PROMINENT ZEEUWS BESTUURDER
Dood J. van Dongen verlies voor Zeeland
Metaal onder druk
IN MEMORIAM
STAKINGEN VERZWAARD
SCHELDE
HALF
PLAT
Ander evenwicht
op bodem
van Haringvliet
Taxi-ondernemers niet onder indruk
I. VAN DONGEN
Maar hij is daarbij èn veilig
èn degelijk èn comfortabel.
Daar is bet eenMercedes voor.
Brits schip legt bij
Domburg miljoenenkabel
met 1400 gesprekken
De Mercedes Diesel
is opmerkelijk zuinig.
Daar is het een diesel voor.
C[2on^
lust lioudt
kwis
illand
Deel van woning
uitgebrand
Mercedes Diesel. Klasse als geen ander.
16 MAART 1973
waterstanden
zowel voor normale
verse consumptie en
industrie als voor de
doordragende rassen
imerteelt met gekoeld
iriaal enkele econo-
aspecten behandeld,
in de vorm van zo-
prijs als saldobereke-
'enslotte is het boekje
van een adreslijst
ïsulentschappen voor
bouw, kleinfruitvoor-
en onderzoekinstellin-
zich met de aardbei-
lezig houden, adressen
lar men desgewenst
inlichtingen kan krij-
olikatie over de aard-
t kan worden besteld
proefstation voor de
in Wilhelminadorp.
i onzer verslaggevers)
1ND De vogel vere-
Zanglust" uit Rilland-
oudt vrijdagavond in
rpshuis „Luetor et
in Rilland,-Bath haar
ijkse ledenvergade-
idens deze vergadering
quiz worden gehouden,
alle leden kunnen
i. De vragen van deze
Qen gaan over onder
als politiek, sport, mu-
uiteraard vogels. Ook
kascommissie benoemd
De vergadering begint
uur.
nd de eigengebouwde
a werken aan de plan
ezus' moeder sprak,
le engel Gabriël haar
!en: „Heer hier ben
trad en daarmee een in
drukwekkende bestuurlij
ke loopbaan afsloot, was bij
de Zeeuwen een geziene fi
guur. Iedereen kende hem
als Sjef van Dongen. Toch
was hij zelf geen Zeeuw
van geboorte.
Op 30 maart 1906 werd hij
in Haarlem geboren. Zijn ou
ders waren rasechte Braban
ders. Na in Tilburg de hbs te
hebben doorlopen, kwam de
heer Van Dongen in 1923
terecht op het kantoor van
de Nederlandse Spitsbergen
Compagnie te Spitsbergen.
Tijdens zijn verblijf daar,
dat tot 1928 duurde, speelde
hij een belangrijke rol bij de
redding van de overlevenden
van de ramp met de zeppe
lin van Umberto Nobile. Dit
avontuur in het barre Noord
poolgebied maakte Sjef van
Dongen in Nederland tot een
beroemd man. Hij werd als
een held in Nederland ont
vangen en moest talloze le
zingen houden over zijn er
varingen. In 1957 maakte de
heer Van Dongen nog eens
een tocht naar Spitsbergen.
Dat gebeurde nadat het
Noordpoolavontuur van de
heer Van Dongen weer in
de belangstelling was geko
men nadat de VARA het
eerste programma van „Dit
's uw leven - anders dan
anderen" aan Van Dongen
had gewijd, Op zijn tweede
tocht naar Spitsbergen nam
de heer Van Dongen zijn
vrouw mee, die toen zelf
ook de plekjes kon zien waar
haar man in Nederland al
zovele mensen over had ver
teld. In 1928, toen bleek dat
het winnen van steenkool op
Spitsbergen niet exploitabel
was, keerde de heer Van
Dongen naar Nederland te
rug en werd toen vertegen
woordiger bij Philips. Latei-
verhuisde hij naar Bergen op
Zoom, waar hij vertegen
woordiger van de Liga-fa
briek werd. In 1935 vestigde
de heer Van Dongen zich als
winkelier in Oostburg. Hij
ging zich in Zeeland al vrij
snel voor bestuurlijke pro
blemen interesseren en daar
door was het niet zo verwon
derlijk dat hij op 7 juni 1945
tot waarnemend burgemees
ter van Aardenburg werd
benoemd. Ook fungeerde hij
oen poosje als waarnemend
burgemeester van Oostburg.
