vrij uit weizen tu Ruud Beins lEPSLEIDER inecar. 1410.- ïleaning leid verdienen leaningsbedrijf roordigers IZORGENDEN Henk van Montfoort "Met de muziek mee 6 Hoog van de toren Waarom dit werk 16 uur per dag Lollige broek door corn, verhoeven ft ZA i tnüAG 10 FEBRUARI 1973 Ibekende naam? tiunecatis een Jrustige plaats, t het midden aan [del Sol, tussen ïnMmeria.Een Ipaans dorp, met Titige omgeving (random over naar chrijven. Ovet de jtuur hoeven we prtezeggen, ken appartement leralleEurotours- (ndtu in de nieuwe (Haal hem bij uw io£ stuur de bon op. 173. l „J pankeerd, zenden I 71, Rotterdam. TEl. 01620-6987 b.g.g. 7883 ÏD1GE KASTELEN EDERLAND ennep en Hofdijk _nen 1236 bladz., 36 kleuren- [gen van kastelen, verschijnt eind maart. [oor 3 delen 45f— ostbus 307 - Den Haag (070) - 63 5613 Ivan minimaal 35 m2? lelfstandig eigen geld '10.000,-, Igelijk. pfoon 01641 -3409, |wij voor de verkoop ische reinigingsmachines - 4244 nius-binnenweg EHUIS EN REACTIVE RINGS CENTBU [op 1 mei a.s. aanvan- rsus kunnen zich vanaf 17 jaar pte 3 jaar voortgezet fijs L 714,36 bruto p.maand, regelmatigheidstoeslag. 'es kunnen worden ge- lhet Hoofd Personeels- lieuwe Binnenweg 33, n-3, tel. (010) 360155. staat, om onze ge- *f werkende meisjes bteur, de heer H. G» lek. L.EFOON 013 - 435690 Henk van Montfoorl (41), in een be kende vader landsi roddelrubriek ooit eens „het visitekaartje van de Varagenoemd heeft ook nog zoiets als een eigen orkest. Wat heet orkest. Een Siciliaanse zanger, een Hollandse zangeres, acht Belgische muzi kanten en Henk zelf op de sax. Welgeteld 11 personen. Een impressie van een avondje Henk van Montfoort bij 200 chauffeurs van het gemeentelijk vervoers bedrijf in Dordrecht. Het gezin van Montfoort com pleet. Zoonlief en zijn vrouw zien hem zelden, want vader manlief is steeds „met de muziek mee". II 55 Waar ik het voor doe? Je ziet toch, dat de mensen genieten We treffen de populaire presentator thuis in Bors- beek. Een aangename bene den-etage in een voorstadje van Antwerpen, maar toch niet helemaal dat type woning dat je in gedachten voor het Vara-visitekaartje had opge trokken. Henk van Montfoort: „We hebben pas geleden nog met plannen gelopen om te ver huizen. Naar Nederland even tueel. Maar waarom zou ik? Ik zit hier op V/2 uur van Hilversum. En m'n vrouw ziet verhuizen helemaal niet zit ten. Die heeft al d'r vriendin nen hier. Dus blijven we maar zitten waar we zitten. Per slot van- rekening: zij zit het meeste thuis. Ik ben altijd onderweg. Dan repeteren, dan opnemen, dan optreden. Kris kras door België en Neder land. Daarom hebben we ons maar een beetje in de nieuwe spulletjes gestoken, 'n Paar stereo-dingetjes en zo. Het kan er nu vanaf, want ik sterf van het werk. Vooral met m'n orkest. Om de andere dag er gens spelen. En het wordt nóg meer, want sinds ik met die kop van me op het scherm kom schijn ik een gewild num mer te zijn". Henk van Montfoort. Oud 41 jaar. Een eigen orkest. Nooit geweten. Altijd gedacht, dat hij uitsluitend de kost ver diende met het aan elkaar praten van de verstrooiende onderdelen van „Met de mu ziek mee". Henk, bebrild, dampend aan een forse Ha vanna: „Kom, kom. Ik ben op de eerste plaats muzikant. Dat presenteren is maar een schnabbeltje, dat morgen weer afgelopen kan £ijn. Nu. ik een beetje bekend ben vragen ze me overal in het land om avondjes te doen. Daar kan ik 1000 gulden per avond mee verdienen, maar