pijplassers inderhoud vrq uit nadoen iEND CHEF TRATIE SCHEPEN VOEREN VAAK LANGS DE RAND VAN EEN FAILLISSEMENT 7V„ e (Zeeland) Kielzog Dikbuik Dieet Snappen Pest in door corn, verhoeven A. Kt gen op Zoom iv) ^rdige grondstoffen voor ken (bijv. de r konstruktieharsen. i)wel binnen Europa als lak-, drukinkt- en ustrie. il opvolgen. als onderdeel van hel ig van de volgende taken: van de voorraden gereed e; ;ggen van de produktie- produktie-gegevens t.b.v. bele verslaggeving en de lallagebehoeften n.a.v. de lient naast een voltooide ige ervaring met bedrijfs- ichten aan k Synthese bv zaken 69 60, toestel 140. tlü iroject lagen van 8.00 tot 16.00 uur reg te Borssele of telefonisch en uitloop tot f 1101netto per nd (voor gehuwden zonder eren) is mogelijk. lebt u belangstelling voor e functie it u dan spoedig eens praten, kunnen wij u alles vertellen wat NS u biedt. Want niet ;n de salarissen zijn goed, ook ociale voorzieningen mogen er (o.m. welvaartsvast pensioen;. Is spoorwegman reist u (maar uw gezin) bijna gratis per trein innen- en buitenland. Vul de in en stuur hem in een envelop der postzegel aan Nederlandse Spoorwegen, ist van Personeelzaken, fdeling, Antwoordnummer /°u' cht. Of bel ons op - telefoon D) - 35 46 43. ing: ver de functie van bij NS. 553/10-3/1® DE STEM ZATERDAG 10 MAART 1973 Lorrie, de eerste kunstjes-koe ter wereld WIE weet kan een koe wél 'n haas vangen en is 't aanleren alleen maar een kwestie van geduld. Hoe dan ook: Jos Uy- terlinde, een befaamd dompteur, heeft een koe tal van kunstjes ge leerd. Corrie de Koe, de eerste kunstjes-koe ter wereld. Wim Wen- nekes ging in het Bra bantse Stiphout kijken naar de repetities. Drie-en-een-half jaar gele den werd ze geboren. Corrie de Koe. Ze graasde in de wei, gaf melk, riep af en toe eens boe en baarde kalveren. Een en an der in afwachting van haar onvermijdelijk einde als bief stuk en tongeworst. Kortom: Corrie leidde wat je noemt een koeienleven. Tótdat een man met een for se snor ziel", bij haar baas ver voegde, Corrie diep in de ogen keek en zei: „Verkocht". Vanaf dat moment is er veel veranderd. Er kwam een man in haar leven, die geen belang stelde in het roomgehalte van haar melk, maar die d'r wel o.a. leerde onberispelijk een pirou- etje te draaien. Madam werd al doende artieste en begint bin nenkort aan een wereldtour nee. Jos Uyterlinde: „Niet voor nor male koeien, maar wel voor koeien als Cor, die gallopperend de piste door moeten rennen. Ze staat op een zeer uitgekiend dieet, omdat we geen enkel ri sico met haar kunnen lopen. Door die dressuur is ze zó waardevol geworden, dat ik al bij het minste of geringste de vee-arts bel. Ja niet dan? God allemachtig: d'r zit een half jaar werk in dat beest." maakt om met Corrie de kost te gaan verdienen. Tegelijker tijd gaat Otto Meiring de we reld in met een eveneens door Uyterlinde ingestudeerd num mer voor 1 pony, 1 aap, 1 hangbuik, 2 gevlekte varkens en 1 effen' dikbuik. Corrie de Koe. Nieuw gees teskind van dompteur Jos Uy terlinde, die tijdelijk zijn cara van heeft opgesteld naast een stal in het Brabantse Stiphout. Aldaar gaat juist een grote pot op het vuur, inhoudende Cor- rtes middagmaal. Gekookte ha ver. Haver? Voor een koe? Jos Uyterlinde. Oud 37 jaar. Tè oud, vindt hij zelf om nog reizend en trekkend van cir cus naar circus te gaan. Re gelmaat zal in de komende ja. ren zijn leven weer gaan be heersen. Jos Uyterlinde wil 'n school beginnen. Een school- TJE, zegt hij zelf. Een school tje voor jongens, die wat zien in het vak van dompteur. Corrie de Koe moet z'n eerste inswinger worden. Leerling Henny Poelman (oud-kassier bij Boltini) heeft