Ria van Eyk en Jan Sluyters Kaasuift vuistje en de gele kaart deliverance: vier mannen in een orgie van geweld tet sprookje Sagan is uit; de sprookjes van Hesse blijven Proces-verbaal tegen „Rijnmond" r Voorf 600.000,- aan juwelen gestolen Boersma over ander soort stakingsrecht kunst cultuur KOMT ER EEN KUNSTBELEID VOOR BELEIDERS OF BELIJDERS? II EG 103 30.10.15 IVE D'ORIENT xpositie laat |'^4nSSjp1er d0°r oek ILLEGALE STORTPLAATS Koffieliuisbaas beschoten panty P 30 den. de panty die benen mooier maakt Vliegtuigwrak It. Joseph Kennedy gevonden Vrijdag november 1972 19 onder weerga, en de parkeermogelijkheden, .arsgesehenk een echte nkbaar gaat gedenken. r REVE D'ORIENT, te t niet alleen Uw hart, (Jw gedachten was het Jw budget. en ook U is overtuigd: IOSTERS TAPIJT, ge- JAZZ-DAG in de „fouWburg van Middelburg zaterdag 25 november van U u. tot 02 uur. Aanwezig duo Han Bennink en Misha Men- kberg, Boy Edgar's Big Band, Amsterdams Contrabas yo,' Trio Brötzmann, The Triends of Jazz> Frank Wright Quartet, Instant Composers pool, Foto-environment Pieter Boersma. Films van Wim van jer Linde, goochelaar Ali Ben Lux diaprojecties, eetshop en tuidercrecheen u? IK I DE Guezmonprez y san Francisco laat „Tex- I tielgrafiek en andere weef- zien in de schouwburg Tilburg. Groningen en Tilburg zijn de twee enige I ,ieden waar deze expositie te 1 n is. Tot 30 november. INT HEYDERADEY te aal heeft een nieuw Markt '72, De eerste ng is te zien vanaf tot 10 december, i Margreet Huisman Dordrecht en Micbaël lijépkes uit Breda. DE PEST aan DAT (Do- |tumentair Aktueel Theater), ■(wel de chaos van DAT, door Bjtzelve ten tonele gevoerd 1 te bewijzen dat de subsi diegevers gelijk hebben, met Ldewerking van vele talen is en het gezelschap Uyt le- lioder Jonst, met teksten uit 12e tot en met de 20e lituw. Vanaf 21 november tot Jj met 2 december in het ■teisterdamse Shaffy theater, fietalve zondag en maandag igelijks. MEEST verkochte boe- iffl m september-oktober: 1. de Jong: Het koninkrijk ir Nederlanden in de Twee- Ie Wereldoorlog, deel 4. 2. Jan Hertog: De kinderen van licht. 3. Mario Puzo: De Itelvader. 4. E. de Jong-H. hitefaar: Sprookjes van de ige Landen. 5. H. Hofland.' lichten. 6. H. Freezer: lei onderste-uit de man. 7. H. lidman: Heel de mens. 8. H. 1:51: Groepsfoto met dame. 9. Terlouw: Koning van Kato- n. 10. P. Biegel: De kleine ipitein. LEXICON van de mo- Nederlandse letterkunde volgend jaar verwacht, Martien de Jong en drs. «1 de Wispelaere erken er 4 enkele jaren aan. Er zul- oa. literair-kritische over- Men in staan van alle min meer belangrijke Neder- dstalige auteurs, die debu- rden tussen 1916 en 1970. LEN1E Bos-vam der Wal, kleden en keramiek en van Tol, plastieken en Wanneer we spreken over de verhouding kunst èn sa menleving steekt daarin, tot nu toe, een zekere kunstmatig heid. Met andere woorden, we doen wel alsof we bezig zijn de spanning tussen kunstenaar en samenleving te overbrug gen. door er veel schoonschij nende slogans tegenaan te gooien, maar in de praktijk Dat is dan een wat vrije vertaling van de aanzet van hoofdstuk 2 over de functies van de kunst, zoals die gesteld worden in de discussie-nota over kunstbeleid. We weten niet precies welke functies kunst in de samenleving vervult of zou kunnen vervullen, laat staan dat we precies weten wat je onder kunst moet ver staan. is de hoopgevende vaag heid, die ons dan wordt aange boden. Conclusie: dan kan kunst in al haar verschijningsv armen ook geen aanspraak maken op zorg van de overheid. Waar om? „De aard van haar maat schappelijk functioneren zal de omvang en de hoedanigheid van overheidszorg moeten rechtvaardigen", is het ant woord- Dan zou ik die uit