hiswa
i Industrie kan moeilijk stijgende vraag beantwoorden:
uim 1000 schepen 1
Ook veel kleine
Hiswa-nieuwtjes
Windsurfen:
nieuwe sport
ZONEN
Meer
dan
honderd
boten
in RAI-haven
Hengel-
sector
kleiner
Misers
ÏSENS
2 - AXEL
iiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
brcaravans naar
htrum
VOLLE HAVEN
23 LANDEN
iiiiiiiiiiiiiiiiimiiiuiimiiiiiMiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiMiiiM
JACK ARENTSEN
in ~r i *1**1*' 1 1 j. I
Drie belangrijke zaken zijn in de zoge
naamde „droge sector van de Hiswa te
ontdekken
Lichtgewicht
[ps i Stacaravans
Astral
Abbey
E.K.S.
ie Lyceum"
IELD5NG VAN
JNGEN
D(
tussen 200 en
758.000 gulden
Het aanbod van boten is dit jaar ongekend groot. Niet minder dan 1000 ver
schillende vaartuigen zullen in de RAI en in de haven vlak achter de gigan
tische Amsterdamse expositie-ruimte, te zien zijn.
Export stijgt
Geen open boot
Duurste schip
Wereldprimeur
Troef
Bungalette
Drempel
Stabiel
Lroefvaart en neem
rom u steeds meer
imeters uitgekiend,
30 of 820 bestuurt,
:htingen. Daarom is
orters. Ook voor u.
•RGING JACHTEN
:ijn gespecialiseerd
tons mobiele kraan.
3 uw winterberging!
- Geertruidenberg
na 20.00 uur 23 17.
ag. U bent welkom.
f\XEL Telefoon 17 22
Ider - AXEL
161 hi 25 maart
RAI/Amsterdam
De Nederlandse Vereniging voor Handel en Industrie op
het Gebied van Scheepsbouw en Watersport, kort gezegd de
HISWA, heeft opnieuw bezit genomen van de RAI. En dat
betekent dat evenals andere jaren alle hallen van het
tentoonstellingscomplex aan het Amsterdamse Europlein
van vrijdag 16 tot en met zondag 25 maart benut worden
om motorvaartuigen, motorzeiljachten, zeiljachten, alle typen
sport- en pleziervaartuigen, motoren en andere toebehoren,
alsmede kampeer- en hengelartikelen te tonen. „De grootste
super-markt" van Europa staat op het punt weer geopend
te worden.
Maar niet alleen in de Rai zal men een volmaakt over.
zicht krijgen van al hetgeen op het gebied van de water
en kampeersport te koop wordt aangeboden. Dit jaar liggen
namelijk in de RAI-haven ook nog eens rond de 100 vaar
tuigen en dat is ongeveer het dubbele van een jaar geleden.
Ondanks dat de vraag naar kleinere schepen de laatste
jaren steeds groter wordt, blijkt toch dat het aantal schepen
op de RAI van meer dan 5 ton dit jaar belangrijk groter is
dan in voorgaande jaren. In 1972 waren het er 59, dit jaar
is het aantal gestegen tot 75 vaartuigen.
De ongeveer 50.000 vierkante meter die de RAI aan expo
sitie-ruimte te bieden heeft, wordt gevuld door 329 expo
santen (vorig jaar 315). De produkten komen uit maar liefst
23 landen te weten België, West Duitsland, Canada, Dene
marken, Engeland, Finland, Formosa, Frankrijk, Hongarije,
Hongkong, Italië, Japan, Luxemburg, Maleisië, Nederland,
Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Amerika, Joegoslavië,
Zweden en Zwitserland.
De Hiswa is dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur en
van 19.00 tot 22.00 uur geopend. Zondags alleen van
10.00 tot 17.00 uur.
Opkomst lichtgewicht-tent
zorgt voor wat
men
In de kampeerwereld zijn de laatste tijd geen sensatio
nele zaken aan de orde geweest. Men is er ook ditmaal
weer vanuit gegaan om de perfectie nog verder door te
voeren en de constructies hoewel dat wel bijzonder
moeilijk was nog meer te vereenvoudigen.
