mien enz. DOOFHEID: HET ERGSTE IS, DAT JE NERGENS BU HOORT Nieuw groot iegveM is leen zinvol !s vervanging an Schiphoi" M WË edici verdedigen zich tegen klacht in Rotterdam EX-LUCHTHAVENMEESTER ZESTIENHOVEN: Tweede vormings dag danig in gevaar Jr INTERPOLIS AERTl Industriebonden zijn 12 miljoen kwijt aan acties Geld nodig! Groot onderzoek naar Memwater in binnenland sport - Rijnreizen PAS VAKANTIE van mens tot mens end etentje 'onomisch feest In uithoek Trem Geluidshinder Zestienhoven 'meubels ENWOORDIGER Finland in greep van stakingen papier jw pen Intimidatie Veronica Dit jaar 100 geluidmeters voor Kaas met sfer-alltass:$s bromfietsen Zaterdag 7 april 1973 13 EtTJE—EES/BORGER (Dr.) -8 nog plaats in bungalow ot errein vindt U o.m. OVER LRMD ZWEMBAD, vrij toe ten, speeltuinen, sportvelden oral voor kinderen. Wij bie- en uitgelezen RECREATIE- uur een verwarmde bunga- kamperen (dat kan ook in ■aag eerst inl. en folder. Tel.: 1858-2578. huur 8-pers. stacaravans op land. Reeds vanaf 40.per v.a. 1450,Te bevr. Grens Tel. 04257-9591. ld.) Ideaal vak. oord voor-en st en ruimte. Inf. en folders: tel.: 01116-634. Camp. De Boomgaard, tel.: huur voor a.s. seizoen: voll. en caravans. Ook met week- 6 t/m. 28-7. lur. Staanpl. Nieuwvliet-bad. :-8-6-5 p. Tel.: 04920-37438. 1ENNEN Amblève. Pension- Heem. Zwem- en eetgel. ial tarief. ABW, postbus 5, 1 35 97. LAAS naar de Belgische Ar- MaastrichtDinant v.v. v.a. agen Nijmegen—Dinant v.v. et volledige verzorging. Luxe passagiersschepen met sfeer- royale hutten. U kunt genie antiek, gezelligh. en comfort :he MAASREIS. Inl. en gra- bij: Rederij Boonstra, Woit- en. Tel. 05202-2474 of 5139. ai 15 d. Zwitserland met het irsschiip „Mr. Jan Elshout". t eigen douches en toiletten, sn geheel centraal verwarmd. pectus nr. 25 bi j Waiterstrrans- og 54, te Rotterdam. T-etef. rOUD. Ook in het voor- en lijk om in onze mooie bossen rustbanken langs de wandel- Wig uitzicht over een uitge- Wij hebben mooie kamers water, een gezellige conver- goede keuken. Voll. pens. :omende kosten. Gastst. Pen- g 4926, Dörentrup-Schwelen- nd. Tel.: 05265-379. e Zeeuw, De Nieuwe ■mplaren. Voor adver- —221820 toestel 139) het bezit zijn van de entjeeen verfijnde keuken in een 'acht glanzend koper, stoere eiken momie, een weergalozewijnkeider d en toch vlakbij, torijden van Breda... De uitlatingen van prof. Brinkman over doofheid en blindheid heeft nog meer re acties opgeleverd. Een me vrouw uit Fijnaart schrijft ons het volgende: De aanleiding tot het schrijven van deze brief is het artikeltje van prof. Brinkman „Doofheid is veel erger dan blindheid". Maar wie, die niet weet wat doof heid is, zal dat geloven. Ik behoor ook tot die kleine groep (naar ik vernomen heb, 5 procent doven) cfóe niets, helemaal niets meer horen, hoe zwaar het geluid ook is. Ik zou echter per soonlijk niet graag blind wil len rijn. Het is mogelijk, dat een blinde, die geleerd heeft met rijn kruis te leven, in geen geval doof zou willen zijn. Maar is het voor ons op zich al niet droevig, dat de dove bijna nergens voor in aanmerking komt. Ook niet om eens gratis een vakantie- weekje te houden, of met de Rode Kruis, of Zonnebloem- I boot mee te mogen. In de 43 jaar, dat ik vol slagen doof ben, is het vorig jaar voor de eerste maal, door bemiddeling van de wijkverpleegster voorgeko men dat ik gratis met de zie ken en gehandicaptenbede vaart mee mocht naar Beau- raing. Ik had er echter ook een bedoeling mee. Er gin gen nog 2 vrouwen uit onze parochie mee. Deze vrouwen, due niet zo goed ter been waren, hadden daar hulp no dig. 3 dagen ben ik ze dan ook tot steun geweest, door ze steeds in mijn arm te nemen, een in mijn rechter- en een in mijn linkerarm. Laat ik je nog iets vertel len. Op 