„Een beleediging voor den motorwielrijder" aan M Protesten tegen maatregelen tegen Zuidafrikaanse studentenleiders Amsterdamse agenten gaan weer op de fiets Vanaf nu ziet het groen van de glazen bij Mobil. ELECTRISCHE FIETS IN 1932: Slagers verkopen minder rundvlees Amin laat Europese clubs overnemen binnenland buitenland VOORUIT ZWAAN DE ELECTRISCHE FIETS RECRUTEN West-Duitsland pakt water- vervuilers harder aan Zuid-Afrika schakelt studententop uit ITT MOET UIT CHILI WEG Vandaag begint het groene-glazen-feest bij de Mobil dealers. Tot en met zondag 4 maart krijgt u bij elk bezoek zo'n stootsterk, hittebestendig groen glas kado. Daarna bij elk derde bezoek. Verzamel een mooie série. Let op het groene affiche. Qp weg mét ïVf©foI3 i UltGtÖCVKM OOOR DE N.V. PHILIPS' CLOEILAMPEwFABÏÏiÈKËN EN DE N.tf. PHILIPS' RADIO EINDHOVEN Donderdag 1 maart 1973 BREDA Wat heet nieuws? De zoemfiets (zie De Stem van 27 februari) in elk geval niet. De Bredanaan J. Ot- ten, wiens naam terecht eerder met automobielen dan met fietsen in ver band wordt gebracht, beid neos op en zei: „Die zoemfiets is 's werelds eerste elektrisch aangedreven fiets helemaal niet. Voor de oorlog had je ze hier al. Ik heb er zelf ooit op gereden. Kom de bewijzen maar halen." De bewijzen zijn er, samen met een glaas je prik. Een dun dossier, voornamelijk af komstig uit de archieven van Philips. Over drukken van de patent-aanvraag (gedateerd 25 aprii 1932), van artikelen uit de Kam pioen (ANWB) en het toenmalige Philips Maandblad. De Ottens nemen het zelden als op technisch gebied iets als nieuw wordt aangekondigd diat het niet is. „Mijn vader, hij is nu 92, heeft ooit een patentaanvraag gezien waarvan hij zei: dait is helemaal niet nieuw, dat bestond toen en toen ook al. Hij schreef naar het patentbureau. Dit ant woordde dat hij geld moest sturen ais hij zijn verweer voort wilde zetten. Dat was natuurlijk de bedoeling niet. Hij wilde alleen maar even laten weten dat het niet nieuw was". Zo ook zoon J. Otten, die, zodra hij las over 's werelds „eerste elektrisch aan gedreven fiets" in actie kwam, contact op nam met Philips en enkele grote fitetsfabri kanten en zo in de kortste keren zijn dos- siertje samenstelde. „Die zoemfiets, waarover ze het nu heb ben, is niet eens een echte fiets meer. Meer een soort scootertje. Maar die van 1932 was wel degelijk een echte fiets. Daar kon je mee naar huis trappen als je accu leeg was". Er hebben destijds in Nederland nog aar dig wat van die „elektrische fietsen" rond gereden. Een redacteur van het vakblad „De Nederlandsche Rijwielhandel" verge leek de emotie die hij beleefde toen hij een proefrit mocht maken, met de emotie van de kleuter die voor het eerst het verhaaltje [hoort van het jongetje dat op de rug van I een zwaan mee mocht vliegen. Hetzelfde vakblad stelde vast dat de fiets een uitste- kende wegligging had, mede door zijn ge- wicht. Zacht zoemend haalde de fiets zo'n 122 km per uur. De actieradius was ongeveer 170 a 80 kilometer. Dan was de loodzware, I laag voor de trappers in het frame aange- tbrachte accu leeg'. Het opladen kon thuis {gebeuren, dank zij de bijgeleverde Philips I gelijkrichter rechtstreeks van het lichtnet. I Dat opladen duurde dan 8 tot 12 uur, af- I hanlcelijk van de conditie van de accu. 1 Het elektromotortje („met hoog rende ment") zat onder het zadel en dreef via een :e ketting het achterwiel aan. Op het stuur zat een handel waarmee men de mo tor naar believen kon in- of uitschakelen. In het laatste geval had je een gewone trap fiets, die misschien wel wat zwaar te berij- 'en is geweest. Omtrent de prijs vinden we in het Philips Maandblad nog dat Philips-personeel de fiets voor 185.