8» I Minimumloon 3% hoger
MEESTE ONGEVALLEN
ONDER 15-19 JARIGEN
TRAJECT NIET ECONOM
alspoor niet door Zeeland
KVP WIL KABINET-
HEN BE GEEN
SM TOEZEGGEN
Drie verkeersdoden
in West-Brabant
Meerderheid G.S.
Zeeland kiest voor
zeehavenplan
hij Baalhoek
Vandaag
>o
BONTMANTELS
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Jm A.ndriessen deed in de-
centrale
verwarming
BUIïG
Ton buit
bij
overval
TWEE BERGENAREN OP SLAG DOOD
ize afd. gebak
rdag 2 december
weerbericht
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT - De nieuwe Kanaaltunnelspoorlijn tussen Ca
lais en Rotterdam wordt via West-Brabant ontworpen.
Automobilist
uit Sluiskil
verongelukt
I Andriessen: Geen bijwagen van
linkse drie
Duidelijk
Luchthaven
Jaar
Getuigen
Bezweken
■BONT-
„PELTERIE"
België
Socialisten
Opdracht
Veertien man
gewond bij
opblazen brug
PELTERIJENHUIS VERMEULEN
112e jaargang no. 17195
EDITIE voor
ZEELAND
Directeur: Dr. W. A. J. M- Harkx
j Hoofdredacteur: L. Leijendekker
I Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341, Postgiro 1114111
STEM
Zaterdag 2 december 1972
Opklaringen
Aanvankelijk opklaringen, maar
ook hier en daar een bui. In de
middag van het westen uit toene
mende bewolking, later gevolgd
door regen.
KANTOREN GOES, KLOKSTRAAT 1
HULST, STEENSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De ministerraad is gisteren akkoord gegaan
met een structurele verhoging van het minimumloon met ingang
van één januari a.s. met drie procent. Het minimumloon bedraagt
thans 198,80 per week of 860,60 per maand.
Voorts is besloten tot wijziging van het aanpassingsmechanisme
in die zin dat een bijzondere aanpassing van het minimumloon
op een kortere dan de wettelijk vastgestelde termijn van drie
jaar mogelijk wordt.
AMSTERDAM (ANP)
In ons land worden jaarlijks
8000 jongens en 3700 meisjes
in de leeftijd van 15 tot en
met 19 jaar wegens een on
geval in een ziekenhuis op
genomen. Zulke hoge aantal
len worden in geen enkele
andere leeftijdsgroep gevon
den. Aldus een mededeling
van de Stichting Medische
Registratie in het Nederland-
sche Registratie eist het ver-
kunde.
Niet minder dan 49 pro-
cent van de klinische sterf
gevallen onder de 15-18-jari-
gen is te wijten aan een
ongeval.
Van alle hierboven ge
noemde ongevallen komt on
geveer de helft op rekening
van het verkeer en ook ten
aanzien van verkeersongeval
len is het percentage bij de
ze groep van jongens en
meisjes groter dan bij welke
andere leeftijdsgroep ook. Op
hun beurt nemen onder de
verkeersongevallen die met
bromfietsen een overheersen
de plaats in. Bij mannelijke
verkeersslachtoffers in de
genoemde leeftijdsgroep was
in 63 procent van de onge
vallen een bromfiets in het
spel. Bij de meisjes op die
leeftijd bedroeg dit percenta
ge 56 procent-
(Van onze correspondent)
SLUISKIL Gistermorgen
om kwart voor acht is op de
rijksweg Terneuzen-Sluiskil, de
52-jarige chef-boekhouder van
de Terneuzense scheepsbouw-
mij. J. A. Moens uit Sluiskil,
dodelijk verongelukt. De heer
Moens reed in de richting Ter-
neuzen, achter een trekker, be
stuurd door A. de M. uit Ter-
neuzen. Ter hoogte van de Bin
nendijk (nabij het monumentje
van de Franse oorlogsvlieger)
wilde de bestuurder van de
trekker links afslaan, maar
moest wachten voor een tegen-
I ligger. De heer Moens kon on-
danks krachtig remmen niet
I voorkomen dat hij achterop
I tegen de trekker aanreed. Met
zeer zware verwondingen werd
bij naar het Elisabethszieken-
huis te Sluiskil overgebracht,
waar hij enige uren later over
leed.
