Ik had geen tijd om een vrouw te zoeken
Picasso ging z'n eigen weg
„Ik heb
steeds
alleen
mijn tijd
schilderd"
BEVOLKING RIJNMOND
WE HARDERE AANPAK
MILIEUVERVUILING
NIEUW VAN
P0K0N
veilig
Dienstplichtigen willen
betere werkomstandigheden
in kamp Austerlitz
E00blad-
glans
Wonaerip vaiiniauei
voor hikman en gezin
PORION
Weerof geen weer:
binnenland
buitenland
■■HMI
Agaat, paars, geel,
jade, bergkristal,
groen, opaal
Geweld op Cyprus
Fa. J. v. PUL
Zet uw auto op de band die
onder alle omstandigheden
te vertrouwen is.
1973
13
(ADVERTENTIE)
_w0u m'n vader had ach-
|nf 'bezien gelijk- Hij
f eit ine min of mcer over"
mpeld roet zijn voorstel me
laten inschrijven bij een
Invelijkscontaetbureau. Wat
,cht 'u? Ik heb de grootste
errie gemaakt thuis, toen hij
vertelde dat hij voor mij
'i zo'n bureau inlichtingen
ld ingewonnen. Ik beu per
„t van rekening een volwas-
man van 32 jaar. Leid
in flink aannemersbedrijf
,or water- en wegenbouw,
eb dat zelf opgericht. En dan
;ord je in eens voor zó iets
■plaatst....-
Een brede korte man met
auwe ogen, een wat ver
eerd gezicht. Zijn handen zijn
lortdurend in beweging. Ze
•agen de sporen van het feit
,'t hij, als dat nodig is letter-,
ik van aanpakken weet. De
jisvinger van de rechterhand
bruin van de nicotine. Hij
plit tijdens ons gesprek
lortdurend en driftig, de ene
pret na de andere. Hij is
■rveus en onrustig,
jlet zichtbare voldoening
(rtelt hij van de harde strijd
'e hij heeft gevoerd om zijn
drijf van de grond te krij-
i. Van de tijd dat hij dag
nacht daarvoor moest wer
en. „Niet alleen voor de op-
iuw van het bedrijf zelf, het
iginnen op kleine schaal, het
[inige leven om al het geld
it ik overhield in machines
en materialen te stoppen. In
het kopen van grond, want
een aannemer zonder behoor
lijk erf is niets. Nee, ook heb
ik vier, vijf jaar moeten vech
ten tegen allen die mij
terecht natuurlijk als weer
een concurrent zagen. En ge
looft u maar dat vrijwel geen
middel ongeoorloofd wordt ge
acht om een nieuwkomer in
dit werk te nekken. Ze werk
ten met roddel, met combines,
me op school ai niet".
Dat gevecht om er bovenop
te komen heeft vele jaren ge
duurd. „Tijdens die jaren heb
ik gewoon geen tijd gehad
voor vaste verkering. Ik was
van geen enkele vereniging
lid, kwam nergens waar vrou
wen waren die voor mij aan
trekkelijk waren. Had er ook
geen oog voor. Misschien moet
ik zeggen dat ik er geen tijd
voor had. Maar naarmate het
met dreigementen zelfs. Ze
probeerden m'n personeel weg
te kopen met zwarte lonen.
Enfin, gaat u maar door. Ik
heb in die beginjaren slapelo
ze nachten gehad, heb soms in
bed liggen grienen van mach
teloze woede. Heb menigmaal
op het punt gestaan de boel er
bij neer te gooien. Dat ik heb
doorgezet, komt ook wei door
dat ik thuis ik ben er een
van de vijf vooral van va
der steeds morele steun heb
gekregen. En ik ben nu een
maal iemand die zich niet op
zij laat dringen. Dat flikten ze
gevecht om er te komen min
der hevig werd, ik in de kring
van dit vak langzaam maar
zeker werd aanvaard, waren
er met mij enkele dingen ge
beurd die u moet weten om te
begrijpen waarom vader in ac
tie is gekomen".
Hij haalt diep de rook van
z'n sigaret in en zwijgt een
minuut af wat. Als de telefoon
op z'n bureau rinkelt, neemt
hij de hoorn van de haak en
geeft opdracht hem het ko
mende uur niet te storen.
