E) xpositie Beurs en Antiekbeurs (7e) Studentenrellen in Milaan Manifest Moskouse Joden aan Amerikaans Congres i! Iet leven van een toffe meid bij ons is ook niet alles Jiien zeggen tegen de honger naar leven hoe heet uw baby? van uw heus!) «*r kunst cultuur TUSSEN SCHADUWSPELEN EN RATIONELE MACHINES 11 I HOLLAND-festival (26e) |dt op 15 juni geopend in lerdam met gevarieerd istfeest (Rotterdam Fanas- op Schouwburgplein, gting op 2 juni met Mu- mpleinfeest en opening nieuwe Van Gogh-mu- waarbij Jules Croiset [solostuk „Een zekere Vin- I" zal spelen. T ijdschrift R oek eurocircuü) "p Verdwenen Namense taxichauffeur blijkt vermoord Beroepschauffeur Pastoor bijna gelyncht [rijdag ]3 april 1973 15 t'i; I.- Zonnige Italiaanse ruit. Lago-blue, Etna-rood, Capri-geel. 29.75 Wat er mooi mee kombineert is deze tanktop van puur acryl die in vele moderne kleuren te krijgen is. 19.90 ■i VIJFTIG jaar Natuurschü- SLLen, eerste overzicht voor BÏÏilnrl en Duitsland, van lï april tot en met 13 mei in lone De Jutter te Coljjns- lat ARMAND, de Nederlandse itestzanger (Ben ik te min jou?) treedt op in Tea- L-Kafé Natiepeerd, Lange Kjrdstraat 33, Antwerpen, jteidag 14 april, 20.30 u. ANTON Michielse en Mar- Si Korlf exposeren schilderij - en tekeningen in het raad- Tis van Alblasserdam van 13 fril tot 13 mei. Mariette van lenade knipt het lint jr. ZANGFEEST, het 36e Nati- Lje Vlaamse met Vlaamse ■uwen etc. wordt gehouden r 27 mei in het sportpaleis Antwerpen. Miel Cools en Elegasten doen zelis mee. CINESTUD 73 wordt dit ,,r gehouden van 15 tot 24 fvember in het Amsterdamse Iterion. Grootste en belang- jliste manifestatie op gebied studentenfilms. I KLEÜREN-foto's uit de he- wereld zullen van 14 april en met 6 mei te zien zijn het Congresgebouw van i Haag. Keuze uit 750 In- dingen door 200 deelne- rs uit 50 landen. Zat een dstrijd achter van de stich- World in colour exhi- Al'THENTIEKE Matthaus sion van Bach met o.a- ge- gescheiden opstelling van de koren-orkesten en coun- tenors. Het Residentie-or- 'it o.l.v. de Weense barok- lialist Nikolaus Harniacourt jt daarvoor op 14 april om u. in het Kurhaus van eveningen. FILMHUIZEN komen van grond. Daarin worden films toond, die niet in aanmer- g komen voor publieke (stellingen in bioscopen, 't Hoogt in Utrecht krijgt jerdam in september ook filmhuis. De gemeente ft er in 1973 f 49.000,- sidie op toe Dit jaar ko er ook filmhuizen te ihoven, Amsterdam en i Haag. Plannen voor Gro- gen, Delft, Leiden, Nijme- Amersfoort, Maastricht en da zijn vergevorderd. In wordt een filmhuis ieeld over Middelburg, s en Vlissimgen. IVESTDIJK krijgt op 28 lil zijn bronzen monument ■ton Wachter) in HarJim- Theun de Vries opent, na (lulling, aldaar een Vest- jtentoonstelling- In het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Breda is tot 17 juni een wonderlijke we reld te beleven. De tentoon stelling SCHADUWSPELEN een collectie uit het mu seum van Offembaoh brengt je op een beeldende wijze in contact met een soort droom wereld: het „poppenspel" via schaduwbeelden, zoals dat eeuwen beoefend werd en wordt in het deel van de we reld, dat vanuit China, via Zuid-Azië tot in Noord-Afrika loopt. Op grote schermen wordt de suggestie versterkt van de werking van deze tal rijke figuren, die te maken hiadldien met cultus en maat schappij. De in ons land uiter aard bekende wajiang-poip is er één