ik dénk er niet over. Ik zou dat bedrag nooit in m'n eentje waar kun nen maken. Ik bedoel: ik kan best wat praten en moppen tappen, maar daar vul je nog geen avond mee. Daarom hou ik 't maar gewoon bij m'n or kest. Als een soort levensve- zekering voor de toekomst. Ja, wat dacht je? Als ze je kop bij de tv moe zijn, en dat mo ment komt, vlieg je weer op de keien en dan mag je zien hoe je het verder redt. Dan maar liever in deze jaren vol populariteit wat minder ver dienen. Zoveel heeft geld me nou ook weer niet te zeggen". Later, in de auto, op weg naar Dordrecht: „Ik heb eigen lijk nooit te klagen gehad. Zo lang ik op de baan zit heb ik leuk verdiend. Alleen toen ik op een gegeven moment op het onzalige idee kwam om twee eigen clubs te beginnen, ging het mis. Twee keer fail liet in 9 maanden tijd. Gewoon verkeerd gegokt. Ik dacht in '64 dat er wel belangstelling was voor een goede zaak met levende muziek, maar de el lende was dat ik dat alleen maar dacht. Straatarm! Ik had niks meer. Maar dan komt het moment dat je opnieuw moet beginnen. Kijk, en dan ben ik niet het type om m'n hand op te houden en te smeken om een krans. Dan ga ik ge woon grof spelen. Ik heb 50.000 frank geleend en ik ben naar Knokke gegaan. Daar heb ik zó hoog van de toren geblazen, dat ik onmiddellijk een kontrakt kreeg voor een paar maanden spelen. Ik zit nu met een kollega die in de zelfde situatie zit. Die moet ook opnieuw beginnen. Joh, heb ik 'm gezegd, van die to ren blazen. Nooit laten mer ken, dat je het slecht hebt, dat je aan de grond zit, want dan zak je nóg dieper". We razen in zijn Fiat-124 Sport over de autobaan rich ting Breda. De stereo-installa tie (luidsprekers verwerkt in de portieren) zwijgt stil. Om dat ik erbij zit. Op andere dagen is z'n auto z'n repetitie lokaal. Henk: „Ik heb verder geen tijd om nieuwe nummers voor m'n orkest te repeteren. Dus heb ik een cassetterecor der aangeschaft en daar zet ik op wat ik repeteren moet". Ep. dan, na wat vrijblijvend gekeuvel is daar eindelijk de vraag waar hij op zat te wach ten: waarom hij dat werk bij „Met de muziek mee" eigen lijk doet. Zolang journalisten hem belagen komt dat al dan niet zuigend gestelde vraagje terug. Het antwoord is steeds onveranderlijk: „Omdat er be hoefte aan is. Omdat de men sen na hun werk prettig ver maakt wensen te worden. En vooral: omdat ik niks anders kan. Dit ligt me". Meestal zwijgt de grote meester na deze opmerking stil, maar dit keer wenst 'hij een uitzondering te maken: Tekst: Wim Wennekes Foto: Wil Nilwik „Ik zou je stiekem achter m'n hand kunnen vertellen, dat ik er in feite op spuug. Maar waarom zou ik. Ten eerste is het ,niet waar en ten tweede zou ik m'n eigen ruiten in gooien. Het is heel wat anders wanneer je me vraagt "of ik privé helemaal geen andere interesses heb dan operette zangeressen en pretentieloze kluchtjes voor 1 dame en 1 heer. Natuurlijk heb ik die wel Maar dat heeft niks met m'n vak te maken. Nou zou ik om m'n image hoog te hou den je kunnen vragen om niet te schrijven, dat ik sympathi seer met links, maar je gaat je gang maar. Ik werk voor de Vara en daar ben ik erg blij mee. Niet omdat die omroep me nu toevallig gevraagd heeft om een programma te pre senteren, maar omdat ik het een goede arbeidersomroep vind. Ik bedoel: ze program meren zo, dat ze op alle ge bieden wel wat te bieden heb ben. Van Onderen bijvoor beeld. 