Veiligheid en comfort gooien hoge ogen uit r 9 9 C C 9 n 9 C c C O O 'O D O O O O O O O O O Q O O O O 5 O O 2 O O O O L Q .8.V, aat TUSSEN DE WIELEN door hen bollen ■■Eli PUZZELEN met jan-willem van besouw 3 -| O O L_ L LL 2 ZO INSTUREN w fi WÊV WÊ BRIDGEN met h.w. filarski a a n ES a E ILë It IB El El u a r: n LJ E C LJ LJ ns in E a a Q ff l<2> dF E te LJ u LJ ff na B ff ff ES ÉS LJ LJ ff LJ LJ ra n *5 B a El B É5 rfe B U U LJ E !j HE n ff a B ra a E Q LJ E LJ LJ 5 ff E 7 B E ff E 3 ff ff U S ff LJ E LJ f n ra B É3 a 0 S S s LJ u LJ E LJ s ff ra E B a 3 a ra u 3 a LJ /V ra E 9 E2 9 a 3 a <25 i PRIJSWINNAARS DAF a 0 bij, bij iënten hulp- tnder- jsatie. deze niscb MTS ïs als deze temde ies te zaken Eind- Viii Ut, i tiVl Z_M I Cl lUnU 1/ IVlKMin I 1^/3 en zij de kliënten; en onderhouden en wij tenminste ikelijk. Het bezit )rtgelijke funktie ■a maandsalaris den (o.m. spaar- da, tel.: (01600) - Eigenhandig geschreven brieven dienen te worden gericht aan de adjunkt- direkteur Personeels beheer en Organisatie van de N.V. P.Z.E.M., Postbus 48, Middelburg. Soms moet je op een eerder uitgesproken oordeel terugkomen of dat afzwakken. Dat is vandaag het geval ten aanzien van de Renault 12 TS waarvan we na een korte kennismakingsrit betwijfelden of de meerprijs van 900 gulden die voor deze wagen in vergelijking met de 12 TL moet worden betaald veel mensen ertoe zou kunnen verleiden voorkeur te geven aan de TS. Mogelijk dat het bergpar- cours waarop we bij de ken nismaking de 12 TS beproef den bij ons oordeel parten heeft gespeeld. Toen kon de wagen nl. nauwelijks zijn fellere acceleratie bewijzen, laat staan zijii hogere top snelheid. Nu we de TS voor een langere proefrit in handen hebben gehad, moeten we zeg gen dat hij zijn meerprijs meer dan waard is. Vergeleken met de 12 TL biedt de TS het volgende: een tot 68 pk. opgevoerde motor die dezelfde specificatie heeft als die van de Renault 15 TL; de vermogenswinst werd bereikt door verhoging van de compressieverhouding van 8,5:1 naar 9,5:1; de top snelheid bedraagt ruim 150 km/uur, ongeveer 10 km meer dan bij de 12 TL. aan het remsysteem (schijf remmen voor, remkrachtver- deler in het circuit van de achterremmen) is een rembe- krachtiger toegevoegd. de 12 TS is uitgerust met vliegtuigstoelen met hoog doorgetrokken rugleuning waarin hoofdsteunen zijn op genomen. Renault loopt daar mede vooruit op de Europese veiligheidsreglementen; in Frankrijk zullen in 1914 hoofdsteunen voor de voorzit tingen in nieuwe auto's ver plicht zijn. het instrumentenpaneel heeft een toerenteller gekre gen. bediening van de elek trische ruitesproeier is nu ge combineerd met die van de ruitewissers (2 snelheden). 0 centraal onder het dash board bevindt zich een console voor inbouw van een radio, met een klokje en extra berg ruimte. de TS heeft rallyewielen en een chroomstrip op de flanken. op de voorbumper zijn twee jodium verstralers ge monteerd. Hoe ziet dat alles er in de praktijk uit? Om te beginnen met de motor moet gezegd worden dat de acceleratie vooral in de derde en vierde versnellingen beduidend fel ler is geworden. We hadden ook de indruk dat de motor wat soepeler draait dan die van de TL, zeker in de lagere toerentallen. Wel is het motor lawaai wat toegenomen, het geen met name optreedt bij snelheden boven de 120 km., wanneer de normale sterkte van