drukking „maatschappelijk functioneren" wel eens wat nader omschreven willen zien in de (komende?) discussies, om „in al haar verschijnings vormen" te rechtvaardigen. Opgemerkt wordt dan. dat „dit een andere benadering is van de ratio van kunstbeleid dan vanuit de redenering dat kunst goed is en daarom moet worden bevorderd. Als kunst al goed is, dan toch zeker niet alle kunst en evenmin voor iedereen". Ik zie niet in waar om iets dat goed genoemd moet worden niet bevorderd zou moeten worden. En wie zal uitmaken wat wel en wat niet goed is? Wat wordt ver staan onder „zeker niet alle kunst"? En wat onder .even min voor iedereen"? Het lijkt misschien op een nogal kren terige tekstexegese, maar hier wordt in een ministeriële nota nogal wat beweerd. Andere vaststelling: „Het accent in de gekozen benade ring komt te liggen op het belang van de betrokkenheid van de bevolking, niet alleen in de zin van rechtstreekse deelname, maar ook in de al gemene invloed in de samen leving". Vragen: Wie bepaalt wat van belang is voor de bevo'king? En wie maakt uit of de algemene invlp.ed in de sa menleving wel of niet bevor derd dignt te worden? Voor wie is dit rapport overigens geschreven? Kan er misschien eens een populaire versie van verschijnen. Of is kunstbeleid alleen een zaak van beleidei's en niet van be lijders, die er meer rondlopen dan beleiders. 9 Variaties op hetzelfde thema, zoals Ria van Eyk ze toepast bij het weven. RIA VAN EYK: „De Polen in de weefkunst is een begrip geworden. Ze hebben bewe zen, dat weefkunst een eigen zelfstandige waarde heeft en niet ondergeschikt behoeft te zijn. Maar er is meer dan „de Polen". Afgezien van Ameri ka, waar geweldige ontwikke lingen plaats vinden, kun je langzamerhand toch ook wel spreken van „de Nederlan ders"- „Die Nederlanders wor den momenteel in Polen ten- <w,«gesteld. En één ervan is Ria van Eyk uit Goirle. Maar tegelijk is een belangrijk in druk van haar werk te krijgen bij de Brabantse Kunst Stich ting, Spoorlaan, Tilburg, waar deze maand werkstukken van haar te zien zijn. „Kijk", zegt ze, „mijn bena- dering van de weefkunst legt accenten op andere facetten. ting, waarbij ik de kramp pro beer te vermijden, die wil dat in deze tijd alles ruimtelijk moet zijn. Deze expositie moet je zien als visie op een onder- zoek-periode." Toch is het geen laboratorium, dat er hangt. Haar geweven losse ba nen, enkelvoudig of verenigd tot een groot wandtapijt Zijn van een indringende allure. Voor het benadrukken van de systematiek heeft ze zich hier beperkt tot zwarten en witten, terwijl ze ook kunstvezels en pvc verwerkt. Dat er ook war mere kleuren aan te pas kun nen komen, bewijst haar grote paarse wandtapijt in het Bra bantse provinciehuis- JAN SLUYTERS is onge twijfeld een schilder, die te midden van alle mogelijke stromingen, voor- en afkeuren in de tijd, overeind blijft als een geweldige artiest. Zelf was hij in zijn leven onderhe vig aan allerlei tijdgebonden stromingen, maar verwerkte deze zo zelfstandig in vorm en (vooral) kleur dat hij ook nu nog steeds blijft boelen. Dat is duidelijk te zien op de omvang rijke tentoonstelling van zijn werk in zijn geboortestad Den Bosch; tot en met 17 december in het Noord-Brabantse Mu seum. Hoewel de opgezetteretro- Bal, Tabarin getuigen van zijn bewondering voor Toulouse- Lautrec. Zijn St-aphorster peri ode, met zijn verbazing voor de toen levende boerenmens wordt door een aantal doeken (waarvoor één voorstudie), geïllustreerd. De invloed van de Franse neo-impressionisten en een man als Van Gogh vind je er terug (o.a- Land schap Laren), het pointillisme van een Seurat (Bosje en Kiepkarretje), Cézanne en het kubisme (Dame in rijkostuum en