EEG méér dan boter en kaas De gevolgen van een leven tegen de systemen in SOVJET-UNIE BETAALT DUBBELE PRIJS VOOR CUBAANSE SUIKER Opschieten met om roepof uierwijs «I aoNS f 19,95 RJACKS 59,50 29,95 IS Ton Lutz„Het fascisme is nog niet dood"! Dit jaar contact Peking-Vaticaan laagst in prijs ;toffen enz. de grootste buitenland. 34,50 nistratief awerker kunst cultuur BESTE RELIGIEUZE FILMS KOMEN VAN GODSDIENSTCRITICI orm oneel oek ijdschrift Nader wil bouw kernenergie centrales opschort en Portugees en meisje veroordeeld Verdachte van postzegelkraak aangehouden NOTA SCHRIFTELIJK ONDERWIJS: Achterstand Vrijdag 5 januari 1973 n jacks, coats, loraks, enz. n kinderkleding er Istraat 5 I.O. rtbediijf n visvervoer gelast met de dagelijkse ratie. Kandidaten dienen in het diploma M.B.A. en i voor S.P.D. i aan: Scheldekade 2 te M fe* fe fe HANS Tiemeijer krijgt de Orde van de zachte G, aangeboden dpor toneel groep Theater op 27 janu ari. GER van Elk krijgt een expositie in het Van Abbe te Eindhoven van 5 janua ri tot 18 februari: als ver volg op Boezem en Dib- bets in de voorgaande ja ren. i OPERA-REIZEN behoren tot de nieuwste toeristische snufjes. Arrangementen naar Boedapest, Londen, Berlijn, München, Barce lona, Wenen, Napels, Ve netië en Milaan. Prijzen van de long weekends naar de opera's in deze steden liggen rond de f 500,-, als u zich daarbij wilt laten bedienen door Wagon Lits-Cook én Leo Riemens. RIEN van den Brink werd 50 jaar. Ter gelegenheid daarvan is zijn nieuwste werk te zien in eigen kunstzaal De Hoge Hees, tussen Steensel en Eersel. Bovendien krijgt hij dit jaar daarom nog exposi ties in het Maastrichtse Bonnefanten en het Belgi sche d'Hondt-Daems mu seum. 0 FANFARE for Europa heet het concert op 8 januari in de Royal Albert Hall te Londen. Allemaal ter ere van de EEG. Daarbij speelt het Concertgebouw Orkest naast de Berliner Philharmoniker en het Or- chestre de Paris. KUNST-toer: Helmond in kunstzaal 't Meyhuis: Gert Hendriksen met aquarel len (28 januari): Eindho ven: galerie Willy Schools: Stanislaw Masiak met schilderijen en pente keningen; Venlo in cultu reel centrum: overziehts- tentoonst"11;ng van Her- manus mserik (18 febr.): jeselaere in kunstgai j Tempo aqua rellen en gouaches van J. Tossins (15 januari). WITOLD Lutoslawski heeft van het Concertge bouworkest een opdracht gekregen voor een symfo nisch werk. Het orkest hoopt met het resultaat van deze Pool op de inter nationale muziekmarkt te kunnen opereren. 0 FAMILY-albums zijn „in" op het toneel. De Vlaming Ed;dy Asselbergs schreef voor het Nederlands To neel te Gent „Bomma". Na successen daarmee te Gent is dit stuk van 11 tot 17 januari te zien in KNS Antwerpen. De religieuze film heeft het meest te danken aan juist die regisseurs, die zich tegenover kerk en religie zeer kritisch hebben opgesteld. De religieu ze film die onder auspiciën van die kerkelijke groeperin gen is gemaakt, die er een middel in zagen om evangeli satie te bedrijven, heeft over het algemeen weinig artistiek niveau. Dit stelt drs. J. A. Hes, die tot doctor te Utrecht in de sociologie is gepromoveerd op een onderzoek naar de relatie tussen film en godsdienst. Zijn proefschrift heet „In de ban van het beeld". Als de meest overtuigende godsdienstig kri tisch ingestelde regisseurs die voortreffelijke religieuze films hebben gemaakt noemt dr. Hes de Zweed Ingmar Berg man, de Spanjaard Luis Bunu- el en de Italiaan Pier Paolo Pasolini. Op enkele kleinere, sterk op de evangelisatie gerichte gods dienstige groeperingen na moest de „officiële kerk" in de gehele westerse wereld weinig weten van de film, zo stelt dr. Hes. Hij vermeldt dat de stichter van het Leger des Heils, William Booth, wèl het nut van dit nieuwe