getoonde veiligheidsauto op basis van de Fiat 500 twee nieuwe experimentele veilig heidswagens getoond. Een er van is gebaseerd op de Fiat 128 en valt in de 900 kg- klasse, de tweede is gemaakt op basis van de 124 en weegt 1125 kg. Tot nu toe zijn dertien ex perimentele veiligheidsauto's (EV) van het type 500 gemaakt, waarvan er tien aan crash- tests zijn onderworpen. De zwaarste beproeving betrof een botsing met een snelheid van 80 km-uur tegen een paal en de resultaten hebben geleid tot een verdere versterking van het gewicht. De proeven bij Fiat hebben aangetoond dat, wil men vol doen aan de ESV-normen in zake crashtests, het gewicht van de auto aanzienlijk zal moeten toenemen. Voor het prototype van 1125 kg be draagt deze gewichtsvermeer dering 43 procent en voor het 900-type 50 pet. De kosten voor beide typen gaan bij se- rieproduktie eveneens dras tisch omhoog .en wel met resp. 37 en 43 pet. Op de foto: prototype van de experimentele ueiligheidsauto op basis van de Fiat 124. Jan Timman zal niet mee spelen in de wedstrijd om het kampioenschap van Neder land en dat is jammer aange zien hij een goede kans op de titel zou hebben gehad. Onze landgenoot heeft de laatste maanden in het buitenland een grote schaakactiviteit ont plooid en dan laat een zekere schaakmoeheid zich niet ver mijden. Een rustperiode lijkt inderdaad beter dan tegen heug en meug verder te gaan op het schakerspad. Succes boekte Timman o.a. in het sterkbezette toernooi te Tallin, waar hij met drie gewonnen, drie verloren partijen en ne gen remises (o.a. tegen Spass ki) aan de verwachtingen vol deed. Oppermachtig winnaar werd Tal maar voor Timman was de schoonheidsprijs. Hier onder de partij, waarvoor deze werd toegekend. Wit: Rytow. Zwart: Timman Nimzowitsch-indische ver dediging. 1. d2d4, Pg8—f6 2. c2c4, e7e6 3. Pblc3, Lf8b4 4. e2e3, b7—b6 5. Pgle2, Lc8a6 6. a2a3, Lb4xc3+ 7. Pe2xc3, d7d5 8. b2b300 9. Lfle2, Pb8c6 10. b3b4? (Reeds de beslis sende fout, maar dat was heel moeilijk te zien in dit sta dium.) 10La6xc4 11. Le2xc4, d5xc4 12. Ddle2, b6b5(Hier heeft de witspeler natuurlijk niet op gerekend. Hij moet wel slaan omdat hij anders eenvoudig een pion achter blijft.) 13. Pc3xb5, Dd8d5 14. Pb5xc7, Dd5xg2 15. De2fl, Dg2—f3! (Na da- meruil gevolgd door Tac8 zou het eindspel voor wit zeer be vredigend staan. De nu vol gende offers zijn spectaculair en diep berekend). 16. Pc7xa8 16Pc6xd4ü (Door dit fraaie offer blijkt, hoe kwets baar de witte koning staat. Er dreigt o.a. Pc2+ en Pxal). 17. e3xd4, Df3—c3+ 18. Kei—e2 (Of Kdl, Dxal, Pc7, Dxd4+ en zwart ver overt met gewonnen positie het witte paard: Kc2Ld2, c3—De4+, Kb2—Of Kdl, Td8+enz. De5+ en Dxc7). 1 8Dc3xal 19. Dflg2 (Niet beter was Pc7 wegens Dxd4 en zwarts aanval moet eveneens beslis sen). 1 9Dal—a2+ 20. Ke2el (Op hetzelfde neer komt Kdl, Db3+, Kd2, Dd3+, Kei, Dbl, zoals blijkt uit het vervolg). 2 0Da2bl 21. Kei—d2, Pf6e4+ 22. Kd2—e3, Dbl—d3+ 23. Ke3—f4, g7—g5+! 24. Kf4e5 (Of Kg4, Pf6+, Kxg5, Dg6+ en Dxg2.) 24Tf8d8! (Met de dreigingen Td5 mat en Dxd4 mat. Na Dxe4 wint f6 ge volgd door Dxe4 en op Lxg5 beslist Td5+, Kf4, Tf5+, Kg4, Txg5+, Txg5+ en Txg2). Wit geeft het op. De nationale kampioen Harm Wiersma is sterk gestart in de eerste twee ronden van het persoonlijk kampioenschap met prachtige overwinningen op Theo Tielrooy en Cees Var- kevisser. Hieronder volgt de partij Tielrooy-Wiersma waaruit U zelf de agressieve doch gede gen stijl van de zwartspeler zult kunnen destilleren. Wit: Tielrooy; Zwart: Wiersma. 