Achterstand groot maar beslist niet hopeloos Arjaan van de Kreeke beste Zeeuw sport TTET hardrijden op de schaats als sport maakt een moeilijke tijd door in het Zeeuwse. Dat is de con clusie, die getrokken kan worden uit een gesprek van twee uur met de voorzitter van het gewest Zeeland van de KNSB, Van der Hiele, de penningmeester van het gewest De Regt en twee mannen van de praktijk: ge- west-secretaris Ko Goeree (34 jaar, landbouwer, actief schaatser) en Wim Hirdes (34 jaar, leraar LTS, trainer van gewest Zeeland voor de groep Goes, actief schaat ser). En die moeilijke tijd zal blijven bestaan tot dat de dag gekomen is, dat er in Zeeland een kunstijsbaan wordt geopend of er kan een kleine opleving ontstaan als moedertje natuur eens zo vriendelijk zou willen zijn de winters wat strenger te maken, zodat er op Zeeuws grondgebied geschaatst kan worden. Maar ook daarbij komen weer problemen, omdat de waterstructuur van het Zeeuwse land de laatste jaren zo ingrijpend veran derd is, dat natuurijs haast tot een onmogelijke zaak be hoort. jLTET hardrijden op de schaats als sport wordt in feite *--*■ bedreigd, want als het zo doorgaat is het gedoemd te verdwijnen van het scala sporten, dat Zeeland zijn inwoners te bieden heeft. Immers, de echt wel hardwer kende bestuurderen missen de propaganda, die uitgaat van wedstrijden in de regio. Missen vaak ook zelf de er varing van het moderne schaatsen. Iets wat lien belem merd in hun overdracht op de jeugd. Op dit moment groeit er in Zeeland een schaatsgeneratie op, die niet weet wat wedstrijdrijden is. Een situatie, die veel men sen in het district zorgen baart. HET hardrijden op de schaats als sport kan in feite alleen gered worden voor Zeeland via een kunstijs baan. Dat groepje pioniers, dat wegtrekt naar Zuid- Holland om daar twee keer per week te trainen, dat groepje kan ook niet ecuwig blijven bestaan. In feite is Zeeland namelijk maar een stuk of vier echte wedstrijd rijders rijk (of arm En dat zijn die vier, die naar plaatsjes als Ammerstol jagen om daar op natuurijs te duelleren met die meer bevoorrechte glijders. TTET hardrijden op de schaats als sport heeft een -* nieuwe impuls nodig. Negen man sterk is /ie trai ningsgroep van Baas in Oostburg, veertien man (eigen lijk dertien man plus een dame) sterk de trainingsgroep van Hirdes in Goes. Een uiterst wankele basis voor een zo populaire sport KUNSTIJSBANEN EEN NADEEL VOOR ZEEUWSE SCHAATSERS (Van onze sportredactie) KRUININGEN „Schaatsen is in feite een boe- rensport." Dat zegt Ko Goeree, secretaris van het ge west Zeeland van de KNSB. Een uitspraak, die mis schien velen zal verrassen, maar qua historie heeft Goeree gelijk. Immers, vroeger waren het vooral de boerenknechten zo niet de boer zelf die deel namen aan de kortebaanwedstrijden, de koppelwed strijden en de toertochten door het Nederlandse pol derland. Maar inmiddels is er veel veranderd. En ook voor de Zeeuwse schaatsliefhebbers. Gebrek aan goed water heeft de sport in Zeeland alleen toegankelijk gemaakt voor de doordouwers. De „ijsvreters", die door dik en dun hun sport willen blijven beoefenen. Voorbeelden daarvan zijn Ko Goeree en Wim Hirdes in het nu volgende vraag en antwoord „spel" bijgestaan door gewest-voorzitter Van der Hiele en de zich tot goedkeurend knikken beperkende ge- west-penningmeester De