Ik had geen tijd om een vrouw te zoeken Picasso ging z'n eigen weg „Ik heb steeds alleen mijn tijd schilderd" BEVOLKING RIJNMOND WE HARDERE AANPAK MILIEUVERVUILING NIEUW VAN P0K0N veilig Dienstplichtigen willen betere werkomstandigheden in kamp Austerlitz E00blad- glans Wonaerip vaiiniauei voor hikman en gezin PORION Weerof geen weer: binnenland buitenland ■■HMI Agaat, paars, geel, jade, bergkristal, groen, opaal Geweld op Cyprus Fa. J. v. PUL Zet uw auto op de band die onder alle omstandigheden te vertrouwen is. 1973 13 (ADVERTENTIE) _w0u m'n vader had ach- |nf 'bezien gelijk- Hij f eit ine min of mcer over" mpeld roet zijn voorstel me laten inschrijven bij een Invelijkscontaetbureau. Wat ,cht 'u? Ik heb de grootste errie gemaakt thuis, toen hij vertelde dat hij voor mij 'i zo'n bureau inlichtingen ld ingewonnen. Ik beu per „t van rekening een volwas- man van 32 jaar. Leid in flink aannemersbedrijf ,or water- en wegenbouw, eb dat zelf opgericht. En dan ;ord je in eens voor zó iets ■plaatst....- Een brede korte man met auwe ogen, een wat ver eerd gezicht. Zijn handen zijn lortdurend in beweging. Ze •agen de sporen van het feit ,'t hij, als dat nodig is letter-, ik van aanpakken weet. De jisvinger van de rechterhand bruin van de nicotine. Hij plit tijdens ons gesprek lortdurend en driftig, de ene pret na de andere. Hij is ■rveus en onrustig, jlet zichtbare voldoening (rtelt hij van de harde strijd 'e hij heeft gevoerd om zijn drijf van de grond te krij- i. Van de tijd dat hij dag nacht daarvoor moest wer en. „Niet alleen voor de op- iuw van het bedrijf zelf, het iginnen op kleine schaal, het [inige leven om al het geld it ik overhield in machines en materialen te stoppen. In het kopen van grond, want een aannemer zonder behoor lijk erf is niets. Nee, ook heb ik vier, vijf jaar moeten vech ten tegen allen die mij terecht natuurlijk als weer een concurrent zagen. En ge looft u maar dat vrijwel geen middel ongeoorloofd wordt ge acht om een nieuwkomer in dit werk te nekken. Ze werk ten met roddel, met combines, me op school ai niet". Dat gevecht om er bovenop te komen heeft vele jaren ge duurd. „Tijdens die jaren heb ik gewoon geen tijd gehad voor vaste verkering. Ik was van geen enkele vereniging lid, kwam nergens waar vrou wen waren die voor mij aan trekkelijk waren. Had er ook geen oog voor. Misschien moet ik zeggen dat ik er geen tijd voor had. Maar naarmate het met dreigementen zelfs. Ze probeerden m'n personeel weg te kopen met zwarte lonen. Enfin, gaat u maar door. Ik heb in die beginjaren slapelo ze nachten gehad, heb soms in bed liggen grienen van mach teloze woede. Heb menigmaal op het punt gestaan de boel er bij neer te gooien. Dat ik heb doorgezet, komt ook wei door dat ik thuis ik ben er een van de vijf vooral van va der steeds morele steun heb gekregen. En ik ben nu een maal iemand die zich niet op zij laat dringen. Dat flikten ze gevecht om er te komen min der hevig werd, ik in de kring van dit vak langzaam maar zeker werd aanvaard, waren er met mij enkele dingen ge beurd die u moet weten om te begrijpen waarom vader in ac tie is gekomen". Hij haalt diep de rook van z'n sigaret in en zwijgt een minuut af wat. Als de telefoon op z'n bureau rinkelt, neemt hij de hoorn van de haak en geeft opdracht hem het ko mende uur niet te storen. „Laat Careisen alle gesprek ken maar behandelen". Hij kijkt door het grote raam