DISCUSSIENOTA INDUSTRIEBOND-N.V.V. Eerder met pensioen öf korter Grote aannemers liggen goed in EEG werken ontwikkelt revolutionaire automotor Amsterdamse effectenbeurs financiën economie BRUG (I) BRUG (II) ZESTIEN HOVEN (I) ZESTIEN HOVEN (II) 13 MILJARD (I) 13 MILJARD (II) ter NAM LOFTLEIDIR HEFFINGEN „Zwarte arbeid" door verandering belastin gsysteem Vakantiebeurs in Utrecht dubbel zo groot INTERPOLIS KLM anp-beurs overzicht Donderdag 18 januari 1973 ■■Mi DF Nederlandse regering is bereid uit gelden van de ont wikkelingssamenwerking bij te dragen aan de aan leg van een brug over de Nijl ii. Zuidelijk Soedan. De aanleg van de brug bij de plaats Juba in zuidelijk Soe dan volgt op een onderzoek Fr plaatse door twee Neder landse deskundigen Deze hebben de Soedanese rege ring voorstellen voor de bouw gedaan, waaruit op korte termijn een definitieve keuze kan worden ge maakt. DE brug is van zeer groot belang voor het transport van hulpgoederen naar het zuiden van Soedan, waar na het beëindigen van de ooi-log 250.000 vluchtelingen op- nieu" - onderdak en een be staan moeten vinden. Ter le niging van de eerste nood heeft Nederland in de laatste maanden van 1972 een Fok ker „Friendship" van de ko ninklijke luchtmabht ter be schikking van de hoge com missaris gesteld. Dit vlieg tuig heeft in deze periode vele tonnen hulpgoederen van de hoofdstad Kartoem naar het zuiden vervoerd. HET verkeer op de Rotter damse luchthaven Zestienho ven is in het afgelopen jaar met bijna eenvijfde gedaald. Telde de luchthaven in 1971 nog 513.823 passagiers, vorig jaar is men niet boven het half miljoen uitgekomen. Er werden slechts 425.000 lucht reizigers geteld. Dank zij de staking in de Engelse havens onderging het vrachtwezen het vertrek van de Zwitserse luchtvaarmaatschappij Swis sair. die een frequente ver binding tussen Zürich en Rotterdam onderhield. IN het geregelde vervoer tel de de luchthaven vorig jaar 249.500 passagiers f1971: 307.996). Charter brachten 175.500 luchtreizigers op Zes tienhoven (205.827). Het vrachtvervoer liep terug van 9.144.235 kg. tot rond de 9 miljoen. Er werden 2.550 au to's per vliegtuig vervoert tegen 2.934 in 1971. Het aan tal vliegbewegingen daalde van 12.918 tot- 9.954. Alleen htt aantal privé-vluchten nam toe van 12.672 tot 25.082, maar er werden min der lesvluchten gemaakt: 71.962 (96.478). IN de periode 1967 tot en met 1971 zijn de gemiddelde uitkeringsbedragen per aow- aww-gerichtigde met 55 pro cent gestegen, het gemiddel de kiiderbijslagbedrag met 43 procent en de loonindenx met 40 procent de uitgaven stijgingen konden groten deels worden gefinancierd door de toeneming van het premiestichting inkomen sinds 1967 met 59 procent (mede als gevolg van een stijging van het aantal pre miebetalers). Deze cijfers staan in het zojuist versche nen verslag over 1971 van de sociale verzekeringsbank over de door haar beheerde fondsen. IN 1971 is f 6,2 miljard uit gekeerd aan ouderdomspensi oen op grond van de aow, 18 procent meer dan in 1970. De algemene weduwen- en we- -"nwet kostte ruim 17 pro cent meer dan het jaar er voor 904 miljoen, en de kinderbijslagwetten 14 pro cent meer ofwel f 2,6 mil jard. De stijgingspercentages waren van 1969 op 1970 res pectievelijk 14,13 en 10. De inkomsten van deze fondsen stegen in het ver slagjaar voor de aow met 19 procent tot f 6,4 miljard, voor de aww met bijna 15 procent tot f 943 miljoen en de kinderbijslagwetten met 11 procent tot f 2,6 mil jard. DE aardolleproduktie van de Nederlandse Aardolie Maat schappij b.v. bedroeg in 1972 1.597.145 ton. Dit is minder dan het jaar daarvoor. Toen bedroeg de produktie 1.714.183 ton. Van de pro duktie vorig jaar kwam 775.665 ton uit het in Oost- Nederland gelegen veld en 821.480 toin uit de velden in het westen van het land. De totale aflevering van aardgas bedroe» 60.531 miljoen ku bieke meter. De aflevering van aardgas in 1971 bedroeg 45.837 miljoen kubieke me ter. De aflevering uit de put ten in Groningen bedroeg 59.505 miljoen kubieke meter (1971: 45.092 