„Laat Careisen alle gesprek
ken maar behandelen". Hij
kijkt door het grote raam naar
buiten, het erf op waar men
sen bedrijvig bezig zijn en
vrachtwagens aan en af rij
den.
„Kijk, in dit vak is de kans
niet gering dat je stevig gaat
drinken. Aanbestedingen, con
ferenties, contacten. Je moet
er veelal voor naar een restau
rant of een café. Zaken wor
den vaak beklonken met een
borrel. Juist door het feit dat
je steeds maar in diezelfde
kring verkeert, krijg je daar
ook je relaties en vrienden.
Die lusten meestal ook wel
iets sterkers dan een glaasje
melk. Nou, dat heeft er veel
toe bijgedragen dat ik een ste
vige drinker hen geworden.
Geen dronkaard, dat niet.
Maar ik lust wel wal. Kwam
soms erg vrolijk thuis. U moet
weten dat ik nog bij m'n ou
ders woon. De enige van het
stel. De rest is getrouwd.
Moeder en vader hebben
daarover, eerst heel omzichtig,
wat gezegd. Met begrip. Maar
vader wees me op het feit dat
ik een goed bedrijf had opge
bouwd en dat er nogal wat
mensen van mijn doen en la
ten afhankelijk waren. Ais er
met jou in de auto iets gebeurd,
ligt de zaak plat. Het zou
toch verdrietig zijn dat dan
alle inspanningen vergeefs
zouden zijn geweest. Hij had
gelijk, dat voelde ik best.
Maar ik had aanvankelijk niet
de kracht me aan die stevige
borrel te onttrekken- Want
voor m'n werk moest en moet
ik nu eenmaal naar de gele
genheden waar ze volop ge
schonken worden. En sinaas
appelsap drinken wekt in die
kring hilariteit. Hoewel, er zijn
collega's die dat rustig doen.
Ik heb ze bewonderd"!
Hij heeft wel, onder de
steeds sterkere drang van z'n
ouders, z'n broers en zusters
ook, zich losgemaakt van de
beroepsmatige vriendenkring.
„Zonder iemand te kwetsen,
zonder dat opvallend snel te
doen. Want dan had ik mis
schien kapot gemaakt, wat lk
met veel moeite had opge
bouwd.
Maar en dat is eigenlijk
het laatste jaar sterk gewor
den dat leidde tot een be
paalde mate van vereenza
ming. Ik zat avonden in dit
kantoor, terwijl dat niet nodig
was. Er is nu personeel om de
boeken bij te houden, de
voorraden aan te vullen, aller
lei karweitjes te doen die ik
vroeger zelf moest verrichten.
Want, en dat bleek heel dui
delijk, ilc had geen echte
vrienden, geen werkelijke
kennissen. Had er nooit tijd
voor gehad ze te maken buiten
de kring van de wereld waar
in ik nou eenmaal voor het
bedrijf moest verkeren. Ik heb
daarvan veel verdriet gehad.
Want men moet zich niet ver
gissen. Ik ben geen man die
bezeten is van z'n bedrijf. Ik
heb er veel hart voor, maar
besef heel goed dat er veel
belangrijker en waardevoller
zaken zijn in het leven. Het
gekke is echter, dat zo'n een
zijdige gerichtheid die jaren
duurt je vrijwel ongeschikt
maakt het ook eens anders te
gaan doen".
Plotseling lacht hij. Het
klinkt wat geforceerd. Steekt
vlug een nieuwe sigaret tussen
de lippen. „Toen moeder me
eens zei dat ik er goed aan
zou doen eens aan trouwen te
gaan denken, heb ik haar een
grote mond gegeven- Ze was
er beduusd van. Ze heeft er
kennelijk met vader over ge
praat. Enfin, die heeft bui
ten me om een afspraak bij
dat contactcentrum gemaakt.
Woedend was ik eerst. Wat
dacht hij wel, ik een man
van 32 met een bedrijf dat
zeker 250.000 gulden waard is
en een inkomen tussen de
30.000 en 40.000 gulden. Moest
ik een vrouw zoeken via der
den"?
