brij
Fiat beproeft 2 nieuwe veiligheidsauto s
loor
am wintraecken
TUSSEN DE WIELEN met hen bollen
Festival van
de 'Zilveren
Eend'
SCHAKEN met constant orbaan
DAMMEN met jan edink
PUZZELEN met jan-willem van besouw
OPLOSSING VAN VORIGE WEEK
ZO INSTUREN
PRIJSWINNAARS
□■□■□■nan
Ë3 Ey 0
BRIDGEN met h.w. filarski
r
Voortaan elk
jaar nieuwe
Volkswagens
Wereld
maakte vorig
jaar 35
miljoen auto's
iui-.u 14 APRIL
lllllllllllllllllHlllllllllll,,,,,
T JlER A AN mogen nie
£j[ ze botten niet i»
dit mogen we niet
Ier onze schoenen lappe,1
[,iet langs onze koude klï,'.
aten afglijden. Deze
lient uitgediept en ondem
>en te worden aan een jl
laand onderzoek waartoe
■.waargehonoreerde commj
het leven geroepen
oorden, waarin de progre!
drie en de rechtse 2W|
laritair vertegenwaoriu
yn. Want dit, vrienden, rai
',e essentie van het toie|
ian de bal, die tegelijk
Xe fundamenten en de sft
antia van onze bescl
ijn. Hier past ernst, jei
■cherts. Hier dient opgetrei
ingegrepen te worden.
Ve hebben een naam te m
iezen die we niet kwijt
en.
Laten we met de dew (j
mis vallen. Weet u wam
ddy Merckx de Amstel
lace heeft gewonnen?
koninginnebrij. Op het
10g staat ge daar van te iij
een en op het tweede
lerde oog zal daarin ga
verandering komen. Konij
jinnebrij is de door de
oone bijen veredelde
ooorverteerde suikerst
lie ze hun koningin tioeri
ïen bijenkoningin leeft
ook maar liefst 5 jaar (ei
ewone bij haalt hooguit
weken) en legt in die tijd
jeveer 3000 eitjes per dag
ietgeen in totaal neerh
>p rond de 5 miljoen stel
En gewone bijen, die met
linginnebrij werden gem
eefden 20 maal langer!!!
Frans Tettelin, een der
tere Belgische journalisten,
deze zaak op het spoor gel
men. Hij noemt de bjjenl
ninginnebrij de superbsnzii
voor de hartspier. Met schi
kundige analyses kom je
niet achter waar de fern
nale levenskracht van de
precies schuilt, naar op
onlangs te Mosken geho<
Internationaal inJcerconji
heeft de Parijs i profes:
Bordas over de factor R.
sproken die de brij een ui
stralende kracht gieft die
le leuenscellen stinuleert.
f,RANS Tettelin is er
jf" Frans Verbieck aci
tergekomen. ''oen
toch veelbelovende cour
Frans Verbeeck 26 j.ar w
gaf hij de pijp aan Maarti
en hing hij zijn fiet in
knoestige wilgen die kop.
standhouden langs de beek
die Verbeeck's erf begenstl
Frans Verbeeck is va\ fit
uit melkboer met een mfl
telijke ronde. Hij nam z.n oi
de stiel weer op en leefie j(
lukkig met zijn brede kp
wijduitstaande oren.
Doch toen Eddy Merck,
het wielrennerstoneel
scheen en voortdurend d
le slappe en apathische w
nigte uit zijn wiel fietste,
gon Frans naar de wilg te
ken waar zijn fiets hing.
Kan ik, zo vroeg de pof
laire melkboer zich peinze
af, kan ik na drie jaren rt
en afzijdigheid weer met
ces in het volle wielerli
treden? Volgens een
schotse kapper kon dat.
kapper bracht Frans
Wezemaal, waarop 'n
Brabantse heuvelrug
professor Paul Boets
Pyreneeënhonden wonen.
Boets zweert bij de natuu'!
neeskunde en de natuurl
voeding. Hij zingt de lof
de kracht van de tarwe®
de lof van de vitaminen
D en E en wordt bepaald
risch als hij het over de
te suiker heeft. Kroon op
natuurlijke krachtvoeding
de bijenkoninginnebrij, He
gespoten wordt of in taW
ten van 25 of 100 rmW
ter langzame smelting o
tong wordt gelegd.
