mien
enz.
DOOFHEID: HET ERGSTE IS, DAT JE NERGENS BU HOORT
Nieuw groot
iegveM is
leen zinvol
!s vervanging
an Schiphoi"
M
WË
edici verdedigen zich tegen klacht in Rotterdam
EX-LUCHTHAVENMEESTER ZESTIENHOVEN:
Tweede
vormings
dag danig
in gevaar
Jr
INTERPOLIS
AERTl
Industriebonden
zijn 12 miljoen
kwijt aan acties
Geld nodig!
Groot onderzoek
naar Memwater
in
binnenland
sport - Rijnreizen
PAS VAKANTIE
van
mens
tot
mens
end etentje
'onomisch feest
In uithoek
Trem
Geluidshinder
Zestienhoven
'meubels
ENWOORDIGER
Finland in greep
van stakingen
papier
jw pen
Intimidatie
Veronica
Dit jaar 100
geluidmeters
voor
Kaas
met sfer-alltass:$s
bromfietsen
Zaterdag 7 april 1973
13
EtTJE—EES/BORGER (Dr.)
-8 nog plaats in bungalow ot
errein vindt U o.m. OVER
LRMD ZWEMBAD, vrij toe
ten, speeltuinen, sportvelden
oral voor kinderen. Wij bie-
en uitgelezen RECREATIE-
uur een verwarmde bunga-
kamperen (dat kan ook in
■aag eerst inl. en folder. Tel.:
1858-2578.
huur 8-pers. stacaravans op
land. Reeds vanaf 40.per
v.a. 1450,Te bevr. Grens
Tel. 04257-9591.
ld.) Ideaal vak. oord voor-en
st en ruimte. Inf. en folders:
tel.: 01116-634.
Camp. De Boomgaard, tel.:
huur voor a.s. seizoen: voll.
en caravans. Ook met week-
6 t/m. 28-7.
lur. Staanpl. Nieuwvliet-bad.
:-8-6-5 p. Tel.: 04920-37438.
1ENNEN Amblève. Pension-
Heem. Zwem- en eetgel.
ial tarief. ABW, postbus 5,
1 35 97.
LAAS naar de Belgische Ar-
MaastrichtDinant v.v. v.a.
agen Nijmegen—Dinant v.v.
et volledige verzorging. Luxe
passagiersschepen met sfeer-
royale hutten. U kunt genie
antiek, gezelligh. en comfort
:he MAASREIS. Inl. en gra-
bij: Rederij Boonstra, Woit-
en. Tel. 05202-2474 of 5139.
ai 15 d. Zwitserland met het
irsschiip „Mr. Jan Elshout".
t eigen douches en toiletten,
sn geheel centraal verwarmd.
pectus nr. 25 bi j Waiterstrrans-
og 54, te Rotterdam. T-etef.
rOUD. Ook in het voor- en
lijk om in onze mooie bossen
rustbanken langs de wandel-
Wig uitzicht over een uitge-
Wij hebben mooie kamers
water, een gezellige conver-
goede keuken. Voll. pens.
:omende kosten. Gastst. Pen-
g 4926, Dörentrup-Schwelen-
nd. Tel.: 05265-379.
e Zeeuw, De Nieuwe
■mplaren. Voor adver-
—221820 toestel 139)
het bezit zijn van de
entjeeen verfijnde keuken in een
'acht glanzend koper, stoere eiken
momie, een weergalozewijnkeider
d en toch vlakbij,
torijden van Breda...
De uitlatingen van prof.
Brinkman over doofheid en
blindheid heeft nog meer re
acties opgeleverd. Een me
vrouw uit Fijnaart schrijft
ons het volgende:
De aanleiding tot het
schrijven van deze brief is
het artikeltje van prof.
