FC Den Bosch wil 's middags aan trainen JAN REMMERS WIL OOK MEEWERKEN Visum Mnsialek M niet in orde OVERWINTE UITHOF LIGT ER SLECHT BIJ Op 1 januari is de dieselolie 12,5 cent* duurder geworden. Wil Mercedes nu nog blijven volhouden dat rijden in een Mercedes Diesel goedkoop is? MET Mercedes Diesel, klasse als geen ander (X) oktober september 1 8 1522 29 3 10 17 3 10 17 24 31 5 4 11 18 25 december november" 3 10 17 24 31 4 11 18 25 5 12 19 6 13 20 '27 M "7 1A ot februari sport t 26 ÊL 22 Bruse Boys 2 >FS 3 - Brouwers- 0 3 - SSV 3, ZSG ijjk 4. t: Domburg 4 >skerkfi 3 - Beve- GPC 4 - Veere 2, Heinkenazand rooskerke 4. Kloetinge 6 ruiningen 3 - W«- Krabbendijke 3 4, Rillandia 4 - Waarde 2 - K*- AZVV 4 - Hoek 1 - Spui 3, Corn mslag 3, Oostburg ioys 5, Sluis 2 - Blauw Wit 1 - joba 3 - Ondo 1, ft 4. Swift 3 - Togo X ivogels. Ondo 2 - Volhar- iw Wit 2- Seolto 2. nimo 3. Tjoba 4 - Olym- tor 2 - Zaamslag Luctor 3 - Animo LA: Stormvogels J1 BKC J1 - Seolto IB: Blauw Wit J1 - Tjoba J1 - Ammo 2A: Ondo J2 - J2. 2C: Swift J4 - I, Tioba J2 - Togo en IA: Animo Al en IB: Swift A2 - Seolto Al - Zuid en 1C: Tjoba A2 - Al, Zaamslag AJ. - U. en 2A: Animo A3 BKC Al - Swift en 2B: Luctor Al - \2. ;en 3A: Ondo A2 - Stormvogels A2 - ;en 3B: Seolto A3 ten 3C: Seolto A4 - 3 A3. BKC A2 - ;en 3D: Blauw Wit tA4. ten 3E: Zaamslag a A5, Luctor A2 - A3. IB: Zaamslag PI '1. 1A: Seolto PI s PI, Animo PI - IB: Zaamslag P 1- Pl. 2AStormvogels '1. 2B: Ondo P2 - Se- C P2 - Swift P3. 2C: Tioba P3 2D: Animo P2 - P2. Swift P2 - >3. Vlissingen: 08.40 u. on 1 - EMM 1; 09.17 cheren 1 - Olympus MA 1 Walcheren 1 Sport 1; 10.41 u. HJ ;n 1 - GSC 1; 11.38 Lympus 4 - GSC 3; 1 Marathon 1 - GSC H. kl. D Walcheren 5 05 u. 2e kl. D. H. - Were Di; 16.17 u. npus 1 - Fortuna 1; P Olympus 1 - For- 41 u. H 1 Olympus ia 2; 18.48 u. DJ 2 t 1 - EMM 2; 19.35 ilcheren 2 - Olympus Middelburg: 09.00 llympus 1 - EMM 1; Olympus 2 - Wal- 10-34 u. HJ 2 Mara- Olmpus 2; 11.31 u. mpus 2 - Walcheren ur JA Marathon 1 - '71; 13.05 u. JA - Scheldesport; 3 Olympus 4 - >rt 2; 14,49 u. D 2 3 - Scheldesport 1; I 3 EMM 3 - Schel- 16.53 u- H 1 Wal- SIOS 1: 18.00 u. HJ - GSC 2; 18.57 u. H GSC 2. 1 Goes: 13.00 u. D 1 Marathon 1; 14.00 u. H. Haringman - For- 2 u. H 1 Volharding iport 1; 16-19 u. JP peratie '71; 16.54 u. 1 - Walcheren 1. 1 Bergen op Zoom: f 3 SIOS 2 - Haring- з.22 u. HJ 1 Fortuna pus 1; 14.19 u. D 3 - Olmpus 3; 15.16 Fortuna 2 - Olympus H 2 Fortuna 3 - 1 Oostburg: 12.00 it eratie '71 - Hontenis- H 3 Operatie '71 - 13.44 u. DJ 3 Opera- Hontenisse 2; 14.31 u. Iperatie '71 - Sluis- .1 Terneuzen: 13.00 u. eldesport - Hontenisse u. DJ 3 Sluiskil - 3: 14.34 u. D 2 Sluis- DHC; 15.31 u- MP 2 DHC;. il Hulst: 13.00 u. D 1 e - Zeeland Sport; MA 3 Hontenisse - port. Zaterdag 6 januari 1973 Jan Remmers is ook voor middagtrainingen. DEN BOSCH FC Den Bosch heeft in de eredivisie altijd een bijzondere plaats ingeno men. Dat kwam op de laatste plaats niet door trainer Jan Remmers, die altijd stelde: „Ik wil wel trainen, maar alleen in de avonduren". Het komend, seizoen gaat daarin dan einde lijk verandering komen. FC Den Bosch zal ook in de mid daguren gaan trainen. Onder leiding van Jan Remmers, die heeft toegezegd, zijn mede werking te zullen verlenen. Waarom FC Den Bosch tot de ze koerswijziging overgaat en waarom niet de stap naar het full-professionalisme wordt ge waagd, vertelde manager Cor Hesselberth aan een onzer verslaggevers. (Van onze sportredactie) DEN BOSCH Het staat nu al vast, dat het bij FC Den Bosch komend seizoen over een andere boeg zal