Ton Frenken: brugfunktie
Zambia bezorgd over
samenzwering tussen
vorsten en Rhodesië
Ukeroi
voor
een Veilige
frisse adem
Winstonvan jochie tot held
TWEE HUWELIJKS-ROMANS ALS DEBUUT
GOEDE VANGST
Cyprische
bisschop in
Athene
9 cultuur
4
■■HM
CULTURELE INTEGRATIE IN DE BEYERD, DIE OPBREEKT
xpositie
eleid
oek
ijdschrift
w
Muntenvondst
in Estland
VRIJPAG 16 MAART 1973
VANAVOND première
De Aannemer", van Da-
m Story door Zuidelijk To
neel Globe in de stadsschouw-
burg van Eindhoven. Regie Jo
Dua. Spelers o.a. Siem Vroom,
jeroen Krabbé, Magda Jans-
,CIis, Hans Kemna en Ineke
Co hen
GIGANTISCHE lichtballen
(75 meter hoog en 8 meter
breed) staat 24 maart opge
beld in Kurzaal Scheveningen
15 (jet Residentie-orkest Skri-
ibine's Prometheus uitvoert.
7(an dit spektakel werken ver
der o.a. mee de pianist Fr.
[(einders en het Haags Toon-
'kunstkoor
I HERMAN de Man, zijn le
ren en werken, is het onder-
werp van een tentoonstelling
in Achter de Stadswal, Markt
J7 Den Bosch. Tot en met 31
majrt dagelijks (behalve de
maandagmorgen) van 10—12
tn 14—17 uur. Zondags
jicht.
I HELMOND van alle mark-
(e„ thuis: De traditionele
kunstmarkt bij het oude kas-
teel-raadliuis op zondag 29
april. Tevens openluchtexposi-
met polyester speelplastie-
ken van Pieter Kortekaas.
UNIEKE Mattheus-Passion
uitvoering door de Groninger
Bachvereniging op 31 maart in
Sappermeer: met een authen
tiek instrumentarium, ge
vormd door Leonhardt-consort,
Musica da Camera en Alarius-
tnsemble.
I VOKALISTEN Concours
Ihet 20e internationale): van 1
tot en met 12 september in
Den Bosch. In de jury: Manus
Wiliemsen, Gino Bechi, Lore
Fischer. Arta Florescu, Leonce
Gras, John Kentish, Pierre
llolet en Gré Brouwenstijn.
Onlangs is een pleidooi ge
houden voor een of andere
commissie, die de culturele in
tegratie aan weerszijden van
de Vlaams-, Nederlandse grens
moet bevorderen. Zestien Bel
gen hebben met het geweld
van een stormram inmiddels
cultureel centrum De Beyerd
in Breda al „bezet". Zes zalen
en zaaltjes, gangetjes en over
lopen vol met schilderijen, te
keningen en objecten, beeld
houwwerken, etsen, grafiek,
aouaches, pastels en keramiek.
Bij mijn eerste bezoek ben ik
brullend van ePende wegge
hold. Houd die culturele inte
gratie in godsnaam nog wa!
tegen.-
Omdat ik, beroepshalve zo
veel van die culturele centra
moet binnensjouwen en lang
zamerhand mijn eigen normen
ook een beetje moet gaan
wantrouwen, ben ik de vol
gende dag, maar eens terugge
gaan. Je kunt nooit weten. En
inderdaad: „ze" zullen het wel
mooi vinden, als je dan b.v.
ziet dat een Rita van de Ven,
die in grote lijnen wel tot de
goede uitzonderingen behoort,
zo ongeveer het slechtse sink
uit haar collectie heeft ver
kocht. Je ziet er de bomen
van het bos ook niet meer. En
je vraagt je dan af, wie die
keuze van meer dan twee hon
derd werken, van rijp tot
groen, van mateloze kitsch tot
aannemelijke vormen, op zijn
geweten heeft- Waarschijnlijk
heeft het iets te maken met
het ongenuanceerde levensge
voel in het Vlaamse land. Met
het ongerichte in de hele
kunstwereld, met de algemene
teneur in Vlaanderen om ui-
een verouderd leefpatroon te
komen en dan zonder dat
het vlees en bloed van jezelf
is „modern" te gaan doen
In zoverre geeft deze expositie
ee aardig beeld vao de ratje
toe, die het hele leven mo
menteel vult.
