FC Den Bosch
wil 's middags
aan trainen
JAN REMMERS WIL
OOK MEEWERKEN
Visum Mnsialek
M niet in orde
OVERWINTE
UITHOF
LIGT ER
SLECHT BIJ
Op 1 januari is de dieselolie 12,5 cent* duurder geworden.
Wil Mercedes nu nog blijven volhouden
dat rijden in een Mercedes Diesel goedkoop is?
MET
Mercedes Diesel, klasse als geen ander (X)
oktober
september
1 8 1522 29 3 10 17
3 10 17 24 31 5
4 11 18 25
december
november"
3
10
17
24 31
4
11
18
25
5
12
19
6
13
20
'27 M
"7
1A
ot
februari
sport
t
26 ÊL
22
Bruse Boys 2
>FS 3 - Brouwers-
0 3 - SSV 3, ZSG
ijjk 4.
t: Domburg 4
>skerkfi 3 - Beve-
GPC 4 - Veere 2,
Heinkenazand
rooskerke 4.
Kloetinge 6
ruiningen 3 - W«-
Krabbendijke 3
4, Rillandia 4 -
Waarde 2 - K*-
AZVV 4 - Hoek
1 - Spui 3, Corn
mslag 3, Oostburg
ioys 5, Sluis 2 -
Blauw Wit 1 -
joba 3 - Ondo 1,
ft 4.
Swift 3 - Togo X
ivogels.
Ondo 2 - Volhar-
iw Wit 2- Seolto 2.
nimo 3.
Tjoba 4 - Olym-
tor 2 - Zaamslag
Luctor 3 - Animo
LA: Stormvogels J1
BKC J1 - Seolto
IB: Blauw Wit J1 -
Tjoba J1 - Ammo
2A: Ondo J2 -
J2.
2C: Swift J4 -
I, Tioba J2 - Togo
en IA: Animo Al
en IB: Swift A2 -
Seolto Al - Zuid
en 1C: Tjoba A2 -
Al, Zaamslag AJ. -
U.
en 2A: Animo A3
BKC Al - Swift
en 2B: Luctor Al -
\2.
;en 3A: Ondo A2 -
Stormvogels A2 -
;en 3B: Seolto A3
ten 3C: Seolto A4 -
3 A3. BKC A2 -
;en 3D: Blauw Wit
tA4.
ten 3E: Zaamslag
a A5, Luctor A2 -
A3.
IB: Zaamslag PI
'1.
1A: Seolto PI
s PI, Animo PI -
IB: Zaamslag P 1-
Pl.
2AStormvogels
'1.
2B: Ondo P2 - Se-
C P2 - Swift P3.
2C: Tioba P3
2D: Animo P2 -
P2. Swift P2 -
>3.
Vlissingen: 08.40 u.
on 1 - EMM 1; 09.17
cheren 1 - Olympus
MA 1 Walcheren 1
Sport 1; 10.41 u. HJ
;n 1 - GSC 1; 11.38
Lympus 4 - GSC 3;
1 Marathon 1 - GSC
H. kl. D Walcheren
5 05 u. 2e kl. D. H.
- Were Di; 16.17 u.
npus 1 - Fortuna 1;
P Olympus 1 - For-
41 u. H 1 Olympus
ia 2; 18.48 u. DJ 2
t 1 - EMM 2; 19.35
ilcheren 2 - Olympus
Middelburg: 09.00
llympus 1 - EMM 1;
Olympus 2 - Wal-
10-34 u. HJ 2 Mara-
Olmpus 2; 11.31 u.
mpus 2 - Walcheren
ur JA Marathon 1 -
'71; 13.05 u. JA
- Scheldesport;
3 Olympus 4 -
>rt 2; 14,49 u. D 2
3 - Scheldesport 1;
I 3 EMM 3 - Schel-
16.53 u- H 1 Wal-
SIOS 1: 18.00 u. HJ
- GSC 2; 18.57 u. H
GSC 2.