Hij weigerde aanvankelijk
om de gemaakte afspraak na
te komen. „Vader zei niet
veel. Vroeg me alleen, of ik
dan geen eigen gezin wilde
stichten. Of dat niet veel beter
voor mij zou zijn? Nou, ik
moest daaraan steeds weer
denken. Ging inzien dat hij
misschien wei gelijk had. Be
greep ook wel dat ik zelf het
niet meer kon opbrengen in
die milieus te gaan verkeren
waar ik misschien een vrouw
zou kunnen vinden.
Kort en goed, ik ben wél op
de overeengekomen tijd naar
dat bureau gegaan. Had me
voorgenomen flink van me af
te bijten. Dat was helemaal
niet nodig. De dame die me te
woord stond, had de leeftijd
die vertrouwen wekte. Ze liet
me rustig praten, vroeg van
alles ook over m'n gezond
heid, m'n mening over vrou
wen, m'n gewoonten. Ik heb
haar verteld over de stevige
borrel gelukkig toch ai veel
minder dan enkele jaren gele
den over het feit dat m'n
bedrijf me sterk in zijn greep
heeft"
Hij heeft zich laten inschrij
ven. „Vooral, omdat ze me
geen koeien met gouden ho
rens heeft beloofd. Ze vertelde
me onomwonden dat het niet
eenvoudig is voldoende vrou
wen te vinden die via een
huwelijkscontactcentrum een
man zoeken. En dat het dus
wel enige tijd zou kunnen du
ren, voordat ik iets zou horen.
Nou, sinds die dag twee
maanden geleden waclit
ik".
JACQUES LEVIJ
(De vorige afleveringen in
deze serie stonden in de kran
ten van 27 en 28 maart en 3 en
5 april).
(Van onze kunstredactie)
BREDA Picasso laat
zich moeilijk bijzetten. Ook
na zijn dood is hij niet te
rubriceren tót een „isme",
tot een kunstenaar die te
vangen is onder het hoedje
van een rubriek. Hij leefde
bijna een eeuw. Deze eeuw
leefde in hem. Hij is de
weerslag van een eeuw.
„Ik heb steeds alleen mijn
tijd geschilderd", heeft hij
zelf eens gezegd. Hij bracht
de mensen in verwarring,
zoals deze eeuw de mens-
beid in verwarring bracht.
Iedereen kende de naam
Picasso. En het is opval
lend hoeveel mensen zeg-
ecn: Dat zal wel Picasso
Jijn, als ze een bepaalde
kunstuiting niet hegrijpen
°t gek vinden. Hij stond
dan voor 't onbegrijpelijke
en het vervreemdende. Hij
stond voor zijn tijd. Je kunt
bet een wonderkind of een
scnie noemen, maar hij
blijft het best getekend met
bet woordje „mens".
„Kunst is een leugen die
ons de waarheid doet begrij
pen". was een vam zijn ge
beugelde uitdrukkingen.
Jk al heeft Picasso die goe-
Semeente wel eens bij de
neus gehad, hij was steeds
op zoek vormien te vinden,
Le uitdrukking gaven aan
bewogenheid met het le-
l®u. Omdat hij een noncon-
ormist was, eem man, die
agei'de zich aan te passen
u wat „het fatsoen," „de
maatschappij", „normen" en
"^'gelijke algemeenheden
oorschrijven, wist hij door
e stoten tot nieuwe gewaar
wordingen. „Van het stand-
Punt der kunst uit gezien,
oostaat er geen abstracte of
concrete vorm, alleen maar
mSfj1 die alle min of meer
JPritugewJe leugens zijn",
ken een van z'Ün uitsP1-®-
beeft geleefd niet
un stuk emotionaliteit, die
„gewone" mensen elkaar
Nkïr nks meeT toestaan.
alleen zijn mensellijke
"«uaan was voor een deel
s„„i.™>rPri'kken van talrijke
codes van ons uiterlij-
Picasso bij zijn beroemde
het Grimaldi-museum te Antibes.
isr ook zijn
onbarmhartig
uiteen,
aar een
nt met
>'s kunst
tijdgenoot
moeilijk verstaiainibaar zijn
zoals iedere oorspronkelijke
en authentieke schepping, zij
behoort daarom toch tot onze
werkelijkheid, zij is er voort
durend op gericht", schreef
prof. Jaffé over hem.
Tot zijn 20e jaar ongeveer
signeerde Picasso ziijn doe
ken met Ruiz, de naam van
zijn vader (José Ruiz Blasco).