0 Uniek door de eenvoud. Praktisch door het vele komfort. Deze
woorden zijn inderdaad van toepassing op de nieuwe Bungalette.
Hierboven afgebeeld als zonnetent.
0 Het kost slechts weinig moeite om deze tent in korte tijd om
te toveren tot een slaaptent. Even het frame opzetten en de slaap
tent er in hangen en de zaak is voor de op doorreis zijnde vakantie
ganger in orde.
Een opvallende zaak is wel
dat het aantal noktenten
(vooral die met een gesloten
voortent) een steeds grotere
plaats gaan innemen. En deze
tendens houdt dan onmiddel
lijk in dat de vraag naar voor
al kleinere typen tenten nog
steeds groot is.
De kleinere tent brengt na
tuurlijk ook met zich mee dat
er op dit moment ook een gro
te vraag is naar vooral goed
kope, maar desondanks toch
nog uitermater gerieflijke ten
ten. Een groot dagverblijf is
zodoende nog altijd beschik
baar gebleven, terwijl er ook
nog voldoende ruimte aanwezig
is voor een aparte kookruimte.
Het reizen en trekken met 'n
kleine auto, op de bromfiets
en het op dit moment weer
duidelijk in de belangstelling
komen van het kamperen per
fiets, heeft er natuurlijk ook
bOR ZEELAND VAN
Sky-Line
Houten sta
caravans
Alpenkreuzer
[se occasions
AN
'aravanaccessoires
tuinmeubelen
oten enz.
1GOES:
weg - Ringbaan-West
01100-4560
&IEZEUNGE
15 - Tel. 01102-1411
(ERSCHOUWEN
20 - Tel. 01115 - 1419
ilEUWVUET
^schuur" (alleen stacaravans) j
01171 -391
nschap v.w.o.-h.a.v.o.
Jat 78, Goes, tel. 01100-69"-1
lursus 1973-1974 kan .gescMj;
1 april a.s. bij de administra^
1 de
.der-
ho
Wiet alleen in de sector van
de plezier-jachten heeft de His
wa onnoemlijk veel te bieden.
Ook op het sportieve vlak kan
men op de Amsterdamse ten
toonstelling veel nieuws zien.
Deze Glastron GT 160 bijvoor
beeld is ongetwijfeld voor ve
len een ideaal.
liet
aantal buitenlandse vaar-
hool. Zij die voor toelating
ar al zijn opgegeven door
lan de scholen voor basisoiw
pven zich niet meer te meld
I omvat per 1 aug. 1973 de vol
lelingen:
l(le klas)
|m (2e t.m. 6e klas)
(2e t.m. 6e klas)
|(2e t.m. 5e klas).
belating en doorstroming
ling met de openbare MA
[ruiningen en Kortgene.
voor ouders van a.s. bru»
Isdag 15 mei a.s. om 20.00
Nadere inlichtingen by
■per.
™sen is veel groter dan in 't
n er. mede omdat er col-
d'eve inzendingen uit Enge-
frankrijk, Zweden en b.v.
est-Duitsland zijn, mag ge
raken worden van een bijzon-
aantrekkelijk markt-over-
™t.
•Maar de buitenlandse inzen-
It ki" hengen Web °°X we)
B, "lemen voor de kopers met
a Het verleden heeft
i "lelijk geleerd dat op de Eu-
p«se markt het niet altijd 'n
™eid is dat men overal wel
L|-?er.v'ce krijgt, die inoodza-
i jJk is. Om dan nog maar te
Lta van de mogelijkheden
snelle bedrijfssluitingen,
.ff kopers hebben helaas al
tl!n ,ondervinden dat juist
e kleine buitenlandse bedrij-
- snel en abrupt gesloten
lesten worden
%ijpelijk dat de Neder-
boten-industrie (met
st«.-nen b'.izonder gezonde
™™teling) in geheel Euro-
zelfs ook in Amerika, 'n
et. r g°e<fe naam heeft
°P te bouwen omdat de
flven in ons waterrijke
"Jog altijd een „waarde-
bestaansrecht schijnen te
hebben. En dit alles wordt dan-
ook wel duidelijk aangetoond
in de laatste jaren weer stij
gende export cijfers. Werd in
1969 met een exportcijfer van
rond 40 miljoen gulden een
dieptepunt bereikt, vorig jaar
had de export al weer het be
drag van ruim 70 miljoen gul
dens bereikt.