1 Goes: 13.00 u. D 1
Marathon 1; 14.00 u.
H. Haringman - For-
2 u. H 1 Volharding
iport 1; 16-19 u. JP
peratie '71; 16.54 u.
1 - Walcheren 1.
1 Bergen op Zoom:
f 3 SIOS 2 - Haring-
з.22 u. HJ 1 Fortuna
pus 1; 14.19 u. D 3
- Olmpus 3; 15.16
Fortuna 2 - Olympus
H 2 Fortuna 3 -
1 Oostburg: 12.00 it
eratie '71 - Hontenis-
H 3 Operatie '71 -
13.44 u. DJ 3 Opera-
Hontenisse 2; 14.31 u.
Iperatie '71 - Sluis-
.1 Terneuzen: 13.00 u.
eldesport - Hontenisse
u. DJ 3 Sluiskil -
3: 14.34 u. D 2 Sluis-
DHC; 15.31 u- MP 2
DHC;.
il Hulst: 13.00 u. D 1
e - Zeeland Sport;
MA 3 Hontenisse -
port.
Zaterdag 6 januari 1973
Jan Remmers is ook voor middagtrainingen.
DEN BOSCH FC Den Bosch
heeft in de eredivisie altijd
een bijzondere plaats ingeno
men. Dat kwam op de laatste
plaats niet door trainer Jan
Remmers, die altijd stelde: „Ik
wil wel trainen, maar alleen in
de avonduren". Het komend,
seizoen gaat daarin dan einde
lijk verandering komen. FC
Den Bosch zal ook in de mid
daguren gaan trainen. Onder
leiding van Jan Remmers, die
heeft toegezegd, zijn mede
werking te zullen verlenen.
Waarom FC Den Bosch tot de
ze koerswijziging overgaat en
waarom niet de stap naar het
full-professionalisme wordt ge
waagd, vertelde manager Cor
Hesselberth aan een onzer
verslaggevers.
(Van onze sportredactie)
DEN BOSCH Het staat
nu al vast, dat het bij FC
Den Bosch komend seizoen
over een andere boeg zal
gaan. Ongeacht het feit of
de Bosschenaren in de hoog
ste afdeling van het betaal
de voetbal zullen blijven, is
het zeker dat met ingang
van de competitie '73 - '74
zal worden overgegaan tot
middagtrainingen. Het aan
tal contractspelers zal van
35 worden teruggebracht tot
ongeveer 30.
Ook wanneer FC Den Bosch
een stapje terug zou moeten
doen en via de eerste divisie
moeten proberen terug te ko
men, dan nog zal het plan om
met de middagtrainingen te
starten, niet van de baan zijn.
Zegt manager Cor Hessel
berth: „We zijn dan tóch nog
niet de enige eerste divisie
club, die daartoe al is overge
gaan. We moeten wel mee met
de andere clubs, wil je op de
lange duur tenminste niet ver
der achterop raken. Bij FC
Den Bosch kennen we op dit
moment alleen nog de avond
trainingen. Viermaal in de
week komen de contractspe-
lers onder leiding van de heer
Remmers bijeen- De A-selectie
van half zeven tot half negen.
Voor veel spelers betekent dit
tijdstip vanuit het werk on
middellijk doorgaan naar de
training.
Zij zijn 's avonds niet eerder
thuis dan half tien en dat is
natuurlijk geen ideale situatie.
We denken met de middagtrai
ningen te beginnen om vier of
vijf uur. Door deze wijziging
zijn de spelers in staat, de
avonden in de huiselijke kring
door te brengen, hetgeen ik
van groot belang acht. Om el
ke avond van huis te zijn, is
voor het gezin zonder meer
nadelig".
