lijfte noen Kwik in vis NIET/WEL schadelijk JÉÉi jen: havenschap voor Schelde „ZEEBRUGGE IS SPIL ZEEHAVENPROBLEEM" ANTWOORD VAN GS OP VRAGEN VAN VMZ Vissterfte in omgeving Kallo Waterschap blijft zich verzetten tegen nieuwe bestuursvorm U krijgt tot 61% bij de postspaarbank 1 li MINISTERS KUNNEN NOG GEEN ANTWOORD GEVEN een Ir. drs. André Mertens: Kwestie Total vergunning III j STUWKRACHT ZIELIG altijd safe lie stand streek Technische school start met procestechniek Feestdag voor bejaarden Kloosterzande Vrij zacht j PROBLEEM HERKOMST VARIATIE Vertaling tot het nieuwe leden nog eens eren. Hij sprak ofessionalisering er moet worden n ook doorge- De VVV moet ompen blijven uwe voorzitter tilde in zijn eer eder geval het niet helemaal ij het werk al belangrijke rol ieboren: Antoon /an Hoorn, Len- Niederer-Hage- tte dv J Vleu- te Wemeldinge, ;man-Koeman te ck zv A Geus- inard zv P Pe- >r te Yerseke, A Luteijn-Van jelminadorp, Ur- [ntin-Van Vrede- dv F. Zoete- Yerseke. I: J Huysen 24 Ider en B. Luijk Goetheer 21 te A Andi Ganjoe rg- Vleugel 69 te Koeman 78 te G Wondergem, ;eke 68 te Goes, jver 73 te Goes l. de Jongh 58 te )ens, J Kerkhoff le wv J van Buel 85 te Goes se, J Lindenberg e ev L van de |mer 78 te Kort- ïraaf. Aan de prijs- >uden in café De In 44 personen jDe uitslag is als arsronde: 1. A. Freyser, 2. A. >.d. Walle, 3. J. Sijnesal, 4. T. jarends, 5. me- Overloop-E. van iran Dorsselaer-K. lezersronde: 1. E. Schelhout, 2. J. .chelfhout, 3. E. !an Sikkeler us. 'an onze dewerker) Tijdens de jaarvergadering .f.Z.A." (West- lamse Autoclub) zullen de kampi- le WZA worden de prijzen voor van de verdere oorden uitgereikt naars. De leden ;en tevreden blik een interessante s 1972. ie b-klasse is de |ot de allerlaatste n. De eerste drie in deze klasse lar in de a-klasse Lagstgeklasseerden Isse hebben het jaar aan de ritten de b-klasse deel [>ch zijn dit niet nden: a-klasse: 1 J. van Hijfte IJ- het maximale Jspunten behaalde A. van Hijfte 145, 3 H. Deve- Gent 142, 4 Joh. fchoondijke 141, 5 istburg 140, 8 Th. euzen 139, 9 P. hoondijke 138, 10 IVijver IJzendijke 1 J. Moelaert J 150 punten 2 P. Westdorpe 148, 3 en Schoondijke 14 Westeinde 145, 5 'elengurg Groede taelens 137, 7 M. burg 137, 8 B. de kens 136, 9 C. van rdenburg 134, 10 Sluis 125 pun- |e hoofdvogel: J. an Diana uit Yer- I vogel: R. Grim- Willem-Tell uit Je zijvogel: F. J. fan Doel naar Ho- haartsdijk; 3e zij- oene van Victoria lamme, bij loting; Ij. Rijk van Zee- •Jezande, bij loting, llarys van ADLM |amme; 2e kal: C. Spes-Nostra uit kal: C. Baas van |)udelande; 4e kal: ■steinde van Wil- Ovezande, bij lo- kleine vogels: F. Spes-Nostra uit "ier vogels. De |gelprijs was voor van ADLM uit ne. Woensdag 24 januari 1973 X i (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Op 1 au gustus zal op de technische school jn Terneuzen een voor Zeeuwsch-VIaanderen nieuwe afdeling van start gaan, name lijk een afdeling procestech niek. De procesindustrie heeft steeds meer bedieningsvaklie den nodig met een gedegen vooropleiding. In de kanaalzone van Zeeuwsch-VIaanderen zijn verscheidene belangrijke pro cesindustrieën in bedrijf. De technische school in Terneuzen geeft in haiar nieuwe afdeling procestechniek en vooroplei ding voor bedieninigsvakman, onderhoudsmonteur, meet- en regeltechnicuis en laborant. De opleiding duurt vier jaar en bestaat uit een brugklas in het eerste jaar, algemene me- chanismeteohniek in het tweede jaar en procestechniek in het derde en vierde jaiar. (Van onze correspondent) KLOOSTERZANDE -'Zo als dat ieder jaar gebruikelijk is, werd er door het „open bejaardenwerk" ook dit jaar weer een feestdag voor be jaarden georganiseerd. Deze keer werd die bijeenkomst ge houden in de Krokodilbar. Na de koffie konden belangstel lenden een dansje wagen. Vooruitzichten voor donder-1 flag en vrijdag, opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur: Plaatselijk regen of motre gen en vrij zacht. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor donderdag: aantal uren zon: 0 t0t 4. min. temp: van ongeveer normaal tot 4 gra den boven normaal max. temp: omstreeks normaal, kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent- kans op een geheel droog et maal 70 procent. Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot 4 min. temp: 0 tot 5 graden boven normaal, max. temp: van ongeveer normaal 3 graden boven normaal, kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent, kans op een geheel droog et maal: 50 procent. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/DEN HAAG Zowel in Nederland als in België is de vraag naar aanwezigheid van kwik in het oppervlaktewater en (daarmee) in vissen en schelpdieren, alom in discussie. De ministers van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en van Verkeer en Waterstaat zouden op de vele, gerezen vragen over „kwik in ons milieu" verlossende, wellicht het verontrustende antwoord kunnen geven. De bewindslieden hebben echter nog steeds niet gerea geerd op vragen over dit kwik- probleem, die reeds in novem ber van het vorig jaar door liet PvdA-Kamerlid Roels zijn gesteld. Naiajr mens ons óp het de- parlement van Verkeer en Wa terstaat mededeelde, kan het antwoord van de bewindsleden over ciroa dirdie weken tege moet worden gezien. Bij twee gelegenheden (28 november en 22 december 1972) hebben indruk bestaat, zo wij in Den Haag, dat kwikprobleem handen zijn. Intussen de heer Roels op antwo- drie vragen: worden ér in de Westerschelde metingen ver richt naar een verontrustend kwikgehaite in het water? wat zijn de exacte resultaten van die metingen? Wie veroor zaken de kwikvervuiling en regering te nemen. ^)ver „kwik in vis- en schelpdieren" verschijnen regelmatig publi- katies in de vaderlandse en Belgische pers. (Va-n- een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De raad van bestuur van het haven schap Vlissingen i shet met de adviescommissie bedrijfsleven havenschap Vlissingen eens dat de vorming van een ha venschap voor de Westerschel de gewenst is. Dit houdt in dat men dus voorstander is van het samenvoegen van de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen. Dit schrijft de raad van be stuur van het havenschap Vlissingen in een grief aan Gedeputeerde Staten van Zee land, een brief, waarin de me-i fossels, zowel fysiologisch als Professor doctor P. Korriin- ga, een Nederlands visserij- deskundige van grote faam heeft recente conclusies van de Belgische Veiforuikers Unie over „kwik in vis" vergezocht genoemd. Volgens de Verbrui kers Unie zo-u het eten van een pond vis per dag ai ge vaarlijk voor de menselijke gezondheid zijn. Hanteerbare normen om de mate waarmee kwik in visserijproducten voorkomt vast te stellen, ont breken echter in Nederland. Er is echter wel een todSoa- „Wij weten uit ite bron, dat Neder- et een kwikprobleem te heeft", zegt de heer L. e Pol te Middelburg, lewerker milieuhy giëne Zeeland. De heer Van de Pol heeft een officieel rap port, getiteld „Koper iin het Nederlands Milieu", doorvorst en werd daarbij getroffen door een