'Arbeider kan ook kunst maken' VS hoeven niet meer dan kwart van VN-begroting te betalen pommes parisiennes Je zult zo'n jeugd gehad hebben kunst cultuur laat PEROSI-MISSEN ZIJN VERSTOMD. MAAR LEVEN NOG IN DE HERINNERING Toon Hendrickx zag muziek in gedichten uit arbeidswereld orm jjdschrift oek 1#' NVV betreurt benoeming Larclinois papier oor uw pen NAC 1 NAC 2 Nederlander in Karlsruhe gearresteerd Vrijdag 15 december 1972 0 ASSEPOES en de verloren schoentjes, door het Vlaams jeugd Theater, morgen, zater dag om 10 en 15 uur in de Antwerpse KNS. Iets voor uw kinderen? f CIRCUS in de stads schouwburg van Eindhoven, omdat dit het vorig jaar zo goed beviel. Van 21 tot 30 december om 14.30 en 20 uur internationaal programma met paarden, wilde beesten, clowns, acrobaten etc. MEERTJE Kaal en Greet van Amstel met gouaches en wandkleden in het Meyhuis te Helmond tot en met 2 janu ari. 0 LIEFDESBRIEF van Ver meer, in gerestaureerde vorm, blijft in het Rijksmuseum van Amsterdam te zien tot 11 fe bruari i.p.v. 7 januari. 0 RETROSPECTIEVE van de Amerikaanse schilder Ad Reinhardt van 15 december tot 28 januari in het Van Abbe- museum te Eindhoven. Tegen pool van de collectieve creati viteit van een samenleving zo als in De Straat-expositie. FAUST, opera van Gou nod. vanavond en morgena vond om 20 uur in de Ant werpse Opera. Zondag om 14 en 20 uur. HOBSONS Dochters (van Brighouse) blijspel, iedere avond om 20 uur bij de KNS, Antwerpen. Zondag ook nog om 15 uur. RENé Wagemakers expo seert aquarellen en schilderij en in Achter de Stadswal, Markt 27, Den Bosch. 9 MIREILLE Mathieu treedt op in Tilburg op 17 januari en in Rotterdam op 15 januari. Juliette Gréco in Breda op 20 december en in Rotterdam op 21 december. PEROSI.... Bij deze naam gaat het hart van veel oudere kerkgangers weer kloppen. Wanneer Perosi-missen, met hun typische, romantische vo cale lyriek, in de kerken overal ter wereld van deze leider van de Sixtijnse kapel in Vaticaanstad, werden ge zongen, sidderde het kerkvolk van welbehagen. Op 20 de cember is het 100 jaar gele den, dat deze hervormer van de Italiaanse kerkmuziek Werd geboren. In 1956 stierf hij. Een vracht composities liet hij na als erfenis. In Italië wordt zijn 100e geboortedag luisterrijk herdacht; in Bolog na is daartoe een internationa le commissie gevormd, die in samenwerking met het Centro Perosiano Italiano van Tortona de geboortestad van de componist een en ander or ganiseert. Dom Lorenzo Perosi kreeg van zijn vader, de dom-orga- nist van Tortona, al de eerste muzikale „opdoffers" in de geest van: de Italiaanse kerk muziek moet over een andere boeg. Na zijn studie aan de Academia Santa Cecilia in Rome en op het conservatori um van Milaan, was hij leraar aan de abdij Monte Cassino, kapelmeester van het semina rie te Imola, dirigent aan de S. Marco van Ventië en vanaf 1898 tot zijn dood, leider van de Sixtijnse kapel. Nadat liij door kardinaal Sarto, de later Pius X, priester was gewijd mocht hij in 1897 zijn eerste cantate uitvoeren, waaruit zijn eerste oratorium groeide La Passione di Nostro Signore se- condo San Marco. Vanaf dat moment wijdde hij zich aan het componeren van motetten, missen en gees telijke oratoria, waarmee hij een ware reformatie in de kerkmuziekstijl teweegbracht. Uit 1903 stamt b.v. zijn Messa Grande da Requiem; uit 1904 Stabat Mater, uit 1934 de Mis- sa Redemptionis en Te Deum en uit 1937 de cantate Natali- tia. Hij liet na 17 oratoria, 50 missen, 8 symfonische suites, 18 kwartetten, 3 concerten voor koor, solisten en orkest, 150 orkestrale werken en 200 orgelwerken. Tot