Voor het zover is, dat FC Den
Bosch op deze basis kan gaan
werken, zal er organisatorisch
nog heel wat geregeld moeten
worden. Hesselberth: „In de
praktijk komt het voor de spe
lers neer op halve dagen wer
ken. Met alle werkgevers van
de A-selectiegroep zul je tot
een passende regeling moeten
komen".
Trainer Jan Remmers is de
enige oefenmeester in het be
taalde voetbal, die slechts de
avonduren tot zijn beschikking
heeft om zijn spelers onder
handen te nemen. Toen NEC
indertijd overging tot de full-
profstatus, was er voor de
Bossche procuratiehouder geen
plaats meer. Bij FC Den Bosch
werd hij met open armen ont
vangen. Daar kon men ak
koord gaan met het feit, dat
hij slechts in de avondureri de
trainingen leidde.
Nu FC Den Bosch ook inziet,
dat er meer tijd moet komen
voor trainingen, wil men ten
minste de aansluiting met an
dere clubs niet verliezen, rijst
uiteraard de vraag of Jan
Remmers wel in staat is enke
le uren in de middag vrij te
maken voor zijn vereniging.
Manager Hesselberth: „De
heer Remmers heeft ons in ie
der geval gezegd, dat hij zijn
medewerking wil verlenen aan
de middagtrainingen".
Men zou zich kunnen afvra
gen: waarom maakt FC Den
Bosch geen zwaai naar het
full-professionalisme Is de
status van de Bosschenaren
niet afhankelijk van het feit,
dat trainer Remmers niet meer
tijd wil uittrekken voor de
club
Manager Hesselberth: „Wij
zullen beslist niet overgaan tot
full-professionalisme- Maar ik
moet er direct bij zeggen, dat
het niets te maken heeft met
onze trainer. Ons grootste pro
bleem in geval van full-profs
is, hoe deze jongens dag in,
dag uit op aantrekkelijke ma
nier bezig te houden. Ik kan
me voorstellen, dat de meeste
spelers iets meer willen dan de
hele dag alleen aan voetbal
denken. Wanneer wij erin sla
gen, onze spelers vrij te ma
ken voor de middagtraining,
met behoud van hun functie in
de maatschappij, waardoor zij
's avonds thuis kunnen zijn,
geloof ik, dat je een goed kli
maat hebt".
Halverwege de competitie
staat het ook vast, dat het aan
tal contractspelers bij FC Den
Bosch zal worden terugge
bracht. Daaraan is de financië
le positie van de Bossche club
natuurlijk niet vreemd. Zoals
vrijwel overal het geval is,
blijven ook in De Vliert meer
mensen weg dan men graag
zou zien. Draaide FC Den
Bosch vorig seizoen nog met
een gemiddeld aantal toe
schouwers van 11.000, nu is
dat 4.000 minder. „Maar", zegt
manager Hesselberth, „we
moeten Sparta, Ajax en Feye-
noord nog wel thuis krijgen.
We hopen tot een gemiddelde
van 10.000 te komen".
Om het publiek in de tweede
helft van de competitie moge
lijk meer doelpunten voor te
schotelen dan tot nu toe het
geval was, heeft FC Den Bosch
tijdens de transferperiode in
december jl. beslag gelegd op
de 20-jarige Westduitse spits-
speler Volker Graul. Men
hoopt, dat hij in eendrachtige
samenwerking met Dick Beek
in staat zal zijn, meer treffers
te produceren dan het schame-
(Van onze sportredactie)
BREDA De Poolse autori
teiten hebben NAC's nieuw
ste winst Jersey Musialek nog
steeds geen uitreisvisum ver
leend. Volgens NAC-secretaris
Frans Speekenbrink wordt het
°P zijn minst half januari voor
de Poolse spitsspeler in Ne
derland zal arriveren. Spee
kenbrink: „En daar durf ik nog
geen eed op te doen. Daar heb
je met die Polen geen hoogte
van. Maar binnen de twee
maanden kom je in dat land
niet aan een uitreisvisum voor
langdurige termijn. We heb
ben de ministeries van Sociale
Zaken en Justitie al ingescha
keld en hier in Nederland is
alles in orde. Alleen Musialek
ontbreekt nog".