5 maart was het hier carnavalsmiddag. Op verzoek van anderen ging ik er ook heen, dan doe je mee, en laat maar niet merken, hoe pijn lijk het is, niets van al die leut en lach te horen. Ze hadden heel veel pnjzen, van de middenstand gra's gekregen, en velen gingen met één, meerdere ook met vele pnjzen naar huis, het was geen verloting, ze kre gen ze zo maor voor het een of het ander. Ook de gehan dicapten, die in de zaal aan wezig waren, kregen zo maar een prijs toegestopt, maar mij alleen gingen ze ijslwud i „orbij. Terwijl ze toch zo goed weten im welke moeilij ke omstandigheden ik leef. Nu waren er ook nogal veel bosjes bloemen, waarvan ik zoveel houd. Bloemen bren gen mij altijd vreugde. Ik zou dan ook blij geweest zijn, als ze me maar een klem bosje gegeven had den. Maar de afgelopen week, maakte ik toch de grootste verrassing mee uit heel mijn leven. Mijn huisarts kwam vragen, of ik een bootreis van 7 dagen op de Rijn wil de meemaken. De tranen schoten me toch wel eventjes in de ogen, toen hij dit aanbod deed. Als ik hem goed begrepen heb, gaat die bootreis uit van Philips, Eindhoven, waar de dokter vandaan komt. Als ik die reis mee mag maken, zal het voor mij een hele belevenis worden, die ik niet gauw zal vergeten, want bij ons doven is liet zo, dat droeve herinne ringen maar ook vreugde veel langer nawerken, dan bij de goedhorende het geval is. Doofheid, zei prof. Brink man (ik ben ook bij hem geweesi) is het ergste wat een mens kan treffen. We leven en toch staan we ge heel buiten het leven. Ook in Se kerk, zijn wij door die vernieuwingen buiten gezet. Het komt nu allemaal op het horen neer, voel me niet meer een met de anderen, terwijl dit vroeger wel was. Doofheid wordt niet gezien, en geen enkel mens kan ten volle begrijpen wat het ts. Als de goedhorenden hun oren vol watjes toppen, zal er nog geluid tot hen door dringen. Als de goedhorende voor de keuze zou worden gesteld, radio geluidmaar zonder beeld, of t.v., alleen beeld zonder geluid, zou niet één het laatste kiezen. Ik heb geleerd met mijn kruis te leven, maak van mijn le ven ook maar wat er in mijn omstandigheden van te ma ken is. Opsluiten doe ik me zelf niet. Ga wekelijks met de bejaarden zwemmen, ga naar de bejaardensoos. Aan het slot van mijn brief, dank ik De Stem, aat ze aandacht wilde besteden aan hetgeen 1 trof. Brinkman schreef. Mis schien heeft de dokter dit ook gelezen. REDACTIE VAN MENS TOT MENS ring te wekken dat daarover naar buiten wordt gesproken. (Van onze luchtvaartredacteur) HOOGE-ZWALUWE „Een tweede nationale lucht- ïaven in Nederland heeft alleen zin, als men die ziet als teil toekomstige vervanging van het ruimtelijk moeilijk feelegen Schiphol." Dat is de mening van de heer A. W. F. fean der Hoek, sinds begin deze week gepensioneerd haven meester en waarnemend directeur van de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven. 1 De heer Van der Hoek heeft zich teruggetrokken in een kleine baar comfortabele bungalow, onder aan een dijk in Hooge- feraluwe. Daar probeert hij nu orde te scheppen in het lucht- Wtarchief dat hij in de loop der jaren heeft opgebouwd. Zijn Imsionering betekent ook niet, dat hij de luchtvaart de rug feeft toegekeerd. „Tussen 1990 en 2000 wor tel in Nederland 450.000 kegbewegingen verwacht", Aldus de heer Van der Hoek. fei mag aannemen dat Schip- lol er zo'n 300.000 voor zijn tekening kan nemen. Chicago pet een ongeveer gelijke ca- aoiteit, zilt nu al aam zo'n JOO.OOO bewegingen. Dat bete- lent diait de tweedie nationale khthaven rond die tijd Iffl.OOO vliegbewegingen moet lmverken. Daar hoef je die pchthawen echter niiet voor te louwen. I Bovendien zal blijken dat kt geregelde - luchtvervoer Ich maar moeilijk over twee Ijlden