lijfte
noen
Kwik in vis
NIET/WEL
schadelijk
JÉÉi
jen:
havenschap
voor Schelde
„ZEEBRUGGE IS SPIL
ZEEHAVENPROBLEEM"
ANTWOORD
VAN GS
OP VRAGEN
VAN VMZ
Vissterfte in omgeving Kallo
Waterschap blijft zich
verzetten tegen
nieuwe bestuursvorm
U krijgt tot 61% bij
de postspaarbank
1
li
MINISTERS KUNNEN
NOG GEEN
ANTWOORD GEVEN
een
Ir. drs. André Mertens:
Kwestie Total vergunning
III j
STUWKRACHT
ZIELIG
altijd safe
lie stand
streek
Technische school
start met
procestechniek
Feestdag voor
bejaarden
Kloosterzande
Vrij zacht j
PROBLEEM
HERKOMST
VARIATIE
Vertaling
tot het nieuwe
leden nog eens
eren. Hij sprak
ofessionalisering
er moet worden
n ook doorge-
De VVV moet
ompen blijven
uwe voorzitter
tilde in zijn eer
eder geval het
niet helemaal
ij het werk al
belangrijke rol
ieboren: Antoon
/an Hoorn, Len-
Niederer-Hage-
tte dv J Vleu-
te Wemeldinge,
;man-Koeman te
ck zv A Geus-
inard zv P Pe-
>r te Yerseke,
A Luteijn-Van
jelminadorp, Ur-
[ntin-Van Vrede-
dv F. Zoete-
Yerseke.
I: J Huysen 24
Ider en B. Luijk
Goetheer 21 te
A Andi Ganjoe
rg-
Vleugel 69 te
Koeman 78 te
G Wondergem,
;eke 68 te Goes,
jver 73 te Goes
l. de Jongh 58 te
)ens, J Kerkhoff
le wv J van
Buel 85 te Goes
se, J Lindenberg
e ev L van de
|mer 78 te Kort-
ïraaf.
Aan de prijs-
>uden in café De
In 44 personen
jDe uitslag is als
arsronde: 1. A.
Freyser, 2. A.
>.d. Walle, 3. J.
Sijnesal, 4. T.
jarends, 5. me-
Overloop-E. van
iran Dorsselaer-K.
lezersronde: 1. E.
Schelhout, 2. J.
.chelfhout, 3. E.
!an Sikkeler us.
'an onze
dewerker)
Tijdens de
jaarvergadering
.f.Z.A." (West-
lamse Autoclub)
zullen de kampi-
le WZA worden
de prijzen voor
van de verdere
oorden uitgereikt
naars. De leden
;en tevreden blik
een interessante
s 1972.
ie b-klasse is de
|ot de allerlaatste
n. De eerste drie
in deze klasse
lar in de a-klasse
Lagstgeklasseerden
Isse hebben het
jaar aan de ritten
de b-klasse deel
[>ch zijn dit niet
nden: a-klasse: 1
J. van Hijfte IJ-
het maximale
Jspunten behaalde
A. van Hijfte
145, 3 H. Deve-
Gent 142, 4 Joh.
fchoondijke 141, 5
istburg 140, 8 Th.
euzen 139, 9 P.
hoondijke 138, 10
IVijver IJzendijke
1 J. Moelaert
J 150 punten 2 P.
Westdorpe 148, 3
en Schoondijke 14
Westeinde 145, 5
'elengurg Groede
taelens 137, 7 M.
burg 137, 8 B. de
kens 136, 9 C. van
rdenburg 134, 10
Sluis 125 pun-
|e hoofdvogel: J.
an Diana uit Yer-
I vogel: R. Grim-
Willem-Tell uit
Je zijvogel: F. J.
fan Doel naar Ho-
haartsdijk; 3e zij-
oene van Victoria
lamme, bij loting;
Ij. Rijk van Zee-
•Jezande, bij loting,
llarys van ADLM
|amme; 2e kal: C.
Spes-Nostra uit
kal: C. Baas van
|)udelande; 4e kal:
■steinde van Wil-
Ovezande, bij lo-
kleine vogels: F.
Spes-Nostra uit
"ier vogels. De
|gelprijs was voor
van ADLM uit
ne.