T~\E heuvel van P*
J Boets heet de Midi'
berg en daar volt
zich aan Frans Verbeeck
wonder. Frans werd weer
ner en dank zij de brij
Boets een alom gevreesd
genstander. De mare 6in»
rond en professor Paul
kreeg de klandizie van f
nen als Merckx, Roelant
Firmin de Roover die een
maard motorcrosser is.
Voetballers en boksers,
en lijders, zwemmers en s
penscheerders vonden ae
naar de Middenberg,
vita", zoals het verblijf
Boets heet. Boets is van
uit pastoor maar werd
gens wankele gezondheid
zodanig reeds in 1647
zijne bisschop met pensio1
gestuurd. Hij is nu 73 e
sterk als zijz honden ate
voor stuk bij wijze van t
ning dagelijks watvierav
dennebomen doorbijten-
telin onthilt dat
Merckx tien buisjes kon
nebrij meencm naar
Tours de Fnnce. Ik ho 5
niet te vertelen dat hij
kens won. Er voor de
van de Amsté Gold R°ce
er onder Eddr's tong een
bietje dat miezoct sir>
en de mens dé kracht va
olifantenhengst geeft.
DE STEM ZATERDAG 14 APRIL 1973
Binds enkele maanden is de
nnel-liin uitgebreid met een
Rekord 2100 Diesel. Het is
duidelijk wat de fabriek met
,_7e nieuweling beoogt, nl.
automobilisten die minstens
enkele tienduizenden kilome
ters per jaar afleggen een wa-
te bieden waarmede een
aanzienlijke besparing op de
brandstofkosten kan worden
bereikt. Daar staan dan te-
aenover: een hogere aanschaf
fingsprijs en een hogere mo
torrijtuigenbelasting, die
alleen maar „goed gemaakt"
kunnen worden wanneer men
inderdaad jaarlijks een fiks
aantal kilometers tussen de
wielen doorbrengt. Het is dus
zaak dat iedere automobilist
voor zichzelf aan het rekenen
slaat waarbij uiteraard het nog
steeds grote verschil in liter-
prijs tussen diesel en benzine
(1 Itr. dieselolie kost ong. de
helft van een liter benzine)
een zeer voorname factor is.
Wat de auto en zijn presta
ties, comfort enz. betreft moet
van meetafaan gesteld worden,
dat met de Kekord Diesel rus
tig en zuinig rijden troef is.
Rustig in die zin dat een flit
sende acceleratie en een hoge
topsnelheid er niet in zitten,
dat is nu eenmaal een diesel
motor eigen. De 2,1 liter vier-
cilinder motor levert 60 din pk
bij 4400 om./min. en draait
tamelijk rustig bij lage snel
heden, om bij een kruissnel
heid van 125 km/uur een stuk
minder geluid te produceren.
De fabriek geeft als top 135
km-uur op, maar we ervoeren
dat aanhouden van die snel
heid leidt tot trillingen. Bij
125 km loopt de motor het
fijnst en deze snelheid kan
desgewenst uren worden aan
gehouden. Het schakelen met
de aan de stuürkolom beves
tigde hendel geschiedt tame
lijk direkt, de remmen func
tioneren goed zonder dat van
een uitschieter gesproken kan
worden. De vering is aan de
stugge kant en oneffenheden
in het wegdek worden goed
opgevangen.
De koude start, na een aan-
gloeiperiode van 2030 sec., is
zonder meer uitstekend. Op de
weg gedraagt de Rekord Die
sel zich naar behoren, hij ligt
mooi vast, is nauwelijks zij-
windgevoelig en in bochten
bestaat geen neiging tot uit
breken, mits men geen al te
dolle capriolen uithaalt. De
besturing is verrassend licht
ZUINIG EN
RUSTIG RIJDEN
Opel Rekord Diesel 4 deurs.
en direkt terwijl tijdens het
rijden weinig gecorrigeerd be
hoeft te worden.