zal laten verdelen. Het veel mieer in de lijn van k verwachting dait dit zich op [én luchthaven zal handhaven dat het afstotingsproces (echts het ongeregelde ver loer zal betreffen, te beginnen f-ide kortere afstanden". De heer Van der Hoek heeft «wijzingen dat bij Verkeer Waterstaat ergens in een ntal achterhoofden wordt Jespeeld met de gedachte aan vervanging van Schiphol i de toekomst. Als dat zo is, hoeft het geen verwonde- heer Van der Hoek veel grote re levenskansen dan de Rot terdamse luchthaven nu. Ei- zal irn de toekomst zeker be hoefte ontstaan in dit deel van de delta aan een luchthaven. Die behoefte zal zelfs groot genoeg zijn om er de verwach ting op te bouwen dat een bescheiden Europ ees lij mennet kansen heeft. Als voorbeeld geeft de heer Van der Hoek: Midlands Rotterdam-Antwer- pen - Roergebied. „Een secundaire luchthaven brengt bovendien ook niet die geweldige ruimte- en milieu problemen met zich mee", zegt hij. Er doen zich in Nederland nogal wat ruimtelijke proble men voor en Schiphol is er daar onmiskenbaar één van. Daarnaast wordt het steeds twijfelachtiger in de ogen van velen (men leze er de studies van onder andere de Brabant se Kamers van Koophandel en het Nederlands Economisch Instituut maar op na) of de concentratie van het nationale Nederlandse luchtverkeer na bij Amsterdam (Schiphol en eventueel de Markerwaard) op de duur wel de meest econo mische oplossing is. Amster dam komt steeds meer in een uithoek te liggen als gevolg van het langzaam naar het zuiden schuiven van het krachtenveld in de delta. „Wil men Schiphol handha ven in de toekomst", aldus de heer Van der Hoek, „dan hoeft er geen tweede nationale lucht haven te komen. Een secundai- daire haven in West-Brabant of misschien in Zeeland, zal A. W. F. VAN DER HOER dan voldoende zijn. Ook als alternatief van de Rotterdamse luchthaven". „Zou men op den duur Schiphol wel willen vervangen door een andere grote luchtha ven", aldus de heer Van der Hoek, „dan zou ik er voorstan der van zijn deze aan te leg gen op de kust. Dat zal duur der zijn maar eenmaal operati oneel, kan de capaciteit vam zo'n luchthaven veel beter worden benut omdat men geen rekening hoeft te houden met lawaaiproblemen. Er kan dag en nacht doorgevlogen wor den1 Bepaald niet optimistisch is de heer Van der Hoek over de schijnbaar zo succesvolle tech nologische worsteling met ge luidshinder en vervuilingspro- blemen. „De moderne straalmotoren produceren geen zwarte rook meer. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ar niets meer wordt uitgestoten. Het is niet alleen zwart van klem- meer. Men boekt succes met het terugdringen van motorlawaai. Maar ik betwijfel of zo'n groot Vliegtuig ooit minder lawaai zal maken dan een klein spiortvliegtuig. Het was juist tegen het af- en aanvliegen vam sportvliegtuiigjies dat de Rotterdamse acties zich richt ten en het waren ook die lich te vliegtuigen die de acties aan de gang hielden. We hebben zelfs geprobeerd die spartvliiegerij over te brengen naar Seppe, maar daar wilde men er niet aan. Ik vind dat wij hier zover zijn dat milieu absolute priori teit moet hebben. Niet alleen wat betreft de mensen, maar evengoed de bomen, planten en dieren. Ik boor dat men nu 36 bm2 voor 'n tweede lucht haven claimt. Hoewel ik dat nogal veel vdnd als ik dat vergelijk met buitenlandse voorbeelden, is het een pliei- door te meer voor de bouw van een eventuele grote luchtha ven op de kust". In zijn eigen oude Zestien- hoven ziet die heer Van der Boek voor de toekomst ook niet veel meer. „Het enige waar Rotterdam nog op kan hopen is enige overflow van Schiphol", zegt hij. „De Rotterdamse luchthaven ligt inderdaad veel te dicht bij de bevolking. Die protesteert terecht. Wat