De Nederlandse industrie
heeft ook op tijd ingezien dat
er een duidelijke kentering zou
komen in het koopgedrag van
de watersportliefhebbers. Op
het juiste moment zijn vele
werfen overgegaan tot 't bou
wen van meer kleine schepen.
Het ruimtegebrek in de jacht
havens, waardoor de aanleg
plaatsen niet alleen schaarser
maar steeds duurder werden. -
versnelde nog eens het bouwen
van kleine schepen.
Daarnaast was er nog een
belangrijke tendens te consta
teren. De vraag naar zogenaam
de open ooten werd binnen zeer
korte tijd minder, terwijl het
scheepje dat voldoende plaats
ging bieden aan twee tot vier
personen meer in de belang
stelling kwam te staan.
De Hiswa geeft dit jaar dan-
ook een duidelijk antwoord op
de vraag van de watersport
liefhebbers. Voor nog geen
5.800,is thans al een zeil-
vaartuig met twee slaapplaat
sen te koop; en voor 7.450,
een zeilboot met 4 slaapplaat
sen. In de sector van de mo
torvaartuigen is de Crevette-
Mini kruiser het goedkoopste
schip 1.875,met twee
slaapplaatsen.
In vergelijking met deze
„koopjes" steken de werkelijke
toppers wei sterk af. Het duur
ste schip op deze Hiswa is een
Kaagkruiser 17 MT die voor de
prijs van f 758.000,een eige
naar krijgt. Bij de motorzeilers
vormt de Trewes Privateer
met 435.000,het absolute
hoogtepunt, terwijl bij de zeil-
vaartuigen de Alex 46 met
228.600,— op eenzame hoog
te staat.
Maar ook de man-vrouw met
niet zo'n ruime beurs kan ook
rustig op de Hiswa naar een
boot komen kijken. Bij de zeil-
vaartuigen zijn niet minder dan
20 verschillende schepe-n onder
de tweeduizend gulden geprijsd
terwijl in de sector van de roei-
vis- en bijboten de prijzen na
tuurlijk veel lager liggen.
In de sector van de opblaas
boten is zelfs veel nieuws te
ontdekken.
Voor enkele opvallende sche
pen nog everc extra aandacht.
Bijvoorbeeld voor de Coronet;
het nieuwe vlaggeschip van A-
rie de Boom B.V. De Coronet 44
is een wereldprimeur op de
Hiswa. Ruim 60.000 manuren
zijn nodig geweest om dit schip
op de Deense werf Botved te
produceren. Niet minder dan
4,7 kilometer kabel en 110 scha-
kelers waren nodig voor de e-
lektrische installatie van dit
superjacht. Het eerste jaar zal
de produktie van dit exclusieve
schip tot 5 stuks beperkt blij
ven.
Van deze superjacht is de o-
verstap naar de Nidelv (5,82
meter) natuurlijk wel een flin
ke overgang, maar de Nidelv is
met een prijs van 24.700,—
de laagst geprijsde Day and
Nightcruisei met voorkajuit op
de Hiswa. Dit schip bied slaap-
en leefaccommodatie voor
tenminste twee volwassen per-
Open zwaardboten en kajuit
zeiljachten zijn toch troef op
0 Dit is de allerkleinste With-
boot die ooi f is uitgebracht. Dit
bootje, met indrukwekkende
vaar eigenschappen, wordt uoor
het eerst in Nederland getoond.
de expositie. Veruit de bekend
ste daarvan is de Morin 470.
geproduceerd door de Franse
bouwer Jean Morin. In zes jaar
lijd bouwde dit bedrijf al meer
dan 9000 van deze jachten. De
prijs ligt juist onder de f 5400.
