Duizenden Nederlandei hebben ss s ter ajarsfflsas-ss Utrechtse psychologen ontwikkelden behandeling Concurrentie Laagtepunt Rendement In een stad als Nijmegen wonen zeker 300 mensen die doodsbang zyn om op straat te nomen en in Bemmel om ®aar een dorp te noemen onen nog altijd een stuk of zes Mensen die alles liever doen dan ™n op straat vertonen. Deze onsen hebben straatvrees. Ze niül angstig en raken in pa- als ze op straat lopen, in ik °f biosc°Pen zijn of in thuis Ze blyven Uever Amerikaanse en Engelse on- Se^"gen hebben aange- zó hl op de 100() mensen g zUn om op straat te ze alles doen om Nop thuis te kunnen blijven. - al! w 0p de 1000 komen niet 1:1 eYen mogelijk is of de hünf de eigen straat ]iKt nft k8Y die net om de hoek van S llekent dat Wm| 6 stad J. 00 mwoners in een straat, tost hebben van «raatvrees of agorafobie. Utrecb twerkgr °ep van het voor Kli- °ver hor, 11 me' straatvrees rSStaS®*.kan keenhelpen. heC &wle ze tot nu toe En"nolkamn v, zpn volgens zegt: w .hemoedigend. Hij na twè'e zïtv 'Se mensen raken angsten kwHt®6" 81 hun er8ste 8aan er «aar meestal v°ordat de m- v.l:,ftien voorbij ttraa' op dum nlecht alleen da na vel meesten blij- Kees lan tyd hun |ijn, maar fnn is kwijt te tobben we P,Yt- resultaat natuurlijk nooit". HARTKLOPPINGEN Het i>SntEtewlStraatvr0es? dttetvli n 0ken dat mensen onprettige"®? döoV bepaaI- ko5Pelen aan h .ervaringen te n het op straat zijn. Wanneer iemand op weg is naar een sollicitatiegesprek kan hij zo zenuwachtig zijn dat hij op straat hartkloppingen of duize lingen krijgt van de spanning waaronder hij gebukt gaat. Hij weet dat de zenuwen voor het sollicitatiegesprek de oorzaak zijn van bijvoorbeeld die kart- kloppingen, maar het is moge lijk dat hij ze een volgende keer op straat weer krijgt uit angst om ze te krijgen. Sommige men sen worden daardoor bang om op straat te komen en dan ont wikkelt zich straatvrees. Een andere, veel voorkomen de oorzaak treedt op na opera ties of een bevalling. Mensen die een tijdje in het ziekenhuis hebben gelegen zijn over het algemeen nog wat zwak als ze naar huis mogen. Ze kunnen dan op straat last krijgen van duizelingen. Later, als ze weer aangesterkt zijn, kunnen ze op straat duizelingen krijgen juist uit angst om die duizelingen te krijgen. Ook op die manier kan straatvrees ontstaan. Daardoor ontstaat niet alleen een vervelende situatie voor de man of vrouw zelf, maar over het algemeen heeft het hele ge zin er onder te lijden want het gezinsleven moet aangepast worden. Straatvrees komt erg veel voor bij vrouwen en dat kan betekenen dat de moeder in een gezin geen boodschappen durft te doen. Dan moeten de andere gezinsleden dit organi seren. ONHERKENBAAR Zowel voor leken als voor deskundigen is het onmogelijk om bij bepaalde mensen straat vrees als zodanig te herkennen. Als iemand zich onopvallend gedraagt hoeft geen mens die vrees te merken. Dr. E. Everaerd, gedragspsy choloog, zegt: „De mensen moe ten het zelf komen vertellen, want geen mens kan aan ze zien dat ze last hebben van agora fobie. Meestal komen ze met bepaalde klachten bij de huis- Straatvrees. Bang om op straat te komen. Dui zenden mensen in Nederland weten uit ervaring wat het is. Zodra ze zich op straat vertonen, raken ze verward, in paniek zelfs. Ze willen er wel vanaf, maar weten vaak niet hoe. Hun redding kan liggen in de methode, die een werkgroep van de Rijksuniversiteit te Utrecht heeft ontwikkeld om mensen over hun straatvrees heen te helpen. arts en dan moet die het in feite ontdekken". Drs P. Emmelkamp: „Daarom hebben we in het begin zo'n moeite gehad om cliënten te vinden. Geen mens komt met straatvrees naar de dokter. Ze hebben last van hun hart of van hoofdpijn. Via een artikel in de krant hebben zich mensen bij ons gemeld die erg bang waren om op straat te komen". Op het ogenblik krijgt de groep haar cliënten via mond tot mond-reklame, de Utrechtse huisartsen en ziekenhuizen en via de Fobiën-club. Dat is een vereniging met ongeveer 1500 leden die allemaal erg bang zijn voor iets, een soort „angsten club". De