De vertraagde komst van
Musialek houdt in dat, indien
hij omstreeks eind januari ar-
I riveert, en eer hij enigszins is
geacclimatiseerd, pas eind fe
bruari zal kunnen worden op
gesteld. In Polen heeft men
namelijk vanaf november een
winterstop en hoewel Musia
lek voortdurend heeft ge
traind, mist hij uiteraard het
wedstrijdritme. Speekenbrink:
„Hier valt voor ons niets aan
te doen. Voor de winterpauze
in Polen hoef je niet bij een
club aan te kloppen om spe
lers te kopen. Dan willen ze
er niet eens over praten. Zo
gauw het voetbal stil ligt kun
je komen, maar dan zit je
weer met die lange wachttijd
voor het visum".
Desondanks is Speekenbrink
van mening dat men beter
spelers in Polen kan kopen, al
zijn ze dan wat ouder, dan op
de Nederlandse markt te gaan
die hij voor clubs als NAC
onbetaalbaar acht. Speeken
brink: „De Poolse spelers zijn
transfervrij. Behoudens een
salaris, kosten ze ons niets.
Bovendien zit er heus wel
kwaliteit in Polen. Maar als je
in Nederland een beetje be
hoorlijke speler wilt kopen,
ben je een klein kapitaal
kwijt- Als zo'n man dan tegen
durft te vallen, zit je financieel
meteen aan de grond. Zulke
zaken kan NAC zich niet ver
oorloven.
Ie aantal van zes, waardoor
FC Den Bosch na Excelsior de
minst produktieve ploeg uit
het betaalde voetbal is- Graul
debuteerde tijdens een oefen
wedstrijd tegen de Waalwijkse
amateurclub RKC (de vereni
ging, waarvan Hesselberth
voorzitter is geweest, voordat
hij bij FC Den Bosch kwam).
De uitslag was 00.
Zondag moet de Remmers-e
quipe naar Sparta. Op Ajax na
de best op schot zijnde brigade
met een totaal van veertig
treffers. Zal het dan toch weer
op resultaat-voetbal uitdraai
en
In principe zijn alle trainers in
Nederland voor aanvallend
voetbal. Maar er kunnen om
standigheden zijn, zo redene
ren zij, dat er nu eenmaal
punten gepakt moeten worden.
Dat FC Den Bosch in zo'n si
tuatie is beland, behoeft ver
der geen betoog.
O Ad Graaumans.
(ADVERTENTIE)
dora,
van de
ren
ais het beste maar goed genoeg is
TILBURG
Heuvelstraat 44
BREDA
Eindstraat 14
DEN BOSCH
SCHAPENmarkt 17
(Van onze sportredactie)
DEN HAAG Al lijkt de
publieke belangstelling voor
het eerste optreden van het
professionele schaatscircus,
vandaag en morgen in Den
Haag, zeker niet tegen te
vallen volgens officiële
opgaven zijn bijna 40.000
van de 52.000 beschikbare
kaarten verkocht toch is
het de vraag of de start van
de „beroeps" wei onder zo'n
gelukkig gesternte plaats
grijpt.
Met name is heit vraag of
er voor het publiek wel zo
veel te gemeten vait, als
men, afgaande op de grote
naman die de International
Speed Skating Leagiue pre-
seniteert redelijkerwijs lean
verwachten. Voornaamste re
den om te veronderstellen
dat dit zogenaamde World
cup-toernooi in sportief op
zicht met tijden van het ka
liber, zoals die van pnxrfs mo
gen worden verwacht niet
zo gemakkelijk zal slagen, is
de meer dan povere conditie
waarin de Haagse Uithof-
baan zich momenteel be
vindt.
