JOS VAN DER VALK PRESENTEERT 15 JAAR PISTE zwarte films rzorgende door bert van. velseiï J~~\E zwarte films brengen J heel wat leven in de brouwerij van de kwij nende filmmaatschappijen en bevolken de tot voor kort vrij wel leegstaande bioscopen in binnensteden die door de uit tocht van blanken in verval zijn geraakt. De golf van zwarte films is niet onaanzien lijk kritiek begroot. Jules Grif fin, een voorman van de ne gerorganisatie NAACP in Be verly Hils Hollywood, klaagt erover dat zwarte kinderen worden blootgesteld aan films waarin zwarte mannen wor den afgeschilderd als heldhaf tige souteneurs, drughandela ren, gangsters en krachtdadige nietsnutten. gstelling >ut(e) t-time kt. >or roep? >n tegelijk? HUIS !PA" larkema Te gevoelig Dikste staal is te dun DE STEM ZATERDAG 6 JANUAR11973 N de bioscopen van 'de Amerikaanse binnenstad wordt tegenwoordig het meest verdiend aan films die het brandmerk dragen van wege de pornografische inhoud en aan „zwarte films" waarin negers de supermannen zijn die triomferen over laagharti ge blanke schurken. De zwarte filmhelden vechten beter en minnen beter dan hun blanke opponenten en dat verschaft de zwarte bioscoopbezoekers vanzelfsprekend een hoge ma te van genoegdoening. Voordat de superieure Sid ney Pottier in Amerika als superster werd aanvaard was er voor negers op het witte doek weinig meer te doen dan het uitbeelden van domme, lachlustige schoenpoetsers, trouwe huisknechten en dikke keukenprincessen die, ten ver- make van het publiek met schrille stemmen „negers" praatten en hun ogen lieten rollen. De stereotiepe neger dienaar liep steevast licht ge bogen en met een schuifelpas. Van de rond 200 films die het komende jaar in Amerika wor den gemaakt is een kwart ge richt op de zwarte bioscoop bezoekers. Het tijdperk van de tamme schuifelaar is voorbij en er is, in de afgelopen twee jaar een rage in zwarte films. Het dieptepunt van racisme werd al vroeg in de Ameri kaanse filmgeschiedenis be reikt met D. W. Griffiths „The Birth of a Nation" dat in 1914 uitkwam en waarin negers werden afgeschilderd als be dreigers van blanke vrouwe lijke deugd en vijanden van de beschaving. Een ander typisch produkt was het epos van „Topsy and Eva". Topsy is een vijfjarig zwart slaafje dat insecten van bloemen eet en Eva een kleine blanke heilige, die Topsy voor de prijs van vijf cent aankoopt en erop toeziet dat hij, mild protesterend zijn eerste bad neemt. Een van de dramati sche hoogtepunten van „Topsy and Eva" is Topsy's gebed waarin hij God smeekt hem van kleur te veranderen en waarin hij zegt dat hij niet blank behoeft te worden als -Eva, maar alreeds tevreden is met een mooi lichtbruin. Wan neer negers deugdzaam waren in die oude filmdraken was het meestal de jeugd van de domme toewijding. In „Imita tion of Life" naar een roman van Fanny Hurst, vindt een zwarte dienstmaagd een for mule voor de vervaardiging van een bijzondere pannekoek, die door haar bazin met groot succes in massaproduktie wordt gebracht. De dienst maagd weigert haar aandeel in de winst, want haar enige wens was te dienen. J~~\ E voorloper van de grote J serie zwarte films die sinds twee jaar zijn ver schenen is Meivin van Peebles „Sweetback", het epos van een zwarte rebel die het met suc ces opneemt tegen de blanke maatschappij. Kort daarop produceerde Gordon Parks „Shaft" het verhaal van een zwarte detective van het Mike Hammer-type. Snel daarop volgden films als „The legend of Nigger Charlie" en variaties op oude blanke fïlmgegevens als „Blacula" (een zware Dra- cula), een zwarte versie van „Asphalt Jungle" en zwarte Frankensteinproducties. In Harlem werd „Super Fly" ge filmd, een met geweld over goten verhaal van een zwarte drughandelaar en er staan films op stapel gewijd aan het leven van blueszangeres Billie Holiday (Lady sings the blues), „Blackfather" een variant op „The Godfather", „Zwarte Christus", „De Weerwolf" van Watts en een lange reeks an deren. Huey Newton, de zwarte panter voorman in Oakland, ziet de meeste zwarte films als uitingen van een contra-revo lutionaire samenzwering en Tony Brown, de deken van de school voor de studie der com municatiemiddelen van Ho ward University in Washing ton, spreekt over „Blacksploi- tatiefilms" als uitingen van zelfhaat. Volgens hem is de neger die genoegen beleeft aan het verhaal van de drughan delaar Super Fly te vergelij ken met een jood die bereid is een toegangsprijs te betalen voor Auschwitz. Ik snel 1 heel lie het rekening Irgrond pnnen we ■wat Irend Jeter kontakt (10, h, goed geoutilleerd sn is in het centrum lipaciteit is 60 bedden. therapeut(e) nodig die lil wijden aan een 1 voor onze patiënten. jiigaat naar een J apeut(e), hebben wij Ijkheden voor hem of haar liet doen. Ille bijzonderheden 1 persoonlijk onderhoud (tellenden worden daarom i nemen met de hevrouw C. W. Bezemer- kren 11, Gouda, t een interessant idee feens kontakt met ons kleine, gezellige trum van Gouda, ■we 1 april a.s, tenminste j minimaal 3 jaar bt genoten of in het bezit ■of O VB. lid voor het officiële ng. Een diploma dat een or een carrière in de |lte van de kursus wordt - ndere tehuizen - hingsschooi in Gouda, ballicarpa". hg kosteloos en verdien )e [ijk salaris, overeen- urmen. Voor de I leerlingen hebben wij 'ikbaar. op diverse extra's ïatige diensten, gratis nkleding enz.). In lor jongens uitstel van c. tarin je jezelf volledig een grote persoonlijke e sollicitatie aan de nevrouw C. W. Bezemer ven 11, Gouda, september 1973 is al REEDSCHAPPEN, HANG- WAREN 5 voor een medewerkend deling AUTOMATERIAAL. dig bekend bent met het wat betreft inkoop als m onze klanten vakkun- oral welwillend kan ad- hun keus uit ons uitge- irtiment, bieden wij U 'n lfstandige werkkring met uitzichten. goed loon, premievrij aterdags vrij. aan: J. Staat, Mauritsweg lefoon 01850-40386. Treslong in Hillegom is een niet geringe uitspan ning. Dames en heren van stand dineren er en dansen tussen de gangen door een quick-quick-slow. Maar zes maal per jaar krijgt de grote zaal van Treslong een totaal ander aanzien. Toneel knechts hijsen dan een tent zeil richting plafond. Een tentnok van slechts enkele meters in het vierkant, maar groot genoeg om nu al 15 jaar lang in menige huis kamer de indruk te wekken alsof Piste, het vaderlandse variété-programma met de wel erg lange adem, vanuit een heuse circus-tent wordt uitgezonden. Vijftien jaar geleden kreeg Treslong voor de eerste keer het aanzien van een mini-circus in het kader van een een geza menlijke productie van KRO en BRT, die samen met nieuwjaar het kijkers volk wilden trakte ren op variété. Die eerste keer viel erg in de smaak, reden waarom de KRO ermee door ging en haar sterregisseur Jos van der Valk de opdracht gaf er een tweemaandelijks terug kerend gebeuren van te maken. Aldus geschiedde en Nederland zag dat het goed was. Jos van der Valk nu: „Ja, 15 jaar is een hele tijd, maar ik sta niet zo stil bij dat soort dingen. Ik doe m'n werk en dat is dat. Het is echt niet op de eerste plaats mijn verdienste, dat Piste jubileert. Dat