Woensdag 24 januari 1973
X
i
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Op 1 au
gustus zal op de technische
school jn Terneuzen een voor
Zeeuwsch-VIaanderen nieuwe
afdeling van start gaan, name
lijk een afdeling procestech
niek. De procesindustrie heeft
steeds meer bedieningsvaklie
den nodig met een gedegen
vooropleiding.
In de kanaalzone van
Zeeuwsch-VIaanderen zijn
verscheidene belangrijke pro
cesindustrieën in bedrijf. De
technische school in Terneuzen
geeft in haiar nieuwe afdeling
procestechniek en vooroplei
ding voor bedieninigsvakman,
onderhoudsmonteur, meet- en
regeltechnicuis en laborant.
De opleiding duurt vier jaar
en bestaat uit een brugklas in
het eerste jaar, algemene me-
chanismeteohniek in het
tweede jaar en procestechniek
in het derde en vierde jaiar.
(Van onze correspondent)
KLOOSTERZANDE -'Zo
als dat ieder jaar gebruikelijk
is, werd er door het „open
bejaardenwerk" ook dit jaar
weer een feestdag voor be
jaarden georganiseerd. Deze
keer werd die bijeenkomst ge
houden in de Krokodilbar. Na
de koffie konden belangstel
lenden een dansje wagen.
Vooruitzichten voor donder-1
flag en vrijdag, opgesteld door
het KNMI op dinsdag om
18.00 uur:
Plaatselijk regen of motre
gen en vrij zacht.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor donderdag: aantal uren
zon: 0 t0t 4. min. temp: van
ongeveer normaal tot 4 gra
den boven normaal max.
temp: omstreeks normaal,
kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 90 procent-
kans op een geheel droog et
maal 70 procent.
Voor vrijdag: aantal uren
zon: 0 tot 4 min. temp: 0 tot 5
graden boven normaal, max.
temp: van ongeveer normaal
3 graden boven normaal,
kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 80 procent,
kans op een geheel droog et
maal: 50 procent.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/DEN HAAG Zowel in Nederland als
in België is de vraag naar aanwezigheid van kwik in het
oppervlaktewater en (daarmee) in vissen en schelpdieren,
alom in discussie.
De ministers van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en van
Verkeer en Waterstaat zouden op de vele, gerezen vragen over
„kwik in ons milieu" verlossende, wellicht het verontrustende
antwoord kunnen geven.
De bewindslieden hebben
echter nog steeds niet gerea
geerd op vragen over dit kwik-
probleem, die reeds in novem
ber van het vorig jaar door
liet PvdA-Kamerlid Roels zijn
gesteld.
Naiajr mens ons óp het de-
parlement van Verkeer en Wa
terstaat mededeelde, kan het
antwoord van de bewindsleden
over ciroa dirdie weken tege
moet worden gezien. Bij twee
gelegenheden (28 november
en 22 december 1972) hebben
indruk bestaat, zo
wij in Den Haag, dat
kwikprobleem
handen zijn. Intussen
de heer Roels op antwo-
drie vragen: worden ér in de
Westerschelde metingen ver
richt naar een verontrustend
kwikgehaite in het water?
wat zijn de exacte resultaten
van die metingen? Wie veroor
zaken de kwikvervuiling en
regering te nemen. ^)ver
„kwik in vis- en schelpdieren"
verschijnen regelmatig publi-
katies in de vaderlandse en
Belgische pers.
(Va-n- een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De raad
van bestuur van het haven
schap Vlissingen i shet met de
adviescommissie bedrijfsleven
havenschap Vlissingen eens
dat de vorming van een ha
venschap voor de Westerschel
de gewenst is. Dit houdt in
dat men dus voorstander is
van het samenvoegen van de
havenschappen van Vlissingen
en Terneuzen.
Dit schrijft de raad van be
stuur van het havenschap
Vlissingen in een grief aan
Gedeputeerde Staten van Zee
land, een brief, waarin de me-i fossels, zowel fysiologisch als
Professor doctor P. Korriin-
ga, een Nederlands visserij-
deskundige van grote faam
heeft recente conclusies van
de Belgische Veiforuikers Unie
over „kwik in vis" vergezocht
genoemd. Volgens de Verbrui
kers Unie zo-u het eten van
een pond vis per dag ai ge
vaarlijk voor de menselijke
gezondheid zijn. Hanteerbare
normen om de mate waarmee
kwik in visserijproducten
voorkomt vast te stellen, ont
breken echter in Nederland.