de autoradio wordt over stemd door het motorgeluid. Toevoeging aan het remsys teem van een bekrachtiger on dervonden we als een zeer groot pluspunt waarbij kon worden vastgesteld dat een lichte druk op het rempedaal al voldoende is om de be krachtiger te doen aangrijpen. De vliegtuigstoelen geven een voortreffelijke zit en dra gen in flinke mate bij tot com fortabel rijden. De stoelen zijn goed aan de lichaams vorm aangepast, geven zijde lingse steun en voorkomen ook bij lange ritten vermoeidheid. Alleen belemmeren de lange leuningen het aehteruitzicht bij parkeermanoeuvres en pas sagiers op de achterbank heb ben geen vrij uitzicht naar voren meer, bezwaren die voor alle stoelen van dit formaat gelden. Maar de hoofdsteun vergoedt toch veel. Vooral voor mensen die sportief (willen) rijden is de toerenteller een belangrijk in strument, dat de doorsnee-rij der echter wel zou kunnen missen. De combinatie van ruite sproeier met wisser, bediend door een griezelig slap han deltje aan het stuur, waarvan we vreesden dat het elk mo ment zou afbreken, is een vooruitgang vergeleken met de rubber bal die bij de TL de sproeiers bedient. De rallyewielen en de chroomstrip geven de TS een sportief uiterlijk al mogen ze van ons achterwege blijven. Ronduit enthousiast zijn we echter over de jodiumverstra- lers, die een zee aan licht pro duceren, waarbij vergeleken het dimlicht hoewel ruim schoots voldoende volledig in het niet lijkt te zinken. Tij dens de testrit was het ver bruik 1 ltr. op 10 km en dat is zeer redelijk. Voor het overige heeft de 12 TL alle voordelen van de „gewone" 12 (uitstekende weg- ligging ook in bochten, vrijwel ongevoelig voor zijwind, goede vering, comfortabele achter bank enz.) plus uiteraard een paar kleine minpunten zoals minder goed achteruitzicht, onhandige plaats voor de ver- stelknop van de rugleuningen). In een notedop: de 12 TS is een fijne auto waarbij veilig heid en comfort hoge ogen gooien. De prijs is 10.492 te gen f 9.571 voor de TL. De bovenste figuur is een kruiswoordraadsel. Daaronder staat een doorloper. De let ters die bij de doorloper in de cirkeltjes terecht komen vor men van links naar rechts, en regel voor regel gelezen, een spreekwoord. Kruiswoordraadsel: Horizontaal: 1. rondhout 2. kameraad 7. stelligheid 12. kolenwagen 18. vaartuig 19. vak 20. kabeljauwvisser 21. uitroep van afschuw 22. niet smal 24. geneesmiddelen 25. ambtsgewaad 26. muzieknoot 27. hetzelfde 28. openbare weg 31. bebouwde oppervlakte 33. einde 34. Europeaan 35. overblijven 37. Europese hoofdstad 39. deel van het alfabet 42. maal 44. inwoner van Turkije 46. gebogen 48. tijdelijk geven 51. berichten 54. fijn 57. nauwelijks 59. slingerplanten 61. teugel 63. delfstof 65. land in Zuid-Amerika 66. wilddief 67. dashond 68. deel van een breuk 69. troefkaart Verticaal: 1. opstandeling 2. durf 3. niet dezelfde 4. knocked down 5. steen 6. lengtemaat 7. tijdperk 8. luister 9. lager onderwijs 10. ijzerhoudende grond 11. Militaire Politie 12. lang ambtskleed 13. gelijk 14. no good 15. water in Engeland 16. bijwoord 17. mestvocht 18. plaats in België 19. stad in Zwitserland 20. handelen 21. gereedschap 23. wijfjesree 24. kleine steur 25. rukken 26. brassen 28. veerkracht 29. handvat 30. voorzetsel 31. snedig 32. waterdoorlatend 33. por 36. bijbelse figuur 38. zero 40. wagenspoor 41. plaats