Zestienhoven, economisch gezien, heeft ge nekt is het feit dat die groei in het luchtverkeer niet is opge- een grotere vlieg- maair met grotere Daardoor eisten luchtvaartmaatschappijien een min of meer gegarandeerde minimumbezetting die boven het Rotterdamse potentieel uitging". Een secundaire luchthaven in West-Brabant of Zeeland, die tevens Zestienhoven moet vervangen, heeft volgens de Intussen wordt het steeds meer de vraag of bepaalde sectoren van het luchtvervoer hun successen in de concur rentiestrijd tegen de trein in de komende jaren kunnen pro longeren. Supersnelle treinen diie snelheden van over de 250 km halen en de reizigers van stadscentrum naar stadscen trum brengen, komen nu defi nitief in zicht. De heer Van der Hoek, luchtvaaTtman in hairt en nieren, pakt nu ook al vaker de TEE naar Parijs dan de vliegmachine. Zeker in de winter, want „dan weet je dat Je ook aankomt". „Ik heb altijd im de trein geloofd", zegt hij. „En dat doe ik nu nog". WIM KOCK A.W.F. van der Hoek heeft op 1 aprill een punt gezet ach ter zijn officiële luchtvaartcar rière. De liefde voior de lucht vaart' werd hem in de jaren 1914-1918 bijgebracht door zijn vader en door geïnter neerde. geallieerde vliegers. Hij besloot al vroeg niet te drinken en te roken om vlie ger te kunnen worden. In 1928 kwam hij op Sioesterberg bij de grand old man van alle vooroorlogse Nederlandse vlie gers: Willem Versteegto, on danks zijn generaalsrang nog altijd noemd. „de kapitein" fie- In 1930 volgde de heer Van der Hoeven een vliiagopleidlng bij Plesmans KLM. Op zijn verjaardag in 1933 kreeg hij te horen dat hdj was afge keurd. Hij vloog toen ais tweede vlieger. In 1936 werd hij verkeers leider op de Rotterdamse lucht haven Zestienhoven. In 1940 werd hij daar weggebombar deerd. Tijdens de oorlogsjaren deed hij administratief werk voor de gemeente Rotterdam en in 1945 werd bilj door de dienst gemeentewerken direct betrokken bij de planning van nieuwe Rotterdamse lucht- vaartvoorziemiingen. In 1952 werd hij haven meester van de heliport en 1956 kreeg hij dezelfde functie op de nieuwe luchthaven Zes tienhoven. In 1965 werd hij daarnaast ook plaatsvervan gend directeur. DRIEBERGEN (ANP) De zeven actie werken (inclusief de staking bij Hoogovens) hebben de drie industriebon den tot en met vrijdag 6 april een bedrag aan stakingsuitke ringen en andere uitgaven ge kost van f 12.000.000,-. Dit heeft de voorzitter van de Industriebond NVV Arie Groenevelt bekendgemaakt. Toen de bonden hun actie begonnen, hadden zij volgens hem een bedrag van 26 a 30 miljoen gulden vrijgemaakt. (ADVERTENTIE) In een paar dagen kunt u het hebben. Met- een persoonlijks lening van de NMB. Gemakke lijk, zonder onnodige formali teiten. In overleg met u worden het bedrag' en de maandelijkse aflossingstermijnen vastgesteld. Een lening van- f 2.000,- kunt u bijv. terugbetalen in 18x 129,50 per maand. Of ƒ3.500,- in 24x 171,50. Inclusief alle rente en kosten. Stap eens binnen. We vertellen u graag alles over een persoon lijke lening voor welk doel dan ook of een woningkrediet, voor verbetering en onderhoud van uw huis. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK •erpen) - afrit te Merksem. 'laaktHemyMaes ugraagwegwijs tert" familiefeestjes, huwelijks- te recepties en intieme 'têtea têtes'.