Er is echter wel een todSoa-
„Wij weten uit
ite bron, dat Neder-
et een kwikprobleem te
heeft", zegt de heer L.
e Pol te Middelburg,
lewerker
milieuhy
giëne Zeeland. De heer Van
de Pol heeft een officieel rap
port, getiteld „Koper iin het
Nederlands Milieu", doorvorst
en werd daarbij getroffen door
een conclusie in een ,kort
onopvallend hoofdstukje 'over
het kwikprobleem. Het bewus
te rapport is opgenomen in
PBNO-nteuws van september
1972 en het verschaft gege
vens over de in mossels aan
getroffen hoeveelheden kwik.
De conslusie van de studie,
gebaseerd op metingen in 1971
aan verse mossels die van
noord tot zuid langs de Neder
landse 'kust zijn aangetroffen,
luidt: „Die gehele Nederlandse
kust Sis met kwik vervuild".
Er wordt, aldus de heer Van
de Pol, ook een mogelijkheid
genoemd voor de herkomst
van het kwik dn de langs de
kust en in de Zeeuwse stro
men gevonden mossels die
kwiksporen vertoonden. „Met
het RijnsMb kan permanent
een zekere hoeveelheid kwik
naar zee zijn afgevoerd. Dit is
echter niet met zekerheid na
te gaan, omdiait er geen verge
lijkingsmateriaal uit bijvoor
beeld 1900 of daarvoor be
schikbaar is", aldus het rap
port dat in TNO-nieruws is op
genomen. „Er moet nog veel
laboratoriumwerk worden ver
richt, om de effecten van de
aanwezigheid van kwik in de
Morgen donderdag 25 jan.
Bergen op Zoom 7.55
Hansweert 7.00 en 19.30
Terneuzen 6.33 en 19.00
Vlissingen 6.03 en 18.29
Wemeldinge 7.45 en 20.07.
waterstanden
Konstanz 259 - 2, Rheinfel-
den 162 - 5, Straatsburg 122 -
13, Plittersdorf 283 plus 2,
Maxau 335 plus 1, Plochingen
130 onv., Mannheim 143 - 5,
n^a P^us 6, Mainz
170 onv., Bingen 70 - 1, Kaub
91 plus 1, Trier 244 - 6, Ko
blenz 104 plus 7, Keulen 46 .-
2. Ruhrort 205 - 2, Lobith 821
Plus 1, Pannerdense Kop 802
plus 1, Nijmegen 629 plus 2,
IJsselkop 778 plus 2, Eefde
IJssel 308 - 2, Deventer 194
onv., Monsin 5454 - 12 Borg
haren 3876 plus 2, Belfeld
1092 plus 4, Grave beneden de
sluit 503 plus 1.
ning van dit havenschap over!
de industrialisatie van'
Zeeuwsch-VIaanderen wordt
weergegeven. Deze mening
werd gevormd tijdens de ver
gadering die het havenschap
op 19 januari in Terneuzen
hield. De raad van bestuurs
van het haven scnap Vlissin
gen meent dat een fusie van
beide havenschappen rond de
Westerschelde niet zozeer ter
verbetering van de coördinatie
gewenst is. De coördinatie is
goed omdat de meeste leden
van de raad van bestuur van
het havenschap Vlissingen ook
zitting hebben in het Terneu-
zense havenschapsbestuur. Het
in vervuiling laten gaan van
de wens om voor het Wester-
scheldegebied tot een haven
schap te geraken is volgens de
raad van bestuur van het ha
venschap Vlissingen minder
eenvoudig dan op het eerste
gezicht lijkt. Dit komt doordat
voor beide havenschappen de
problemen verschillend zijn.
ecologisch te kunnen vaststel
len", aldus TNO-nieuws.
Er zijn onverklaarbare vari
aties in de gemeten hoeveelhe-'
den kwik in mossels. Per kilo
gram vers mosselvlees vindt
men bijvoorbeeld 25 mijl ten
westen van IJmuiden 25 tot 34
microgram kwik, op de Hebri-
den 32 tot 38 microgram en in
Dublin 20 microgram. Dit zijn
zeer onschuldige hoeveelhe
den. Voor de kust van West
Kaïpelle trof men echter 171
microgram per kilogram vers
mosselvlees aan en in het
Eems-Dollard estruarium werd
het record gemeten: 488 mi
crogram. De heer Roels zei
ons desgevraiaigd, nadat hij ge
confronteerd was met deze ge
gevens: „Des te meer reden
voor de verantwoordelijke mi
nistens om de kwestie ernstig
te nemen"!
