E) xpositie
Beurs en Antiekbeurs (7e)
Studentenrellen
in Milaan
Manifest Moskouse Joden
aan Amerikaans Congres
i!
Iet leven van een toffe meid bij ons is ook niet alles
Jiien zeggen tegen de honger naar leven
hoe
heet uw baby?
van uw heus!)
«*r
kunst
cultuur
TUSSEN SCHADUWSPELEN EN RATIONELE MACHINES
11
I HOLLAND-festival (26e)
|dt op 15 juni geopend in
lerdam met gevarieerd
istfeest (Rotterdam Fanas-
op Schouwburgplein,
gting op 2 juni met Mu-
mpleinfeest en opening
nieuwe Van Gogh-mu-
waarbij Jules Croiset
[solostuk „Een zekere Vin-
I" zal spelen.
T ijdschrift
R
oek
eurocircuü) "p
Verdwenen
Namense
taxichauffeur
blijkt vermoord
Beroepschauffeur
Pastoor
bijna
gelyncht
[rijdag
]3 april 1973
15
t'i; I.-
Zonnige Italiaanse ruit.
Lago-blue, Etna-rood,
Capri-geel. 29.75
Wat er mooi mee kombineert
is deze tanktop van puur
acryl die in vele moderne
kleuren te krijgen is. 19.90
■i VIJFTIG jaar Natuurschü-
SLLen, eerste overzicht voor
BÏÏilnrl en Duitsland, van
lï april tot en met 13 mei in
lone De Jutter te Coljjns-
lat
ARMAND, de Nederlandse
itestzanger (Ben ik te min
jou?) treedt op in Tea-
L-Kafé Natiepeerd, Lange
Kjrdstraat 33, Antwerpen,
jteidag 14 april, 20.30 u.
ANTON Michielse en Mar-
Si Korlf exposeren schilderij -
en tekeningen in het raad-
Tis van Alblasserdam van 13
fril tot 13 mei. Mariette van
lenade knipt het lint
jr.
ZANGFEEST, het 36e Nati-
Lje Vlaamse met Vlaamse
■uwen etc. wordt gehouden
r 27 mei in het sportpaleis
Antwerpen. Miel Cools en
Elegasten doen zelis mee.
CINESTUD 73 wordt dit
,,r gehouden van 15 tot 24
fvember in het Amsterdamse
Iterion. Grootste en belang-
jliste manifestatie op gebied
studentenfilms.
I KLEÜREN-foto's uit de he-
wereld zullen van 14 april
en met 6 mei te zien zijn
het Congresgebouw van
i Haag. Keuze uit 750 In-
dingen door 200 deelne-
rs uit 50 landen. Zat een
dstrijd achter van de stich-
World in colour exhi-
Al'THENTIEKE Matthaus
sion van Bach met o.a- ge-
gescheiden opstelling van
de koren-orkesten en coun-
tenors. Het Residentie-or-
'it o.l.v. de Weense barok-
lialist Nikolaus Harniacourt
jt daarvoor op 14 april om
u. in het Kurhaus van
eveningen.
FILMHUIZEN komen van
grond. Daarin worden films
toond, die niet in aanmer-
g komen voor publieke
(stellingen in bioscopen,
't Hoogt in Utrecht krijgt
jerdam in september ook
filmhuis. De gemeente
ft er in 1973 f 49.000,-
sidie op toe Dit jaar ko
er ook filmhuizen te
ihoven, Amsterdam en
i Haag. Plannen voor Gro-
gen, Delft, Leiden, Nijme-
Amersfoort, Maastricht en
da zijn vergevorderd. In
wordt een filmhuis
ieeld over Middelburg,
s en Vlissimgen.
IVESTDIJK krijgt op 28
lil zijn bronzen monument
■ton Wachter) in HarJim-
Theun de Vries opent, na
(lulling, aldaar een Vest-
jtentoonstelling-
In het Rijksmuseum voor
Volkenkunde te Breda is tot
17 juni een wonderlijke we
reld te beleven. De tentoon
stelling SCHADUWSPELEN
een collectie uit het mu
seum van Offembaoh brengt
je op een beeldende wijze in
contact met een soort droom
wereld: het „poppenspel" via
schaduwbeelden, zoals dat
eeuwen beoefend werd en
wordt in het deel van de we
reld, dat vanuit China, via
Zuid-Azië tot in Noord-Afrika
loopt. Op grote schermen
wordt de suggestie versterkt
van de werking van deze tal
rijke figuren, die te maken
hiadldien met cultus en maat
schappij. De in ons land uiter
aard bekende wajiang-poip is er
één voorbeeld van. De figuren,
van enkele centimeters tot
twee meter groot, zijn dik
wijls zeer kunstzinnig gesne
den (perkament, buffelhuid
e.d.) en erg mooi ingekleurd.