'n Uitstekend program ma, waar de arbeiders echt wat aan hebben. En dan Koos Postema met z'n Uur U. Fan tastisch wat die jongen doet. Nou, wat heb je dan verder nog? Achter het Nieuws. En dan ik met m'n Muziek mee. Dat zijn allemaal programma's die elkaar aanvullen. Kijk, dat zit er bij mij ook achter. Dat je een bijdrage levert aan dat grote geheel. Dat je kij kers aan je bindt door een zangeresje te presenteren, door een of ander kluchtje te spe len. Vergeet niet dat je het daardoor indirekt mogelijk maakt, dat de VARA ook al die andere programma's nog kan doen, die misschien in- tellektueel hoger staan, maar dat zal mij verder een zorg zijn. Ik kan gewoon niet wat Koos doet en Koos kan niet wat ik doe. Want denk erom, dat presenteren ook een vak is. Ik kan in noodsituaties te rug vallen op een ervaring van jaren nachtclubwerk. Ik weet niet: heb je Jan Theys gezien in de laatste aflevering van Zevensprong? Toen die in het water viel? Toen viel die jongen finaal door de mand. Stampvoetend liep die het beeld uit. Nou, dat kun je niet maken natuurlijk. Op zo'n moment prik je wel even je eigen ballonnetje door. Ach ja, die Jan verdient veel geld, die jongen. Zit bij de Tros en dat is nu iets wat ik nooit zou doen. Nee, als het daarom gaat, dan kunnen ze me wat. Een vak heeft ook nog zo z'n principes. De Tros is één en al onbenulligheid. Bij de Vara alleen ik". De kantinezaal van de Dordtse Sociale Werkplaats ligt er nog verlaten bij. Reden waarom we een in de buurt gelegen chauffeurs-café betre den om nog wat verder te pra ten. Een voor een druppelen daar ook zijn orkestleden bin nen, in leeftijd variërend van 22 tot 51. Henk tot z'n man nen: „Rondje van mij, want 't kan er vanaf. We hebben weer goed gedraaid deze maand, dat zul je bij de afrekening wel merken. De vrouw kan tevre den zijn. Trouwens, zijn jullie al in de zaal geweest. Heb je die prijzen gezien? Dat is weer tombola". En met een veelbe tekende blik tegen mij: „Dat betekent zeker een half uur de tijd voor die jongens om (sa- menzweerdersblik) even uit te blazen. Haha, even d'r tussen uit als je begrijpt wat ik be doel". Dat presenteren en optreden met het orkest, is dat nou alles bijelkaar veel werk? Henk van Montfoort (nippend aan een jonge) dat zou ik wel den ken. Ik werk momenteel zo'n 16 uur per dag, want je moet niet vergeten dat ik de lèider van het orkest ben. Dat wil zeggen, dat ik niet alleen mee speel, maar dat ik ook moet zorgen voor nieuwe nummers en arrangementen. Daar gaat gruwelijk veel tijd in zitten. Bovendien heb ik het nogal druk met allerlei andere din gen. Ik ga bijvoorbeeld een radio-musical doen voor de Belgische radio en ik ben voor platenmaatschappij Basart een serie van 10 LP's aan het ma ken. „Henk van Montfoort presenteert" gaat die serie heten. De eerste, met operette muziek, is nu klaar. Volgen er nog negen met allerlei andere dingen. Dat is een vreselijk zware klus, maar ja: het is een eigen idee, dus ik moet er wat goeds van maken. En zo blijf je aan de gang. M'n vrouw ziet me nauwelijks, m'n zoontje ook niet, maar die jongen heeft me wel verplicht om el ke keer als ik thuis ben 's morgens om half acht aan het ontbijt te verschijnen. Nou ja, dat doe je dan, maar zodra die de deur uit is, duik ik meestal wel weer even het bed in". Komen er nog veel reakties op „Met de Muziek mee? Fan mail en zo? Henk: „Dat zou ik wel denken". Ook huwelijks aanzoeken? Henk: „Ook hu