miljoen kubie ke meter). DE IJslandse luchtvaartmaat schappij Loftleidir, vrijbuiter onder de Transatlantisch vliegende luchtvaartmaat schappij en doordat ze zich nimmer heeft aangesloten bij de IATA, gaat deze zomer aan haar 14 vluchter per week van Luxemburg naar New York een geregelde verbinding toevoegen met Chicago. Indien daartoe de toestemming van de regerin gen wordt verkregen zal de maatschappij in mei begin nen met het uitvoeren van 3 lijndiensten per week op Chicago, via IJsland. HET Tweede-Kamerlid Jans sen (PPR) wil van minister Langman van Economische Zaken een goed inzicht in de financiële gevolgen van de heffingen, die de Gasunie in het kader van de wet op de luchtverontreininging aan grootverbruikers van aardgas oplegt. Met aan de bewinds man gestelde schriftelijke vragen wil hij aan de weet komen of het juist is, dat de Gasunie, als gevolg van die wet en van de prijskoppeling aardgas- aardolie van groot verbruikers 40 cent per 1.000 kubieke meter aardgas ont. vangt en daarvan 15 cent afdraagt aan het rijk. ROTTERDAM (ANP) De Grote Nederlandse aanne mingsmaatschappijen kunnen zich in EEG-verband goed me ten met de maatschappijen uit het buitenland. Dit heeft woensdag in Rot terdam dr. ir. A. Twijnstra van het raadgevend bureau Twijnstra en Gudde gezegd op een congres, dat gewijd was aan de veranderingen in de bouwnijverheid. Het ging uit van de raad voor arbeidskun- de in de bouwnijverheid van de vereniging voor organisa tie- en arbeidskunde. Ir. Twijnstra illustreerde zijn uitspraak met erop te wijzen, dat men in West- Duitsland slechts 14 bouw-nv's vindt, die een omzet hebben van meer dan DM 200 miljoen, waarvan acht een omzet van meer dan DM 500 miljoen. In Nederland zijn er reeds vijf, die boven de 500 miljoen uit komen, terwijl er meer dan tien met een omzet boven de 200 miljoen. Sprekende over de structu rele veranderingen in de bouwnijverheid is dr. Twijn stra van oordeel, dat er op het gebied van de aanbesteding een toename van onderhandse en enkelvoudige aanbestedin gen is te verwachten .Dat de EEG-aanbestedingsrichtlijnen tenderen naar openbare aanbesteding, moet helaas ge zien worden als een voor Ne derlandse begrippen „terugzet ten van de klok". Ook de pro jectontwikkelaars bracht hij ter sprake door op te merken, dat er op het ogenblik al meer dan twintig Britse ontwikke lingsmaatschappijen in Neder land aïtief zijn- Ook zei hij, dat de aannemer zich ontwik kelt tot een bouwondernemer, die op een ruimer veld risico's zal aanvaarden. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Eerder met pensioen en verkorting van de werktijd zjjn twee verlangens die op bijna elk drie jaarlijks congres van de vroegere Metaalbedrijfsbond NVV tot uiting zijn gekomen. Bij het bondsbestuur van de Industriebond NVV (waarin de Metaalbedrijfsbond op 1 januari 1972 is opgegaan) is nu in een interne discussie nota aangegeven dat verwerkelijking van beide verlangens tegelijkertijd moeilijk zal gaan. Het bondsbestuur heeft nog geen standpunt over deze materie. In deze discussienota wordt er aiaai herinnerd dat het NW enige jaren geleden heeft be cijferd dat vervroeging van de pensioengerechtigde leeftijd met een jaar elf procent meer pensioenpremie za'l gaan kos ten. Over een jaar gerekend kwaim dat, ten tijde van dat NVV-rapport, uit op een weekloon. Zou men de pensi oengerechtigde leeftijd met viijf jaar willen vervroegen, dan zou dat neerkomen op een premieverhoging van 55 pro cent, ofwel vijf weken loon per jaar. Er wordt ook herinnerd aan net principe-akkoord dat de vertegenwoordigers van de centrale werkgeversverbonden en van de vakcentrales over een wettelijke pensioenplicht voor alle werknemers zijn overeengekomen. Daarbij is men ervan uitgegaan, evenals bij het bedrijfspensioenfonds voor de metaalindustrie, dat verbetering van pensioenuit kering voorrang heeft boven eerder met pensioen gaan. Een algemene verlaging van de pensioengerechtigde leef tijd kan daarom niet worden verwacht. Wel zou in bepaalde bedrijfstakken