BRIEFKAART VOOR BEWONERS VAN ONBEKENDE PLANEET uit Jupiter en aarde in cijfers brij Fiat beproi uit' Vl Al door jan wintraecken Duizend aardbollen Oer-dampkring Primitief leven? PUZZELEN OPLOSSING VAN V0R y e fi, r fi r e M. mnmnem lp a i: p fi_ 'Jt fi e N s M J< ZO INSTUREN naam straat D£ Slt.lv» £hii:nu»nü l4 APRIL 'Poelkoets' op weg naar Jupiter JUPITER Afstand tot de zon (gemiddeld) 778 miljoen km Duur van één omloop om de zon 12 jaar Middellijn Aantal manen Oppervlaktetemp. (gemiddeld) Atmosfeer (samenstelling) Massa (t.o.v. de aarde) Duur aswenteling Gemiddelde dichtheid 141.700 km 12 100 gr. C voornamelijk ammonia, methaan, waterstof en helium 318 9 h 50 min. 1,33 gr./cm3. AARDE 150 miljoen km 1 jaar 12.757 km 1 4 gr. C 80 pet. stikstof 20 pet. zuurstof 1 24 h 5,5 gr./cm 3 niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii^ Zoals koetsiers uit voorbije eeuwen „en pas sant" de post meenamen, zo heeft de onbeman de ruimteverkenner Pionier-11 bij zijn vertrek op 5 april voor een verkenningstocht door het zonnestelsel tegelijkertijd een „briefkaart" mee genomen. Maar anders dan met gewone post het geval is, is de geadresseerde nu onbekend. En of er ooit een antwoord zal komen, laat staan in de vorm van een ansichtkaart, is al héél twijfel achtig. De „briefkaart", een plakette met enkele simpele tekeningen en symbolen, is nameljik bestemd voor mogelijke bewoners van een pla neet of een verre ster in de ijzingwekkende diepten van het melkwegstelsel. Hij moet de herkomst van de Pionier duidelijk maken. ZO ZIET de tekenaar het moment, waarop de Pionier de befaamde Rode Vlek passeert op de planeet Jupiter. Na het maken van (kleuren)foto's en het doen van metingen. Tijdens de passage vliegt de Pionier verder de diepten van het wereldruim in. Het is voor de tweede keer dat er een boodschap wordt verzonden aan de „bewoners van planeet X": de Pionier-10, die in decem ber aanstaande na een reis van bijna twee jaar de reus achtige planeet Jupiter zal passeren, heeft precies de zelfde kosmische medede ling bij zich. Meer dan zes jaar later zal het ruimte voertuig het zonnestelsel verlaten, op weg naar de sterren. Volgens de huidige plannen zal ook Pionier-11 dit traject volgen, vandaar de herhaling van het ruim telijke PTT-experiment. De hoofdopdracht van de nieuwe Pionier is in principe dezelfde als die van zijn voor ganger: een nauwkeurig onder zoek van de reusachtige planeet Jupiter, die in veel opzichten nog een groot wetenschappelijk vraagteken is. Hoe Pionier-11 dat onderzoek precies zal aan pakken als hij eind 1974 of in de eerste helft van 1975 Jupiter passeert, zal vooral afhangen van de resultaten die zijn voor ganger hopelijk zal weten te boeken. Jupiter spreekt in veel op zichten tot de verbeelding. Het is veruit de grootste van de negen planeten die ons zonne stelsel telt: hij kan duizend aardbollen bevatten en is meer dan tweemaal zo zwaar als alle andere planeten samen. Zijn uiterlijk wordt gekenmerkt door oranje en gele wolken-banden, die evenwijdig aan zijn evenaar lopen. In die wolken komt een merkwaardige „rode vlek" voor, die alleen al verscheidene aard bollen zou kunnen herbergen en die op een reusachtige vliegen de schotel lijkt. De vlek is sinds 1664 waargenomen en verdwijnt om de dertig jaar, om daarna weer ongeschonden en in volle glorie tevoorschijn te kom1/». Niemand kan met zekerheid zeggen wat die vlek precies voorstelt. Er is gedacht aan een soort half-vast lichaam, dat drijft in