Er is niet aan te beginnen
om binnen een Kort bestek lol
een overzichtelijke ontrafeling
te komen van deze overdaad.
Ik doe daarmee de spaarzame
goede dingen, de vaak ook wel
sympathieke dingen op deze
expositie tekort. Namen zullen
waarschijnlijk weinig zeggen,
maar wie weet zit ei wel
een of andere huurman, be
kende, kroegvriend of geécrde
huisvriend onder. Daarom sec
de namen en voor de rest mag
iedereen er van denken wat
hij - zij wil. R. Bazin, Harr.v
Buyck, Marleen de Yree-Roex,
Ward de Dobbelaer, Arthur
Frank, Jan Hoogsteyns, Gloria
Ines Mejia, Joos Janssen?,
Bard Maréchal, Ortrud Malé
chal, Rudolf Meerbergen. Li-o
Nelen, Petrus Quick, José van
Roy, Rita v. d. Ven. Jozef
Verswijvel. Enkelen uit deze
rij zouden een kans moeten
krijgen om alleen en wat se
lectiever terug te kunnen ko
men.
H. E.
„Het mislukken (of, vanuit
het particulier bedrijfsleven
geredeneerd, gelukken) van
ie ruimtelijke ordening in Ne
derland is het gevolg van wat
men wel „intern kolonialisme"
noemt. De staat kan niet ver
hinderen c.q. stimuleert dat
West-Brabant en Zeeland ge
degradeerd worden tot toele-
teringsgebieden voor Rijn
mond, waar het kapitaal zich
concentreert. De Shell-vesti-
ging bij Moerdijk heeft met
de werkloosheid in West-Bra-
lant net zo weinig van doen
115 plaatsen, die dan ook
log door 15 mensen van elders
nrden bezet) als met een ra
tioneel beleid van ruimtelijke
ordening. Dit soort „fouten"
kan in ieder geval niet ver-
Haard worden uit de burgerlij
ke middenstandsideologie van
ie planners, wat b.v. met de
vorming van de Bijlmer mis-
schien wel het geval is".
uit TA-BK-25-26
„Een reden tot zorg heb ik
nog wel over de vraag: als de
culturele raad en de andere
provinciale raden straks op
volle toeren draaien en hun
adviezen en suggesties aan het
provinciaal bestuur afleveren,
zal er dan een aangepaste op
vang in het provinciehuis aan
wezig zijn om deze te verwer
ken? De afdeling cultuur bij
het provinciaal bestuur is bij
voorbeeld nog steeds onderbe
zet. „Dat is de zorg van mr.
Ton Frenken, de eerste direc
teur van de eerste volledig
georganiseerde provinciale
culturele raad, die de provin
cie Noord-Brabant sedert ja
nuari '73 bezit. Ook al merk je
er naar huiten nog niet zo veel
van, er wordt al immens hard
gewerkt, met name door de
werkcommissies, aldus Ton
Frenken. „In een tempo, waar
van ik me afvraag of dat vol
gehouden wordt?"
Hoe zie je zelf je nieuwe
functie?
Ton Frenken: „Als een soort
brugfunctie tussen overheid en
de culturele werkers in het
veld. Bij de cultureel betrok
kenen zijn er nogal wat, die
vreemd tegen een overheid
aankijken: soms vijandig.
Denken, dat daar alle geld zit
etc. Ik moet daarin helderheid
brengen- Het is verder be
kend, dat er in de kunstwe
reld veel fantasie leeft, een
vorm van utopistisch denken.
De culturele raad moet geen
utopistische club worden. Het
is de taak wezenlijke punten
voor een beleid te formuleren
en reële wensen vanuit het
veld door te spelen".
