hiswa i Industrie kan moeilijk stijgende vraag beantwoorden: uim 1000 schepen 1 Ook veel kleine Hiswa-nieuwtjes Windsurfen: nieuwe sport ZONEN Meer dan honderd boten in RAI-haven Hengel- sector kleiner Misers ÏSENS 2 - AXEL iiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii brcaravans naar htrum VOLLE HAVEN 23 LANDEN iiiiiiiiiiiiiiiiimiiiuiimiiiiiMiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiMiiiM JACK ARENTSEN in ~r i *1**1*' 1 1 j. I Drie belangrijke zaken zijn in de zoge naamde „droge sector van de Hiswa te ontdekken Lichtgewicht [ps i Stacaravans Astral Abbey E.K.S. ie Lyceum" IELD5NG VAN JNGEN D( tussen 200 en 758.000 gulden Het aanbod van boten is dit jaar ongekend groot. Niet minder dan 1000 ver schillende vaartuigen zullen in de RAI en in de haven vlak achter de gigan tische Amsterdamse expositie-ruimte, te zien zijn. Export stijgt Geen open boot Duurste schip Wereldprimeur Troef Bungalette Drempel Stabiel Lroefvaart en neem rom u steeds meer imeters uitgekiend, 30 of 820 bestuurt, :htingen. Daarom is orters. Ook voor u. •RGING JACHTEN :ijn gespecialiseerd tons mobiele kraan. 3 uw winterberging! - Geertruidenberg na 20.00 uur 23 17. ag. U bent welkom. f\XEL Telefoon 17 22 Ider - AXEL 161 hi 25 maart RAI/Amsterdam De Nederlandse Vereniging voor Handel en Industrie op het Gebied van Scheepsbouw en Watersport, kort gezegd de HISWA, heeft opnieuw bezit genomen van de RAI. En dat betekent dat evenals andere jaren alle hallen van het tentoonstellingscomplex aan het Amsterdamse Europlein van vrijdag 16 tot en met zondag 25 maart benut worden om motorvaartuigen, motorzeiljachten, zeiljachten, alle typen sport- en pleziervaartuigen, motoren en andere toebehoren, alsmede kampeer- en hengelartikelen te tonen. „De grootste super-markt" van Europa staat op het punt weer geopend te worden. Maar niet alleen in de Rai zal men een volmaakt over. zicht krijgen van al hetgeen op het gebied van de water en kampeersport te koop wordt aangeboden. Dit jaar liggen namelijk in de RAI-haven ook nog eens rond de 100 vaar tuigen en dat is ongeveer het dubbele van een jaar geleden. Ondanks dat de vraag naar kleinere schepen de laatste jaren steeds groter wordt, blijkt toch dat het aantal schepen op de RAI van meer dan 5 ton dit jaar belangrijk groter is dan in voorgaande jaren. In 1972 waren het er 59, dit jaar is het aantal gestegen tot 75 vaartuigen. De ongeveer 50.000 vierkante meter die de RAI aan expo sitie-ruimte te bieden heeft, wordt gevuld door 329 expo santen (vorig jaar 315). De produkten komen uit maar liefst 23 landen te weten België, West Duitsland, Canada, Dene marken, Engeland, Finland, Formosa, Frankrijk, Hongarije, Hongkong, Italië, Japan, Luxemburg, Maleisië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Amerika, Joegoslavië, Zweden en Zwitserland. De Hiswa is dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur geopend. Zondags alleen van 10.00 tot 17.00 uur. Opkomst lichtgewicht-tent zorgt voor wat men In de kampeerwereld zijn de laatste tijd geen sensatio nele zaken aan de orde geweest. Men is er ook ditmaal weer vanuit gegaan om de perfectie nog verder door te voeren en de constructies hoewel dat wel bijzonder moeilijk was nog meer te vereenvoudigen. 0 Uniek door de eenvoud. Praktisch door het vele komfort. Deze woorden zijn inderdaad van toepassing op de nieuwe Bungalette. Hierboven afgebeeld als zonnetent. 