Stukken goedkoper is weer de
Marmot, een polyester jeugd-
zwaardbool. Een ideale boot
voor kinderen om erin te leren
zeilen. De boot is dubbelschalig
uitgevoerd en dus onzinkbaar.
Prijs; bijna f 2.100,
De sumiere greep uit het
groot sortiment schepen be
sluiten we met een nieuwe
boot voor Nederland: de al
lerkleinste With. Slechts 2,57
meter bij 1,40 meter groot,
planeert dit mini-bootje met
9Va pk aan de spiegel, met 43
km. p. u. Met zeiltuig is dit
bootje uitstekend geschikt
voor de jongste beginners.
Prijs als open boot 1.325,
met zeiltuig f 2.380,
toe bijgedragen dat de indus
trie een groot assortiment aan
tenten is gaan bieden in de
lichtgewichtsector.
Desondanks is het nu al duide
lijk geworden dat de aanstaan
de kopers van zogenaamde
lichtgewicht-tenten van hoge
klasse vrij snel hun keuze moe
ten maken. Anders zo heeft
de industrie kenbaar gemaakt
mag men er niet op reke
nen dat men dit seizoen nog de
tent geleverd krijgt.
Een specifieke bungalow-
trektent is ongetwijfeld de Bun
galette van het Sporthuis Cen
trum. Een tent die eventueel
in de tuin, in bos of aan het
strand als zonnetent kan dienst
doen. Daarnaast geschikt is
als slaaptent als men aan het
trekken is, om tenslotte op de
plaats van bestemming volle
dig dienst te kunnen doen als
vakantiehome. Zonneluifel en
woonterras zijn vrij simpel aan
het geheel toe te voegen. De
Bungalette (grondvlak 2,40 bij
2,80 meter) weegt slechts 23
kg.
Het spreekt van zelf dat tij
dens de commerciële voorberei
ding op het kampeerseizoen '73
veel aandacht is besteed aan
de produktie van de landen die
„op de drempel van de EEG"
stonden. Daarbij viel de Trio-
produktie uit Denemarken
vooral op door haar interessan
te prijzen voor lichtgewicht
nylon tenten voor de trekken
de kampeerder. Uit de Trio
reeks wordt thans een drietal
tweepersoons dubbeldaks ten
ten gebracht in de typen lang
slaper en dwarsslaper, met ge
wichten tussen l'/s en 2l/s kg.
In de sector van de grotere
bungalows (voor vijf tot acht
personen) zijn ditmaal geen
sensationele zaken te mel
den. Het aantal fabrikanten is
nog altijd groot en de keuze
mogelijkheid erg ruim. Voor de
goede bungalow-tent „met al
les er op en er aan" is er nog
altijd een stabiele markt in
Nederland.
Naast de vaartuigen is er op
de komende Hiswa verder van
alles te zien wat aodig is voor
een comfortabele ontspanning
op en rond het water.
Opnieuw blijkt dat er nog al
tijd voldoende nieuwe „snufjes"
op de markt gebracht kunnen
worden, waardoor men zich nog
meer dan voorheen overal
thuis voelt.
En begrijpelijk dat men dan
in deze sector dikwijls erg
moet woekeren met de meters
grond welke de RAI voor een
expositie aan te bieden heel't.
Maar in vergelijking met de
voorgaande Hiswa is er toch
één sector waarvoor de expo
santen minder belangstelling
ykdden. Hel aanbod in de hen
gelsportsector is namelijk dit
jaar iets kleiner dan in 1972.
0 Eenmaal op de plaats van bestemming zet men de combinatie
kompleet op. Een beslist zeer goed ualca»tiehome heeft men dan
tot zijn beschikking, kompleet met zonneluifel.
