Achterstand
groot maar
beslist niet
hopeloos
Arjaan van
de Kreeke
beste
Zeeuw
sport
TTET hardrijden op de schaats als sport maakt een
moeilijke tijd door in het Zeeuwse. Dat is de con
clusie, die getrokken kan worden uit een gesprek van
twee uur met de voorzitter van het gewest Zeeland van
de KNSB, Van der Hiele, de penningmeester van het
gewest De Regt en twee mannen van de praktijk: ge-
west-secretaris Ko Goeree (34 jaar, landbouwer, actief
schaatser) en Wim Hirdes (34 jaar, leraar LTS, trainer
van gewest Zeeland voor de groep Goes, actief schaat
ser). En die moeilijke tijd zal blijven bestaan tot dat de
dag gekomen is, dat er in Zeeland een kunstijsbaan
wordt geopend of er kan een kleine opleving ontstaan als
moedertje natuur eens zo vriendelijk zou willen zijn de
winters wat strenger te maken, zodat er op Zeeuws
grondgebied geschaatst kan worden. Maar ook daarbij
komen weer problemen, omdat de waterstructuur van
het Zeeuwse land de laatste jaren zo ingrijpend veran
derd is, dat natuurijs haast tot een onmogelijke zaak be
hoort.
jLTET hardrijden op de schaats als sport wordt in feite
*--*■ bedreigd, want als het zo doorgaat is het gedoemd
te verdwijnen van het scala sporten, dat Zeeland zijn
inwoners te bieden heeft. Immers, de echt wel hardwer
kende bestuurderen missen de propaganda, die uitgaat
van wedstrijden in de regio. Missen vaak ook zelf de er
varing van het moderne schaatsen. Iets wat lien belem
merd in hun overdracht op de jeugd. Op dit moment
groeit er in Zeeland een schaatsgeneratie op, die niet
weet wat wedstrijdrijden is. Een situatie, die veel men
sen in het district zorgen baart.
HET hardrijden op de schaats als sport kan in feite
alleen gered worden voor Zeeland via een kunstijs
baan. Dat groepje pioniers, dat wegtrekt naar Zuid-
Holland om daar twee keer per week te trainen, dat
groepje kan ook niet ecuwig blijven bestaan. In feite is
Zeeland namelijk maar een stuk of vier echte wedstrijd
rijders rijk (of arm En dat zijn die vier, die naar
plaatsjes als Ammerstol jagen om daar op natuurijs te
duelleren met die meer bevoorrechte glijders.
TTET hardrijden op de schaats als sport heeft een
-* nieuwe impuls nodig. Negen man sterk is /ie trai
ningsgroep van Baas in Oostburg, veertien man (eigen
lijk dertien man plus een dame) sterk de trainingsgroep
van Hirdes in Goes. Een uiterst wankele basis voor een
zo populaire sport
KUNSTIJSBANEN EEN NADEEL
VOOR ZEEUWSE SCHAATSERS
(Van onze sportredactie)
KRUININGEN „Schaatsen is in feite een boe-
rensport." Dat zegt Ko Goeree, secretaris van het ge
west Zeeland van de KNSB. Een uitspraak, die mis
schien velen zal verrassen, maar qua historie heeft
Goeree gelijk. Immers, vroeger waren het vooral de
boerenknechten zo niet de boer zelf die deel
namen aan de kortebaanwedstrijden, de koppelwed
strijden en de toertochten door het Nederlandse pol
derland.
Maar inmiddels is er veel veranderd. En ook voor de
Zeeuwse schaatsliefhebbers. Gebrek aan goed water heeft
de sport in Zeeland alleen toegankelijk gemaakt voor de
doordouwers. De „ijsvreters", die door dik en dun hun
sport willen blijven beoefenen. Voorbeelden daarvan zijn
Ko Goeree en Wim Hirdes in het nu volgende vraag en
antwoord „spel" bijgestaan door gewest-voorzitter Van der
Hiele en de zich tot goedkeurend knikken beperkende ge-
west-penningmeester De Regt.
Hoe moeilijk is het nu om
in Zeeland te schaatsen zonder
kunstijsbaan?