naar buiten, het erf op waar men sen bedrijvig bezig zijn en vrachtwagens aan en af rij den. „Kijk, in dit vak is de kans niet gering dat je stevig gaat drinken. Aanbestedingen, con ferenties, contacten. Je moet er veelal voor naar een restau rant of een café. Zaken wor den vaak beklonken met een borrel. Juist door het feit dat je steeds maar in diezelfde kring verkeert, krijg je daar ook je relaties en vrienden. Die lusten meestal ook wel iets sterkers dan een glaasje melk. Nou, dat heeft er veel toe bijgedragen dat ik een ste vige drinker hen geworden. Geen dronkaard, dat niet. Maar ik lust wel wal. Kwam soms erg vrolijk thuis. U moet weten dat ik nog bij m'n ou ders woon. De enige van het stel. De rest is getrouwd. Moeder en vader hebben daarover, eerst heel omzichtig, wat gezegd. Met begrip. Maar vader wees me op het feit dat ik een goed bedrijf had opge bouwd en dat er nogal wat mensen van mijn doen en la ten afhankelijk waren. Ais er met jou in de auto iets gebeurd, ligt de zaak plat. Het zou toch verdrietig zijn dat dan alle inspanningen vergeefs zouden zijn geweest. Hij had gelijk, dat voelde ik best. Maar ik had aanvankelijk niet de kracht me aan die stevige borrel te onttrekken- Want voor m'n werk moest en moet ik nu eenmaal naar de gele genheden waar ze volop ge schonken worden. En sinaas appelsap drinken wekt in die kring hilariteit. Hoewel, er zijn collega's die dat rustig doen. Ik heb ze bewonderd"! Hij heeft wel, onder de steeds sterkere drang van z'n ouders, z'n broers en zusters ook, zich losgemaakt van de beroepsmatige vriendenkring. „Zonder iemand te kwetsen, zonder dat opvallend snel te doen. Want dan had ik mis schien kapot gemaakt, wat lk met veel moeite had opge bouwd. Maar en dat is eigenlijk het laatste jaar sterk gewor den dat leidde tot een be paalde mate van vereenza ming. Ik zat avonden in dit kantoor, terwijl dat niet nodig was. Er is nu personeel om de boeken bij te houden, de voorraden aan te vullen, aller lei karweitjes te doen die ik vroeger zelf moest verrichten. Want, en dat bleek heel dui delijk, ilc had geen echte vrienden, geen werkelijke kennissen. Had er nooit tijd voor gehad ze te maken buiten de kring van de wereld waar in ik nou eenmaal voor het bedrijf moest verkeren. Ik heb daarvan veel verdriet gehad. Want men moet zich niet ver gissen. Ik ben geen man die bezeten is van z'n bedrijf. Ik heb er veel hart voor, maar besef heel goed dat er veel belangrijker en waardevoller zaken zijn in het leven. Het gekke is echter, dat zo'n een zijdige gerichtheid die jaren duurt je vrijwel ongeschikt maakt het ook eens anders te gaan doen". Plotseling lacht hij. Het klinkt wat geforceerd. Steekt vlug een nieuwe sigaret tussen de lippen. „Toen moeder me eens zei dat ik er goed aan zou doen eens aan trouwen te gaan denken, heb ik haar een grote mond gegeven- Ze was er beduusd van. Ze heeft er kennelijk met vader over ge praat. Enfin, die heeft bui ten me om een afspraak bij dat contactcentrum gemaakt. Woedend was ik eerst. Wat dacht hij wel, ik een man van 32 met een bedrijf dat zeker 250.000 gulden waard is en een inkomen tussen de 30.000 en 40.000 gulden. Moest ik een vrouw zoeken via der den"? Hij weigerde aanvankelijk om de gemaakte afspraak na te komen. „Vader zei niet veel. Vroeg me alleen, of ik dan geen eigen gezin wilde stichten. Of dat niet veel beter voor mij zou zijn? Nou, ik