zijn beroem de oratoria behoren Transitus Animae en La Strage degli In- nocenti. Hoewel hij bevriend was met Verdi, Puccini en Mascagni, voelde hij zich door hen niet geïnspireerd, maar meer door de componisten als Monteverdi en Vivaldi. Hoe men verder op dit moment ook mag staan tegenover een figuur als Pero si, zeker is, dat hij een scha kel is geweest in bepaalde muzikale ontwikkelingen. Schumann: Pianotrio's no. 1 in d op. 63; no. 2 in F op. 80, nr. 3 in g op. 110; Clara Schu mann: Pianotrio in g op. 17. Het Beaux-Arts-trio (Menahem Pressler, piano; Isidore Cohen, viool; Bernard Greenhouse, cello) Philips 6700 051). De betekenis van sommige muziekwerken kan soms al leen blijken door puntgave uitvoeringen. Dat is zeker het geval met de drie pianotrio's van Robert Schumann en het ene van zijn vrouw Clara, die van het Amerikaanse Beaux- Arts-trio een toegewijde en liefderijke vertolking ontvin gen: een model van ragfijne kamermuziekkunst. Bij deze twee-platen-doos hoort een toelichting van de musicoloog Hanspeter Krell- .man, die zich beijvert om Schumann te ontdoen van het vage en weinig-zeggende eti ket „romantisch" om tot een objectieve muzikale waarde ring te komen. Voor hem is Schumann meer een classicus, die zich in het zoeken naar vernieuwingen soms een vrije re vormgeving aanmat. De ap preciatie blijft toch een sterk persoonlijk feit. Krellman schaart zich in de rij dergenen die Schumanns laatste trip een teken van diens verzwakte geestkracht vinden. Zelf meen ik dat juist in het eerste en derde deel elementen voorko men die op beklemmende wij ze een ondergangsstemming verstaanbaar maken.Voor mijn gevoel zijn deze fragmenten van niet minder niveau dan de door een pregnante innigheid gekenmerkte middelen van het tweede trio of het over rompelende begin van het eer ste. De toevoeging van het -be koorlijke trio van Clara is een aardig curiosum, maar een op name van de eerder ontstane fantasiestukken voor pianotrio van Robert zelf had ons logi scher gebleken. JOOP BARTMAN Boccherini: Six Symphonies 'Philips 6763 634) De naam van Boccherini is hogal sterk gebonden aan zijn ienuet, dat niet meer weg te poetsen lijkt. Omstreden om e waarde van zijn oeuvre is tl wisselend afgewezen en ewonderd. De zes symfonieën "P 12, die op 3 lp's (voor f 49) mar bijeengebracht zijn, be- rjjZen ^.owe' een als het ander. Het is vooral de wijze van uitvoering door het New «armonia Orchestra o.l.v. Ray mond Leppard, die een plei dooi betekent voor de lichte Boccherini-revival. Charme, gratie en vlotheid, gevangen n lekker lopende melodieën, e anigszins preludiëren op "lozart, maken van deze ymfonie een vooral stemmig uzantesk stuk. Iedere symfo- r!e»- ,ft zijn eigen karakte- lek, £ev°rmd door het han- -,,e.d varl stemmingen, tegen- ellingen en instrumentatie, J Je a,s pet ware dwingen m tot een herwaardering voor ,^CC1ri?i te komen. De fijn- zinnlge doorzichtige uitvoering foïf le met de neus °P de iten, op de wijze waarmee componist met de verschil lende instrumenten (b.v. met uL? i°' die een accent krijgt) lst te spelen. Niet van hu mor verstoken hanteerde Boc- onenni vele vormen, die hij apper wist te verstrengelen, aan doorgaans en op het eer- w gehoor wordt aangenomen, eppard maakt je weer Boc- nerim-bewust en, achteraf je: dat was niet zonder reden. HE. „Waarom zou een arbeider geen kunst kunnen maken? Ik was blij, dat ik eindelijk eens voor een arbeider een compo sitie kon maken. Toon Hen drickx is niet gaan compone ren om weer zoveel punten bij de Buma. Zuiver uit vriend schap". Dat zegt Toon Hen- drixkx, de man, die