welijksaanzoeken". Hoe rea geert je vrouw daarop? Henk (weer die veelbetekenende blik): „Dat is al meer dan eens gebleken. Haha,- ga je mee? We moeten naar de zaal". De zaal. Een keurige kan tine, waar de eerste chauffeurs met wederhelften al plaats hebben genomen achter de ge dekte tafeltjes, waarop dien stertjes de eerste uren uit sluitend koffie deponeren. Vijf over acht. De voorzitter van de PVGVB (Personeels Vereniging Gemeentelijk Ver- voers Bedrijf) betreedt het podium. „Een bijzonder woord van welkom zou ik willen richten tot de hier aanwezige wethouder De Bruin en aan onze gepensioneerde perso neelsleden. Het bestuur hoopt dat ze met de Henk van Montfoort-show een goede keuze heeft gedaan". Henk (klaar om op te komen): „Die woordjes van welkom zijn al tijd hetzelfde. Hoewel in Bel gië heb ik wel eens meege maakt, dat zo'n voorzitter of direkteur zei: „Het gaat ta melijk slecht de laatste tijd met ons bedrijf. Helaas hebben we weer enkele honderden werknemers moeten ontslaan. Maar laten we daar nu niet aan denken. Hier is uw gast heer van vanavond:Henk van Montfoort. Nou, en dan mag jij de lollige broek gaan uit hangen". Muziek. In the mood. Henk zelf op de sax. Soms met een hand spelend en met de an dere het orkest dirigerend. De eerste kwinkslag: „Dames en heren, goedenavond. Geef de jongens van het orkest een flink applaus, want hoe har der u klapt, hoe minder ik ze hoef te betalen". En de eerste mop: „Ik moest gisteren naar de bank. Hon derdduizend gulden halen om de jongens te betalen. Komen er een paar van die kerels met nylons over hun kop binnen. Allemaal op de buik! Nou, wij op de buik, maar één meisje ging op d'r rug liggen. Toen zei een van die bandieten: Hé, wat moet dat? Op de buik! Het is hier geen perso- neelsfeestje!" Hilariteit. Nog meer pikanterietjes. Veelal oude moppen in een nieuw jasje, waaraan de chauffeurs en hun aanhang intens plezier beleven. Alleen de direktie op rij één kijkt wat stuurs voor zich uit. Liedjes. Sketches met veel sex erin. Het gaat er allemaal in als koek. Ander half uur lang. Aan het slot van dat eerste anderhalf uur: een nummer voor drie heren. Henk als pater „Montfortaan" en twee andere orkestleden eveneens in pij. Dolle pret om gedeeltelijk van Fons Jansen gepikte grapjes. Applaus. Doek. Henk, bijkomend van de in spanningen: „Nou, zo doen we het zometeen nog anderhalf uur en daarna nog tot twee uur vannacht dansmuziek ver zorgen. En dat voor gemiddeld zo'n 2000 gulden per avond. Je vraagt je af waar je het voor doet. Maar ja, de mensen ge nieten. Dat heb je wel gezien". Op de tombola-prijzentafel wachten o.a. een ligstoel, tuin slang en een afval-jumbo op gelukkige prijswinnaars. Bui ten informeert een portier of het daarbinnen leuk is. OP dit ogenblik hoor tk niets, als ik mijn oren spits; als ik naar bui ten kijk zie ik niets bijzon ders en als ik nadenk heb ik geen heldere gedachte. Ik hoop nu maar dat er ook echt geen lawaai is, dat er niets bijzonders te zien is, en dat ik mij bij een of andere gelegenheid weer eens op 'n heldere gedachte betrap. Want hoe weet ik of mijn ge zichtsvermogen niet afneemt, mijn gehoor niet slechter wordt en mijn hersens niet verkalken? Als iemand het zegt, zal ik het niet ge loven. Ik zal denken dat de mensen tegenwoordig zo zacht praten, zo klein schrij ven en de dingen zo ingewik keld zeggen. Toen mijn vader slechter ging horen, nam zijn interes se voor wat gezegd