ret BEKLAAGDEN- BANK Vriendelijk dornip aïs'één^m^ [pleegden £L a't Friesland: ]MEDISCH CONTACT: -~IlFfRH^VEr ÏÏSS& m i I a huisarts TIEN BEZWAREN 2 3 4 5 7 8 9 10 Groep Pleegd wthanasr C IEF TEDA Zaterdagbijlage van 3 februari 1972 1 artsen fiu]p Postma 4 'is hii*?MUËSÊt£i.ï« haar moeder leuthan. afse^et well^et^oAê! lijden <U |wolcl> - - artsen -"moed( <3 o [«Euthanasie han i öu'ddei irr.^i^ sterven it,otiasieBk.-.^^ euthanasie legaliserenggct J: f 45,- f COVERS N.V. Emoties Onmenselijk? To emingsbedrijf. luizen, labora- kmaatschappij CETECO 4000 medewerkers, >ral op de markt van den die in ontwikke- e economie sterk in fabricage van blik- Met 250 man is dit isschien dé kans op wü, kan en kent, aliteit heeft, is uiter waard. Voor een organisatietalent en ;en attractieve uit- iscinerend land. De vlederiands contract, leien daaraan ver- el dat men ieder jaar iUREAU 'ELD BOVEN JE)H Tra, üit t Woensdag dient in Leeuwarden de zaak tegen ihet artsen-echtpaar Postma uit Noordwolde. De populaire huisarts is getuige; zijn vrouw staat terecht, omdat ze in november '71 haar zeer zieke en pijn lijdende moeder met een injectie uit dat lijden hielp. Het wetboek van strafrecht zegt; hij die een ander op zijn uitdrukkelijk en ernstig verlan gen van het leven berooft, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaar. Nu is het een publiek geheim dat veel meer artsen in ons land euthanasie bedrijven. 18 Artsen uit het noorden hebben dat uit sympathie met het echtpaar Postma zelfs uit drukkelijk verklaard. Er is in Leeuwarden dan ook lang geaarzeld of wel tot yervolging zou worden overgegaan. Toen de zaak uitlekte, was er evenwel geen weg terug. Maar in feite staat woensdag niet zo zeer mevrouw Postma, maar de euthanasie zelf terecht. Redacteur Jos Aiders geeft de verschillende standpunten Iwet krijgygachte aood ,e [HEERENVEEN 51 Heer bbi tl a-a - w w.m w-w w - ,w m-w i gepast. xjai blijkt uit e" fven. aan he* ttsed Postman- -en i 'r wA> uioet me 9 februari arden terechtsti - r^at zij op baar oude, on- geneeslijk zieke moeder op haar verzoek. .MiOi-ï-n 1 a o a a a a a i ...O..... a aaaaaa-a aa I w (Van On,. NP" ^den hje] onze ver ooit enth P&st op Wet schrt ber PS H O =f P a 00 a a 00 i t 0 o a e 0 0 0 0 0 0 0 1 >0 0 0 0 0 0 I 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 r 10.0 0 0 0 0 0 0 0 0 *0 I 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0! m m m m 0 -0 a 0 0 0 0 0 0 0 0 1000000000000000, 00000000000 - - 100000000001 [achter ooruitzicht: nog sterkere landse fabrieken van alle ren wakkere Geen verkoopleider, geen in de fase daarvoor op an zaken regelt. Schakel- ,imikt wordt daarom op man me» praktijkdiploma de commercie koos. enstman die naar binnen i zich tot zakendoen voelt ijkheden, ook in de toe- is ervaren, doch vooral teamwerker. Leeftijd BUREAU fELD HOVEN ÏDIGE KASTELEN EDERLAND ennep en Hofdijk nen 1236 bladz., 36 kleuren- gen van kastelen, verschijnt eind maart. roor 3 delen ostbus 307 - Den Haag (070) - 63 56 13 uw vervoersproblemen ,-oorraad leverbaar bij. 196, Bergen op Zoom >1640 - 33910. IS HET LEVEN TOT AAN HET BITTERE EIND HEILIG Tekst: JOS AHLERS Het probleem van de euthanasie, is het probleem van de toegenomen medische macht. Als er in Nederland over euthanasie gesproken wordt, dan gaat het om mensen, die zonder de macht van de hedendaagse wetenschap al lang dood zouden zijn. Do Nijmeegse moraal-theoloog <k Paul Sporken zegt het in zijn boek „Voorlopige diagnose" z0: „Euthanasie is zonder zon nar meer identiek met zelf moord of moord. Bij euthanasie 8aat het over een situatie, waar- lrl de dood met zekerheid bin nen afzienbare tijd zal komen ™s gevolg van een ziekte, waarvan het laatste stadium is angebroken, of als gevolg van to ernstige verwondingen, dat levenseinde betekenen. tlr-i nasie ®aa* over een opzet telijke verkorting van het ster- oi^??0065, De levensbeëindi- 8 g heeft eerder betrekking op tl be/"iding van een ontluis- v. l'jden, dat aan die dood voorafgaat". tiluJk.r!