de dichte atmosfeer. Vooral de laatste tijd hellen de geleerden over naar de opvat ting dat het een honkvaste tor nado is, „verankerd" aan een kuil of gebergte op de bodem van Jupiter. Tekst* PIET SMOLDERS Foto: NASA O DE „BRIEFKAART" die de Pionier met zich mee voert is bedoeld om bewoners van een onbekende planeet, die het ruimtevaartuig misschien nog eens zullen oppikken, de her komst van het apparaat dui delijk te maken. Linksboven zien we een sym bool van het waterstofatoom en zijn karakteristieke golf lengte, die als eenheid voor de tekening is gebruikt. De po sitie van de zon is aangegeven ten opzichte van een aantal sterren die karakteristieke ra diostraling uitzenden. Onder aan is symbolisch het zonne stelsel afgebeeld, waaruit blijkt dat de Pionier gelan ceerd werd vanaf de derde planeet en langs de vijfde plar neet vloog. Rechts op de pla kette zien we een aardse man en vrouw, qua afmetingen vergeleken met de Pionier. Dt man maakt een begroetings- gebaar, waarvan we maar ho pen dat het door de fortuin lijke vinder op planeet X zal worden begrepen. Maar ook die bodem is een duistere zaak. Niet alleen let terlijk, omdat we alleen maar een dicht permanent wolkendek van'Jupiter zien, maar ook fi guurlijk: misschien heeft de planeet helemaal geen „bodem". Het zou best kunnen zijn dat de planeet van buiten naar bin nen geleidelijk aan van gas overgaat in vloeistof en vaste stof. Als er werkelijk een steen achtige en/of metaalachtige kern is, moet die vrij klein zijn, ge zien het lage soortelijk gewicht van Jupiter: nog geen kwart van dat van de aarde. Uit het oogpunt van „leef baarheid" klinkt dit allemaal danig teleurstellend. Toch is Jupiter misschien wat het leven betreft in ons zonnestelsel - na de aarde natuurlijk - nog wel de meest belovende planeet. De dichte dampkring van Jupiter bestaat namelijk voor een be langrijk deel uit ammonia en methaan (naast waterstof en, helium) en het zijn deze gas sen die miljoenen jaren geleden ook de oerdampkring van de aarde vormden. En in die oer dampkring moet er door blik- semontladingen of door inwer king van de zon de eerste le vende moleculen zijn gevormd. Het is niet uitgesloten lat op Jupiter een soortgelijk proces bezig is zich te voltrekken. Een bezwaar lijkt de grote af stand tot de zon, waardoor Ju piter per vierkante meter maar éénzevenentwintigste ontvangt van de hoeveelheid zonlicht die een vierkante meter op aarde gemiddeld incasseert. Maar dat is niet zo erg als het lijkt. Op de een of andere vreemde ma nier wekt Jupiter zélf warmte- energie op, want hij straalt drie maal zoveel uit als hij van de zon ontvangt. Nu wil een oude definitie dat sterren energie uitstralen die door er omheen draaiende „koude" planeten wordt opgenomen. Hiervan uit gaande lijkt het erop dat Jupiter „sterallures" vertoont. Hoe dan ook, het is niet uit gesloten dat in de Jupiteratmos- feer, die aan het oppervlak van de dichte wolkenlaag zo'n hon derd graden onder nu is, verder naar beneden zone's op kamer temperatuur voorkomen. Daar zou het leven kunnen ontstaan en redelijk gedijen, al moeten Jupiter-bewoners volgens onze kennis uitgesloten worden ge acht. Het feit dat Jupiter zeer i krachtige radiostraling uitzendt, i als enige planeet, is voor de aanwezigheid van bewoners al- lerminst een aanwijzing. Ook de energierijke zon doet dat en j dit maakt Jupiter eens te meer i tot een mini-ster. In december van dit jaar zal een deel van de Jupiter-puzzle i in elkaar kunnen