moest daaraan steeds weer denken. Ging inzien dat hij misschien wei gelijk had. Be greep ook wel dat ik zelf het niet meer kon opbrengen in die milieus te gaan verkeren waar ik misschien een vrouw zou kunnen vinden. Kort en goed, ik ben wél op de overeengekomen tijd naar dat bureau gegaan. Had me voorgenomen flink van me af te bijten. Dat was helemaal niet nodig. De dame die me te woord stond, had de leeftijd die vertrouwen wekte. Ze liet me rustig praten, vroeg van alles ook over m'n gezond heid, m'n mening over vrou wen, m'n gewoonten. Ik heb haar verteld over de stevige borrel gelukkig toch ai veel minder dan enkele jaren gele den over het feit dat m'n bedrijf me sterk in zijn greep heeft" Hij heeft zich laten inschrij ven. „Vooral, omdat ze me geen koeien met gouden ho rens heeft beloofd. Ze vertelde me onomwonden dat het niet eenvoudig is voldoende vrou wen te vinden die via een huwelijkscontactcentrum een man zoeken. En dat het dus wel enige tijd zou kunnen du ren, voordat ik iets zou horen. Nou, sinds die dag twee maanden geleden waclit ik". JACQUES LEVIJ (De vorige afleveringen in deze serie stonden in de kran ten van 27 en 28 maart en 3 en 5 april). (Van onze kunstredactie) BREDA Picasso laat zich moeilijk bijzetten. Ook na zijn dood is hij niet te rubriceren tót een „isme", tot een kunstenaar die te vangen is onder het hoedje van een rubriek. Hij leefde bijna een eeuw. Deze eeuw leefde in hem. Hij is de weerslag van een eeuw. „Ik heb steeds alleen mijn tijd geschilderd", heeft hij zelf eens gezegd. Hij bracht de mensen in verwarring, zoals deze eeuw de mens- beid in verwarring bracht. Iedereen kende de naam Picasso. En het is opval lend hoeveel mensen zeg- ecn: Dat zal wel Picasso Jijn, als ze een bepaalde kunstuiting niet hegrijpen °t gek vinden. Hij stond dan voor 't onbegrijpelijke en het vervreemdende. Hij stond voor zijn tijd. Je kunt bet een wonderkind of een scnie noemen, maar hij blijft het best getekend met bet woordje „mens". „Kunst is een leugen die ons de waarheid doet begrij pen". was een vam zijn ge beugelde uitdrukkingen. Jk al heeft Picasso die goe- Semeente wel eens bij de neus gehad, hij was steeds op zoek vormien te vinden, Le uitdrukking gaven aan bewogenheid met het le- l®u. Omdat hij een noncon- ormist was, eem man, die agei'de zich aan te passen u wat „het fatsoen," „de maatschappij", „normen" en "^'gelijke algemeenheden oorschrijven, wist hij door e stoten tot nieuwe gewaar wordingen. „Van het stand- Punt der kunst uit gezien, oostaat er geen abstracte of concrete vorm, alleen maar mSfj1 die alle min of meer JPritugewJe leugens zijn", ken een van z'Ün uitsP1-®- beeft geleefd niet un stuk emotionaliteit, die „gewone" mensen elkaar Nkïr nks meeT toestaan. alleen zijn mensellijke "«uaan was voor een deel s„„i.™>rPri'kken van talrijke codes van ons uiterlij- Picasso bij zijn beroemde het Grimaldi-museum te Antibes. isr ook zijn onbarmhartig uiteen, aar een nt met >'s kunst tijdgenoot moeilijk verstaiainibaar zijn zoals iedere oorspronkelijke en authentieke schepping, zij behoort daarom toch tot onze werkelijkheid, zij is er voort durend op gericht", schreef prof. Jaffé over hem. Tot zijn 20e jaar ongeveer signeerde Picasso ziijn doe ken met Ruiz, de naam van zijn vader (José Ruiz Blasco). Later verving hij die voor de meisjesnaam van zijn moiedier. Maria Picasso Lopez. In Malaga, Zuid