Is een onafhankelijke op
stelling mogelijk? En heb je
niet een beetje de schijn te
gen, omdat je als consulent in
overheidsdienst was?
Ton Frenken: „Totale onaf
hankelijkheid is niet mogelijk.
Partijdig zijn wil zeggen: op
de bres staan voor cultuur als
een bijdrage voor de leefbaar
heid. Natuurlijk wek ik de
indruk aan de kant van gede
puteerde Willems te zitten.
Maar ik speel ook een beetje
advocaat van de duivel; dat
gevoel heb ik. Overal verrij
zen kunsthuizen etc. We moe
ten realistisch blijven en niet
fantaseren".
9 Hoe zie je het begrip „cul
tuur"; wordt de culturele raad
een kunstraad?
Ton Frenken: „De opzet van
de raad is al tamelijk breed,
doordat er bijvoorbeeld secties
ziin voor volksontwikkelingen,
culturele spreiding e.d. Nee,
per së geen kunstraad. Maar
ook waken voor die vage alge
meenheid bij sociaal culturele
werkers („creatieve kunst is
niet nodig" etc). Het is niet
óf-óf, maar èn-èn. Vanuit een
sociale bewogenheid wordt
maar al te vaak getrapt tegen
creatieve kunst".
Is de opzet: scheiding tus
sen advies- en uitvoerende
functie bij cultuurbeleid niet
via een achterdeur weer bin
nengehaald, doordat in de
werkcommissies een groot
aantal belanghebbenden zich
ingedekt heeft. Is de democra
tische opzet van deze commis
sies eigenlijk niet mislukt?
Ton Frenken: „Of het zo is,
weten we nog niet. De schijn
zit tegen- De culturele raad zal
attent moeten zijn. Pre-advie-
zen passeren vaak meerdere
commissies. Een andere veilig
heidsklep is: de leden van de
commissies kort laten zitten.
Voortdurend evolueren en kri
tisch blijven. Omdat er een
klacht kwam van de West-
Brabantse kunstenaars, dat zij
niet vertegenwoordigd zijn,
wordt bijvoorbeeld de volgen
de vergadering van de sector
Beeldende Kunst en Architec
tuur in West-Brabant gehou
den. Dan moeten de betrokke
nen het zelf maar weten".
Hoe wordt de openbaar
heid van de vergaderingen ge
garandeerd?
Ton Frenken: „We zullen de
agenda's van de raadsverga
deringen en zo gewenst
ook van de werkcommissies
aan de pers sturen, zodat ie
dereen op de hoogte kan ko
men van plaats, tijd en inhoud
van de vergaderingen. En
wanneer de raad een eigen
tehuis heeft het zit erin,
dat dit in de zomer aan de
Bossche Oude Dieze het geval
kan zijn hoop ik er een
open tehuis van te maken,
waar iedereen inzage in de
stukken kan krijgen".
„Is er een prioriteiten-pro
gramma?"
Ton Frenken: „Nee. Bewust
niet. Er liggen een aantal be
langrijke zaken, waar de pro
vincie op korte termijn advies
over wil hebben, o.a. de me
moranda over HBO, Globe en
Proloog; stichting Beeldende
Kunsten; Provinciaal Genoot
schap, filmconsulent-filmo-
theek, museum-consulent. Ver
der moet o.a. bekeken worden
de taak van de provincie.
Mijns inziens moet de provin
cie hierbij initiërend werken
en dit blijven doen tot het
plaatselijk kan worden over
genomen.
Er wordt in de provincie
wat gemopperd, dat burge
meester -L- v.d. Laar en Ton
Frenken beiden lid van de
voorbereidingscommissie cul
turele raad met de heren
Schampers en Sies elkaar
de balletjes van respectieve
lijk voorzitter en directeur
hebben toegespeeld.