voorbeeld van. De figuren, van enkele centimeters tot twee meter groot, zijn dik wijls zeer kunstzinnig gesne den (perkament, buffelhuid e.d.) en erg mooi ingekleurd. Je mist alleen de beweging in deze wereld vol van epos en reële lyriek. Maar dat gemis wordt ten dele opgeheven door een instructieve film (Duitse tekst) en een verklarende dia serie (Nederlandse tekst); de film wordt iedere middag om 3 uur gedraaid. Een expositie, die u zeker moet gaan zien; ook kinderen zullen er onge twijfeld veel plezier (en inspi ratie? aan beleven. Toch in hot centrum van Breda kunt u in de Cathari- nastraat bij kunsthandel Van 0 Figuur uit Chinees scha duwspel. Aalst dan een tentoonstelling met olieverfdoeken van de Eindhoveniaar EUGèNE PE TERS (26) gaan bekijken. Een schilder, die niet aan de weg timmert, maar aandacht ver dient door het geweldige raffi nement waarmee hij weet te schilderen. Zijn doeken zijn de weerslag van een bizarre wereld, die je doet denken aan namen als Jeroen Bosch, Dali en het fotografisch ma gisch -realisme van Willink of Koch. Vreemde beesten, kar kassen en figuren wonderlijk bijeengebracht in de daarbij passende blauwe en groene tinten. Minutieuze verfijning van een knappe verbeelding. Een honderd meter verder in galerie Pepijn exposeert tot 26 april de Brabander HEINZ REYNDERS. Zijn grafische bladen,, tekeningen, polyester en mai'meiien kleine objecten getuigen van een technische perfectie en doorgaans van een krachtige opbouw. De moeite van een bezoek waard. Gewezen kan ook nog wol den op de expositie DE KON- SEKWENTIES VAN DE MA CHINE, die tot 29 april te zien is in Boymans-Van Beuningen te Rotterdam. Werk van 13 Joegoslavische kunstenaars, die ieder op eigen manier de consequenties van de machine hebben verwerkt. De machine, die alle irrationele waarden heeft onderdrukt en de de mystificatie bewerkstelligde van de veronderstelde verhe ven waarden van de kunst. Een onderzoek zonder vooroor delen. Met de verwerping van de irrationele scheppingsme thode aanvaardt de „onderzoe ker" de werkwijze van de ma chine als model voor zijn ge dachten. H.E. 0 V.l.n.r. Tinkast, 18e eeuw; zilveren monstrans, 1750; een paar dekselbokalen Nederland 1750 „Het Welvaren van de goede Ny- gotsij"; Liturgisch kastje, Portugees, 17e eeuw. Enkele nummers van de Antiekbeurs. „Breda" en „Delft" zijn mo menteel dé twee antiekbeur zen van ons land. De beurs van Roosendaal (bij Arnhem) gaat dit jaar niet door, die van Heeze en Iloensbroek hebben het al eerder begeven. Op de 7e Nederlandse Antiekbeurs in Breda (Turfschip van 13 tot en met 23 april) zijn als ge volg daarvan meer antiekhan delaren te vinden dan ooit het geval was. Delft is een beurs apart de hele dure jongens met een eigen hond van handelaren, terwijl Breda het Nederlandse Antiquairs Genoot schap als bonafide wimpel in top heeft; wat minder duur misschien maar daarom niet minder in kwaliteit. Het vak antiquair begint langzamer hand ook wat antiek te wor den, vertelt de voorzitter van de Bredase beurs L. van Well „We zitten het te rekken met import", zegt hij. „Het meeste goed wordt wel aange voerd vanuit Engeland en Spanje. Sommige handelaren zitten over de hele wereld. Behalve ikonen is datgene wat achter het ijzeren gordijn van daan komt is niet veel meer dan handelsgoed. Het echte Hollandse goed wordt steeds schaarser. Een Engelse timen kan is