Op 1 mei 1946 volgde zijn
officiële benoeming als bur
gemeester van Aardenburg,
een functie, die hij tot 14
juni 1962 vervulde toen hij
het burgermeesterschap ver
wisselde voor de functie van
gedeputeerde van Zeeland.
De heer Van Dongen had
niet alleen belangstelling
voor gemeentelijke zaken,
maar ook voor provinciale en
landspolitiek. Zo werd hij in
1948 lid van Provinciale Sta
ten van Zeeland en van sep
tember 1956 tot september
1967 was hij lid van de
Tweede Kamer voor dr
KVP.
De grote verdiensten van
de heer Van Dongen werden
in de loop der jaren door
middel van hoge onderschei
dingen tot uitdrukking ge-
door middel van het houden
van lezingen over zijn
Noordpoolavontuur geld bij
een te krijgen voor een goe
de sportaccommodatie in
Aardenburg etc.
Na zijn afscheid als gede
puteerde leefde de heer Van
Dongen rustig in zijn woning
te Aardenburg. Hij ontpopte
zich als een rasechte kam
peerder en een sportieve
wandelaar, die graag in alle
vroegte met zijn hond er op
uittrok. Bijna twee weken
geleden kreeg hij en hersen
bloeding en werd hij met
geleden kreeg hij een hersen-
kenhuis in Vlissingen over
gebracht. Hier overleed hij
gisteren. De begrafenis zal
zaterdag om haifelf vanuit
de parochiekerk te Aarden
burg plaatsvinden.
(ADVERTENTIE)
De functies, die de heer
Van Dongen ten behoeve van
de Zeeuwse bevolking heeft
vervuld zijn liaast ontelbaar,
evenals de activiteiten, die
hij in al die hoedanigheden
heeft ontplooid. Ais gedepu
teerde b.v. heeft hij enorm
veel werk verzet voor de
concentratie van de water
schappen in Zeeland.
Een kleine greep uit zijn
verdere activiteiten: hij was
jarenlang voorzitter van de
Katholieke Schippersbond,
hij was een belangrijke fi
guur in het Wit Gele Kruis
in Zeeland, hij was nauw
betrokken bij het op poten
zetten van het katholiek
middelbaar onderwijs in
West - Zeeuwsch - Vlaande
ren, als lid van de Zeeuwse
redactieraad van De Stem
gaf hij blijk over een zeer
kritische instelling te be
schikken. Hij werkte mee
aan de totstandkoming van
de stichting Zeeland, was
een belangrijk man in de
Zeeuwsch-Vlaamse Vlassers-
bond, had enorm veel werk
om In Aardenburg na de oor
log weer snel de woning
bouw op gang te brengen,
ging er na de oorlog samen
met mevrouw E.J. van de
Broecke-De Man op uit om
(Van een onzer
verslaggevers)
VLISSINGEN Enkele
weken voordat hij zijn 67e
verjaardag zou vieren, is
«isteren omstreeks het
middaguur in het St. Jo-
sephziekenhuis in Vlissin
gen overleden de heer J. M.
V. C. van Dongen, een man
die als gedeputeerde, als
burgemeester van Aarden
burg cn ook nog in tal van
andere functies jarenlang
de belangen van de Zeeuw
se bevolking op onvergete
lijke wijze heeft behartigd.
De heer Van Dongen, die
in 1970 als gedeputeerde af
bracht. Belangrijk was voor
hem zelf de benoeming tot
ereburger van de gemeente
Aardenburg. Verder werd hij
benoemd tot ridder in de or
de van de Nederlandse
Leeuw, tot ridder in de orde
van Gregorius de Grote en hij
kreeg ook diverse buiten
landse onderscheidingen.
Wat het Haringvliet betreft
wordt verder gezegd dat na de
afsluiting de stroomsnelheden
in de geulen belangrijk zijn
verminderd. Een uitzondering
daarop vormen volgens het
driemaandelijks bericht het
gat van de hawk en het slijk-
gat, die een belangrijke rol
tijdens het vullen en legen
van de Haringvlietmond ver
vullen.
Veel nieuws bevat het tijd
schrift ditmaal niet. Heel inte
ressant is overigens wel een
artikel over het toekomstige
gebruik van de drooggevallen
gronden in het Grevelingen-
meer, gronden, die ten dienste
van mens en dier kunnen wor
de aangewend.