„ op zon- en feestdagen), onnummer 09.32.3.45.55.16 >r Bazar Center. eneugten van "Ten Wevngaert", oning vindt uper Bazar Center) LERINGSMAATSCHAPPIJ t salaris -f- provisie, voor een g in BREDA en ROOSENDAAL tussen de 22 en 40 jaar oud over algemene ontwikkeling, rijven naar de heer J. P. A. rslaan 2, Roosendaal, tel. 01650- i boekingen 8 Bergen op Zoom 0-33970 Den HAAG (ANP) Het [tfech tuchtcollege in Den c heeft deze week in een «bare zitting de klacht be- «deld die het echtpaar stdijk uit Rotterdam heeft ïediend tegen twee Rotter- ïase huisartsen en drie me rkerkers van het Dijkzicht- jttenhuis in de Maasstad, .teens het echtpaar hebben vijf fouten gemaakt bij de «rdeling v.d. situatie van 'n 20-jarige zoon Jan, die op juli 1972 in een kraakpand 'i de Rozenstraat in Rotter- overleed. Het was de eer- [l keer dat een medisch «college in ons land na "«afgaande aankondiging 1 zaak in het openbaar be delde. [Je officier van justitie in «dam, bij wie het echt- f Westelijk eveneens een *ht had ingediend, heeft Soten geen strafvervolging IS de medici in te stellen 'dat er onvoldoende aamwij- Rfn zijn voor dood door "»ld. Het gerechtshof in Den Jg waarbij het echtpaar ,es'dijk over de beslissing '1 de officier in beklag ging, evenmin reden voor sitraf- "volging. De patholoog-anatoom dr. J. Zeldenrust bevestigde voor het tuchtcollege zijn bevinding bij de sectie dat Jan Westdijk overleden- was aan acute ont steking van keel en luchtwe gen, met wellicht als bijko mende factor de slechte condi tie waarin Jan zich bevond. De GGD-arts die Jan op 11 juli had onderzocht de artsen tegen wie een klacht is inge diend en een co-assistente van het Dijkzigtziekenhuis had den daar bij hun onderzoek niets van gemerkt. Voor het vermoeden van druggebruik door Jan, dat bij enkele van de artsen als bijkomende oor zaak voor Jans toestand was gerezen, baid ar. Zeldenrust geen aanwijzing gevonden. En van het roken van enkele h-asjsigaretten per week, het enige dat Jan volgens zijn vrienden aan drugs gebruikte, „daar gaat een mens toch niet aan dood1", meende dr. Zelden rust. Jan had acht maanden sa mengewoond met een vrien din, maar zij hadden de relatie verbroken, waarover Jan zeer verdrietig was. Hij trok bij twee vrienden in die een kraakpand bewoonden. Een andere vriend vond hem daar op 11 juli ziek en belde de GGD-arts. Die zorgde ervoor dat Jan, die maag- en buik klachten had en zich beroerd voelde, met een ambulance naar het Dijkzigtziekenhuis werd gebracht. Zonder bege leidende brief, maar met de mededeling van de zieken broeder dat de patiënt uit een kraakpand kwam, arriveerde Jan in het ziekenhuis waar hij werd onderzocht door dokter J.J. en dienst co-assistente. Jan vertelde de avond tevo ren vier pilsjes te hebben ge dronken en aan drugs alleen zes dagen eerder drie benze- drinetabletten en een enkele hasj-sigaret te hebben geno men. Over zijn woning, In een kraakpand zonder gas of wa ter, zei hij niets tegen de arts. Deze hield het in zijn diagno se op een maag-darminfectie met een lichte psychische de pressie. Hij pleegde overleg met de internist dr. J.G. die het met hem gewenst vond om sen psychiatrisch consult in te winnen. De assistent-psychia ter mej. I.K. ondervroeg de jongen over zijn situatie en over zijn woongelegenheid, maar zei voor het tuchtcollege niet veel informatie te hebben gekregen. Dat Jan in een moeilijke sociale situatie ver keerde, was er niet uitgeko men. Na een nieuw overleg met dr. G. besloot dokter J. Jan met een ziekenitaxi naar huis te laten gaan met het advies bij eventueel blijvende klachten de volgende dag de huisarts te consulteren. Wat de dokter, de assistent psychiater en de internist niet wisten, maar de eo-assistente wel, was dat Jan een polsslag had van 144. „Hadden we dat wel geweten, dan hadden we de zaak nog even aangekeken en de patiënt niet meteen la ten gaan", aldus dokter J. Ook zouden zij de situatie anders beoordeeld hebben als zij ge weten hadden naar wat voor woning Jan terug werd ge stuurd. „Maar dat konden we niet weten omdat Jan er niets over had gezegd", zei dr. G. Behalve tegen dokter J. as sistent-psychiater mej. K. en internist