worden ge- past door het werk van de dan passerende Pionier-10. Een dik i jaar later zal Pionier-11, die nu i „op scherp" staat op Kape Ken- nedy, zijn deel aan het beeld moeten toevoegen. Dan zullen we ongetwijfeld heel wat meer i weten van de mysterieuze reu- j zenplaneet die naar onze be- grippen nog in een oer-stadium i verkeert. En daarmee zullen we meteen meer weten van de i vroegste geschiedenis van de aarde - misschien onze eigen oorsprong incluis. TJieRAAN mogen», ze botten niet dit mogen we der onze schoenen lappl niet langs onze koude laten afglijden. Deze dient uitgediept en onder pen te worden aan eeni gaand onderzoek moer^ zwaargehonoreerde co», in het leven geroepen worden, waarin de projn, ve drie en de rechtse i paritair vertegentoo# zijn. Want dit, tmendeti,| de essentie van het tiHl van de bal, die fegeljjti de fundamenten en de lantia van onze besefte zijn. Hier past ernst, scherts. Hier dient opgetr en ingegrepen te worit, We hebben een naam ti liezen die we niet kuji 1 en. Laten we met de de» huis callen. Weet n m Eddy Merckx de Amstel Race heeft gewonnen! koninginnebrij. Op het i oog staat ge daar van te ken en op het tweede derde oog zal daarin verandering komen, ft ginnebrij is de door ie wone bijen veredelde voorverteerde su ilteq die ze hun koningin i» Een bijenkoningin leejI ook maar liefst 5 jaar gewone bij haalt hoogtij weken) en legt in die tji geveer 3000 eitjes per i hetgeen in totaal net op rond de 5 miljoen En gewone bijen, die net ninginnebrij werden ge» leefden 20 maal langer® Frans Tettelin, een der tere Belgische journalists deze zaak op het spoor j men. Hij noemt de bjn ninginnebrij de superbet voor de hartspie'. Met it kundige analyse: kom j niet achter waar de jet» nale levenskracht van de precies schuilt, naar onlangs te Moskat g internationaal inkerem heeft de Parijsi prol Bordas over de factor R sproken die de big een stralende kracht gieft di le levenscellen stipuleert, TP RANS Tettelinls er Frans Verbeek tergekomen. 'oen toch veelbelovende cour Frans Verbeeck 26 jar gaf hij de pijp aan Haar en hing hij zijn fiet in knoestige wilgen die kop standhouden langs debee die Verbeeck's erf begrenst Frans Verbeeck is va uit melkboer met een telijke ronde. Hij nam zn de stiel weer op en leeft lukkig met zijn brede kt wijduitstaande oren. Doch toen Eddy Merck, het wielrennerstoneel scheen en voortdurend it le slappe en apathische nigte uit zijn wiel gon Frans naar de wilg t ken waar zijn fiets hing. Kan ik, zo vroeg de pt laire melkboer zich peta af, kan ik na drie jaren en afzijdigheid weer mei' ces in het volle wielen!' treden? Volgens een schotse kapper kon dot. kapper bracht Frans Wezemaal, waarop 'n Brabantse heuvelrug eens professor Paul Boets en Pyreneeënhonden wonen. Boets zweert bij de naW neeskunde en de naW voeding. Hij zingt de lol de kracht van de tarurf de lof van de uitaminfl D en E en wordt bepaalt risch als hij het over te suiker heeft. Kroon li natuurlijke krachtvoeütl de bijenkoninginnebrij, l'j gespoten wordt of in f' ten uan 25 of 100 mik ter langzame smelting te de tong wordt gelegd. .m 1 J~~\ E heuvel van J Boets heet de Mi® berg en daar zich aan Frans Verbeet® wonder. Frans werd weet ner en dank zij de W Boets een alom geureest genstander. De mare üW rond en professor Paul kreeg de klandizie ran nen als Merckx, Boetend Firmin de' Roover die een1 maard motorcrosser is. Voetballers en boksers, I® en lijders, zwemmers en'1 penscheerders vonden iel naar