(ADVERTENTIE)
DORA-yAN DE VEN
voor al Uw bontwerk
Elndsfraat 14 Bréda
Uitgedokterd moet nog worden of daarbij een tracé
langs Bergen op Zoom of via Roosendaal zal worden
gekozen. In elk geval is de gedachte aan een Kanaal
tunnelverbinding via Zeeland losgelaten.
Omdat de toekomstige spoorlijn uiteenlopende doelein
den moet dienen met verschillende technieken wordt uit
gegaan van een tracé dat ruimte biedt voor de aanleg van
vier sporen. Het gehele project is bij de planologische dienst
van de Nederlandse Spoorwegen in voorbereiding en heeft
daar een hoge urgentie.
Bepaalde onderdelen van de
nieuwe spoorwegverbinding
moeten al omstreeks 1980 ope
rationeel kunnen zijn. Hier en
daar is door NS in overleg met
de betrokken gemeentebestu
ren al ruimte in bestemmings
plannen gereserveerd: tussen
sendaal en Stampersgat en het
terrein van de voormalige haar-
denfabriek BBB in Bergen op
Zoom.
Bij de aanleg van de Kanaal
tunnelspoorweg wordt uitge
gaan van zoveel mogelijk recht
lijnige verbindingen tussen een
paar grote knooppunten: Ca
lais-Rijssel, waar aansluiting
wordt gegeven op de as Parijs-
Rijssel-Brussel-Antwerpen-Rot-
terdam. Deze opzet heeft het
voordeel dat uitgegaan kan
worden van bestaande railver
bindingen en vooral van de be
staande emplacementen met
bijbehorende outillage in die
belangrijke knooppunten. Dat
zijn namelijk de duurste frag
menten van de nieuwe verbin
ding.
De aanvaarding van dit prin
cipe betekent ook het einde
van de Zeeuwse illusies om de
Kanaaltunnelspoorweg dwars
(Van onze parlementaire redactie)
"EN HAAG De KVP is niet bereid om vooraf toe te
zcggen dat ze een links minderheidskabinet parlementair
tal steunen.
I Ffctievo9™tter Andriessen
I 'rat dat onmogelijk omdat de
1 hl!ressieve drie geweigerd
voor de verkiezingen
te praten. Maar wel
«Waarde hij in „Brandpunt"
Sisteravond dat de KVP een
kavUee' "n'IS minderheids
rol zonder a^Praak
JiiÏÏ', strikt zakelijk op
beleid zal beoordelen.
I »Pmerkor2iendm-g nog een paar
1 Al. e uitspraken zoals:
hpiriow- toch een minder-
Iiev5abmet moet komen dan
chrior 6 j" van uitsluitend de
^^-democratische partij-
laten ,- eii,n eigen gezicht te
I WiesBfolen i ?n aIs reactie op
l' nirt verklaring dat de VVD
1 verkil °vervragen: „Uit zijn
niet rS gs jampagne "eb ik
de hew wdruk gekregen dat
'hopste?'6861 Zich 20 gema'
telde „3VP"f,raetievoorzitter
J §in had j de konin-
I hiateur gSa Vls?erd een infor-
krin« tJ anti-revolutionaire
zen- »Als verlie-
deah^', zo zIihfge beSChei"
WrdI ap de dag had de
"at alsTT„SSen nog gezegd
'"orden samengewerkt moet
en confo eiï Progressieven
tabinef ™en dit in een
Wilts* o? gebeuren. „We
Wooi'deliikheid regeringsverant-
"]kheid mee dragen en
zijn bereid daarover met alle
constructieve partijen te spre
ken".
Voorshands is Andriessen
van mening, dat de koningin
na de gebruikelijke consulta
ties (maandag gaan de laatste
fractieleiders naar huis Ten
Bosch) een informateur moet
opdragen om alle mogelijkhe
den tot vorming van welk ka
binet dan ook te onderzoeken.
De verkiezingsuitslag is naar
de mening van de KVP-frac-
tieleider niet duidelijk genoeg,
om nu al te zeggen wat voor
kabinet er moet komen.