1. 33—29, 17—22; 2. 38—33, 11—17; 3. 34—30, 6—11; 4. 30—25, 1—6; 5. 40—34, 19—23; 6. 42—38, 14—19; 7. 25x14, 9x20; 8. 32—28, 23x32; 9. 37x28, 39! Zwart maakt wit duide lijk zijn plan loekend om het centrum in handen te krijgen. 10. 45—40, 10—14; 11. 28—23? Veel beter is hier 4742 ge volgd door 2924 dan deze tempoverliezende ruil. 11...., 19x28; 12. 29—24, 20x29; 13. 34x32,14—19; 14. 32—27, 5—10; 15. 35—30, 10—14; 16. 40—34, 19—23; 17. 33—29, 15—20; 18. 30—25, 13—19; 19. 81—26? Weer tempoverlies, wit raakt met deze ruil zijn enige hou vast op de zwarte stelling kwijt. 1922x31; 20. 26x37, 8—13; 21. 39—33, 23—28! Zwart zet zijn centrum-aanval In. 22. 33x22, 17x28; 23. 38—32, Veel beter is hier 3732 (28x37) 41x32. 2311—17; 24. 32x23, 19x28; 25. 44—40, 18—23; 26. 29x18, 12x23; REDACTIE DE STEM REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WOONPLAATS 'nzenden vooi dinsdagmiddag L.0C uur Zet op de enveloppe In de Aker-bovenhoek „Weekend- ettzzel" 1e Prijs: L. Thuy Past. Smuldersstraat55 Kloosterzande (Zld.) 2e Prijs: J. Denengelsen Oud-Drimmelen 9 Drimmelen Rond de cijfers dienen In de richting van de wijzers van de T >k woorden van vier letters te worden ingevuld. De eerste letter van ieder woord komt in het vakje boven het cijfer te staan. 1. gierigaard 2. maal 3. rivier in Duitsland 4. doelpunt 5. verdragsorganisatie 6. hoffeest 7. omroepvereniging 8. deel van een kachel 9. tijdje 10. wreed keizer 11. jongensnaam 12. eekhoorn 13. klein water 14. kantzuil 15. grondsoort 16. ongevulde 17. toespraak 18. gast 19. jongensnaam 20. oevergewas 21. plan 22. watervogel 23. nauwe 24. bruine verfstof 25. rivier in Spanje 26. gewas 27. voorzetsel 28. betaalwijze 29. kledingstuk 30. wild zwijn 31. loven 32. vervelend 33. barmhartigheid 34. slee 35. stelsel 36. behoeftige Tul f12 pg p3l r65l f6g [681 37. gele kleurstof 38. hark 39. verbond 40. voedsel 41. foudraal 42. mestvocht 43. rekening 44. plaats in Italië 45. getij 46. bijbelse figuur 47. dus (L) 48. gast 49. zwarte kleurstof 50 enthousiasme 51. plaats in Brabant 52. smart 53. deel van een trap 54. vervelend 55. Griekse letter 56. wier 57. dunne streep 58. vulkaan 59. levensonderhoud 60. in het jaar (L) 61. struisachtige vogel 62. bijbelse figuur 63. slot 64. tegen 65. deel van de voet 66. antilope 67. stad in Duitsland 68. knorrepot 69. teleurstellend 70. bepaald gas 71. rivier in Duitsland 72. plaats 73. figuur uit boek van Jules Verne 74. plakband 75. meisjesnaam 76. plaats in Rusland 77. plaats in Hongarije 78. stand 79. Italiaans eiland 80. mondwater. Zwart heeft zijn speelplan uitgevoerd en kan nu aan een gunstige afwikkeling beginnen, positioneel staat hij praktisch gewonnen. Let u eens op de ontwikke ling van de witte en zwarte schijven op de onderste drie rijen. 27. 43—38, 7—12; 28. 47—42, 13—19; 29. 50—45, 9—13; 30. 49—44, 13—18; 31. 44—39, 6—11; 32. 38—33, 17—22; 33. 4238, 1117; Er dreigde 3429 met doorbraak 34. 3732, Beter is hier natuur lijk 4843 doch ook dan zal het resultaat niet anders wor den. 3428x37; 35. 41x32, 17—21; 36. 46—41, 21—27! 37. 32x21, 16x27; 38. 34—30, 20—24; 39. 40—35, 2—7; 40. 41—37, 7—11; 41. 37—31, 23— 28; 42. 45—40, 18—23; Op (28—32?) volgt 40—34! (32x43) 33—28 (22x44) 31x13 09x8) 30x10 (4x15) 48x50 en wit wint een schijf. 43. 3934, 28x39; 44. 34x43, 23—29! 45. 43—39, 12—18; 46. 31—26, 4—9; 47. 39—33, 9—13; 48. 38—32, 27x38; 49. 33x42, 22—27! 50. 42—38 11—17; 51. 48—43, 18—23; 52! 