Alec Guinness over zijn nieuwste film: BETH" Zaterdagbijiage van 10 februari 1973 Veertig jaar geleden was Alec Guinness nog n berooid man. Nu is hij rijk en geridderdmaar ondanks de roem, die zijn zesendertig films hem brachtengaat hij liever vissen, dan zich in Londen laten zien. Guinness staat opnieuw in de belangstelling sinds de KRO begon met de uitzending van een serie filmswaarin hij de hoofdrol heeft. Maandagavond is h ij te zien als de van verraad beschul digde kardinaal in De Gevangene Henk van Maurik schreef een portret van de man, die de rol van Hitier zo griezelig-conscientieus vertolkte, dat hij, Guinness, er zelf van huiverde. kangs een afgrond van krankzinnigheid Woede ligt mij het minst IfljMIlllili! i I P9/2003 bruari 1973 incourant van de gepubliceerd. Amsterdam |in het prospectus openstellen op hsterdam, 's-Grauenhage, Itigd. Intoren verkrijgbaar. iddenstandsbank n.v. Leenbank g.a. genotmiddelen- btionaal concern, J/erkooporganisa- |g van de functie =n zij de levens- ZB-winkels, waar spreiding in de splay werkzaam- of niet met ver- levensmiddelen- J in de volgende l-Hollandse Eilan- land. |iche begeleiding ig ervaring, met het salaris, ruime tier reclame, met ding en ervaring 'ostbus 1396 te Ich nadere infor- Lpleiding en een type- Zij kan rekenen op een Ie baan bij Sikkens I Nederland. Gedurende hal maanden moet zij ftjn in Rotterdam te i ■waarna haar standplaats 7 direkte omgeving zal L lelt of schrijft een duiden)*! iRotterdam oomstraat 75 Jm 010-37 40 44 ij L. van Eek li liggen in een goed loon (orwaarden. informatie kunt oneelszaken van ÏD)H 4ls de stofzuigerhandelaar, die agent wordt van de Britse geheime dienst, in de film "Onze man in Havanna". Als kapitein Nicholson in "The bridge on the river Kwai". Als gezagvoerder op een acht tiende eeuws Engels fregat- Als de van verraad beschuldigde kardinaal in de film "De gevangene", die maandagavond door door de KRO wordt uitgezonden. Als ik nog langer Hitier ■eel uit van Grasso, [aal opererende bed «i leltechniek en Pers uWtI Tontwerpt, levert en I fchtbehandelingsinstallat 1 ■heepvaart, transport, l Ingen in binnen- en I boven9e' Aan het eind van de op namen voor de film van Hitler's laatste levens- Sagen zei Sir Alec Guinness: nik ben blij dat ik mij uit zijn iinid mag stropen". Bijna een jaar lang had hij 2ich verdiept in de rol, die hij «waarschijnlijk de belangrijk ste" van zijn leven noemde. Hij bad reeksen bioskoopj ournaals ff de nazi-tijd gezien, de stem wan Hitier op grammofoonpla ten door zich heen laten gaan, fan alles over zijn gruwelijke jjnderwerp gelezen. En hij «weekte de afgekapte snor, *reeg de starende blik, maakte 21Jn stem schraperig, zag vroeg- outI zijn handen beven, voelde 'an zijn linkerheup naar bene- °en het ongerief waaraan Htt- 'eed sinds de mislukte aan- van juli 1944. Voor de ca meras verscheen hij wit van ge- zlc»t, het haar sluik over zijn j'oorhoofd, ijzeren kruis op zijn Wst, de neiging tot beantwoor- ™g van de nazi-groet op halve racIr' in zijn arm. Guinness w Hitler, rookte niet in de iiitdrank kruizemuntthee Meaner porcelein met het sWiaen hakenkruis, leek zijn karakter te hebben ■««gelaten in de kleedkamer J opgerolde zwarte paraplu net groene slappe deukhoed- wan de' kleurloze Engelsman °le "'J op straat wil zijn. Alec Guinness is het best als beef?"' ultzonderlijk karakter L U1' te beelden, iemand die een 's van re°ht of onrecht, ttaejma,n met oogkleppen, zot of ieet «mister op weg naar loof» onderSang- Hif werd Se- ns".jaai'dig een geslepen gieri- en even overtuigend moeten s was ik gek v eworden In de hoofdrol van „Hitier de laatste 10 dagen", een film die binnenkort in première gaat. PrirTl3 u zich >"invajjcutiiMC x cz- orown en de door Dickens ^Pen gekwelde geest van S«wee;t uij is Karel de Eerste kwam op het schavot keje 1 onder de door geen en- I-na:' nRelsman als massamoor- overt«n lerland of waar ook Crom,, u dictator Oliver e6lUv 'n de zeventiende Êirmi krijgsgevangene in ardlnaal achter het sst gordijn en groteske prut- Ridden van tropisch be- UI onvergetelijke beelden in de herinnering achter. Er is geen Fransman zo aangrijpend Frans als hij het is geweest. Een paus moet worden uitgebeeld en het dient Guin ness te zijn. Nooit maakt hij het zich gemakkelijk. De Engelsen zijn geneigd zich over Hitier vrolijk te maken; ze zien de nazi's graag als lachwekkend op een wijze waarvan iedereen met echte herinneringen aan de Duitse bezetting misselijk wordt. Dat is van Guinness niet