in Italië 43. schrijftafel (E) 45. ongevulde 2 4 5 6 7 8 9 10 ii 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 j 23 i 25 26 27 28 1 29 J 30 31 1 32 33 1 1 ST" 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 I "I 1 2 4 5 6 7 8 9 11 12 13 14 15 16 18 19 20 21 22 23 25 2 3 4 5 7 8 9 - 47. lor 48. lunar logistics System 49. grappenmaker 50. bedrog 52. aanwijzend voornaam woord 53. deel van de hals 55. omroepvereniging 56. belemmering 58. lof 60. neon 62. Frans lidwoord 64. liste électorale. Doorloper. Horizontaal: 1. rolvormige doos - glibbe rig - vracht - keukengerei - een zekere -in loco 2. lasten (L) - en omstreken - tijdperk - oud IJslandse literatuur - heelal - Ier land. 3. Nederduits - persoonlijk voornaamwoord - indien rivier in België - errore tcepto - tijdstippen - luid ruchtig vrolijk zijn elk - godsdienst - klerer -eerbied - plaatsje aan di Dedemsvaart 5. nummer - vrucht - land bouwwerktuig - prikkel - tijdperk - Europees volk. 6. Geografische Mijl - bloem - roem - tenafscheid - vertrouwd - gillen van het lachen - dat wil zeggen 7. vereerd dier - Europeaan - deel van een boom - klein vertrek - iedere - heer - plan 8. nobel - verslag - kleur - storing in de dampkring 9. in parten snijden - boom - jaargetijde - rhenium - onderofficier - luitenant - bestuurder Verticaal: 1. vorst - jongensnaam 2. voorzetsel - tijdelijke smaak 3. wig - hups 4. lof - en andere - gekheid vreemd - lang verdicht pro zaverhaal 6. rij - aanspreektitel var een vorst 7. grondsoort - Hildebrand 8. vis - stelsel - invaliditeit wet 9. water in Engeland - hoi ding - sneeuwschaats 0. lage rivierstand - bevlek ken 11. lokmiddel - kilogram - mestvocht 12. gedeeltelijk - struisachtige vogel 13. plan - zenuwtrek - kroon 14. Nederduits - plaats in Gel derland - scheve zijde 15. opening - pers. voornaam woord - lengtemaat - mu zieknoot 16. uitteren - ik (L) 17. plechtige gelofte - gedaan en laten - Gare de Lyon - en omstreken 18. deel van een trap - boom vrucht 19. telwoord - gram - ver harde huid 20. laatstleden - 365 dagen - -vliegengaas 21. en dergelijke - bevel - neon 22. plaats in Gelderland - nik kel - was getekend '3. door water omgeven land - rivier in Engeland meisjesnaam - persoon lijk voornaamwoord voegwoord tijdelijk geven - persoon lijk voornaamwoord - ra- diotelegrafie. REDACTIE DE STEM REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WOONPIAATS uzenden voo» dinsdagmldd. -.00 uur iet op de enveloppe to d> inker-bovenhoek „Weekend ouzzel". SCHAKEN mef.cöns+ant orbaan Drie lichte stukken zijn „op papier" even sterk als een dame maar in de praktijk gaat dit lang niet altijd op. Het hangt er helemaal van af, wel ke partij het initiatief heeft en of de lopers en paarden on kwetsbaar zijn voor aanvallen van de vijandelijke dame. Hieronder een wat dat aangaat leerzame strijd die eind vorig jaar voorkwam in een toer nooi te Moskou. Wit: Bitman. Zwart: Monseëw Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7c5 2. Pgl—f3, e7—e6 3. d2d4, c5xd4 4. Pf3xd4, Pb8c6 5. Pd4b5, d7d6 6. Lel—f4, e6—e5 7. Lf4—g3, a7a6 8. Pb5—c3, Pg8—f6 9. Lg3—h4, Lf8e7 10. Lh4xf6, Le7xf6 11. Lflc4, 0—0 12. 0—0, b7—b5 13. Lc4b3, Pc6d4 14. Pc3—d5 (In aanmerking kwam Pe2 om het sterkstaan- de zwarte paard te „onder vragen". Later kan dan Pbl desgewenst via c3 naar d5). 