of ondernemin gen een keuze kunnen worden gemaakt tussen vroegere pen sionering of korter werken. Zo zou men daar, ais men b.v. op 64-jari-ge leeftijd pen sioengerechtigd wil zijn, een uur van de komende werktijd verkorting voor kunnen „op sparen". Een andere mogelijk heid zou zijn te wachten tot de veertigurige werkweek een feit is. Alle eventueel verdere verkortingen moeten worden gebruikt maar voor het ver werkelijken van een verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd. Ook zou het mogelijk zijn werknemers die een uitkering krachtens de ziektewet, of de wet op de arbeidsongeschikt heidsverzekering ontvangen en bijna 64 jaar zijn, daarna op 84-jarige leeftijd met pen sioen te laten gaan. Weer een andere mogelijkheid zou kun nen zijn vervroegd pensioen op vrijwillige basis. DEN HAAG (ANP) De voorzitter van het bedrijfschap Stukadoors, Terraszo en Steen- gaasstellersbedrijf, de heer E. H. Cordes, heeft zich woens dagmiddag in Den Haag in zijn nieuwjaarsrede achter de woor den gesteld van zijn col lega-voorzitter van het be drijfschap Schilderbed-rijf, die onlangs heeft opgemerkt, dat onder meer „zwarte arbeid" het gevolg is van het niet meer aftrekbaar zijn voor de fiscus van onderhoudskosten van particuliere huiseigenaren, ren. UTRECHT (ANP) De ldeeënmarkt voor toerisme en recreatie „Vakantie '73", die van 26 tot en met 31 januari in de Julianahal van de jaar beurs in Utrecht wordt gehou den, is qua omvang dubbel zo groot als de manifestatie vorig jaar- Nu zijn er bijna 80 deel nemers, die 3000 vierkante meter expositieruimte bezet ten. Vorig jaar was het 1500 vierkante meter. Ruim 28 ont wikkelingslanden krijgen een voorname plaats op „Vakan tie '73". scheepsberichten Abel Tasman 16 110 w Nieuw Amsterdam nr Fre- mantle, Adrastus 15 vn Colom bo nr Durban, Amsteldiep 16 150 w Penang nr Chiba, Ain- stellaan 17 300 ozo Pto Mores by nr Gladstone, Archimedes 16 vn IJmuiden nr George town, Calamares 16 vn Barrios nr Cortes, Ceres 17 vn Cal,lao nr Matarani, Ceres 14 te Cala- o, Chevron Rotterdam 15 t.a. Bayo Grande, Chiriqui 16 550 ozo Bermuda nr Southampton, Coppenema 16 vn Los Angeles nr Golfito, Diogenes 15 130 no Santa Marta nr Santa Marta, Dione 16 300 zzw Colombo nr Sydney, Dutch Faith 16 30 w Goeree vn Rotterdam, Dutch Mate 16 te Rotterdam, Gany- PERTH (RTR) De in de Westaustralische hoofdstad Perth wonende Ralph Sarich heeft een nieuw soort rotatie motor ontwikkeld waarvan de eigenschappen zo opzienba rend zijn dat een aantal inter nationale autoconcerns er gro te bedragen voor heeft gebo den. Volgens Sarich zelf zou de motor een omwenteling in de automobielindustrie kunnen inluiden. Hij heeft er nog niet veel technische details over losge laten maar wel gezegd dat het om een eenvoudige motor gaat die niet meer dan veertig kilo weegt en maar liefst 150 tot 200 pk kan opbrengen- Dat is meer dan voldoende voor de gemiddelde gezinsauto. De af metingen zijn 43 bij 22 centi meter. Verwacht wordt dat een auto met een Sarich-motor omstreeks juni van dit jaar op de weg zal komen. Sarich is van plan ervoor te zorgen dat zijn vinding in Au stralische handen blijft. Hij heeft al een financierings overeenkomst gesloten met het grootste Australische industrie- concern, Broken Hill Proprie tary (BHP). De maatschappij heeft een eerste bedrag van vijftien miljoen Australische dollar (ongeveer zestig mil joen gulden) beschikbaar ge steld om Sarich en zijn mede werkers een betere werkplaats te verschaffen. BHP is bereid vijftig miljoen dollar (200 mil joen gulden) uit te geven om de motor in produktie te bren gen. Hoe de motor precies werkt is nog steeds een ge heim, maar mensen die op de hoogte zijn menen dat het om een „fantastische" vinding gaat. medes 16 vn Buenaventura nr Cristobal, Gooiland 16 vn Hamburg nr Bremen, Groten- dijk 16 1080 no Puerto Rico nr Le Havre, Kalydon 16 vn Go thenburg nr Stockholm, Kara- korum 16 rede Semarang nr Singapore, Kylix 16 120 nno Cuba nr Domingo, Lason 16 vn Port of Spain nr Georgetown, Leersum 16 