velen kennen als componist en beeldhouwer („het komt uit het hart, zonder academiepa pieren"). Bij één van de ge dichten het Overzetveer die door de bouwvakker Pierre van Vollenhoven en pijpenbuiger Wim de Vries bij Van Gennep werden uitgege ven onder de titel „Mijn woord, een wapen tot ver weer", maakte hij spontaan muziek. „Aan Lidy van Marissing, van de ouwe dove componist Toon Hendrickx" zette hij er even spontaan boven. „Alleen maar, omdat zij symphatiek geschreven had over die ge dichten uit de arbeiderswereld en zij een paar keer per jaar bij mij komt koffiedrinken, hier in Roosendaal. Het was niet de bedoeling, dat zij die compositie zou afdrukken in haar krant (Volkskrant). Niet dat ik het niet prettig vind, want soms heb je een aai over je schouders nodig. Ik timmer niet aan de weg. Ben een las tige mens. Heb honderden composities gemaakt. Maar ze moesten ze (mij) niet, tot ik onder pseudoniem ging schrij ven. En zie...De Buma en de Stemra horen bij mijn leven...- en de AOW". „Hoe vind je het leven..."? Met deze vraag valt Toon Hendrickx op mijn dak. Op het tafeltje in zijn kamer lig gen de Navolging van Christus (stukgelezen) en daarnaast een eigengemaakt boekje: „Ben ik de Anti-Christ?" Van dit soort boekjes schrijft en tekent hij er tientallen. Over God, over de maatschappij, over de Bra bantse OMO-zaak etc. Wie is Toon Hendrickx? Dat is niet meer te beschrijven", zegt hij. „Maar de ware Toon kennen ze nog niet". „Ik vind het leven gewel dig", zegt hij...sinds mijn AOW. Ik hoef sindsdien nie mand meer naar de ogen te kijken. Ben onafhankelijk man. Daarom kan ik die beide dichtende arbeiders zo goed aanvoelen. Zij schrijven de zuivere waarheid. Ieder heeft de mond vol over vrede en liefde, maar ze belazeren je tot en met. Je kunt niets zeg gen tegen je baas, dan ga je eruit. Geef mij de AOW maaraldus Toon. In „Mijn woord, een wapen tot verweer", schrijven de bei de dichtende werkers elkaar brieven, naar aanleiding van hun ontmoeting in het Vara- programma „Van Onderen". Tien brieven hij 28 gedichten, een keuze uit 25 jaar werk. Ze hebben de grootste moei te om dichten met „werken" te combineren. Het werk, waarin je zit opgesloten, dat zo weinig creatief is, waarin medezeggingschap een loze kreet is, dat buigt onder de „droge terreur" van de werk gever. Met het dichten willen ze bij zichzelf en andere ar beiders een bewustwordings proces op gang brengen. Din gen, die ze alléén maar zien. Maar zegt één van beiden: als ik kleur zou bekennen in mijn gedichten moeten de bazen en bonden mij niet meer. Ik kan alleen maar beschrijven, niet oplossen. Een vakbond kent onze problemen niet echt. Ze komen niet op de steigers. En de arbeiders: ze praten altijd over het zelfde, voetballen etc. „Inspirerend", zegt Toon Hendrickx, „ik kon het zo verdomd goed invoelen, toen ik de muziek schreef bij het „Overzetveer". De tekst daar van luidt: Een beetje krom gegeseld door de kou, het hoofd diep weggetrokken in de schouders, Zo staan zij daar, een honderdtal, stilzwij gend op de boot, niet aan hun werk te denken. Zij denken aan het bed en aan de vrouw, waar zij zo juist nog naast of op hebben gelegen. Er is nog hoop' op de voetbalpool, de lo terij, een oude oom waarvan iets valt te erven. Maar de sirene van de zaak blaast ook die droom aan scherven. „Door zo'n tekst word ik gedreven", zegt Toon Hen drickx. „Hiet is als toen direc teur Huyigens van de Utrecht se muziekschool tegen me zei: Toon wat heb je een mooie mis gemaakt en ik zei: heb ik niet gemaakt. Het is me inge- floten door de heilige geest of misschien