medium heeft ingezien en er gebruik van maakte; onder het motto „Waarom zou de duivel zich van het beste bedienen (en wij niet)" van de film. „Juist doordat hij zo fasci nerend is roept de film in onze cultuur ook weerstanden op. Het fascinerende heeft al tijd iets geheimzinnigs", stelt dr. Hes, die daaraan de con statering vastknoopt dat de aanwezige burgerlijke weer standen tegen de film, die er bij het begin van dit nieuwe medium waren en die nog te zien zijn, soms relegieuze be zwaren in een niet-religieus jasje zijn. Ook omgekeerd: re ligieuze bezwaren tegen de film blijken bij nadere be schouwing burgerlijke weer standen te zijn. Met name geldt dit volgens hem ten aan zien van de in vele amuse mentsfilms breed uitgemeten erotiek. Legio zijn volgens dr. Hes de veroordelingen, zowel van de cinematografie als zodanig, ais van de concrete films. Le gio zijn ook de maatregelen tegen het „filmkwaad" en het „bioscoop-kwaad". Dr. Hes vermeldt in zijn proefschrift pauselijke encyclieken over de film, standpunten van de re formatorische kerken en hij wijdt ook aandacht aan de ac tiviteiten tegen de film van het Amerikaanse „Legion of decency", het fatsoenslegi oen. In de houding van de ver schillende kerken en kerkge nootschappen onderscheidt hij een aantal verschillende hou dingen tegenover de film. Dr. Hes meent dat de afwijzing van film fundamenteel is in alle kerken, maar er zijn ver schillende varianten op dit af wijzende thema. Dit mijden van het beeld gaat volgens hem terug naar de oudere na- tuurreligies, waar het beeld een centrale plaats innam. De christelijke religies gaan vol gens hem van de profetie en de verhouding van het woord uit en zij moeten niets van die oudere beeld-religies heb- ben. Lange tijd is de officiële doctrine van de katholieke kerk een moraliserende ge weest met de kerk zelf als centrale richtingwijzer van wat deugde en wat niet. De film werd aanvaard onder het beding, dat deze door de kerk geponeerde morele voorwaar den onaangetast liet. Filmkeu ring door kerk en staat, en ook het Legioen of Decency, het fatsoenlegioen, werden als beschermende instituten toege juicht. Naast het reeds vermelde pragmatisme van de sterk op de evangelisatie ingestelde kerkelijke groeperingen, die film als middel voor hun doel gebruikten, is er volgens dr. Hes dan nog een vierde ten dentie: die van de kritische solidariteit. De instelling is volgens hem gestimuleerd door de nieuwere theologie en de oecumenische beweging. Deze instelling accepteert de film als moderne cultuuruiting en in de praktijk wordt de nadruk gelegd op de filmkri tiek. „Een poging om de EEG méér dan boter, kaas en eie ren te laten worden. Nu is er een Europa van concerns aan het ontstaan! We moeten an dere dingen aanbieden". FRITS NIESSEN uit Raams- donk, Nederlands redacteur van de tijdschriften ONS ERF DEEL EN SEPTENTRION vertelt hoe, vanuit de stichting Ons Erfdeel, met toenemend succes pogingen ondernomen worden culturele kanalen te graven in de EEG. Dat ge beurt via Ons Erfdeel, dat met zijn 10.000 abonnees wel het grootste Nederlandstalige cul turele tijdschrift is. en sedert kort met het Franstalige tijd schrift over de Nederlandse cultuur Septentrion. dat na twee afleveringen al 3000 abon nementen telt. Bovendien is in Rekkem (waar de E-3 de Frans-Belgische grens passeert „even ver van Amsterdam als Parijs") een ontmoetingscen trum gebouwd, waarmee grote plannen bestaan in het kader van de culturele betrekkingea in de EEG- Aanvankelijk ontstond Ons Erfdeel als een tweetalig tijd schrift (Notre Patrimonium). Vanaf het tweede deel in 1957 is Frits Niessen erbij betrok ken geweest. Op den duur werd dit als tweeslachtig er varen, zodat vorig jaar beslo ten werd tot