0 Navigatie-apparatuur aan boord van plezierjachten neemt
een steeds belangrijker plaats in. Er zijn nu verschillende be
taalbare radio's met een richtingzoeker op de markt.
0 Dank zij research voor de
Zweedse commandotroepen
is het gelukt een spiritus-
comfoor met pannen te ont
werpen dat zeer windvast is
en bovendien de mogelijkheid
biedt dat de opgewekte warm
te maximaal wordt benut.
0 Van Brits fabrikaat zijn
de Karrimor lichtgewicht
tassen voor de fietstoerist en
de fietskampeerder: enkele
en dubbele tassen op en langs
de achter-bagagedrager, tas
sen op en langs de voor-ba
gagedrager, aan het stuur en
aan het frame. Bij de keuze
van het doek is gebruik ge
maakt van ervaringen op
gedaan in Zuidpool-expediti-
ties.
0 De normaal op balcons
gebruikelijke parasolvoeten
zijn voor kampeerders niet
bruikbaar. Voor hen is nu de
samenklapbare, roestvast-
stalen stokvoet geïntrodu
ceerd. Deze parasolvoet kan
met 3 grondpennen aan de
grond worden gezet en de pa-
rasolsteel wordt op twee
plaatsen met een vleugelmoer
gefixeerd.
0 Richie, een Amerikaans
bedrijf dat al sinds 1849
kompassen vervaardigt, heeft
nu ook een kompas ontwik
keld speciaal voor de wed-
strijdzeilers.
0 Er zijn thans verschillen
de handige- en ook betaalba
re- radio's op de markt, die
uitgerust zijn met een rich
tingzoeker. Een apparaat
waaraan vooral de zeevaar
ders veel plezier kunnen be
leven.
0 Om de kilte uit de boot
te verdrijven brengt Taselaar
een handige bootverwarming
in de handel. Een kachel, die
men op elke gewenste plaats
aan boord kan neerzetten.
0 Op de Hiswa zijn ditmaal
bijzonder fleurige en handi
ge handdoeken, theedoeken
en dekoratie-artikelen te
vinden waarop alle internati
onale vlaggeseinen alsmede
de nummerseinen vermeld
zijn.
0 Naast de intussen al be
kend geworden Stiga lucht-
bedpomp, is nu de Stiga Mi
ni gekomen; een cilindriscn
handpompje voor nog geen
tientje. Het apparaat werkt
met een dubbele slag, zodat 't
luchtbed sneller gevuld is
dan men zou denken.
0 Japan heeft in Nederland
ook een plaats kunnen verove
ren op de markt van buiten
boordmotoren. Kimman Nau-
tic B.V. is namelijk importeur
geworden voor de Japanse bui
tenboordmotoren fabriek
Sanshin; een onderdeel van
het machtige Yamaha con
cern.
Er is weer een nieuwe mogelijkheid bijgekomen om op het
water sport te bedrijven.
Op de Hiswa wordt namelijk door de Koninklijke Textielfa
brieken Npverdal-Ten Cate n.v. het windsurfen geïnstroduceerd.
Een fascinerende sport, voortgekomen uit een samenwerking
tussen surfers en zeilers aan de Amerikaanse westkust.
Windsurfen is een zeer sportieve manier om te zeilen: nl.
staande op een surfplank. Zelfs bij een zuchtje wind krijgt men
voldoende vaart om zich op het water voort te bewegen.
Windsurfen is een combinatie van zeilen, surfen en water
skien, maar toch echt niet moeilijk om te leren. Elk water
leent zich voor deze tak van sport.
Het bijzondere van een windsurf is dat de mast beweegbaar aan
de surfplank zit; het zeil en de mast met de handen overeind
worden gehouden en dat de surfplank door het zeil en het
lichaam bestuurd wordt.
wl"™he' licht®. gewicht (zeilklaar 27 kg.) is de Windsurfer
X?5'ervou.d,g te transporteren. Het zeilklaar maken neemt
slechts luttele minuten in beslag.