(Van. een onzer
redacteuren)
MIDDELBURG „Bezie
het Westerschelde-bekken
in het grotere verband van
de totale ontwikkeling van
zeehavens in West-Europa!"
Dat is, kort samengevat, de
waarschuwing die ir. drs.
André Mertens uit Brugge
plaatst in verband met onze
vraag: „Wat mankeert
Zeeuwsch-VIaanderen?".
Volgens de heer Mertens
die hiervoor grondige rede
neringen heeft opgezet, is
Zeebrugige de spil waarom
de hele zeehavenproblema-
tiek in ons deel van West-
Europa draait.
Mertens houdt zich al zo'n
40 jaar lang met de problemen
van wat hij noemt de Schelde-
streek bezig. Zijn geluid
klinkt altijd daar waar het
gaat over planologie en nauti
sche kwesties in het Benelux-
gebied. Omdat Mertens een
meester op vele wapens teige-
lijk is, terwijl hy bovendien
de deskundigheid van andere
nautische specialisten in zijn
land niet hoog aanslaat, neemt
men hem niet altijd serieus.
Ook niet als hij dingen zegt,
die het overwegen minstens
waard zijn.
De voornaamste grief van
Mertens tegen de beschouwin
gen over Zeeuwsch-VIaande
ren in het ontwikkelingsbeeld
dat men zich voor de Wester
schelde voor ogen stelt is de
ze: „Er wordt beperkt
Zeeuwsch-Vlaamsch gedacht.
Een man als Ackermans zegt
bijv.: „Een schoon bedrijf met
drie a vierhonderd avbeids
plaatsen lost het probleem van
de Zeeuwsch-VIaamse werkge
legenheid op!"
Mertens: „Is dat niet zielig?
Het zegt alles, maar betekent
niets op langere termijn".
Mertens iaat daarop zijn ei
gen licht op de kwestie schij
nen. „In het actueel perspec
tief, en dit sedert meerdere
decennia, is het waterloopkun
dig aspect (de nautische Wes-
terschelde-problematiek) es
sentieel, maar door bijna nie
mand aangeraakt".
De verklaring daarvoor is,
aldus Mertens, deze: „Den
„ondanks een duidelijke be
hoeft aan werkgelegenheid en
economische expansie.
Mertens bekijkt de Wester
schelde in het perspectief van
de ontwikkelingen in de zee
scheepvaart in de wereld. Hij
laat dan het oog vallen op de
Noordfranse havens, die zich
gereed maken om tankschepen
van 50.000 zelfs een miljoen
ton te ontvangen, waarmee zij
aan het type zeeprestige van
Rotterdam beginnen te kna
gen. „Elke discussie over
Baalhoek of Ossenisse is non
sens", concludeert de heer
Mertens ferm, „indien de Wes
terschelde niet toegankelijk
kan worden gemaakt voor
schepen van 250.000 a 500.000
ton die steeds moeilijker in
Rotterdam kunnen afmeren.
Volgens Mertens is de ontwik
keling in de scheepvaart (al
thans wat tankschepen be
treft) aldus:
- De schepen van minder dan
80.000 ton, die - met enige
aanpassingen - de Wester
schelde kunnen bevaren,
zijn niet bepalend voor de
toekomst van een domine
rend zeehavengebied en het
achterland daarvan.
- Voor de toekomst zijn sche
pen van meer dan 200.000
ton van doorslaggevende be
tekenis.
Volgens Lloyds Register of
Shippings zijn er nauweljks
tankschepen met een tonnage
dat tussen de 80.000 ton als
maximum en 200.000 ton als
minimum varieert.
Haag, Rotterdam en anderen
hebben een taboe van die
kwestie gemaakt. Behalve als
de beker van het leefmilieu
teveel overloopt langs de kant
van Botlek en Vlaardingen.
Dan wordt opeens „centraal
planologisch" gedacht en wenst
men meer basisindustrie in
Zeeland. Daar breken dan de
geconditioneerde milieupro
testen los", aldus Mertens,
Mertens noemt al het gedoe
in België en Nederland om
door middel van zeehavenont-
wikkeling een steviger been
onder een regionele economi*
sche expansie te plaatsen, zie
lig.