Het interieur maakt een
verzorgde indruk. De stoelen
garanderen een comfortabele
zit en ook na urenlange ritten
is van vermoeidheid nauwe
lijks sprake. Been- en hoofd
ruimte, zowel voor- als achter
in zijn ruim bemeten en op
het instrumentenpaneel zitten
alle hendels, knoppen en
schuiven goed onder handbe
reik. Jammer is dat de bedie
ning van de ruitewissers niet
gecombineerd is met die van
de ruitesproeier waarvoor een
rubber bal op de vloer moet
worden ingeschakeld. De wa
gen is voorzien van achterruit
verwarming en het verwar-
mings- en ventilatiesysteem
functioneert uitstekend. De
koffer is ruim bemeten.
Gedurende de testrit bedroeg
het brandstofverbruik 1 liter
op 11 km. en dat is voor een
wagen van deze klasse en dit
gewicht alleszins bevredigend.
Uiterlijk is de Rekord Diesel
van zijn op benzine rijdende
broers te onderscheiden door
een verhoging midden op de
motorkap en door de letter D
op de staartpartij. Die D had
wat ons betreft ook op de
tankdop aangebracht mogen
zijn, want het lijkt niet uitge
sloten dat bij tanken benzine
inplaats van diesel wordt ge
vuld.
Resumerend: de Rekord
Diesel is een comfortabele
reiswagen In de hogere mid
denklasse, waarmede rustig en
zuinig gereden kan worden
zonder dat van in het oog lo-
Dende prestaties sprake is. Als
ïanvulling op het reeds royale
Rekord-programma zal de
Diesel voor zakenmensen die
/eel kilometers rijden een
rantrekkelijke propositie kun-
ïen vormen.
Tot slot de prijs: Rekord
Diesel tweedeurs 15.358,
vierdeurs f 15.967.
Ter gelegenheid van het zil
veren jubileum van de „eend"
organiseert Citroën Nederland
op zaterdag 5 mei een 2 CV-
Festival, waaraan kan worden
deelgenomen door 2 CV-,Dya-
ne en Meharirijders en rijd
sters.
Het festival bestaat uit een
auto-oriëntatie-tocht waarvoor
in de morgenuren op verschil
lende plaatsen gestart kan
worden. De rit verloopt langs
25 toeristische punten in Mid
den-Nederland, waarvan de
deelnemers naar eigen keuze
een deel zullen aandoen. Ook
zijn er sportieve elementen
korte kaartlees-circuits in ruig
terrein voor de liefhebbers.
Het eindpunt van de rit is op
de nieuwe groente- en fruit
veiling Utrecht-Laagraven,
waar een festivalmarkt tot
besluit wordt gehouden.
Op de vierde Autoveilig-
heidsconferentie in Japan
heeft Fiat naast de al eerder
getoonde veiligheidsauto op
basis van de Fiat 500 twee
nieuwe experimentele veilig
heidswagens getoond. Een er
van is gebaseerd op de Fiat
128 en valt in de 900 kg-
klasse, de tweede is gemaakt
op basis van de 124 en weegt
1125 kg.
Tot nu toe zijn dertien ex
perimentele veiligheidsauto's
(EV) van het type 500 gemaakt,
waarvan er tien aan crash-
tests zijn onderworpen. De
zwaarste beproeving betrof
een botsing met een snelheid
van 80 km-uur tegen een paal
en de resultaten hebben geleid
tot een verdere versterking
van het gewicht.
De proeven bij Fiat hebben
aangetoond dat, wil men vol
doen aan de ESV-normen in
zake crashtests, het gewicht
van de auto aanzienlijk zal
moeten toenemen. Voor het
prototype van 1125 kg be
draagt deze gewichtsvermeer
dering 43 procent en voor het
900-type 50 pet. De kosten
voor beide typen gaan bij se-
rieproduktie eveneens dras
tisch omhoog .en wel met resp.
37 en 43 pet.
Op de foto: prototype van de
experimentele ueiligheidsauto
op basis van de Fiat 124.
Jan Timman zal niet mee
spelen in de wedstrijd om het
kampioenschap van Neder
land en dat is jammer aange
zien hij een goede kans op de
titel zou hebben gehad. Onze
landgenoot heeft de laatste
maanden in het buitenland
een grote schaakactiviteit ont
plooid en dan laat een zekere
schaakmoeheid zich niet ver
mijden. Een rustperiode lijkt
inderdaad beter dan tegen
heug en meug verder te gaan
op het schakerspad. Succes
boekte Timman o.a. in het
sterkbezette toernooi te Tallin,
waar hij met drie gewonnen,
drie verloren partijen en ne
gen remises (o.a. tegen Spass
ki) aan de verwachtingen vol
deed. Oppermachtig winnaar
werd Tal maar voor Timman
was de schoonheidsprijs. Hier
onder de partij, waarvoor deze
werd toegekend.