gaan. Ongeacht het feit of de Bosschenaren in de hoog ste afdeling van het betaal de voetbal zullen blijven, is het zeker dat met ingang van de competitie '73 - '74 zal worden overgegaan tot middagtrainingen. Het aan tal contractspelers zal van 35 worden teruggebracht tot ongeveer 30. Ook wanneer FC Den Bosch een stapje terug zou moeten doen en via de eerste divisie moeten proberen terug te ko men, dan nog zal het plan om met de middagtrainingen te starten, niet van de baan zijn. Zegt manager Cor Hessel berth: „We zijn dan tóch nog niet de enige eerste divisie club, die daartoe al is overge gaan. We moeten wel mee met de andere clubs, wil je op de lange duur tenminste niet ver der achterop raken. Bij FC Den Bosch kennen we op dit moment alleen nog de avond trainingen. Viermaal in de week komen de contractspe- lers onder leiding van de heer Remmers bijeen- De A-selectie van half zeven tot half negen. Voor veel spelers betekent dit tijdstip vanuit het werk on middellijk doorgaan naar de training. Zij zijn 's avonds niet eerder thuis dan half tien en dat is natuurlijk geen ideale situatie. We denken met de middagtrai ningen te beginnen om vier of vijf uur. Door deze wijziging zijn de spelers in staat, de avonden in de huiselijke kring door te brengen, hetgeen ik van groot belang acht. Om el ke avond van huis te zijn, is voor het gezin zonder meer nadelig". Voor het zover is, dat FC Den Bosch op deze basis kan gaan werken, zal er organisatorisch nog heel wat geregeld moeten worden. Hesselberth: „In de praktijk komt het voor de spe lers neer op halve dagen wer ken. Met alle werkgevers van de A-selectiegroep zul je tot een passende regeling moeten komen". Trainer Jan Remmers is de enige oefenmeester in het be taalde voetbal, die slechts de avonduren tot zijn beschikking heeft om zijn spelers onder handen te nemen. Toen NEC indertijd overging tot de full- profstatus, was er voor de Bossche procuratiehouder geen plaats meer. Bij FC Den Bosch werd hij met open armen ont vangen. Daar kon men ak koord gaan met het feit, dat hij slechts in de avondureri de trainingen leidde. Nu FC Den Bosch ook inziet, dat er meer tijd moet komen voor trainingen, wil men ten minste de aansluiting met an dere clubs niet verliezen, rijst uiteraard de vraag of Jan Remmers wel in staat is enke le uren in de middag vrij te maken voor zijn vereniging. Manager Hesselberth: „De heer Remmers heeft ons in ie der geval gezegd, dat hij zijn medewerking wil verlenen aan de middagtrainingen". Men zou zich kunnen afvra gen: waarom maakt FC Den Bosch geen zwaai naar het full-professionalisme Is de status van de Bosschenaren niet afhankelijk van het feit, dat trainer Remmers niet meer tijd wil uittrekken voor de club Manager Hesselberth: „Wij zullen beslist niet overgaan tot full-professionalisme- Maar ik moet er direct bij zeggen, dat het niets te maken heeft met onze trainer. Ons grootste pro bleem in geval van full-profs is, hoe deze jongens dag in, dag uit op aantrekkelijke ma nier bezig te houden. Ik kan me voorstellen, dat de meeste spelers iets meer willen dan de hele dag alleen aan voetbal denken. Wanneer wij erin sla gen, onze spelers vrij te ma ken voor de middagtraining, met behoud van hun functie in de maatschappij, waardoor zij 's avonds thuis kunnen zijn, geloof ik, dat je een goed kli maat hebt". Halverwege de competitie staat het ook vast, dat het aan tal contractspelers bij FC Den Bosch zal worden terugge bracht. Daaraan is de financië le positie van de Bossche club natuurlijk niet vreemd. Zoals vrijwel overal