wurman H* Honderdduizend telefoontjes per jaar voor 1 minuut poëzie Uit' oor orn. verhoeven 611 Laatste toevlucht Grootverbruik Op de wc-rol >0 24 FEBRUAR1197) "3 ZATERDAG 24 FEBRUAR11973 ET wordt, na zoveel «e. in, dat ik de tel kwijt ben - •n? twaalfsteeds moei. ker om al het werk, dat aan samenstelling van eet ieuwe regering besl iordt, nog als ernst te bi. houwen. En voor een jpj; uurt het ook te lang. loet dus iets mis zijn. laar over wat er mis is, 2(1 meer meningen dan poli. eke partijen: dus ook aag wordt in de formatie '.trokken en maakt de kwet. e nog moeilijker. De kritiek an buitenstaanders als dij zijn heeft op die rm. ier geen poot meer om op staan. Want iedereen iaën it: de kwestie is deze I et buitengemeen ingemft. 'ld. Voor gecompliceerde kwu- (es hebben we specialisten; envoudige kwesties kunnen |e zelf wel oplossen met dl dp van de buurman. Van'n vecialist verwachten we niet it zijn oplossing van proble- len bepeTkt blijft tot de co«. Jtatering dat de kwestie a ecompliceerd is. Want juist mdat we dat zelf al gecon- tateerd hadden, wenden w 1 ns tot de specialist, de op. asser van gecompliceerde b roblemen. We consultim le specialist niet om te ho. en wat we al wisten of 1 fezelfde cliché's te vernemen marmee ook de buurman al bankomt. Als een psychotooi |ia acht jaar noeste studie comt vertellen dat bepaaldi xensen uit bepaalde milieu mder bepaalde omstandigh- ten zich in een bepaalde riek. ting kunnen ik zeg niet \moeten" ontwikkelen, gj üs een gynaecoloog een klein biologisch wondertje herleidI tot „verandering van lucht zoals wij dat noemen" e |de buurman noemt het ooi zo, dan kunnen we ons jarig naar de probleemoplos ser en de rekening van ta- ierd gulden wel besparen, 7% TÜ sta ik van harte V pen voor de gedachte, dat politici geen speci alisten zijn. Men ziet ze znl- .den een probleem oplossen tl jze praten ook niet veel li jders dan de buurman, alleen met iets meer gewicht en u»l meer wind tussen de moorden Misschien zijn politici gen specialisten omdat de ff blemen waarvoor zij statn, tl groot en te gecompliceer I zijn. Problemen, zouden we ito zeggen, horen een bega* graad van simpelheid te hei- ben om zich specialist te W' men in het oplossen algemene problemen.Wa.nUi- gemene problemen hebben a twee merkwaardige schappen, dat ze iedereen aangaan en onoplosbaar 28' Zij zijn eeuwige discusslem en eeuwige aanleiding tot kinderachtige pretenties. Daarom kan er alleen w' meen, in cliché's, over F praat worden. Maar wie cliché's praat is geen spc® list. Hooguit is hij, na ert training, een sierlijke repre sentant van een gezag wijselijk alles in het tnm laat. Ik heb dus at «fl ging politici niet als sPec listen te beschouwen en kan daar heel goed vreat t» nemen, omdat zaken gemeen belang ieciereen e gaan en niet aan een jevol specialisten kunnen worden toevertrouwd. 5Pec|( listen horen geen maent hebben, hooguit invloed- negenendertig procent van die waanzinnige carnavalsplatenproduktie belandt hier: in de vuilnisbak. En over elf dagen komt daar die ene procent van grijsgedraaide toppers nog bij. Blufpoker Carnavalslied Tt/fUH beschouwd 1 M dragen niet by oplossing tenzij a J bestaan in een regenm deskundigen, al of niet rend tot een van de partijen, die goed in "e |J gehouden wordt doof mer van verstandige 0 Wat er de laatste tien twaalf weken gebeura welijks ernstig te nemCTj j veel grimmigheid daarov aan de dag gelegd v>o Om tenslotte ook d,ca'1 een constructieve bija leveren, spreek ik een wens uit, namelijk aai j in het volgende kabW stens een minister zal met een drielettergrep naam eindigend °k?;; A de laatste jaren ■-> tisch gebleken bij "eL01u streren, joelen en uiv omdat zo'n naam rijmt op ha, ha, ha- (|i, zie grote frustraties deze eenvoudige aa jt sche wens niet tegem komen wordt. Duidelijkheid voor af: ieder vogeltje zingt zoals 't ge bekt is. 