Hij vindt trouwens de petro
chemie als pak van basisnij
verheid helemaal niet het ein
de van alle wijsheid. Meer
waarde hecht hij aan de erts
en staal- of niet-ijzerhoudende
metaalverwerkende bedrijven,
waarvan België er met name
enkele heeft verspeeld.
Het betoog d,at Mertens ten
aanzien van de Westerschelde
opbouwt, kan worden samen
gevat in het volgende credo»
„Met zijn thans teveel noord
waarts en te weinig land-in«
waarts liggende zeehaven kan
Rotterdam geen blijvende
steun vanuit Antwerpen ver
wachten, zelfs niet op midden
lange termijn, tegen de type
zeehavendruk vanuit Frank
rijk (zelfs uit Marseille, tenzij
de Scheldestreek in Benelux-
verband als diepzeehavenge
bied planologisch en vooral mi
lieuverantwoord ingericht
wordt). Maar dit is uitsluitend
mogelijk via Zeebrugge. Zo
zouden Zeebrugge, Terneuzen-,
Gent en Antwerpen, door mid
del van een superkanaal voor
250.000 tonners of meer kun
nen worden verbonden tot een
evenwichtig diepzeehaven are
aal. Wat heeft P. Caland een
eeuw terug in de randstad an-
d.ers teweeg gebracht? Een
ernstig beraad tussen Zeeland
en Noord-Vlaanderen lijkt mij
nodig."
Zijn praktische bijdrage aan
de discussie over Zeeuwsch-
VIaanderen is tenslotte de vol
gende: „Wat ik u het meest
meen te mogen suggeren, is
het inrichten van een overleg
orgaan ergens in Zeeuwsch-
VIaanderen over de werkelijke
basisproblematiek, welke nu
tot mijn grootste genoegen in
Zeeland pas begint wortel te
schieten onder invloed van de
randstad-moeilijkheden en de
plaatselijke werkgelegenheids
problemen!!"
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De proce
dure rond de inwerkingstel
ling van de olieraffinaderij
van Total vindt niet plaats
volgens de regels van de Wet
op Luchtverontreiniging maar
volgens die van de Hinderwet.
Dit komt, omdat de door Total
ingediende hinderwetaanvrage
voor 18 september 1972 bij het
college van b. en w. van Bor-
sele, zijnde de verantwoorde
lijke instantie, is gearriveerd.
Na 18 september vinden der
gelijke aanvragen plaats in het
kader van de Wet op de
Luchtverontreiniging. Wel is
het zo, dat de uiteindelijke
beslissing op de aanvrage voor
een vergunning tot het in wer
king stellen van de olieraffi
naderij door het college van
G.S. wordt genomen.
Dit heeft het provinciaal be
stuur van Zeeland gisteren la
ten weten in antwoord op een
brief van de Vereniging Mi
lieuhygiëne Zeeland (VMZ).
De vereniging was van oor
deel, dat het bedrijf van Total
onder de werkingssfeer van de
wetten inzake de luchtveront
reiniging en de wet Verontrei
niging Oppervlakte Wateren
zou moeten vallen. De VMZ
had ook aangedrongen op een
langere termijn van ter visie
legging van hinöerwetaanvra-
gen, met name die van Total.
Volgens G.S. kan deze ter
mijn, hoewel hij formeel pp 10
dagen is gesteld, tot 21 dagen
uitlopen namelijk tot op de
dag waarop de openbare hoor
zitting over de betreffende
aanvrage wordt gehouden.
Verlenging van de termijn
vinden G.S. dan ook niet no
dig. De VMZ had voorts ge
vraagd, of belangrijke stukken
inzake nieuwe bedrijfsvestl
gingen, zoals bij Total het ge
val is, op enkele centrale
plaatsen in de provincie ter
inzage zouden kunnen worden
gelegd. G.S. zeggen daarop:
„De ter visie legging ter ge
meentesecretarie van Borsele
biedt belanghebbenden vol
doende gelegenheid om van de
bescheiden kennis te ne
men".
De stukken die betrekking
hebben op Total zijn zo
zeggen G.S. in het Engels
gesteld.. „Voor zover mogelijk
is ook een Nederlandse verta
ling bijgevoegd", zo wordt
meegedeeld.
De direct ^verantwoordelijke
instantie voor de gang van za
ken rond de vestiging van To
tal is overigens het college
van b. en w. van Borsele,
aldus het provinciaal be
stuur.