- kon kopen, mits men spoe dig bestelde want „het aantal elektrische rijwielen, dat voor het personeel geleverd kan worden, is beperkt". Ongeveer vijf Nederlandse rijwielfabrie ken, waaronder Burgers, produceerden de door Philips ontwikkelde elektrische fiets. I Waarom zou hij mislukt zijn JUM 1-332 ho •X y ijüfÉiji'iiHiüjü ";i.; EüiiijiiiiiifjiPiijiiii'i ilHipidiyiljrijpji;; PiiliiiiiiiTi-ijilji'i'piiifi! j. O iaten iaei st?i Jntt oaacE*';jlV-d reeds bekend stiirt. dat ir, ors Labornrorhim een dptrisch Toortbewogea rijwiel ontworpen _s, dat door •en vokal helec.de Xetle-r:ani,UL-l*!t rijiwiqUabrifkeu vervaardigd en in der. handel-gebracht wordt. De ve neger, waardiger va.-. „De Nederlandsihe Ri;Vie;hasdel" icljrift hierover o.n. in zijn vak blad: JLT kerin.Kri zich rilt Uw kindsheid, wlzrte koot. nog wel ilec verhaaltje vart-ckn jongen co gi; verbeelden U dan, ca- gij die joegen zelf waart die cp den rug van een awatn mocht: gkitt zitten. Nauwelijks tuitte ïüj Dp het zachte dons, of de vogel verhief zich geruiscklocs In de blauwe Iiicht. Daar lag het bcsch, caar gleden de Ur.derijert er.der ban door. Wtxx jrc aog, hoe heerlijk dat was? TJPelntl, arfi soort emotie beleefden wij, toet wij Op de cinnenp'aats var Philips' groot laboratorium op de electrischc fiets r®n||edrïver. weEtkfc. Met Sierde Tsrry-^uiartilzadel biedt ter ger.akieLjke zitplaats, het rijwiel ligt, door z,i;r gewicht. Yisr op den weg. een rurdbeweging ia s oldoeride. öih hst. siisar zoemend, vooruit te l«ea schieten. Het dcctrJsch gedreven rijwiel. dat eer, veffterkt ttiitie Vtri speciale constructie heeft.' is vooralen vt ecu :i>. -.cl: ik üiti«.-:.JselbsrèH acc-.lnnlütör Af' 12 Volt. Jaag vdér ce trappers aaagehtackt, terwijl beneden Eet ar.del, in het frar.ie, srr_ eiertro- metor rast Ssbt renderlic-ht is g.-riortcerd. Ds itndrhvu'ig geéchiett niet pïKÜlp vais eer ec«- Scherradsn ketting op het ach teste eh Ds cegehur voor Let in.- en uitschakelen, is op bet t:uur ge- xorramL waar zich ook een anspcrcrnetar bevindt. j Op dir. geladen accu Lm men na. ?t> kir. afleggen. Wat het op.adc-n betreft, dat kan 's nachts met he- S-jlö fs-i usr, bijbifhooraicer. 5 Axp. geliikrichtcr rit kat lichtnét geschieden. De duur rati du ladirig. S S 1 uu'r, is afnatikel.jk van den rocscautl van de batteriji de Itadkosteu zijn zeer gering." De pr.js var. deze fiets bedraagt, geheel compleet jjiwfci g^kfidner, root het Puilipt persaaeei f tSS.z.j kar hi cc Personeel Afd. der Hollaru- sche Verkoopt:deeling besteld worden. Aangezien het aarJ.nl ele-etrisclie rijwielen, cat voor het per soneel jeleverd kar worden, beperkt jj, verdient spoedige bestelling aaubevelinp. De heer Otten: „Die fiets *as zijn tijd te ver vooruit. |De zware accu met zijn be- IPerkte actieradius, was ook l'ffl bezwaar. Toch zijn er Ittensen geweest die er lang I® veel op gereden hebben. I« schijnt zelfs een pastoor te |aln geweest die 20.000 kilo- IBeter heeft afgelegd met I^n elektrische fiets". I Zlln tijd vooruit... Toch INederland al rijp voor Et' ANWB „de automati- fiets" noemde. Volgens Kampioen van 30 april reden er in dat jaar duizenden