'n Volks wijsheid die wij, Neder landers, niet ten onrechte hoog houden. Resultaat is wel een onoverzichtelijke stapel zwarte jolijtschij- ven. Volgens ingewijden weer dan honderd-en-elf. Wij sluiten ons graag bij fae prognose aan. Er moet, financieel gezien, muziek in het carnavals- aed zitten. Veel muziek ®lfs. Hoe is het anders te verklaren dat jaarlijks zo veel onzin tot grammo foonplaat verheven wordt. Ook nu weer liggen tal- I 'oze dreunende deuntjes Maar die misschien straks, 'innen drie dagen, versle- ien zijn. Maar dat laatste I ?eldt alleen de uitzonde- nnsen. want een iizerster- Ke wet wil dat velen door Platenmaatschappijen Sloepen zijn, doch slechts lveinigen door de hossende massa's worden uitverko ren. ..BIER DUS PLEZIER" I ^ondanks houden de Platenmaatschappijen stug 1OivW het motto: „Er 's hier, dus plezier", laten e laar on iaar meer 0nbe- v! feestT1PU2er> opdra- 11 om de meestampers I rv\ e ™an te brengen, lm n?^isde ingrediënten iSn 'n kun ogen zó laag J Srond da^ iedereen on^er al te veel kosten o, "et oprapen heeft. V,H.1S een klassieke mis- wJn? ^et waarachtige is net iets i cnmK- aHeen maar een I wltie.van ril'dende Carnaval gaat jaarlijks gepaard met een stort vloed aan grammofoonplaten. Het merendeel daarvan krijgt nauwelijks een poot aan de grond. Rob Dezöt trok enkele uren uit om naar deze missers te luisteren. van xlJUCilUC Niet zonder moeite geven de platenmakers toe dat het verschijnsel carnavals lied voor hen een jaarlijks terugkerend spelletje bluf poker is. Vandaar die waanzinnige produktie. Men gooit met veel tam tam tien platen op de markt in de stille hoop dat er een paar uit zullen springen. Reeds bij een verkoop van ongeveer 2000 platen springen ze uit de, relatief lage, kosten. Inte ressant genoeg om de jaar lijkse gok te wagen. Bij de maatschappij Telstar spreekt men niet voor niets over de „super-vette- kluiven" die te verdelen vallen. Phonogram is een van de weinige maatschappijen die het dwaze van de car navaleske stortvloed be gint in te zien. Dat neemt niet weg dat hier ene „Ome Wout met neven en nichten" ten tonele wordt gevoerd met het lied „Nooit meer doen", dat vo rig jaar reeds ruimschoots uitgedragen werd door on dermeer Vader Abraham met zijn club. Voor een wonderlijk assor timent feestplaten zorgt Ariola middels Piet Pegel, de Ronaldos en Ronnie Martin. De Ronaldos doen het ministerie van defensie in driekwartsmaat een tip aan de hand voor het ge val Russen en Chinezen onverhoeds zouden bin nenvallen: geef ze bier, een boerenkiel en laat ze carnaval meevieren. Ron nie en Martin maken het kunstgebit van grootpapa tot inzet van dolle feest vreugde en Piet Pegel blijkt tenslotte van mening te zijn dat Piet helemaal niet kan zingen. Imperial (Bovema) heeft zich dit jaar in de strijd geworpen met de serie Brabants Bont, en daar kun je alle kanten mee op. Persfotograaf Stappenheid wil hossen, antiauair Dick Tames verwenst het geld onder de titel „Ze kunnen me rug op" en Leo den Hop heeft de triomfmars uit Verdi's Aïda nodig om te vertellen dat hij zijn boerenkiel kwijt is. Bij CBS houden vedetten als Johnny Rijk en Rita Corita zich bezig met iets dat op carnaval moet lij ken, maar dat totaal niet doet. Joke Marcello stelt zich voor als Jeanette die walgt van kroketten, ter- wiil op een andere plaat „The Crocksons" niet bui ten friet met mavonaise blijken