Later verving hij die voor
de meisjesnaam van
zijn moiedier. Maria Picasso
Lopez. In Malaga, Zuid
Spanje, was hij o-p 25 okto
ber 1881 geboren. Hoewel hij
het grootste deel van zijn
leven in Frankrijk heeft
doorgebracht, heeft hij zijn
authentieke Spaanse aard
nooit verloochend; kon dit
zelfs niet; vlees en, bloed. Als
kind tekende hij al op een
manier, dat de familie trots
zijn krabbeltjes bewaarde. In
het museum Piacasso te Bar
celona zijn ze nu nog te zien.
Het verhaal gaat dat zijn va
der, leraar in teken- en
schilderkunst, op gegeven
moment zijn eigen teken- en
schiilderwerkm-ateriaal aan
zijn zoon o-vergaf. Vergele
ken bij zijn jonge zoon, zag
h-ij het voor zichzelf niet
meer zitten. Vijftien jaar oud
werd hij al toegelaten tot de
academie in Barcelona. „Aca
demisch onderricht in
schoonheid is zwendel" zou
hij later zeggen. Een jaar
later kwam hij met hetzelfde
gemak op de academie te
Madrid. De eerste prijzen
werden hem toegekend. Hij
vlindert op en neer tussen
Barcelona, Parijs, Malaga tot
hij in 1904 definitief naar
Parijs verhuist. Invloeden
van vrienden, stijlen (Tou
louse, Jugendstil) en sociale
situaties (bv. als illustrator
van kritische tijdschriften)
heeft hij dan al te verwer
ken gehad. Geleidelijk aan
zal hij steeds duidelijker ma
nifesteren, dat hij een „vrij
buiter" is, iemand, die zich
niet laat dwingen in stijlen,
stromingen en conventies.
Vanaf dat moment heet hij
geen Ruiz, maar Picasso. Hij
weet het zelf.
In de Jaren van het begin
der eeuw maakt hij doeken,
die later gekenmerkt werden
als de Blauwe periode, geo
pend door Het Meisje met de
Duif. Schilderijen, die ook
nu nog de meeste mensen
het gemakkelijkste aanspre
ken door hun wat pathetisch
romantische menselijkheid.
(De Gitarspeler, Oude Jood
De Strijkster). De daarop
volgende zogenaamde Rose
periode spreekt van een gro
ter tederheid, nieuw ruimte
lijk gevoel, onafhankelijk
heid.
Fernando Olivier, die van
1905-1911 zijn levensgezellin
was, is hier niet vreemd aan
In die tijd krijgt hij tevens
belangstelling voor de beeld
houwkunst, hetgeen ook op
zijn doeken gevolgen heeft;
volumen worden belangrijker
dian inhoud; de eerste voorte
kenen tot het abstraheren,
objectiveren. Een ander op
merkelijk feit uiilt -die periode
is, dat de eerste kopers zich
aandienen; de Amerikaanse
schrijfster Gertrude Stein,
van wie hij eein nu beroemd
schilderij maakte en de Rus
Sahtdhukin. In 1970 is het de
jonge kunsthandelaar Kahn-
weiler, dlie met een vooruit
ziende blijk, op de bres ging
staan voor Picasso. Hij is
heel zijn leven de enige
kunsthandelaar gebleven via
wi-e Picasso's werk de we
reld in ging. Dat heeft hem
geen windeieren gelegd.
Het schilderij Les Demoi
selles d'Avignon (1907) bete
kende een revolutie in de
Europese schilderkunst; een
reactie tegen het zintuiglijke
waarnemen: tegen het uiter
lijke uitbeelden van hetgeen
er te zien is, maar een po
ging om een nieuw wereld
beeld te scheppen. Vooral
met B-raque werkte hij hier
aan. Het woord Kubisme,
door een criticus spottend
voor deze kunst gebruikt, is
een begrip geworden. Door
de wereld rondom zich te
analyseren wil hij de werke
lijkheid als het ware her
scheppen. Zijn landschappen
uit Horta del Ebro zijn daar
van ook een sprekend voor
beeld. Hij maakt „tekens" in
plaats van „plaatjes", voor
stellingen. Tot tegen de jaren
'20 blijft hij hiermee bezig.