de Middenberg, vita", zoals het verblijt Boets heet. Boets is va' uit pastoor maar werd pens wankele gezondhiid zodanig retds in IM? zijne bisschip met pensh gestuurd. Hij is nu fJ "r sterk als zijz honden die voor stuk bj wijze van ning dagelijis wat uier® dennebomen doorbijten telin onthilt dat Merckx tien buisjes koninf nebrij meenam naar Tours de Fnnce. Ik hf niet te vertelen dat M j kens won. Er voor de van de Amsté Gold R"1' er onder Eddy's tong een bietje dat miezoct s':': en de mens de kracht b" olifantenhengst geeft. Sinds enkele maanden is de ODel-lijn uitgebreid met een Bekord 2100 Diesel. Het is duidelijk wat de fabriek met deze nieuweling beoogt, nl. automobilisten die minstens enkele tienduizenden kilome ters per jaar afleggen een wa- cen te bieden waarmede een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten kan worden bereikt. Daar staan dan te genover: een hogere aanschaf fingsprijs en een hogere mo torrijtuigenbelasting, die alleen maar „goed gemaakt" kunnen worden wanneer men inderdaad jaarlijks een fiks aantal kilometers tussen de wielen doorbrengt. Het is dus zaak dat iedere automobilist voor zichzelf aan het rekenen slaat waarbij uiteraard het nog steeds grote verschil in liter- prijs tussen diesel en benzine (1 Itr. dieselolie kost ong. de helft van een liter benzine) een zeer voorname factor is. Wat de auto en zijn presta ties, comfort enz. betreft moet van meetafaan gesteld worden, dat met de Rekord Diesel rus tig en zuinig rijden troef is. Rustig in die zin dat een flit sende acceleratie en een hoge topsnelheid er niet in zitten, dat is nu eenmaal een diesel motor eigen. De 2,1 liter vier- cilinder motor levert 60 din pk bij 4400 om./min. en draait tamelijk rustig bij lage snel heden, om bij een kruissnel heid van 125 km/uur een stuk minder geluid te produceren. De fabriek geeft als top 135 km-uur op, maar we ervoeren dat aanhouden van die snel heid leidt tot trillingen. Bij 125 km loopt de motor het fijnst en deze snelheid kan desgewenst uren worden aan gehouden. Het schakelen met de aan de stuürkolom beves tigde hendel geschiedt tame lijk direkt, de remmen func tioneren goed zonder dat van een uitschieter gesproken kan worden. De vering is aan de stugge kant en oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen. De koude start, na een aan- gloeiperiode van 2030 sec., is zonder meer uitstekend. Op de weg gedraagt de Rekord Die sel zich naar behoren, hij ligt mooi vast, is nauwelijks zij- windgevoelig en in bochten bestaat geen neiging tot uit breken, mits men geen al te dolle capriolen uithaalt. De besturing is verrassend licht Op de vierde Autoveilig- heidsconferentie in Japan heeft Fiat naast de al eerder getoonde veiligheidsauto op basis van de Fiat 500 twee nieuwe experimentele veilig heidswagens getoond. Een er van is gebaseerd op de Fiat 128 en valt in de 900 kg- klasse, de tweede is gemaakt op basis van de 124 en weegt 1125 kg. Tot nu toe zijn dertien ex perimentele veiligheidsauto's (EV) van het type 500 gemaakt, waarvan er tien aan crash- tests zijn onderworpen. De zwaarste beproeving betrof een botsing met een snelheid van 80 km-uur tegen een paal en de resultaten hebben geleid e <3 'Jp —A r.A k s \L 7 /V L L T L N L P >1Ê L ft 5 fi_ N_ 5 j5 P e r N 5 r~^ L REDACTIE DE STEM REIGERSTRAAT 16 BREDA WOONPLAATS Inzenden vooi dinsdagmiddag 1*.0C uur Zet op de enveloppe lu de linker- bovenhoek „Weekend- ouzzel"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 22