Je mist alleen de beweging in
deze wereld vol van epos en
reële lyriek. Maar dat gemis
wordt ten dele opgeheven door
een instructieve film (Duitse
tekst) en een verklarende dia
serie (Nederlandse tekst); de
film wordt iedere middag om
3 uur gedraaid. Een expositie,
die u zeker moet gaan zien;
ook kinderen zullen er onge
twijfeld veel plezier (en inspi
ratie? aan beleven.
Toch in hot centrum van
Breda kunt u in de Cathari-
nastraat bij kunsthandel Van
0 Figuur uit Chinees scha
duwspel.
Aalst dan een tentoonstelling
met olieverfdoeken van de
Eindhoveniaar EUGèNE PE
TERS (26) gaan bekijken. Een
schilder, die niet aan de weg
timmert, maar aandacht ver
dient door het geweldige raffi
nement waarmee hij weet te
schilderen. Zijn doeken zijn
de weerslag van een bizarre
wereld, die je doet denken
aan namen als Jeroen Bosch,
Dali en het fotografisch ma
gisch -realisme van Willink of
Koch. Vreemde beesten, kar
kassen en figuren wonderlijk
bijeengebracht in de daarbij
passende blauwe en groene
tinten. Minutieuze verfijning
van een knappe verbeelding.
Een honderd meter verder
in galerie Pepijn exposeert tot
26 april de Brabander HEINZ
REYNDERS. Zijn grafische
bladen,, tekeningen, polyester
en mai'meiien kleine objecten
getuigen van een technische
perfectie en doorgaans van
een krachtige opbouw. De
moeite van een bezoek
waard.
Gewezen kan ook nog wol
den op de expositie DE KON-
SEKWENTIES VAN DE MA
CHINE, die tot 29 april te zien
is in Boymans-Van Beuningen
te Rotterdam. Werk van 13
Joegoslavische kunstenaars,
die ieder op eigen manier de
consequenties van de machine
hebben verwerkt. De machine,
die alle irrationele waarden
heeft onderdrukt en de de
mystificatie bewerkstelligde
van de veronderstelde verhe
ven waarden van de kunst.
Een onderzoek zonder vooroor
delen. Met de verwerping van
de irrationele scheppingsme
thode aanvaardt de „onderzoe
ker" de werkwijze van de ma
chine als model voor zijn ge
dachten.
H.E.
0 V.l.n.r. Tinkast, 18e eeuw; zilveren monstrans, 1750; een paar dekselbokalen Nederland 1750 „Het Welvaren van de goede Ny-
gotsij"; Liturgisch kastje, Portugees, 17e eeuw. Enkele nummers van de Antiekbeurs.
„Breda" en „Delft" zijn mo
menteel dé twee antiekbeur
zen van ons land. De beurs
van Roosendaal (bij Arnhem)
gaat dit jaar niet door, die van
Heeze en Iloensbroek hebben
het al eerder begeven. Op de
7e Nederlandse Antiekbeurs in
Breda (Turfschip van 13 tot
en met 23 april) zijn als ge
volg daarvan meer antiekhan
delaren te vinden dan ooit het
geval was. Delft is een beurs
apart de hele dure jongens
met een eigen hond van
handelaren, terwijl Breda het
Nederlandse Antiquairs Genoot
schap als bonafide wimpel in
top heeft; wat minder duur
misschien maar daarom niet
minder in kwaliteit. Het vak
antiquair begint langzamer
hand ook wat antiek te wor
den, vertelt de voorzitter van
de Bredase beurs L. van
Well
„We zitten het te rekken
met import", zegt hij. „Het
meeste goed wordt wel aange
voerd vanuit Engeland en
Spanje. Sommige handelaren
zitten over de hele wereld.