meeste leden van die club hebben last van straatvrees omdat dit de „fobie" is die het meeste hinder veroorzaakt. Mensen met bijvoorbeeld hoog tevrees of angst voor slangen zullen minder gauw geneigd zijn om lid te worden. De Utrechtse ervaring heeft ook uitgewezen dat vrouwen veel meer last hebben van straatvrees dan mannen. Drs Emmelkamp heeft daarvoor ook wel een verklaring. Hij zegt: „Het is mogelijk dat mannen zichzelf meer dwingen om niet bang te zijn omdat het onman nelijk zou zijn om angst te to nen. Bovendien moet de man over het algemeen het geld ver dienen en kan hij het zich niet permiteren om straatvrees te hebben. Hij moet elke dag naar z'n werk". BEHANDELING De behandeling van mensen die straatvrees hebben gebeurt niet met medicijnen. Dat is in het verleden wel geprobeerd, maar bleek weinig succes te hebben. De Utrechtse werk groep werkt met gedragsthera pie d.w.z. dat men probeert om het gedragspatroon van de cliënt te beïnvloeden door hem of haar bepaalde dingen te laten doen. Het doel van de behande ling is om de mensen zo snel mogelijk te leren zichzelf te helpen. Om dit te bereiken gaat drs Emmelkamp of een van z'n studenten naar een bepaalde cliënt toe en probeert met hem of haar de angst voor de straat te overwinnen. De ervaring heeft namelijk geleerd dat die angst onder begeleiding gemak kelijk overwonnen kan worden. Alleen mist de betrokkene over het algemeen het doorzettings vermogen om over de angst heen te komen. Onder leiding lukt dat vaak wel. Door de straatvrees-cliënten opnieuw te leren zich op straat te bewegen, leren de Utrechtse psychologen hen om „anders te reageren in situaties waarin ze bang zijn". Dat geldt wat hem betreft trouwens alleen voor de stad Utrecht want zijn werkgroep kan alleen mensen helpen die in de buurt wonen. Anderen zullen zich over het algemeen tot particuliere psychotherapeu ten moeten wenden. Die kan men op het spoor komen via de Vereniging voor Gedragsthera pie (Heeswijk 5a in Montfoort). Wanneer men zich tot zo iemand wendt, wordt de behan deling waarschijnlijk wel iets duurder dan in Utrecht. Daar betalen de straatvreescliënten namelijk 5 tot 15 gulden per keer. Mensen die minder dan 12000 gulden per jaar verdienen betalen 5 gulden per „zitting", die 12000 tot 18000 verdienen een tientje en cliënten met een inkomen van meer dan 18000 gulden betalen 15 gulden per keer. Maar dat is geen voor waarde benadrukt drs Emmel kamp. Als men niet kan betalen is dat ook niet nodig. Tekst: Drs. Jaap Willem* Foto: Tido Gideonse Lu_ o I i_m z.rt I L.nunu O i I-ui lUrtiil I »/<j. VLIEGTARIEVEN HEBBEN STRAATVREES LAAGTEPUNT Er zit weer flink bewe- ng in de luchtvaarttarie ven, vooral op de Noordat- lantische route. De consu ment duizelt het soms en vraagt je af: waar eindigt dat? Bij een premiestelsel als je maar asjeblief in die Jumbo naar New York gaat zitten?". Nee, zo'n vaart loopt het niet. Integendeel: deskundigen voorzien voor de nabije toekomst een ze kere stabilisatie in de tarie ven en daarna wellicht zelfs een geleidelijke „inflatie- stijging", die echter wel sterk bij de werkelijke in flatiecijfers zal achterblij ven. Niet lang geleden, op een persconferentie in Den Haag, verzuchtte ir. A. Oele (PvdA, hier in zijn kwaliteit als lid van de commissie voor het vervoer van het Europese parlement): Het is toch te gek dat je voor een retourtje AmsterdamNa pels evenveel moet neertellen als voor AmsterdamChicago en terug". De KLM zegt daarop: „Dat is appels met peren vergelijken en dat moet je nooit doen", verge tend evenwel dat van het ge wone publiek niet verwacht mag worden dat het in dit ge val de appels van de peren kan onderscheiden. Intussen bewijst het appels- en-peren-geval wel hoe moei lijk het is de tarievenpolitiek uit de doeken te doen. Het publiek ziet drie verschillende zaken: i. de dalende tendens van de tarieven op de intercontinen tale (vooral Noordatlantische) routes; b. een toenemend verschil tus sen deze Noordatlantische ta rieven en de per kilome ter veel hogere Europese vluchtprijzen; BEREIKT tarieven