een aparte Frans talige uitgave. „Geen Franse vertaling van Ons Erfdeel, maar een zelfstandig naar het Franse publiek toegeschreven uitgave; informatie over ae Nederlandse cultuur, waarbij geen onderscheid wordt ge maakt tussen België en Neaer- land". Frits Niessen: „Vanuit de Vlaamse beweging bekeken eigenlijk een mijlpaal. Nu geen tijdschrift meer tégen de Franse bedreiging maar voor de Franstaligen. Voor Neder land een wat paradoxaal tijd schrift: op het moment, dat het Frans hier erg achteruit gaat, blijkt in Frankrijk grote interesse voor de Nederlandse cultuur via dit tijdschrift. Op de scholen is het na invoe ring van keuzevakken triest gesteld met de Franse taal. (Niessen is docent aan de pedagogische academie te Dongen). Dat is jammer; het Frans is de laatste band, die ons bindt met de Romaanss cultuur". Die Franse interesse mag o.a. blijken uit de aandacht die praktisch alle grote Franse kranten (bijv. Le Monde en La Croix) Septentrion schon ken. Via CRM dat overi gens niet subsidieert in tegen stelling tot zijn Belgische col lega ontving Frits Niessen dezer dagen een brief van president Senghor van Sene gal. zelf een wereldvermaard dichter, aan minister Schmel- zer, waarin hij zeer positief reageert op het initiatief Sep tentrion. „De cultuurpolitiek staat nog veel te geïsoleerd", zegt Nies sen, „maakt te weinig deel uit van een al te economisch-tech- nisch gerichte buitenlandse politiek. Er moet geen sprake zijn van export van nationalis me bij de cultuurpolitiek, maar van een wisselwerking- Wij kozen daarom niet voor het Franse systeem, dat via een eigen taal cultuur naar buiten brengt, maar voor het Duitse systeem (Goethe Insti tuut een dergelijke instel ling missen wii) om de eigen cultuur te laten aansluiten bij de vreemde talen. Bovendien presenteren wij België en Ne derland als één cultuurgebied. Bij de presentatie gaan we uit van de cultuur in bredere zin (katholieke kerk in dit ge bied; de vrouwenemancioatie; drugs; volksontwikkelings- „Het fascisme is nog niet dood. Daarom moeten we dit stuk nog spelen". Al enkele jaren had TON LUTZ het stuk van GEORG KAISER: SOL DAAT TANAKA, op grauw papier gedrukt in Oost-Duits- Iand, thuis op de plank laten liggen. „Toen ik onlangs in het ziekenhuis lag heb ik het rustig kunnen lezen. Het liet me niet meer los". In een opvallende bewerking, bereidt hij nu met Globe de première voor, die op 12 januari in Eindhoven plaatsvindt. „Tana- ka is een levende aanklacht tegen het systeem", zegt hij. „Een ballade van het recht over de verdrukking van de mensheid door traditioneel ge heiligd onrecht. De moraal van de kunst moet anti-moraal van het fascisme ontmaskeren". Hoewel het stuk in Japan speelt, probeert Lutz met ver schillende middelen de alge mene teneur van het stuk te onderstrepen. Die is wereld wijd: tegenstelling arm-rijk, oorlog, cadaverdiscipline, hon ger, onderdrukking, uitbuiting, onrechtvaardigheid e.d. „Kai ser was een eenzaam strijdend anarchist", aldus Ton Lutz. Kaiser schreef de aanzet voor dit stuk in Scheveningen in 1938. Na de eerste opvoe ring in Luzern volgde er prompt een protest van de Ja panse gezant aldaar. „Maar het ging Kaiser niet op de eerste plaats om Japan - dat was een soort vervreemdingseffect -, om een naturalistische uitbeel ding, maar om een algemeen menselijke problematiek. „Hij was een exponent van de hele expressionistische kunst", vertelt Ton Lutz. En dan valt de naam van Van Dalsum, die in de dertiger jaren Kaiser in ons land introduceerde met Gas, een stuk over d,e samen- hang industrialisatie-maat schappij. Tanaka is vaak ver geleken met Wozcek, maar Kaiser zelf zei: „Nee, het is méér; het is de voltooide Woz cek". Het verhaal heeft als uit gangspunt het