dr. G. waren de klachten van het echtpaar Westdijk gericht tegen de huis artsen W.K. en D.K. De eer ste was de dag nadat Jan naar het ziekenhuis was geweest, gewaarschuwd dat het niet goed ging. Hij onderzocht Jan en concludeerde dat de jongen een maagdarmkifeotiie zou kunnen hebben en voorts ver schijnselen vertoonde die mo gelijk door druggebruik ver oorzaakt zouden kunnen zijn. Hij verklaarde voor het tucht college dat Jan niet im een zo slechte toestand verkeerde dat hij als arts op dat ogenblik opname im een ziekenhuis no dig vond. Hij had zijn collega D.K. gevraagd nog eens naar Jan te kijken, 's Middags was deze al gekomen en hdj meende dat een van de mogelijke oorza ken van het ziektebeeld drug gebruik kon zijn. Dokter D.K. had bij zijn vertrek Jans vrienden op het hart gebonden goed op hem te letten en had afgesproken de volgende ochtend te zullen te rugkomen. In de uren na het vertrek van de hulsarts verslechterde Je gezondheidstoestand van Jan, maar zijn huisgenoten waarschuwden de dokter niet opnieuw. Toen Jan volgens hen In de nacht van 12 op 13 juli rustig leek te zijn gewor den, gingen zij slapen. Terwijl zij sliepen, stierf Jan in de kamer ernaast. De huisarts vond hem dood, toen hij 's morgens volgens afspraak te rugkwam. Op de zitting werd namens hei echtpaar Westdijk het woord gevoerd door de arts- jurist dr. mr. W. Schuurmans Siekhoven. Een van de belang rijkste gevolgen van deze zaak vond mr. Stekhoven dat aie GGD indertijd niet zelf mocht bepalen of iemand als Jan in het Dijkzigtziekenhuis moest worden opgenomen, en aat het ziekenhuis dat nu in middels wel accepteert. „De verhouding tussen de GGD en het ziekenhuis, die jarenlang siecht was, is nu gelukkig ver beterd", zei hij. Mr. Schuur mans Stekhoven meende dat cte communicatiestoornis tus sen GGD en ziekenhuis de eerste aanleiding voor veel el lende in de zaak Westdijk is geweest. De raadslieden van de vijf 'inedioi noemden de klachten tegen hun cliënten ongegrond Het medisch tuchtcollege zal mnmem drie' weken een beslis sing nemen. HELSINKI (DPA) Fin land bevindt zich in een sta- kimgsigreep. Nadat donderdag rond 100.000 bouwvakarbei ders een waarschiuwingssta- kimg hielden, hebben gisteren de 13.000 werknemers in de levensmiddelenindustrie het werk neergelegd.. Sedert 1 april zit het land zonder oao's. De vakbonden eisen loons verhogingen en betere ar beidsvoorwaarden. Maandag zullen 100.000 ar beiders in de metaal-industrie een dag staken. Verder dreig den de bankbedienden en de werknemers bij de s-taatsalco- holstokerijen het werk te zul len neerleggen. Ruim een jaar geleden werd in Finland voor het laatst gestaakt. BRUSSEL (ANP) Deze maand is in België een groots onderzoek begonnen, onder auspiciën van het ministerie van wetenschapsbeleid, naar de gevaren die de Belgische grondwatervoorraad bedrei gen. Bij dit onderzoek zijn veertig wetenschappelijke onderzoe kers van naam, werkzaam bij Belgische universiteiten en bij verschillende departementen betrokken. Het project zal drie jaar in beslag nemen. Dit team van wetenschaps beoefenaars zal in de eerste plaats een overzicht moeten vervaardigen van de „vatbaar heid van het Belgische grond water voor verontreiniging". Via topografisch, geologisch en hydrologisch onderzoek zal getracht worden het Belgische bodemwater „in kiaart" te brengen, zodat men inzicht verkrijgt in welke zonen dat bodemwater het meest aan verontreiniging bloot staat. Daaruit moet men gegevens verkrijgen die een zo goed mo gelijke bescherming vain het water mogelijk maken. Voorts zal een inventarisatie gemaakt worden van stoffen die ver ontreinigend op het bodemwa ter inwerken en een derde studie houdt zich bezig met de wisselwerking tussen „vervui lers" en