Aandacht wordt verder be
steed aan de hydraulische en
grondmechanische problemen,
die bij het plaatsen van cias-
sons ontstaan. Ofschoon het
een strikt technische materie
is, is het ook voor de leek wel
interessant om te weten dat.
als een doorlaatcaisson op de
drempel van een sluitgat
wordt afgezonken, de druk op
Tijdens de stakingsdagen in Zeeland maken de vakbondsleiders veelvuldig gebruik van een café.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Bij De
Schelde in Terneuzen hebben
gisteren 59 van de 102 werk
nemers gedurende 24 uur het
werk neergelegd. Aan de sta
king hebben niet deelgenomen
22 werknemers die in Vlissin
gen werkzaam zijn terwijl een
zestal personeelsleden op de
ziekenlijst staat.
'V: - '--v-v.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In het Haringvliet, dat op 2 november 1970
werd afgesloten is wat de bodembeweging betreft een nieuwe
evenwichtssituatie aan het ontstaan. Het ziet er overigens niet
naar uit dat die binnen afzienbare tijd zal worden bereikt. Deze
conclusie wordt vermeld in de driemaandelijkse berichten over
de deltawerken.
de ondergrond even snel toe
neemt als wanneer er ter
plaatse in vijf minuten tijd
een flatgebouw van vijf ver
diepingen zou worden ge
bouwd.
Een ander wederom
„technisch" artikel handelt
over de bouw van de twaalf
kabeltorens, die er moeten ko
men om de drie kabelbanen
over de sluitgaten van de Oos-
terschelde goed te laten func
tioneren. Uitvoerig wordt in
het laatste driemaandelijkse
tijdschrift aandacht besteed
aan het verloop van de water
standen gedurende de storm
van 12 en 13 november 1972.
Uit de mededelingen over
het vorderen van de projecten,
waar rijkswaterstaat momen
teel mee bezig is, blijkt dat in
verband met de bouw van de
derde sluis in het Volkerak op
het Hellegatsplein naast de
autosnelweg een terrein voor
de opslag en produktie van
voorgespannen liggers in ge
reedheid wordt gebracht. Er
moeten 260 liggers worden ge
maakt. Op 1 maart is met de
produktie begonnen.
MIDDELBURG De sta
kingsacties in Zeeland berei
ken, voor zover het deze
week betreft, een maximum.
Terwijl gisteren bij de N.V.
Clitex in Clinge (textiel) het
werk werd hervat, wordt de
druk op de werkgevers in de
metaalsector in Zeeland bi
langrijk verzwaard.
Vandaag zullen, in volgorde
die nog niet bekend is ge
maakt, een of meer bedrijfsaf
delingen van de N.V. Konink
lijke Maatschappij de Schel
de te Vlissingen in staking
gaan. Gisteravond heeft het
bonds-kader, werkzaam in het
bedrijf te Vlissingen, daarover
beraadslaagd en een plan de
campagne opgemaakt.
In het bedrijf te Terneuzen
van de Koninklijke Maat
schappij de Schelde wordt de
staking, die gisteren is begon
nen, voortgezet. Hetzelfde
geldt voor de bedrijven van
de gebroeders Boddaert en Co.
in Middelburg en Koudekerke.
In principe wordt in deze drie
bedrijven thans voor onbe
paalde tijd gestaakt.
De stakingen bij „De Schel
de", de grootste werkgever in
Zeeland, vormen feitelijk de
speerpunt van de acties die de
drie industriebonden in Zee
land voeren om de werkgevers
te bewegen met de eisen van
de bonden voor een nieuw
loonbeleid, dat de bedrijven
overigens niets meer kost dan
op grond van hun eigen voor
stellen nodig zou zijn, in te
stemmen.
De directie van de N.V. Cli
tex heeft, aldus een woord
voerder van de industriebon
den blijk gegeven van een ge
zindheid die de bonden wat
moed geeft op een akkoord
voor dit bedrijf afzonderlijk.
Om die reden is de druk, die
via het middel van de staking
op de ondernemingsleiding
wordt uitgeoefend, wat ver
licht.
Voor de z.g. „klein metaal'
in Zeeland waren gisteravond
nog geen stakingsacties in
voorbereiding, alhoewel er
over de mogelijkheden om het
stakingsmiddel te hanteren
wordt beraadslaagd door de
vakbondsleden in deze, veelal
kleinere bedrijven.