heeft meer te maken met het oer- menselijke-instinkt van brood en spelen. Waarom houdt Piste het al zo lang uit? Waarom gaat het ech te, goede circus nooit verloren? Omdat mensen tot in alle eeu wigheid met plezier zullen kij ken naar kunstemakers. Naar artiesten die moeilijke toeren uithalen". En er wordt nog wel gezegd, dat het een uitstervend vak is, variété- artiest? Jos van der Valk: „Niks hoor. Ik merk een duidelijke vernieu wing. Natuurlijk vallen er ar tiesten af, maar er komen ook steeds weer nieuwe bij. Gaat U maar na: wij hebben in al die jaren zo'n 500 nummers in Piste gehad. Van die 500 hebben we er ongeveer 20 twee keer laten zien en er zijn misschien vijf nummers geweest die meer dan twee keer in Piste gezeten hebben". Waar haalt hü al die artiesten vandaan? Jos van der Valk: „Via impressario's, maar produ cer Jan Delfgaauw en ik gaan vaak kijken in circussen en va- rieté's-theaters. We hebben nog nooit moeite gehad om het pro gramma vol te krijgen. Altijd stuiten we wel op iets nieuws. Mijn eigen voorkeur? Nou, als het maar goed is. Als er maar een stel vakmensen aan het werk zijn. Dat is het enige be langrijke. Aan voorkeuren heb je niets. Je moet toch afwisse ling in zo'n programma bren gen? Stel, dat ik dol was op dierenr.ummers, dan kun je toch niet elke uitzending gaan vol proppen met dieren? We pak ken van alles wat. Bij de laatste opnamen hadden we een rol- schaats-act, 'n hondennummer, 'n luchtacrobate, equilibristen, pyramide-springers en 'n num mer met varkens". Piste wordt niet alleen in Ne derland uitgezonden. In België nemen zowel de BRT als de RTB het programma over. In Zwitserland zenden drie zen ders Piste uit. Is dat gedaan, omdat het voor de KRO alleen te kostbaar is? Jos van der Valk: „Nee dat niet. Ze hadden er gewoon belangstelling voor. Ja, kostbaar. Wat is kostbaar? U moet rekenen, dat elk num mer zo'n 5000 gulden kost, dus dat maakt dertigduizend gulden voor een hele uitzending". Vijftien jaar Piste. Is het ge vaar nu niet groot, dat Jos van der Valk dit programma be schouwt als een tweemaande lijks routine-klusje? Hij: „Wat is routine? Dat is het voor de artiesten ook. Die hébben hun nummer al hon derden keren gedaan, maar toch kunnen ze er niet met de pet naar gooien, omdat ze anders hun hele nummer kapot maken. Zo is het met mij ook. Door al die jaren Piste heb ik een enor me brok ervaring gekregen. Ik heb geleerd hoe je de diverse nummers het beste in beeld kunt brengen. Zoals de drummer precies weet wanneer hü een tik op z'n trommel moet geven bü een acrobatennummer, zo voel ik precies aan hoe ik een nummer met de camera moet vatten. Dat is routine ja maar je kunt het ook vakkennis noe men", Politieman is zelfs kraker te glad af de stilste i (Van een onzer v verslaggevers) OOSTERHOUT - Als het aan de jonge Oosterhoutse hoofdagent L. van Aart ligt, dan kan het inbrekersgilde voortaan beter thuis blijven. Als technisch rechercheur bij het Oosterhoutse politie korps, bedreven in fotogra fie en dactyloscopie, levert hij dagelijks zijn aandeel in de opsporing van al die ver metele zielen, die zich op het verkeerde pad gewaagd hebben. Maar hoofdagent Van Aart doet meer: hij is buitengewoon aktief op een nog nauwelijks ontgonnen terrein van het politievak, de preventieve bestrijding van de misdaad, in vakkrin gen „crime prevention" ge doopt. Hij is (door zelfstudie) buiten gewoon deskundig op het gebied van de electronische en me chanische beveiliging, adviseert bankiers en juweliers bij de keuze van