0 Het kost slechts weinig moeite om deze tent in korte tijd om te toveren tot een slaaptent. Even het frame opzetten en de slaap tent er in hangen en de zaak is voor de op doorreis zijnde vakantie ganger in orde. Een opvallende zaak is wel dat het aantal noktenten (vooral die met een gesloten voortent) een steeds grotere plaats gaan innemen. En deze tendens houdt dan onmiddel lijk in dat de vraag naar voor al kleinere typen tenten nog steeds groot is. De kleinere tent brengt na tuurlijk ook met zich mee dat er op dit moment ook een gro te vraag is naar vooral goed kope, maar desondanks toch nog uitermater gerieflijke ten ten. Een groot dagverblijf is zodoende nog altijd beschik baar gebleven, terwijl er ook nog voldoende ruimte aanwezig is voor een aparte kookruimte. Het reizen en trekken met 'n kleine auto, op de bromfiets en het op dit moment weer duidelijk in de belangstelling komen van het kamperen per fiets, heeft er natuurlijk ook bOR ZEELAND VAN Sky-Line Houten sta caravans Alpenkreuzer [se occasions AN 'aravanaccessoires tuinmeubelen oten enz. 1GOES: weg - Ringbaan-West 01100-4560 &IEZEUNGE 15 - Tel. 01102-1411 (ERSCHOUWEN 20 - Tel. 01115 - 1419 ilEUWVUET ^schuur" (alleen stacaravans) j 01171 -391 nschap v.w.o.-h.a.v.o. Jat 78, Goes, tel. 01100-69"-1 lursus 1973-1974 kan .gescMj; 1 april a.s. bij de administra^ 1 de .der- ho Wiet alleen in de sector van de plezier-jachten heeft de His wa onnoemlijk veel te bieden. Ook op het sportieve vlak kan men op de Amsterdamse ten toonstelling veel nieuws zien. Deze Glastron GT 160 bijvoor beeld is ongetwijfeld voor ve len een ideaal. liet aantal buitenlandse vaar- hool. Zij die voor toelating ar al zijn opgegeven door lan de scholen voor basisoiw pven zich niet meer te meld I omvat per 1 aug. 1973 de vol lelingen: l(le klas) |m (2e t.m. 6e klas) (2e t.m. 6e klas) |(2e t.m. 5e klas). belating en doorstroming ling met de openbare MA [ruiningen en Kortgene. voor ouders van a.s. bru» Isdag 15 mei a.s. om 20.00 Nadere inlichtingen by ■per. ™sen is veel groter dan in 't n er. mede omdat er col- d'eve inzendingen uit Enge- frankrijk, Zweden en b.v. est-Duitsland zijn, mag ge raken worden van een bijzon- aantrekkelijk markt-over- ™t. •Maar de buitenlandse inzen- It ki" hengen Web °°X we) B, "lemen voor de kopers met a Het verleden heeft i "lelijk geleerd dat op de Eu- p«se markt het niet altijd 'n ™eid is dat men overal wel L|-?er.v'ce krijgt, die inoodza- i jJk is. Om dan nog maar te Lta van de mogelijkheden snelle bedrijfssluitingen, .ff kopers hebben helaas al tl!n ,ondervinden dat juist e kleine buitenlandse bedrij- - snel en abrupt gesloten lesten worden %ijpelijk dat de Neder- boten-industrie (met st«.-nen b'.izonder gezonde ™™teling) in geheel Euro- zelfs ook in Amerika, 'n et. r g°e<fe naam heeft °P te bouwen omdat de flven in ons waterrijke "Jog altijd een „waarde- bestaansrecht schijnen te hebben. En dit alles wordt dan- ook wel duidelijk aangetoond in de laatste jaren weer stij gende export cijfers. Werd in 1969 met een exportcijfer van rond 40 miljoen gulden een dieptepunt bereikt, vorig jaar had de export al weer het be drag van ruim 70 miljoen gul dens bereikt. De Nederlandse industrie heeft ook op tijd ingezien dat er een duidelijke kentering zou komen in het koopgedrag van de watersportliefhebbers. Op het juiste moment zijn vele werfen overgegaan tot 't bou wen van meer kleine schepen. Het ruimtegebrek in de jacht havens, waardoor de aanleg plaatsen niet alleen schaarser maar steeds duurder werden. - versnelde nog eens het bouwen van kleine schepen. Daarnaast was er nog een belangrijke tendens te consta teren. De vraag naar zogenaam de open ooten werd binnen zeer korte tijd minder, terwijl het scheepje dat voldoende plaats ging bieden aan twee tot vier personen meer in de belang stelling kwam te staan. De Hiswa geeft dit jaar dan- ook een duidelijk antwoord op de vraag van de watersport liefhebbers. Voor nog geen 5.800,is thans al een zeil- vaartuig met twee slaapplaat sen te koop; en voor 7.450, een zeilboot met 4 slaapplaat sen. In de sector van de mo torvaartuigen is de Crevette- Mini kruiser het goedkoopste schip 1.875,met twee slaapplaatsen. In vergelijking met deze „koopjes" steken de werkelijke toppers wei sterk af. Het duur ste schip op deze Hiswa is een Kaagkruiser 17 MT die voor de prijs van f 758.000,een eige naar krijgt. Bij de motorzeilers vormt de Trewes Privateer met 435.000,het absolute hoogtepunt, terwijl bij de zeil- vaartuigen de Alex 46 met 228.600,— op eenzame