Dat telkens opnieuw óók
de vrouw invloed op zijn
werk had, bewees zijn huwe
lijk met de Russische ballet
danseres Olga Kokhlowa,
van wie hij in '17 een schil
derij maakte, Harlekijnen,
danseressen en andere figu
ren uit de theaterwereld
worden een deel van zijn
wereld, waarin verschillende
stijlen elkaar overlappen.
Maar hij gnoieit er telkens
bovenuit met een eilgen
„stijl". Synthetisch Kubisme
(bv. De Drie Muzikanten) is
het catalogiserend denken
rond zijn figuur in die tijd.
Ook de klassieke oudheid
gaat hem vanaf dit moment
(tot het ©inde van zijn le
ven), inspireren Het moeder
schap (geënt op de „gezon
de" Hollandse typen, die
hem waren bijgebleven na
een bezoek aan ons land); de
mythische wereld zijn ook
bronnen, die zijn werken
gaan voeden. E©n magische
dionysisch wereld (Ontwer
pen voor Monumenten, De
Dams, Vroiuw met Mandoli
ne).
De jaren dertig, met haar
dreigende politieke achter
gronden, telkenen zijn bele
vingswereld. Via een per
soonlijke eigentijdse mytholo
gie tracht hij zich daaruit,
Uiiit de angst, te bevrijden.
Het etsen van Ovidius' Meta
morfosen en de raadselachti
ge Minoteunomachie monden
uit in zijn meesterwerk Gu
ernica, gemaakt als opdracht
voor de wereldtentoonstelling
van '37 en geïnspireerd door
een Duits bombardement op
dit gelijknamige stadje tij
dens de Spaanse burgeroor
log. De daarop volgende we
reldoorlog ondergaat hij als
nachtmerrie en reageert deze
af in bv. Vrouw met Vishoed
en een surrealistisch toneel
stuk, dat in besloten kring
werd opgevoerd.
De bevrijding tn 1944 deed
een diepe ingreep, op zijn
leven. Zijn gevoel voor me
demenselijkheid en solidari
teit met de verdrukten vindt
dan bv uitdrukking in een
ontkerstende versie van De
Goede Herder (bronzen
sculptuur) en hij laat zich
een tijdje door de communis
ten gebruiken als symbool.
Hij -as te a-poütiek en te
ruaiief in dit opzicht om zijn
lidmaatschap van de comjmu-
nistisohie partij in Frankrijk
als een politieke daad in de
enge zin van het woord te
zien. Zijn beroemde Vredes
duif stamt uit die tijd (We-
reldvrede-conigres'49, Pa
rijs).
In 1946 ontdekte Picasso
een nieuwe wereld bij een
pottenbakkersfamilie aan de
Middellandse Zee. Met een
onbegrijpelijke vaardigheid
maakt hij zich het werken
met keramiek eigen. De wat
uitgelaten sfeer na de oor
log van bacchanten en
faunen, neemt nu ook bezit
van het aardewerk. In grote
hoeveelheden gingen zijn ty
pische vazen, borden, scho
tels e d. over de wereld. Ook
de lithografie kreeg in die
tijd zijn belangstelling Picas
so liet zich niet vastpinnen
op een bepaalde stijl, noch
op een bepaalde techniek
De thema's oorlog en vrede
en die mythische oudheid
blijven bij tal van werken
zijn uitgangspunt. Niemand
twijfelt aan Picasso's mees
terschap, maar oordeelt wel
verschillend over de kwali
teit van zijn werk uit het
laatste deel van zijn leven.
De een zegt, dat het nog
geweldig is, terwijl de ander
zeigt, dat het mindier is en
vervalt in herhalingen. Ie
dereen wil het evenwel nog
graag bezitten Maar bij
na niemand krijgt nog een
stuk van hem tos, zodat er
nu pakhuizen vol onver
kocht in Frankrijk na zijn
dood zijn achtergebleven.