Wim Hirdes" „Dat is erg
moeilijk om zo maar een twee,
drie te beantwoorden. Je raakt
steeds achter bij andere ge
westen. Voor ons zou het ei
genlijk beter zijn als er geen
kunstijsbanen waren, dan zou
je met harde training nog
enigszins bij kunnen blijven,
maar nu met die kunstijsba
nen raak je dus geweldig ach
ter. Eh..eh..het is eigenlijk
maar een kleine groep in Zee
land, die naar die kunstijsba
nen toegaat, wamt een hele
boel jongeren kunnen dat niet
bekostigen. Die reizen vragen
namelijk grote financiële of
fers. Twee keer in de week
naar Eindhoven of naar Den
Haag reizen plus een abonne
ment, wat ontzettend duur is,
plus een startzegel, dat nogal
wat kost, dat wordt bij eikaar
voor jongeren een onnoemelijk
bedrag, wat haast niet op te
brengen is."
0 Als u nu moet schatten, wat
kost het dan ongeveer om als
Zeeuw te schaatsen?
Ko Goeree: „Met je materi
aal er bij dacht ik dat ik het
op duizend gulden per seizoen
kan stellen."
Zoveel?
Ko Goeree: „Ja, duizend
gulden per jaar kost het. Een
paar schaatsen kosten op het
ogenblik ook honderddertig
gulden. Neem je kleding er
bij een trainingspak, wat ma
teriaal om je voorbereiding
voor de training en je loopwerk
te doen, plus je abonnement
zoals Hirdes al zei dan kom je
op duizend gulden. Kijk en
wat wij nu aan kosten in die
auto gestoken hebben (zes le
den van de kerngroep Goes
hebben gezamenlijk een auto
gekocht om naar de ijsbanen
te rijden. RvD) die zijn niet
gering."
Is dat nog steeds die ene
auto waar jullie met z'n zes
sen in gaan?
Ko Goeree: „Het is Inmid
dels al een andere auto. Een
wat betere, want we stijgen
elk jaar wat in kwaliteit, maar
we betalen die machine nog
steeds met zes man."
Die auto is gezamenlijk ge
kocht geloof ik?
Ko Goeree: „Dat is een auto,
die door dat groepje van zes
Jongens is aangeschaft. Dat
zijn Hirdes, Van de Kreeke,
Moelker, Johan Goeree, Frans
van de Berge en mijn per
soontje."
Van der Hiele: „Dat bedrag
van de heer Goeree van die
duizend gulden, dat valt in
feite in tweeën uiteen. Name
lijk een investering. Een trai
ningspak b.v. koop je niet
elk jaar. Schaatsen schaf je
ook niet elk jaar aan. Daar
naast heb je dus een bedrag,
dat elk jaar terugkomt. Dat
zijn de kosten van de baan en
de reiskosten. Dus je moet re
kenen een bedrag van investe
ring en een bedrag van terug
kerende kosten. En die inves
tering betekent meestal om de
twee, drie jaar een paar nieu
we schaatsen en een nieuw
trainingspak. Volgens mij
moet je die splitsing wel ma
ken."
0 Maar het blijft dus voor een
Zeeuw een dure sport?
Van der Hiele: „Zonder
Op de foto v.l.n.r. Ko Goe
ree, Wim Hirdes, gewestpen
ningmeester De Regt en gewest
voorzitter Van der Hiele.
meer. Het is in Zeeland zelf
namelijk bijzonder moeilijk
om te schaatsen, vanwege het
feit, dat we door de hoge tem
peraturen hier praktisch nooit
natuurijs hebben. Dan is het
zo, dat je in tegenstelling tot
enkele jaren terug bijna geen
water meer hebt. En het wa
ter, dat je hebt, is allemaal
brak water. Dus het is al ui
termate moeilijk om geschikt
ijs te vinden, als het eens wil
vriezen. Er zijn door de ver
kavelingen heel wat lage wei
landen verdwenen, de bema
ling van de polders, waardoor
het polderwater op een lager
niveau is gekomen, is ook een
oorzaak, dat je minder voor
natuurijs geschikt water
hebt."