Wit: Rytow.
Zwart: Timman
Nimzowitsch-indische ver
dediging.
1. d2d4, Pg8—f6
2. c2c4, e7e6
3. Pblc3, Lf8b4
4. e2e3, b7—b6
5. Pgle2, Lc8a6
6. a2a3, Lb4xc3+
7. Pe2xc3, d7d5
8. b2b300
9. Lfle2, Pb8c6
10. b3b4? (Reeds de beslis
sende fout, maar dat was heel
moeilijk te zien in dit sta
dium.)
10La6xc4
11. Le2xc4, d5xc4
12. Ddle2, b6b5(Hier
heeft de witspeler natuurlijk
niet op gerekend. Hij moet
wel slaan omdat hij anders
eenvoudig een pion achter
blijft.)
13. Pc3xb5, Dd8d5
14. Pb5xc7, Dd5xg2
15. De2fl, Dg2—f3! (Na da-
meruil gevolgd door Tac8 zou
het eindspel voor wit zeer be
vredigend staan. De nu vol
gende offers zijn spectaculair
en diep berekend).
16. Pc7xa8
16Pc6xd4ü (Door dit
fraaie offer blijkt, hoe kwets
baar de witte koning staat. Er
dreigt o.a. Pc2+ en Pxal).
17. e3xd4, Df3—c3+
18. Kei—e2 (Of Kdl, Dxal,
Pc7, Dxd4+ en zwart ver
overt met gewonnen positie
het witte paard: Kc2Ld2,
c3—De4+, Kb2—Of Kdl,
Td8+enz. De5+ en Dxc7).
1 8Dc3xal
19. Dflg2 (Niet beter was
Pc7 wegens Dxd4 en zwarts
aanval moet eveneens beslis
sen).
1 9Dal—a2+
20. Ke2el (Op hetzelfde
neer komt Kdl, Db3+, Kd2,
Dd3+, Kei, Dbl, zoals blijkt
uit het vervolg).
2 0Da2bl
21. Kei—d2, Pf6e4+
22. Kd2—e3, Dbl—d3+
23. Ke3—f4, g7—g5+!
24. Kf4e5 (Of Kg4, Pf6+,
Kxg5, Dg6+ en Dxg2.)
24Tf8d8! (Met de
dreigingen Td5 mat en Dxd4
mat. Na Dxe4 wint f6 ge
volgd door Dxe4 en op Lxg5
beslist Td5+, Kf4, Tf5+,
Kg4, Txg5+, Txg5+ en
Txg2).
Wit geeft het op.
De nationale kampioen Harm
Wiersma is sterk gestart in de
eerste twee ronden van het
persoonlijk kampioenschap
met prachtige overwinningen
op Theo Tielrooy en Cees Var-
kevisser.
Hieronder volgt de partij
Tielrooy-Wiersma waaruit U
zelf de agressieve doch gede
gen stijl van de zwartspeler
zult kunnen destilleren.
Wit: Tielrooy;
Zwart: Wiersma.
1. 33—29, 17—22; 2. 38—33,
11—17; 3. 34—30, 6—11; 4.
30—25, 1—6; 5. 40—34, 19—23;
6. 42—38, 14—19; 7. 25x14,
9x20; 8. 32—28, 23x32; 9. 37x28,
39! Zwart maakt wit duide
lijk zijn plan loekend om het
centrum in handen te krijgen.
10. 45—40, 10—14; 11. 28—23?
Veel beter is hier 4742 ge
volgd door 2924 dan deze
tempoverliezende ruil. 11....,
19x28; 12. 29—24, 20x29; 13.
34x32,14—19; 14. 32—27, 5—10;
15. 35—30, 10—14; 16. 40—34,
19—23; 17. 33—29, 15—20; 18.
30—25, 13—19; 19. 81—26?