Interieur), de religie in zijn Bewening en Piëta uit 1925 ëtc. Maar geleidelijk aan ver zelfstandigt Sluyters zich, vooral bevangen door het be grip schoonheid, groeiend van uit een wat gemaniëreerde n 3.20x2.50 m 1.279,- -j loine 3.08x2.01 m loine 314x2.10 m loine 2.78x1.73 m loine 2.43x1.50 m ivie 3.10x2.04 m ivic 3.63x2.54 m 3.52x2.80 m 3.74x2.73 m 3.60x2.61 m 3.46x2.48 m 3.15x2.10 Hl 3.00x2.10 m 2.78x1.97 m 3.78x2.78 m 1.014,- 1.036,- f 914,- 657,- 1.271,- 1.836,- 1.671,- 1.850,- 1.764,- 1.714,- j 1.200,— 1.121,- I Het stei-k systematische is uit gesproken voor weven. Die systematiek benadruk ik en kijk of die ook visueel' een zelfstandige waarde heeft." dobjecten in hout expose-- Aim de wandLangen studie- !i in galerie De Huifkar te reeksen. wSarop telkens met spectieven de krachten van het 'ïsterwijk - 1 n 1 O w n1 Ttatlfl lz n 1 1 Tl 11 f Ql L. v* f— LEO Braat exposeert tot met 17 december in kunst- ui De hoge Hees tussen tasel en Eersel. Werkt wal in hout, keramiek en emire 2.40x1.56 m ■ara emire 2.69x1.55 m (ara emire 2.52x1.58 m 'emire 2.83x1.93 m ra nire 2.93x1.80 m emire 2.85x1.88 m lara lemire 3.23x2.20 m jkara temire 3.40x2.48 m ois 3.12x2.55 m 3.40x2.48 m 3.40x2.51 m 2.70x1.85 m 2.40x1.57 m arkand 2.64x1.64 m ferkand 2.40x1.59 m 2.92x1.40 m 3.00x1.63 m 3.15x1.35 m 3.50x1.20 m Ir Boukara emire 3.75x0.95 m >r Boukara iemire 3.03x0.79 m »r Boukara iemire 2.75x0.77 m az 2.55x1.67 m uek 3.38x2.06 m 3.31x2.17 m 3.19x2.11 m 3.26x2.25 m 2.83x2.10 m 3.00x2.00 m UE KERSENTUIN van hov de komende week, I 'ai morgenavond, iedere 5 te zien in de schouwburg Antwerpen, de KNS. I» OPERA in Antwerpen: pvond: Het liefdeselixer, id: Simon Bocca- zondag om 14 uur: Het r en om 20 uur De 'fflmus. de diagonalen en vertikalen in de weefkunst gespeeld wordt. ..Die droige bindingsleer bij het weven heeft visuele waar de", aldus Ria van Eyk. En als je het ziet kun je dat alleen maar beamen. Door reeksen, formaten, ruimte en tijd laat ze haar werkstukken bepalen- Geeft er lieve namen aan als White Delta, Black space, Sil ver space, Gizeh e.d. Het ka rakter is evenwel strak geo metrisch, bijna architectonisch en clean. Heeft het iets met construc tivisme te maken?" „Ik zoek", zegt ze, „zonder aansluiting te zoeken bij een of andere rich- museum te boven gingen, is er toch een zeer acceptabel over zicht van zijn werk ontstaan, hoewel er natuurlijk altijd wel wat gemist zal worden (bv. zijn grafiek) begeleid door een nogal magere (hoewel aardig uitgegeven) catalogus (f 5,-) is de confrontatie met deze kleurenpracht alleszins de moeite waard. Bij de 18 bruikleengevers zijn nogal wat particulieren, zodat hier wer ken te zien zijn, die niet zo vaak te voorschijn komen in het publiek. De tentoonstelling opent met zijn Parijse periode, waarbij doeken als Café de Nuit en Jan Sluyters: Portret mej. H. van Santen. py '-y ey luck luck luck pk feevar 1.914,- 700,- 764,— 750,— 1.121,— 1.136,- 1.136,- 1.336,— 1.750,- 1.636,— 1.764,— 1.800,- 1.393,— 557,— 857,— 771,— 850,— 1.057,- 943,— 1.207,- 636,— 557,- 850,— 1.750,- 1.800,- 1.557, 1.857,— 1.943,— 1.200,- ""ie ere onstuimige taferelen in Deliverance. De zenuwen van bioscoopbe zoekers worden binnenkort op nieuw zwaar op de proef ge steld. Aan de inmiddels niet onaanzienlijke serie harde films wordt volgende week „Deliver ance" toegevoegd. Deze film is in de Verenigde Staten een kas-succes van de eerste orde en het is niet on waarschijnlijk dat „Deliveran ce" ook in Nederland een uit schieter wordt. Het is een uitermate knap ge maakte, bijzonder fraai gefoto grafeerde film die twee actue le thema's uitstekend verenigt. Enerzijds die vooral onder de (Amerikaanse) jeugd levende terug naar