Het zou een geweldige stunt
zijn als Picasso daar een be
paalde bedoeling mee zou
openbaren via testament. Het
zou een beetje in de lijn van
de verwachtingen kunnen
liggen, dat hij het ter be
schikking stelt van humani
taire doelen. Die zouden er
bij gebaat zijn, want dit re
sultaat van -een tot het laatst
enorm hard werkende en ei
genzinnig bestaan van Picas
so is kapitalen waard. Hij
zou de verwarring, die hij in
zijn leven gesticht heeft on
getwijfeld naar een top kun
nen voeren. In een wat ander
kader heeft hij gezegd;
„Voor mij is een schilderij
het resultaat van vernielin
gen. Ik maak een schildrij en
dan verniel ik het. Maar op
het eind van rekening is er
niets verloren gegaan." De
eindrekening opmaken van
het leven van Picasso is een
bijna onmogelijke opgave.
Vooral omdat dit leven zo
veelzijdig is geweest, zo vir
tuoos dat het zich niet in
woorden laat inkapselen.
Echte levens laten zich niet
grijpen binnen een paar keu
rige krantenkolommen. Zelfs
de dood van hun lichaam
maakt er geen einde aan.
HENK EGBERS
(Van onze redactie
binnenland)
ROTTERDAM De bevol
king van het Rijnmondgebied
wil, dat er harder wordt opgc
treden tegen de milieuvervui:
Iers, omdat de huidige wetge
ving onvoldoende is de milieu
belasting effectief te bestrij
den. Verschillende inspraak-
groepen menen, dat overtre
dingen op het gebied van de
milieuhygiëne ais misdrijf
moeten worden aangemerkt.
Bij het strafrechtelijk optre
den moet niet alleen worden
gedacht aan boetes, maar ook
aan vrijheidsstraffen. Eén
groep wenst speciale sancties
tegen de bedrijfsleiding. Enke
ie groepen suggereren de ves
tiging van het ministerie van
Milieuhygiëne in het Botlek-
gebied.
Dit is een van de bevindin
gen van de Werkgroep 2000;
die gisteren eem voorlopig ver
slag uitbracht van de menin
gen die leven onder de 28
inspmaakgroepen in de Rijn-
mondgemeentem met betrek
king tot het ccmcept-vooront
werp streekplan. In juli zal
het definitieve verslag worden
aangehouden aan de Rijnmond-
draad.
In tegenstelling tot de op
stellers vain het streekplan
Rijnmond, die een geringe
groei vain de bevolking van dit
gebied, wenselijk achten, is het
overgrote deel van de werk
groepen voor een langzaam te
ruglopen of geJiijkblijvem van
de bevolkingsomvang. Men
vindt, dat het Rijnmondgebied
overbevolkt is en overgeïndus-
trualiseerd. Slechts een kwart
van alle groepen is voor lang
zame toeneming. Enkelen plei
ten voor een spreiding van de
bevolking buiten het Rijn
mondgebied (b.v- Hoekse
Waard).
De kwaliteit van het huidige
woningbestand wordt door de
(ADVERTENTIES)
In één ring? Ja, want u
verwisselt veilig en vlug de
groene jade voor het flonke
rende bergkristal met ons
passe-partout systeem.
edelsteenkundige fg.a,
diamantexpert g.i.a.
Lijnbaan 92 - Oostzeedijk 155-157
Tel. 116670 Rotterdam.
gespreksgroepen vrijwel una
niem negatief gewaardeerd.
„Eentonig en teveel hoog
bouw". Ze pleiten daarom
voor experimentede bouw,
meer inspraak van de bewo
ners en meer variatie.
Evenals in het concept-ont
werp wordt voorgesteld, wil
len de groepen een uitbreiding
van bedrijven in de tertiaire
sector. Gedacht wordt aan re
searchinstituten, overheddsaf-
delingen en kantoren. Milieu
belastende bedrijven moeten
worden afgestoten.
Voor wat betreft de omvang
van het aantal gastarbeiders
gaat het merendeel er van uit,
dat dit,.zq klein, mogelijk dient
te zijltt/Men noemt een per
centage van 5 procent. Enkele
groepen stellen, dat de buiten
landse werkkrachten onmis
baar Zijn en twee andere groe
pen vinden, dat de bedrijven
beter naar de ontwikkelings
landen kunnen worden over
gebracht.
De meerderheid van de
groepen vindt, dat er in Rijn
mond geen plaats is voor een
luchthaven. Sommigen laten
dit afhangen van de verbin
ding van Rijnmond met een
luchthaven elders. Zij pleiten
voor een treinverbinding met
Schiphol.