rijwielen met hulpmotoren in ons land. Het totale fietsenpark bedroeg toen drie miljoen. Die hulpmotortjes waren kleine, sputterende benzine motoren, gemonteerd op de bagagedrager, in het frame of op het voorwiel. JLO en Sachs waren de voorlopers. Aan de komst van de „brom fiets" (niemand dacht toen aan die naam) was heel wat discussie gewijd geweest. De ANWB toog onmiddellijk naar de regering om voor de „automatische fiets" de mogelijke belasting heffing toegepast te krijgen. Maar het motorrijdersblad noemde de automatische fiets „een beleediging voor den motorwielrijder, door dezen met diepe minachting ont vangen". Niet zonder vreugde van De Kampioen komt het blad van de motorduivels een paar maanden later terug op die mening: „het rijwiel met hulpmotor is pezig een blij vende plaats te veroveren en het moet au sérieux genomen worden". De broinfietsberij- ders heten in dat artikel dan ook al „de nieuwe recruten onder de vanen van Koning Motor" De techniek zat niet stil. Ook toen was dat kennelijk al een waarheid als een koe. De elektrische hulpmotor bracht Nederland opnieuw in vervoering. Een produkt van eigen bodem nog wel! En het was weer De Kampioen die juichend voorspelde: „In de toekomst zien wij reeds een nieuwe Bondsinstelling, na melijk laadstations langs de wegen!". Dat is er niet van geko men. Maar intussen blijkt toch ook maar weer dat er zelden iets nieuws onder de zon is. Het ontbreekt er nog maar aan dat iemand, na dit verhaal, ons komt vertellen dat Leonardo da Vinei de elektrische fiets al heeft uit gevonden, zij het dan op pa pier. WIM KOCK Aervolg van pagina 1) hatste deel van hun Waarschuwen de bis- tegen de misvatting, feuten van onze samen- alleen geweten moeten aan de structuren. zijn geen dingen, van ons staan en die veranderen zonder 'a veranderen. van bewustwor- j niet alleen mag- Va uundigen, organisa- "erkgevers en werk- "akbondsvrijgestelden een belangrijke rol Ook opvoeding hebben hier een taak. is het belangrijkste "aar saamhorigheid Ufensen, ongeacht na- huidskleur of leef- ■noeten worden aan- i£lWiiS wol'dt helaas "merkt door individu- Plaats van wedijver bevorderd zeggen dat wij gewetensonderzoek moeten instellen naar de druk, die wij op elkaar uitoefenen bij onze bestedingen. In dit verband zeggen zij: „Vermoe delijk wordt het mechanisme van de onderlinge wedijver in het consumptiegedrag groten deels op gang gehouden door moeilijk verdedigbare verschil len in inkomens". UTRECHT De Vastenbrief van de Nederlandse bisschop pen, een document van 6150 woorden onder de titel „Wel vaart, verantwoordelij kheid, versobering", verschijnt in zes talen. Naast de Nederlandse tekst zijn in opdracht van de persdienst van de rk kerkpro vincie vertalingen gemaakt in het Frans, Duits, Engels. Spaans en Italiaans. De vertalingen worden toege zonden aan alle bisschoppen ter wereld eensdeels recht streeks, anderdeels via de bis schoppenconferenties aan alle departementen van het centrale kerkelijke gezagsap- paraat in Rome alsook aan de belangrijkste massamedia over onze grenzen. Onder de gast arbeiders in ons land worden gratis 5000 Italiaanse en even veel Spaanse teksten ver spreid. BONN (DPA) Waterver- vuilers zullen in West-Duits- land in de nabije toekomst harder worden aangepakt. Het kabinet in Bonn heeft gisteren een desbetreffende wijziging van de wet op de waterhuis houding aangenomen. Als de wijziging door het