1500 o Madagascar nr Kaapstad, Leuvelloyd 16 vn Barcelona nr Lissabon, Marij ke Irene pass 15 Azoren nr Tripolis. Medon 17 vn New York nr Aurba, Merwelloyd 17 te Rotterdam, Musiiloyd 16 550 zw Ascension nr Kaap stad, Mijdrecht 16 325 zzw Bermuda nr Boston, Mynias 15 vn Rhodos nr Izmir, Ned- lloyd Niger 17 te Douala, Nieuw Holland 16 vn Keelung nr Hongkong, Ouwerkerk 17 vn Rotterdam nr Bremen, Ru dolph Peterson 16 170 otz Lourenc Marques nr Rotter dam, Straat Frazer 16 p Lu- deritz nr Luanda, Straat Lagos 17 465 no Billiton nr Auck land, Tinto 15 110 zo Acapulco nr Armuelles, Toltec 16 t.a. Tripoli, Trident Amsterdam 16 p Lissabon nr Laquaira, Wil lemskerk 16 vn Barcelona nr Genua, Zonnekerk 16 125 zzw Freetown nr Kaapstad. faillissementen UITGESPROKEN: G. C. Tukker, h-o Hotel de Vriend schap, Hoogstraat 3, Biervliet. Cur. mr. G. Tichelman, Ooste lijk Bolwerk 8, Terneuzen. M. A. Blitterswijk, Oud Vlissingen 18, Hoek gem. Ter- neuzen. Cur. mr. C.H. Brink man, Lange Delft 76, Middel burg. COMMISSARISSEN van N.V. Interpolis (verzekerin gen hebben voorgesteld ir. J. W. Wellen per 1 mei te be noemen tot algemeen direc teur. Hij zal worden belast met de algemene leiding van de groep. De heer Wellen is niu directeur-generaal voor de Landbouw bij het minis terie van Landbouw en Vis serij. HET totale vervoer van de KLM heeft in devember vol gens voorlopige .cijfer® 111,9 miljoen tonkiïomfeter bedra gen, 13 procent meer dan in december 1971. De produktie nam toe met 9 procent tot 212,1 miljoen tonkiiometer. De beladingsgraad bedroeg 52,7 tegen 50,8 procent. In de eerste negen maanden van het lopende boekjaar bedroeg het vervoer 1.114 miljoen tonkiiometer, 17 procent meer dan in april-december 1971. De produktie bedroeg 2.077,9 miljoen tonkiiometer, 15 procent meer, en de bela- dinigsgraad 53,6 tegen 52,9 procent. I WOENSDAG 17 JANUARI 1973 lc kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a se laten, b s bieden se es e sc ex dividend '58 4% - 92,90 lid.B.'72 6% 92,70 93,10 .O.B *66 7 - 93,10 '64 6 88,10 88,00 I. Waters.'71 8 101.30 101,30 ü.Disc.'64 5 89.00S 88,00 r.Bnk'71 S 101,50 101,20 Hypotheekbanken Ralff. H.B'72 7& Wst) IB DZ9 ACTIEVE AANDELEN ld.'624 ld/53.3% 80,30 78,50 80,50 78,50 Ned .St.'47.3*4 74,00 74,50 handel en Industrie Ned.'51.3*4 96,40 96,50 AKZO 80,00 79,80 id.'53-1-2.3*4 37,20 86,90 Alg. Bank Ned. 357,00 356,00 ld.'56.3 *4 86,30 86,20 Amro-bank 79,00 td.'48.3 Va 70,00 70,00 A'dam-Kubber 300,00 id.'50-1-2 J V« 75.30 75,30 De li-Mij 162,50 161,00 Id/54-1-2.3% 74,90 74,90 Dordtscbe f 153,00 153,50 ld.'55-1.3% 73,80 73,70 Dordtsche P. 1 151,70 326,30 151,50 ld.'55-2J% 85,20 85,10 Heineken 307,50 Grtb.O.-S 42,00 Heineken Bier 342,00 336,00 Ned.'37-3 88,50 88,50 HJ1X. 280,00 283,00 Ned.Grtb.O.-'46-3 87,70 87,50 Hoogoveni 88,90 88,70 Ned.Doll. -3 92,50 92,40 H.V.A.-Mijen 515,00 519,00 Grtbobl.-2*4 36,00 K.L.M. 110,00 111,00 NJ.'37-aJ 97,20 97,20 Kon. Petroleum 124,10 124,20 KA.S.M. 288,50 191,50 Nat. Ned. v. Ommeren 72,80 323,5 72,50 329,00 Obligaties gemeenten PhiUp* GJB 57,60 58,40 A dam'47.3*4 92,60 Robeco 270,50 271,00 A dam '48.3*4 92,60 03,00 Rolinco 179,50 180,00 R dam '52-1.4'/- 87,00 Scheep?. Unie 153,00 160,00 BNG 70-85 8*4 105,90 105,60 Unilever 159,20 158,50 Id. 70-85 8Va id. 69-76 8 104,30 103,10 104,20 1 103,00 Actieve obligaties id. 69-94 1 8 102,00 101,90 Staatsleningen id. 71-96 1, 11 8 id. 70-79 7% 102,00 102,00 101,70 101,90 Id. 83-97 7*4 98,40 98,50 Ned.25j.'ö9.8 102,80 102,70 id. 71-79 7% 99,20 99,30 ld. 25j.'70.8 103,50 103,30 id. '73 7 96,20 96,25 id. 15j.'71.8 102,80 102,70 Id. 66-91 1 7 95,80 95,90 ld.l5j.'70-1.8 104,10 104,10 Id. 66-91 11 7 94,60 94,50 ld.15j.'70-2.8 103,10 103,10 id 66-92 IV 7 94,30 94,50 ld.15j.'70-3.8 103,00 103,00 Id. *72 7 94,80 95,00 ld7 j.'69.8 103,40 103,50 Id. *73 7 99,61' 99,70 id.'70.8 103,60 103,60 id. 67-92 1, U 6% 93,20 93,00 td.'71-96 Vu 102,00 102,00 Id. 68-93 I, 11 6% 92,80 93,00 id.'70.7*4 102.80 103,00 id. '72 6% 98,00 98,50 ld.'69.7*i 100,10 100,10 id. 67-92 1 6*4 91,20 91,30 ld.'71.7*4 99,60 99,80 id 67-92 6Vt 89,20 89,30 id.'72.7*è 100,00 100,10 id. nw. 57-82 6 93,90 94,00 ld. 71-81 7*4 101,00 101,20 Id. 65-90 1 6 89.50 89,90 ld '72.7,2 98,00 98,00 id. 65-90 U 6 89,30 89,50 id.66-1-7 96.00 96,50 id. 65-90 1 5% 88,20 88,40 ld.'66-2-7 963,0 96,60 Id 65-90 11 5% 88,00 88,20 id. 69.7 96,20 96,40 id. 65-90 5*4 86,90 87,00 ld.