Behalve ikonen is datgene wat
achter het ijzeren gordijn van
daan komt is niet veel meer
dan handelsgoed. Het echte
Hollandse goed wordt steeds
schaarser. Een Engelse timen
kan is momenteel goedkoper
dan een Hollandse".
Wat is prijsbapalend bij an
tiek? Van Well: „Vraag en
aanbod. De vraag overtreft het
aanbod. De schaarste en de
uniciteit van een stuk spelen
daarom mee. De geldontwaar
ding doet de rest. Ja, er wordt
minder verkocht, omdat het
bijna niet meer te betalen is.
Toch zijn er in Breda onder
de f 100,- nog steeds stukken
te krijgen. Nee, hoger dan een
ton liggen de prijzen hier niet.
Daarvoor is Delft; voor een ze
ker soort mensen".
Het publiek? „Vorig jaar
kwamen 12.000 bezoekers. Dit
jaar vei-wachten we er meer-
Daar zijn veel kijkers bij.
Verder liefhebbers verza
melaars, beleggers. Ja, je kunt
wel zeggen, dat het de welge
stelde klasse is, die koopt; met
een geringe verschuiving naar
beneden. En dan zijn er na
tuurlijk de uitzonderingen:
mensen die met een maandsa-
larisje toch een stuk kopen.
De Duitse handelaren komen
de laatste jaren steeds meer
hier en het publiek uit België
en Frankrijk neemt overhand
toe".
„De smaak van het publiek
is zeker medebepalend in de
prijs. Momenteel is het roman
tische erg in trek: romantische
schilderijen, Haagse school.
Zeker, daar zitten vervalsin
gen bij. De kritiek, die Ben
Hüsstege onlangs in deze
krant over antiekvervalsingen
uitte, kan ik grotendeels onder
schrijven. Miaar vervalsingen
bestaan er ai zolang er antiek
is. Ik ben", aldus Van Well,
„geen wettenmaker, maar dat
er iets aan gedaan moet wor
den, staat vast. In ons land
zijn nu ongeveer 10 georgani
seerde antiquairs, die bonafide
zijn. Alle stukken op de beurs
zijn door deskundigen onder
zocht en de kopers kunnen
een certificaat van echtheid
krijgen. Het is te gek zoveel
misleidende reclame er ge
maakt wordt. Bekijk de ad
vertenties in de kranten maar,
waarbij het woord antiek mis
bruikt wordit; antiek in plaats
van tweedehands".
Het begrip antiek: Van
Well: „Wettelijk is dat 100
jaar oud. Voor de antiquairs
geldt de laatste erkende stijl
en dat is nu biedermeier 1830.
Er is een tendens om nu ook
de Jugendstil erbij te betrek-
ken- Voor zilver liggen de
grenzen al bij 50-60 jaar". En
de 34 standhouders op de Bre
dase antiekbeurs houden zich
aan deze normen.
H. E.
STREVEN-7: „Het sterke
punt van dit Franse voorstel is
de nadruk die hat legt op de
sociale verantwoordelijkheid
van de vrouw die om abortus
verzoekt en op de verantwoor
delijkheid en medezeggen
schap van gemeenschap en
maatschappij", dat tekent
Frans van Blade] o.a. aan bij
de vertaling van het in Frank
rijk opzienbarende dossier
over abortus in het jezuïten-
tijdschrift Etudes; samenge
steld door -een interdisciplinai
re groep deskundigen. Verder
artikelen over de Bantoesitans,
opheffing Katholiek Neder
lands Persbureau, Verenigde
Staten en Vietnam en een stu
die over de structuur van de
Kal'ka-lectuur (Streven post
bus 233, Den Bosch).
JEUGD EN SAMENLE-
V1NG-7: De vrijheid die de
meeste culturele centra bieden
is te goed geregeld en daar
door te onaantrekkelijk; hun
opvatting over cultuur staat
te veraf van de stuwende cre
ativiteit die ons voor ogen
sta-at. Wat wij nodig hebben
zijn huizen van vrijheid. Al
dus Hermann Frese in Peda
gogische actie, permanente
educatie. Walter Leirman
schrijft over Permanente vor
ming, utopie en werkelijkheid
in de Belgische context (en
toepasbaar voor Nederland, al
dus de redactie) Over zin en
onzin van man-vrouw ver
schillen zegt Johannia Fortuin
zinnige dingen. En een in
structief verhaal over informa
tie- en adviescentra voor jon
geren in Duitsland, Nederland
en België (J en S, Maliesingel
13, Utrecht).