Regt. Hoe moeilijk is het nu om in Zeeland te schaatsen zonder kunstijsbaan? Wim Hirdes" „Dat is erg moeilijk om zo maar een twee, drie te beantwoorden. Je raakt steeds achter bij andere ge westen. Voor ons zou het ei genlijk beter zijn als er geen kunstijsbanen waren, dan zou je met harde training nog enigszins bij kunnen blijven, maar nu met die kunstijsba nen raak je dus geweldig ach ter. Eh..eh..het is eigenlijk maar een kleine groep in Zee land, die naar die kunstijsba nen toegaat, wamt een hele boel jongeren kunnen dat niet bekostigen. Die reizen vragen namelijk grote financiële of fers. Twee keer in de week naar Eindhoven of naar Den Haag reizen plus een abonne ment, wat ontzettend duur is, plus een startzegel, dat nogal wat kost, dat wordt bij eikaar voor jongeren een onnoemelijk bedrag, wat haast niet op te brengen is." 0 Als u nu moet schatten, wat kost het dan ongeveer om als Zeeuw te schaatsen? Ko Goeree: „Met je materi aal er bij dacht ik dat ik het op duizend gulden per seizoen kan stellen." Zoveel? Ko Goeree: „Ja, duizend gulden per jaar kost het. Een paar schaatsen kosten op het ogenblik ook honderddertig gulden. Neem je kleding er bij een trainingspak, wat ma teriaal om je voorbereiding voor de training en je loopwerk te doen, plus je abonnement zoals Hirdes al zei dan kom je op duizend gulden. Kijk en wat wij nu aan kosten in die auto gestoken hebben (zes le den van de kerngroep Goes hebben gezamenlijk een auto gekocht om naar de ijsbanen te rijden. RvD) die zijn niet gering." Is dat nog steeds die ene auto waar jullie met z'n zes sen in gaan? Ko Goeree: „Het is Inmid dels al een andere auto. Een wat betere, want we stijgen elk jaar wat in kwaliteit, maar we betalen die machine nog steeds met zes man." Die auto is gezamenlijk ge kocht geloof ik? Ko Goeree: „Dat is een auto, die door dat groepje van zes Jongens is aangeschaft. Dat zijn Hirdes, Van de Kreeke, Moelker, Johan Goeree, Frans van de Berge en mijn per soontje." Van der Hiele: „Dat bedrag van de heer Goeree van die duizend gulden, dat valt in feite in tweeën uiteen. Name lijk een investering. Een trai ningspak b.v. koop je niet elk jaar. Schaatsen schaf je ook niet elk jaar aan. Daar naast heb je dus een bedrag, dat elk jaar terugkomt. Dat zijn de kosten van de baan en de reiskosten. Dus je moet re kenen een bedrag van investe ring en een bedrag van terug kerende kosten. En die inves tering betekent meestal om de twee, drie jaar een paar nieu we schaatsen en een nieuw trainingspak. Volgens mij moet je die splitsing wel ma ken." 0 Maar het blijft dus voor een Zeeuw een dure sport? Van der Hiele: „Zonder Op de foto v.l.n.r. Ko Goe ree, Wim Hirdes, gewestpen ningmeester De Regt en gewest voorzitter Van der Hiele. meer. Het is in Zeeland zelf namelijk bijzonder moeilijk om te schaatsen, vanwege het feit, dat we door de hoge tem peraturen hier praktisch nooit natuurijs hebben. Dan is het zo, dat je in tegenstelling tot enkele jaren terug bijna geen water meer hebt. En het wa ter, dat je hebt, is allemaal brak water. Dus het is al ui termate moeilijk om geschikt ijs te vinden, als het eens wil vriezen. Er zijn door de ver kavelingen heel wat lage wei landen verdwenen, de bema ling van de polders, waardoor het polderwater op een lager niveau is gekomen, is ook een oorzaak, dat je minder