wel een kraai". Het knokken- van de dichtende ar beiders spreekt hem aan. Als hij je zijn levensverhaal wil vertellen, vanaf zijn jeugdja ren in het Leurse kostersgezin, de muzieklessen bij o.a. C. v. d. Rovaard in Amsterdam en Koos v. Overbeek in Breda tot zijn bestaan in C'haam, Rotter dam en Roosendaal, inclusief de drie hartaanvallen en nu toch weer dagelijks compone ren en beelden snijden in zachte steen, als je dit levens verhaal hoort kun je je die aanspreekbaarheid voorstellen. „Ik was een aanvechtbare mens ,een provo", zegt hij. „Ik geloof in de mens; ik geloof in de natuur. Ik ga te raden bij de blommekes. Hij zette voor Huub Oosterhuis gedichten op muziek en maakte een nieuwe jongerenmis voor de Roosen- daalse jeugd. Op dit moment heeft hij met deze compositie een daad willen stellen om adhesie te betuigen met deze beide ar beiders - dichters. De pastoor van de parochiekerk in Roo sendaal, waar hij organist was en die ik om zijn adres vroeg zei: „Toon Hendrickx?, dat is een bijzondere mens. Daar over zal na zijn dood nog veel geschreven worden". Maar hij is nog springlevend. Wie weet HENK EGBERS Toorn Hendrickx: „Ik ga te rade bij de blommekens" De socialistisch-realistische kunst, zoals die momenteel op de zevende Kunstausstellung der DDR te Dresden te zien is, blijkt in de DDR de gemoederen nogal bezig te houden. In het officiële partijorgaan, de krant Nèues Deutschland, is een discussie gaan de over de kentering in deze, aan de bestaande arbeidersmaah schappij geknechte, kunstuiting. Wie de afbeeldingen daarbij ziet, kan zich deze kentering nauwelijks voorstellen. Maar dr. Helmut Netzker schrijft er enkele kolommen over vol. Ging het in het verleden om een weergave (een passieve beschouwing) van de positie van de arbeider op deze schilderijen (en dat wa ren dan meestal snorkend romantische verheerlijkingen), nu gaat het, aldus Netzker, veel meer om het wekken van emoties, die de rol van de arbeidersklasse in een socialistische maatschap pij verklaren. In hoeverre is de kunst mede in staat antwoord te geven op de problemen in deze maatschappij, is de vraag gewor den. Hoe kan de kunst een bewustzijn op gang brengen? En op welke wijze staan hem daarbij nieuwe uitdrukkingsvormen ten dienste? Netzker noemt het schilderij „Brigadier" van Meisig (zie afbeelding) een van de interessantste voorbeelden. Dit schil derij is geen pose, maar een uit de werkelijkheid gewonnen en daarnaar terugverwezen gestalte. Zij wijst niet op het bereikte, maar richt zich ook op de toekomst en belichaamt tevens bepaal de kanten van ons esthetisch ideaalzo meent hij. FOTO-12: In deze aflevering 2x afscheid: van Daan Helfe- rich als hoofdredacteur van dit tijdschrift en van Diana Ar- bus, die vorig jaar zelfmoord pleegde. Van Diana worden foto's getoond. Prof. ir. E. Schermerhorn levert, voorzien van enkele kleurrijke voor beelden, 'zijn derde artikel over broomverftechnieken en Jan Coppens duikelt een aan tal vertederende foto's op van de fotograaf Jan Goedeljee, uit de vorige eeuw. Verder o. a. testen van Niklor - objectie ven en fotoboekbesprekingen (Foto, postbus 4, Doetin- chem). STREVEN-3: „Bij de mens noemt men het geheel van de ze controlesystemen van het geweten (schuldgevoelens e.d.) een mechanisme dat in hoge mate socio-cultureel, maar in sommige gevallen misschien ook voor een belangrijk deel genetisch geprogrammeerd is", aldus Pieter Davies in „Cul tuur en biologie", waarop Geert Verschuuren aansluit met „De biologie van de cul tuur". Henry Buntinx tracht in „Hoe onderhandelen de gro te mogelijkheden", de reactie