Wim Hirdes: „En dan is het
verschrikkelijk jammer als je
ziet, dat er in het noorden
dicht bij elkaar veel kunstijs
banen zitten, hetgeen uiteinde
lijk helemaal niet zo nodig is
en hier in het zuiden zit er
dus maar een en dat is nog in
Eindhoven, waar een hoop
schaatsers een eind vandaan
zitten. In het noorden zitten er
dus al vier, terwijl hier in het
zuiden wat eigenlijk ook
nog een heel groot gebied is
nog maar een."
Van der Hiele: „We hebben
het tegenwoordig over verva
gende grenzen. Er zit er wel
eentje in Brugge, maar dat is
niet een baan waar hardrijders
terecht kunnen, want dat is
geen vierhonderd meter baan.
Die is alleen geschikt voor re
creatieve doeleinden en waar
je op kunt kunstrijden en
schoonrijden en ijshockey op
bedrijven, maar waar dus de
hardrijdèrs niet terecht kun
nen."
0 Wim Hirdes, als je nu moet
uitdrukken de achterstand van
de Zeeuwse schaatsers in tij
den vergeleken met de provin
cies of gewesten, die wel een
kunstijsbaan in de buurt heb
ben, hoeveel bedraagt die ach
terstand dan?
Wim Hirdes: „Dat is moei
lijk he, want ik bedoel, als je
nu bijvoorbeeld Arj aan van de
Kreeke neemt, die kan natio
naal gezien erg goed mee.
Maar dat is ook een uitschie
ter. Maar ja, we zitten wel
achter, maar als je nu gaat
vergelijken met die andere
provincies, is het dus niet zo,
dat we een gek figuur slaan.
Zo is het ook weer niet, want
met die laatste wedstrijden,
die we op De Uithof gereden
hebben daar zaten wij dus al
lemaal met de vijftien
honderd meter zo'n beetje
midden in. Ep als je dan ziet
de prestaties in Groningen en
je gaat dat dan vergelijken
dan is dat ook nog niet alle
maal zo geweldig. Het blijkt
dan dat die kloof nog wel te
overbruggen is, maar het zal
wel veel moeite kosten. Ik wil
echt niet zeggen dat de zaken
er hopeloos voorstaan Hele
maal niet, gelukkig niet,
maar..
0 Ze moeten er dus veel extra
voor doen?
Wim Hirdes: „Ja, ze moeten
er erg veel voor doen. Ik ge
loof, dat een heleboel mensen
in die andere gewesten, als
die de moeite moesten opbren
gen, die wij ons moeten ge
troosten er direct mee zouden
stoppen. Een tijdje geleden
konden wij via de regio zuid
met de Brabanders wedstrij
den rijden in Alkmaar. Wij
gingen er naar toe, want dat is
fijn. Dat is weer een wed
strijd, maar een heleboel Bra
banders lieten het afweten,
omdat ze dus te ver moesten
reizen. Dat betekent dacht ik
wel de mentaliteit."
Ko Goeree: „En die Braban
ders moesten maar anderhalve
gulden betalen om met de bus
naar Alkmaar te kunnen gaan
en wij moesten met z'n vieren
per auto. Dat kost toch wel
iets meer dacht ik zo".
0 Vorig seizoen trainden jullie
op de kunstijsbaan van Eind
hoven, nu zitten jiMie in Den
Haag. Hoe zit dat nu eigen
lijk? Heeft de rel met de
KNSB rond die ijsbaan daar
nog wat mee te maken of
niet?
Wim Hirdes: „Ja..rel..het is
een geschil tussen de directie
van de kunstijsbaan en het
gewest. Het is niet de KNSB,
maar het gewest Brabant van
de KNSB, want de KNSB
heeft hier geen zeggenschap
in, maar het gewest Brabant
heeft een geschilpunt met de
directie van de kunstijsbaan
en dat gaat over het verhuren
van het ijs De kunstijsbaan
wil nog ijs verhuren aan de
ijsclub Eindhoven en het ge
west is het daar niet mee
eens. Het gewest zegt: „wij
moeten dat ijs allemaal heb
ben. Dat is dus de moeilijk
heid."
Zijn jullie daardoor ver
trokken naar Den Haag?