(Van onze correspondent)
BRUINISSE Van de vrij
wel geheel nieuwe woning van
de fam. J. M. G. uit Bruinisse
is donderdagmorgen de gehele
bovenverdieping door brand
verwoest. Over de oorzaak van
de brand kon men ons nog niets
meedelen, daar de technische
recherche van de rijkspolitie d:
zaak in onderzoek rheeft. De
brandweeer van Bruinisse, die
het vuur te lijf ging. kon voor
komen, dat de brand zich ver
der uitbreidde.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST-BREDA De me
ning van de taxi-bedrijven in
Zuid-West-Nederland over de
door de Tweede Kamer aan
vaarde populaire-taxiplannen
zijn nogal verdeeld- Dit bleek
uit een steekproef die we gis
teren namen. Van de tien on
dervraagde taxibedrijven wa
ren vijf het niet eens met de
nieuwe plannen. Vooral de
woordvoerder van de Red-tax
uit Breda vond dat er aan de
nieuwe plannen nogal wat
„maren" zaten.
..De verhuur per zitplaats
zie ik al niet zitten. Mensen
die per taxi willen reizen, wil
len dat alleen doen. anders
nemen ze het openbaar ver
voer wel". „De centrale moet
ik helemaal van de hand wij
zen. het is veel te duur en
werkt bovendien zelfs kosten
verhogend". Hij wist te vertel
len dat een Haagse taxicentra
le per iaar 730.000 gulden
moet uittrekken voor haar
centrale. „Dat is dan zestig
gulden per wagen". Een heel
ander geluid was te horen in
het antwoord van iemand van
de Atax in Etten-Leur. ..Ik wil
bij wijze van spreken tiendui
zend gulden geven voor een
centrale". „Je bent van alle
rompslomp op administratief
gebied af en je kunt eventuele
beunhazen snel opsporen. Nu
werkt immers iedereen met de
mobilofoon naast en door el
kaar". Als voorbeeld noemde
hij de moord in Sliedrecht.
„Als er een centrale geweest
zou zijn, dan zou men weten
vanwaar de verdachte man
een taxi belde. Nu heeft ie
mand hem verwezen naar een
collega omdat hij geen taxi
vrij had. Maar de dader heeft
de betreffende collega nooit
gebeld. Taxi-Reintjes uit Oos
terhout wilde het allemaal nog
even afwachten en dan rustig
bekijken. „De centrale zie ik
nu al niet zo zitten voor een
kleine plaats", vertelde hij-
Ook in het taxi-bedrijf treedt
branche-vervaging op. Enkele
ondervraagde taxi-onderne
mingen zijn met de huidige
toestand best tevreden. Een
bedrijf in Bergen op Zoom
„Mijn café is het hoofdmiddel
van bestaan". Andere taxi-be
drijven hebben slechts indirect
te maken met het openbare
taxiwezen. Zij vervoeren pa
tiënten naar revalidatiecentra
of verzorgen als hoofdbestand
deel bruiloften en begrafenis
sen. Opmerkelijk was dat vrij
veel Zeeuwse taxibedrijven
nog niet op de hoogte bleken
te zijn met de voor hen toch
zo belangrijke uitspraak van
de Tweede Kamer.
Een Mercedes Diesel heeft een 2000 of 2200 cc
motor. Brandstofverbruik: nauwelijks meer dan
3,5 cent per km. Maar een Mercedes biedt meer
dan zuinigheid alléén. Een rotsvaste wegligging
met een hoge mate van veiligheid en rijplezier.
Krachtige schijfremmen. Een veiligheidskooi.
Perfecte stoelen. Een fluisterdiesel, trillingvri}
opgehangen in een rammelvrije carrosserie.
Juist die eigenschappen geven de Mercedes Diesel
zo'n hoge inruilwaarde en dus een zeer lage
afschrijving per kilometer. Ook na vele jaren
trouwe dienst. Dat doet geen enkele diesel hem na.
Wanneer mogen wij u noteren voor een proefrit?
ci xk.
Een kleine berekening leert dat een Mercedes Diesel bij 35.000 km'
per jaar al voordeliger is dan een benzinewagen van 12.000,- of meer.
GARAGE 'T WESTEN B.V., Oostburg, Breedestraat
23, tel. 01170-2255.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Binnen
afzienbare tijd zal het Britse
kabelschip „Alert" weer voor
de Walcherse kust verschij
nen. Dit vaartuig, dat speciaal
is gebouwd en ingericht voor
het leggen van onderzeeka
bels, zal een nieuwe verbin
ding tot stand brengen tussen
het PTT-landstation te Dom
burg en de plaats Broadstairs
in het Britse graafschap
Kent.