geologische formaties, ter. (ADVERTENTIE) VASTENAKTIE Giro 5850, Utrecht Centr. Raiffeisen-Soerenleenbank, Eindhoven UTRECHT (ANP) De in voering van de tweede dag vorming voor 15-jarige wer kende jongeren per 1 augustus dreigt ernstig in gevaar te ko men. Het overlegorgaan van de drie vakcentrales zegt hier over ernstig verontrust te zijn en is van oordeel dat alsnog alles dient te worden gedaan om voor zoveel mogelijk 15- jarige jongeren toeli nog een tweede vormingsdag per 1 au gustus te verwezenlijken. Het overlegorgaan doet een dringend beroep op minister Van Veen van onderwijs en wetenschappen en op alle be trokken instellingen om op zeer korte termijn alle vereis te voorzieningen te treffen. In een door het overlegorgaan uitgegeven verklaring staat dat nergens uit is gebleken dat het ministerie van onder wijs en wetenschappen inder daad maatregelen heeft geno men om invoering per 1 au gustus va.n de tweede dag vor ming wezenlijk te bevorde ren. Andermaal is een motie in gediend waarin de regering wordt gevraagd per 1 augustus a.s. de tweede vormingsdag voor de 15-jarigen integraal in te voeren. Dit gebeurde in de donderdag voortgezette open bare commissievergadering over deze materie. Indiener was het PPR-kamerlid Van Gorfcum, die voor dit doel alle beschikbare middelen ingezet wil zien. De motie zal later in plenaire vergadering in behan deling komen. (ADVERTENTIE) Omdat u geen dag In 't ongewisse wilt verkeren: Motorrijtuigenverzekering van Interpolis. Conservatoriumlaan 15, Tilburg, tel. (013) 629111 Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts oi| hoge uit zondering zal van deze rsgei worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het In alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. van uw be- d.d. 5-4-1973 inzake: „Bredase huisarts vraagt zelf volgende. Ik kan i niet bevoegd te juistheid van de achtergronden van diiit situk. Te zijner tijid zal doior bevoeg- wel uitslag gege- Wel ben ik ver- de heer Fievet, in een reportage Achter het nieiuiws, in een interview ver klaart, dait hier spnalke is van dood door schuld. Dilt zijn /rta- midatiemethoden. Ze ïSoren nieit thuis in een democratisch land. De uitslag van het on derzoek is nog niet bekend. Als de heer Fievet nu reeds oip de stoel van de rechter gaat zitten, dan is de Vereni ging die hij vertegenwoordigt te beklagen. BREDA H. RQOIJMANS Langs deze weg wil ik mee demonstreren voor het behoud van ons aller Radio Veronica En ik zou hierbij iedereen aan willen moedigen om toch op 18 april maar iets te doen voor Veronica. U zult misschien zeggen: „Och, wiat helpt dat beetje van mij er nu aan", maar als iedereen er zo over zou denken zouden we Veroni ca al gauw vaarwel moeten zeggen. En dat doen we nu niet: want Veronica moet blij ven. Ik dacht toch wel dat Veroni ca in die 13 jaar een begrip geworden is bij het popmin- nemde publiek. Niet alleen bij de jongeren, maar ook bij dui zenden en duizenden ouderen Hopelijk ziet minister Engels dat op 18 april ook in. ROOSENDAAL NELL NIJS- SEN (ADVERTENTIE) niet vergeten...Frico eten DEN HAAG (ANP) Mi nister Stuyt van volksgezond heid en milieuhygiëne ver wacht, dat in de loop van dit jaar ongeveer 100 geluidme ters beschikbaar komen om het geluid van bromfietsen te meten. Per 1 april jongstleden is een nieuwe methode voor de straatoontrole op de geluidpro- duktie door bromfietsen inge voerd. Zij berust op meten in de nabijheid op 50 cm af stand van de uitlaat van de stilstaande bromfiets met wer kende motor. Een interdepartementale commissie, waarin ook TNO- deskundigen zitting hebben, hoopt soortgelijke meetmetho den te kunnen ontwikkelen voor motorfiets en auto.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13