momenteel goedkoper dan een Hollandse". Wat is prijsbapalend bij an tiek? Van Well: „Vraag en aanbod. De vraag overtreft het aanbod. De schaarste en de uniciteit van een stuk spelen daarom mee. De geldontwaar ding doet de rest. Ja, er wordt minder verkocht, omdat het bijna niet meer te betalen is. Toch zijn er in Breda onder de f 100,- nog steeds stukken te krijgen. Nee, hoger dan een ton liggen de prijzen hier niet. Daarvoor is Delft; voor een ze ker soort mensen". Het publiek? „Vorig jaar kwamen 12.000 bezoekers. Dit jaar vei-wachten we er meer- Daar zijn veel kijkers bij. Verder liefhebbers verza melaars, beleggers. Ja, je kunt wel zeggen, dat het de welge stelde klasse is, die koopt; met een geringe verschuiving naar beneden. En dan zijn er na tuurlijk de uitzonderingen: mensen die met een maandsa- larisje toch een stuk kopen. De Duitse handelaren komen de laatste jaren steeds meer hier en het publiek uit België en Frankrijk neemt overhand toe". „De smaak van het publiek is zeker medebepalend in de prijs. Momenteel is het roman tische erg in trek: romantische schilderijen, Haagse school. Zeker, daar zitten vervalsin gen bij. De kritiek, die Ben Hüsstege onlangs in deze krant over antiekvervalsingen uitte, kan ik grotendeels onder schrijven. Miaar vervalsingen bestaan er ai zolang er antiek is. Ik ben", aldus Van Well, „geen wettenmaker, maar dat er iets aan gedaan moet wor den, staat vast. In ons land zijn nu ongeveer 10 georgani seerde antiquairs, die bonafide zijn. Alle stukken op de beurs zijn door deskundigen onder zocht en de kopers kunnen een certificaat van echtheid krijgen. Het is te gek zoveel misleidende reclame er ge maakt wordt. Bekijk de ad vertenties in de kranten maar, waarbij het woord antiek mis bruikt wordit; antiek in plaats van tweedehands". Het begrip antiek: Van Well: „Wettelijk is dat 100 jaar oud. Voor de antiquairs geldt de laatste erkende stijl en dat is nu biedermeier 1830. Er is een tendens om nu ook de Jugendstil erbij te betrek- ken- Voor zilver liggen de grenzen al bij 50-60 jaar". En de 34 standhouders op de Bre dase antiekbeurs houden zich aan deze normen. H. E. STREVEN-7: „Het sterke punt van dit Franse voorstel is de nadruk die hat legt op de sociale verantwoordelijkheid van de vrouw die om abortus verzoekt en op de verantwoor delijkheid en medezeggen schap van gemeenschap en maatschappij", dat tekent Frans van Blade] o.a. aan bij de vertaling van het in Frank rijk opzienbarende dossier over abortus in het jezuïten- tijdschrift Etudes; samenge steld door -een interdisciplinai re groep deskundigen. Verder artikelen over de Bantoesitans, opheffing Katholiek Neder lands Persbureau, Verenigde Staten en Vietnam en een stu die over de structuur van de Kal'ka-lectuur (Streven post bus 233, Den Bosch). JEUGD EN SAMENLE- V1NG-7: De vrijheid die de meeste culturele centra bieden is te goed geregeld en daar door te onaantrekkelijk; hun opvatting over cultuur staat te veraf van de stuwende cre ativiteit die ons voor ogen sta-at. Wat wij nodig hebben zijn huizen van vrijheid. Al dus Hermann Frese in Peda gogische actie, permanente educatie. Walter Leirman schrijft over Permanente vor ming, utopie en werkelijkheid in de Belgische context (en toepasbaar voor Nederland, al dus de redactie) Over zin en onzin van man-vrouw ver schillen zegt Johannia Fortuin zinnige dingen. En