gezin van een arme rijstboer. Tanaka (Eric Schneider) komt als soldaat met verlof bij zijn ouders, die gebukt gaan onder armoe en het gezag van de keizer. Tana ka brengt vriend en medesol daat Wada mee, die wil trou wen met zijn zus Yoshiko. Zij is er niet. In de bergen bij een boer, zeggen de ouders. Daar heeft ze werk en eten; hier niet. De werkelijkheid wordt duidelijk in het volgende be drijf, wanneer de beide vrien- 0 Ton Lutz: „De moraal". den vertier zoeken in een bor deel. Honger en hoge rente van leningen hebben de ou ders er toe gebracht Yoshiko ge verkopen aan een bordeel. Een bittere confrontatie, waar bij Tanaka zijn zuster en een onderofficier, die haar klant is, doodt. Het stuk culmineert in een rechtszitting, waarin al le ideële troeven worden uit gespeeld. Tanaka moet de kei zer gratie verzoeken. Hij wei gert: „De keizer moet MIJ om vergeving vragen". Hij is de oorzaak van alle ellende. Het systeem bracht de ouders en Tanaka tot wanhoopsdaden. Lutz heeft bij de bezetting van dit stuk een groot aantal 0 Jenny Arean: Vijf maal dub- 0 Eric Schneider: Soldaat Ta- belrol. naka. dubbelrollen ingevoerd. Niet uit armoede, maar als princi pe. Om dezelfde karakteristie ken te benadrukken. De zes hoeren bijvoorbeeld, worden (op één na )door dezelfde ac trice (i.e. Jenny Arean) ge speeld; allen getekend met de zelfde machteloosheid. De der de acte bewerkte Lptz van krijgsraad naar rechterlijke macht (burgerlijke - en mili taire rechter), waardoor de schuldvraag een breder accent krijgt. Verder dragen de spe lers half maskers (behalve de soldaten; het uniform is hun masker) om het historische naturalisme te voorkomen; om de karakteristieken te styleren en de inhoud te verinnerlij ken. „Door dit alles wordt dit stuk niet zo beweeglijk als men van mij gewend is," aldus Ton Lutz, „Tanaka ontwikkelt zichzelf. „Fantasie, realiteits zin, op' zoek naar een nieuwe mensheid. Dat is Kaiser. Een anti-oorlogsstuk, uit de jaren dertig, maar nu nog zeer actu eel". In decors en costuums van Wijnberg, spelen Ann Hase- kamp, Eric Schneider, Jenny Arean, Hans Boswinkel, Onno Molenkamp, Cor v.d. Brink, Jan-Anne Drenth, Jacques Fortuné, Anna van Beers, Jan Bolt en Rini Feenstra. Hoewel ik de voorkeur blijf geven aan zijn „Landschap in beton" en „Ergo" heeft JA- KOV LIND met zijn CLOSE UP (uitg. Bezige Bij f 12,oO) toch weer een boek geschre ven, dat je „meeneemt". Het is een vervolg op „Stap voor stap'deel één van zijn auto biografie. Je kunt het echter als een zelfstandig boek lezen. De geschiedenis van een Ahasverus in deze tijd, een wandelende jood, die zijn jood-zijn, zijn bestaan in deze I westerse maatschappij, moei lijk weet te plaatsen. Een on rust, die allen, die zich niet zonder meer willen aanpassen of assimileren met „zoals het is", mm of meer zal aanspre ken er. raken. In Numbers (de oorspronke lijke titel; vertaling Therese Cornips), vertelt Lind het ver haal van zijn omzwervingen in Europa, nadat hij in 1950 Is rael de rug had toegekeerd. „Ik was een speciaal geval. Een acteur op zoek naar een goed stuk dat hij misschien zelf moest schrijven". Op zijn drieëntwintigste „verzamelde hij gekken zoals Nabokov zijn vlinders". Op de boot naar Marseille ontmoet hij deze „gekken", mensen even uniek als hijzelf met hun navrante levensgeschiedenis sen. Hij trekt naar Wenen om de herinneringen van zijn kinder tijd op te blazen, naar Parijs, Stockholm, Amsterdam. Ner gens rust. Heeft talloze baan tjes en nog meer vrouwen. Tracht zich zonder geld (;,dan ben je waarlijk vrij") en een aantal filosofietjes overeind te houden, maar „meer dan leren om uit de moederschoot weg te komen moet ik leren er naar terug te gaan, wil ik een kans krijgen". Hij probeert re