DELTA-WINTER 1972—
1973: In deze Review of arts
life and thought in the Ne
therlands deze keer o.a. Paul
Snoek: The Main in-side the
Giant (het verschijnsel reuzen
in Vla-anderen); Wim Zaal:
H-ildebrand's Camera Obscura:
Diffidence Triumphant (kriti
sche plaatsbepaling van dit
werk, dat het uithoudt tegeno
ver D-ickens); Ha-ns Redeleer:
Piet Clement: The Artist's
Printer (over die werkplaats
van Clement in Am-sterdam);
Diok Hiilleniius: Man and Ani
mal: a bi-ölogy of ethics (ver
gelijkende studie cxm dieper
door te dirin-gen in het. mense
lijk gedrag), Henk van Galen
Last The Diteray Scene in
Th-e Netehierlamds (uit het li
teraire supplement van de Ti
mes en gewijd aian de de Ne
derlandse en Belgische letter
kunde in de eerste eeuwhelft)
en verder literaire bijdragen
van o.a. H.C. ten Berge, Frans
de Bruyn en Carmiggelt (Del
ta, J.J. Viottastraat 41, Am
sterdam i
iet dit is géén stuntaanbieding.
el op. Toegegeven: 't is een erg
voor zo'n uitstekend zittend
maar bent u wel 'ns in onze
.kei geweest? Daar vindt u niet
&n goede meubelen voor een
e prijs. Bij intermeubel is dat de
e zaak van de wereld!
13-zitsbank 2 fauteuils, zó goed
en voelbaar komfortabel dat je al
jet komt. Maar u bent hier in een
itermeubelprijs1395»-
kt!
P iedereen na afloop van
Ifilm TOCH EEN TOFFE
MD (Une belle fille comme
van Camiile Bliss (ge
lid door Bemadette La-
1' hetzelfde zal zeggen ais
[Nederlandse titel ons wil
F geloven is een open
fS- Het klinkt zo ongeveer
F en toch was het een goede
p! het beroerdste wat ze
Ije kunnen zeggen. Wait je
Ikunt zeggen is, dat het
I wel 'n toffe film is Het is
Lpok een film van FRAN-
|S TRUFFAUT. Daar kijk je
Tgaans met enige spanning
F uit. Bij het begin van de
Fdenk je, dat frufaut weer
beetje aanleunt tegen zijn
P-maker Les 400 coups;
i pgeven krijgt toch een
f! andere draai.
luier het mom van weten-
IPpelijke bla-bla wordt er
I let doek vaak heel wat
pam aan de man gebracht.
T®®r er m het begin van
f 1111 ook sprake is
Rfte6n/iv)r-S0c*o!o^sch proef-
i1 'Misdadige Vrouwen)
Inr? km ^anc* van weten-
E °nd er zoeker mee
■vrouwengevangenis in mag
|ue achtergronden van dit
rzoek te vernemen, ga je
I2®1*" zitten. Er komt
f aci een interessant ge-
aan de orde of een of
|r smeuïg verhaaltje wordt
f mgepakt. Zowel het een
ander is het geval,
maar Truffaut speelt ermee,
schept bewust sterke contras
ten en trekt zo de zaak in de
ironisch-sarcastische hoek. On
derhuids kritisch op een aan
tal maatschappelijke situa
ties.
Het verhaal bestaat uit een
gesprek in de gevangenis tus
sen een jonge pretentieuze so
cioloog (André Dussolier) en
madame Blies. De vrouw ver
telt hem haar levensverhaal,
hetgeen de nodige flash-backs
oplevert buiten -Ie gevangenis
muren. De socioloog raakt
steeds meer in de ban van
deze jonge vrouw en op het
eind van de film zijn de rollen
omgedraaidzit hij op een
even onschuldige wijze in de
bajes als zij er o-nschuldig in
zat. Hij zorgde voor haar be
vrijding en het werd hem
noodlottig. Het sfeer accent
wordt verscherpt door de te
genstelling Camiile en de duf
fe secretaresse van de socio
loog.