geraffineerde alar- meringsapparatuur en vindt daarnaast nog tijd om zelf dui velse mechaniekjes in elkaar te knutselen, die voor de weder- rechtelijke aanwezigheid van t argeloze insluipers waarschu- Iwen, zonder dat die insluipers daar maar ook het geringste van kunnen merken. Geen kra ker zo gewiekst, of Van Aart weet er raad op. „gewone" opleiding, fotovakdi- ploma, hobby electronica en daarna bij het Oosterhoutse gemeente-politiekorps geëva lueerd tot de specialist die hij een der weinigen, die niet vreemd is in Jeruzalem. Enkele weken geleden nog speelde hij gastheer voor een vijftiental collega's (technisch recher- Bij die gelegenheid bleek nog eens duidelijk, hoe nieuw het vak van de electronische „cri me prevention" ook voor de vakbroeders nog is. ven, zoals dat in Duitsland al wél het geval is. Daarom is er ook nog zoveel beunhazerij op dit gebied. Voor een simpel toe stelletje met een paar relais-tjes durven ze rustig duizend gulden te vragen. En dan is het vaak nog ondeugdelijke apparatuur ook". „Ondeugdelijk" is voor Van Aart niet alleen die apparatuur die luid en duidelijk alarm geeft. „Kijk, wij als politie mensen hebben natuurlijk een andere opvatting over beveili ging dan bankiers en verzeke raars. De klant vindt het al best, wanneer een luid alarm de inbreker afschrikt en op de vlucht jaagt. Zijn spulletjes zün er immers mee gered. Wij wil len echter meer. Wij - en dus iedereen - zijn er het meest bij gebaat, als er „stil alarm" wordt gegeven, zodat we het heerschap ook nog kunnen betrappen en inrekenen". men", zegt Van Aart vergoelij kend. „In Nederland ontbreekt het nog aan een overkoepelende onafhankelijke instelling, die objectieve voorlichting kan ge- Uiterst gevoelige apparatuur kan ook „ondeugdelijk" zijn. „Vaak zijn de toestellen te kri tisch. Zü reageren bijvoorbeeld op het minste zuchtje wind of op voorbijgaand verkeer. Een onderzoek heeft uitgewezen, dat maar liefst negentig procent van alle alarm in ons land vals is gebleken. Op die manier biedt de electronica natuurlijk geen taakverlichting meer voor de politie. Bovendien is het voor gekomen, dat men niet reageer de op een alarm, toen er écht iets aan de hand was". Een groot Duits concern heeft er lucht van gekregen, dat hoofdagent Van Aart zich actief inzet voor de oprichting van een landelijke instelling voor „crime prevention" en heeft hem uit genodigd can eens te komen neuzen naar wellicht ook voor hem nog nouveautées. „In Duits land hebben ze al enige tijd een onafhankelijk instituut, dat de apparatuur niet alleen test op deugdelijkheid, maar ook op ge schiktheid voor een bepaald object". Onze Oosterburen beseffen dus dat de brandkast met de dikste wand geen enkele waarborg meer biedt. „Vergeet niet, dat het inbrekersgilde goed geëqui peerd is. Men schroomt niet zich te bedienen van de laser straal of de „thermische lans". En daar is geen kruid tegen ge wassen". Hoofdagent Van Aart heeft op het Oosterhoutse politiebu reau een hele winkel met be veiligingsapparatuur. Als de „klant" om informatie komt, staat hij als een echte winkelier achter zijn toonbank. Verkopen doet hij niet. Maar het advies is gratis. Tussen al die spulle tjes: een door hem zelf ver vaardigde verklikker, die zün diensten in de praktijk al en kele malen bewezen heeft. Van Aart heeft de mond vol over electronische beveiliging, maar over de werking van zijn uit vinding zwügt hü als het graf. TEKST: PETER SCHOUTEN FOTO: JOHAN VAN GURP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 17