hij in de af gelopen maanden klaar ge- Corrie de Koe. Wat kan ze al lemaal? lm de stal volgt een demonstratie waarvan dit dc essentie is: Corrie verschijnt, gezadeld en wel, in de piste met in haar kielzog eerder genoem de Her.ny Poelman. Henny wil Corrie bestijgen, maar dat wil Corrie niet. Volgt een dolle achtervolging door de piste, waarbij Corrie menig opmerke lijk dansje maakt, onverwachte uitvallen doet enzovoort. Uit eindelijk eind goed, al goed lukt het toch. Corrie gaat door de knietjes, steekt haar kop tussen de benen van haar achtervolger en wipt hem in het zadel. Zo op papier mis schien niks bijzonders, maar menige landbouwer uit Stip hout krijgt nog de lachkram- pen bij de herinnering aan de vertoning alleen al. Jos Uyter linde: „Die boeren hier snap pen er niks van. Zeggen alle maal: hoe kan dat nou? Koei en zijn toch stomme beesten? Die kun je toch niks leren? Kijk, en op dat gevoel, op dat idee speel ik net in. Stomme beesten dresseren, die zoge naamd niks kunnen. Dat zie ik helemaal zitten. Dat vinden de mensen veel mooier dan leeu wen of tijgers, want dat gedoe hoe knap ook hebben ze onderhand wel gezien." Een koe dresseren. Hoe doe je dat? Jos Uyterlinde: „Het principe is voor alle dieren het zelfde. Je moet zo'n beest le ren kennen, vertrouwen .wek ken, vrienden worden. Dat is een kwestie van dierenpsycholo- gie. Het Belangrijkste is, dat je een beest goed observeert. Je moet ontdekken wat een dier, een koe bijvoorbeeld uit zich zelf allemaal doet. En daar moet je op inspelen, gebruik van maken. Bijschaven, d'r een nummer van maken. Het gek ke is trouwens, dat die boeren er niks van snappen, terwijl ze hun eigen koeien min of meer ook gedresseerd hebben. Alleen zij beseffen niet dat dat dres suur is. Ik bedoel maar: een koe zoekt in de stal z'n eigen plaats op, komt aanlopen als de boer verschijnt om te melken. Dat is dressuur. Alleen niet van het soort waarmee je in een circus de kost kunt ver dienen." Toch zielig voor zo'n koe. Jos Uyterlinde: „Niks hoor. Dat is onzin. Al doende merk je gewoon, dat zo'n beest er lol in heeft om kunstjes uit te halen. Corrie is zich hele maal gaan hechten aan Hen ny. Dat is niet voor niks. Van de week moest Henny een paar dagen naar Amsterdam, dus bleef Corrie hier bij ons achter. Ze is net zo goed verzorgd als altijd, maar het gekke is dat ze soms uren achter elkaar stond te loeien omdat ze d'r baasje miste. Zo'n dier krijgt pas de pest in als je je geduld verliest. Als je gaat slaan, echt hard meppen, bedoel ik. Straf fen dus. Daar knappen ze op af. Weet U, als je Corrie in de vrachtwagen moet hebben, dan kun je twee dingen doen als ze er geen haast mee maakt. Je kunt d'r dan de wagen in knuppelen maar je kunt ook met veel goeie woorden probe ren d'r op andere gedachten te brengen. En lukt het dan nog niet, dan moet je nog maar 'ns diep zuchten. Dan had je maar niet dompteur moeten wor den." Tekst: Wim Wennekes Foto: Hendriksen-Valk Honderd jaar Holland- Amer ika-lij n Omstreeks 1875. De Pieter Caland in de thuishaven bezig roet het lossen van lading. Het schip kon vijftig kajuits- en zeshonderd tussendekspassagiers vervoeren, alsmede drieduizend ton lading. ■..Mf C i jné ':V IrllMlllillllllliL. liillitr^llllllillllll^UtiliilitllJlllll^É? 9 In de meidagen van 1940 ging het s.s. Statendam (links) aan de Rotterdamse Wilhelmina- kade brandend ten onder. Rechts het s.s. Veendam en daarachter het s.s. Boschdijk. Keurig poseren voor de fotograaf. Hel zijn de bedienden van het HAL-passagekantoor in New York (1892). Landverhuizers schepen zich in. 0 Aan boord van de Rotterdam omstreeks de jaren dertig. Allemaal