*68-1.8*4 91,80 91,80 id 58-83 5% 91.70 91,80 ld.'68-2.6*4 91,70 91,70 Id. 64-80 5Va 86,00 86,10 ld.'68-3.6*4 91,60 91,60 Id. 85-90 5Va 86,30 86,70 ld.'68-4.6*4 91,50 91,50 Id. 58-88 5 85,80 85,90 id.'66.6 Va 91,80 91,80 Id. 64-89 1 i 85.20 85,40 id.-67.6V4 89,70 89,60 id. 58-88 1, III 4% 84,20 84,40 ld.'67-6 87,80 87,80 id. 58-89 4*4 81,90 82,50 ld 65-1^*4 89,10 89,10 id. 59-84 4*4 86.50 86,90 id.'65-2.5% 88,80 88,80 Id. 60-85 4*4 85,80 86,10 ld.'64-1.5% 86,80 87,00 Id. 62-92 4*4 80,50 80,80 id.'64-2.5% 86,00 86,30 id. 62-93 4*4 79,60 79,90 ld.'64-5 "3,80 83,70 id. DW. 52-77 4V 94,20 94,50 ld '58-4*4 88,30 88,50 ld.'59.4*4 84,40 84,40 Bank MH '72 7*4 97,20 97,20 id '60-1.4*4 87,30 87,00 BNG ronteap- '52 22,10 222,00 ld 60-2.4*4 82,70 82,90 Exp. Fin. '66 7*4 101,00 ld.'63.4*4 80.70 80,70 id. '58 5*4 id.'64.4*4 99,70 99,70 Jd. '58 5% id. '58-1-2.5 99,00 Ned.'59.4% 36,80 87,00 Gron. lnd. '66 7V 100,50 M.'6(U% 81,20 81,20 Lease pi. *71 8 101,00 101,00 ld.'61.4% 81,30 81,30 NBM kr. '66 7 100,70 100,70 H.'63-1.4% 80,00 80,00 id. '65 5% 95.20 06.10 ld 63-2.4% 79.60 79,60 Nat invest 12 95,30 95,20 ld. 614 84,20 84,40 Id. 65 5% 87,50k Akzo '62 VA Akxo-Z.-Cb.'65 6 A. Heljn '56 B.O.Z. '71 VA B.O.Z. -71-86 8% Br.VG '65 6 Br. VB '06 7*4 id. '65 6 Br.Petr.R'71-86 8 CoopNed. '63 7 lelie '66 7Vt id. '67 6V« Else? '71 8 Grassn '65 5 Helnek.B '68 7 Hoogov. '71 8 Hoogov '72 8 Hoogov '66 V/% lnd.Cosm.64 5*4 K.Adam '62 5 Koudijs '62 4% MeNeb 66 6V« MeesB '63 4*4 Nat.Grond.'56 5 Nederb.'68 5 NGa.su 7j 70 Va id I5j. *70 8% ld. *71 8 ld "72 8 id. "72 7% td. 6» 7Vz id '66 VA ld '66 6*4 id '68 V/z ld. '05 VA O gem '58 5*4 (1-.D.S. "72 7 Pakhoed '66 7'- tdem '67 idem '81 6% 99,10 87.60 88,00 87,80 88.40 81,80 81,60 83,00 82,50 102,00 - 98,00 98,00 102.70 103,00b 101,60 100,40 100,00 100,00 100,00 99,00a 99.00a 98,00 98,00 strie en div. 90,20 90,50 94,70 94,70 103,00 102,00 101,00 101,20 - 95,50 100,90 100,90 98,50 98,20 96,50 96,80 94,50 94,00 116,00a 115,10 101,00 101,00 100,70 101,00 91.20 91,50 101,00 101,30 - 88.50 96,80 96,00 100,70 101,30 100,70 101,30 94.00 94,50 95,00b 95,50b 86,00b 87,00 92,00 92,00 93,00a 93,00a 90,00b 91,00 92,60 92,50 103,40 103,30 105,50 105,50 101,70 102,00 101,70 101,70 100,41 100,70 99,30 99,35 97,20 97,00 93,30 92,40 91,60 91,70 95,00 95,30 99,00t 99.00 100,10 100,20 47,00 97,00 90,80 90,80 89,60 89,60 P.C. L. "72 t Phil. '72 8 id. '51 4 id. '48 V/z Pont 65-81-5% Pegem '57 6 fd. 58 V/z ld '58 5 PGEM '57 8 id. 64 6 Rot.Antw.'71 T% Rot.Rijn'67 V/z id. '58 5% ld. '62 VA RijnScb. '69 7% Schiphol '66 6 Schol.t-H '05 ld. '63 V/z Shell Pin.'71 VA id. '72 VA SHV *72 9.3 5 UV'70 VA SmitN '65 THV Int '72 V/ TotJl^j. 72 VA Unilever '70 1-2 8 Id. '66 6 Ver.Glasf. '60 a VJB.F '69 V/z id. '58 5 Id. '62 5 Wijers '66 C'/« Dorp '67 7 99,60 100,00a 102,70 102,60b 87,50 87,50 99,10 99,20 91,50 91.00 90,60 90.60 87,00 87.00 90,00 89.60 91,00 91,50 88,00 88,00 99,20 98.80 91,10 90.50 96,40 96,00 87,15 87,50 91,00 90,70 85,75 85,80 92,50b 93,00b 92,50 92.30 103,10 103.60 100,75 100,70 109,00 109,00 102,90 102.90 95,20 95,10 96,10 96,00 103,10 103,00 90,20 89,80 90,50 90,20 90,10 91,20 91,50 87,20 87,80 90,00 90.00 87,50 87,50 Convert, obligaties Luchtvaart, spoorwegen 94,00 93,80 95,80 96,30 93,60 93,60 105,50 KLM '68 7 id. 15-j. 8 id. 20-j. VA N.S/70 15-j. V/z id. '72 VA id. '57 1-2 VA 104,70 96,811 90,70 97,50 90,70 Premie-obligaties Alkmaar *56 VA A'dam '51 VA ld. '56-1 V/z id. *56-2 2*4 id. '56-3 VA td '59 VA Breda '54 2% D'recbt '56 2*4 E'hoven '54 2*4 Enschede '54 VA 's-Gravenb.'52-2*4 ld. '52-2 'VA Ned.R.Kr '67 2*4 R'dam '52-1 2*4 id '52-2 2*4 id. '57 2*4 Utrecht '52 2*4 Z.HolL'57 2*4 ld '59 2*4 70,05 70,95 74,10 77,00 83,70 83,50 78,90 70,05 71,45 71,45 85,50 84,05 79,00 86,00 87,05 85,95 118,00? 