een in structief verhaal over informa tie- en adviescentra voor jon geren in Duitsland, Nederland en België (J en S, Maliesingel 13, Utrecht). DELTA-WINTER 1972— 1973: In deze Review of arts life and thought in the Ne therlands deze keer o.a. Paul Snoek: The Main in-side the Giant (het verschijnsel reuzen in Vla-anderen); Wim Zaal: H-ildebrand's Camera Obscura: Diffidence Triumphant (kriti sche plaatsbepaling van dit werk, dat het uithoudt tegeno ver D-ickens); Ha-ns Redeleer: Piet Clement: The Artist's Printer (over die werkplaats van Clement in Am-sterdam); Diok Hiilleniius: Man and Ani mal: a bi-ölogy of ethics (ver gelijkende studie cxm dieper door te dirin-gen in het. mense lijk gedrag), Henk van Galen Last The Diteray Scene in Th-e Netehierlamds (uit het li teraire supplement van de Ti mes en gewijd aian de de Ne derlandse en Belgische letter kunde in de eerste eeuwhelft) en verder literaire bijdragen van o.a. H.C. ten Berge, Frans de Bruyn en Carmiggelt (Del ta, J.J. Viottastraat 41, Am sterdam i iet dit is géén stuntaanbieding. el op. Toegegeven: 't is een erg voor zo'n uitstekend zittend maar bent u wel 'ns in onze .kei geweest? Daar vindt u niet &n goede meubelen voor een e prijs. Bij intermeubel is dat de e zaak van de wereld! 13-zitsbank 2 fauteuils, zó goed en voelbaar komfortabel dat je al jet komt. Maar u bent hier in een itermeubelprijs1395»- kt! P iedereen na afloop van Ifilm TOCH EEN TOFFE MD (Une belle fille comme van Camiile Bliss (ge lid door Bemadette La- 1' hetzelfde zal zeggen ais [Nederlandse titel ons wil F geloven is een open fS- Het klinkt zo ongeveer F en toch was het een goede p! het beroerdste wat ze Ije kunnen zeggen. Wait je Ikunt zeggen is, dat het I wel 'n toffe film is Het is Lpok een film van FRAN- |S TRUFFAUT. Daar kijk je Tgaans met enige spanning F uit. Bij het begin van de Fdenk je, dat frufaut weer beetje aanleunt tegen zijn P-maker Les 400 coups; i pgeven krijgt toch een f! andere draai. luier het mom van weten- IPpelijke bla-bla wordt er I let doek vaak heel wat pam aan de man gebracht. T®®r er m het begin van f 1111 ook sprake is Rfte6n/iv)r-S0c*o!o^sch proef- i1 'Misdadige Vrouwen) Inr? km ^anc* van weten- E °nd er zoeker mee ■vrouwengevangenis in mag |ue achtergronden van dit rzoek te vernemen, ga je I2®1*" zitten. Er komt f aci een interessant ge- aan de orde of een of |r smeuïg verhaaltje wordt f mgepakt. Zowel het een ander is het geval, maar Truffaut speelt ermee, schept bewust sterke contras ten en trekt zo de zaak in de ironisch-sarcastische hoek. On derhuids kritisch op een aan tal maatschappelijke situa ties. Het verhaal bestaat uit een gesprek in de gevangenis tus sen een jonge pretentieuze so cioloog (André Dussolier) en madame Blies. De vrouw ver telt hem haar levensverhaal, hetgeen de nodige flash-backs oplevert buiten -Ie gevangenis muren. De socioloog raakt steeds meer in de ban van deze jonge vrouw en op het eind van de film zijn de rollen omgedraaidzit hij op een even onschuldige wijze in de bajes als zij er o-nschuldig in zat. Hij zorgde voor haar be vrijding en het werd hem noodlottig. Het sfeer accent wordt verscherpt door de te genstelling Camiile en de duf fe secretaresse van de socio loog. Het ontspoorde leven van Camiile blijkt terug të voeren naar jeugdfrustaties en bele vingen: naar „vadermoord" en opvoedingsgesticht. Ze