Brinkman „Doofheid is veel
erger dan blindheid". Maar
wie, die niet weet wat doof
heid is, zal dat geloven. Ik
behoor ook tot die kleine
groep (naar ik vernomen
heb, 5 procent doven) cfóe
niets, helemaal niets meer
horen, hoe zwaar het geluid
ook is. Ik zou echter per
soonlijk niet graag blind wil
len rijn. Het is mogelijk, dat
een blinde, die geleerd heeft
met rijn kruis te leven, in
geen geval doof zou willen
zijn. Maar is het voor ons op
zich al niet droevig, dat de
dove bijna nergens voor in
aanmerking komt. Ook niet
om eens gratis een vakantie-
weekje te houden, of met de
Rode Kruis, of Zonnebloem-
I boot mee te mogen.
In de 43 jaar, dat ik vol
slagen doof ben, is het vorig
jaar voor de eerste maal,
door bemiddeling van de
wijkverpleegster voorgeko
men dat ik gratis met de zie
ken en gehandicaptenbede
vaart mee mocht naar Beau-
raing. Ik had er echter ook
een bedoeling mee. Er gin
gen nog 2 vrouwen uit onze
parochie mee. Deze vrouwen,
due niet zo goed ter been
waren, hadden daar hulp no
dig. 3 dagen ben ik ze dan
ook tot steun geweest, door
ze steeds in mijn arm te
nemen, een in mijn rechter-
en een in mijn linkerarm.
Laat ik je nog iets vertel
len.
Op 5 maart was het hier
carnavalsmiddag. Op verzoek
van anderen ging ik er ook
heen, dan doe je mee, en laat
maar niet merken, hoe pijn
lijk het is, niets van al die
leut en lach te horen. Ze
hadden heel veel pnjzen,
van de middenstand gra's
gekregen, en velen gingen
met één, meerdere ook met
vele pnjzen naar huis, het
was geen verloting, ze kre
gen ze zo maor voor het een
of het ander. Ook de gehan
dicapten, die in de zaal aan
wezig waren, kregen zo maar
een prijs toegestopt, maar
mij alleen gingen ze ijslwud
i „orbij. Terwijl ze toch zo
goed weten im welke moeilij
ke omstandigheden ik leef.
Nu waren er ook nogal veel
bosjes bloemen, waarvan ik
zoveel houd. Bloemen bren
gen mij altijd vreugde. Ik
zou dan ook blij geweest
zijn, als ze me maar een
klem bosje gegeven had
den.
Maar de afgelopen week,
maakte ik toch de grootste
verrassing mee uit heel mijn
leven. Mijn huisarts kwam
vragen, of ik een bootreis
van 7 dagen op de Rijn wil
de meemaken. De tranen
schoten me toch wel eventjes
in de ogen, toen hij dit
aanbod deed. Als ik hem
goed begrepen heb, gaat die
bootreis uit van Philips,
Eindhoven, waar de dokter
vandaan komt. Als ik die
reis mee mag maken, zal het
voor mij een hele belevenis
worden, die ik niet gauw zal
vergeten, want bij ons doven
is liet zo, dat droeve herinne
ringen maar ook vreugde
veel langer nawerken, dan
bij de goedhorende het geval
is.
Doofheid, zei prof. Brink
man (ik ben ook bij hem
geweesi) is het ergste wat
een mens kan treffen. We
leven en toch staan we ge
heel buiten het leven. Ook in
Se kerk, zijn wij door die
vernieuwingen buiten gezet.
Het komt nu allemaal op het
horen neer, voel me niet
meer een met de anderen,
terwijl dit vroeger wel was.
Doofheid wordt niet gezien,
en geen enkel mens kan ten
volle begrijpen wat het ts.
Als de goedhorenden hun
oren vol watjes toppen, zal
er nog geluid tot hen door
dringen. Als de goedhorende
voor de keuze zou worden
gesteld, radio geluidmaar
zonder beeld, of t.v., alleen
beeld zonder geluid, zou niet
één het laatste kiezen. Ik
heb geleerd met mijn kruis
te leven, maak van mijn le
ven ook maar wat er in mijn
omstandigheden van te ma
ken is. Opsluiten doe ik me
zelf niet. Ga wekelijks met
de bejaarden zwemmen, ga
naar de bejaardensoos. Aan
het slot van mijn brief, dank
ik De Stem, aat ze aandacht
wilde besteden aan hetgeen
1 trof. Brinkman schreef. Mis
schien heeft de dokter dit
ook gelezen.