het geval is, blijven ook in De Vliert meer mensen weg dan men graag zou zien. Draaide FC Den Bosch vorig seizoen nog met een gemiddeld aantal toe schouwers van 11.000, nu is dat 4.000 minder. „Maar", zegt manager Hesselberth, „we moeten Sparta, Ajax en Feye- noord nog wel thuis krijgen. We hopen tot een gemiddelde van 10.000 te komen". Om het publiek in de tweede helft van de competitie moge lijk meer doelpunten voor te schotelen dan tot nu toe het geval was, heeft FC Den Bosch tijdens de transferperiode in december jl. beslag gelegd op de 20-jarige Westduitse spits- speler Volker Graul. Men hoopt, dat hij in eendrachtige samenwerking met Dick Beek in staat zal zijn, meer treffers te produceren dan het schame- (Van onze sportredactie) BREDA De Poolse autori teiten hebben NAC's nieuw ste winst Jersey Musialek nog steeds geen uitreisvisum ver leend. Volgens NAC-secretaris Frans Speekenbrink wordt het °P zijn minst half januari voor de Poolse spitsspeler in Ne derland zal arriveren. Spee kenbrink: „En daar durf ik nog geen eed op te doen. Daar heb je met die Polen geen hoogte van. Maar binnen de twee maanden kom je in dat land niet aan een uitreisvisum voor langdurige termijn. We heb ben de ministeries van Sociale Zaken en Justitie al ingescha keld en hier in Nederland is alles in orde. Alleen Musialek ontbreekt nog". De vertraagde komst van Musialek houdt in dat, indien hij omstreeks eind januari ar- I riveert, en eer hij enigszins is geacclimatiseerd, pas eind fe bruari zal kunnen worden op gesteld. In Polen heeft men namelijk vanaf november een winterstop en hoewel Musia lek voortdurend heeft ge traind, mist hij uiteraard het wedstrijdritme. Speekenbrink: „Hier valt voor ons niets aan te doen. Voor de winterpauze in Polen hoef je niet bij een club aan te kloppen om spe lers te kopen. Dan willen ze er niet eens over praten. Zo gauw het voetbal stil ligt kun je komen, maar dan zit je weer met die lange wachttijd voor het visum". Desondanks is Speekenbrink van mening dat men beter spelers in Polen kan kopen, al zijn ze dan wat ouder, dan op de Nederlandse markt te gaan die hij voor clubs als NAC onbetaalbaar acht. Speeken brink: „De Poolse spelers zijn transfervrij. Behoudens een salaris, kosten ze ons niets. Bovendien zit er heus wel kwaliteit in Polen. Maar als je in Nederland een beetje be hoorlijke speler wilt kopen, ben je een klein kapitaal kwijt- Als zo'n man dan tegen durft te vallen, zit je financieel meteen aan de grond. Zulke zaken kan NAC zich niet ver oorloven. Ie aantal van zes, waardoor FC Den Bosch na Excelsior de minst produktieve ploeg uit het betaalde voetbal is- Graul debuteerde tijdens een oefen wedstrijd tegen de Waalwijkse amateurclub RKC (de vereni ging, waarvan Hesselberth voorzitter is geweest, voordat hij bij FC Den Bosch kwam). De uitslag was 00. Zondag moet de Remmers-e quipe naar Sparta. Op Ajax na de best op schot zijnde brigade met een totaal van veertig treffers. Zal het dan toch weer op resultaat-voetbal uitdraai en In principe zijn alle trainers in Nederland voor aanvallend voetbal. Maar er kunnen om standigheden zijn, zo redene ren zij, dat er nu eenmaal punten gepakt moeten worden. Dat FC Den Bosch in zo'n si tuatie is beland, behoeft ver der geen betoog. O Ad Graaumans. (ADVERTENTIE) dora, van de ren ais het beste maar goed genoeg is TILBURG Heuvelstraat 44 BREDA Eindstraat 14 DEN BOSCH SCHAPENmarkt 17 (Van onze sportredactie) DEN HAAG Al lijkt de publieke belangstelling voor het eerste optreden van het professionele schaatscircus, vandaag