Weer tempoverlies, wit raakt
met deze ruil zijn enige hou
vast op de zwarte stelling
kwijt. 1922x31; 20.
26x37, 8—13; 21. 39—33, 23—28!
Zwart zet zijn centrum-aanval
In. 22. 33x22, 17x28; 23. 38—32,
Veel beter is hier 3732
(28x37) 41x32. 2311—17;
24. 32x23, 19x28; 25. 44—40,
18—23; 26. 29x18, 12x23;
REDACTIE
DE STEM
REIGERSTRAAT 16
BREDA
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
'nzenden vooi dinsdagmiddag
L.0C uur
Zet op de enveloppe In de
Aker-bovenhoek „Weekend-
ettzzel"
1e Prijs:
L. Thuy
Past. Smuldersstraat55
Kloosterzande (Zld.)
2e Prijs:
J. Denengelsen
Oud-Drimmelen 9
Drimmelen
Rond de cijfers dienen In
de richting van de wijzers van
de T >k woorden van vier
letters te worden ingevuld. De
eerste letter van ieder woord
komt in het vakje boven het
cijfer te staan.
1. gierigaard
2. maal
3. rivier in Duitsland
4. doelpunt
5. verdragsorganisatie
6. hoffeest
7. omroepvereniging
8. deel van een kachel
9. tijdje
10. wreed keizer
11. jongensnaam
12. eekhoorn
13. klein water
14. kantzuil
15. grondsoort
16. ongevulde
17. toespraak
18. gast
19. jongensnaam
20. oevergewas
21. plan
22. watervogel
23. nauwe
24. bruine verfstof
25. rivier in Spanje
26. gewas
27. voorzetsel
28. betaalwijze
29. kledingstuk
30. wild zwijn
31. loven
32. vervelend
33. barmhartigheid
34. slee
35. stelsel
36. behoeftige
Tul f12
pg p3l r65l f6g [681
37. gele kleurstof
38. hark
39. verbond
40. voedsel
41. foudraal
42. mestvocht
43. rekening
44. plaats in Italië
45. getij
46. bijbelse figuur
47. dus (L)
48. gast
49. zwarte kleurstof
50 enthousiasme
51. plaats in Brabant
52. smart
53. deel van een trap
54. vervelend
55. Griekse letter
56. wier
57. dunne streep
58. vulkaan
59. levensonderhoud
60. in het jaar (L)
61. struisachtige vogel
62. bijbelse figuur
63. slot
64. tegen
65. deel van de voet
66. antilope
67. stad in Duitsland
68. knorrepot
69. teleurstellend
70. bepaald gas
71. rivier in Duitsland
72. plaats
73. figuur uit boek van Jules
Verne
74. plakband
75. meisjesnaam
76. plaats in Rusland
77. plaats in Hongarije
78. stand
79. Italiaans eiland
80. mondwater.
Zwart heeft zijn speelplan
uitgevoerd en kan nu aan een
gunstige afwikkeling beginnen,
positioneel staat hij praktisch
gewonnen.
Let u eens op de ontwikke
ling van de witte en zwarte
schijven op de onderste drie
rijen.
27. 43—38, 7—12; 28. 47—42,
13—19; 29. 50—45, 9—13; 30.
49—44, 13—18; 31. 44—39,
6—11; 32. 38—33, 17—22; 33.
4238, 1117; Er dreigde
3429 met doorbraak 34.
3732, Beter is hier natuur
lijk 4843 doch ook dan zal
het resultaat niet anders wor
den.
3428x37; 35. 41x32,
17—21; 36. 46—41, 21—27! 37.
32x21, 16x27; 38. 34—30,
20—24; 39. 40—35, 2—7; 40.
41—37, 7—11; 41. 37—31, 23—
28; 42. 45—40, 18—23; Op
(28—32?) volgt 40—34! (32x43)
33—28 (22x44) 31x13 09x8)
30x10 (4x15) 48x50 en wit wint
een schijf. 43. 3934, 28x39;
44. 34x43, 23—29! 45. 43—39,
12—18; 46. 31—26, 4—9; 47.
39—33, 9—13; 48. 38—32, 27x38;
49. 33x42, 22—27! 50. 42—38
11—17; 51. 48—43, 18—23; 52!