Van der Hiele: „Het is zo,
dat er nu een besluit is van de
KNSB, dat al het beschikbare
ijs op een kunstijsbaan, dat
moet naar het gewest en dan
gaan de gewesten dat verdelen
onder de verenigingen, maar
de ijsclub Eindhoven heeft nu
vijftig procent gereserveerd
voor eigen vereniging en de
andere vijftig procent van de
trainingstijden, die gaan naai
de andere verenigingen en
daar is het geschil over ont
staan.
Maar zijn jullie daardoor nu
vertrokken?
Wim Hirdes: „Nou ja, omdat
er geen oplossing van het ge
schil kwam, heeft het gewest
Brabant, waar wij dus mee
trainden geen ijs kunnen hu
ren en toen konden we niet
meer trainen in Eindhoven.
Wel konden we gewoon tij
dens de recreatieuren rijden,
maar dan kun je niet fatsoen
lijk trainen, want dan zijn er
kleine kinderen, die schaatsen
en dat wordt levensgevaarlijk.
En de directie van de kunst
ijsbaan in Eindhoven ging
het trainen ook min of meer
boycotten, want je mocht niet
meer in groepjes van meer
dan twee rijden. Je mocht
geen startjes meer maken tij
dens de recreatie-uren. Dan
kun Je met meer trainen.
Ko Goeree: „De snelheid
waarmee je reed moest door
het baanpersoneel goedge
keurd worden anders moest je
er af. Zij moesten uitmaken of
je te hard of niet te hard ging.
In mijn ogen zaten ze op een
misselijke manier de mensen,
die wilden trainen, dwars.'
Wim Hirdes: „Aan de ande
re kant kan ik me wel voor
stellen, dat als er bijvoorbeeld
op een zondagmorgen kleine
kinderen op de baan waren,
de directie zei, dat er voor
zichtiger gereden moest wor
den. Dat kan ik me echt wel
voorsteilen."
Van der Hiele: „Het was
ook niet meer mogelijk om
daar te rijden, omdat de hele
zaak geschorst was. Een knaap
uit Eindhoven- heeft het toch
gedaan en die heeft een schor
sing aan zijn broek. Er is op
een bepaald moment gezegd,
dat wij onze rijders in Eind
hoven wel op de recreatie
uren mochten laten rijden, dat
is ook gebeurd, maar dat le
verde zoveel moeilijkheden
op, dat de jongens wel moes
ten uitwijken."
Moeten Zeeuwse schaatsers
door het gebrek aan ijs friet te
veel droog schaatsen?
Wim Hirdes: „Aan de ene
kant wel, maar aan de andere
kant is het toch ook een voor
deel. Je ziet zo vaak, dat
schaatsers, die in de buurt van
(Van onze sportredactie)
KRUININGEN Ar
jaan van de Kreeke is
Zeelands beste schaatser.
Zijn scherpste tijden
zijn: 43.4 (500 meter),
2.17.5 (1500 meter),
4.49.5 (3000 meter),
8.15.5 (5000 meter) en
18.11.4 (10.000 meter).
Na Van de Kreeke vol
gen Jaap Moelker en Ko
Goeree. Van dit tweetal
is Moelker sterker op de
korte afstanden en Goe
ree op de lange afstan
den. De tijden van Moel
ker zijn: 46.5 (500 me
ter), 2.25.0 (1500 meter),
5.23.2 3000 meter en
9.48.4 (5000 meter). Die
van< Goeree: 47.8 - 2.29.5
- 5.16.6 - 9.04.4,
Arjaan van de Kreeke
is de enige Zeeuwse
hardrijder die zich vo
rig jaar op de bestenlijst
van Jan Kleine, opgeno
men in het „Schaatsjaar-
boek '72-'73" heeft ge
plaatst. Zijn tijd op de
500 meter is goed voor
gedeelde 74ste plaats op
de nationale ranglijst.
Op de 1000 meter staat
hij met 1.31.6 op de ge
deelde 58ste plaats, op
de 1500 meter op de ge
deelde 73ste plaats, op
de 3000 meter op de ge
deelde 51ste, zijn tijd op
de 5000 is niet opgeno
men maar zou goed zijn
voor een 43ste plaats,
terwijl hij op de tien
duizend niet voorkomt.
een kunstijsbaan wonen te
veel op het ijs staan. Die ver
geten hun conditie op peil te
houden en dat is natuurlijk
ook niet goed."