een kopje koffie. SOMBERE KREET: „Als er geen begrip van re gering en vakbonden komt, dan kunnen wij hier over twee jaar, bij het hon derdjarig jubileum, ook de liquidatie van de maat schappij vieren". De woor den werden uitgesproken in mei 1971 door W. C. Post humus Meyes, tijdens een aandeelhoudersvergadering van de Holland Amerika Lijn. Maar de HAL bestaat nu nog en er zijn hoopvolle perspectieven. Als het be drijf in april het honderd jarig bestaan viert, ziet de toekomst er niet ongunstig uit. Toch is de verontrustende uitspraak van aandeelhouder Posthumus Meyers niet de enige geweest in de eeuw, dat de Nederlandsch-Amerikaansche- Stoomvaart-Maatschappij HAL bestaat, en vooral bekend is geworden door de passagiers vaart vanuit de thuishaven Rotterdam naar diverse Ame rikaanse havensteden. Het is opmerkelijk hoeveel downs er tussen de ups hebben gezeten. Er zijn nogal wat momenten geweest, dat het bedrijf nauwe lijks het hoofd boven water kon houden en dreigde af te zinken naar de duistere diepte van het faillissement. De schepen bleven varen. De problemen werden steeds weer opgelost. Dank zij, zou men bijna zeggen, goede stuur manskunst. De laatste maatregel, die op nieuw de passagiersvaart van de HAL redde, was het over schakelen op Indonesiërs, die het veel duurdere Europese per soneel (zo'n duizend mari) moes ten vervangen. Op deze manier, die overigens wel wat stof deed opwaaien, wist men een kosten besparing te bereiken, die nood zakelijk was, omdat de cruise vaart in 1971 aanzienlijke ver liezen had geleden. De loonkos ten stegen te snel. De cruisevaart is trouwens ook voortgekomen uit een van de moeilijke perioden, die de HAL heeft doorgemaakt. In de zestiger jaren dienden zich steeds minder passagiers aan voor de lijndiensten. Ze waren er wel, die passagiers. Maar die gingen vliegen! De concurrentie van de luchtvaart werd geducht. Bovendien wa ren er nog andere factoren die een rol speelden in de nadelige bedrijfsresultaten, zoals poli tieke onrust, felle concurrentie van andere scheepvaartmaat schappijen en stijging van kos ten. Al ruim een jaar onder houdt de HAL geen lijndiensten meer, en blijft de passagiers vaart beperkt tot cruises. Hoe stroef het ook in de twin tiger jaren ging, blijkt uit een opmerking van een directeur, destijds gericht tot de dividend beluste aandeelhouders: „Het doel van de maatschappij is niet om dividenden uit te keren, maar om schepen te laten va ren". En zo zijn er in de loop der jaren vele moeilijke ogenblik ken geweest, waarop de direc ties zich zuchtend over de boe ken hebben gebogen. Aan boord van de passagiers schepen waren al die zorgen niet te merken. Elk schip was (en is) een luxueus, drijvend hotel r.iet alle voorzieningen en met een spijskaart, waarop een woud van hemelse gerechten staat aangekondigd. De toekomst is gericht op de cruisevaart en ook het vracht verkeer heeft bij de HAL nieu we wegen ingeslagen. Sinds de oprichting van de HAL op 18 april 1873 heeft de maatschappij 4.396.000 passagiers en 76.000.000.000 kilo's vracht ver voerd. Momenteel varen als cruiseschepen de Nieuw Am sterdam en de Rotterdam. Nieu we aanwinsten zijn de Veen- dam en de Voiendam. Het zijn twee verbouwde Amerikaanse passagiersschepen. En tijdens het eeuwfeest komt in april het in Nederland gebouwde cruise schip Prinsendam in de vaart. Het ziet er naar uit, dat de HAL de golven voorlopig wel weerstand blijft bieden. Tekst: Hein Sluijter a L weken lang voor Car- naval waren er op het scherm voorpretjes te genieten van het grote festijn. Ik denk maar dat is na kaarten dat iemand die dit feest een goed hart toedraagt - weinig plezier kan beleven aan zulke ingeblikte lolbroe kerij waar nauwelijks 'n ech te carnavalvierder aan te pas komt. Want wat carnaval ook mag zijn, het is in elk geval niet een televisiepro gramma. Het is daarvoor niet alleen te oud, maar ook tezeer gebonden aan een bepaalde sfeer. Van spontaneïteit wil ik in dit verband liever niet spreken, want iets wat zo grondig voorbereid wordt en op een zo nauwkeurig bepaald tijdstip plaats vindt, kan moeilijk spontaan genoemd worden. Er is iets anders waardoor carnaval ongeschikt is voor de televisie en dat is de duidelijke afwezigheid van een regisseur, van een punt waarop alles gericht is en vanwaaruit alles geregeld wordt. Er lopen eventueel wat buitenstaanders en toeschou wers in de menigte verloren, het gebeuren speelt zich voor hun ogen af, maar het be slissende is dat het daardoor niet veranderd wordt. Wat er aan kijkspel is, is voor de meedoeners. Het heeft geen andere bedoeling dan ter plaatse genoten te worden. U geloof ïk dat een o- vermaat aan toeschouwers en vooral het alziend oog van de televisie de sfeer van carna val indringend veranderd en voor een groot deel verpest heeft. Wat aan carnavalesk vertoon op de televisie ten beste gegeven wordt, is hele maal op de toeschouwende buitenstaander gericht en wordt straf geregisseerd met het oog op zijn functie als schouwspel. Het heeft niets met carnaval te maken en 't is er zelfs geen imitatie van. Wat er gebeurt heeft niet meer de bedoeling van het ge beuren zelf ter plaatse, maar in zijn geschiktheid om door anderen gezien te worden. Er blijft niets van over. LS dit alleen zou slaan op de gewild lollige en aan stellerige uitzendingen via 't magisch centrum, zou er ei genlijk niet zo veel aan de hand zijn. Een slechte televi sie-uitzending is altyd nog een mooie aanleiding om weer eens een boek te lezen. En de liefhebbers van carnaval kunnen zich in het gewoel storten zonder door een koud oog geobserveerd en geregis seerd te worden. Niemand kan dat beletten. De plaatsen waar daartoe ge legenheid gegeven wordt, ne men ieder jaar in aantal toe, ook in het Zuiden van 't land. De veel verspreide gedachte namelijk, dat daar overal van ouds carnaval gevierd wordt, is een flinke vergissing. Er waren vroeger maar een paar steden waar burgers zich als boeren verkleedden; echte boeren zijn nooit zo carna- vallerig geweest. Zij moesten eerst burgers worden om van vastenavond op carnaval o- ver te stappen. OOK die schaalver groting lijkt een ef fect van de televisie vertoningen. Want nu weet iedereen hoe het moet. Steeds meer gaat het carna val, vooral in plaatsen waar het pas ingevoerd is, lijken op de reconstructie van een televisie-uitzending. De meeste wagens zijn geïn spireerd op televisieprogram ma's. In allerlei opzichten levert het scherm de model len waarnaar men zich op carnaval gedraagt. Het Zui den doet pogingen om even grappig U zijn als de nationa le guiten in Bussum. Die imi tatie heeft iets zieligs en grie zeligs en verhoogt in niet ge ringe mute het vervreemdend effect dat van carnaval toch al kan uitgaan op een niet ai te enthousiaste toeschou wer of passant. Al jaren wor den er ook bij deze gelegen heid geen andere liedjes ge zongen dan die door een Hol landse grapjas gemaakt en er vanuit Bussum bij het volg zame publiek ingepompt zijn. De buitenstaanders maken de dienst uit. Dat is eigenlijk een heel merkwaardig ver schijnsel; ik constateer 't dan ook met verwondering en eni ge wrevel, niet omdat mij aan carnaval zoveel gelegen is, maar omdat het zien van zo veel gehoorzaamheid mij be angstigt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21