te verwachten. „Er is aan Hitier niks leuks te ontdekken", voor Nederlanders een overbo dige mededeling, maar niet voor de landgenoten van de man die zich aan een huivering wekkende uitbeelding heeft wil len wagen, een poging om de gruwelijke kwaliteiten van de door tientallen miljoenen Duit sers vereerde Fürher duidelijk te maken. Hitler is in „The last ten days" geen caricatuur, spreekt geen onnozel Engels met een Duits accent, is bij zijn duivelse daden en beslissingen geen idioot of robot, ontleent evenmin echter waardigheid aan zijn tragiek langs de rand van krankzinnigheid. Voordat in het najaar de op namen werden voltooid, zei Guinness: „Goddank dat het bijna voorbij is. Als dit nog een tijd zou moeten duren, zou ik voor het eind getikt zijn, denk ik. Ik onderga zijn invloed. Het is mijn hele opzet hem te spelen als een menselijk wezen, een man die miljoenen hypnotiseer de en hen zowel zedelijk als stoffelijk naar de ondergang leidde. Zijn wreedheid, de lust om te kwellen, verhinderde niet dat hij ook ontzaglijk aardig kon zijn, geweldig beleefd, hij kuste babies beter dan Engelse politici het doen". Voor kinderen was in de laatste anderhalve week weinig tijd over, in de bunker onder de rijkskanselarij waar Hitier tien dagen nadat hij zesenvijftig jaar was geworden zelfmoord pleegde, na met Eva Braun te zijn getrouwd en zijn lievelings hond Blondi te hebben ver moord. De dood van het hele gezin Goebbels volgde op die van het afgrijselijke- bruidspaar van onze eeuw. Hitler had eerst Goering en Himmler uit de par tij gestoten, Dönitz tot zijn op volger benoemd en duizenden gewonde soldaten laten omko- ALEC GVINNES men in de Berlijnse onder grondse als verzuipende ratten in een verstopte riolering. Zijn trouwdag was 29 april 1944 en hij zette op de dertigste een revolver tegen zijn hersens, toen het Russische leger nog een paar honderd meter had af te leggen. Eva Braun slikte vergif, een ander lot dan na de oorlog naar Amerika te gaan om zelf de hoofdrol te spelen in de film van haar leven die ze zich had voorgesteld in Hollywood te laten maken. De uitbeelding van Hitler's uitzinnige aanvallen van woede lagen Guinness, zoals hij in een interview bekent, het minst. En hij zag tegen de zelfmoord op. Voor technische adviezen was Gerhard Bold! beschikbaar die als zesentwintigjarige ritmeester, in de bunker had gediend tot daags voor het einde. Boldt schreef na de oorlog een boek en de betrouwbaarheid van zijn herinneringen wordt hoog aan geslagen. Zulke bijzonderheden als het wapen dat Hitier waar schijnlijk gebruikte een klei ne Walther 6.75, geen Luger spreken Guinness sterk aan. Elke ochtend vertrok de ac teur om half zeven naar de studio te Shepperton ten zuid westen van Londen. Hij werkte onder regie van Ennio de Con- cini, met Wolfgang Reinhardt als produktieleider. Het is de zesendertigste film waarin Guinness sinds de oorlog is op getreden. Binnenkort is de pre mière te verwachten. Er zal dan over Guinness, van wie gezegd is dat de beschrijving van zijn uiterlijk klopt voor ontelbare mensen, weer veel worden ge schreven. Hij wordt 2 april 59 jaar en hij was vooraan in de dertig toen zijn internationale faam werd gevestigd. Hij heeft geen voorkeur voor de filmwe reld boven het toneel en hij is geen heerszuchtige speler die niemand anders op het doek of de planken aandacht gunt. In zijn eigen leven is hij geneigd tot terughoudendheid, een man die gaat vissen, liever dan zich in Londen te laten zien, de pie- keraar die „De gebroeders Ka- ramazov" van Dostojewski be werkte voor het toneel, de be wonderaar van Joyce Carey wiens „The horse's mouth" in de handen van Guinness een scenario werd dat hem zijn der de Oscar opleverde (na de Academy Awards die hem wa ren toegekend voor zijn optre den in The lavender hill mob" morgen ben ik rijk en zijn kolonel Nicholson in „The bridge on the river Kwai"). Hij schreef over Pius XII met wie hij kort voor diens dood had ge sproken en "hij werd katholiek na in „The Prisoner" van Bridget Boland de gevangen ge houden en zichzelf beschuldi gende kardinaal te hebben ge speeld. De haveloze Alec Guinness van veertig jaar gele den is rijk geworden en gerid derd, de scherpzinnige nihilist Kenneth Tynan heeft een be wonderend boek over hem ge schreven, de universiteit van Boston maakte hem ere-doetor. Hij is in een land met grote toneeltradities een van de grote acteurs van zijn tijd. TEKST: HENK VAN MAURIK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 17