hoog te staat. Maar ook de man-vrouw met niet zo'n ruime beurs kan ook rustig op de Hiswa naar een boot komen kijken. Bij de zeil- vaartuigen zijn niet minder dan 20 verschillende schepe-n onder de tweeduizend gulden geprijsd terwijl in de sector van de roei- vis- en bijboten de prijzen na tuurlijk veel lager liggen. In de sector van de opblaas boten is zelfs veel nieuws te ontdekken. Voor enkele opvallende sche pen nog everc extra aandacht. Bijvoorbeeld voor de Coronet; het nieuwe vlaggeschip van A- rie de Boom B.V. De Coronet 44 is een wereldprimeur op de Hiswa. Ruim 60.000 manuren zijn nodig geweest om dit schip op de Deense werf Botved te produceren. Niet minder dan 4,7 kilometer kabel en 110 scha- kelers waren nodig voor de e- lektrische installatie van dit superjacht. Het eerste jaar zal de produktie van dit exclusieve schip tot 5 stuks beperkt blij ven. Van deze superjacht is de o- verstap naar de Nidelv (5,82 meter) natuurlijk wel een flin ke overgang, maar de Nidelv is met een prijs van 24.700,— de laagst geprijsde Day and Nightcruisei met voorkajuit op de Hiswa. Dit schip bied slaap- en leefaccommodatie voor tenminste twee volwassen per- Open zwaardboten en kajuit zeiljachten zijn toch troef op 0 Dit is de allerkleinste With- boot die ooi f is uitgebracht. Dit bootje, met indrukwekkende vaar eigenschappen, wordt uoor het eerst in Nederland getoond. de expositie. Veruit de bekend ste daarvan is de Morin 470. geproduceerd door de Franse bouwer Jean Morin. In zes jaar lijd bouwde dit bedrijf al meer dan 9000 van deze jachten. De prijs ligt juist onder de f 5400. Stukken goedkoper is weer de Marmot, een polyester jeugd- zwaardbool. Een ideale boot voor kinderen om erin te leren zeilen. De boot is dubbelschalig uitgevoerd en dus onzinkbaar. Prijs; bijna f 2.100, De sumiere greep uit het groot sortiment schepen be sluiten we met een nieuwe boot voor Nederland: de al lerkleinste With. Slechts 2,57 meter bij 1,40 meter groot, planeert dit mini-bootje met 9Va pk aan de spiegel, met 43 km. p. u. Met zeiltuig is dit bootje uitstekend geschikt voor de jongste beginners. Prijs als open boot 1.325, met zeiltuig f 2.380, toe bijgedragen dat de indus trie een groot assortiment aan tenten is gaan bieden in de lichtgewichtsector. Desondanks is het nu al duide lijk geworden dat de aanstaan de kopers van zogenaamde lichtgewicht-tenten van hoge klasse vrij snel hun keuze moe ten maken. Anders zo heeft de industrie kenbaar gemaakt mag men er niet op reke nen dat men dit seizoen nog de tent geleverd krijgt. Een specifieke bungalow- trektent is ongetwijfeld de Bun galette van het Sporthuis Cen trum. Een tent die eventueel in de tuin, in bos of aan het strand als zonnetent kan dienst doen. Daarnaast geschikt is als slaaptent als men aan het trekken is, om tenslotte op de plaats van bestemming volle dig dienst te kunnen doen als vakantiehome. Zonneluifel en woonterras zijn vrij simpel aan het geheel toe te voegen. De Bungalette (grondvlak 2,40 bij 2,80 meter) weegt slechts 23 kg. Het spreekt van zelf dat tij dens de commerciële voorberei ding op het kampeerseizoen '73 veel aandacht is besteed aan de produktie van de landen die „op de drempel van de EEG" stonden. Daarbij viel de Trio- produktie uit Denemarken vooral op door haar interessan te prijzen voor lichtgewicht nylon tenten voor de trekken de kampeerder. Uit de Trio reeks wordt thans een drietal tweepersoons dubbeldaks ten ten gebracht in de typen lang slaper en dwarsslaper, met ge wichten tussen l'/s en 2l/s kg. In de sector van de grotere bungalows (voor vijf tot acht personen) zijn ditmaal geen sensationele zaken te mel den. Het aantal fabrikanten is nog altijd groot en de keuze mogelijkheid erg ruim. Voor de goede bungalow-tent „met al les er op en er aan" is er nog altijd een stabiele markt in Nederland. Naast de vaartuigen is er op de komende Hiswa verder van alles te zien wat aodig is voor een comfortabele ontspanning op en rond het water. Opnieuw blijkt dat er nog al tijd voldoende nieuwe „snufjes" op de markt gebracht kunnen worden, waardoor men zich nog meer dan voorheen overal thuis voelt. En begrijpelijk dat men dan in deze sector dikwijls erg moet woekeren met de meters grond welke de RAI voor een expositie aan te bieden heel't. Maar in vergelijking met de voorgaande Hiswa is er toch één sector waarvoor de expo santen minder belangstelling ykdden. Hel aanbod in de hen gelsportsector is namelijk dit jaar iets kleiner dan in 1972. 