Ton Frenken: „Er is een
discussie geweest over het
voorzitterschap. Er is door een
aantal mensen flink getrokken
aan V.d. Laar, als de man, die
op talrijke terreinen thuis is
en bovendien als mede-samen
steller van de cultuurnota de
hele ontwikkeling kent. Statu
tair is hij door de raad als
voorzitter aan GS voorgedra-
WINSTON CHURCHILL
stierf acht jaar geleden. Voor
riend en vijand een histori
sche figuur. De' ronde man
let een streep grimmigheid
'lor zijn toch wel goedmoe-
%e gezicht, waarin een grote
stjaar steekt; de hand opgehe-
Jjtn met het V-teken. Zo leeft
«ij vooral voort in de herinne-
'®g van velen; als de man,
in de tweede Wereldoor-
'S de zaak overeind hield
zijn bezieling. Op het mo
ment, dat Winston (27) zijn
eerste grote sigaar opsteekt,
'a zijn maidenspeech in het
nouse of Commons, eindigt de
Mm YOUNG WINSTON die nu
8 gaan draaien. Een monster-
Produktie van Carl Foreman
"a. The Guns of Navarone)
M Richard Attenborough (o.a.
Mi! What a Lovely War). Eer.
(Ustorisch portret van z'ijn
idigdjaren thuis, op school e)
kct leger, openenend en
'Mend met archief-opnamen
Jan Churchill, zoals hij in de
erinnering leeft. Een bio>.
neimwee naar het good-old-
Jjghnd met bijna thrlbc*r-
l'ge momenten, ieder*een
jjnsprekend, maar ook met
ermatig gedetailleerde mo-
en^n, hoogstens interessant
<®r historici.
De vraag is of Churchill al
,'sch genoeg is om eto
gelijke film te kunnen ver
ben. Foreman heeft dit
kennelijk aangevoeld, warneer
hij zegt: „Deze film is niei
gemaakt als hulde aan de stari
van een groot man, maar als
een relaas over menselijke be
trekkingen, dat interessant zou
zijn in iedere tijd en op welke
piaats dan ook"- Churchill zou
dan min of meer de persoon
lijkheid zijn, waaraan een ty
pische jeugdontwikkellng is
opgehangen. Die momenten
zitten er ongetwijfeld in. Fo
reman en Attenborough zijn
vakmensen genoeg om zich
vooral baserend op Churchiil's
boek My Early Life, een goed
gemaakte film af te leveren,
waaraan zeker kosten noch
moeite gespaard zijn: al was
het alleen maar de bijna 600
lokaties waar gefilmd werd en
de 35.000 liter water, die aan
gevoerd moesten worden bii
het filmen in Marokko
Een intiem epos, noémt de
maker deze film. De geschie
denis van een kind en zijn
eenzaamheid. De zelt-voldane
vader, lord Randolph (ge
soeeld door Robert Shaw - o.a.
Henry VIII in A man of alt
seasons) is door zichzelf er de
omstandigheden tragisch ge
noeg om Winstons leven nega
tief te doorkruisen. De relatie
met zijn moeder, lady Jennie
(gespeeld door Anne Bancroft
- o.a. mrs. Robinson in The
Graduate) komt pas tot stand
als zijn vader gelukkig dood is
en Winston zijn eerst* grote
sigaar opsteekt. Interessant is
af en toe toch wel de schilde
ring van de Engelse society uit
die jaren, het kostschoolleven,
het politieke debat in dn ka
mer e.d. De jonge Winston, die
wat onzeker en verloren rond
loopt in dat decor is nu ook
weer niet zo'n grote uitzonde
ring in het milieu van die
dagen. De bravourstukjes en
daarmee de aanzet tot de zelf
bewuste man, die Churchill
werd zijn te vinden in de
periode, die hij als soldaat en
oorlogscorrespondent aan het
front was in India, de Soedan
en de Boerenoorlog. Daar lig
gen ook de bravourstukjes van
de filmmakers met vaak tu
multueuze scènes- Churchill,
die zich alleen staande houdt
met een Mauserpistool; Win
ston ontvluchtend uit krijgsge
vangenschap op een trein etc.