werd sterk af. Er werd zoveel onzin ver teld. Toen hij slechter ging zien, kwam hij tot de conclu sie dat de kranten vol staan met allerlei ellende. Nam zijn interesse af omdat zijn waar neming achteruit ging, of werden zijn zintuigen zicakker omdat zijn interesse in- schrompeldeZijn de zintul- gen niet meer dan het in strument van onze geïnteres seerdheid? J\ T IET het zien, maar het Y kijken, niet het horen, maar het luisteren is een uiting van onze interesse. Kijken en luisteren zijn ac tief: zien en horen zijn pas sief. Onze zintuigen zijn ope ningen in ons bestaan: zij leveren ons uit aan de ven rassingen van de werelden verhinderen ons een gesloten systeem te worden. Elk systeem is compleet, hoe beperkt het ook is. Wat we niet hebben missen we niet. In elke taal kan alles gezegd worden wat binnen de cultuur waarin die taal gesproken wordt, van belang is. Aan een arme ta,al beantwoordt waar schijnlijk een grote behoefte aan zwijgen. Hierdoor func tioneert die taal toch als de beste van alle talen. TT ET beste is dat wat uit- J J gesloten wordt van el ke vergelijking. Want de vergelijking onthult de ar moede en het tekort. De blin de mist het licht en de kleur pas als hij gedwongen wordt zich met de ziende te verge lijken en met hem samen te leven. Die ontdekking werpt zijn systeem omver en ont hult hem zijn armoede. Er zijn veel manieren van zien, denk ik, niet alleen veel manieren van kijken. De kat kijkt niet alleen anders, maar ziet ook anders. Zien is een manier om de wereld te le zen. Mijn zien is maar een manier. Ik kan beter of slech ter zien, maar niet anders. Als er iets met mijn ogen ge beurt, ga ik niet zien als een kat, maar zie ik niets meer of zie ik beter of slechtet dan tevoren, meer of minder, maar niet anders. FERGELIJKING breekt systemen open. In de vergelijking blijken zij slecht of goed. Als ik alleen op de wereld zou zijn, zou het mij onmogelijk zijn de scherp te van mijn ogen of van mijn gehoor te testen. Mijn sys teem zou het beste zijn, om dat het met geen ander ver geleken zou kunnen worden. Zo is het ook met de moeder taal: wij zijn daarmee zo ver trouwd, dat we ook in haar eventuele doofheid en haar zwijgen geen tekort kunnen zien. Niet elke vergelijking is verontrustend en tast het systeem aan. Het verontrust mij niet wanneer ik merk dat egn hond beter ruikt dan ik, of een adelaar beter ziet. Maar gesteld dat mijn vrouw op een wandeling zou zeggen: het is zeven uur, en ik zou vragen: waar zie je dat? En zij zou zeggen: op de klok, en zij op mijn vraag: welke klok? zou antwoorden: op de klok van de toren, en als ik dan zou vragen: welke toren?, dan zou het mij verontrusten als ik zelfs die toren niet zou zien. Want onze systemen zijn niet alleen verkrijgbaar, maar ik verwacht ook dat ze hetzelfde zijn. EZE vergelijking is te J herleiden tot concur rentie. Wij testen en meten onze waarneming om te zien in hoeverre wij in ferieur, gelijk of superieur zijn ten opzichte van onze soortgenoten. Meten en ver gelijken zijn pogingen om minstens gelijk te zijn, de con currentie aan te kunnen en niet geïsoleerd te worden. Als iedereen tegelijk blind zou worden, zouden we daar waar schijnlijk vrede mee hebben. Het is nog de vraag of we het verschijnsel als blindheid zouden herkennen. Misschien zouden we denken dat de din gen plotseling onzichtbaar zijn geworden. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 23