Spanje, was hij o-p 25 okto ber 1881 geboren. Hoewel hij het grootste deel van zijn leven in Frankrijk heeft doorgebracht, heeft hij zijn authentieke Spaanse aard nooit verloochend; kon dit zelfs niet; vlees en, bloed. Als kind tekende hij al op een manier, dat de familie trots zijn krabbeltjes bewaarde. In het museum Piacasso te Bar celona zijn ze nu nog te zien. Het verhaal gaat dat zijn va der, leraar in teken- en schilderkunst, op gegeven moment zijn eigen teken- en schiilderwerkm-ateriaal aan zijn zoon o-vergaf. Vergele ken bij zijn jonge zoon, zag h-ij het voor zichzelf niet meer zitten. Vijftien jaar oud werd hij al toegelaten tot de academie in Barcelona. „Aca demisch onderricht in schoonheid is zwendel" zou hij later zeggen. Een jaar later kwam hij met hetzelfde gemak op de academie te Madrid. De eerste prijzen werden hem toegekend. Hij vlindert op en neer tussen Barcelona, Parijs, Malaga tot hij in 1904 definitief naar Parijs verhuist. Invloeden van vrienden, stijlen (Tou louse, Jugendstil) en sociale situaties (bv. als illustrator van kritische tijdschriften) heeft hij dan al te verwer ken gehad. Geleidelijk aan zal hij steeds duidelijker ma nifesteren, dat hij een „vrij buiter" is, iemand, die zich niet laat dwingen in stijlen, stromingen en conventies. Vanaf dat moment heet hij geen Ruiz, maar Picasso. Hij weet het zelf. In de Jaren van het begin der eeuw maakt hij doeken, die later gekenmerkt werden als de Blauwe periode, geo pend door Het Meisje met de Duif. Schilderijen, die ook nu nog de meeste mensen het gemakkelijkste aanspre ken door hun wat pathetisch romantische menselijkheid. (De Gitarspeler, Oude Jood De Strijkster). De daarop volgende zogenaamde Rose periode spreekt van een gro ter tederheid, nieuw ruimte lijk gevoel, onafhankelijk heid. Fernando Olivier, die van 1905-1911 zijn levensgezellin was, is hier niet vreemd aan In die tijd krijgt hij tevens belangstelling voor de beeld houwkunst, hetgeen ook op zijn doeken gevolgen heeft; volumen worden belangrijker dian inhoud; de eerste voorte kenen tot het abstraheren, objectiveren. Een ander op merkelijk feit uiilt -die periode is, dat de eerste kopers zich aandienen; de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein, van wie hij eein nu beroemd schilderij maakte en de Rus Sahtdhukin. In 1970 is het de jonge kunsthandelaar Kahn- weiler, dlie met een vooruit ziende blijk, op de bres ging staan voor Picasso. Hij is heel zijn leven de enige kunsthandelaar gebleven via wi-e Picasso's werk de we reld in ging. Dat heeft hem geen windeieren gelegd. Het schilderij Les Demoi selles d'Avignon (1907) bete kende een revolutie in de Europese schilderkunst; een reactie tegen het zintuiglijke waarnemen: tegen het uiter lijke uitbeelden van hetgeen er te zien is, maar een po ging om een nieuw wereld beeld te scheppen. Vooral met B-raque werkte hij hier aan. Het woord Kubisme, door een criticus spottend voor deze kunst gebruikt, is een begrip geworden. Door de wereld rondom zich te analyseren wil hij de werke lijkheid als het ware her scheppen. Zijn landschappen uit Horta del Ebro zijn daar van ook een sprekend voor beeld. Hij maakt „tekens" in plaats van „plaatjes", voor stellingen. Tot tegen de jaren '20 blijft hij hiermee bezig. Dat telkens opnieuw óók de vrouw invloed op zijn werk had, bewees zijn huwe lijk met de Russische ballet danseres Olga Kokhlowa, van