De man, die vecht voor zijn
vrijheid, niet alleen fysiek,
maar ook psychisch, uit de
greep van zijn jeugd probeert
te komen. Een viertal Chur-
chillls kom enin het stuk van
zijn jeugd voor, waarvan het
Simon Ward als de jonge Winston Churchill.
leeuwedeel gespeeld wordt
door de jonge acteur Si
mon Ward die - gekozen uit
400 kandidaten - uitstekend
zijn grote filmdebuut maakte.
Onlangs stond hij met Cuinnes
in The Last Ten Days on Hit
ler.
Winston Churchill wist van
de filmplannen, die Carl Fore
man had. Het was een teleur
stelling voor hem, dat Fore
man geen kans zag om binr.en
enkele maanden dit plan te
realiseren. Het zou wel inte
ressant geweest zijn om Win
ston commentaar te horen ge
ven op deze geschilderde ont
wikkeling van ondervoed kind,
via onzekere jeugd tot een
wat arrogante en soms branie
achtige jongeman. Je zult wel
Engelsman moeten zijn en dan
nog uit de glorierijke jaren
van de Commonwealth, om de
ze film met glinsterende ogen
te kunnen volgen.
HENK EGBERS
Twee debuten van twee
«■debutanten. Acteur-regis-
Dolf de Vries (35) en
«ost van Altena (40). die al
,5 literaire werkstukken
tijn naam heeft staan
irei-pn ieder hun eerste rn-
Twee lezenswaardige
if. 1 over alsof ze het
,S«*e„ hebben ont-
nl,e huwelijkssituaties
Zto u Van Va" Alte"a
Sb? !- ter. inhoudelijk, con-
lin»C en Door taalbehande-
si met kop en schouder u"
dat van Dolf
ERNST van altena-
dl TL'SSEN TWEE (uitp
htact - f 15) „Een menselij
ke tout, zegt de politic. Een
menselijke fout...." Zo eindigt
dit boekje ironisch zo eindigt
het huwelijk van Petra en Er
ik. Het is jammer, d.at Ernst
van Altena deze deus ex ma
china (de dood van Petra) no
dig had om het gestelde pro
bleem „op te lossen". De ad
vocaat Erik Vanderloo is met
zijn 15 jaar oudere cliënte Pe
tra, na haar echtscheidingspro
cedure, getrouwd. Petra's doch
ter Inge werd de vader toege
wezen; zij was de voortduren
de inzet tussen de vader en
moeder-strijd. De geschiedenis
van dit boek speelt zich af in
Frankrijk, waar Erik met de
15 jaar oudere Petra en de 15
jaar jongere Inge (hij is zelf
30 jaar) een vakantie 'door
brengt. Subtiel beschrijft Van
Altena de frustraties tussen
Erik en Petra en de onbevan
genheid van Inge ten opzichte
van Erik, die daardoor weer
een stuk van zichzelf ontdekt.
Toch blijft hij gefrusteerd
voor het fenomeen vrouw, qm-
dat hij tenslotte in Inge niet
veel meer kan zien dan „een
Petra is aanbouw". Een inte
ressant thema, dat door Ernst
van Altena heel menselijk en
met vaak indringende gedach-
tenstromen bijna als één groot
chanson wordt behandeld,
maar waar hij m.i. niet goed
uitgekomen is.
DOLF DE VRIES: KNOPEN
TELLEN (uitg. Nijgh en van
Ditmar - f 17,90). De geschie
denis, die De Vries beschrijft,
heeft iets van een overbodig
heid. Het zoveelste verhaal op
hetzelfde thema, zonder er iets
wezenlijks aan toe te voegen.
In een soort praterig Neder
lands met nogal willekeurige
interpuncties, wordt het wel
en wee van een driehoeksver
houding in een burgelij ke
maatschappij, breed uitge
meten. Leo en Herman, com
pagnons, in een uitgeverij van
kunstboeken, staan zwart-wit
tegenover elkaar. Leo de bla
bla „grote versierder" en met
gen. Nee, er kwamen op de
voordracht niet méér namen
voor.