Het ontspoorde leven van
Camiile blijkt terug të voeren
naar jeugdfrustaties en bele
vingen: naar „vadermoord" en
opvoedingsgesticht. Ze vlucht
en dan begint haar avontuur
lijk leven- De mannen vallen
op haar en vier ervan gaan
een beslissende rol in haar
leven spelen.
Vier typeringen. Een nul
van een vent, met wie Camille
uit wanhoop trouwt; hij (Phi
lippe Leotard) is seksueel ge
obsedeerd door Camiile, het
geen overigens niet zó vreemd
is; eetn advocaat (Cl-aiude B-ras-
seur), die een dubbelhartige
spel met haar speelt; een flod
derige popzanger (Guy Mar-
chand), die haai' carrière als
zangeres ten dele bepaalt en
de wel zeer karakteristieke rat-
tenverdelger (Charles Den-
ner), de kwasi-roomse mooi
prater, bij wie het vlees ster
ker is dan de geest. In deze
laatste kristalliseert zich voor
een groot deel de film. Via
zijn ratten- en insectendoden-
de theori-eën en praktijken
neemt Camiile, die uiteinde
lijk toch alleen maar goed
voö-r iedereen wil zijin, wraak
op het leven en neemt het
leven wra-ak im hem. Ook de
timide en aanvankelijk wat
gewild arrogante wetenschap
pelijk -doenerige socioloog
wordt geboeid door het spon
taan menselijke in zijn pu
pil.
De ontwikkeling da-arvan
wordt goed getekend al lijkt
het slot van deze groei wat
geforceerd; betoog om waar
heid en recht overheerst dan
de ironie en zakt de film ook
wat weg.
Truffaut heeft in deze film
met name willen doorborduren
op de makabere humor, die
wat doet denken aan Tirez sus
le pianiste en La mariée etait
en no-ir. Tegenover de intellec-
0 Camiile Bliss (Bemadette Lajont) ziet het niet meer zitten met haar echtgenoot tegen wil en
dank (Philippe Leotard). Hij heeft juist het t.v.-toestel aan flarden geschoten.
tuele benadering van het le
ven door de socioloog stelt hij
de spontane eerlijke reacties
va-n Camiile, die zoveel men
selijker zijn. Maar wat hier
als menselijke reactie over
komt, schijnt per se te moeten
botsen met de normen, die een
maatschappij stelt, met de
schijncodes, die daardoor in
ieder mensenleven werden op
gebouwd en dubbelhartige
houdingen veroorzaken. Camii
le wordt de gevierde, wanneer
ze vrijgelaten het spelletje
van de maatschappij mee
speelt en de waarheid geweld
aandoet. Maar dan is ze ook
geen toffe meid meer.
HENK EGBERS
Stisel" o 's "een ver"
rDe »o'kW0,rden' een Sen"
lies ^^ndelde spontane
7nn/ rr,elend uit een
uikt n°r aam- worden
foctueie>lm^)ru'kt door de
i-B KekatÜr 0r aarde met
■rÏÏiW! en gefrus-
t rollen a'68, In de Ütera-
Van\df Snuffelende tra-
zijn Lieve t 1S onlanës
fste gegaan ^ens tot het
611 Z1Jn ërenS"
4 MISCHA DE
HkSDE Tn IISCI|A DE
EEUW,ij „r boekie ON-
■^B'i-U0)EhRan(te^
zij weliswaar alle elementen
van de smartlap, maar zij doet
dit op een wijze, die geloof
waardig blijft. De geschiedenis
van een 40-jarige gefrustreer
de vrouw is van een authen
tieke dikke en wrange ellen
de; op een boeiende wijze ge
observeerd en genoteerd.
Een ve-rhaal over de een
zaamheid. Een verhaal, dat in
al zijn banaliteit „uit het le
ven gegrepen" is. Een geschie
denis, die bepaald wordt door
een opvoeding zoals die nog
steeds trieste sporen nalaat en
een maatschappij die dit soort
toestanden in stand houdt. Zo
moraliserend als ik het hier
neerschrijf is Mischa de
Vreede niet. Zij is hoogstens
onrechtstreeks commentarië
rend in de beschrijvingen van
het leefpatroon van een onge-
lukkige vrouw, die haar onge
luk niet in zijn volle draag
wijdte beseft. Dat echter een
dubbele dosis slaaptabletten
het „Amen" achter haar leven
wordt, nadat ze purend uit
haar jeugdherinneringen de
volgende verzen bedenkt
„Maak dat wij door deze tij
delijke verzadiging onze eeu
wige honger niet vergeten,
maar ons wenden tot U om
vervuld te worden van de
vreugde Uws heils", dat
spreekt boekdelen.