voor natuurijs geschikt water hebt." Wim Hirdes: „En dan is het verschrikkelijk jammer als je ziet, dat er in het noorden dicht bij elkaar veel kunstijs banen zitten, hetgeen uiteinde lijk helemaal niet zo nodig is en hier in het zuiden zit er dus maar een en dat is nog in Eindhoven, waar een hoop schaatsers een eind vandaan zitten. In het noorden zitten er dus al vier, terwijl hier in het zuiden wat eigenlijk ook nog een heel groot gebied is nog maar een." Van der Hiele: „We hebben het tegenwoordig over verva gende grenzen. Er zit er wel eentje in Brugge, maar dat is niet een baan waar hardrijders terecht kunnen, want dat is geen vierhonderd meter baan. Die is alleen geschikt voor re creatieve doeleinden en waar je op kunt kunstrijden en schoonrijden en ijshockey op bedrijven, maar waar dus de hardrijdèrs niet terecht kun nen." 0 Wim Hirdes, als je nu moet uitdrukken de achterstand van de Zeeuwse schaatsers in tij den vergeleken met de provin cies of gewesten, die wel een kunstijsbaan in de buurt heb ben, hoeveel bedraagt die ach terstand dan? Wim Hirdes: „Dat is moei lijk he, want ik bedoel, als je nu bijvoorbeeld Arj aan van de Kreeke neemt, die kan natio naal gezien erg goed mee. Maar dat is ook een uitschie ter. Maar ja, we zitten wel achter, maar als je nu gaat vergelijken met die andere provincies, is het dus niet zo, dat we een gek figuur slaan. Zo is het ook weer niet, want met die laatste wedstrijden, die we op De Uithof gereden hebben daar zaten wij dus al lemaal met de vijftien honderd meter zo'n beetje midden in. Ep als je dan ziet de prestaties in Groningen en je gaat dat dan vergelijken dan is dat ook nog niet alle maal zo geweldig. Het blijkt dan dat die kloof nog wel te overbruggen is, maar het zal wel veel moeite kosten. Ik wil echt niet zeggen dat de zaken er hopeloos voorstaan Hele maal niet, gelukkig niet, maar.. 0 Ze moeten er dus veel extra voor doen? Wim Hirdes: „Ja, ze moeten er erg veel voor doen. Ik ge loof, dat een heleboel mensen in die andere gewesten, als die de moeite moesten opbren gen, die wij ons moeten ge troosten er direct mee zouden stoppen. Een tijdje geleden konden wij via de regio zuid met de Brabanders wedstrij den rijden in Alkmaar. Wij gingen er naar toe, want dat is fijn. Dat is weer een wed strijd, maar een heleboel Bra banders lieten het afweten, omdat ze dus te ver moesten reizen. Dat betekent dacht ik wel de mentaliteit." Ko Goeree: „En die Braban ders moesten maar anderhalve gulden betalen om met de bus naar Alkmaar te kunnen gaan en wij moesten met z'n vieren per auto. Dat kost toch wel iets meer dacht ik zo". 0 Vorig seizoen trainden jullie op de kunstijsbaan van Eind hoven, nu zitten jiMie in Den Haag. Hoe zit dat nu eigen lijk? Heeft de rel met de KNSB rond die ijsbaan daar nog wat mee te maken of niet? Wim Hirdes: „Ja..rel..het is een geschil tussen de directie van de kunstijsbaan en het gewest. Het is niet de KNSB, maar het gewest Brabant van de KNSB, want de KNSB heeft hier geen zeggenschap in, maar het gewest Brabant heeft een geschilpunt met de directie van de kunstijsbaan en dat gaat over het verhuren van het ijs De kunstijsbaan wil nog ijs verhuren aan de ijsclub Eindhoven en het ge west is het daar niet mee eens. Het gewest zegt: „wij moeten dat ijs allemaal heb ben. Dat is dus de moeilijk heid." Zijn