conclusie in een ,kort onopvallend hoofdstukje 'over het kwikprobleem. Het bewus te rapport is opgenomen in PBNO-nteuws van september 1972 en het verschaft gege vens over de in mossels aan getroffen hoeveelheden kwik. De conslusie van de studie, gebaseerd op metingen in 1971 aan verse mossels die van noord tot zuid langs de Neder landse 'kust zijn aangetroffen, luidt: „Die gehele Nederlandse kust Sis met kwik vervuild". Er wordt, aldus de heer Van de Pol, ook een mogelijkheid genoemd voor de herkomst van het kwik dn de langs de kust en in de Zeeuwse stro men gevonden mossels die kwiksporen vertoonden. „Met het RijnsMb kan permanent een zekere hoeveelheid kwik naar zee zijn afgevoerd. Dit is echter niet met zekerheid na te gaan, omdiait er geen verge lijkingsmateriaal uit bijvoor beeld 1900 of daarvoor be schikbaar is", aldus het rap port dat in TNO-nieruws is op genomen. „Er moet nog veel laboratoriumwerk worden ver richt, om de effecten van de aanwezigheid van kwik in de Morgen donderdag 25 jan. Bergen op Zoom 7.55 Hansweert 7.00 en 19.30 Terneuzen 6.33 en 19.00 Vlissingen 6.03 en 18.29 Wemeldinge 7.45 en 20.07. waterstanden Konstanz 259 - 2, Rheinfel- den 162 - 5, Straatsburg 122 - 13, Plittersdorf 283 plus 2, Maxau 335 plus 1, Plochingen 130 onv., Mannheim 143 - 5, n^a P^us 6, Mainz 170 onv., Bingen 70 - 1, Kaub 91 plus 1, Trier 244 - 6, Ko blenz 104 plus 7, Keulen 46 .- 2. Ruhrort 205 - 2, Lobith 821 Plus 1, Pannerdense Kop 802 plus 1, Nijmegen 629 plus 2, IJsselkop 778 plus 2, Eefde IJssel 308 - 2, Deventer 194 onv., Monsin 5454 - 12 Borg haren 3876 plus 2, Belfeld 1092 plus 4, Grave beneden de sluit 503 plus 1. ning van dit havenschap over! de industrialisatie van' Zeeuwsch-VIaanderen wordt weergegeven. Deze mening werd gevormd tijdens de ver gadering die het havenschap op 19 januari in Terneuzen hield. De raad van bestuurs van het haven scnap Vlissin gen meent dat een fusie van beide havenschappen rond de Westerschelde niet zozeer ter verbetering van de coördinatie gewenst is. De coördinatie is goed omdat de meeste leden van de raad van bestuur van het havenschap Vlissingen ook zitting hebben in het Terneu- zense havenschapsbestuur. Het in vervuiling laten gaan van de wens om voor het Wester- scheldegebied tot een haven schap te geraken is volgens de raad van bestuur van het ha venschap Vlissingen minder eenvoudig dan op het eerste gezicht lijkt. Dit komt doordat voor beide havenschappen de problemen verschillend zijn. ecologisch te kunnen vaststel len", aldus TNO-nieuws. Er zijn onverklaarbare vari aties in de gemeten hoeveelhe-' den kwik in mossels. Per kilo gram vers mosselvlees vindt men bijvoorbeeld 25 mijl ten westen van IJmuiden 25 tot 34 microgram kwik, op de Hebri- den 32 tot 38 microgram en in Dublin 20 microgram. Dit zijn zeer onschuldige hoeveelhe den. Voor de kust van West Kaïpelle trof men echter 171 microgram per kilogram vers mosselvlees aan en in het Eems-Dollard estruarium werd het record gemeten: 488 mi crogram. De heer Roels zei ons desgevraiaigd, nadat hij ge confronteerd was met deze ge gevens: „Des te meer reden voor de verantwoordelijke mi nistens om de kwestie ernstig te nemen"! (Van. een onzer redacteuren) MIDDELBURG „Bezie het Westerschelde-bekken in het grotere verband van de totale ontwikkeling van zeehavens in West-Europa!" Dat is, kort samengevat, de waarschuwing die ir. drs. André Mertens uit Brugge plaatst in verband met onze vraag: „Wat mankeert Zeeuwsch-VIaanderen?". Volgens de heer Mertens die hiervoor grondige