De sollicitaties voor het
directeurschap moesten gezon
den worden aan secretaris van
de commissie (Frenken). die
zelf kandidaat was. Capabele
kandidaten, die dat wisten
zouden daarom een sollicitatie
achterwege gelaten hebben.
Een belangstellende, die Fren
ken belde zou als antwoord
gekregen hebben: „U kun na
tuurlijk wel solliciteren, maar
we hebben al iemand op het
oog".
Ton Frenken: „Ik ben als
normale sollicitant behandeld.
Heb achteraf pas inzage gehad
in de sollicitaties, die door
juffrouw Donders werden
doorgestuurd. Van dat tele
foontje weet ik niets en als
bepaalde mensen niet gesolli
citeerd hebben is dat hun
zaak. Ja, er zijn enkele sollici-
tatie-gesprekken geweest.
In de advertentie voor di
recteurschap wordt als rang
genoemd „administrateur".
Voordracht is nu de beter
betaalde rang van administra
teur-a; zo heet het.
Ton Frenken: „Dat is een
kwestie van onderhandelen,
zoals iedere sollicitant zal
doen bij een sollicitatie-ge
sprek. Voor een bepaald be
drag doe ik deze baan wel of
niet, want het is geen sinecu
re- Natuurlijk speelt er ja
loersheid mee. Ik heb deze
baan geambieerd, maar achter
af gezien zijn er nog zoveel
banen op dit gebied in de
provincie. Een van de grote
zorgen zal in de toekomst ook
zijn: hoe krijgen we alle pos
ten goed bezet? Het is de
verdienste van gedeputeerde
Willems geweest, dat hij veel
dingen op het spoor gezet
heeft. Wanneer dit beleid in
gevuld moet worden zullen er
nog veel mensen nodig zijn in
Brabant".
HENK EGBERS
JEUGD EN SAMENLE-
VING-2: „We zitten in een
vicieuze cirkel: de gelaagde
maatschappij schept een cate
goraal onderwijssysteem en
dit continueert de gelaagdheid
in de maatschappij", aldus L.
v.d. Bosch in Experimenten
participatie-onderwijs. Wer
kende meisje ziet seksualiteit
meer als middel dan als doel,
staat o.a. te lezen in een ana
lyse van drs. Bram Buunk
over Sex-gedrag en -beleving
bij ongeschoolde werkende
jeugd. Noor van Crevel houdt
een pleidooi voor „de strategit
van de ervaring" in het artikel
Vrouwenbeweging: analyse
van een weerstand. Verder
nog ervaringen met onderwijs
projecten en kanttekeningen
bij het verschijnsel jongeren
bladen (J. en S„ Maliesingel 13,
Utrecht).
FOTO-3: De fotograaf
John Wey bracht enkele dagen
door in de trappistenabdij
Zundert en legde het klooster
leven 73 vast op een aantal
treffende platen, waarbij de
abt een tekst schreef. Lode-
wijk Cornelissen laat kleur
rijk zien en vertelt hoe hij het
einddiploma Fachschule für
Photographie in Keulen haal
de. Verder o.a. aandacht voor
mooi werk van de Belgen
Leslie Dauw en Jacques
Evrard, de debutant Arnold
Altena (landschappen) en drie
jonge Praagse fotografen. Ge
test werden Linhof camera's.