Het verhaal gaat over een
vrouw, die zich een telefoon
laat aansluiten, zonder dat ie
mand haar zal opbellen; die
„de pil" gebruikt zonder dat
de mannen naar haar talen;
die haar lichaam koestert zon
der dat het menselijk functio
neert; die leeft dn een droom-
en fantasiewereld vol burger
lijke verlangens. Een vrouw,
die zich niemand en niets
voelt; leeft van schuld en boe
te; precies weet „hoe het
hoort", opgescheept zit met de
gedachten aan een frustreren
de vader etc. Haar kleine
avontuurtjes in de hoofdstad
verzadigen haar niet en pro
jecteren uiteindelijk haar on
vervulbare verlangens over de
grenzen van dit ondermaanse
bestaan heen. Mischa de
Vreede heeft deze gegevens
kundig gehanteerd, zodat het
boekje meer smart dan lap
is.
H.E.
Bij de keuze van de te ver
filmen stof moet men al reke
ning houden met de veelsoor
tigheid var de mensen die de
film gaan zien. Juist omdat de
speelfilmproduktie overwe
gend een commerciële zaak is,
kan een producent het zich
niet veroorloven dwars tegen
de publieke opinie in te gaan.
Het hoeft dan ook geen verba
zing te wekken, dat dezelfde
personen die de filmindustrie
haar commercialiteit verweten,
haar aansluitend kunnen ver
wijten dat zij niet bijdraagt
aan wat men beschouwt als
maatschappijvernieuwing. Men
zou de filmindustrie en
haar niet alleen enigszins
onvriendelijk kunnen typeren
ais een handel in aangeklede
archetypen en toegepaste dra
maturgie.
Drs. Peter Cuypers in „In
formatiecahier 10 (uitg. We
tenschappelijke uitgeverij).
MILAAN (DPA) Bij on
geregeldheden tussen politie
nn studenten zijn in Milaam
meer dan tien mensen ge
wond. Twee demonstranten
werden gearresteerd.
De studenten houden sinds
woensdagmorgen de universi
teit van Milaan bezet uit pro
test tegen het rekken van het
proces tegen de leider van de
linkse studentenbeweging, Ma
rio Capanna. Deze moet te
recht staan omdat hij de ree
tor - magnificus van de uni
versiteit gedwongen zou heb
ban de aula voor het houden
van een politieke vergadering
af te staan. Gisteren waren
allo onderwijsinstellingen in
Milaan gesloten als gevolg van
een staking van studenten en
leerlingen.
Het gemeentebestuur van
Milaan heeft alle politieke de
monstraties tot en met woens
dag na Pasen verboden.
(ADVERTENTIE)
VAiXENJWAAJtD 1
BRUSSEL (ANP) De 60-
•jarige Namense taxichauffeur
Leon Legros, die, zoals gemeld,
dinsdagochtend op een raad
selachtige manier verdween, is
vermoord.
Een van de twee jongeman
nen die in verband met deze
verdwijning waren gearres
teerd, heeft bekend de man ge
dood te hebben.
Het lijk van de vermoorde
taxichauffeur is gisteren in dc
Maas gevonden. Het lag in de
bagageruimte van de taxi, die
door de moordenaar, zoals deze
heeft bekend, in het water was
geduwd.
De moordenaar is 20 jaar
oud. Hij woonit in Bouge. Zijn
23-jarige kameraad ontkent
nog steeds medeplichtig te zijn
aan de moord.
papier
iW pen
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatle zullen deze
vermeld worden. Slechts bi| hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
Wie moet er op voor dag en
dauw?
Wie rijdt door weer en
wind?
Wie sjouwt er dagen, nach
ten lang en zwoegt voor
vrouw en kind?
Wie ploetert voor zijn stukje
brood?