aan. De KLM kwam met een tarief Amsterdam New York en terug voor 587,-. Voorwaarde is dan wel dat men 90 dagen voor de vlucht boekt en een kwart van de reissom betaalt en vervolgens 30 dagen voor de vlucht de rest van de. reissom. Voor de zakenreizen is dat dus geen geschikt tarief. PAN AM en de Canadese maatschappij boden soortgelijke tarieven, met verschillen on derling zowel als ten opzichte van de KLM van slechts en kele dollars. Toch zijn deze ver schillen voor de regering aan leiding geweest de goedkeuring voorlopig op te schorten. De maatschappijen moeten nu on derling tot een vergelijk komen. „In elk geval komen er deze zomer lage tarieven op de Noordatlantische route. Maar het gaat wat ver om te praten over een „tarievenslag", zegt men bij de KLM. „Er zijn altijd al goedkope tarieven geweest. De groeps- en ITE-tarieven. De nieuwe lage tarieven moeten die deels ver vangen. Een novum is wel dat het nu een echt publiekstarief is en dat het niet nodig is om lid te zijn van een vereniging om er van te profiteren. Nieuw is ook dat het westwaarts tarief lager is dan het oostwaartse. Dat is enerzijds om het toerisme op Noord-Amerika en Canada te bevorderen, anderzijds is het een soort erkenning van de af genomen koopkracht van de dollar. Met het nieuwe tarief willen we dieper in de markt zakken, een nieuwe markt aanboren lie ver gezegd, zodat we tot een betere benutting van de capaci teit komen". Tot voor kort daalden de ta rieven geleidelijk als gevolg van het in dienst stellen van steeds nieuwe generaties vlieg tuigen: Van DC-3 via DC-6 en DC-7 naar het gewone straal vliegtuig en verder via de ver lengde DC-8 naar de zogenaam de „widebodies of „dikke vlieg tuigen" als de Boeing 747 en de DC-10. Telkens bracht de invoering van een nieuw type een aan zienlijke verlaging van de kos ten per stoel met zich mee. Dat is nu als gevolg van de toege nomen inflatie afgelopen. Toen de Boeing 747 werd besteld wa ren de produktiekosten per stoel lager dan die van de Super-DC-8, maar drie jaar la ter was dit voordeel door de inflatie al grotendeels wegge vreten. Vandaar dat de luchtvaart maatschappijen van mening zijn dat aan de constant dalende lijn die de tarieven sinds de tweede wereldoorlog te zien gaven, voorlopig een eind is gekomen. Een lichte stijging zit er in dp toekomst zeker in. Nu nog even de appels en de pieren: Op de veel kortere Euro pese routes, worden de voor delen van een straalvliegtuig (snelheid!) niet optimaal benut. Een groot aantal kosten als landingsrechten, afhandelings- kosten, commerciële kosten zijn gelijk of men nu een lange afstand dan wel een korte af stand vliegt. Op de korte af standen zijn bovendien de be- manningskosten relatief hoger. Het uur-rendement van de vliegtuigen ligt in Europa veel lager (6,5 uur per etmaal) dan op de intercontinentale routes (10,5). Een aantal redenen waarom vliegen in Europa altijd duur der is dan de passagier van de Jumbo naar New York mis schien denkt. Tekst: Wim Koek c. de soms haast ongelooflijk goedkope vlieg-vakantiecom- binaties waarvan een groei end leger toeristen gebruik maakt, zich terecht niet af vragend waarom ze zo ont stellend veel duurder uit zou den zijn als ze toevallig voor zaken naar Barcelona of Tanger zouden moeten. Om met dit laatste te begin nen (dat verder overigens bui ten het hele tarievenverhaal valt): hier gaat het om all-in vakantiepakketten waarbij er van wordt uitgegegaan dat elke vliegtuigstoel is bezet. Seizoens factoren en allerlei concurren- tieoverwegingen kunnen dan nog eens een verdere daling van vakantieprijzen bewerkstel ligen. Maar die heeft dan al meer te maken met de kosten van hotelaccommodatie etc. dan met de vliegprijs zelf. Kort geleden kondigden de KLM en nog enkele maatschap pijen, waaronder PANAM en Canadian Pacific nieuwe lage De introductie van steeds meer „dikke vliegtuigen"zoals de Boeing 747, - waarvan hierboven een interieurtje, - heeft de vliegtarieven steeds verder gedrukt. Maar het „laagtepunt" is nu wel bereikt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21