de natuur - stroming, anderzijds het brute geweld. Zijdelings komt ook nog een ander ook al actueel thema aan de orde, namelijk de na tuur die op grote schaal aa,n de industrie wordt opgeofferd. In „Deliverance" gaat het om vier mannen die hun vrije weekend niet zoals gebruike lijk op hun privé golfbaan doorbrengen, maar een kano tocht maken. Dat lijkt hun een welkome afwisseling en boven dien kunnen ze voor het eerst en voor het laatst het prachti ge boslandschap zien dat let terlijk in een bijna voltooid, gigantisch stuwmeer onder zal gaan. Vanaf het eerste beeld ademt de film een biterst beklem mende sfeer, want het is elke kijker bij voorbaat duidelijk dat het kano-tochtje niet onge stoord zal verlopen. Hij kan echter niet bevroeden welke orgie van geweld hem te wachten staat. De mannen worden namelijk door bergbe woners op de meest onmense lijke manier overmeesterd, scènes die zo realistisch zijn dat de indrukwekkende scènes vol natuurgeweld die daarvoor op het scherm verschenen tot kinderspel worden geredu ceerd. Jolin Boorman is de regisseur die voor deze werkelijk adem benemende film tekent. Hij is een ex-televisie regisseur van de BBC, debuteerde in de filmwereld met „Catch us if qou can",, een filmpje rond de popgroep Dave Clark Five en was vanaf zijn ook al boeiende film ..Point Blank" voorgoed voor de filmwereld gewonnen, hetgeen zo bewijst ..Deliver ance" gerust een aanwinst kan worden genoemd. T.S. Droom tot verfijnde vereen voudiging. Vooral in zijn tal rijke portretten (waaronder die van mevr. Van der Vuurst) en zijn naakten, waaf'in het huidkleurenspel zich verenigt met een bewon dering voor het wezen vrouw (blank, mulat of negerin). Zijn bijna klassieke Eva's of een La joy de péindre, waarin eigenlijk zijn hele testament ligt uitgedrukt naast de Gre- co-achtige Don Quichotte, het slovende zelfportret en de tal rijke doorprikkende portretten van „voorname burgers". Dit feest van klèur en leven, waarvan ik hier slechts een deel kan noemen, kan u een aangenaam tentoonstellingsbe- zoek verzekeren. HE. Zoals de ontwikkeling van de orgelmuziek ondenkbaar is zonder Bach, zo is de klave cimbel- en pianolitteratuur on voorstelbaar zonder het pio nierswerk van Couperin. Cou- perin-lë-Grand, zoals hij ter onderscheiding van z'n musi cerende familieleden werd en wordt genoemd. Couperins verdiensten voor de klavecim belmuziek zijn drieledig: als onderzoeker van de technische mogelijkheden van de bespe lers (met name het gebruik van de pols) en van het in strument, als leraar en schrijver van methodieken en als vernieuwend componist. Van laatstgenoemde activi teit kunnen we volop kennis nemen via de door Philips uit gebracht doos met twee platen cembalostukken, gespeeld door de van oorsprong Columbiaan- se klaveciniat Rafael Puyana. Men kan gerust zeggen dat op deze platen de belangrijkste stukken van de Franse Bach verenigd zijn, zodat men met deze aankoop een prachtige dwarsdoorsnede van het kla- viergedeelte van Couperins oeuvre verkrijgt. Men treft er enige van de mooiste Ordres (suites) op aan, waaronder meesterwerken als Les Fastes de la grand et ancienne Méné- strandise en 'Les Folies fran- gaises of Les Dominos. Wat klavecimbelmuziek van Couperin zo bijzonder maakt is haar ingekeerdheid, haar ly riek, haar beschouwelijkheid, haar ironie, haar tederheid. Hier en daar breken weemoed en hevigheid door, zoals in de Passacaille, een toppunt in de klavecimbelmuziek. Couperin bereikt eenheid van stijl voor al door zijn dikwijls chromati sche harmonieën, destijds nog een zeldzaamheid. Hij was zijn tijd trouwens al zo ver vooruit dat hier en daar de romantiek en met name Cho pin al doorklinkt, zoals de