Andriessen en naar men
mag aannemen vertolkt hij
ook de mening van de ARP en
de CHU heeft dat gisteren
ook aan het staatshoofd gead
viseerd. Hij ging als tweede in
de rij van fractievoorzitters
naar paleis Ten Bosch. Voor
hem had (nu nog) oppositie
leider Den Uyl de koningin
geadviseerd hem als formateur
van een links minderheidska
binet te benoemen. Den Uyl
vindt dat de meest logische
oplossing, gezien de verkie
zingsuitslag, die voor hem
juist wel heel duidelijk is: de
kiezers hebben het huidige
kabinet veroordeeld en het
linkse blok laten winnen.
(Vervolg op pagina 11)
door de Delta te krijgen. Er is
aanvankelijk gedacht aan rail
verbindingen Calais-Gent-Goes
Rotterdam en ook Gent-
Zeeuwsch-Vlaanderen - West-
Brabant-Rotterdam, maar deze
mogelijkheden worden tech
nisch bezwaarlijk en econo
misch niet verantwoord geacht.
Intussen is de definitieve
tracering van de lijn door
West-Brabant nog lang niet
rond. Op Nederlands gebied zal
de nieuwe Kanaaltunnelspoor
weg nog twee andere belang
rijke functies krijgen, name
lijk
Railverbinding met de even
tueel te stichten tweede na
tionale luchthaven en
woon-werkverkeer Hoekse-
waard-Rotterdam.
Daarvan is het laatste punt
het dringendst. Over enkele ja
ren zal de Hoeksewaard als
woonoord van Rotterdam in
ontwikkeling worden gebracht
en dan moet de trein erbij zijn.
Echter: nog steeds is niet pre
cies bepaald waar en hoe de
nieuwe woonkernen komen te
liggen, zodat ook niet gezegd
kan worden hoe de aansluiting
op het nieuwe Willemsbrug
tracé in Rotterdam zal worden
gerealiseerd. Pas als men dat
weet kan ook antwoord wor
den gegeven op de vraag of
de exploitatie van deze voor
stadsverbinding als metro of
als spoorweg zal geschieden.
In West-Brabant zal het tra
cé vooral worden bepaald door
de plaats van de tweede natio
nale luchthaven. Maar het
duurt zeker nog een jaar voor
er een beslissing wordt geno
men of een tweede Schiphol
nodig is en waar in het land
dit moet worden gesitueerd.
Indien de tweede nationale
luchthaven in West-Brabant
komt, zal het van de definitie
ve plaats afhangen of de Ka-
naaltunnelspoorweg langs Ber
gen op Zoom of langs Roosen
daal zal worden gelegd. Gezien
de bestaande infra-structuur is
Roosendaal uit spoorwegoog
punt het aantrekkelijkst. In dat
verband kan tevens de ver
plaatsing van het station naar
het nieuwe winkelcentra-»:
worden bekeken. Daarover zijn
trouwens al besprekingen tus
sen het Roosendaalse gemeen
tebestuur en de spoorwegdirec
tie gaande.
In het streekplan is de nieu
we spoorlijn echter via Bergen
op Zoom aangegeven.
Dat de Kanaaltunnelspoor
weg door West-Brabant wordt
geprojecteerd, betekent overi
gens niet dat men daar ook in
de trein naar Londen kan stap
pen. Voor die internationale
verbinding wordt een zoge
naamde Hoge-snelhedenspoor-
weg ontworpen, waarop met
tweehonderd kilometer en
meer wordt gereden. Maar dat
is ook de reden dat er een
viersporig tracé wordt gereser
veerd. Naast de baan voor de
super-sneltreinen komt een
conventionele spoorweg voor
het regionale verkeer.
(ADVERTENTIE)
DORA VAN DE VEN
voor Uw
Suède- en Nappakleding
Elndstraat 14 Breda
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL/SLUISKIL Twee inwoners van Bergen op
Zoom de 25-jarige F. de Koning en de 23-jarige C. Hopmans, zijn
gistermorgen om het leven gekomen bij een ernstig verkeers
ongeval op de rijksweg van Roosendaal naar Breda. Hun auto
werd totaal vernield (foto).
De ravage was zo groot, dat
men het wrak van de perso
nenauto naar de parkeerplaats
achter het Roosendaalse poli
tiebureau heeft moeten slepen,
alvorens de slachtoffers be
vrijd konden worden.