vlucht en dan begint haar avontuur lijk leven- De mannen vallen op haar en vier ervan gaan een beslissende rol in haar leven spelen. Vier typeringen. Een nul van een vent, met wie Camille uit wanhoop trouwt; hij (Phi lippe Leotard) is seksueel ge obsedeerd door Camiile, het geen overigens niet zó vreemd is; eetn advocaat (Cl-aiude B-ras- seur), die een dubbelhartige spel met haar speelt; een flod derige popzanger (Guy Mar- chand), die haai' carrière als zangeres ten dele bepaalt en de wel zeer karakteristieke rat- tenverdelger (Charles Den- ner), de kwasi-roomse mooi prater, bij wie het vlees ster ker is dan de geest. In deze laatste kristalliseert zich voor een groot deel de film. Via zijn ratten- en insectendoden- de theori-eën en praktijken neemt Camiile, die uiteinde lijk toch alleen maar goed voö-r iedereen wil zijin, wraak op het leven en neemt het leven wra-ak im hem. Ook de timide en aanvankelijk wat gewild arrogante wetenschap pelijk -doenerige socioloog wordt geboeid door het spon taan menselijke in zijn pu pil. De ontwikkeling da-arvan wordt goed getekend al lijkt het slot van deze groei wat geforceerd; betoog om waar heid en recht overheerst dan de ironie en zakt de film ook wat weg. Truffaut heeft in deze film met name willen doorborduren op de makabere humor, die wat doet denken aan Tirez sus le pianiste en La mariée etait en no-ir. Tegenover de intellec- 0 Camiile Bliss (Bemadette Lajont) ziet het niet meer zitten met haar echtgenoot tegen wil en dank (Philippe Leotard). Hij heeft juist het t.v.-toestel aan flarden geschoten. tuele benadering van het le ven door de socioloog stelt hij de spontane eerlijke reacties va-n Camiile, die zoveel men selijker zijn. Maar wat hier als menselijke reactie over komt, schijnt per se te moeten botsen met de normen, die een maatschappij stelt, met de schijncodes, die daardoor in ieder mensenleven werden op gebouwd en dubbelhartige houdingen veroorzaken. Camii le wordt de gevierde, wanneer ze vrijgelaten het spelletje van de maatschappij mee speelt en de waarheid geweld aandoet. Maar dan is ze ook geen toffe meid meer. HENK EGBERS Stisel" o 's "een ver" rDe »o'kW0,rden' een Sen" lies ^^ndelde spontane 7nn/ rr,elend uit een uikt n°r aam- worden foctueie>lm^)ru'kt door de i-B KekatÜr 0r aarde met ■rÏÏiW! en gefrus- t rollen a'68, In de Ütera- Van\df Snuffelende tra- zijn Lieve t 1S onlanës fste gegaan ^ens tot het 611 Z1Jn ërenS" 4 MISCHA DE HkSDE Tn IISCI|A DE EEUW,ij „r boekie ON- ■^B'i-U0)EhRan(te^ zij weliswaar alle elementen van de smartlap, maar zij doet dit op een wijze, die geloof waardig blijft. De geschiedenis van een 40-jarige gefrustreer de vrouw is van een authen tieke dikke en wrange ellen de; op een boeiende wijze ge observeerd en genoteerd. Een ve-rhaal over de een zaamheid. Een verhaal, dat in al zijn banaliteit „uit het le ven gegrepen" is. Een geschie denis, die bepaald wordt door een opvoeding zoals die nog steeds trieste sporen nalaat en een maatschappij die dit soort toestanden in stand houdt. Zo moraliserend als ik het hier neerschrijf is Mischa de Vreede niet. Zij is hoogstens onrechtstreeks commentarië rend in de beschrijvingen van het leefpatroon van een onge- lukkige vrouw, die haar onge luk niet in zijn volle draag wijdte beseft. Dat echter een dubbele dosis slaaptabletten het „Amen" achter haar leven wordt, nadat ze purend