parlement is goedgekeurd, zul len steden en industriële be drijven hun afvalwater over eenkomstig de nieuwste tech nische methoden moeten zui veren. Volgens het ministerie van binnenlandse zaken wordt ongeveer een kwart van het afvalwater van de steden on gezuiverd afgevoerd. Slechts weinig plaatsen langs de Rijn lozen hun afvalwater helemaal biologisch gezuiverd. Op overtreding van de nieu we bepalingen staat een ge vangenisstraf van maximaal drie jaar en een geldboete van 100 000 mark. RIJSWIJK (ANP) De rundvleesconsumptie in Neder land begint te stagneren, misschien zelfs terug te lopen. Voorzitter G. Meyer van het produktschap voor vee en vlees vertelde tijdens de giste ren gehouden bestuursverga dering van het produktschap voor vee en vlees, dat hij en de adviescommissie van zijn schap deze indruk hebben* ge kregen. Volgens de adviescom missie is de verkoop van de betere soorten rundvlees nog het best op peil gebleven. De consument, vinden voor zitter en adviescommissie, is zich er onvoldoende van be wust, dat vlees in Nederland nog altijd een goedkoop pro dukt is, vergeleken met wat er elders in de EEG voor be taald moet worden. De voor zitter zou wel een voorlich tingsactie willen beginnen om de aandacht van de consument hierop te vestigen. Slagersaf gevaardigde A. Goossens had anders dan de adviescommis sie waargenomen dat de afzet- stagnatie zich ook bij de duur dere vleessoorten voordoet. Volgens hem is de prijs van het rundvlees redelijk duur. De slagers zitten met gewel dig verminderde omzetten niet in geld maar wel in kilo's - en maken zich daar zorgen over. De heer R. Wensen (werk nemers) geloofde, dat onder meer de grotere moeite, die velen in de lagere inkomens klassen thans hebben met hun besteedbare inkomen, een oor zaak is van de afzetstagna- tie. KAAPSTAD (RTR-DPA) Studenten, hoogleraren en po litici in Zuid-Afrika hebben woensdag verontwaardigd ge reageerd op de maatregelen die de rgering-Vorster heeft genomen tegen acht bestuur ders van de Nusas (National Union of South African Stu dents), de vereniging van En gelstalige studenten. De waar nemend voorzitter van de Nu sas, Roy Ainqlee, daagde de regering uit een proces tegen de acht studentenleiders aan te spannen. De studentenraden van de universiteiten van Kaapstad en Johannesburg hebben een massaal protest aangekondigd. De Nusas zegt in een woensdag uitgegeven verkla ring „genoeg te hebben van een regering die zich ver bergt achter administratieve maatregelen als verbanning. Als Vorster en zijn kabinet over bewijzen beschikken dat deze studenten de wet hebben overtreden, laten ze dan een rechtszaak tegne hen begin nen en hun schuld voor de rechtbank aantonen." Volgens de Nusas wil de regering met deze maatregelen de aandacht afleiden van de werkelijke problemen: de arbeidssituatie en het onderwijs. De acht stu denten zijn nooit als kliek op getreden, maar hebben slechts gehandeld op grond van de mandaten die het Nusas-con- gres hen heeft gegeven, aldus de verklaring. Premier Vorster en minister van justitie Pelser maakten dinsdag in het parlement be kend dat aan Nusas-voorzitter Paul Pretorius en zeven ande re bestuursleden beperkende maatregelen waren opgelegd krachtens d.e wet ter onder drukking van het communis me. Daartoe was besloten op grond van een rapport, dat eenstemmig was uitgebracht door een commissie van onder zoek waarin zowel leden van de regerende