gisseur te worden, maar het lukt hem niet omdat hij niet in staat is zijn tijd eigen leven te regisseren. Amsterdam is de enige stad waar hij zich thuis voelt; aan Bussum heef! hij een broertje dood. Helder en rechtoe-rechtaan vertelt lind een stuk van zijn leven. Een aanklacht tegen dé- zè wereld, zonder te klagen1 een waarheid zonder te getui gen; menselijkheid waarvoor weinig ruimte vrij is. Een ras verteller, die aan zijn persoon Hike ervaringen dimensie geeft, die het ik overstijgen. Een wonderlijk boek is dat van de Tsjechische schrijver PAVEL KOHOUT: WITBOEK IN DE ZAAL ADAM JURa- CEK -docent lichamelijke op voeding en tekenen aan de pedagogische academie te K, contra sir Isaac Newton, do cent natuurkunde aan de uni versiteit te Cambridge, naar contemporaine documenten ge- reconstrueerd en met zeer in teressante stukken aangevuld (uitg. Moussault-Gemini lite raire paperback f 14,90).'* Het is begrijpelijk, dat dit boek in zijn geboorteland verboden is, eyenals zijn eerder vertaalde Tagebuch eines Konterrevolu- tionars. Zelf schrijft hij in de inleiding: „Ik wijs bij voor baat de verdenking van de hand dat dit een politiek boek is. Evenzo wijs ik de verden king van de hand dat dit geen politiek boek is... Ik beveel liet uitsluitend aan aan lezers die fantasie en gevoel voor humor hebben ook dan wanneer zij überhaupt niet in de stemming zijn om te la chen. „Het is een boek, waar bij je ondanks de ironische en soms geestige ondertoon het lachen wel vergaat". Kohout schreef gedichten, filmscenario's en toneelstuk ken, waaronder August, Au gust, August, dat b.v. vorig jaar in Antwerpen werd ge speeld door de KVS. In eigen land is dat allemaal taboe. Van al deze literaire werkwij zen is in dit boek wat terug te vinden. Verder bestaan de 222 pagina's uit een vijftigtal do cumenten (reconstructies, toe spraken, brieven, resoluties, nota's, communiqué's, pamflet ten, expertises, vonnissen etc). Mede daardoor lees je het nogal moeizaam, zoals het doorgaans geen lolletje is om documenten, nota's, memoran da e.d. te lezen. Het zit geheid in elkaar; dat wel. Daar komt bij, dat er onder huids heel wat aan de hand is in dit boek. De inhoud veron derstelt enige kennis en in zicht in de maatschappelijke situaties van de landen achter het ijzeren gordijn (het zou overigens hypocriet zijn je tot die landen te beperken). Op 9 eindredactie: henk egbers werk e.d.). waarbinnen eerst interesse kon ontstaan voor cultuur in engere zin (bijv artikelen over Hamelink, Claus. Willink e.d.). Dat zijn zo de drie vuistregels bij ons beleid" De Franstalige loot van Ons Erfdeel heeft zich in een be leidsadviescommissie kunnen verzekeren van een aantal deskundige lieden, onder wie prof. Pierre Branchin (geeft Nederlandse taal en litera tuur aan de Sorbonne met 180 Franse studenten) en Sadi de Gorter, gevolmachtigd minis ter voor Nederlandse cultuur in Parijs. Het ontmoetingscentrum te Rekkem is helemaal gebouwd met giften van particulieren en subsidies uit fondsen. Voor lopig dient het gebouw voor de redactie en administratie van de beide bladen. Afhanke lijk van de financiële midde len bestaan er plannen om al len, die op een of andere wij ze betrokken zijn hij de cul tuur in de EEG daar bijeen te brengen (Nederlands stude renden in Frankrijk; leraren Nederlands in Wallonië; men sen die Nederlandse literatuur vertalen in Frankrijk, Duits land en Engeland, medewer kers, etc.). Henk Egbers O FOTO -jan.: „Van Abbe- museum erkent beeldtaal foto grafie" is de juichende ope ningskop van dit nummer. Dit n.a.v. de expositie Hausser- Siskind. waaraan zoals wij dit op deze pagina deden aandacht wordt besteed. Op vallend jong talent wordt voorgesteld in de personen van Pieter Ouddeken, Hense