uit haar jeugdherinneringen de volgende verzen bedenkt „Maak dat wij door deze tij delijke verzadiging onze eeu wige honger niet vergeten, maar ons wenden tot U om vervuld te worden van de vreugde Uws heils", dat spreekt boekdelen. Het verhaal gaat over een vrouw, die zich een telefoon laat aansluiten, zonder dat ie mand haar zal opbellen; die „de pil" gebruikt zonder dat de mannen naar haar talen; die haar lichaam koestert zon der dat het menselijk functio neert; die leeft dn een droom- en fantasiewereld vol burger lijke verlangens. Een vrouw, die zich niemand en niets voelt; leeft van schuld en boe te; precies weet „hoe het hoort", opgescheept zit met de gedachten aan een frustreren de vader etc. Haar kleine avontuurtjes in de hoofdstad verzadigen haar niet en pro jecteren uiteindelijk haar on vervulbare verlangens over de grenzen van dit ondermaanse bestaan heen. Mischa de Vreede heeft deze gegevens kundig gehanteerd, zodat het boekje meer smart dan lap is. H.E. Bij de keuze van de te ver filmen stof moet men al reke ning houden met de veelsoor tigheid var de mensen die de film gaan zien. Juist omdat de speelfilmproduktie overwe gend een commerciële zaak is, kan een producent het zich niet veroorloven dwars tegen de publieke opinie in te gaan. Het hoeft dan ook geen verba zing te wekken, dat dezelfde personen die de filmindustrie haar commercialiteit verweten, haar aansluitend kunnen ver wijten dat zij niet bijdraagt aan wat men beschouwt als maatschappijvernieuwing. Men zou de filmindustrie en haar niet alleen enigszins onvriendelijk kunnen typeren ais een handel in aangeklede archetypen en toegepaste dra maturgie. Drs. Peter Cuypers in „In formatiecahier 10 (uitg. We tenschappelijke uitgeverij). MILAAN (DPA) Bij on geregeldheden tussen politie nn studenten zijn in Milaam meer dan tien mensen ge wond. Twee demonstranten werden gearresteerd. De studenten houden sinds woensdagmorgen de universi teit van Milaan bezet uit pro test tegen het rekken van het proces tegen de leider van de linkse studentenbeweging, Ma rio Capanna. Deze moet te recht staan omdat hij de ree tor - magnificus van de uni versiteit gedwongen zou heb ban de aula voor het houden van een politieke vergadering af te staan. Gisteren waren allo onderwijsinstellingen in Milaan gesloten als gevolg van een staking van studenten en leerlingen. Het gemeentebestuur van Milaan heeft alle politieke de monstraties tot en met woens dag na Pasen verboden. (ADVERTENTIE) VAiXENJWAAJtD 1 BRUSSEL (ANP) De 60- •jarige Namense taxichauffeur Leon Legros, die, zoals gemeld, dinsdagochtend op een raad selachtige manier verdween, is vermoord. Een van de twee jongeman nen die in verband met deze verdwijning waren gearres teerd, heeft bekend de man ge dood te hebben. Het lijk van de vermoorde taxichauffeur is gisteren in dc Maas gevonden. Het lag in de bagageruimte van de taxi, die door de moordenaar, zoals deze heeft bekend, in het water was geduwd. De moordenaar is 20 jaar oud. Hij woonit in Bouge. Zijn 23-jarige kameraad ontkent nog steeds medeplichtig te zijn aan de moord. papier iW pen Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatle zullen deze vermeld worden. Slechts bi| hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Wie moet er op voor dag en dauw? Wie rijdt door weer en wind? Wie sjouwt er dagen, nach ten lang en zwoegt voor