(Van een onzer verslaggevers)
KALLO Niet alleen
Zeeuwsch-VIaanderen wordt
regelmatig getroffen door vis
sterfte als gevolg van de toe
nemende vervuiling, maar ook
onze zuiderburen hebben daar
nu last van. Momenteel
wordt een onderzoek ingesteld
naar de oorzaak van een mas
sale vissterfte in waterlopen
in de omgeving van Kallo.
De rijkswacht van het Bel
gische Beveren heeft in een
waterloop een aantal water
monsters genomen, nadat er
een vissterfte was geconsta
teerd in een waterloop aan de
St.-Jansstraat tussen Kallo en
Kieldrecht. De ellende wordt
veroorzaakt door een bruin
achtige substantie, waarvan
de herkomst niet precies be
kend is- Vastgesteld is wel,
dat he£ afval afkomstig moet
zijn van het nieuwe industrie
terrein ter hoogte van Progil.
Van de vervuiling zijn onder
andere honderden karpers het
slachtoffer geworden en ver
der rietvoorn en baars. Ge
vreesd wordt, dat de uiteinde
lijke gevolgen van deze vuil-
waterlozing niet te overzien
zijn, omdat de dode vis wordt
opgeruimd door meeuwen, die
op hun beurt weer het slacht
offer kunnen worden van het
afvalwater, zo dat giftige be
standdelen bevat.
Ook voor de Nederlandse
waterlopen dreigt gevaar, zo is
gebleken, omdat het vervuilde
water zich langzaamverplaatst
naar de kreken in Kieldrecht
en mogelijk via deze weg Ne
derlands gebied kan binnenko
men. De vervuiling van de
waterlopen rond Kallo kan
ook op langere termijn funge
ren als een soort „kinderka
mer" voor jonge vis. Overi
gens volgen de berichten over
vissterfte elkaar de laatste
maanden in steeds sneller
tempo op. Aanvankelijk was
het in Nederland de NSM, die
voor een massale vissterfte
zorgde als gevolg van een
breuk in een pijpleiding.
Daarna kwam er in Hulst een
kreek in het nieuws, waar als
gevolg van ruilverkavelingser-
ken de vissen bij honderden
de laatste adem uitbliezen.
Vorige week was het op de
Graauwse Kreek, waar ternau
wernood honderden karpers
aan een gewisse dood konden
ontsnappen, dank zij de in-
spannig van een aantal
vrijwilligers. En nu is het dan
Kallo, dat met deze problemen
worstelt.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De leden
van het algemeen bestuur van
het waterschap Walcheren kun
nen zleh nog steeds niet vereni
gen met de Ideeën die Gedepu
teerde Staten van Zeeland
koesteren ten aanzien van de
samenstelling van een nieuw
algemeen bestuur.
Er moet een nieuw bestuur
komen omdat de taak die het
waterschap altijd heeft gehad,
nu uitgebreid wordt. Het wa
terschap moet in het vervolg
namelijk ook zorg gaan dragen
voor de zuivering van het wa
ter, en die taakverandering
brengt met zich mee dat een
andere samenstelling van het
bestuur gewenst is.
GS, en ook het oude bestuur
van het waterschap, vonden het
redelijk om uit de grote ver
vuilers, waartoe de meeste in
dustrieën, campings, hotels enz.
horen, en kleinere vervuilers,
een aantal bestuursleden voor
het algemeen bestuur te kiezen.
Over de verschillen bestond
wel verschil van mening, want
GS wilden 16 vertegenwoordi
gers uit de agrarische sector, 8
vertegenwoordigers van de be
bouwde gebieden en 8 verte
genwoordigers uit de vervui
lers. Het waterschap was het
daar echter niet mee eens, en
wilde veertien agrarische afge
vaardigden, tien uit de bebou
wing en 8 vervuilers, waaruit 2
agrarische vervuilers.
Tot nu toe was dat het be
langrijkste geschilpunt tussen
GS en waterschap. Het is ook
na gisteren, toen het Water
schap vergaderde, het belang
rijkste geschilpunt gebleven.
De vergadering besloot om
nogmaals een brief te schrijven,
maar nu aan de provinciale
staten, omdat die uiteindelijk
moeten beslissen.
(ADVERTENTIE)
Opzoek
naarh°ge
rente?
De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk,want op elk
van de 2400 postkantoren kunt u terecht.
(Uil: 1
•.Wt'SJEK» I