14Lf6—g5 15. c2c4 (Hier had Pd4 door Pblc3e2 tot een verkla ring kunnen en moeten wor den gedwongen. Inmiddels trekt zwart ten aanval, waar bij Pd4 een zeer belangrijke rol speelt). '15Kg8—h8 16. Pbl—c3, f7—f5 17. c4xb5, a6xb5 18. Lb3c2, Lg5hö 19. e4xf5, Dd8h4 20. Lc2e4, Lc8xf5 21. g2g3 SU w m 11 4 a 0° 21Dh4xe4ü 22. Pc3xe4, Lf5xe4 23. Pd5c3 (Er dreigde niet alleen Lxd5 maar ook Lf3, Dd3, Pe2+). 23Le4f3 24. Ddld3, b5b4 (De pointe van zwarts combinatie: Pc3 kan niet weg wegens Pe2+ en gaat verloren. Voor zijn dame krijgt zwart dus drie lichte stukken en deze zijn onaantastbaar en ontplooien een moordende activiteit). 25. Tflel (Anders weer bxc3, bxc3, Pe2+). 25b4xc3 26. b2xc3, Ta8—a3 (Een be langrijke finesse. Na bijv. Dc4, Pc2 zou wit een kwali teit achter komen te staan). 27. Talbl (Hoopt Tb2 te kunnen spelen maar het „gat" in zijn koningsstelling wordt wit fataal). 27,Lf 3a8 28. Kglfl, Ta3xa2! 29. f2f4 (Er is geen verde diging meer. Op cxd4 volgt T8xf2 Kgl, Tg2+, Khl—Kfl Taf2 mat Txh2++, Kgl, Thl mat). 29La8g2+ (Om op Kgl te vervolgen met Pf3+) Wit geeft het op. DAMMEN met Jan edink De 19-jarige Fries Frank Drost, aan wie het hoofdbe stuur op grond van zijn pres taties in de grootmeester- groep van het vierde Suiker- damtoernooi de nationale meestertitel verleende, heeft in groep I van de halve fi nales om het nationale kam pioenschap getoond dat hjj die titel ten volle verdient. Van de 9 gespeelde partijen won hü er 5, speelde hjj er drie remise en verloor er slechts 1, waarmede hfl zijn score op 13 punten bracht, in deze groep een behoorlijke prestatie. Wat opviel in zijn partijen was de directe, doelbewuste opzet en uitvoering van zijn plannen en de perfecte afwik keling. Zo wist hij in de derde ron de de nationale grootmeester en provinciaal kampioen van Friesland 1972 Pieter Bergsma een gevoelige nederlaag toe te brengen. Deze fraaie partij kunt u hieronder volgen. Wit: Bergsma. Zwart: Drost. 1. 33—29, 19—23; 2. 32—28, 23x32; 3. 37x28, 20—24; 4. 29x20, 15x24; 5. 41—37, 17—21; 6. 37—32, 21—26; 7. 39—33, 26x37; 8. 32x41, Beter was hier 42x31, Want door deze achterwaartse ruil gaat zwart nu bewust op terreinvoordeel spelen. 81117; 9. 4439, 17—22; 10. 28x17, 12x21; 11. 41—37, 7—12; 12. 36—31, 1—7; 13. 31—26, 14—19; 14. 26x17, 12x21; 15. 38—32, Wit is zich van het naderend gevaar nog steeds niet ten volle bewust, inplaats van expansie te zoe ken voor zijn rechtervleugel door bijvoorbeeld 3429 (15—20) 29x20 (15x24 50—44 gevolgd door 3329 enz., gaat hij met open ogen in een cen trum spelen dat dreigt te wor den omsingeld. 15712; 16. 43—38, 10—14; 17. 50—44, 5—10; 18. 49—43, 10—15; 19. 46—41, 12—17; 20. 33—29, 24x33; 21. 39x28, Het heeft nu geen enkele zin om 38x29 te slaan, want dan volgt (1924) 29x20 (15x24) en de situatie blijft ongewijzigd. 21 8—12; 22. 44—39, 19—24! 23. 38—33, 14—20; 24. 37—31? I i I I C liI M SH 4B Wit die ziet dat zijn centrum dreigt te worden omsingeld, dat 3430 niet mag wegens 2127! en ook 3429 geen op lossing biedt, begaat nu met 3731 op zijn linkervleugel een kapitale blunder die hem een schijf en later de partij kost. 2418—22! 25. 41—36 of? 24—29! 26. 34x23, 13—18; 27. 42—38. Verplicht, op 23—19 volgt (21—27) 32x21 (17x37) 28x8 (2x24) 42x31 (24—30) 35x24 (20x49). Uit 27. 18x29; 28. 33x24, 22x44; 29. 40x49, 20x29; 30. 32—28, Beter is hier 3126. 30 21—26; 31. 47—42, 26x37; 32. 