87,55 91,00 70,95 71,95 71,45 70,15 85,30 86,50 80,90 85.00a 88.00b 85,00 116,00a 89,00b 92,00 Akzo '60 VA Atg.B.N. 6 Am.Hold. 70 8Va Amrobank '69 5*4 BaU.NGr '70 8% Borsumy 3% BOZ 7 Breda-UB 7 ElsevieT VA Gelder VA Gist-Br/69 5% Grinten '69 8*4 Hagem '71 VA Holec '69 7*4 Homburg'?l 8 Hoogov. 5*4 IHC Holl.'71 7*4 Indo la S'A Interlas 6*4 Kiuwer '61 6*4 KLM '68 VA Koo.Ned.P. Va Lyons N.*72 7 Meteoor '72 7 NMB-Bouw 7 Nutric.'72-92 Va Nijverd. 8 PhU. '70 8*4 id. VA ProostB'71 7*4 Rol. 100 6*4 id 1000 6*4 Sanders '72 8 Scbuitem. 7*4 Tilb.W 5*4 VerGlssfab. 7 V.Mscb/68 6*4 Vihamij 6 Vih.-Bntt. 8*4 87,00 86,50 125,00 125,00 107,25 107,25c 139,75 140,00 117.90 1X1.00 116,50 140,00 1,00 99,50 140,00 '285,00b 93,10 89.50 113,50 114,00 108,00 110,00 - 232,00 98,00b 98,30 88,50 88,30 179,00a 182,00 87,00 - 158,00 115,80 114,50 109,00 109,80 130,00 134.00 116,00 110,00 103,10 103,00 113,75b 114,50 116,00 17.00OB 85.90 85,10b 88,00b 89,00 138,00 136,00 99,30 118,50 118,50 91,O0b 92,00 114,10 114,70 Aandelen banken en verzekeringen AMEV Amfas AsaSt.Rtd. DeltaLLV. Ennia Kas-Ass. MeesH.Gr.cert Ned.Cr.-B. Ned.Mid.-B. Slav.B id., eert. Fr Gr.Hyp.B Wfttl.Utr.B. Scb.Hyp.-Nd. 118,00 107,00 108,90 80,30 146,50 140,00 183,00 65,01' 178,00 2920,01 292,0» 122,0f 470,00 360.00 119,00 107,50 108,90 81,00 145,50 138,00 181,00 65,50 180.5P Ï920.00 292,00 121,00 459,00a 360,00 Borsumy-W. er Bos Kalis-cert. B.O.Z. Braat douw Bredere V.G. Bred.V.G. ore. B red. Ver.B. Bred.V.F nre Buhr.-Tett. Calvé O. Calvé O- me, Calvé D.-epwd Ctr Suiker Oteeo Cham Unie Cindu-KenKi Crane Ned. Desseaux T. Dikkers Ce. Dorp-Co. Dr.-Ov.-Hout Droge Wol. Duiker App. Econosto Elsevier Emba Enk es 1'Europe Pigee Fokker Ford Furness Gamma-H. ld. 5% pr.wd. Gelder ld. n.r. eert. id. pret. Gero Gi essen Gist-B. Goudsm. Gras so Grinten Grofsmed- Handel en industrie Buitenlandse obligaties Eurinv.B. *71 VA id *72 VA ld '64 VA ld '65 VA Int. Bank '71 8V« ld '61 VA ld. '62 4*4 di. *55 3*4 KSG 64 VA id '65 5% li* '62 VA ld. '61 4*4 België '61 VA Petrol.'57 7*4 AU.Brcw 7 Chubb '71 8*4 CoFrane. 5 Pipeline 5 Noorw. '55 4*4 99,00b 99,00b 86,00 102,80 102,50 87,00 85,50 99,00 71,00 87,00 85,50 99,00 90,50 90,50 88,00b 88,10 88,00b 88,10 89,00 120 120,00 143b 122 93,80 93,30 89,00 89,00 94,50 94,50 Afrika a.cj. Ahog-Bob. Albert Heijn Alg.Vr.lmp. AmalgaaHold A'd üroogd. ARM Aniem Nat.be? Arb.sch.b.e. Assel bergs ASW Auto.lnd.Rott BaU-Nedam B.A.M. Batava Batenburg Beek A.L Beers'Zs. Begemann Bensdorp Int Bergoss Berkel Pat. Blijd. 1000 nr eva Boer Drukk, Bols Lucas 280,50 282,50 53.00 51,50 165,50 165,80 1250,00 1250,00b 46,90 46,90 192,5 194,00 157,50 158,00 97,00 100,00 125,50 127.00 1050.00 IOTO.OO 163,00 162,00 2151.00 2240.00 68,00 68,50 115,00 124,00 923,00 913,00 1590,UU 1620,00 1630.0081640,00 73,00 12,00 166,00 164,50 454,50 441,00 350,00 350,00 1280,00 1280,00 368,00 370,00 146,00 147,00 J Hagemet jer 1 Halberg mach Hellingman HeroCons. j Heybroek Hoek'sMach Holec I HoU.Beton I Hoogenhoscl Hootmeyer IHC-HoU. 1 industr.-Mij l.B.B.-Kondoi interlas Int.-Miiller luventum Jean Heybr. Kemo Gors. Kemp. Begeei Bey Hnuth. Kleine Sulk. (Doos Zonen Kiuwer uitg. 245,00 246,00 I 148,80 149,00 I 695,00 885,00 400,00 419,00 3050,00 2115,00 2020.00 2100,00 - 534,00 834,00 530,00 - 92,80 218,00 1592,00 550,00 185,50 274,00 74,40 1600,00 123,00 1030,00 220,00 1585,00c 545,00 185,00 271,00 73,80 121,00 1020,00a 15,60 2190,00 2510,00 480,00 57,80 700,00 340,00 135.50 1060,00 41,20 900,008 345,00 111,00 1560,00 2150,00 2500.00 488,00 57,80 730.00b 343,00 135,00 6000,00a 1070,00 40.90 890,00a 94,00 69,00 69.00 140,00a 110,00a 2595,00 2650,00 67,50 67,50 150,00s 150,3 118,00 118.00 231,00 230,00c 115.00 114,00 124,00 123,00 1410,00 1460,00 926,00 930,00 219,00 317,00 - 1480,00a 855,00 580,00 331,50 337,00 91.00 89,50 1310,00 1310,00b 1230,00a - - 289,00 116,00 116,50 280,00 271,00 68.00 67,80c 1245,00 1087,00 IluO.OOb 245,00 142,PO 123,00 120,00a 1500.0nb3520.00s 258,00 260,00 226,00 220,5 198,00 300,00b Meelf.N.B. e. Mees'Bouw b Metav-rps b Meteoor Bet. Molukscbe H. Mulder's Fabr. Mijnb.W e. Naardeo Ch Naett Gebr. N.B.M Bouw Nedmp N.