*en v'ndf dat de ethische em V Ievensbehoud niet als JL te norm gezien moet !,n' Er komt volgens hem rmd* m,e.n^ waarop zich een liilr*re^ aandient, name- dond n aan.vaarding van de verand t Plicht om te leven SJ~" 'n een plicht om te de hul"' ?at gel(^t ^an °°k voor men, f men aan zii" mede- m!ns verplicht is. schp0°n mackt van de medi- moment tnschap kan er een kan ,n, omen' waarop men arend n van een mensont- Buskes arvenf"rekken. Dominee gelovie Jrf eens van een die hem h V t0t de colleÊa. verzoek-i ^andelde- zei: "Nu niet ]a_ 'e dringend God lopen" V00r de voeten te weMot vraag of het leven heilig mnet" ur®1 blttere einde emoties h^ bll3ven, laaien de en onder l.°u °P;,0nder artsen eens toen de' wScbleek weer •■Komt u radio in leraars an^ w 1 wat luis" n bet woord liet. De categorie, die zonder meer zegt: „de Here heeft gegeven en al leen de Herê mag weer nemen" maakt zich wel erg gemakke lijk van een groot probleem af. De medische macht bemoeit zich met het leven, daar kan nie mand om heen. In „Op Leeftijd" werden al lerlei reacties afgedrukt. Een 36-jarige huisvrouw stelde: „Natuurlijk moet je die men sen blijven verplegen, wat wilt U dan? Een soort slachthuis maken, waar ze dan maar wor den afgemaakt?". Een 31-jarige secretaresse: „Ik ben bang dat als je daar aan gaat beginnen, je gewoon van kwaad tot erger komt". Een 32-jarige technicus: „Ja, eerst de ouden van dagen, dan de mongooltjes en achterlijke kin deren, dan de invaliden en blin den en zo en de gevangenisboe ven. Ik walg van zo'n menta liteit". Nu is het ook bijna niet te doen om je in zo'n situatie in te leven, als je er niet zelf mee te maken krijgt. Een 43-jarige verpleegster: „Ik dacht een paar jaar geleden nog: het leven is heilig en de dokter heeft als taak te zorgen dat dat, onge acht de omstandigheden, zolang mogelijk tegen de dood wordt verdedigd. Nü vind ik dat je een leven niet onnodig mag rekken". Voorstanders van euthanasie zeggen dat het zinloos en on menselijk is een lijden, dat geen uitkomst biedt, te verlengen. Tegenstanders zeggen dat de eerbied voor het leven nimmer een kunstmatige beëindiging van dat leven kan toestaan. Wie in deze discussie met de wandaden van het Nazi-regiem komt aanzetten, maakt evenwel een onzindelijke vergelijking. Toen ging het om beslissingen over groepen in het vermeende belang van een staat. Nu gaat het om persoonlijke beslissin gen. Dr. Sporken: „Een sys tematisch toepassen van eutha nasie bij ongeneeslijk zieken, krankzinnigen of personen, die voor de gemeenschap een last zijn, is ethisch volkomen on- aanvaai'dbaar, omdat dit on miskenbaar de grondslagen van de menselijke samenleving aan tast en afbreekt. De euthanasie die zonder toestemming of lie ver: die je niet op uitdrukke lijke vraag van de patiënt wordt uitgevoerd, is een vergrijp te gen het levensrecht van de mens". Euthanasie korrrt overigens veel meer voor, dan we denken, maar daarbij moet er wel on derscheid gemaakt worden tus sen passieve en actieve eutha nasie. Neem het geval van een patiënt die ongeneeslijk kanker heeft en daar een longontste king bij krijgt. Is het dan „on menselijk" om geen antibiotica toe te dienen, waardoor de long ontsteking zou genezen? Als dat niet gebeurt, overlijdt de patiënt waarschijnlijk en ont snapt op die manier aan een langdurig uiterst smartelijk lij den. Nog duidelijker: het toe dienen van middelen ter be strijding van vreselijke pijnen kan de dood versnellen. Is dat onmenselijk? Dr. Leering van „Regina Pacis" in Arnhem: „Passieve euthanasie wordt in verpleegtehuizen toegepast. De artsen handelen nu veelal naar de gedachte: ik doe geen hero- ische daden meer, als daar geen levensrendement van te ver wachten is. Dan laat ik de pa tiënt rustig sterven. Maar ge dwongen door alelrlei heilige huisjes moet de patiënt dan wel zo doodgaan, dat de arts daar geen verwijten over gemaakt kunnen worden". Paus Pius XII heeft in 1958 al gezegd dat het toegelaten is met instemming van de zieke, met mate pijnstillende middelen te gebruiken, ook als zij de dood zouden verhaasten. De meningen lopen veel ster ker uiteen over actieve eutha nasie en over een dergelijk ge val moet de rechtbank van Leeuwarden zich woensdag bui gen. Het verst gaat in ons land prof. J. van den Berg uit Lei den: „Indien menselijk leven zinloos is geworden of zal zijn, heeft de arts niet alleen het recht om verdere pogingen tot levensverlenging te staken, maar zelfs het recht en de plicht om dit leven te beëindigen door een dodende injectie". Dr. Leering: „Ik acht actieve euthanasie nu nog onaanvaard baar. Ik zie wel gebeuren dat het in de toekomst niet alleen getolereerd, maar ook gewaar deerd zal