Ziet een van u ooit gebeu
ren, dat er een kunstijsbaan in
Zeeland wordt aangelegd. Uit
voorgaande blijkt, dat een
kunstijsbaan bvttere noodzaak
is voor een gewest.
Van der Hiele: „Er, bestaat
een plan. Dat is dat plan van
een Zeeuws sportcentrum tus
sen Vlissingen en Middelburg,
maar de moeilijkheid vormt
natuurlijk de financiering.
- Niet alleen van het sportcen
trum, maar ook eventueel van
een aparte baan."
0 Vaak worden kunstijsbanen
„geboren" nadat er eerst van
particuliere zijde druk is uit
geoefend op de plaatselijke of
provinciale overheid. In Zee
land bestaat naar mijn weten
nog geen comité „Kunstijsbaan
Zeeland". Komt dat er wel?
Van der Hiele: „Via de
plannen voor dat sportcentrum
Zeeland zijn er dus wel men
sen, die moeten gaan zorgen
voor de financiën, maar of dat
zal lukken is een vraag. Je
kan niet altijd bij de overheid
aankloppen en ook niet altijd
bij de industrie."
Ko Goeree: '„Toch kan ik
ergens niet bij, dat er in Zee
land nog geen kunstijsbaan is.
En dan hoeft het voor mij
beslist geen project van negen
miljoen te zijn, zoals de Uit
hof maar een eenvoudige
baan zou al fijn zijn. Ik be
grijp trouwens niet waarom
altijd zoveel wordt gedaan
voor de voetballerij. Op een
veld kunnen hooguit 52 weken
zeg ongeveer 44 man twee
elftallen per weekeinde te
recht, terwijl een ijsbaan
en dan doel ik ook op een
natuurijsbaan, waarvan we er
in Zeeland ook maar een goeie
hebben namelijk in Zierikzee
die paar weken dat het
vriest zeker duizenden mensen
per dag trekt. Want het staat
vast dat vrijwel in elk huisge
zin schaatsen aanwezig zijn.
Zoals het nu gaat en het hard
rijden op de schaats als sport
erg duur is voor de Zeeuwen
is er bijna geen doorstro
ming."
Watts er dan nodig om een
echte doorstroming te krij
gen?
Ko Goeree met Van der
Hiele in koor: „Wat het
Zeeuwse schaatsen nodig
heeft, zijn een paar strenge
winters achter elkaar zodat er
is Zeeland zelf geschaatst kan
worden Dan komt er beslist
veel talent naar boven. De
jeugd in Zeeland is nu gewoon
niet in staat om te testen of
het talent heeft voor het
schaatsen. Doodeenvoudig, om
dat er geen ijs is. Daarom
hebben we nu de situatie, dat
de topschaatsers van Zeeland
vrij oud zijn".
Ko Goeree: „Ik zelf ben 34,
Jaap Moelker 27, en Arjaan
van de Kreeke 26. In feite is
dat niet goed. Wim Hirdes
heeft in zijn groep drie junio
ren..
Wim Hirdes: „Ik had het
inderdaad liever andersom.
Drie senioren en de rest junio
ren, maar het moet ook niet zo
worden, dat wij gaan stellen,
dat de hardrijderij voor de
oudere senioren maar moet
worden afgeschaft. want dan
zitten we volgens mij op de
verkeerde weg. En voor dat
ontdekken van eigen capaci
teiten op schaatsgebied is
Arjaan .van de Kreeke een
goed voorbeeld. In eerste in
stantie was Arjaan een goede
voetballer die ook jiog een
beetje kon schaatsen, maar nu
hij zich helemaal heeft toege
legd op het schaatsen, kan hij
zich in Nederland op nationaal
niveau met iedereen meten.
Arjaan begon in Eindhoven
met de vijfhonderd in 45 en
hij rijdt die afstand nu al in
43.4. Dat betekent toch dal als
er kunstijs beschikbaar zou zijn
in Zeeland, dat. er veel meer
uit te halen moet zijn.."