nationale partij als van de oppositiepartij, de verenigde paritij, zitting had den. De commissie was tot de slotsom gekomen dat „voortge zette deelneming (van de acht) in de studentenpolitiek uiterst ongewenst is." De maatregelen houden in dat de acht studenten hun woonwijk niet mogen verlaten, geen sociale of politieke bij eenkomst mogen bijwonen, niet het terrein van een uni versiteit of een andere onder wijsinstelling (openbaar of particulier) mogen betreden, niet in Nusas-kantoren mogen komen, geen artikelen mogen publiceren, geen gebieden voor niet-blanken mogen be zoeken en zonder toestemming van de rechterlijke macht geen fabrieken, havens of ge rechtsgebouwen mogen betre den. Dat betekent dat zeven van de acht hun studie moeten opgeven en dat de achtste, Lector Richard Turner, waar schijnlijk zijn baan zal verlie zen. JOHANNESBURG (DPA) De Zuidafrikaanse regering heeft vrijwel de gehele top van de studentenorganisatie National Union of South Afri can Students uitgeschakeld. Premier Vorster deelde in het parlement in Kaapstad mee, dat aan de voorzitter van de vereniging Paul Pretorius, zijn twee vice-voorzitters en vijf andere leidende figuren van Nusas volgens de wet tegen het communisme beperkingen zijn opgelegd. De acht studen tenleiders mogen hun woon plaatsen niet verlaten, mogen niet in contact treden met zwarte Afrikanen, mogen niet op de universiteit komen en ook geen politieke bijeenkom sten of studentencongressen bijwonen. KAMAPALA (DPA) President Amin van Oeganda heeft het leger opdracht gege ven twee overwegend Europe se. clubs in Djinja over te nemen. Volgens radio-Oeganda nam het staatshoofd dit besluit nadat hij dinsdag bij een be zoek aan Djinja op 80 km ten oosten van de hoofdstad Kam pala, had gemerkt dat alle le den Europeanen zijn. SANTIAGO (EFE) De activiteit van de International Telephone and Telegraph (ITT) in Chili is definitief opgeschort. De Chileense regering heeft een wet gepubliceerd, waarbij alle contracten tussen de staat en de maatschappij worden in getrokken. Dit is de laatste wettelijke stap voor de natio nalisatie van de maatschappij, waarvan de eigendommen in Chili geschat worden op hon derd miljoen dollar. De ITT werd destijds door Ameri kaanse kranten beschuldigd van pogingen te voorkomen, dat Allende aan de macht zou komen. AMSTERDAM (ANP) Om het contact tussen de poli tieman en de burger te verbe teren gaat de Amsterdamse politie de komende jaren ge leidelijk overschakelen van de surveillance per auto op toe zicht door agenten te voet of op de (brom) fiets. De agent nieuwe stijl zal worden uitge rust met een portofoon, waar mee hij zonodig contact kan opnemen met het districtsbu reau. Het nieuwe systeem, in het poili'tiiej-airgon „methodische surveillance" geheten, bete kent niet, dat de politde-auto uit het straatbeeld verdwijnt. Per district zullen een aantal witte „kevers" blijven rijden met als voornaamste taak het verlenen van assistentie. De hoofdstad wordt hiermee voor zover bekend de eerste grote stad in ons land die overigens met uitzondering van de nachtelijke uren van de „kip-in-bMk" terug keert naar de „matuur". Van de zijde van het rijk wordt bij de gemeenten al geruime tijd aangedrongen op die nieuwe vorm van surveillance. Aan Amsterdam is negen ton ter beschikking gesteld orn o.m. de benodigde apparatuur aan te schaffen. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15