vrouw en kind? Wie ploetert voor zijn stukje brood? Wie stelt men vaak te leur? Wie gaat er geestelijk on derdoor?? Juist, de beroepschauffeur. Wie is hij andieren niet in tel? Wie is een maniak? Wie wordt er siteeds weer uitgebuit? Voor wie haalt mien steeds de neus weer op en mijdt men de deur? Omdat daar minder volkie woont. Of een beroepschauf feur. W.ie wordt er gediscrimi neerd in deze maatschappij? En op wie wordt steeds jacht gemaakt? Wie lijkt wel vogelvrij? Wie wordt geminacht voor zijn werk, gepees en zijn ge- sieur? Wie mag zijn mond niet opendoen? Juist, de beroeps chauffeur. Wie rijdt in auto's van een ton en vaak nog meer, ver voert lading vlug en goed, door het hedendaags ver keer? Wie gaat er zondagssavonds weg, ter wille van zijn baas? 't Is de chauffeur, hij is een mens, geen robot en geen dwaas. Hij vraagt niet veel, is gauw tevree. Zijn vrouw zit thuis en wacht. Komt hij op eigen kracht weer thuis, ofwordt hij thuis gebracht? Want zij, zij kent de risico's. Toch wacht zij rustig af. Haar man met één been in de nor, met het ondere in het ST.-JANSTEEN E. STROBBE Contactman vervoersbond NKV MOSKOU (DPA) Een groep van 105 Moskouse jo den heeft een brief gestuurd aan het Amerikaanse con gres, waarin ze zeggen dat de toestand met betrekking tot de emigratie van joden uit de Sovjet-Unie onveran derd is gebleven, hoewel de autoriteiten de laatste tijd de zogeheten „diplomabelas, ting" voor emigranten niet meer geïnd hebben. Het emigratie-beleid blijft (ADVERTENTIE) Spaar met Ardita voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardita - kuikenzacht Ardita Extra - nóg dikker. De betere luier bij uw kruidenier. U koopt Ardita o.a. bij: de André van Hilst zaken in Breda, Geertruidenberg, Oosterhout, Dongen, Sluis en Sas van Gent; de zaken van Kroon en Sperwer, en Profimarkt in Breda. unicurn bv, Amsterdam postbus 1384 selectief, mot name aan intel lectuelen waartoe de onder tekenaars van de brief zich rekenen wordt vaak een vergunning geweigerd. De praktijk van het ogenblik moet niet worden gezien als een wijziging van de emigra tie-politiek, aldus briefschrij vers. Volgens hen zijn de huiszoekingen, arrestaties en veroordelingen in Moskou en andere steden de laatste tijd toegenomen. Tegenwoordig krijgen per maand gemiddeld 2500 a 3000 Joden een uitreiis- vergunning. Volgens officiële Russische opgaven wordit 95 procent van de verzoeken in gewilligd. Maar volgens de briefschrijvers zijn de geval len van wiegering, die bekend worden, „slechts de top van de ijsberg". Eerder hebben al 309 Joden een soortgelijk manifest aan het Amerikaanse congres gestuurd. In de Amerikaanse senaat is namelijk een stro ming onder aanvoering van se nator Henry Jackson, die het verlenen van handelsoonces- sies aan de Sovjet-Unie afhan kelijk wil stellen van intrek king van de „diploma-belas ting". AMBATO (Reuter) Als de politie van Am- bato in Equador door schoten in de lucht niet ingegrepen had, zou de pastoor van dit Ecuado- riaanse dorp, pater Jesus Tamayo, door zijn gelo vigen zijn gelyncht. De pastoor was een actie begonnen om het ge- hruik van sterke drank op religieuze feesten te gen te gaan. Dit zinde de brouwers en verko pers van de ter plaatse gebrouwen alcoholhou dende drank „Chicha" niet en zij stookten de bevolking tegen haar herder op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15