wie hij in '17 een schil derij maakte, Harlekijnen, danseressen en andere figu ren uit de theaterwereld worden een deel van zijn wereld, waarin verschillende stijlen elkaar overlappen. Maar hij gnoieit er telkens bovenuit met een eilgen „stijl". Synthetisch Kubisme (bv. De Drie Muzikanten) is het catalogiserend denken rond zijn figuur in die tijd. Ook de klassieke oudheid gaat hem vanaf dit moment (tot het ©inde van zijn le ven), inspireren Het moeder schap (geënt op de „gezon de" Hollandse typen, die hem waren bijgebleven na een bezoek aan ons land); de mythische wereld zijn ook bronnen, die zijn werken gaan voeden. E©n magische dionysisch wereld (Ontwer pen voor Monumenten, De Dams, Vroiuw met Mandoli ne). De jaren dertig, met haar dreigende politieke achter gronden, telkenen zijn bele vingswereld. Via een per soonlijke eigentijdse mytholo gie tracht hij zich daaruit, Uiiit de angst, te bevrijden. Het etsen van Ovidius' Meta morfosen en de raadselachti ge Minoteunomachie monden uit in zijn meesterwerk Gu ernica, gemaakt als opdracht voor de wereldtentoonstelling van '37 en geïnspireerd door een Duits bombardement op dit gelijknamige stadje tij dens de Spaanse burgeroor log. De daarop volgende we reldoorlog ondergaat hij als nachtmerrie en reageert deze af in bv. Vrouw met Vishoed en een surrealistisch toneel stuk, dat in besloten kring werd opgevoerd. De bevrijding tn 1944 deed een diepe ingreep, op zijn leven. Zijn gevoel voor me demenselijkheid en solidari teit met de verdrukten vindt dan bv uitdrukking in een ontkerstende versie van De Goede Herder (bronzen sculptuur) en hij laat zich een tijdje door de communis ten gebruiken als symbool. Hij -as te a-poütiek en te ruaiief in dit opzicht om zijn lidmaatschap van de comjmu- nistisohie partij in Frankrijk als een politieke daad in de enge zin van het woord te zien. Zijn beroemde Vredes duif stamt uit die tijd (We- reldvrede-conigres'49, Pa rijs). In 1946 ontdekte Picasso een nieuwe wereld bij een pottenbakkersfamilie aan de Middellandse Zee. Met een onbegrijpelijke vaardigheid maakt hij zich het werken met keramiek eigen. De wat uitgelaten sfeer na de oor log van bacchanten en faunen, neemt nu ook bezit van het aardewerk. In grote hoeveelheden gingen zijn ty pische vazen, borden, scho tels e d. over de wereld. Ook de lithografie kreeg in die tijd zijn belangstelling Picas so liet zich niet vastpinnen op een bepaalde stijl, noch op een bepaalde techniek De thema's oorlog en vrede en die mythische oudheid blijven bij tal van werken zijn uitgangspunt. Niemand twijfelt aan Picasso's mees terschap, maar oordeelt wel verschillend over de kwali teit van zijn werk uit het laatste deel van zijn leven. De een zegt, dat het nog geweldig is, terwijl de ander zeigt, dat het mindier is en vervalt in herhalingen. Ie dereen wil het evenwel nog graag bezitten Maar bij na niemand krijgt nog een stuk van hem tos, zodat er nu pakhuizen vol onver kocht in Frankrijk na zijn dood zijn achtergebleven. Het zou een geweldige stunt zijn als Picasso daar een be paalde bedoeling mee zou openbaren via testament. Het zou een beetje in de lijn van de verwachtingen kunnen liggen, dat hij het ter be schikking stelt van humani taire doelen. Die zouden er bij gebaat zijn, want dit re sultaat van -een tot het laatst enorm hard werkende en ei genzinnig bestaan van Picas so is kapitalen waard. Hij