Het verkeersongeval gebeur
de onder het woonwagencen
trum van Roosendaal op het
driebaansgedeelte van de
rijksweg. Een met melkbussen
beladen vrachtauto, bestuurd
door de 35-jarige M. M. B. uit
(Van onze weerkundige
medewerker)
DE BILT Al ruim drie
weken zijn de depressies aan
het woord en dit weekeinde
zal er af en toe wat regen
vallen door storingen die van
de Golf van Biscaye naar het
noordoosten trekken. De de
cembermaand begint met on
bestendig weer en voorlopig
nog aanvoer van zachte lucht.
Een regenfront bereikte vrij
dagavond ons land met langs
de kust een stormachtige wind
tussen zuid- en zuidwest. Zon
dag zijn er enkele buien te
verwachten maar de koude
lucht met vorst en sneeuw
blijft nog op een zeer grote
afstand in Noord-Europa. Re
gen van betekenis valt er ook
in het Middellandse-Zeegebied,
op Corsica ruim 100 mm in
twee dagen.
Oud-Gastel, stak daar vanuit
een zijstraatje de rijksweg
over op het moment dat uit de
richting Bergen op Zoom de
personenauto naderde. Deze
boorde zich met groot geweld
onder de laadbak van de
vrachtauto, die door de klap
opzij werd geslingerd. De in
zittenden van de personenauto
waren op slag dood. De vracht
autobestuurder verklaarde te
genover de politie dat hij de
personenauto wel heeft zien
aankomen, maar dat hij de
weg nog wel tijdig over kon
steken.
De beide slachtoffers waren
op weg naar hun werk in
Teteringen. De heer Hopmans
was gehuwd.'De Roosendaalse
politie vraagt getuigen van het
ongeval zich met haar in ver
binding te stellen. Het tele
foonnummer is 01650-37950.
Men denkt hierbij met name
aan de man die vlak na het
ongeval gesproken heeft met
de bestuurder van de vracht
auto en die ook nog even het
verkeer geregeld heeft-
In het St.-Franciscuszieken-
huis te Roosendaal is donder
dagnacht de 50-jarige G. van
de Linden uit Bodegraven
overleden. De heer Van de
Linden bezweek aan de ver
wondingen die hij woensdags
avond opliep bij een verkeers
ongeval op de rijksweg 17.
Het slachtoffer botste toen na
tegen de achterkant van een
vrachtauto te zijn gereden met
zijn voertuig tegen de midden
bermbeveiliging.
(ADVERTENTIE)
van de
Onze modellen zijn:
Geïnspireerd op goede
coupe en kwaliteit.
Ook maatwerk.
Eigen ateliers
BREDA
Ginnekenweg 35 tel. 36834
ROOSENDAAL
Molenstraat 43 - Tel. 37503
GRONINGEN (ANP)
Vrijdagavond om kwart over
zes is een bankoverval ge
pleegd op het bijkantoor in
Groningen van de Nederlandse
Middenstandsbank. Zes man
nen, waaronder vijf Surina-
mers, zagen kans een buit van
100.000,te maken.
De mannen waren gekomen
in een rode Fiat, die gestolen
bleek te zijn in Assen. Met
deze wagen verdwenen zij ook
om vlak bij het bankgebouw
over te stappen in een groen
wit of blauw-wit Volkswagen
busje. In het bankgebouw dat
open was, sprongen zij over de
balie en konden een greep
naar het geld doen. Van de
daders ontbreekt ieder
spoor.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het college van G.S. van Zeeland
heeft in meerderheid een keuze gemaakt voor zeehavenin
dustrie-ontwikkeling bij Baalhoek.
In een gisteren verschenen
nota, die de neerslag vormt
van een diepgaande studie van
de PPD, het ETI en Rijkswa
terstaat in Zeeland, zeggen
G.S. dat op grond van een
hele reeks overwegingen, zee
havenontwikkeling in het
krachtveld van het kanaal-
plan-Baalhoek, en de ontwik
kelingen op de Antwerpse lin
ker Schelde-oever, de voor
keur verdient hoven zeehaven
ontwikkeling in Ossenisse. Het
gaat hierbij om een zeehaven
industrieterrein van bruto
meer dan 1500 hectare.
Een der grootste voordelen
van Baalhoek boven Ossenisse
wordt gevormd door het feit,
dat een Baalihoek-zeehaven-
schaip op meer rendabele ma
nier in fases kan worden ont
wikkeld, minder milieuschade
veroorzaa-kt, en planologisch
beter ligt dan een soortgelijk
plan voor Ossenisse. De kwade
kant van een Baalhoek-zeeha-
vengebied is echter, dat op
de lange duur het dorp
Graauw zal moeten worden
afgebroken.