-App. Nederborst V.-B Ned.Bontw N.D.O. 100 n.r.e. N.D.U aj.e. N -Springst. e. Van NeUs Ne tam b Nteaf Nierstrass N Eur Hout Norit Nutri 1 nre Nyma nre Nijv.-'lCats Ugem. N.B. Drenst, en Kop 'Jving-D.-S Pakhoed-H- id., eert. Paletnb Ind. Palthp Pont Houto Porcel-Fles Proost en Br. Radem Met. Reesink en Co Ree 11 wijk Reineveid Mach Reiss en Co. Riva ld., eert. Robte en Jisk. Rommenb. Rljn.Scb.-Ver. id., eert. Sanders Beh. Schev.Expl, Schokbeton b 177,00 1570,00 1570,00 3130,00 3090,00 800,00 800,00 1085,00 1050,00 910,00 920,00b 64.00 63,20 84,50 84,00b 89.40 90,00 2080.00 2080,00 79.20 80,20 260.00 265,00 290,00 294.00 "25.00 735,00 - 2400,00 4500,00 4500,00 103.00 102,00 1170.00 1180,00b 1630,00 1600,00 2440.00 2400,00 - 166.00 152,50 43,5 42,5 .10,00 107,00 108,40 108.20 400.00b 395,00 231,00 230,50 168,00 168,50 164,00 164,00 92,00 94.00 1500,00 1500,00 374,00 376,00 3040,00 2050,00 280,00 275,00 505,00 530.00 141,5 142,00 365,00b 570.00b 140,00a 60,00 60,20 409.00 411.00 - 375,00 109,5 109,8 770,00 780,00b 288.00 287,00 310,00 307,00 21,10 21,00 2150,00 2150,00 Wegener's nre 95,50 93,50 Wessanen 140,00 138,00 Wessem 2350,00 '2200,00 Wyers 1600,00 1550,00 Wijk en Her. 840,00 845.00 Zaalberg 101,00 170,00 Mijnbouw en petroleum Maxwell Petr.-H. 147.80 146,20 Mneara Eniro 265,00 265,00a ld. eert. 1-10 opr 3180,00 3100,00 ld. 1-4 winstbew. 3270,00 3295,00 Diversen Oostin 107,8 108,00b Amerika Geld. Tram AntUl. Br. Antill. Verffabr Elec. M.-Aruba Surin. Br Hunter Dongl. 900,00 900,00b 236,00 245,00 236,00 245,00 60,00a 60,50 Participatie- bewijzen Alg. F.bex. 127,00 127,00 Am. Fund 1-5 252,00 250,00 A'dams Belegg 202,00 202,00 Convert» 805,00 803,00 JGoldmines 1-5 127,00 128,00 Holland Fund 8600,0C 867,00 Interbonda 599,00 599,00 Rentet. part. 776,00 773.00 Ned. Vastgoed 652,00 BSnn. Vastgoed 175,00 175,00 Idem »A div. '72 Breevast '67 147,00 117,00a Al can Alum. Bel tel C. of Cat Can. Brew. Can Pacific Husky OU Imperial OU lui. Nat. Gas Int. Nickel SbeU Can. A-C.F Industr Admiral Corp. Akzona Inc. AUied Chemical Am Metal Am. Motor» Am. Pbotoc. Eq. Am. Sm.-Ret. Am. Stand Amer. Iel. en Tel Ampex Corp. Anaconda Ash!- Oil Ref. Bethl. Steel Boeing Comp. Burroughs C. Cbadb. Goth. Ches. Ohio Chrysler Cities Serv. Colgate Columb. Gas Cuniss Wright Dart. Ind. Dow Chem. I*u Pont Eastm. Kodak 25,00 42,75 6,35 16,00 21,50 48.75 12,50 35,25 59,00 48,50 16,50 30,75 29,95 33,00 8,65 7,20 20,00 13,25 52,40 6,75 23,10 32,50 29.20 25,25 226,75 3,00 52,25 41,75 47,60 99,10 *1,50 32,00 47,00 103,40 175.00 145,50 Beleggings-mijnen Scholt. Cart. Scholt.-Hon. Scbuitem: Schuppen S. Schut v*rsveld Simons'Emb Stevin Gr. Stoomsp- Tw lab. Lnd .-Phil. lechu.B Mar Telefraaf-H. c THV int. rUb Water!. Trieotbest Tw Kabelfab Ubbink-Davo Udenhout Ursiicap Unu wuo e. 1 pc Id. 1000 pet. cp id. 1000 ad. 4 pet 69,50 84,80 171.80 339,00 .680,00 129,50 154,5 92.00 1760.00 107.50 268,00 371,00 436,00 2340,00 250,00 319.8 98.1 85,1 615,00 72,00 82,60 168,00 336,00 1650,00 980,00 129,80 160,00 92.00 1780,00 107,00 271,00 355,00 370,00 432,00 2310,00 254,00 325,00 98,2 85.1 610,00 DJ.F. 140,50 139,50 I.K.A. 210,00 207,00 Nefo 83,50 82,50 Obam 101,00 101,30 Protector 140,00 145,00 Uni-lnveat 85,20 85,20 Unltaa 94,50 94,80 Utilico 136,90 136,50 Wereldhaven 192,00 194,00 lokyo Cap.-H. 38,10 37,70 Cnncentra 179.00 279,00 Europaf.-l 10 pi Unlfonds 20pb 504,00 504,00 Eurunion lOpb 1425,00 1419,00 Ftn.-Union 346.00 346,00 Valeurop lOpb 852,00 850,00 KBB ore. 128,00 129,50 KBB cum pr. 16.60 16,60 Ken. Ned. Pap 250,50 K.N.-iext.c. 25,7 25,9 Kondijs arc 665,00 Krasnapolsky 185,00 K.V.T. 123.00 118,00 K watts Ch. 180,6 180,00 Landr" en G) 139.50 136,00 Leid. Wol 290,00 285,20 Lindet. eert. 247,00 247,00 LUempf 51,90 59,50 Ujm-Gtl.Delf 124,5 12»A Macintosh 190,00 188,00 Matabel 142.00 142,00 V.d Vliet-Wern. Veneco Veneta Ver Gtast. ab Ver H. Scbev Ver Mach.fabi V.N Uitg. V»N Uitg. prei Ver. touw e Veaelverw. Vihamlj-Bntt V.R.G.