0 Eenmaal op de plaats van bestemming zet men de combinatie kompleet op. Een beslist zeer goed ualca»tiehome heeft men dan tot zijn beschikking, kompleet met zonneluifel. 0 Navigatie-apparatuur aan boord van plezierjachten neemt een steeds belangrijker plaats in. Er zijn nu verschillende be taalbare radio's met een richtingzoeker op de markt. 0 Dank zij research voor de Zweedse commandotroepen is het gelukt een spiritus- comfoor met pannen te ont werpen dat zeer windvast is en bovendien de mogelijkheid biedt dat de opgewekte warm te maximaal wordt benut. 0 Van Brits fabrikaat zijn de Karrimor lichtgewicht tassen voor de fietstoerist en de fietskampeerder: enkele en dubbele tassen op en langs de achter-bagagedrager, tas sen op en langs de voor-ba gagedrager, aan het stuur en aan het frame. Bij de keuze van het doek is gebruik ge maakt van ervaringen op gedaan in Zuidpool-expediti- ties. 0 De normaal op balcons gebruikelijke parasolvoeten zijn voor kampeerders niet bruikbaar. Voor hen is nu de samenklapbare, roestvast- stalen stokvoet geïntrodu ceerd. Deze parasolvoet kan met 3 grondpennen aan de grond worden gezet en de pa- rasolsteel wordt op twee plaatsen met een vleugelmoer gefixeerd. 0 Richie, een Amerikaans bedrijf dat al sinds 1849 kompassen vervaardigt, heeft nu ook een kompas ontwik keld speciaal voor de wed- strijdzeilers. 0 Er zijn thans verschillen de handige- en ook betaalba re- radio's op de markt, die uitgerust zijn met een rich tingzoeker. Een apparaat waaraan vooral de zeevaar ders veel plezier kunnen be leven. 0 Om de kilte uit de boot te verdrijven brengt Taselaar een handige bootverwarming in de handel. Een kachel, die men op elke gewenste plaats aan boord kan neerzetten. 0 Op de Hiswa zijn ditmaal bijzonder fleurige en handi ge handdoeken, theedoeken en dekoratie-artikelen te vinden waarop alle internati onale vlaggeseinen alsmede de nummerseinen vermeld zijn. 0 Naast de intussen al be kend geworden Stiga lucht- bedpomp, is nu de Stiga Mi ni gekomen; een cilindriscn handpompje voor nog geen tientje. Het apparaat werkt met een dubbele slag, zodat 't luchtbed sneller gevuld is dan men zou denken. 0 Japan heeft in Nederland ook een plaats kunnen verove ren op de markt van buiten boordmotoren. Kimman Nau- tic B.V. is namelijk importeur geworden voor de Japanse bui tenboordmotoren fabriek Sanshin; een onderdeel van het machtige Yamaha con cern. Er is weer een nieuwe mogelijkheid bijgekomen om op het water sport te bedrijven. Op de Hiswa wordt namelijk door de Koninklijke Textielfa brieken Npverdal-Ten Cate n.v. het windsurfen geïnstroduceerd. Een fascinerende sport, voortgekomen uit een samenwerking tussen surfers en zeilers aan de Amerikaanse westkust. Windsurfen is een zeer sportieve manier om te zeilen: nl. staande op een surfplank. Zelfs bij een zuchtje wind krijgt men voldoende vaart om zich op het water voort te bewegen. Windsurfen is een combinatie van zeilen, surfen en water skien, maar toch echt niet moeilijk om te leren. Elk water leent zich voor deze tak van sport. Het bijzondere van een windsurf is dat de mast beweegbaar aan de surfplank zit; het zeil en de mast met de handen overeind worden gehouden en dat de surfplank door het zeil en het lichaam bestuurd wordt. wl"™he' licht®. gewicht (zeilklaar 27 kg.) is de Windsurfer X?5'ervou.d,g te transporteren. Het zeilklaar maken neemt slechts luttele minuten in beslag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15