(Foto, Postbus 4 Doetinchem).
chem)
DE GIDS 1: De opgave om
de geschiedenis het bewust
zijn van de sociale weten
schappen te reconstrueren is ge
diend met kennis over de re
laties tussen beide weten
schappen en de 19e eeuwse
Romantiek, meent Alvin
Couldner. Hij onderzoekt die
relaties uitvoerig in „Roman
tiek en Classicisme: diepte
structuren in de sociale weten
schappen". Peter Schumacher
meent „het zit verkeerd met
de culturele politiek in Indo
nesia" en illustreert dat in ge
lijkluidend verhaald. Hessel
Miedema geeft een overzicht
van de stand van wetenschap
over „naar het leven"-tekenin-
gen. Verder o.a. bijdragen van
Hidde v.d. Ploeg, Wim Hazeu
(tv-drama) en A. Constandse
(Bloedige koude oorlog) - (De
Gids: Beulingstr 2 Amster
dam)
KRUISPUNT SUMIER-45:
Weer een dertigtal pagina's
poëzie en proza van jonge scri
benten, afgesloten door be-
sperkingen van nieuw werk,
met tegenspel van de auteurs.
(KS: Amelterhout 76 As
sen)
BRABANTS HEEM-6: Bij
dragen over o.a. Mussen- en
mollengilden Oud-Brabants
dorpsleven; Behandelen en
herstellen van oude papieren;
St. Maartensviering in Oerle
en nieuws uit de kringen
(B.H.: Burg. Cantersl. 15. Ois-
terwijk).
een soort domme ongecompli
ceerdheid en Herman, de ge-
frusteerde jongen. Met een
groot aantal flash-backs ge
richt op een, uiteraard calvi
nistische jeugd, wordt vooral
de figuur van Herman uitge
licht. Hij heeft een mislukt
huwelijk achter de rug en
raakt nu verkikkerd op Leo's
vrouw Gabrielle. Alles natuur
lijk in de stiekeme sfeer, zoals
dat in een burgerlijke maat
schappij van schone schijn
past. Ook De Vries heeft een
deus ex machina nodig om al
les „op te lossen". Herman
verongelukt en dan ziet Leo
voor de eerste keer zijn plaats
in het geheel. Een hoek als
een beter stuk ontspannings
lectuur. H. E.
DE OPERA Benvenuto
Cellini van Hector Berlioz is
voor de eerste keer compleet
opgenomen op 4 lp's (Philips
6707—019 f 99,60) In de reeks
Berlioz-opnamen, die in '69
begon olv van Colin Davis,
artistiek leider van de Covent
Garden Opera London, komt
deze uitvoering na die van De
Trojanen. Het in de Franse
taal gezongen libretto heeft
een sterke cast gekregen met
Nicolai Gedda (titelrol),
Christiane Eda-Pierre, Jane
Berbié, Jules Bastin, Roger
Soyer en Robert Massard. Ver
der werken mee het BBC
Symphony Orchestra en het
koor van de Covent Garden
opera. Deze opera wordt maar
zelden uitgevoerd, Davis wijt
dit aan de gecompliceerdheid
van de partituur. „Dat is jam
mer", zegt hij, „want het is
heerlijke muziek". Frankrijk
heeft deze opname al met een
Grand Prix onderscheiden.
HET BOEK van de Maand
in april heet „In den beginne".
Het omvat 94 uitzonderlijke
fotopagina's in kleur (500 fo
to's) van Hans Samson en
Laura Rous. De begeleidende
tekst is de volledige inhoud
van Genesis 1 en 2 uit de
Bijbel. Een verbeelding van
wat was en werd, zonder ver
dere interpretatie. Een vertel
lend boek, waarin de lezer
met zijn fantasie zelf uitleg
kan geven aan woord en
beeld. Het formaat is groot
(18 x 41 cm). Vanaf donderdag
5 april is het in de boekhandel
verkrijgbaar voor f 12,50. Na
12 mei gaat het f 22.50 kosten.
Oplage 65.000 exemplaren.
SIMON WIESENTHAL
schreef een boek over Colum
bus (Zeilen der hoop), waar
van binnenkort een Neder-)
landse vertaling uitkomt
(Becht). Hing de reis van Co
lumbus samen met de joden
vervolging? is een van de vra
gen, die hij zich daarbij stel
de. Discussiestof. In Duitsland
en Frankrijk heeft het boek ai
grote aandacht getrokken.