Pools-Franse klaveciniste Wanda Landowsfca heeft aan getoond. Het pleit voor de persoonlijkheid van Rafael Puyana, de solist op de Philips- uitgave, dat hij zich heeft losgemaakt van de neiging tot een teveel aan romantische in slag bij Landowska, die zes jaar lang zijn lerares was- Zo brengt Puyana op z'n instru ment van Nederlandse her komst die typisch Franse hel derheid tot uitdrukking, waar door men beken en bossen hoort zingen, het licht tot ge luid wordt en het geluid tot geluk. JOOP BARTMAN Frangois Couperin-le- Grand: Klavecimbelstukken (Philips LY 802.899-900, twee platen f 39,-) Ook al in een reclame-aan bieding van Phonogram wer den op 2 lip's voor f 39, Handels zes Concerti grossi opus -3 (genaamd hobo-concer ten) bijeengebracht, aangevuld met het Alexander's Feast con certo, twee zelfstandige ouver tures en het horlepijpconcert d-dur gecomponeerd als (Vauxhall) parkconcert. In de zes concerti die kunstmatig bijeengebracht zijn, vinden we een staalkaart van Handels muzikale vermogen dat melo disch dikwijls terug te vinden is in andere werken van de ze componist. Het Engelse Ka mer Orkest o- 1. v. Raymond Lippard zorgt voor zeer gear cheveerde uitvoeringen, waarbij de lichtvoetigheid op valt in tegenstelling tot de vaak gezwollen Handel-repro- duktie-stijl. Effectief, zodat de volle luister vgn Handel zich ontplooit. Want anders is het gesteld met de „toegift"-kant, waarop overigens niet minder feestelijke composities, die bo vendien muzikaal-historisch soms van bijzondere waarde zijn. Wat opvalt is b.v. het merkbare en daardoor storen de volume-verschil in weerga ve van de onderscheiden wer ken. Ik geloof niet dat dit een euvel is van mijn plaat. Dat wil ik dan nog wel aannemen van de vele tikken, die in deze plaatzijde mede te be luisteren vielen. Slechte kwa liteit. Dat was dan een droevig slot van een veelbelovend be gin. Het heeft dus wel zin reclame-aanbiedingen hele maal af te luisteren bij de aankoop. H. E- Handel: Concerti grossi op. 3 (Philips 6500 291-6500 292). 35,— 71,— 143,— 64,— 107,— 128,— ,AlcOKÏWsie boek van SAGAN heb ik grootste genoegen ge- La Jf Was voorheen wel Mto7S,na haar eerste Wen ,2 i""sei^ dre 19 ia'a'r ki„. 1 'urore maakte. In a l'ame, dart in de BLAU- D'ORIENT absoluut [heeft Prije toegang onder onderbreking 110.00 tot 13.00 uur. Kntoonstelling 1 KOUTER 15, MBER. 10.00 tot 18.00 uur. 1^'SrW ZIEL «Wier - f 8,90) ver- ,e ,.2'i wat afstand %ift !'ggEmde Periode met meer vanuit de zii °P z*cb ■nTre»cle (gister" in 'atht meer vanuit de '"Hen, die zij dror te beant- etiket van rp „schandaal- ■loch is het geen nï Zij blijft hst ia,rW a^s droomster mooie stHj Maar zowel fn114" Eehniri vtVchnïven St v®haai zit simpel maar interessant in elkaar. Sebasti- aan en Eleonora, Zweedse broer en zus, brengen een tijdje door in he'. namaak-Pa- rijs 1972. Een typische broer- zus verhouding in een zinkend mondain wereldje waar de een parasiteert op de ander, bisexuele Sebastiaan houdt zich in leven door binnen te dringen in het leven vare een welgestelde oudere Nora en Eleonora speelt een van haar typische relatie-spelletjes met een filmster, die een comforta bele homo-seksuele verhou ding heeft mi t de man van Nora. Deze laatste wordt daar door tot zelfmoord gedreven. Dus als décor weer „het typi sche Sagan-weraldje". Maar dit is niet alles. Sagan, die zich vereenzelvigd met Eleo nora, becommentarieert voort durend in dit boek niet alleen deze geschiedenis, maar ook de maatschappij waarin zij leeft. Niet dat dit zulke op zienbarende maatschappij -kri tische beschouwingen zijn, maar Sagan kruipt op d eze manier als auteur-mens wel eere beetje duidelijker onder De dit typische wereldje