REDACTIE VAN MENS
TOT MENS
ring te wekken dat daarover
naar buiten wordt gesproken.
(Van onze luchtvaartredacteur)
HOOGE-ZWALUWE „Een tweede nationale lucht-
ïaven in Nederland heeft alleen zin, als men die ziet als
teil toekomstige vervanging van het ruimtelijk moeilijk
feelegen Schiphol." Dat is de mening van de heer A. W. F.
fean der Hoek, sinds begin deze week gepensioneerd haven
meester en waarnemend directeur van de Rotterdamse
luchthaven Zestienhoven.
1 De heer Van der Hoek heeft zich teruggetrokken in een kleine
baar comfortabele bungalow, onder aan een dijk in Hooge-
feraluwe. Daar probeert hij nu orde te scheppen in het lucht-
Wtarchief dat hij in de loop der jaren heeft opgebouwd. Zijn
Imsionering betekent ook niet, dat hij de luchtvaart de rug
feeft toegekeerd.
„Tussen 1990 en 2000 wor
tel in Nederland 450.000
kegbewegingen verwacht",
Aldus de heer Van der Hoek.
fei mag aannemen dat Schip-
lol er zo'n 300.000 voor zijn
tekening kan nemen. Chicago
pet een ongeveer gelijke ca-
aoiteit, zilt nu al aam zo'n
JOO.OOO bewegingen. Dat bete-
lent diait de tweedie nationale
khthaven rond die tijd
Iffl.OOO vliegbewegingen moet
lmverken. Daar hoef je die
pchthawen echter niiet voor te
louwen.
I Bovendien zal blijken dat
kt geregelde - luchtvervoer
Ich maar moeilijk over twee
Ijlden zal laten verdelen. Het
veel mieer in de lijn van
k verwachting dait dit zich op
[én luchthaven zal handhaven
dat het afstotingsproces
(echts het ongeregelde ver
loer zal betreffen, te beginnen
f-ide kortere afstanden".
De heer Van der Hoek heeft
«wijzingen dat bij Verkeer
Waterstaat ergens in een
ntal achterhoofden wordt
Jespeeld met de gedachte aan
vervanging van Schiphol
i de toekomst. Als dat zo is,
hoeft het geen verwonde-
heer Van der Hoek veel grote
re levenskansen dan de Rot
terdamse luchthaven nu. Ei-
zal irn de toekomst zeker be
hoefte ontstaan in dit deel van
de delta aan een luchthaven.
Die behoefte zal zelfs groot
genoeg zijn om er de verwach
ting op te bouwen dat een
bescheiden Europ ees lij mennet
kansen heeft. Als voorbeeld
geeft de heer Van der Hoek:
Midlands Rotterdam-Antwer-
pen - Roergebied.
„Een secundaire luchthaven
brengt bovendien ook niet die
geweldige ruimte- en milieu
problemen met zich mee", zegt
hij.
Er doen zich in Nederland
nogal wat ruimtelijke proble
men voor en Schiphol is er
daar onmiskenbaar één van.
Daarnaast wordt het steeds
twijfelachtiger in de ogen van
velen (men leze er de studies
van onder andere de Brabant
se Kamers van Koophandel en
het Nederlands Economisch
Instituut maar op na) of de
concentratie van het nationale
Nederlandse luchtverkeer na
bij Amsterdam (Schiphol en
eventueel de Markerwaard) op
de duur wel de meest econo
mische oplossing is. Amster
dam komt steeds meer in een
uithoek te liggen als gevolg
van het langzaam naar het
zuiden schuiven van het
krachtenveld in de delta.
„Wil men Schiphol handha
ven in de toekomst", aldus de
heer Van der Hoek, „dan hoeft
er geen tweede nationale lucht
haven te komen. Een secundai-
daire haven in West-Brabant
of misschien in Zeeland, zal
A. W. F. VAN DER HOER
dan voldoende zijn. Ook als
alternatief van de Rotterdamse
luchthaven".