A
eindredactie
henk egbers
ENSCHEDE „Oude" Geert Smit (85) zag kans gisteren, op
de laatste dag van het visseizoen, in de binnenwateren een karper
van ruim twintig pond aan een vaste stok en na een strijd van
een halfuur uit het Twentekanaal te slepen.
LOESAKA (Reuter)
President Kenneth Kaoenda
van Zambia heeft verklaard,
dat Zuid-Afrika en Rhodesië
een samenzwering op touw
zetten om Zambia onder een
of ander voorwendsel aan te
vallen.
-;- 'OV
Er zou slechts een klein in
cidentje nodig zij-n dat door
Zuidafrikaanse en Rhodesische
troepen zou worden aangegre
pen voor een aanval op bevol
kingscentra in Zambia, onder
het voorwendsel dat het guer
rillabases zijn.
Op een persconferentie in
Loesaka waarschuwde Kaoen
da dat zuidelijk Afrika de eer
ste stappen zet naar een trage
die als zich in Vietnam heeft
afgespeeld. Sinds 11 januari
zij-n dertien Zamb-ianen door
landmijnen langs de grens met
Rhodesië om het leven geko
PAYDE (TASS) Bij
graafwerkzaamheden is bij
Payde in Estland op 50 cm
diepte een grote koperen ketel
gevonden met munten en sie
raden. De ketel bevatte onder
meer 326 zilveren munten die
in het begin va-n de elfde
eeuw in Keulen waren gesla
gen-
ATHENE (UPI) De Grieks
orthodoxe bisschoppen van Cy
prus die vorige week besloten
aartsbisschop Makarios uit zijn
geestelijk ambt te ontzetten,
hebben gisteren verklaard dat
ze geen kerkleider meer kun
nen tolereren die gewapende
bewakers nodig heeft en die
wapens heeft ingevoerd om
tegen zijn eigen kudde te ge
bruiken.
Metropoliet Anthimos van
Kitium, lid van de heilige sy
node van de Cyprische kerk,
kwam gisteren uit Cyprus aan
in Athene, om, vergezeld van
bisschop Gennadius van Pa-
phis, het optreden van de sy
node tegen Makarios ten over
staan van de Griekse kerklei
ders en de Griekse regering,
toe te lichten.
Anthimos zei dat aartsbis
schop Ieronymos van Athene
en andere Griekse bisschoppen
te oordelen naar recente uitla
tingen, „de werkelijke feiten
niet kennen".
De metropoliet is de woord
voerder van de drie Cyprische
bisschoppen die Makarios uit
zijn geestelijke waardigheid
ontsloegen omdat hij weigerde
zijn burgerlijke functie van
president van de republiek, op
te geven.
men, zo zei hij. Volgens Ka
oenda worden de 4000 man
Zuidafrikaanse troepen die in
Rhodesië gelegerd zouden zijn,
nu teruggetrokken en vervan
gen door huurlingen die in
Zuid-Afrika en elders worden
geworven.
Het is moeilijk te voorspel
len hoe de militaire situatie
langs de Zambesi (de grens
met Rhodesië) zich zal ont
wikkelen, aldus Kaoenda.
„We hebben te maken met
wanhopige mensen die in een
ogenblik van wanhoop in staat
zijn tot wanhoopsdaden. Naar
mijn mening hangt veel ervan
at wat de grote mogendheden
die de minderheidsregeringen
kunnen beïnvloeden, zul len
doen. Als zij voldoende in
vloed kunnen uitoefenen op
deze regimes, verwachten we
vrede. Anders, als we worden
aangevallen, zullen we terug
moeten slaan".
(ADVERTENTIE)
vochtige of scherpe wind
Een verraderlijke bries. Lucht
die kil is van het vocht. Gure wind
schuurt, 'n Kriebelige keel
dreigt, laat in ieder geval Lakerol
smelten in uw mond. Fris en
veilig. Daar ademt u van óp
Lekkere Lakerol in de smaken:
Special en Forte.
Special
een zachte frisse smaak