-Pap. |b Vuieaansoord Waveren'a Gr. 211.00 203,00 - 34,00 1630,00 1590,00 1022,01' 1025,00 380,10 381,00 155,00 156,50 190.00s 191,00 186,00 185,00 124,00 126,00 780.00 788,00 870,00 860,00 252,00b 250,00b Buitenlandse obligaties Boston Comm. c Cbem.ca) Fund c Dreyfus c Fidelity F c. Investors M. e. Japan F c. Lehman Corp. c Manb. Fund c. Massacb Inv. tr. Steadman c. technolog. Fd. Value Line Gevaert Petrofiua la Snlvay Ue Union Minièrr Hoechst (20) Manneamann c Allied Brew e Imp. lnd. e Co. Fin. lit Part* Kon Eïëe. Sony Corp. 8,10 13.00 14,75a 17,05 10,25 13,80 '9,00 4,40 •*,20 3,10 7,15 4,50 124,50 8,10 13,00 14,50a 17,25 10,00 13,50 19,10 4,90 12,21' 3,45 6,90 4,50 125,00 218,00 218,00 1270.00 1265,00 210,00 215,00 830,00 837,00 211.00 210,00 40,00 40,50 50,25 51,10 Fluor Corp 32,75 Ford Motoi 78,50 Gen. Cable 10,25 Gen. Electric 73,50 Gen. Motors 31,45 Gen. Tel.-Elec. 31,10 Greyhound 18,00 Int. Bus.-Mach. 429,00 Int. Flav. Ft. 94,75 Int. Tel and Te) 58,00 Kennecott «J. '26,50 Leasco Data Proc 16,75 Ling-T.-V. 10,10 Litton Ind. 13,20 j Mc Don DougU:- 35,00 j Montgom W 56,7b Nat Can 17,60 Nat Distr.-Cb 16.50 Nortb Am. Ph. 34,50 Dcc Pen. C. 13,00 Penn Centr. C. 3,20b Pepsico 86,00 Phil Petr. 45,00 i Procter and Gam 116,00 Radio Corp or A 36,25 Republic Steel *7,50 Santa Fe Ind. 32,00 Sears Ron back U8,50e Shell UU 57,10 south Cy. 19,50 Southern Pac spcrry Ranr1 46,80 Standard Br. 53.00 Stand O. N.-J 90,20 Studebaker-W 50.50 Sun OU C. 48.00 1'andy Corp. 43.50 lexaco 39,50 Texas lustrum 177.00a Transam. Corp 16,60 Union Pacif. R 60,20 United Öt Steel 33,25 Westingb El. 45,25 Woolwortb. 31,00 25,20 43,00 6,25 15,65 21,00 48,25 13,00 35,50 59,75 48,00 17,25 30,95 29,00 32.80 8,85 7,00 20,50 12,40 53,00 6,40 22,60 33,25 29,00 24,75 228,50 3,05 53,00b 41,00 47,70 99,00 31,00 32,00 46,50 103,00 178,50 147,40 32,75 78,00 16,25 74,50 81,00 31,00 17,55 425,50 95,75 57,90 I 26,41) 16,25 10,00 13,20 35,25 53,00 17,45 16,25 34,25 13,00 3,20 85,00 45,30 28,00 32,00 19,95 R7.00 54,00 39,75c T0.50 50.75 44,00 39,50 175,50 17,80 60,90 33,00 44.50 31,00 AMSTERDAM Op het Damrak lagen de scheep vaartfondsen woensdag enigszins gevraagd in de markt, al bleven de stij gingen in deze sector bij opening vrij gering. KNSM begon f 2 hoger op 190,50, Van Ommeren 2.5 punt op 326 punten en Scheepvaart-Unie 80 cent op ƒ153,80. HAL was on veranderd 280. De internationals openden verdeeld. Koninklijke Olie moest 60 cent prijsgeven op 123,50 en Hoogovens 70 cent op f 88,20. Philips deed het 40 cent beter op ƒ58 en Unilever en Akzo ieder 10 cent op 159,30 resp. ƒ80.10. Het door ve len thans duur gevonden Heineken moest weer 6 terug naar 336, maar KLM klom 2 naar 112. Nationale Nederlanden was 40 cent op haar re tour op 72,40. De banken waren verdeeld. In de cul tuursector verloor Deli 2,50 op 160, maar kon den de andere waarden enig terreinwinst boeken. De staatsfondsenmarkt bood een verdeeld aan zien. Een verdeelde locale markt had duidelijk wat te lijden onder winstne mingen. Het gevolg was onder andere het tot stand komen van verschillende laatkoersen, zoals bij Van Wessem Hout, die f 150 te rug moest en IHC op een f 80 lagere koers. Gero was weer f 30 la ger opnieuw niet te slijten. Het van 7 naar 8 pet ver hoogde dividend bij Wij ers viel wat tegen, wat leidde tot een teruggang van f90. Flauw waren ook Macintosh, Zaalberg, Ba tava, HBG, Mulder, Schuttersveld, Wegener en Tilburgsche Water. Toch was de vaart er nog lang niet uit. De grootste stijging deed zich met f 89 voor bij AIR. Forse stijgingen deden zich ook voor bij Bos Ka lis, Braat, Amas, BAM, Rademakers, Elsevier, Gamma en Wereldhaven. Kiuwer was f 4 hoger niet te krijgen. Op de incou rante markt deed Sfinx Keramiek het behoorlijk op de mededeling dat 1972 een zeer forse winst te zien heeft gegeven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11