zou de verwarring, die hij in zijn leven gesticht heeft on getwijfeld naar een top kun nen voeren. In een wat ander kader heeft hij gezegd; „Voor mij is een schilderij het resultaat van vernielin gen. Ik maak een schildrij en dan verniel ik het. Maar op het eind van rekening is er niets verloren gegaan." De eindrekening opmaken van het leven van Picasso is een bijna onmogelijke opgave. Vooral omdat dit leven zo veelzijdig is geweest, zo vir tuoos dat het zich niet in woorden laat inkapselen. Echte levens laten zich niet grijpen binnen een paar keu rige krantenkolommen. Zelfs de dood van hun lichaam maakt er geen einde aan. HENK EGBERS (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM De bevol king van het Rijnmondgebied wil, dat er harder wordt opgc treden tegen de milieuvervui: Iers, omdat de huidige wetge ving onvoldoende is de milieu belasting effectief te bestrij den. Verschillende inspraak- groepen menen, dat overtre dingen op het gebied van de milieuhygiëne ais misdrijf moeten worden aangemerkt. Bij het strafrechtelijk optre den moet niet alleen worden gedacht aan boetes, maar ook aan vrijheidsstraffen. Eén groep wenst speciale sancties tegen de bedrijfsleiding. Enke ie groepen suggereren de ves tiging van het ministerie van Milieuhygiëne in het Botlek- gebied. Dit is een van de bevindin gen van de Werkgroep 2000; die gisteren eem voorlopig ver slag uitbracht van de menin gen die leven onder de 28 inspmaakgroepen in de Rijn- mondgemeentem met betrek king tot het ccmcept-vooront werp streekplan. In juli zal het definitieve verslag worden aangehouden aan de Rijnmond- draad. In tegenstelling tot de op stellers vain het streekplan Rijnmond, die een geringe groei vain de bevolking van dit gebied, wenselijk achten, is het overgrote deel van de werk groepen voor een langzaam te ruglopen of geJiijkblijvem van de bevolkingsomvang. Men vindt, dat het Rijnmondgebied overbevolkt is en overgeïndus- trualiseerd. Slechts een kwart van alle groepen is voor lang zame toeneming. Enkelen plei ten voor een spreiding van de bevolking buiten het Rijn mondgebied (b.v- Hoekse Waard). De kwaliteit van het huidige woningbestand wordt door de (ADVERTENTIES) In één ring? Ja, want u verwisselt veilig en vlug de groene jade voor het flonke rende bergkristal met ons passe-partout systeem. edelsteenkundige fg.a, diamantexpert g.i.a. Lijnbaan 92 - Oostzeedijk 155-157 Tel. 116670 Rotterdam. gespreksgroepen vrijwel una niem negatief gewaardeerd. „Eentonig en teveel hoog bouw". Ze pleiten daarom voor experimentede bouw, meer inspraak van de bewo ners en meer variatie. Evenals in het concept-ont werp wordt voorgesteld, wil len de groepen een uitbreiding van bedrijven in de tertiaire sector. Gedacht wordt aan re searchinstituten, overheddsaf- delingen en kantoren. Milieu belastende bedrijven moeten worden afgestoten. Voor wat betreft de omvang van het aantal gastarbeiders gaat het merendeel er van uit, dat dit,.zq klein, mogelijk dient te zijltt/Men noemt een per centage van 5 procent. Enkele groepen stellen, dat de buiten landse werkkrachten onmis baar Zijn en twee andere groe pen vinden, dat de bedrijven beter naar de ontwikkelings landen kunnen worden over gebracht. De meerderheid van de groepen vindt, dat er in Rijn mond geen plaats is voor een luchthaven. Sommigen laten dit afhangen van de verbin ding van Rijnmond met een luchthaven elders. Zij