Geeft een
prachtige
natuurlijke glans
aan de bladeren
van uw planten.
Pokon-kwaliteitl
Verkrijgbaar bij
uw bloemist en
zaadbandel.
BENDIEN - N AARDEN - HOLLAND
(Van onze redactie
buitenland)
NICOSIA Na een bewogen
weekend kwam het ook giste
ren tot geweldplegingen op Cy
prus. Voor het aanbreken van
de dag is te Koetraphas (50 km
van Nicosia) een Grieks-Cy
prioot gedood en zijn drie poli
tiemannen gewond bij een
vuurgevecht tijdens een aanval
van een gewapende groep op
het politiebureau.
(ADVERTENTIE)
Om een idee te geven: Houtrofc
herstellen. Kieren afdichten tussen
kozijn en muur of langs da trap.
Scheuren en naden Kijvend af
dichten, ook rondom cv-pijpen.
Trapleuning muurvast zetten. Be
tonreparatie. Uitgesleten trap of
vloer uitvlakken tot "nul" zonder
afbrokkeling. Dat zag u op do TV-
reklame! Van dik tot ragdun pla
muren. Tegels zetten op hout of
Bpaanplaat of betonemaiHe of over
oude tegels. Spaanplaat naadloos
verlijmen. Pleisterlaag repareren
op muur of schoorsteen. Opnieuw
voegen. Dakpan vastzetten. Stop
verf bijwerken. Betonnen ramen
beglazen. Dunne plek in goot repa
reren. Lek balkon diohten. Latten
tegen muur hechten.
Nu gemakkelijker èn vlugger èn
heter STOPPEN, AFDICHTEN,
VOEGEN, UITVLAKKEN, PLEIS
TEREN, PLAMUREN EN EER
STELLEN met: PORTON, de in
Zwitserland ontwikkelde één-com-
ponentige, dus een kant-en-Mare,
kunsthars vulpasta met enorme
hechtkracht aan èlk materiaal,
droog of vochtig, binnen of buiten,
ook aan glas! Blijvend thermoplas
tisch en waterdicht. Krimpt niet,
zet niet uit, scheurt niet, buig- en
Bljjtvast. Onschadelijk voor de han
den. In de emmer onbeperkt houd
baar, dus geen restenverlies.
1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg
ƒ4,95 8,75 ƒ15,60 30,50
VERKRIJGBAAR o.a. bij:
Hoogstraat 40 Roosendaal
Telefoon 01650 - 34496
(Van onze correspondent)
UTRECHT Een kleine
tweehonderd dienstplichtige
militairen hebben hun handte
kening geplaatst onder een
brief aan de territoriaal bevel
hebber west, generaal-majoor
C. Knuist, waarin wordt ge
vraagd om betere arbeidsvoor
waarden in het legerkamp
Austerlitz.
De dienstplichtigen die zijn
gelegerd in Ermelo en Garde-
ren, moeten regelmatig in
Austerlitz onder naar hen me
ning slechte en ongezonde om
standigheden werken aan het
verladen van benzine vaten
olie en kerosine (vliegtuigben-
zin-e). Grieven zijn dat men
met handkracht volle vaten
met brandstof op vrachtwa
gens moeit laden, dat de ma
chine waarmee de vaten moe
ten worden schoongemaakt,
sterk verouderd is en niet
goed functioneert en dat men
vaak door moet werken na het
voor beëindiging van de werk
zaamheden vastgestelde tijd
stip.
Van de bevelhebber wordt
gevraagd aan deze grieven te
gemoet te komen door verbe
teringen aan te brengen. Zo
wensen de soldaten een nieu
we scho-onmaakmachine en
voor het laden van de vaten
laadborden en vorkheftrucks.
Ook wil men een geldelijke
compensatie van vijf gulden
per dag omdat het werk ge
vaarlijk en ongezond is.
Er zijn, aldus de brief, ook
klachten over de maaltijden
voorziening in het kamp Aus
terlitz.
De brief is tot stand geko
men op initiatief van afde
lingsbestuurders van de Vere
niging van Dienstplichtige Mili
tairen in Ermelo en Ganderen
en via het hoofdbestuur van
de VVDM, verzonden aan ge
neraal-majoor Knuist.