uit. Ze is verplicht „zichzelf ernstig te nemen", wat niet wil zeg gen dat het „leven als een feest" voor haar voorbij is. ze schrijft ergens: „Ik zou willen dat mijn leven één lang en klassiek Frans opstel was geweest: voortdurend aanha lingen uit Proust, uit Chateau briand tijdens de vakantie, van Rimbaud op mijn acht tiende, van Sartre op mijn vijf. entwintigste, van Scott Fitz gerald op mijn dertigste. Ik sla er een boel over natuur lijk, te veel en met opzet. Mijn leven is van nu af aan een .snel en slordig afgeraffeld proefwerk, dat vare de slechte leerling, die niets van die cita ten heeft weten te maken dan alleen van tijd tot tijd haar eigen geluk, haar eigen trots en haar vreugde". Frangoise Sagan is nu 37 jaar en niet helemaal meer representant van een „lost generation" Dit boek houdt daarom je aan dacht gespannen op wat Sagan in de toekomst nog gaat doen. HERMANN HESSE is een betoverende figuur, die de laatste jaren opvallend „ont dekt" werd in ons land. Een Hesse-hoos op de boeken markt. Hesse (1877-1955), die in 1946 de Nobelprijs voor let terkunde en in 1955 de Vredes prijs van de boekhandel kreeg, heeft talrijke werken op zijn naam staan die je maar niet zo in een achtermid dag uitleest. Wat anders is het gesteld met zijn Manchen, die nu in de N eriandse verta ling van Pé Hawirekels: SPROOKJES (uitg. Bert Bak ker - f 9,50), zijn verschenen. Hoewel dit boek in het begin van deze eeuw geschreven werd. blijft het geweldig om te lezen. Niet alleen de poëti sche stijl, maair ook het af stand scheppende van de we reld waarin wij leven op een manier, die je met de neus boven op „de bestaande pro blemen" drukt, zijn uiterst boeiend. Het probleem van le ven en dood, de zin van ons bestaan, het „eeuwig menselij ke". Het zijn moraliserende sprookjes, maar niet op een storend belerende wijze. Zeer begrijpelijk simpel, zoals een „Augustus", die vergat dat liefde ontvangen, ook liefde geven veronderstelt, maiar ook een moeilijker sprookje als „Droomprogramma", waarin het ene beeld over het andere heentuimelt: „Merkwaardig bericht, afkomstig, vare een an dere ster", waiarii bloemen en poëzie tegenover oorlog en wreedheid staan, waarin angst en begrip van de dood eikaars tegengestelden zijn in een be- leefbare en onleefbare wereld Sprookjes, die velen moeten lezen en vertelstof opleveren aan kinderen, wamt zelf lezen kunnen dezen het nog niet. H. E. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM De of ficier van justitie in Rotter dam heeft besloten proces verbaal te laten opmaken tegen de Chemische Indus trie Rijnmond, het fenol- producerend dochterbedrijf van de Staatsmijnen in het Europoortgebied. Dit gebeurt naai aanleiding van een vooronderzoek, dat de officier van justitie heeft laten instellen nadat het Centraal Actiecomité Rijnmond een maand geleden onthulde dat het bedrijf iedere dag honderd kilo fenol loost op open water en bovendien dat het een ille- OOSTENDE tANP) - Viel Franssprekende inbrekers hebben in de nacht van woensdag op donderdag voor bijna 600.000 gulden aan ju welen geroofd uit de juwe lierszaak van F. Tcrneu in de Kapellestraat in Oostende. Het viertal reed voor in een kleine auto, vernielde het rol luik voor de etalage en roofde de etalage leeg nadat het de telefoonverbinding had ver broken. De eigenaar van de zaak die wakker werd doör de inwerkingtreding van het alarmsysteem, zond de inbre kers nog een pistoolschot na, maar trof geen doel. DEN HAAG (ANP) De Hagenaar C.G. Roeters is in zijn koffiehuis aan de Van Miereveltsti-aat door twee on bekende mannen beschoten. Toen de heer Roeters met drie andere mannen zat te kaarten, werd de deur opengeworpen en losten twee mannen '.vanuit' de deuropening vier .schoten op de heer'Roeté.rS, 35sze werd niet getroffen. Van de kogels kwam er een terecht in de stoel waar de heer Roeters op zat, en twee in de lambrizering naast hem. gale stortplaats voor chemisch afval had ingericht buiten het bedrijfshek. Het proces-verbaal heeft al leen betrekking op dit laatste. „De fenollozingen", aldus mr. P. A. H. Bos, de officier van justitie, „blijken regelmatig door het Rijksinstituut vooi de Zuivering van Afvalwater te zijn gecontroleerd en daarbij is nooit van een overtreding van de normen van de lozings vergunning geconstateerd". Vuilstortplaats is volgens de officier van justitie ofwel een overtreding van de hinderwet vergunning (die pas in maart van dit jaar aan het al 7 jaar producerend bedrijf is uitge reikt) ofwel wanneer de vuilstortplaats juridisch niet tot „de inrichting" behoort -i- in strijd met de hinderwet zelf. Dit laatste omdat er geen vergunning voor is afgegeven noch is aangevraagd. De gemeente Rotterdam heeft vorige week al actie onderno men tegen Chemische Indus trie Rijnmond door de huur op te zeggen van het stuk grond, Waarop de vuilstort (die fenol en diverse zuren bevatte) plaatsvond. Dit gebeurde op grond van „wangebruik". (ADVERTENTIE) (in de li/a verpakking) LONDEN (AFP) In een bos in het Engelse graafschap Suffolk is bet wrak gevonden van de „Liberator' 'waarin lui tenant Joseph Kennedy, de oudste broer van wijlen de Amerikaanse president John Kennedy, in de oorlog is ver ongelukt. Het toestel waarvan Kennedy de eerste piloot was, ontplofte op 6 augustus 1944 boven het dorp Saxmund- ham. Nasporingen naar het wrak leverden destijds geen resul taat op. Tenslotte ging men denken dat het toestel bij de nabijgelegen havenplaats Gre at Yarmouth in zee was ge stort. Een half jaar geleden werd het onderzoek heropend. Die actie werd thans met succes bekroond toen in een bos een deel van de motor, de romp en een stuk van een vleugel van de bewuste „Liberator" wei den ontdekt. ARNHEM (ANP) De ontwikkelingen in de maat schappij heeft het al enige ja ren bij de Tweede Kamer aanhangige wetsontwerp over regeling van het stakingsrecht op losse schroeven gezet. Dit heeft minister drs. J. Boersma van sociale zaken in Arnhem verklaard op een studiedag over stakingsrecht. Die studie dag was georganiseerd door het Algemene Verbond Onder nemers Bouwnijverheid. Het huidige kabinet is van oordeel, dat er toch een wette lijke regeling van deze mate rie moet komen. De inhoud van die regeling zal bij verde re bestudering door de nieuwe wetgever na 29 november en door alle groeperingen, die daarmee te maken hebben, waarschijnlijk anders zijn dan die van het nu nog aanhangige wetsontwerp. De minister besprak ook de bedrijfsbezetting als strijdmid del- Zo'n bezetting, zo zei hij, hoeft niet per definitie zo vol maakt vlekkeloos te verlopen als in Breda is gebeurd. Dan komen allerlei aspecten in het geding, namelijk van openbare orde, van sociale politiële, met civielrechtelijke en strafrech telijke aspecten. Het kabinet staat op hel standpunt dat er toch wel voorkeur voor wettelijke rege ling is, omdat het van oordeel is dat het verschijnsel staking niet geheel kan worden over gelaten aan bepalingen in col lectieve contracten. (ADVERTENTIE) eindredactie: henk egbers Laatst reageerde een bekend top-voetballer, toen hem 'n gulle gele plak kaas uit 't vuistje werd aangeboden, met'lk? Ik dee niks en trouwens hij begon!' Een begrijpelijke vergissing vandaag-de-dag. Maar die gele plak is natuurlijk alleen een waarschuwing dat er een goed, hartig hapje op til is. Kaas uit't vuistje: topsport voor ^maakprofs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 19