Het college van G.S, van
Zeeland houdt rekening met
de mogelijkheid dat de rege
ring in het kader van de on
derhandelingen over het Baal-
hioekkanaal met België zeeha-
venifiumcties voor het Baal-
toekkanaiaigabied zal afwij
zen. In dat geval kiest een
meerderheid van het college
van G-S. voor Ossenisse. De
Axetee Vlakte en de kanaalzo
ne Zeeuwsch-Vlaanderen in
het algemeen, zijn geen alter
natieven, zo meent de meer
derheid in G.S. omdat daar
geen echte zeehavenfuncties
ontwikkeld kunnen worden.
De kanaalzone kan wel van
belang zijn voor niet hinderlij
ke industrievestiging. Nader
ondenzoek op dit punt wordt
aangekondigd.
Een minderheid in het colle
ge, gevormd door de twee so
cialistiische gedeputeerden,
wijst, onder andere om plano
logische redenen, Ossenisse af.
Wat Baalhoek betreft voelt de
meerderheid in het college
van G.S. voor een zo spoedig
mogelijke uitvoering van de
plannen. Een minderheid wil
het houden bij reservering van
een zeehavenindustrieterrein.
Deze minderheid wil zich pri
mair op de ontwikkeling van
de kanaalzone, inclusief de
Axelse Vlakte richten, omdat
daar op korte termijn werkge
legenheid kan worden gescha
pen, die gezien de structurele
problemen van Zeeuwsch-
Vlaanderen bijzonder noodza
kelijk is.
Los van de zeehavenplannen
in Zeeuwsch-Vlaamderen ligt
er nog de uitdaging van een
mogelijk plan-Valkenisse, het
zogenaamde „omgeklapte
Reimerswaalplan", dat een
mogelijkheid biedt om de ar
beidsmarkt van West-Brabant
aan te sluiten op een economi
sche groeipool die in Zeeland
ligt. Op dit alternatief zal nog
nader worden gestudeerd. Het
Zeeuwse provinciaal bestuur
heeft hiertoe intussen opdracht
verleend (zie ook pagina
drie).
(ADVERTENTIE)
Breda, Ginnekenweg 310
01600-53550
STAD EN STREEK
Gemeentebesturen ver
deeld over Baalhoek.
Pagina 3
Ingenieur van Kern
centrale: „Ons noodkoel-
systeem het beste dat er
bestaat". Pagina 5
BINNEN- EN
BUITENLAND
Artsen niet lief voor
collega. Pagina ll
kom over de brug
giro 7600
Pagina 13
FINANCIëN EN
ECONOMIE
De ambtenaar en zijn
portemonnee.
Pagina 15
VRIJ-UIT
De laatste Apollo naar de
maan. Pagina 17
Voerstreek blijft kalm
onder taalgekrakeel.
Pagina 19
Wetenschappelijke
raad legt geen gouden
eieren. Pagina 21
Herman Stok werd door
de Vara gemotiveerd.
Pagina 23
SPORT
Ex-Tour-crack Thijs Roks
nu invalide. Pagina 25
Amateurfopper in eerste
klasse: RBC-RKC.
Pagina 26
KEULEN (AFP). Bij het
opblazen van een brug in de
snelweg KeulenFrankfort ter
hoogte van Bonn zijn vrijdag
veertien mensen onder wie
vier cameramensen van de te
levisie, twee persfotografen,
twee Belgische soldaten en een
brandweerman gewond.
De brug moest worden opge
blazen omdat zij dreigde in te
storten nadat enkele dagen ge
leden een vrachtwagen bij een
botsing een van de pijlers had
stukgereden.
De in Rijnland-Westfalen ge
legen Belgische genie was be
last met het opblazen van de
brug.
EEN Grieks legervoertuig is
vrijdag op een smalle bergweg
bij Sparta in Zuid-Grieken
land over de kop geslagen,
waarbij 12 militairen werden
gedood en 11 gewond.
500
vindt u in onze speciaalzaak met eigen atelier.
- BONTHOEDEN - NERTSCOLLIERS - CRAVATTEN -
VISMARKTSTRAAT 19 - BREDA