„Zou men op den duur
Schiphol wel willen vervangen
door een andere grote luchtha
ven", aldus de heer Van der
Hoek, „dan zou ik er voorstan
der van zijn deze aan te leg
gen op de kust. Dat zal duur
der zijn maar eenmaal operati
oneel, kan de capaciteit vam
zo'n luchthaven veel beter
worden benut omdat men geen
rekening hoeft te houden met
lawaaiproblemen. Er kan dag
en nacht doorgevlogen wor
den1
Bepaald niet optimistisch is
de heer Van der Hoek over de
schijnbaar zo succesvolle tech
nologische worsteling met ge
luidshinder en vervuilingspro-
blemen.
„De moderne straalmotoren
produceren geen zwarte rook
meer. Maar dat wil natuurlijk
niet zeggen dat ar niets meer
wordt uitgestoten. Het is niet
alleen zwart van klem-
meer.
Men boekt succes met het
terugdringen van motorlawaai.
Maar ik betwijfel of zo'n groot
Vliegtuig ooit minder lawaai
zal maken dan een klein
spiortvliegtuig. Het was juist
tegen het af- en aanvliegen
vam sportvliegtuiigjies dat de
Rotterdamse acties zich richt
ten en het waren ook die lich
te vliegtuigen die de acties
aan de gang hielden.
We hebben zelfs geprobeerd
die spartvliiegerij over te
brengen naar Seppe, maar
daar wilde men er niet aan.
Ik vind dat wij hier zover
zijn dat milieu absolute priori
teit moet hebben. Niet alleen
wat betreft de mensen, maar
evengoed de bomen, planten
en dieren. Ik boor dat men nu
36 bm2 voor 'n tweede lucht
haven claimt. Hoewel ik dat
nogal veel vdnd als ik dat
vergelijk met buitenlandse
voorbeelden, is het een pliei-
door te meer voor de bouw van
een eventuele grote luchtha
ven op de kust".
In zijn eigen oude Zestien-
hoven ziet die heer Van der
Boek voor de toekomst ook
niet veel meer. „Het enige
waar Rotterdam nog op kan
hopen is enige overflow van
Schiphol", zegt hij.
„De Rotterdamse luchthaven
ligt inderdaad veel te dicht bij
de bevolking. Die protesteert
terecht. Wat Zestienhoven,
economisch gezien, heeft ge
nekt is het feit dat die groei in
het luchtverkeer niet is opge-
een grotere vlieg-
maair met grotere
Daardoor eisten
luchtvaartmaatschappijien een
min of meer gegarandeerde
minimumbezetting die boven
het Rotterdamse potentieel
uitging".
Een secundaire luchthaven
in West-Brabant of Zeeland,
die tevens Zestienhoven moet
vervangen, heeft volgens de
Intussen wordt het steeds
meer de vraag of bepaalde
sectoren van het luchtvervoer
hun successen in de concur
rentiestrijd tegen de trein in
de komende jaren kunnen pro
longeren. Supersnelle treinen
diie snelheden van over de 250
km halen en de reizigers van
stadscentrum naar stadscen
trum brengen, komen nu defi
nitief in zicht. De heer Van
der Hoek, luchtvaaTtman in
hairt en nieren, pakt nu ook al
vaker de TEE naar Parijs
dan de vliegmachine. Zeker in
de winter, want „dan weet je
dat Je ook aankomt".
„Ik heb altijd im de trein
geloofd", zegt hij. „En dat doe
ik nu nog".
WIM KOCK
A.W.F. van der Hoek heeft
op 1 aprill een punt gezet ach
ter zijn officiële luchtvaartcar
rière. De liefde voior de lucht
vaart' werd hem in de jaren
1914-1918 bijgebracht door
zijn vader en door geïnter
neerde. geallieerde vliegers.
Hij besloot al vroeg niet te
drinken en te roken om vlie
ger te kunnen worden. In 1928
kwam hij op Sioesterberg bij
de grand old man van alle
vooroorlogse Nederlandse vlie
gers: Willem Versteegto, on
danks zijn generaalsrang nog
altijd
noemd.