De nieuwe kabel wordt 89
zeemijlen lang.
Voor het tot stand brengen
van de zgn. kustverbindingen
bij deze kabel wordt het Ne
derlandse kabelschip „Direc
teur Generaal Bast" ingezet.
Het leeuwedeel van het karwei
wordt door de „Alert" ge
klaard. De onderzeese kabel is
uitgerust met 13 ingebouwde
versterkers. De kosten van het
project, enkele miljoenen,
worden gedragen door de En
gelse, Duitse en Nederlandse
PTT. Vorig jaar heeft de „A-
lert" ook al tussen Walcheren
en de Britse kust, geopereerd
in het kader van het Britse
streven om zoveel mogelijk
communicatielijnen naar het
continentale deel van de ver-
grot» Euromarkt gebied te leg
gen.
Het miljoenenproject, dat
voorziet in directe kabelver
bindingen van Engeland met
West-Duitsland, België, Neder
land en Denemarken, is nog
niet geheel voltooid. Li de
1-oop van dit jaar wordt de
kabel tussen Engeland en De
nemarken in dienst gesteld,
waarmee er tussen Engeland
en het vasteland van Europa
10.000 telefooncircuits tot
stand zullen zijn gebracht.
De Britse PTT acht dit ech
ter onvoldoende, omdat ver
wacht wordt dat het aantal
telefoongesprekken tussen En
geland en het continent zich in
enkele jaren tijd zal vervier
voudigen. In 1971 werden er
tussen Engeland en het Vaste
land een kleine 20 miljoen ge
sprekken gevoerd. In 1975 zul
len het er meer dan 80 mil
joen worden.
De nieuwe zeekabel tussen
Domburg en Broadstairs heeft
een capaciteit van 1.380 tele
foongesprekken tegelijk. De
kabel komt 1975 in bedrijf.
(Van een onzer
verslaggevers)
Jij gelegenheid van het overlijden van de heer J. M. A. C.
i Dongen schreef de commissaris der koningin in Zee-
I land, mr. J. van Aartsen, het volgende in memoriam
„Jlet de heer J. M. A. C. van Dongen is een man heenge
in, die de provincie Zeeland op vele plaatsen en posten
lïeeft gediend. Het bericht van zijn zo plotseling overlijden
[keft het provinciaal bestuur sterk aangegrepen. Wie had
[tem nog niet een veel langere periode gegund van rust na
ie arbeid, na een leven van dienst aan de gemeenschap, als
burgemeester, als lid van de Tweede Kamer, als lid van
[Gedeputeerde Staten van Zeeland en in nog zo veel meer
[functies en hoedanigheden
[Eet beeft niet zo mogen zijn en ons rest thans niets meer
[isn een herinnering aan een rechtschapen mens. Als lid van
[Gedeputeerde Staten, tot wiens portefeuille de zaken van
Waterstaat behoorden, heeft hij zich op dit terrein bijzon-
lier verdienstelijk gemaakt; in dit verband denk ik ook aan
[ietbelangrijke aandeel dat hij heeft gehad aan de concen
tratie van de waterschappen in onze provincie.
3p 2 juni 1970 nam hij na een G.S.-lidmaatschap van S
r - afscheid. Hij vond dat hij diende terug te treden,
Idat de tijd voor een jongere was gekomen. Hij verheugde
[nth op een nieuwe levensperiode, waarin er meer tijd zou
[ajnvoor liefhebberijen, waarvan reizen niet op de laatste
[•iaats kwam.
[lij zullen aan de heer Van Dongen blijven denken als aan
|fflmens met een gaaf karakter, een integere persoonlij k-
d die openstond voor de mening van de ander, die met
te overtuigingskracht maar met niet minder humor de
Jim toevertrouwde zakenbelangen wist te verdedigen, die
[ftblijk van gaf zijn onderwerpen tot in de kleinste bij-
|ionderbeden te kennen.
:t was een voorrecht met hem te mogen samenwerken.
[Voor de vele vrienden die hij had, betekent zijn heengaan
[ten zeer zwaar verlies.
[Hoge C-od degenen, die hem het naast stonden Zijn troost
[schenken.
De commissaris der koningin
in de provincie Zeeland,
Mr. J. VAN AARTSEN.