worden". Dr. Sporken: „Ik ben ervan overtuigd dat in uitzonderlijke gevallen actieve euthanasie met medeweten van de betrokken persoon ethisch te verdedigen is, als het laatste wat een mens in een zeer persoonlijke relatie voor zijn medemens kan doen. Daarbij dienen wij er ons ter dege van bewust te blijven dat wij door deze zeer individuele beslissingen nolens volens mee werken aan de opbouw of af braak van het ethos van onze samenleving". Tenslotte de in Brandpunt uitgesproken mening van jus- titie-minister Van Agt: „Ik kan mij gevallen voorstellen, waarin de situatie van een patiënt zo uitzichtloos is, het lijden zo he vig en het verzoek zo welge meend en zo uitdrukkelijk, dat het een daad van medemense lijkheid kan zijn mensen te hel pen het ontluisterde leven te verlaten". De vooruitgang van de me dische wetenschap heeft nieuwe problemen opge roepen op het grensgebied tussen leven en dood. De meest vitale functies van het menseljjk lichaam kun nen tegenwoordig door in genieuze apparaten worden overgenomen. Zo is er de „pacemaker" voor het hart, een instrument dat het hart weer in beweging brengt, nadat het heeft opgehou den te kloppen. Wordt die „pacemaker" uitgeschakeld dan stopt het hart weer. Leeft zo'n patiënt? Wordt hü gedood als de „pace maker" wordt weggeno men? Pleegt hjj zelfmoord als hp het ding uit het raam gooit? Kunstlongen, kunstnieren, transplantaties van vitale organen, antibiotica, intra veneuze voeding, dit alles heeft het dubbele gevolg dat het leven wordt ver lengd èn het sterven. De toegenomen discussie over euthanasie (vooral sinds het tv-programma Tenzij een wonder ge beurt") is een direct gevolg van de toeneming van de medische macht. Maar de discussie is op veel beperkter schaal al veel langer gaande. Reeds in 1938 gaf de Euthanasia Society of America een brochure uit met 10 argu menten tegen euthanasie. Euthanasie is moord. Antwoord: moord is een mis daad, het gewelddadig doden met voorbedachte rade. Eutha nasie is een weldadige dood, 'n daad van barmhartigheid. Door legalisatie van de euthanasie met inachtneming van de voor gestelde procedure is het geen moord meer. Euthanasie is in strjjd met het zesde gebod: Gü zult niet doden. Antw.: Zij die oorlog en dood straf rechtvaardigen, zoals de christelijke kerk de eeuwen door heeft gedaan, kunnen euthanasie niet veroordelen op grond van dit gebod. Het lijden is een onderdeel van Gods plan voor het heil van de ziel van de mens en wordt daarom aanvaard. Antw Als dit zo is, zou de arts het lijden niet mogen ver lichten met pijnstillende midde len. Alleen de Almachtige bepaalt het ogenblik waarop het leven moet eindigen. Antw.: Dan zou het onjuist zijn dat de martelaar zijn leven geeft voor het geloof. Het legaliseren van de eutha nasie zou het moreel van een volk ondermanen. Antw.: Het verzoek om zijn leven de doen beëindigen en het bekende op te geven voor het grote onbekende, vraagt al tijd moed en vastberadenheid. Een patiënt met ondragelijke p|jn zou een impulsief, niet weloverwogen verzoek tot eu thanasie kunnen doen- Antw.: Het is altijd mogelijk dat de patiënt zijn verzoek in trekt. Onmiddellijk handelen is bij de gelegaliseerde euthanasie niet mogelijk. Een ongeneesiük verklaarde patiënt zou toch kunnen her stellen. Een arts kan zich ver gissen. Antw.: Een arts kan zich ook vergissen bij het stellen van een indicatie tot een operatie. De patiënt dient vertrouwen te hebben in zijn dokter. Bij legalisatie van euthanasie zouden de erfgenamen van een welgestelde invalide dit middel kunnen gebruiken om de dood van de patiënt te verhaasten. Antw De voorzorgen bij een wettelijk geregelde euthanasie dienen goed te zijn. Het schrif telijk verzoek van de patiënt zal door een commissie van ju risten en medici zorgvuldig moeten worden onderzocht. De medische ethiek verbiedt de arts om leven te vernietigen. Antw.: Op de regel zijn uit zonderingen, namelijk de me disch geïndiceerde abortus. Sommige artsen passen reeds in het geheim de euthanasie naar hun eigen inzicht in som mige gevallen toe. Antw.: Als euthanasie wette lijk wordt toegestaan, zijn er meer waarborgen tegen mis bruik. Het delen van de ver antwoordelijkheid met anderen is verre te prefereren boven het eigenmachtig beslissen van de individuele arts.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 17