Boekhout. Joost Gans en Paul Bronwasser. Rudolf Smit bp- sluit zijn serie testrapporten met Hasselbad 500 C en SWC. Behalve talloze nieuwtjes over materialen komen o.a. nog aan de orde: gaat de videoband de smalfilm verdringen? en de mate van onscherpte voor en achter het model of instelpunt in hanteerbare tabellen. (Foto postbus 4. Dopt.inchem). DE GIDS 9-10: Twee opval lende thema's: Paul Goodman en de Nederlandse radio en t.v. Twee stukken van de hand van Goodman: het ware conservatisme („Op kunste naars valt niet te vertrouwen als het een politieke boodschap betreft") en De ethiek van wetenschap en technologie. G. van Benthem v. d. Bergh ver telt wie Goodman is: „Een on mogelijke man" („Goodman is een utopist zonder utopie"). Ad Kooyman schrijft over De Nederlandse omroep en culturele pluriformiteit („Op zeer korte termijn kan het be grip pluriformiteit meer in houd krijgen dank zij nieuwe technologische ontwikkelin gen"); Peter Hofstede over kabel en video, middelen te gen vrijblijvendheid; J. Snij ders over De mens als audio visueel dier en Tessel Poll- mann over De instructieve omroep. Verder in dit nummer aandacht voor Roemeense poë zie door Sorin Alexandrescu en Rome en de nieuwe apo- calyps (H. Baudet: hoe het kwam dat na de 2e wereld oorlog de sombere verwach tingen zo lang een beperkte aanhang bleven vinden en zo veel tegenspel? En hoe het is gekomen dat zij sedert het einde der jaren zestig plotse ling op weg lijken te zijn naar volslagen alleenheerschap pij?") (De Gids, Beulingstr. 2, Amsterdam ONS ERFDEEL - 5: „Deze opvatting is te verwerpen" zegt prof. dr. Jan Goossens; nl., dat het Nederlands als een soort dochtertaal van het Duits moet worden beschouwd. Hij schrijft over de Duitse germa nistiek en het Nederlands. An ton Kamphoff wijdt een be schouwing aan de reputatie van het Nederlands Dans The ater, ondanks „het ontbreken van een eigen Nederlandse danstraditie". Willy Calewaert bekijkt Vlaanderen en het in ternationaal cultureel beleid („Culturele centra ontbreken één enkele uitzondering niet te na gesproken volle dig in onze internationale cul turele politiek"). Carlos Tind- demans besteedt uitvoerig aandacht aan Het Neder- landsch Toneelverbond als een mislukt experiment in de Ne derlandse toneelsamenwerking en drs- J. Veenstra ziet Neder- lands-Indië in de houdgreep; 0.a. naar aanleiding van Rob Nieuwenhuys' Oost - Indische Spiegel. De Kroniek geeft o.a. informatie over Patrick Con rad, Habukuk II de Balker, Victor E. van Vriesland, de beeldhouwer José Vermeersch, Mare Eemans. Gaudeamus en Ballet van Vlaanderen (O.E. Kerkstraat 1. Raamsdonk- dorri). HOLLANDS MAANDBLAD - 301: „De vroegtijdige dood van Godfried Bomans heeft een stoot pathetische ellende over ons uitgestort via pers, radio, t.v., boekjes, waardoor nauwelijks een bijdrage gele vers is tot begrip van zijn werk en persoon", schrijft R. van Amerongen onder de kop „Bomans als boek houder". Daarin vertelt hij zijn ervaringen met Bomans 1.v.m. zijn Dickens-bjblio- theek. „Taal, filosofie, en taalfilosofie", is het onderwerp van Battus' be schouwing, die concludeert dat taalkunde en filosofie nog geen rustig huwelijk hebben en beter nog even kunnen wachten met kinderen. Verder proza-bijdragen van Dick Wal- da. Guus Küijer, J. Biesheuvel en W. Kuik en poëzie van Chr. van Geel, J. Guepin en J. Blokker jr. (H. M. Nobelstr. 