te kunnen. Ook Barend Servet, het kon niet missen, heeft tekst schrijvers tot nadenken gebracht. Zo blijven De Butlers zich minutenlang afvragen waar Barend eigenlijk zijn servet heeft. Diezelfde Barend wordt ook door Karei Thiel en de Feestneuzen aangepakt. Dit ten dienste van Tel star (Johnny Hoes). Men vindt het maar vies dat Barend zelfs geen servetje aan heeft en brengt deze walging onder woorden door het steeds maar weer herhalen van de woorden: ba, ba, ba, ba. Bij Telstar verder: „Ze kunnen zeg gen wat ze willen, de oli fant heeft de dikste bil len", „Wie zijn billekes heeft verbrand", „Laat ons lekker neuzen met elkaar", „Doe het een keertje met mij" en meer van dit stuntwerk. Tenslotte heeft Negram het hele „Huishouwen van Jan Steen" aan het werk gezet om de boodschap „Niet meer boos zijn" uit te dragen en Thijs van der Molen is dermate dronken geweest dat hij aanhou dend lallend blijft walsen. Genoeg zo, deze greep uit de stapel overblijvende schijven. De troeven zijn weer in handen van een paar zingende zotten, dwa zen of narren. Voor de overblijvers is er slechts deze troost: Over elf da gen liggen ook de win naars van het pokerspel in de vuilnisbak. Grijs gedraaid, dat wel. Tekst: Rob Dezöt Foto: Tido Gideonse U spreekt met Uw dichter Ooit wel eens in Leeuwar den 31313 of 31343 gebeld? Nee? Dat is jammer: want wie weet had u het verbor gen dichterstalent van uw buurman ontdekt. Beide nummers in de Friese hoofdstad brengen namelijk het kontakt tot stand met de stichting „Operaesje Fers", een stichting die er op uit is onbekende dichters in Friesland, Nederland en Vlaanderen aan het woord te laten. 5 Jaar bestaat deze maand deze vorm van tele-poëzie. Het aantal dichters dat aan bod is gekomen is niet ge ring; het aantal luisteraars is nog groter. Gemiddeld tweeduizend mensen ge bruiken per week hun tele foonboek als dichtbundel. „Operaesje Fers", Frieser kan het niet. Maar zo de Friezen in 754 met de moord op Bondfa- tius een barbarendaad gesteld mochten hebben, dan stelden zij er in 1968 zeker iets cultu reels tegenover. Waar binnen het Nederlands taalgebied het dichterstalent verder wegzakte in het moeras van onverschil ligheid, reikten een aantal dich ters in Friesland de helpende hand. Op een schrijversweek- einde had F. S. Sixma van Heemstra („baron op Laag Zuthem, maar spreek me er niet mee aan") het verlossende ant woord gegeven op de vraag „welk medium nog bereikt kon worden om mensen bij de poë zie te betrekken". Dat antwoord klonk ongeloof lijk simpel: de telefoon. Josse de Haan moet vervolgens de eer nagegeven worden als pio nier aan de arbeid gegaan te zijn. Hij schakelde de telefoon- beantwoorder in. Wie Josse belde, kreeg een dichterlijk ant woord terug. Technisch liep die onderneming spaak: maar „Ope ratie Vers" (op z'n Nederlands) werd geboren. Eén, later twee telefoonnummers (samen vier lijnen) werden ingeschakeld: op een band hoort men nu de ech te dichter, bijna uitgestorven in de ogen van het publiek, op eens springlevend dichtend in de oren. Operatie Vers bestaat vijf jaar bij de gratie van de onbe kende Nederlandse dichter. De opzet van de stichting is een voudig. Men stuurt zijn ge dichten naar Postbus 527 in Leeuwarden. Een redaktie van tien man neemt deze inzendin gen door en bepaalt wie er voor uitzending op een van de beide nummers in aanmerking komt. Uit het anonieme midden van de dichtersbent treedt Wiebren Veeman uit Lutjegast (net even over de Groningse grens) naar voren om iets te vertellen over deze unieke service aan dichters en luisteraars Wiebren: „Ope ratie Vers heeft een sociale functie