en morgen in Den Haag, zeker niet tegen te vallen volgens officiële opgaven zijn bijna 40.000 van de 52.000 beschikbare kaarten verkocht toch is het de vraag of de start van de „beroeps" wei onder zo'n gelukkig gesternte plaats grijpt. Met name is heit vraag of er voor het publiek wel zo veel te gemeten vait, als men, afgaande op de grote naman die de International Speed Skating Leagiue pre- seniteert redelijkerwijs lean verwachten. Voornaamste re den om te veronderstellen dat dit zogenaamde World cup-toernooi in sportief op zicht met tijden van het ka liber, zoals die van pnxrfs mo gen worden verwacht niet zo gemakkelijk zal slagen, is de meer dan povere conditie waarin de Haagse Uithof- baan zich momenteel be vindt. De training die voor giste ren op het programma stond kon om die reden nauwelijks doorgang vinden. Het intus- sn voltallig aanwezige rij- demscorps draaide snel wat rondjes, om het daarna voor gezien te houden. Hoeiwel de profs er wel voor passen openlijk hard tegen hun nog jungle organisatie aan te schoppen konden sommigen hun teleurstelling over da toestand van het boterzachte, rondom met talrijke modder plekken bezaaide ovaal, nau welijks verbergen. Zo sprak sprinter Ertoard Keiler wat bedroefd: „Op deze baan kom i!k nog boven de 42 seconden uit. De Haagse orgamisaitie, het gevaar van een echec klaar blijkelijk ruikend, heeft gis teren de hulp ingeroepen van ijsmaiker Hanry van Liempt (ADVERTENTIE) Ja, dat wil Mercedes volhouden. En wil het niet alleen, maar kan het ook. Want zelfs nu de dieselbrandstof geen 23,1 maar 35,6 cent kost*, rijdt u in een Mercedes Diesel goedkoper dan in een benzinewagen van zo'n 12 mille. En daarvoor hoeft u dan niet eens een kilometerverslinder te zijn. Mercedes Diesel, al bij 30.000 km per jaar Zoals u in de tabel kunt zien, beginnen de voordelenGn vergelijking meteen wagen vanaf de 12 mille-klasse) al bij 30.000 km per jaar te tellen. Om bij hogere jaarkilometrages optelopen tot belangrijke besparingen. We praten namelijk over Mercedes. Zodat een belangrijk „uitgesteld voordeel- plezierig kan worden meegecalculeerd: de lage afschrij vingskosten, de hoge inruilwaarde. Dat houdt de kilometerprijs ook na 1 januari hoogst interessant Een Mercedes is een Mercedes. Het is voor velen de ver wezenlijking van een autodroom. Je denkt aan komfort, aan rijplezier. Aan veiligheid en degelijkheid. Je denkt aan eigenschappen die ogenschijnlijk niets met zuinigheid te maken hebben. Maar al die factoren werken uiteindelijk door in de hoge inruilwaarde van een Mercedes Diesel. Ze bepalen mede de lage kilometerprijs. Zelfs na 1 januari. *de genoemde prijzen zijn excl. 4% BTW, omdat voor zakelijk gebruik de BTW aftrekbaar is Kostenvergelijking benzinewagens/Mercedes-Benz 200 D Onderstaand staatje spreekt duidelijke cijfertaal. U ziet dat de variabele kosten plus afschrijving van een Mercedes-Benz 200 D een stuk lager zijn dan die van een gewone middenklassewagen. De hogere vaste kosten per jaar worden, bijv. voor een auto van f 12.000,-, hierdoor al bij 30.000 km per jaar gecompenseerd. Terwijl de 200 D qua ruimte, komfort, rijkwaliteiten, allure en veiligheid toch wei een paar klassen hoger ligt. catalogusprijs incl. BTW Totale vaste kosten per jaar Variabele kosten plus afschr. in ct/km. f 9.500/ f 10.500/ f 13.500/ Mercedes f 10.500 f 13.500 f16.500 200 D f 2.677 f 2.885 f 3.292 f3.654 17,04 18,79 21,31 15,62 Behalve afschrijving bestaan de variabele kosten uit: Afschrijving banden Brandstof Smeerolie Reparatie en onderhoud In de totaalbedragen