„de kapitein"
fie-
In 1930 volgde de heer Van
der Hoeven een vliiagopleidlng
bij Plesmans KLM. Op zijn
verjaardag in 1933 kreeg hij
te horen dat hdj was afge
keurd. Hij vloog toen ais
tweede vlieger.
In 1936 werd hij verkeers
leider op de Rotterdamse lucht
haven Zestienhoven. In 1940
werd hij daar weggebombar
deerd. Tijdens de oorlogsjaren
deed hij administratief werk
voor de gemeente Rotterdam
en in 1945 werd bilj door de
dienst gemeentewerken direct
betrokken bij de planning van
nieuwe Rotterdamse lucht-
vaartvoorziemiingen.
In 1952 werd hij haven
meester van de heliport en
1956 kreeg hij dezelfde functie
op de nieuwe luchthaven Zes
tienhoven. In 1965 werd hij
daarnaast ook plaatsvervan
gend directeur.
DRIEBERGEN (ANP) De
zeven actie werken (inclusief
de staking bij Hoogovens)
hebben de drie industriebon
den tot en met vrijdag 6 april
een bedrag aan stakingsuitke
ringen en andere uitgaven ge
kost van f 12.000.000,-.
Dit heeft de voorzitter van
de Industriebond NVV Arie
Groenevelt bekendgemaakt.
Toen de bonden hun actie
begonnen, hadden zij volgens
hem een bedrag van 26 a 30
miljoen gulden vrijgemaakt.
(ADVERTENTIE)
In een paar dagen kunt u het
hebben. Met- een persoonlijks
lening van de NMB. Gemakke
lijk, zonder onnodige formali
teiten. In overleg met u worden
het bedrag' en de maandelijkse
aflossingstermijnen vastgesteld.
Een lening van- f 2.000,- kunt u
bijv. terugbetalen in 18x 129,50
per maand. Of ƒ3.500,- in 24x
171,50. Inclusief alle rente
en kosten.
Stap eens binnen. We vertellen
u graag alles over een persoon
lijke lening voor welk doel dan
ook of een woningkrediet, voor
verbetering en onderhoud van
uw huis.
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
•erpen) - afrit te Merksem.
'laaktHemyMaes ugraagwegwijs
tert" familiefeestjes, huwelijks-
te recepties en intieme 'têtea têtes'.„
op zon- en feestdagen),
onnummer 09.32.3.45.55.16
>r Bazar Center.
eneugten van "Ten Wevngaert",
oning vindt
uper Bazar Center)
LERINGSMAATSCHAPPIJ
t salaris -f- provisie, voor een
g in BREDA en ROOSENDAAL
tussen de 22 en 40 jaar oud
over algemene ontwikkeling,
rijven naar de heer J. P. A.
rslaan 2, Roosendaal, tel. 01650-
i boekingen
8 Bergen op Zoom
0-33970
Den HAAG (ANP) Het
[tfech tuchtcollege in Den
c heeft deze week in een
«bare zitting de klacht be-
«deld die het echtpaar
stdijk uit Rotterdam heeft
ïediend tegen twee Rotter-
ïase huisartsen en drie me
rkerkers van het Dijkzicht-
jttenhuis in de Maasstad,
.teens het echtpaar hebben
vijf fouten gemaakt bij de
«rdeling v.d. situatie van
'n 20-jarige zoon Jan, die op
juli 1972 in een kraakpand
'i de Rozenstraat in Rotter-
overleed. Het was de eer-
[l keer dat een medisch
«college in ons land na
"«afgaande aankondiging
1 zaak in het openbaar be
delde.
[Je officier van justitie in
«dam, bij wie het echt-
f Westelijk eveneens een
*ht had ingediend, heeft
Soten geen strafvervolging
IS de medici in te stellen
'dat er onvoldoende aamwij-
Rfn zijn voor dood door
"»ld. Het gerechtshof in Den
Jg waarbij het echtpaar
,es'dijk over de beslissing
'1 de officier in beklag ging,
evenmin reden voor sitraf-
"volging.
De patholoog-anatoom dr. J.
Zeldenrust bevestigde voor het
tuchtcollege zijn bevinding bij
de sectie dat Jan Westdijk
overleden- was aan acute ont
steking van keel en luchtwe
gen, met wellicht als bijko
mende factor de slechte condi
tie waarin Jan zich bevond.