27, Den Haag). pervlakkig bezien gaat het „verhaal" over Juracek, die het lukt do or concentratie en sterke wil, de wet van de zwaartekracht t e ondergraven en over het plafond te lopen. Dat veroorzaakt een aantal maatschappelijke verwikkelin gen en manipulaties, die eindi gen in vonnissen en opsluiting in een psychiatrische inrich ting. In een bijna apocalypti sche beschrijving in het slot deel beschrijft Kohout een fa scinerende (voor zover dit woord nog bruikbaar is daar bij hersenspoeling, waarbij hij de hele psychiatrie op de hakken neemt. Ook in dit boek worden de consequenties van een afwij kend gedrag van „het sys teem" indringend beschreven, zij het dat je er als lezer wel wat moeite mee zult hebben om je door dit anti-fascistische boek heen te worstelen. H.E. „De primitieve mens uit de oertijd moet een soort vrien delijke TROS-kijker geweest zijn, een liberaal zonder ver antwoordelijkheidsgevoel die weinig verplichtingen kende jegens de naaste. De positieve relaties tussen mensen zijn door cultuur, geschiedenis en religie opgebouwd, maar wij beleven nu een tijd dat zij verschralen en afbrokkelen. Derhalve is de vrijblijvend heid een vorm van culturele dementie...De massa in deze wereld van massaproduktie en massacultuur is onderling tot niets verplicht, hetgeen tot ui ting komt in de omroep, waar een vrijblijvende nieuwvor ming als de TROS groeit als kool en als motto heeft „geen geleuter" en die het bestaat, uit principe een informatieloos programma te brengen. Het ontwijken van informatie is nu dus wettelijk geïnstitutio naliseerd". Peter Hofstede in DEGIDS. HAVANA (Reuter) Blijkens een reeks vergaande economische verdragen met lange looptijden heeft de Sov jet-Unie ermee ingestemd voor de Cubaanse suiker die ze afneemt bijna tweemaal zoveel te betalen als tot nu toe en Cuba dertien jaar respijt te geven wat het terugbetalen van zijn schulden betreft. Premier Fidel Castro zei in een radio- en televisierede, dat Cuba zijn buitenlandse schuld aan de Sovjet-Unie zonder rente over 25 jaar in gaande januari 1986 zal begin nen terug te betalen. Aanvan kelijk zouden die terugbetalin gen begin december van het afgelopen jaar zijn begonnen. Castro zei, dat de Sovjet-Unie ook de modernisering van Cu ba's suiker- en nikkelindustrie ter hand zou nemen. De Sov jet-Unie zal ook helpen bij de modernisering van de havens van Havana en Santiago en de spoorwegen. Na de vernieuwing van de niikkelindustrie die momen teel 36.000 ton per jaar ople vert zal de produktie in drie jaar verdubbelen. De meer dan ooit verreiken de Russisch-Cubaanse over eenkomsten voorzien ook in de Sovjet-hulp in de irrigatie- en hydraulische industrie en de WASHINGTON (Rtr.) De Amerikaanse voorvechter voor de belangen van de consument, de advocaat Ralph Nader, heeft samen met een groep geleerden de Amerikaanse commissie voor atoomenergie aangespoord de bouw van kernenergie centrales voorlopig te staken tot dat het gevaar van „cata strofale ongelukken" is opge heven. Een der geleerden, dr. Ken dall, zei op een persconferentie dat volgens de berekeningen mensen tot op een afstand Van 160 km van een kerncentrale dodelijk gewond worden, wan neer na een ongeluk het nood- koelsysteem faalt, zoals na een breuk in een buisleiding. Ook in andere landen wordt steeds meer getwijfeld of de beveiliging, tegen dergelijke ongelukken wel afdoende is, zei Nader. computerindustrie. Castro prees Ruslands „ge nereuze houding". HAARLEM (ANP) We gens verduistering van huis houdelijke artikelen en film camera's heeft de rechtbank in Haarlem de uit Portugal af komstige 22-jarige tolk L. P. de S. P. C. en het 20-jarige Haarlemse meisje A. G. N. veroordeeld tot resp. acht en vier maanden gevangenisstraf. De officier had gevangenis straffen van resp. acht maan den met aftrek van, voorarrest en acht maanden, waarvan drie voorwaardelijk, eveneens met aftrek van voorarrest, geëist. De Portugees die twee jaar geleden uit Portugal vluchtte als dienstweigeraar en in Bel gië werkzaam was als tolk bij de EEG, logeerde samen met het Haarlemse meisje in