van de vaste kosten per jaar zijn de volgende kosten opgenomen: Renteverlies Periodiek onderhoud Motorrijtuigenbelasting Periodieke technische keuring Verzekeringspremie All Risk Misschien houdt u geen rekening met al deze posten. Bijvoorbeeld niet met renteverlies, kosten van periodiek onderhoud, technische keuring enz. In dat geval komen uw kosten lager uit dan de door ons opgegeven totale vaste kosten. Voor een juiste vergelijking dient u deze posten dan ook in irndering te brengen op de voor de Mercedes Diesel opgegeven kosten. Hoé u echter ook rekent, steeds weer is de uitkomst: de Mercedes- Benz 200 D of 220 D is een klassewagen, die bij een flink aantal kilometers per jaar dezelfde km-prijs heeft als een benzinewagen uit een aanzienlijk lagere prijsklasse. Uw dealer rekent het u graag exact voor. Imp. AGAM B.V., Reactorweg 25, Utrecht. Itrecht. Tel. 030 - 451911. v van de EinidlhwenBe ijsbaian, die de twee nog groene Haagse ijsimakers bij zal staan. Na de zaak in ogem- sohouiw te hebben genomen, was de eerste reaataie van Van Liempt: „Zoiets heb nog nooit gezien. Wat daar van terecht moeit komen, zie ik zo een-twee-dirie niet". De Eindhoven-aar, die voorai be ducht is voor de vele modider en drek die op de baan gelo pen is en ook nu nog wordt een gevolg van de nog maar net voltooide baan van het stadion heeft de afge lopen nacht 40 ton warm wa ter op de baan laten lopen, waarvoor de gemeente Den Haag onder meer een tankwa gen ter beschikking stelde. Van Liempt: „Op die manier wordt die ijslaag 1 tot 1,5 cm dikker en kunnen we de modder misschien helemaal wegwerken. Maar wat zal er gebeuren, als zaterdag en zondag de zon fel schijnt? Dan is het bovenste laagje zo verdwenen. En dan zal er weer gesproeid moeten wor den, want je kunt zand nu eenmaal niet aan elkaar vrie zen. Om te voorkomen dat de ijsbaan weer door duizen den recreanten die de afgelo pen weken de ijsbaan be volkten bevuild zal warden mogen vandaag alleen de profs het ijs op. Sombere geluiden te over dus, maar niettemin ook veel optimisme over de afloop. Zegt trainer Anton Huiskes bijv.: „Natuurlijk we staan er niet zo rooskleurig voor. Maar ik ben ervan overtuigd dat we zaterdag op een pui ke baan rijden. Ard Schenk heeft or openlijk althans, de' zelfde ideeën over". „Vol gens mij zal het allemaal wel meevallen", aldus de man die enkele jaren geleden een Nederlandse titel verspeelde toen hij op de modderige Jaap Eden-baan een braam op een van zijn schaatsen kreeg. Het is niet alleen de baan waarbij vraagtekens ge: kunnen worden. De gehele entourage van De Uithof doet nog wat kaal aan. In de kleedcataoomben struikelt men over de ceimentzaikkem. De start- en finishstrepen moeten niog worden aange bracht op de baan, evenals de apparatuur voor de tijdre gistratie. De toeschauiwérsae commodatie is nog niet hele maal voltooid en het binnen terrein is voor iedereen, in clusief trainers etc. verboden gebied, omdat men daar tot ver boven de enkels weg dreigt te zakken. Bovendien is er geen enkele moeite ge daan door de gemeente (ei genaresse van De Uithof) noch de ISSL om de ter plaatse onbekende supporter de weg te wijzen naar het in Loosduinen gelegen ijsstadi on. Volstaan wordt met en kele piepkleine bordjes waarvan men het eerste zo'n 300 meter van de ingang aantreft. Kortom, aan alles is over duidelijk te merken dat De Uithof nauwelijks rijp is voor de opgave die men zichzelf samen met de ISSL gesteld heeft: een glanzende start van het profcircus. J:! i.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 23