De GGD-arts die Jan op 11
juli had onderzocht de artsen
tegen wie een klacht is inge
diend en een co-assistente van
het Dijkzigtziekenhuis had
den daar bij hun onderzoek
niets van gemerkt. Voor het
vermoeden van druggebruik
door Jan, dat bij enkele van
de artsen als bijkomende oor
zaak voor Jans toestand was
gerezen, baid ar. Zeldenrust
geen aanwijzing gevonden. En
van het roken van enkele
h-asjsigaretten per week, het
enige dat Jan volgens zijn
vrienden aan drugs gebruikte,
„daar gaat een mens toch niet
aan dood1", meende dr. Zelden
rust.
Jan had acht maanden sa
mengewoond met een vrien
din, maar zij hadden de relatie
verbroken, waarover Jan zeer
verdrietig was. Hij trok bij
twee vrienden in die een
kraakpand bewoonden. Een
andere vriend vond hem daar
op 11 juli ziek en belde de
GGD-arts. Die zorgde ervoor
dat Jan, die maag- en buik
klachten had en zich beroerd
voelde, met een ambulance
naar het Dijkzigtziekenhuis
werd gebracht. Zonder bege
leidende brief, maar met de
mededeling van de zieken
broeder dat de patiënt uit een
kraakpand kwam, arriveerde
Jan in het ziekenhuis waar hij
werd onderzocht door dokter
J.J. en dienst co-assistente.
Jan vertelde de avond tevo
ren vier pilsjes te hebben ge
dronken en aan drugs alleen
zes dagen eerder drie benze-
drinetabletten en een enkele
hasj-sigaret te hebben geno
men.
Over zijn woning, In een
kraakpand zonder gas of wa
ter, zei hij niets tegen de arts.
Deze hield het in zijn diagno
se op een maag-darminfectie
met een lichte psychische de
pressie. Hij pleegde overleg
met de internist dr. J.G. die
het met hem gewenst vond om
sen psychiatrisch consult in te
winnen. De assistent-psychia
ter mej. I.K. ondervroeg de
jongen over zijn situatie en
over zijn woongelegenheid,
maar zei voor het tuchtcollege
niet veel informatie te hebben
gekregen. Dat Jan in een
moeilijke sociale situatie ver
keerde, was er niet uitgeko
men. Na een nieuw overleg
met dr. G. besloot dokter J.
Jan met een ziekenitaxi naar
huis te laten gaan met het
advies bij eventueel blijvende
klachten de volgende dag de
huisarts te consulteren.
Wat de dokter, de assistent
psychiater en de internist niet
wisten, maar de eo-assistente
wel, was dat Jan een polsslag
had van 144. „Hadden we dat
wel geweten, dan hadden we
de zaak nog even aangekeken
en de patiënt niet meteen la
ten gaan", aldus dokter J. Ook
zouden zij de situatie anders
beoordeeld hebben als zij ge
weten hadden naar wat voor
woning Jan terug werd ge
stuurd. „Maar dat konden we
niet weten omdat Jan er niets
over had gezegd", zei dr. G.
Behalve tegen dokter J. as
sistent-psychiater mej. K. en
internist dr. G. waren de
klachten van het echtpaar
Westdijk gericht tegen de huis
artsen W.K. en D.K. De eer
ste was de dag nadat Jan naar
het ziekenhuis was geweest,
gewaarschuwd dat het niet
goed ging. Hij onderzocht Jan
en concludeerde dat de jongen
een maagdarmkifeotiie zou
kunnen hebben en voorts ver
schijnselen vertoonde die mo
gelijk door druggebruik ver
oorzaakt zouden kunnen zijn.
Hij verklaarde voor het tucht
college dat Jan niet im een zo
slechte toestand verkeerde dat
hij als arts op dat ogenblik
opname im een ziekenhuis no
dig vond.
Hij had zijn collega D.K.
gevraagd nog eens naar Jan te
kijken, 's Middags was deze al
gekomen en hdj meende dat
een van de mogelijke oorza
ken van het ziektebeeld drug
gebruik kon zijn.