hotels zonder te betalen. Later logeer den zij in een gehuurd huis, waarvan zij het meubilair aan een opkoper verkochten. Ver der huurde het meisje in Am sterdam filmcamera's, die de Portugees in Brussel en Rome verkocht. DELFT (ANP) De politie in Rotterdam heeft de 43-jarige Haagse handelaar J. v. M. aan gehouden, die nagenoeg de hele buit aan gestolen postzegels van de postzegelkraak in Delft op 28 september jl. bij zich bleek te hebben. De buit, die volledig onbe schadigd bleek te zijn, heeft een waarde van 100.000 gul-, den. De handelaar werd aan gehouden wegens een verkeers overtreding. VATICAANSTAD (KNP) „Wellicht zal liet Vaticaan dit jaar betrekkingen aanknopen met de volksrepubliek China." Aldus de voorzichtige conclusie van een artikel in het gezag hebbende katholieke Franse dagblad La Croix. Het blad herinnert aan de vele oproepen van paus Paulus om het contact te herstellen. Zo hield hij bij de V.N. in 1965 een warm pleidooi voor toelating van China tot deze wereldorganisatie en in 1966 zond hij een nieuwjaarsboodschap aan Mao. Tijdens een mis voor China zei de paus op 6 januari 1967: „De katholieke kerk is bereid begrip op te brengen voor, en met instemming te küken naar, het werk van de verandering in China." En: „We zouden opnieuw de contacten willen opnemen met het volk van het Chinese vasteland, contacten die niet door ons opzettelijk werden verbroken." Tijdens zijn Aziatische reis in december 1970 was het opvallend, dat paus Paulus niet alleen de volksrepubliek China vermeed, maar ook een bezoek aan Taiwan, nationalistisch China, uit de weg ging om de verhouding met Mao niet te verslechteren. Vanuit Hongkong richtte hij zich tot het gehele „Chinese volk". Als een teken van toenadering wordt ook het feit gezien dat de pro-nuntius op Taiwan, mgr. Cassidy, voor onbepaalde tijd is teruggeroepen. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De instellin gen voor schriftelijk onderwijs in Nederland menen dat er snel begonnen kan worden met ommeponderwijs. Er zijn vol gens een deze week gepubli ceerde nota twee voorwaarden: inschakeling van het bestaande schriftelijke onderwijs en uit zenden via de bestaande radio- en televisiekanalen. Met een nieuw kabinet op komst, wordt er door de diver se belanghebbenden flink druk gezet achter dat omroeponder- wijs. Het kabinet-De Jong stel de op de valreep dat er een speciaal derde net moest- ko men voor onderwijs per televi sie. Het kabinet-Biesheuvel zette de zaak in de ijskast, omdat het allemaal veel te duur zou worden. Onlangs kwam Teleac met een nota, waarin werd gezegd dat het via de bestaande kanalen best mogelijk is met omroep- onderwijs te beginnen en dat we op dit gebied al een ge vaarlijke achterstand bij ande re landen gaan krijgen. De Vereniging van Instellingen voor Schriftelijk Onderwijs (VISO) valt Teleac bij, maar ziet inschakeling van dat schriftelijk onderwijs als voor waarde voor een snelle en be taalbare start. Het schriftelijk onderwijs in december net gerugge- steund door een wettelijke er kenning verzorgt in ons land 1477 verschillende oplei dingen. Men beschikt over de outillage, die voor een zelf standig opererend media-on derwijs ook weer nodig zou zijn, zoals een complete admi nistratieve en organisatorische begeleiding van de cursisten. Bij het schriftelijk onderwijs heeft men daar al 1000 full-ti mers en "000 part-timers voor. De VISG zegt in de nota, dat uitbreiding van de mogelijkhe den met een apart derde net of gebruikmaking van kabelom roep sneller en deskundiger zullen kunnen gebeuren, als eerst meer ervaring is opge daan. Daarom wordt snelle invoering van een Instructieve Omroep zeer belangrijk geacht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11