patronen van Rusland, China en Amerika aan de onderhan delingstafel te analyseren, ter wijl L. Bartalis de „Ontwikke ling tussen Tokio en Peking" bekijkt. Johan Hemels ver diept zich in de communicatie wetenschap n. a. v. de ontwik keling der publicistiek in Duitsland en de V. S. (Stre ven, postbus 233, Den Bosch). RESONANS-4: „In het al gemeen kan men zeggen, dat er in de Scandinavische landen een open debat over de leer planhervormingen heeft plaats gevonden," aldus J. Nien- huis en mr. J. de Reus in „De onderwijshervormingen in Noord-Europa." Verder infor matie over de zogenaamde On- derwijswinkel in Groningen („een winkel waar iedereen terecht kan die problemen heeft op onderwijsgebied") en dr. W. de Regt gaat in op „Studie-informatie en biblio theken". Mr. Th. Athmer-Van der Kallen wijst op de nood zaak van „Maatschappijleer: van theorie naar praktijk". (Resonans, postbus 58, Gronin gen). JEUGD EN CULTUUR-2: „De donkerste plekken van de Westeuropese 'negentiende eeuw bevinden zich thans in Brazilië," schrijft Ferry Ver steeg, die dit boeiende num mer over Brazilië samenstelde. „Verslag van een nachtmer rie", heet één van de hoofd stukken; goed voor het hele nummer. (J. en C„ Oedenko- venstr. 37, Borgerhout-Ant- werpen) DELTA-autumn '72: Weer een dossier met in het Engels vertaalde bestaande artikelen, die buitenlandse relaties een boekje open kunnen doen over ons land o. a. Fons Elders: Philosophy International: a Dutch Television Project; Hein van Haaren: Message Carriers: Dutch postage stamps; Johan Daams: The Evil that slum bers in our chromosomes: can cer viruse as genes. Verder o. a. een reportage over het poli o-drama van Staphorst, een verhaal van Maarten Biesheu vel en poëzie van Marcel van Maele. Alles rijkelijk geïllus treerd. (Delta, J. J. Viottastr. 41, Amsterdam). Een verrassend boekje is het postuum uitgegeven PIC van JACK KEROUAC (Uitg. De Boer f 7,56). Van deze in '69' op 46-jarige leeftijd overleden spreekbuis van de „beatniks", geïnspireerd door een figuur als Burroughs, is o.a. On the road een van zijn be^te boe ken gebleven; een rusteloze ziel van een zwerver vol auto biografische gegevens. PIC is er als het ware de poëtische oplossing van. Een simpel verhaal van 140 pagina's over een tienjarig negerjongetje, dat tegen zijn onzichtbare opa aanpraat over zijn lotgevallen; opa, de fijn ste periode uit zijn leven. „D'r heeft nooit iemand echt om mij gegeven, behalve ikzelf, en mamma, maar die is dood. En opa is zo oud dat ie nog wel weet wat er honderd jaar geleden allemaal gebeurd is, maar de dingen van vorige week of van gister die is ie alweer vergeten." Die dingen vertelt PIC hem. Ontheemd zwerft hij door Amerika, met zijn broer Slim en zijn vrouw Sheila. Eigenlijk is het boekje een aanklacht tegen het hele neger-bestaan in dat gebied. Maar het is zo lichtvoetig, ont wapenend en teer neerge schreven, dat je het woord „aanklacht" nauwelijks in de mond durft te nemen. Dat is meer een ervaringsgegeven als je het leest. Een lezing ervan kan warm aanbevolen worden; zelfs voor Pic's leeftijdgenoot jes. Eigenlijk een leeftijdloos boek, omdat het zo in-mense- lijk is. Een échte aanklacht is wel BAaL BABYLON van Fernan do ARABAL (Uitg. De Bezige Bij f 9,90). Een aanklacht dooi de knappe wijze van beschrij ven. Een „toneelbeeld" van zijn eigen jeugd, onlangs ver filmd door hem, onder de titel Viva lamuerte. Een beklem mend boek, dat speelt in het Spanje van zijn jeugd, uiteen gereten door de burgeroorlog tot in de gezinskern van Arra- bal toe. Zijn vader, de anar chist, die na gevangenneming