Dokter D.K. had bij zijn
vertrek Jans vrienden op het
hart gebonden goed op hem te
letten en had afgesproken de
volgende ochtend te zullen te
rugkomen.
In de uren na het vertrek
van de hulsarts verslechterde
Je gezondheidstoestand van
Jan, maar zijn huisgenoten
waarschuwden de dokter niet
opnieuw. Toen Jan volgens
hen In de nacht van 12 op 13
juli rustig leek te zijn gewor
den, gingen zij slapen. Terwijl
zij sliepen, stierf Jan in de
kamer ernaast. De huisarts
vond hem dood, toen hij 's
morgens volgens afspraak te
rugkwam.
Op de zitting werd namens
hei echtpaar Westdijk het
woord gevoerd door de arts-
jurist dr. mr. W. Schuurmans
Siekhoven. Een van de belang
rijkste gevolgen van deze
zaak vond mr. Stekhoven dat
aie GGD indertijd niet zelf
mocht bepalen of iemand als
Jan in het Dijkzigtziekenhuis
moest worden opgenomen, en
aat het ziekenhuis dat nu in
middels wel accepteert. „De
verhouding tussen de GGD en
het ziekenhuis, die jarenlang
siecht was, is nu gelukkig ver
beterd", zei hij. Mr. Schuur
mans Stekhoven meende dat
cte communicatiestoornis tus
sen GGD en ziekenhuis de
eerste aanleiding voor veel el
lende in de zaak Westdijk is
geweest.
De raadslieden van de vijf
'inedioi noemden de klachten
tegen hun cliënten ongegrond
Het medisch tuchtcollege zal
mnmem drie' weken een beslis
sing nemen.
HELSINKI (DPA) Fin
land bevindt zich in een sta-
kimgsigreep. Nadat donderdag
rond 100.000 bouwvakarbei
ders een waarschiuwingssta-
kimg hielden, hebben gisteren
de 13.000 werknemers in de
levensmiddelenindustrie het
werk neergelegd.. Sedert 1
april zit het land zonder oao's.
De vakbonden eisen loons
verhogingen en betere ar
beidsvoorwaarden.
Maandag zullen 100.000 ar
beiders in de metaal-industrie
een dag staken. Verder dreig
den de bankbedienden en de
werknemers bij de s-taatsalco-
holstokerijen het werk te zul
len neerleggen. Ruim een jaar
geleden werd in Finland voor
het laatst gestaakt.
BRUSSEL (ANP) Deze
maand is in België een groots
onderzoek begonnen, onder
auspiciën van het ministerie
van wetenschapsbeleid, naar
de gevaren die de Belgische
grondwatervoorraad bedrei
gen.
Bij dit onderzoek zijn veertig
wetenschappelijke onderzoe
kers van naam, werkzaam bij
Belgische universiteiten en bij
verschillende departementen
betrokken. Het project zal drie
jaar in beslag nemen.
Dit team van wetenschaps
beoefenaars zal in de eerste
plaats een overzicht moeten
vervaardigen van de „vatbaar
heid van het Belgische grond
water voor verontreiniging".
Via topografisch, geologisch
en hydrologisch onderzoek zal
getracht worden het Belgische
bodemwater „in kiaart" te
brengen, zodat men inzicht
verkrijgt in welke zonen dat
bodemwater het meest aan
verontreiniging bloot staat.
Daaruit moet men gegevens
verkrijgen die een zo goed mo
gelijke bescherming vain het
water
mogelijk maken. Voorts zal
een inventarisatie gemaakt
worden van stoffen die ver
ontreinigend op het bodemwa
ter inwerken en een derde
studie houdt zich bezig met de
wisselwerking tussen „vervui
lers" en geologische formaties,
ter.