jullie daardoor ver trokken naar Den Haag? Van der Hiele: „Het is zo, dat er nu een besluit is van de KNSB, dat al het beschikbare ijs op een kunstijsbaan, dat moet naar het gewest en dan gaan de gewesten dat verdelen onder de verenigingen, maar de ijsclub Eindhoven heeft nu vijftig procent gereserveerd voor eigen vereniging en de andere vijftig procent van de trainingstijden, die gaan naai de andere verenigingen en daar is het geschil over ont staan. Maar zijn jullie daardoor nu vertrokken? Wim Hirdes: „Nou ja, omdat er geen oplossing van het ge schil kwam, heeft het gewest Brabant, waar wij dus mee trainden geen ijs kunnen hu ren en toen konden we niet meer trainen in Eindhoven. Wel konden we gewoon tij dens de recreatieuren rijden, maar dan kun je niet fatsoen lijk trainen, want dan zijn er kleine kinderen, die schaatsen en dat wordt levensgevaarlijk. En de directie van de kunst ijsbaan in Eindhoven ging het trainen ook min of meer boycotten, want je mocht niet meer in groepjes van meer dan twee rijden. Je mocht geen startjes meer maken tij dens de recreatie-uren. Dan kun Je met meer trainen. Ko Goeree: „De snelheid waarmee je reed moest door het baanpersoneel goedge keurd worden anders moest je er af. Zij moesten uitmaken of je te hard of niet te hard ging. In mijn ogen zaten ze op een misselijke manier de mensen, die wilden trainen, dwars.' Wim Hirdes: „Aan de ande re kant kan ik me wel voor stellen, dat als er bijvoorbeeld op een zondagmorgen kleine kinderen op de baan waren, de directie zei, dat er voor zichtiger gereden moest wor den. Dat kan ik me echt wel voorsteilen." Van der Hiele: „Het was ook niet meer mogelijk om daar te rijden, omdat de hele zaak geschorst was. Een knaap uit Eindhoven- heeft het toch gedaan en die heeft een schor sing aan zijn broek. Er is op een bepaald moment gezegd, dat wij onze rijders in Eind hoven wel op de recreatie uren mochten laten rijden, dat is ook gebeurd, maar dat le verde zoveel moeilijkheden op, dat de jongens wel moes ten uitwijken." Moeten Zeeuwse schaatsers door het gebrek aan ijs friet te veel droog schaatsen? Wim Hirdes: „Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is het toch ook een voor deel. Je ziet zo vaak, dat schaatsers, die in de buurt van (Van onze sportredactie) KRUININGEN Ar jaan van de Kreeke is Zeelands beste schaatser. Zijn scherpste tijden zijn: 43.4 (500 meter), 2.17.5 (1500 meter), 4.49.5 (3000 meter), 8.15.5 (5000 meter) en 18.11.4 (10.000 meter). Na Van de Kreeke vol gen Jaap Moelker en Ko Goeree. Van dit tweetal is Moelker sterker op de korte afstanden en Goe ree op de lange afstan den. De tijden van Moel ker zijn: 46.5 (500 me ter), 2.25.0 (1500 meter), 5.23.2 3000 meter en 9.48.4 (5000 meter). Die van< Goeree: 47.8 - 2.29.5 - 5.16.6 - 9.04.4, Arjaan van de Kreeke is de enige Zeeuwse hardrijder die zich vo rig jaar op de bestenlijst van Jan Kleine, opgeno men in het „Schaatsjaar- boek '72-'73" heeft ge plaatst. Zijn tijd op de 500 meter is goed voor gedeelde 74ste plaats op de nationale ranglijst. Op de 1000 meter staat hij met 1.31.6 op de ge deelde 58ste plaats, op de 1500 meter op de ge deelde 73ste plaats, op de 3000 meter op de ge deelde 51ste, zijn tijd op de 5000 is niet opgeno men maar zou goed zijn voor een 43ste plaats, terwijl hij op de tien duizend niet voorkomt. een