naar twee kanten. Aan onze kant van de lijn staat de dichter: een man of vrouw die zijn of haar eerste litteraire voortbrengsels de wereld in stuurt. Of de dichter, die na zo vele af wijzigingen van litteraire tijdschriften 'n laatste toevlucht zoekt. Wij toetsen de inzendin gen eigenlijk maar op twee pun ten de duur van het gedicht en de verstaanbaarheid door de telefoon. De lengte wordt be paald door de PTT. één minuut en niet langer is de richtlijn. Wat de verstaanbaarheid betreft een gedicht lezen is heel anders dan een gedicht horen. Wie uitzendbaar geacht wordt krijgt een bandje thuis ge stuurd. Daarop wordt door de dichter zelf de tekst ingespro ken. Wij zijn niets anders dar een schakel" Aan de andere kant van de lijn staat de luisteraar de poëzieconsurnent. Wiebren: „Soms krijgen we een kaartje met deze inhoud: ik voelde me gisteravond zo eenzaam. Wat een geluk dat ik kon bellen Ja, dat is toch wel wat hé? We hebben ook grootverbrui kers. In Rotterdam, op een kan toor, gaf een direkteur zijn se cretaresse 's maandags ochtends de opdracht Operatie Vers te bellen. Als het gedicht haar be viel, moest ze doorverbinden naar alle afdelingen". Het aantal inzendingen waar over Operatie Vers kan beschik ken varieert: als de organisatie in het nieuws is geweest, dan stromen de gedichten toe. De praktijk wijst uit dat het vooral ionge en oude mensen zijn die zich geroepen voelen. Wiebren: „de jongeren hebben 't vaak over de zelfde dingen als liefde, maatschappijkritiek en het dichtersschap zelf waar om ze zich in die vorm moeten uiten. Oude mensen praten daarentegen nooit over het ouder worden Je hebt er een groot aantal „geestelijke dich ters" tussen Vaak reageren zij op maatschappelijke gebeurte nissen als relletjes. De gedichten van oude mensen zijn veelal ontroerend en triest". Operatie Vers bestaat behalve bij de ijver van de redaktieraad ook dankzij haar Friese subsi- dienten, de gemeente Leeuwar den en de provincie Friesland Van CRM werd eenmaal een startsubsidie ontvangen. Latere aanvragen werden afgewezen. „Op grond van 't gebrek aan een constanl litterair peil Dat is een voorbijgaan aan het so ciale karakter van onze stich ting" stelt Wiebren Veeman bitter fvast. „Want voorlopig is het nog zo dat honderdduizend mensen per jaar kennis nemen van poëzie via de telefoon. Iedere dichter heeft bij ons een oplage van 2000-3000 telefoon tjes. Dat is altijd iets meer dan een gedrukt e bundel van drie honderd exemplaren". Geld heeft de stichtig Opera tie Vers nodig om haar doel stellingen te verbreden. Het gaat haar er in de eerste plaats om de dichter een kans te ge ven. Daartoe worden incidentele akties ondernomen. Op markten, waar gedichten per stencil wor den verkocht Maar de stich ting wil het aantal verkooppun ten drastisch uitbreiden. Een ander opzienbarend idee is het publiceren van gedichten op verpakkingsartikelen: poëzie op de wc. rol btivoorbeeld Om deze plannen uit te voeren is geld nodig Door de onwil van CRM is het echter niet voor handen. De plaatselijk verleen de subsidies gaan geheel op aan de exploitatie van de telefoon lijnen. In de beginperiode van Ope ratie Vers heeft het staats bedrijf zich ai te druk gemaakt met deze dichterlijke onderne ming. Wiebren: „We zijn eens opgebeld door eenPTT direk teur die een vies woord op de lijn had gehoord. Nu controleren we wel eens of ze nóg steeds meeluisteren. Daarom gooien we er soms expres een vies woord tussendoor Maar. poëzie liefhebbers zijn het niet meer gebleken bij de PTT". Tekst: Koos Tuitjer Tekening: Lex van Voorst

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21