pleiten voor een treinverbinding met Schiphol. Geeft een prachtige natuurlijke glans aan de bladeren van uw planten. Pokon-kwaliteitl Verkrijgbaar bij uw bloemist en zaadbandel. BENDIEN - N AARDEN - HOLLAND (Van onze redactie buitenland) NICOSIA Na een bewogen weekend kwam het ook giste ren tot geweldplegingen op Cy prus. Voor het aanbreken van de dag is te Koetraphas (50 km van Nicosia) een Grieks-Cy prioot gedood en zijn drie poli tiemannen gewond bij een vuurgevecht tijdens een aanval van een gewapende groep op het politiebureau. (ADVERTENTIE) Om een idee te geven: Houtrofc herstellen. Kieren afdichten tussen kozijn en muur of langs da trap. Scheuren en naden Kijvend af dichten, ook rondom cv-pijpen. Trapleuning muurvast zetten. Be tonreparatie. Uitgesleten trap of vloer uitvlakken tot "nul" zonder afbrokkeling. Dat zag u op do TV- reklame! Van dik tot ragdun pla muren. Tegels zetten op hout of Bpaanplaat of betonemaiHe of over oude tegels. Spaanplaat naadloos verlijmen. Pleisterlaag repareren op muur of schoorsteen. Opnieuw voegen. Dakpan vastzetten. Stop verf bijwerken. Betonnen ramen beglazen. Dunne plek in goot repa reren. Lek balkon diohten. Latten tegen muur hechten. Nu gemakkelijker èn vlugger èn heter STOPPEN, AFDICHTEN, VOEGEN, UITVLAKKEN, PLEIS TEREN, PLAMUREN EN EER STELLEN met: PORTON, de in Zwitserland ontwikkelde één-com- ponentige, dus een kant-en-Mare, kunsthars vulpasta met enorme hechtkracht aan èlk materiaal, droog of vochtig, binnen of buiten, ook aan glas! Blijvend thermoplas tisch en waterdicht. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet, buig- en Bljjtvast. Onschadelijk voor de han den. In de emmer onbeperkt houd baar, dus geen restenverlies. 1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg ƒ4,95 8,75 ƒ15,60 30,50 VERKRIJGBAAR o.a. bij: Hoogstraat 40 Roosendaal Telefoon 01650 - 34496 (Van onze correspondent) UTRECHT Een kleine tweehonderd dienstplichtige militairen hebben hun handte kening geplaatst onder een brief aan de territoriaal bevel hebber west, generaal-majoor C. Knuist, waarin wordt ge vraagd om betere arbeidsvoor waarden in het legerkamp Austerlitz. De dienstplichtigen die zijn gelegerd in Ermelo en Garde- ren, moeten regelmatig in Austerlitz onder naar hen me ning slechte en ongezonde om standigheden werken aan het verladen van benzine vaten olie en kerosine (vliegtuigben- zin-e). Grieven zijn dat men met handkracht volle vaten met brandstof op vrachtwa gens moeit laden, dat de ma chine waarmee de vaten moe ten worden schoongemaakt, sterk verouderd is en niet goed functioneert en dat men vaak door moet werken na het voor beëindiging van de werk zaamheden vastgestelde tijd stip. Van de bevelhebber wordt gevraagd aan deze grieven te gemoet te komen door verbe teringen aan te brengen. Zo wensen de soldaten een nieu we scho-onmaakmachine en voor het laden van de vaten laadborden en vorkheftrucks. Ook wil men een geldelijke compensatie van vijf gulden per dag omdat het werk ge vaarlijk en ongezond is. Er zijn, aldus de brief, ook klachten over de maaltijden voorziening in het kamp Aus terlitz. De brief is tot stand geko men op initiatief van afde lingsbestuurders van de Vere niging van Dienstplichtige Mili tairen in Ermelo en Ganderen en via het hoofdbestuur van de VVDM, verzonden aan ge neraal-majoor Knuist.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13