rede neringen heeft opgezet, is Zeebrugige de spil waarom de hele zeehavenproblema- tiek in ons deel van West- Europa draait. Mertens houdt zich al zo'n 40 jaar lang met de problemen van wat hij noemt de Schelde- streek bezig. Zijn geluid klinkt altijd daar waar het gaat over planologie en nauti sche kwesties in het Benelux- gebied. Omdat Mertens een meester op vele wapens teige- lijk is, terwijl hy bovendien de deskundigheid van andere nautische specialisten in zijn land niet hoog aanslaat, neemt men hem niet altijd serieus. Ook niet als hij dingen zegt, die het overwegen minstens waard zijn. De voornaamste grief van Mertens tegen de beschouwin gen over Zeeuwsch-VIaande ren in het ontwikkelingsbeeld dat men zich voor de Wester schelde voor ogen stelt is de ze: „Er wordt beperkt Zeeuwsch-Vlaamsch gedacht. Een man als Ackermans zegt bijv.: „Een schoon bedrijf met drie a vierhonderd avbeids plaatsen lost het probleem van de Zeeuwsch-VIaamse werkge legenheid op!" Mertens: „Is dat niet zielig? Het zegt alles, maar betekent niets op langere termijn". Mertens iaat daarop zijn ei gen licht op de kwestie schij nen. „In het actueel perspec tief, en dit sedert meerdere decennia, is het waterloopkun dig aspect (de nautische Wes- terschelde-problematiek) es sentieel, maar door bijna nie mand aangeraakt". De verklaring daarvoor is, aldus Mertens, deze: „Den „ondanks een duidelijke be hoeft aan werkgelegenheid en economische expansie. Mertens bekijkt de Wester schelde in het perspectief van de ontwikkelingen in de zee scheepvaart in de wereld. Hij laat dan het oog vallen op de Noordfranse havens, die zich gereed maken om tankschepen van 50.000 zelfs een miljoen ton te ontvangen, waarmee zij aan het type zeeprestige van Rotterdam beginnen te kna gen. „Elke discussie over Baalhoek of Ossenisse is non sens", concludeert de heer Mertens ferm, „indien de Wes terschelde niet toegankelijk kan worden gemaakt voor schepen van 250.000 a 500.000 ton die steeds moeilijker in Rotterdam kunnen afmeren. Volgens Mertens is de ontwik keling in de scheepvaart (al thans wat tankschepen be treft) aldus: - De schepen van minder dan 80.000 ton, die - met enige aanpassingen - de Wester schelde kunnen bevaren, zijn niet bepalend voor de toekomst van een domine rend zeehavengebied en het achterland daarvan. - Voor de toekomst zijn sche pen van meer dan 200.000 ton van doorslaggevende be tekenis. Volgens Lloyds Register of Shippings zijn er nauweljks tankschepen met een tonnage dat tussen de 80.000 ton als maximum en 200.000 ton als minimum varieert. Haag, Rotterdam en anderen hebben een taboe van die kwestie gemaakt. Behalve als de beker van het leefmilieu teveel overloopt langs de kant van Botlek en Vlaardingen. Dan wordt opeens „centraal planologisch" gedacht en wenst men meer basisindustrie in Zeeland. Daar breken dan de geconditioneerde milieupro testen los", aldus Mertens, Mertens noemt al het gedoe in België en Nederland om door middel van zeehavenont- wikkeling een steviger been onder een regionele economi* sche expansie te plaatsen, zie lig. Hij vindt trouwens de petro chemie als pak van basisnij verheid helemaal niet het ein de van alle wijsheid. Meer waarde hecht hij aan de erts en staal- of niet-ijzerhoudende metaalverwerkende bedrijven, waarvan België er met name enkele heeft verspeeld. Het betoog d,at Mertens ten aanzien van de Westerschelde opbouwt, kan worden samen gevat in het volgende credo» „Met zijn thans teveel noord waarts en te weinig land-in« waarts liggende