43—39, 13—18; Wit geeft op.
E.E.G. VOOR ITALIë.
A 2
V? B 5 4 3 2
O 9 8 5
V 10 9
V B 9 5 4 3
CV8
V 7 3
4 3
N
W o
H 10 8 7 6
75 7 6
»B42
B 6 2
géén
A H 10 9
O A H 10 6
A H 8 7 5
West gever allen kwetsbaar. U ziet natuurlijk, dat zeven
harten in NZ gemakkelijk te winnen zijn en zelfs 7 SA
T?T*,Sn?eïeska?r' was één der problemen, waar de
zagen!r s D8n Haag zich zeer onlangs voor gesteld
HET bieden van groot-slem Is misschien gemakkelijk
met open kaarten en óók, als OW er het zwijgen toe doen.
Dit interessante spel kwam voor tijdens de laatste speel
dag in het mixed-toernooi (dame met heer) dat ook weer
door Italianen werd gewonnen.
Maar nu het spel: menige oostspeler probeerde met een
openingsbod van twee schoppen roet in het eten van NZ
te gooien. Bij enkele NZ-paren werkte dit als de bekende
rode lap op een stier en zij holden naar zes, enkelingen
zelfs naar zeven harten! Zeven is riskant, want de harten
vrouw moet vallen, maar dat gebeurt. Sommige OW paren
gingen toen in de reddingsboot: zij boden zeven schoppen
en dat ging „slechts" 2000 punten (zeven) down, wat net iets
goedkoper was dan zeven harten (2210)
Voor elke le, 2e en 3e prijs die behaald werd, verwierf
een land een zeker aantal competitiepunten. Er waren
wedstrijden voor teams; open, dames, junioren en mixed
en eveneens voor de parenwedstrijden. Italië was superieur
het scoorde totaal 36 punten, 2) Frankrijk met 26 en
3) Engeland met 16. Nederland dat slechts tot 8 punten
kwam behaalde niettemin een schitterend resultaat in de
dames-parenafdeling. De Culemburgse speelsters Cita de
Kater met Willy van Heusden wisten, fel belaagd door de
sterkste Italiaanse en Franse paren, de éérste plaats te be
machtigen! Een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van
het Nederlandse wedstrijdbridge en bovendien een succes
dat wij na het wereldkampioenschap van Kreyns-Slaven-
burg (1966) op de internationale markt hard nodig hadden!
Goede prestaties werden verder geleverd door ons „mixed
team" (Mevr. Hoogenkamp-Kornalijnslijper en fam. H. v.d.
Helm) dat 3e werd en ons juniorenpaar Jacobs-Koetser dat
voor een 2e plaats zorgde.
Opvallend is wel, dat de Nederlandse vertegenwoordiging
het beste werk leverde bij de parenwedstrijden!
In de toekomst zullen de
Volkswagenfabrieken jaarlijks
nieuwe modellen personen
auto's met een cilinderinhoud
tussen 0,9 en 2 liter en met
een moderne vormgeving
uitbrengen.
In het kader van deze toe
komstige politiek zal de
nieuwe VW EA 400 die
zoals gemeld grote overeen
komst vertonen met de Audi
80 op de autotentoonstel
ling in september te Frank
fort zijn debuut maken.
Volgens de pres-directeur
van VW, Rudolf Leiding, zijn
de ontwikkelingsplannen in de
afgelopen maanden sneller
gevordera dan oorspronkelijk
was verwacht Hij legde er de
nadruk op dat het in de be
doeling ligt de bestaande VW-
modellen voorlopig nog in
produktie te houden.
VW verwacht dat de „nieu
we en ingrijpende modellen
politiek" zal leiden tot verbe
tering van de positie van VW
op de Duitse markt.
De wereldproduktie van auto's
is vorig jaar gestegen tot 35,2
miljoen eenheden tegen 33,1
miljoen in 1971. De grootste
produktiestijgingen vonden
plaats in Latijns-Amerika,
Spanje, de Oostbloklanden en
Frankrijk. In Zweden en Ja
pan bedroeg de stijging van de
produktie iets meer dan het
gemiddelde, terwijl West-
Duitsland als enige van de be
langrijkste produktielanden de
resultaten van 1971 niet kon
evenaren.