De training die voor giste
ren op het programma stond
kon om die reden nauwelijks
doorgang vinden. Het intus-
sn voltallig aanwezige rij-
demscorps draaide snel wat
rondjes, om het daarna voor
gezien te houden. Hoeiwel de
profs er wel voor passen
openlijk hard tegen hun nog
jungle organisatie aan te
schoppen konden sommigen
hun teleurstelling over da
toestand van het boterzachte,
rondom met talrijke modder
plekken bezaaide ovaal, nau
welijks verbergen. Zo sprak
sprinter Ertoard Keiler wat
bedroefd: „Op deze baan
kom i!k nog boven de 42
seconden uit.
De Haagse orgamisaitie, het
gevaar van een echec klaar
blijkelijk ruikend, heeft gis
teren de hulp ingeroepen van
ijsmaiker Hanry van Liempt
(ADVERTENTIE)
Ja, dat wil Mercedes volhouden.
En wil het niet alleen, maar kan het ook. Want zelfs nu de
dieselbrandstof geen 23,1 maar 35,6 cent kost*, rijdt u in
een Mercedes Diesel goedkoper dan in een benzinewagen
van zo'n 12 mille. En daarvoor hoeft u dan niet eens een
kilometerverslinder te zijn.
Mercedes Diesel, al bij 30.000 km per jaar
Zoals u in de tabel kunt zien, beginnen de voordelenGn
vergelijking meteen wagen vanaf de 12 mille-klasse) al bij
30.000 km per jaar te tellen. Om bij hogere jaarkilometrages
optelopen tot belangrijke besparingen. We praten namelijk
over Mercedes. Zodat een belangrijk „uitgesteld voordeel-
plezierig kan worden meegecalculeerd: de lage afschrij
vingskosten, de hoge inruilwaarde.
Dat houdt de kilometerprijs ook na 1 januari hoogst
interessant
Een Mercedes is een Mercedes. Het is voor velen de ver
wezenlijking van een autodroom. Je denkt aan komfort,
aan rijplezier. Aan veiligheid en degelijkheid. Je denkt aan
eigenschappen die ogenschijnlijk niets met zuinigheid te
maken hebben. Maar al die factoren
werken uiteindelijk door in de hoge
inruilwaarde van een Mercedes
Diesel. Ze bepalen mede de lage
kilometerprijs.
Zelfs na 1 januari.
*de genoemde prijzen zijn excl. 4% BTW,
omdat voor zakelijk gebruik de BTW aftrekbaar is
Kostenvergelijking benzinewagens/Mercedes-Benz 200 D
Onderstaand staatje spreekt duidelijke cijfertaal. U ziet dat de variabele kosten plus
afschrijving van een Mercedes-Benz 200 D een stuk lager zijn dan die van een gewone
middenklassewagen. De hogere vaste kosten per jaar worden, bijv. voor een auto van
f 12.000,-, hierdoor al bij 30.000 km per jaar gecompenseerd. Terwijl de 200 D qua
ruimte, komfort, rijkwaliteiten, allure en veiligheid toch wei een paar klassen hoger ligt.
catalogusprijs
incl. BTW
Totale vaste kosten
per jaar
Variabele kosten
plus afschr. in ct/km.
f 9.500/
f 10.500/
f 13.500/
Mercedes
f 10.500
f 13.500
f16.500
200 D
f 2.677
f 2.885
f 3.292
f3.654
17,04
18,79
21,31
15,62
Behalve afschrijving bestaan de variabele kosten uit:
Afschrijving banden
Brandstof
Smeerolie
Reparatie en onderhoud
In de totaalbedragen van de vaste kosten per jaar zijn de volgende kosten opgenomen:
Renteverlies Periodiek onderhoud
Motorrijtuigenbelasting Periodieke technische keuring
Verzekeringspremie All Risk
Misschien houdt u geen rekening met al deze posten. Bijvoorbeeld niet met renteverlies,
kosten van periodiek onderhoud, technische keuring enz. In dat geval komen uw kosten
lager uit dan de door ons opgegeven totale vaste kosten. Voor een juiste vergelijking
dient u deze posten dan ook in irndering te brengen op de voor de Mercedes Diesel
opgegeven kosten. Hoé u echter ook rekent, steeds weer is de uitkomst: de Mercedes-
Benz 200 D of 220 D is een klassewagen, die bij een flink aantal kilometers per jaar
dezelfde km-prijs heeft als een benzinewagen uit een aanzienlijk lagere prijsklasse.