(ADVERTENTIE)
VASTENAKTIE
Giro 5850, Utrecht
Centr. Raiffeisen-Soerenleenbank,
Eindhoven
UTRECHT (ANP) De in
voering van de tweede dag
vorming voor 15-jarige wer
kende jongeren per 1 augustus
dreigt ernstig in gevaar te ko
men. Het overlegorgaan van
de drie vakcentrales zegt hier
over ernstig verontrust te zijn
en is van oordeel dat alsnog
alles dient te worden gedaan
om voor zoveel mogelijk 15-
jarige jongeren toeli nog een
tweede vormingsdag per 1 au
gustus te verwezenlijken.
Het overlegorgaan doet een
dringend beroep op minister
Van Veen van onderwijs en
wetenschappen en op alle be
trokken instellingen om op
zeer korte termijn alle vereis
te voorzieningen te treffen. In
een door het overlegorgaan
uitgegeven verklaring staat
dat nergens uit is gebleken
dat het ministerie van onder
wijs en wetenschappen inder
daad maatregelen heeft geno
men om invoering per 1 au
gustus va.n de tweede dag vor
ming wezenlijk te bevorde
ren.
Andermaal is een motie in
gediend waarin de regering
wordt gevraagd per 1 augustus
a.s. de tweede vormingsdag
voor de 15-jarigen integraal in
te voeren. Dit gebeurde in de
donderdag voortgezette open
bare commissievergadering
over deze materie. Indiener
was het PPR-kamerlid Van
Gorfcum, die voor dit doel alle
beschikbare middelen ingezet
wil zien. De motie zal later in
plenaire vergadering in behan
deling komen.
(ADVERTENTIE)
Omdat u geen dag
In 't ongewisse wilt
verkeren:
Motorrijtuigenverzekering
van Interpolis.
Conservatoriumlaan 15, Tilburg,
tel. (013) 629111
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
vermeld worden. Slechts oi| hoge uit
zondering zal van deze rsgei worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het In alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
van uw be-
d.d. 5-4-1973 inzake:
„Bredase huisarts vraagt zelf
volgende. Ik kan
i niet bevoegd te
juistheid van
de achtergronden van diiit situk.
Te zijner tijid zal doior bevoeg-
wel uitslag gege-
Wel ben ik ver-
de heer Fievet, in
een reportage Achter het
nieiuiws, in een interview ver
klaart, dait hier spnalke is van
dood door schuld. Dilt zijn /rta-
midatiemethoden. Ze ïSoren
nieit thuis in een democratisch
land. De uitslag van het on
derzoek is nog niet bekend.
Als de heer Fievet nu reeds
oip de stoel van de rechter
gaat zitten, dan is de Vereni
ging die hij vertegenwoordigt
te beklagen.
BREDA H. RQOIJMANS
Langs deze weg wil ik mee
demonstreren voor het behoud
van ons aller Radio Veronica
En ik zou hierbij iedereen aan
willen moedigen om toch op
18 april maar iets te doen voor
Veronica. U zult misschien
zeggen: „Och, wiat helpt dat
beetje van mij er nu aan",
maar als iedereen er zo over
zou denken zouden we Veroni
ca al gauw vaarwel moeten
zeggen. En dat doen we nu
niet: want Veronica moet blij
ven.
Ik dacht toch wel dat Veroni
ca in die 13 jaar een begrip
geworden is bij het popmin-
nemde publiek. Niet alleen bij
de jongeren, maar ook bij dui
zenden en duizenden ouderen
Hopelijk ziet minister Engels
dat op 18 april ook in.
ROOSENDAAL NELL NIJS-
SEN
(ADVERTENTIE)
niet vergeten...Frico eten
DEN HAAG (ANP) Mi
nister Stuyt van volksgezond
heid en milieuhygiëne ver
wacht, dat in de loop van dit
jaar ongeveer 100 geluidme
ters beschikbaar komen om
het geluid van bromfietsen te
meten.
Per 1 april jongstleden is
een nieuwe methode voor de
straatoontrole op de geluidpro-
duktie door bromfietsen inge
voerd. Zij berust op meten in
de nabijheid op 50 cm af
stand van de uitlaat van de
stilstaande bromfiets met wer
kende motor.
Een interdepartementale
commissie, waarin ook TNO-
deskundigen zitting hebben,
hoopt soortgelijke meetmetho
den te kunnen ontwikkelen
voor motorfiets en auto.