He redactie heeft Sjef van Dongen in vele functies van
ibij meegemaakt, als burgemeester, als vooraanstaand
IKVP'er, lid van de Tweede Kamer, als lid van G.S. en
ptstunrder van vele verenigingen, als lid ook van de Zeeuw-
redactie-adviesraad van deze krant. In al die functies
[ontmoette je steeds dezelfde Van Dongen; een bijzonder
[beminnelijk mens, hartelijk en open in de omgang. Een
i werker, die zich niet op de voorgrond drong. Een
aam bestuurder, die midden tussen de mensen stond,
Iwman die zijn hart aan Zeeland had verloren.
redactie zijn wij de heer Van Dongen in het bijzonder
'dank verschuldigd voor de wijze waarop hij, als lid
■nu de Zeeuwse redactie-adviesraad, het beleid van de
Irant kritisch volgde, stimulerend en corrigerend, met
T'-ledig begrip ook voor wat wij wilden maar niet altijd
|Ween konden realiseren.
van Dongen was een fijne, blijde mens, die warmte
JBzich heen verspreidde. Onze gedachten gaan uit naar
|p gezin voor wie zijn heengaan een heel groot verlies
■betekent. Hij had nog zoveel te geven. Moge de zijnen
Iwin en vertroosting vinden in hun onvergetelijke herin-
lïtingen, in de overtuiging dat voor hem de dood het begin
Ij van een nieuw leven bij de Heer. Ook wij zullen in
I"ikbaarheid de herinnering aan hem als een groot goed
*ren.
L. LEIJENDEKKER
zaterdag
rV'oomitzichten voor zaterdag
|(\..„-"<hs, opgesteld door het
■lit donderdag om 18
droog, af en toe
L en meest normale tempe-
i, An- Weersvooruitzichten
Inland sem'ddehl over Ne-
Uj zaterdag:
»ntal uren zon: 2 tot 8. Min-
|J]( omstreeks normaal,
'aai v6mp,; omstreeks nor-
j Kans op een droge peri-
Pu Van minstens 12 uur: 95
k„„nt; Kans op een geheel
V„ maal: 90 procent.
C' n zon: 0 tot 6- Min-
11 4 Van ongeveer normaal
(jj. Sraden boven normaal,
'lal r?P" van ongeveer nor
mal K ^raden onder nor-
j Kans op een droog peri-
<C JT 12 uur: 90
WeL ,S °P een ëeheel
s etmaal: 70 procent.
Morgen,
maart:
Belgen op Zoom 2.43 en
5 10;
Hanswfeert 1.54 en 14.29;
Terneuzen 1.18 en 13-48;
Vlissingen 0.51 en 13.18;
Wem'ldinge 2.33 en 15.00.
Konstanz 258 (onv). Rhein-
felden 181 (plus 2). Straats
burg 144 (pLus 8). Plittersdorf
302 (plus 5). Maxau 364 (plus
8). Plochingen 153 (min 5).
Mannheim 180 (-16). Stein-
bach 155 (- 7). Mainz
230 (-8). Bingen 127 (-7).
Kaub 153 (-6). Trier 275 (-
14). Koblenz 171 (-11). Keu
len 152 (-11). Ruhrort 331 (-
19). Lobith 956 (-22). Panner-
dense kop 927 (-21). Nijmegen
759 (-23). IJsselkop 847 (-18).
Eefde IJssel 399 (-16). Deven
ter 276 (-19). Monsin 5460
(onv). Borgharen 3949 (plus
2). Belfeld 1146 (plus 4). Gra
ve beneden de sluis 510
(onv).
De staking had een bijzon
der rustig verloop. Gistera
vond werd verwacht dat het
werk vanochtend geheel zou
worden hervat. Het is voor het
eerst in de geschiedenis van
De Schelde in Terneuzen dat
personeel van dit bedrijf in
staking ging.
Gistermorgen werden na
mens het stakingscomité aan de
poort van het bedrijf pamflet
ten uitgedeeld waarin opge
roepen werd het werk voor 24
uur neer te leggen. Volgens
het pamflet heeft de directie
niet op aanvaardbare wijze
gereageerd op de eisen van de
vakbonden.
„Wij moeten eisen afdwin
gen met actie", aldus het vlug
schrift, waarin de bekende ei
sen van de werknemersorgani
saties waren opgenomen. Ver
der wordt verwezen naar de
stakingsactie bij De Schelde in
Vlissingen. Opgeroepen werd
zich solidair te tonen met de
collega's in Vlissingen.
Aan de stakingsoproep werd
zonder meer door de werkne
mers gehoor gegeven.