Uw dealer rekent het u graag exact voor.
Imp. AGAM B.V., Reactorweg 25, Utrecht.
Itrecht. Tel. 030 - 451911. v
van de EinidlhwenBe ijsbaian,
die de twee nog groene
Haagse ijsimakers bij zal
staan. Na de zaak in ogem-
sohouiw te hebben genomen,
was de eerste reaataie van
Van Liempt: „Zoiets heb
nog nooit gezien. Wat daar
van terecht moeit komen, zie
ik zo een-twee-dirie niet". De
Eindhoven-aar, die voorai be
ducht is voor de vele modider
en drek die op de baan gelo
pen is en ook nu nog wordt
een gevolg van de nog
maar net voltooide baan van
het stadion heeft de afge
lopen nacht 40 ton warm wa
ter op de baan laten lopen,
waarvoor de gemeente Den
Haag onder meer een tankwa
gen ter beschikking stelde.
Van Liempt: „Op die manier
wordt die ijslaag 1 tot 1,5 cm
dikker en kunnen we de
modder misschien helemaal
wegwerken. Maar wat zal er
gebeuren, als zaterdag en
zondag de zon fel schijnt?
Dan is het bovenste laagje zo
verdwenen. En dan zal er
weer gesproeid moeten wor
den, want je kunt zand nu
eenmaal niet aan elkaar vrie
zen. Om te voorkomen dat
de ijsbaan weer door duizen
den recreanten die de afgelo
pen weken de ijsbaan be
volkten bevuild zal warden
mogen vandaag alleen de
profs het ijs op.
Sombere geluiden te over
dus, maar niettemin ook veel
optimisme over de afloop.
Zegt trainer Anton Huiskes
bijv.: „Natuurlijk we staan er
niet zo rooskleurig voor.
Maar ik ben ervan overtuigd
dat we zaterdag op een pui
ke baan rijden. Ard Schenk
heeft or openlijk althans, de'
zelfde ideeën over". „Vol
gens mij zal het allemaal wel
meevallen", aldus de man
die enkele jaren geleden een
Nederlandse titel verspeelde
toen hij op de modderige
Jaap Eden-baan een braam
op een van zijn schaatsen
kreeg.
Het is niet alleen de baan
waarbij vraagtekens ge:
kunnen worden. De gehele
entourage van De Uithof
doet nog wat kaal aan. In de
kleedcataoomben struikelt
men over de ceimentzaikkem.
De start- en finishstrepen
moeten niog worden aange
bracht op de baan, evenals
de apparatuur voor de tijdre
gistratie. De toeschauiwérsae
commodatie is nog niet hele
maal voltooid en het binnen
terrein is voor iedereen, in
clusief trainers etc. verboden
gebied, omdat men daar tot
ver boven de enkels weg
dreigt te zakken. Bovendien
is er geen enkele moeite ge
daan door de gemeente (ei
genaresse van De Uithof)
noch de ISSL om de ter
plaatse onbekende supporter
de weg te wijzen naar het in
Loosduinen gelegen ijsstadi
on. Volstaan wordt met en
kele piepkleine bordjes
waarvan men het eerste zo'n
300 meter van de ingang
aantreft.
Kortom, aan alles is over
duidelijk te merken dat De
Uithof nauwelijks rijp is
voor de opgave die men
zichzelf samen met de ISSL
gesteld heeft: een glanzende
start van het profcircus.
J:! i.