kunstijsbaan wonen te veel op het ijs staan. Die ver geten hun conditie op peil te houden en dat is natuurlijk ook niet goed." Ziet een van u ooit gebeu ren, dat er een kunstijsbaan in Zeeland wordt aangelegd. Uit voorgaande blijkt, dat een kunstijsbaan bvttere noodzaak is voor een gewest. Van der Hiele: „Er, bestaat een plan. Dat is dat plan van een Zeeuws sportcentrum tus sen Vlissingen en Middelburg, maar de moeilijkheid vormt natuurlijk de financiering. - Niet alleen van het sportcen trum, maar ook eventueel van een aparte baan." 0 Vaak worden kunstijsbanen „geboren" nadat er eerst van particuliere zijde druk is uit geoefend op de plaatselijke of provinciale overheid. In Zee land bestaat naar mijn weten nog geen comité „Kunstijsbaan Zeeland". Komt dat er wel? Van der Hiele: „Via de plannen voor dat sportcentrum Zeeland zijn er dus wel men sen, die moeten gaan zorgen voor de financiën, maar of dat zal lukken is een vraag. Je kan niet altijd bij de overheid aankloppen en ook niet altijd bij de industrie." Ko Goeree: '„Toch kan ik ergens niet bij, dat er in Zee land nog geen kunstijsbaan is. En dan hoeft het voor mij beslist geen project van negen miljoen te zijn, zoals de Uit hof maar een eenvoudige baan zou al fijn zijn. Ik be grijp trouwens niet waarom altijd zoveel wordt gedaan voor de voetballerij. Op een veld kunnen hooguit 52 weken zeg ongeveer 44 man twee elftallen per weekeinde te recht, terwijl een ijsbaan en dan doel ik ook op een natuurijsbaan, waarvan we er in Zeeland ook maar een goeie hebben namelijk in Zierikzee die paar weken dat het vriest zeker duizenden mensen per dag trekt. Want het staat vast dat vrijwel in elk huisge zin schaatsen aanwezig zijn. Zoals het nu gaat en het hard rijden op de schaats als sport erg duur is voor de Zeeuwen is er bijna geen doorstro ming." Watts er dan nodig om een echte doorstroming te krij gen? Ko Goeree met Van der Hiele in koor: „Wat het Zeeuwse schaatsen nodig heeft, zijn een paar strenge winters achter elkaar zodat er is Zeeland zelf geschaatst kan worden Dan komt er beslist veel talent naar boven. De jeugd in Zeeland is nu gewoon niet in staat om te testen of het talent heeft voor het schaatsen. Doodeenvoudig, om dat er geen ijs is. Daarom hebben we nu de situatie, dat de topschaatsers van Zeeland vrij oud zijn". Ko Goeree: „Ik zelf ben 34, Jaap Moelker 27, en Arjaan van de Kreeke 26. In feite is dat niet goed. Wim Hirdes heeft in zijn groep drie junio ren.. Wim Hirdes: „Ik had het inderdaad liever andersom. Drie senioren en de rest junio ren, maar het moet ook niet zo worden, dat wij gaan stellen, dat de hardrijderij voor de oudere senioren maar moet worden afgeschaft. want dan zitten we volgens mij op de verkeerde weg. En voor dat ontdekken van eigen capaci teiten op schaatsgebied is Arjaan .van de Kreeke een goed voorbeeld. In eerste in stantie was Arjaan een goede voetballer die ook jiog een beetje kon schaatsen, maar nu hij zich helemaal heeft toege legd op het schaatsen, kan hij zich in Nederland op nationaal niveau met iedereen meten. Arjaan begon in Eindhoven met de vijfhonderd in 45 en hij rijdt die afstand nu al in 43.4. Dat betekent toch dal als er kunstijs beschikbaar zou zijn in Zeeland, dat. er veel meer uit te halen moet zijn.."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 12