42x31, 15—20; 33. 43—39, 2024; Zwart stelt zijn voor post nu veilig en breekt nu zeer spoedig wits verzet. 34. 31—26, 3—8; 35. 45—40, 2—7; 36. 49—43, 7—11; 37. 28—22 of? 17x28; 38. 39—33, 28x39; 39. 43x23, 9—14; 40. 38—33, 8—13; 41. 48-43, 12—17; Op (13—18) volgt 3631 gevolgd door 31—27 enz.; 42. 40—34, 13—19; 43. 33—28, 17—21; 44. 26x17, 11x33; 45. 23—18, 6—11! 46. 36—31, 4—9; 47. 31—27, 33—38! 48. 43x32, 24—29; 49. 34x23, 19x37; Wit geeft het op. SYSTEEMKAART TAFEL B 7 3 O V 10 9 O 7 4 AH842 10 8 5 2 <?A73 H 8 5 B 7 3 N W O z 9 4 8 6 5 O A V 10 9 2 V 10 9 Spelleider AHV6 <?HB42 O B 63 65 Zuid één ruiten OW pastennoord twee klaver zuid twee Sansatout noord drie Sansatout. Tegen drie SA start west met schoppen twee wat gebeurt er?? Ja, wat gebeurt er in deze opgeblazen drie Sans? West startte, begrijpelijk, met schoppen twee, de tafel de drie en oost de schoppen negen (de vier was wellicht beter). Zuid won slag 1 met de schoppenvrouw en speelde twee rondjes harten de tweede har ten nam west met het aas. Zegt u eens éérlijk had u met dichte kaarten nu ruiten nage speeld, de kleur die zuid had geboden? Ik zag dit spel in één der voorronden van het grote Interpolistoernooi (dit jaar waren er liefst 4600 paren over héél Nederland!) en nadat west wéér schoppen had gespeeld was het voor zuid niet moeilijk meer 9 slagen en daarmee zijn contract te maken. West was boos: hij voelde zich „genomen" door zuids ruitenbod en dat was west duidelijk aan te zien. Hij vroeg dan ook enigszins bits naar een verklaring, waarop zuid zijn tegen stander de systeemkaart onder de neus schoof. In vele toernooien is het gebruik hiervan al verplicht en er dient precies op te staan, welke conventies e.d. men gebruikt. Op de systeem- kaart van NZ stond: één schoppen of één harten is tenminste vijfkaart. Verder stond er: 1 SA=15/17 punten. Wat moet je nu openen als je maar 14 pun ten hebt en géén vijfkaart in een hoge kleur? Er blijft niet veel anders over dan één ruiten of één klaver en daar in dit geval de ruiten een driekaart was had zuid besloten met die kleur te beginnen. Waren OW meer geroutineerd geweest, dan waren zij hier misschien niet ingetrapt, hoe wel het natuurlijk altijd mogelijk blijft dat de zuidspeler wérkelijk ruitens heeft. Naar mijn mening was west ten onrechte boos, ofschoon NZ er op hun systeemkaart wel bij hadden kunnen schrijven: één ruiten of één klaver kan een driekaart zijn. Niettemin, een levensgroot tegenspelprobleem behalve als oost zo goed is, door in slag 1 schoppen vier te leggen. West weet dan flater) dat alle aanvallen in schoppen, harten of klaver hopeloos zullen zijn, dus blijft er noodgedwongen niet veel anders' over dan het spelen van ruiten. De ruiten 5 is dan de goede kaart: aangevende een drie- of vierkaart met een honneur. Als oost nu ruitenaas wint en géén ruiten naspeelt, kan hij beter gezellig met west gaan kegelen! m W 1 W E AA r i 7 V E E m c O 'je E O 16 10 r N N E <0 l Ai 22 e A/ 5 'Ie O u L CA m AA 30 Ai 8 31 O i9 P 34 A 36 AA e f O L AA T e N A 4! AA 42 r L 43 I e m Iff e O L AA m AA 53 54 c n c k Ai 'ff J* 61 O AA 62 dy i 63 AA O A/ 3) l Q m A 67 A m 2 AA e U n AA V ii 6_ N_ CA AA m 1 e Prijs (f 25,-) Mevr. Clerx Lage Ham 11 Dongen 2e Prijs Cf 15,-) Th. Boeykens St. Jozefstraat 14 Hengstdijk (Zld.)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 25