verdwijnt, speelt onzichtbaar de hoofdrol. De enige herinne ring die hij aan deze „rooie" had was op driejarige leeftijd: „Een man begroef mijn voeten in het zand. Het was op het strand van Melilla. Ik herinner me zijn handen bij mijn be nen, het zand van het strand. Ik weet nog dat die dag de zon scheen". Zijn enig authen tiek vaderbeeld; de rest wordt er omheen geweven door zijn grootmoeder, moeder en tante Clara; slachtoffers van een sa- distisch-religieus gebrand merkte maatschappij. Het beeld van zijn „zich opoffe rende moeder", zoals die door een christelijk burgerdom is geschapen; de tante, waarin religie en masochisme hand in hand gaan, bepalen het vader beeld en de jeugd van Arrabal als een nachtmerrie. In korte hoofdstukken, waarin hij rit misch en „journalistiek" ver slag doet van deze jeugd, ge selt hij niet alleen Spanje, maar ook een ontaarde vorm van christendom. De 140 pagi na's van, deze reeds in 1959 geschreven roman, maar nu eerst in het Nederlands ver taald, kunnen je naar de strot grijpen. Als u tenminste bij zijn, in ons land al veel beter bekende toneelstukken, het zelfde hebt ondergaan. H. E. „Dat soort bewustmaking (muziek van Cage) is waar schijnlijk elitair. Maar de Vietnamoptocht is ook een eli taire optocht. Mijn boek „Ik" was ook elitair. De eerste druk vijfhonderd exemplaren en die bleven heel lang liggen en toen kwamen er nog eens vijfhonderd. Maar later kwam het op de boekenlijsten van de scholen en toen ging het met duizenden tegelijk".... Bert Schierbeek (ADVERTENTIE) Grote Markt 25 - Breda UTRECHT (ANP) De be noeming van de huidige minis ter van Landbouw Lardinois als opvolger van dr. Mansholt tot lid van de Europese Commissie wordt in de kring van de vak beweging ernstig betreurd, al dus „De Vakbeweging", het of ficieel orgaan van het NVV. Het overlegorgaan van de drie vakcentrales heeft kort voor de benoeming van de heer Lardinois de regering laten we ten dat het er verre de voor keur aan zou geven dat een Nederlander in de Europese Commissie in Brussel de zetel sociale zaken zou bezetten. „Welke bekwaamheden men de heer Lardinois ook zou wil len toeschrijven, het moet voor iedereen duidelijk zijn dat zijn loopbaan niet heeft uitgewezen dat die speriaal op 't moeilijke terrein van sociale aangelegen heden zou kunnen liggen", meent het NVV. Met deze keus wekt het ka binet-Biesheuvel de indruk als of het welbewust af wil zien van de voor het grijpen liggen de kans om een Nederlander de mogelijkheid te bieden zijn stempel te drukken op het so ciale beleid in het kader van de inmiddels vergrote EEG. „Juist nu er steeds meer sprake is van een „onderschikking" van het nationale aan het Europese be leid", aldus het NVV. HET ministerie van justitie van de deelstaat Beieren heeft donderdag gezegd dat het een onderzoek instelt naar berich ten dat Westduitsers de Pales tijnse guerrilla's zouden heb ben geholpen die op 5 sept. van dit jaar 11 Israëlische at leten dood schoten. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Als trouwe PSV-supporter kon ilk me zondag toch niet weerhouden om eens, zoals achteraf bleek, naar de herha ling van het vorig succes van NAC tegen Ajax te gaan kij ken, ondanks die extra gulden. Maar wat een hulde en dank zijn wij toch verschuldigd aan het NAC-bestuur; trainer Pe ters en speciaal aan aüte NAC- speilers, diat ze met zo weinig financiële middelen ongeveer twintigduizend mensen zo'n heerlijke voetbalmiddaig kun nen bezorgen. En dat voor slechts zes hele guldens. Daar kunnen ze bij onze rijke clubs nog veel van leren. Men mag dan gemopperd