43—39, 13—18; Wit geeft op. E.E.G. VOOR ITALIë. A 2 V? B 5 4 3 2 O 9 8 5 V 10 9 V B 9 5 4 3 CV8 V 7 3 4 3 N W o H 10 8 7 6 75 7 6 »B42 B 6 2 géén A H 10 9 O A H 10 6 A H 8 7 5 West gever allen kwetsbaar. U ziet natuurlijk, dat zeven harten in NZ gemakkelijk te winnen zijn en zelfs 7 SA T?T*,Sn?eïeska?r' was één der problemen, waar de zagen!r s D8n Haag zich zeer onlangs voor gesteld HET bieden van groot-slem Is misschien gemakkelijk met open kaarten en óók, als OW er het zwijgen toe doen. Dit interessante spel kwam voor tijdens de laatste speel dag in het mixed-toernooi (dame met heer) dat ook weer door Italianen werd gewonnen. Maar nu het spel: menige oostspeler probeerde met een openingsbod van twee schoppen roet in het eten van NZ te gooien. Bij enkele NZ-paren werkte dit als de bekende rode lap op een stier en zij holden naar zes, enkelingen zelfs naar zeven harten! Zeven is riskant, want de harten vrouw moet vallen, maar dat gebeurt. Sommige OW paren gingen toen in de reddingsboot: zij boden zeven schoppen en dat ging „slechts" 2000 punten (zeven) down, wat net iets goedkoper was dan zeven harten (2210) Voor elke le, 2e en 3e prijs die behaald werd, verwierf een land een zeker aantal competitiepunten. Er waren wedstrijden voor teams; open, dames, junioren en mixed en eveneens voor de parenwedstrijden. Italië was superieur het scoorde totaal 36 punten, 2) Frankrijk met 26 en 3) Engeland met 16. Nederland dat slechts tot 8 punten kwam behaalde niettemin een schitterend resultaat in de dames-parenafdeling. De Culemburgse speelsters Cita de Kater met Willy van Heusden wisten, fel belaagd door de sterkste Italiaanse en Franse paren, de éérste plaats te be machtigen! Een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van het Nederlandse wedstrijdbridge en bovendien een succes dat wij na het wereldkampioenschap van Kreyns-Slaven- burg (1966) op de internationale markt hard nodig hadden! Goede prestaties werden verder geleverd door ons „mixed team" (Mevr. Hoogenkamp-Kornalijnslijper en fam. H. v.d. Helm) dat 3e werd en ons juniorenpaar Jacobs-Koetser dat voor een 2e plaats zorgde. Opvallend is wel, dat de Nederlandse vertegenwoordiging het beste werk leverde bij de parenwedstrijden! In de toekomst zullen de Volkswagenfabrieken jaarlijks nieuwe modellen personen auto's met een cilinderinhoud tussen 0,9 en 2 liter en met een moderne vormgeving uitbrengen. In het kader van deze toe komstige politiek zal de nieuwe VW EA 400 die zoals gemeld grote overeen komst vertonen met de Audi 80 op de autotentoonstel ling in september te Frank fort zijn debuut maken. Volgens de pres-directeur van VW, Rudolf Leiding, zijn de ontwikkelingsplannen in de afgelopen maanden sneller gevordera dan oorspronkelijk was verwacht Hij legde er de nadruk op dat het in de be doeling ligt de bestaande VW- modellen voorlopig nog in produktie te houden. VW verwacht dat de „nieu we en ingrijpende modellen politiek" zal leiden tot verbe tering van de positie van VW op de Duitse markt. De wereldproduktie van auto's is vorig jaar gestegen tot 35,2 miljoen eenheden tegen 33,1 miljoen in 1971. De grootste produktiestijgingen vonden plaats in Latijns-Amerika, Spanje, de Oostbloklanden en Frankrijk. In Zweden en Ja pan bedroeg de stijging van de produktie iets meer dan het gemiddelde, terwijl West- Duitsland als enige van de be langrijkste produktielanden de resultaten van 1971 niet kon evenaren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 23