Wie stelt men vaak te
leur?
Wie gaat er geestelijk on
derdoor??
Juist, de beroepschauffeur.
Wie is hij andieren niet in
tel?
Wie is een maniak?
Wie wordt er siteeds weer
uitgebuit?
Voor wie haalt mien steeds
de neus weer op en mijdt men
de deur?
Omdat daar minder volkie
woont. Of een beroepschauf
feur.
W.ie wordt er gediscrimi
neerd in deze maatschappij?
En op wie wordt steeds
jacht gemaakt?
Wie lijkt wel vogelvrij?
Wie wordt geminacht voor
zijn werk, gepees en zijn ge-
sieur?
Wie mag zijn mond niet
opendoen? Juist, de beroeps
chauffeur.
Wie rijdt in auto's van een
ton en vaak nog meer, ver
voert lading vlug en goed,
door het hedendaags ver
keer?
Wie gaat er zondagssavonds
weg, ter wille van zijn baas?
't Is de chauffeur, hij is een
mens, geen robot en geen
dwaas.
Hij vraagt niet veel, is gauw
tevree.
Zijn vrouw zit thuis en
wacht.
Komt hij op eigen kracht
weer thuis, ofwordt hij
thuis gebracht?
Want zij, zij kent de risico's.
Toch wacht zij rustig af.
Haar man met één been in
de nor, met het ondere in het
ST.-JANSTEEN E. STROBBE
Contactman vervoersbond NKV
MOSKOU (DPA) Een
groep van 105 Moskouse jo
den heeft een brief gestuurd
aan het Amerikaanse con
gres, waarin ze zeggen dat
de toestand met betrekking
tot de emigratie van joden
uit de Sovjet-Unie onveran
derd is gebleven, hoewel de
autoriteiten de laatste tijd
de zogeheten „diplomabelas,
ting" voor emigranten niet
meer geïnd hebben.
Het emigratie-beleid blijft
(ADVERTENTIE)
Spaar met Ardita voor baddoeken
met ingeweven de naam van uw baby
(broertje of zusje mag ook).
Let op het pak met de kuikentjes.
Ardita - kuikenzacht
Ardita Extra - nóg dikker.
De betere luier
bij uw kruidenier.
U koopt Ardita o.a. bij:
de André van Hilst zaken
in Breda, Geertruidenberg,
Oosterhout, Dongen, Sluis
en Sas van Gent;
de zaken van Kroon en
Sperwer, en Profimarkt in
Breda.
unicurn bv, Amsterdam postbus 1384
selectief, mot name aan intel
lectuelen waartoe de onder
tekenaars van de brief zich
rekenen wordt vaak een
vergunning geweigerd. De
praktijk van het ogenblik
moet niet worden gezien als
een wijziging van de emigra
tie-politiek, aldus briefschrij
vers. Volgens hen zijn de
huiszoekingen, arrestaties en
veroordelingen in Moskou en
andere steden de laatste tijd
toegenomen. Tegenwoordig
krijgen per maand gemiddeld
2500 a 3000 Joden een uitreiis-
vergunning. Volgens officiële
Russische opgaven wordit 95
procent van de verzoeken in
gewilligd. Maar volgens de
briefschrijvers zijn de geval
len van wiegering, die bekend
worden, „slechts de top van de
ijsberg". Eerder hebben al 309
Joden een soortgelijk manifest
aan het Amerikaanse congres
gestuurd. In de Amerikaanse
senaat is namelijk een stro
ming onder aanvoering van se
nator Henry Jackson, die het
verlenen van handelsoonces-
sies aan de Sovjet-Unie afhan
kelijk wil stellen van intrek
king van de „diploma-belas
ting".
AMBATO (Reuter)
Als de politie van Am-
bato in Equador door
schoten in de lucht niet
ingegrepen had, zou de
pastoor van dit Ecuado-
riaanse dorp, pater Jesus
Tamayo, door zijn gelo
vigen zijn gelyncht. De
pastoor was een actie
begonnen om het ge-
hruik van sterke drank
op religieuze feesten te
gen te gaan. Dit zinde
de brouwers en verko
pers van de ter plaatse
gebrouwen alcoholhou
dende drank „Chicha"
niet en zij stookten de
bevolking tegen haar
herder op.