zeehaven kan Rotterdam geen blijvende steun vanuit Antwerpen ver wachten, zelfs niet op midden lange termijn, tegen de type zeehavendruk vanuit Frank rijk (zelfs uit Marseille, tenzij de Scheldestreek in Benelux- verband als diepzeehavenge bied planologisch en vooral mi lieuverantwoord ingericht wordt). Maar dit is uitsluitend mogelijk via Zeebrugge. Zo zouden Zeebrugge, Terneuzen-, Gent en Antwerpen, door mid del van een superkanaal voor 250.000 tonners of meer kun nen worden verbonden tot een evenwichtig diepzeehaven are aal. Wat heeft P. Caland een eeuw terug in de randstad an- d.ers teweeg gebracht? Een ernstig beraad tussen Zeeland en Noord-Vlaanderen lijkt mij nodig." Zijn praktische bijdrage aan de discussie over Zeeuwsch- VIaanderen is tenslotte de vol gende: „Wat ik u het meest meen te mogen suggeren, is het inrichten van een overleg orgaan ergens in Zeeuwsch- VIaanderen over de werkelijke basisproblematiek, welke nu tot mijn grootste genoegen in Zeeland pas begint wortel te schieten onder invloed van de randstad-moeilijkheden en de plaatselijke werkgelegenheids problemen!!" (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De proce dure rond de inwerkingstel ling van de olieraffinaderij van Total vindt niet plaats volgens de regels van de Wet op Luchtverontreiniging maar volgens die van de Hinderwet. Dit komt, omdat de door Total ingediende hinderwetaanvrage voor 18 september 1972 bij het college van b. en w. van Bor- sele, zijnde de verantwoorde lijke instantie, is gearriveerd. Na 18 september vinden der gelijke aanvragen plaats in het kader van de Wet op de Luchtverontreiniging. Wel is het zo, dat de uiteindelijke beslissing op de aanvrage voor een vergunning tot het in wer king stellen van de olieraffi naderij door het college van G.S. wordt genomen. Dit heeft het provinciaal be stuur van Zeeland gisteren la ten weten in antwoord op een brief van de Vereniging Mi lieuhygiëne Zeeland (VMZ). De vereniging was van oor deel, dat het bedrijf van Total onder de werkingssfeer van de wetten inzake de luchtveront reiniging en de wet Verontrei niging Oppervlakte Wateren zou moeten vallen. De VMZ had ook aangedrongen op een langere termijn van ter visie legging van hinöerwetaanvra- gen, met name die van Total. Volgens G.S. kan deze ter mijn, hoewel hij formeel pp 10 dagen is gesteld, tot 21 dagen uitlopen namelijk tot op de dag waarop de openbare hoor zitting over de betreffende aanvrage wordt gehouden. Verlenging van de termijn vinden G.S. dan ook niet no dig. De VMZ had voorts ge vraagd, of belangrijke stukken inzake nieuwe bedrijfsvestl gingen, zoals bij Total het ge val is, op enkele centrale plaatsen in de provincie ter inzage zouden kunnen worden gelegd. G.S. zeggen daarop: „De ter visie legging ter ge meentesecretarie van Borsele biedt belanghebbenden vol doende gelegenheid om van de bescheiden kennis te ne men". De stukken die betrekking hebben op Total zijn zo zeggen G.S. in het Engels gesteld.. „Voor zover mogelijk is ook een Nederlandse verta ling bijgevoegd", zo wordt meegedeeld. De direct ^verantwoordelijke instantie voor de gang van za ken rond de vestiging van To tal is overigens het college van b. en w. van Borsele, aldus het provinciaal be stuur. (Van een onzer verslaggevers) KALLO Niet alleen Zeeuwsch-VIaanderen wordt regelmatig getroffen door vis sterfte als gevolg van de toe nemende vervuiling, maar ook onze zuiderburen hebben daar nu last van. Momenteel wordt een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van een mas sale vissterfte in waterlopen in de omgeving van Kallo. De rijkswacht van het Bel gische Beveren heeft in een waterloop een aantal water monsters genomen, nadat er een vissterfte was geconsta teerd in een waterloop aan de St.