hebben over die extra gulden, achteraf blijkt daar geen enkele reden voor te zijn. RIJEN TH. PIJPERS Wat NAC voor ons d5t Jaar dioet- Dat werkt op je gemoed. Wij allen zijn ais kinderen zo blij. Daarom geef NAC subsidie, geef wij. Wat zijn wij trots op ons NAC. Wij voelen ons dn Breda sinds jaren op ons gemak. Laat nu toch eens horen. Dat NAC is herboren- Het geeft ons plezier in het leven. Zorg b. en w., dat het niet is voor even. Wat NAC voor ons betekent. Kan door geen ante worden berekend. NAC is weer de parel van het zuiden. Laat voor heel West-Brabant de klok weer luiden. Daarom vinden wij het juist. NAC mag nooit meer worden verguisd. Wij gaan weer naar NAC met plezier Wij zien NAC is niet dood als een pier- Daarom NAC-jongens, harte lijk dank voor de vreugde, die wij dit jaar aan jullie beleven. Duizend maal dank namens vele Westbrahaniders. BA VEL J. v. BAAL eindredactie: henk egbers VERENIGDE NATIES (Rtr./ DPA) De algemene verga dering van de Verenigde Na ties heeft donderdag besloten dat een lid-staat niet meer dan maximaal 25 procent van de gewone begroting van de Ver enigde Naties hoeft te betalen. Dit besluit betekent een be langrijke overwinning voor de Verenigde Staten, die hun bij drage van de huidige 31,5 pro cent willen verlagen tot 25 pro cent. Het besluit werd genomen met 81 sternen voor, 27 tegen en 22 onthoudingen. Alle commu nistische landen en een aantal ontwikkelingslanden stemden tegen, Nederland stemde voor. Tevoren was bepaald dat voor dit besluit een meerderheid van tweederde nodig was. De Ame rikaanse delegatie, het State Department en Amerikaanse ambassades in een groot aantal landen hebben veel moeite ge daan om steun te werven voor dit besluit. De Russische ambassadeur Jacob Malik, die zich fel tegen het voorstel verzette, sprak van „chantage". De bijdragen van de lid-staten zijn altijd vastge steld naar draagkracht, en vol gens dit principe zouden de Verenigde Staten 38 procent moeten betalen. Bovendien krijgen de Verenigde Staten enorme inkomsten door de aan wezigheid van het VN-appa- raat in New York, door inves teringen en door aankopen vai materiaal voor VN-program- s l'l ,4e Verenigde Staten, aldus Mahk. Hij zei dat de Sov- jet-Ume zich het recht voorbe houdt haar eigen bijdrage van 14 procent ook te verminderen De vermindering van dé Amerikaanse bijdrage betekent een verlies van ongeveer 13 miljoen dollar voor de Verenig de Naties. De Amerikanen heb ben steeds gezegd dat het hun niet om het geld, maar om het principe gaat. Maar bij veel delegaties bestaat de indruk dat de Verenigde Staten hun bij drage willen terugschroeven uit ergernis over de uitstoting van Taiwan uit de VN en over de toenemende anti-Ameri kaanse tendenzen bij de Afri kaanse en Aziatische landen. KARLSRUHE (DPA) Een 22-jarige Nederlander heeft bij de politie te Karlsruhe (West- Duitsland) bekend vier inbra ken in winkels te hebben ge pleegd waarbij schade van on geveer 16.666 mark is aange richt. De jongeman was met zijn 19-jarige vriendin in de nacht van woensdag op donderdag bij een poging tot inbraak gear resteerd. Hij wordt wegens inbraak al lange tijd door de Nederlandse politie gezocht, o.a. in BoxteL (ADVERTENTIE) Op z'n Hollands gezegd: Parljse aardappelijea. Waarom Parljse? Omdat ze daar deksels goed weten wat lekker Is. Wat jatong streelt, tóch pittig Is en makkelijk-snel Is klaarte maken. Bent o niet nieuwsgierig? Of bent u eoms al een Poimnee Parislennesgenieterï Een voorgebakken dfepvdeeprodukt dat ii ht enkele mftMen bakt of frituurt)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 15