-Jansstraat tussen Kallo en Kieldrecht. De ellende wordt veroorzaakt door een bruin achtige substantie, waarvan de herkomst niet precies be kend is- Vastgesteld is wel, dat he£ afval afkomstig moet zijn van het nieuwe industrie terrein ter hoogte van Progil. Van de vervuiling zijn onder andere honderden karpers het slachtoffer geworden en ver der rietvoorn en baars. Ge vreesd wordt, dat de uiteinde lijke gevolgen van deze vuil- waterlozing niet te overzien zijn, omdat de dode vis wordt opgeruimd door meeuwen, die op hun beurt weer het slacht offer kunnen worden van het afvalwater, zo dat giftige be standdelen bevat. Ook voor de Nederlandse waterlopen dreigt gevaar, zo is gebleken, omdat het vervuilde water zich langzaamverplaatst naar de kreken in Kieldrecht en mogelijk via deze weg Ne derlands gebied kan binnenko men. De vervuiling van de waterlopen rond Kallo kan ook op langere termijn funge ren als een soort „kinderka mer" voor jonge vis. Overi gens volgen de berichten over vissterfte elkaar de laatste maanden in steeds sneller tempo op. Aanvankelijk was het in Nederland de NSM, die voor een massale vissterfte zorgde als gevolg van een breuk in een pijpleiding. Daarna kwam er in Hulst een kreek in het nieuws, waar als gevolg van ruilverkavelingser- ken de vissen bij honderden de laatste adem uitbliezen. Vorige week was het op de Graauwse Kreek, waar ternau wernood honderden karpers aan een gewisse dood konden ontsnappen, dank zij de in- spannig van een aantal vrijwilligers. En nu is het dan Kallo, dat met deze problemen worstelt. (Van onze correspondent) MIDDELBURG De leden van het algemeen bestuur van het waterschap Walcheren kun nen zleh nog steeds niet vereni gen met de Ideeën die Gedepu teerde Staten van Zeeland koesteren ten aanzien van de samenstelling van een nieuw algemeen bestuur. Er moet een nieuw bestuur komen omdat de taak die het waterschap altijd heeft gehad, nu uitgebreid wordt. Het wa terschap moet in het vervolg namelijk ook zorg gaan dragen voor de zuivering van het wa ter, en die taakverandering brengt met zich mee dat een andere samenstelling van het bestuur gewenst is. GS, en ook het oude bestuur van het waterschap, vonden het redelijk om uit de grote ver vuilers, waartoe de meeste in dustrieën, campings, hotels enz. horen, en kleinere vervuilers, een aantal bestuursleden voor het algemeen bestuur te kiezen. Over de verschillen bestond wel verschil van mening, want GS wilden 16 vertegenwoordi gers uit de agrarische sector, 8 vertegenwoordigers van de be bouwde gebieden en 8 verte genwoordigers uit de vervui lers. Het waterschap was het daar echter niet mee eens, en wilde veertien agrarische afge vaardigden, tien uit de bebou wing en 8 vervuilers, waaruit 2 agrarische vervuilers. Tot nu toe was dat het be langrijkste geschilpunt tussen GS en waterschap. Het is ook na gisteren, toen het Water schap vergaderde, het belang rijkste geschilpunt gebleven. De vergadering besloot om nogmaals een brief te schrijven, maar nu aan de provinciale staten, omdat die uiteindelijk moeten beslissen. (ADVERTENTIE) Opzoek naarh°ge rente? De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk,want op elk van de 2400 postkantoren kunt u terecht. (Uil: 1 •.Wt'SJEK» I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 3