S-serie van Mercedes: wagens
vrij.
uifc
H
Nieuwe serie
Chevrolets
Prijzen van
Audi's 80
Opel Rekord
nu ook
met diesel
TUSSEN DE WIELEN met hen bollen
DAMMEN met jan edink
SCHAKEN met constant orbaan
PRIJSWINNAARS
OPLOSSING VAN
VORIGE WEEK
PUZZELEN met jan-willem van besouw
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ZO INSTUREN
BRIDGEN met h.w. filarski
POSTZEGELS
verzamelen
met
heymans
DE STEM ZATERDAG 7 OKTOBER 1972
Uitgaande van de overwe
ging dat de ideale auto wel
nooit gemaakt zal (kunr
nen) worden omdat elke
nieuwe conceptie noodge
dwongen een compromis is
van een groot aantal fac
toren (technische concep
tie, prijs, enz.) mag zonder
overdrijving van de nieu
we S-serie van Mercedes-
Benz worden gezegd dat
we hier te maken hebben
met wagens van zeer grote
klasse, waarbij het ideaal
aardig benaderd wordt.
Toegegeven: van wagens in de
prijsklasse tussen de 30 en 40
mille mag het een en ander
verlangd worden, maar wat
Mercedes-Benz in deze nieu
we serie heett gerealiseerd
aan rijcomfort, veiligheid,
snelieid en wegligging, kan
eigenlijk alleen met superla
tieven worden beschreven. Zel
den hebben we in een nieuwe
serewagen zoveel rijgenot be-
leeid als in .deze S-ers die vo
rige week aan de Costa Bra-
va aan de internationale pers
werden voorgesteld.
De S-klasse bestaat uit de
2(0 S. de 280 SE en de 350 SE
er. is bedoeld als opvolger van
d> topmodellen 280 S/SE en
310 SEL waarvan in de afge-
bpen 7 jaar 383.000 exempla
ren werden gebouwd en ver-
tocht. Jarenlang hebben de in
genieurs van Daimler-Benz
gewérkt aan de ontwikkeling
van deze nieuwe generatie,
waarbij zij o.a. gebruik heb
ben gemaakt van met de C 111
en experimentele veiligheids
auto's opgedane ervaringen.
Verschillende componenten
van de 111 en de veiligheids
auto's vindt men nu in min of
meer gewijzigde vorm terug
jn de nieuwe S-klasse. Dat
geldt met name voor de voor
as, de versterkte zijwanden, en
de dakconstructie, alsmede
voor een groot aantal andere
veiligheidsvoorzieningen.
Bezien we de S-klasse op haar
technische kwaliteiten, dan ko
men we tot de volgende op
somming:
de motoren zijn de modern
ste versies van, het pro
gramma; de typen 280 S en
280 SE kregen de „schone"
2,8 liter zes cylinder motor
met twee bovenliggende
nokkenassen en dubbele ré-
gister valstroom-carbura-
teur die een vermogen le
vert van 160 din-pk bij 5500
omw. p. min.; met elektro
nische benzine-injectie is 't
vermogen .185 din pk bij
6000 omw. p. min.; het ty
pe 350 SE is uitgerust met
een krachtige 3,5 liter V-8
motor, die bij 5800 omw.p.
min. een vermogen levert
van 200 din-pk.
alle drie modellen, hebben
een groot vermogen en be
schikken over voldoende
reserves voor acceleratie en
inhalen; de acceleratietij
den van 0 tot 100 km p. u.
zijn voor de 280 S: 11,5 sec.,
voor de 280 SE: 10,5 sec. en
voor de 350 SE 9,5 sec.
standaard hebben de nieu
we modellen een vierver-
snellingsbak mèt pook; dé
typen 280 S en 280 SE kun
nen als extra ook met een
vijfversnellin'gsbak worden
geleverd en voor alle drie
typen is een automaat be
schikbaar.
de voortreffelijke rij-eigen-
schappen van de nieuwe se
rie zijn voor een belangrijk
deel te danken aan de nieu
we vooras, die scheeftrek-
ken bij 'het remmen voor
komt, geen trekken ook
naar een kant bij geblok
keerde voorwielen op weg
dekken met verschillend
oppervlak en die ongevoe
lig is voor stoten aan een
kant door oneffenheden in
het wegdek, terwijl ook
scheeftrekken bij een klap
band wordt voorkomen.
de achteras is de diagonale
pendelas die eerder werd
toegepast op de 350 SL en
De Chevrolets voor 1973 heb
ben vele verbeteringen onder
gaan op het gebied van vei
ligheid en comfort en nieuwe
vorderingen werden gemaakt
op de weg naar een schoon
uitlaatsysteem. De wagens
hebben zwaardere bumpers óm
beschadigingen bij botsingen
met lage snelheden, op te van
gen. De series Chevelle en
Monte Carlo kregen een geheel
nieuwe carrosserie.
De prijzen van de nieuwe
Audi's 80 tweedeurs zijn als
volgt:
80 f 9.630,72
80 L f 10.379,70
80 S f 10.480,—
80 LS f 10.980,48
80 GL f 11.680,44
Met de levering zal half
oktober een begin wor
den gemaakt en de vier-
deurs-modellen zullen in
het a.s. voorjaar lever
baar zijn.
SL-C waar hij zijn grote
kwaliteiten overduidelijk
heeft bewezen.
de voorwielremmen werden
verder verbeterd; ,het hy
draulische remsysteem
heeft gescheiden circuits
met vacuum-bekrachtiging
en schijfremmen rondom;
de parkeerrem heeft voet
pedaalbediening en werkt
op afzonderlijke remtrom-
mels. i
alle modellen hebben stuur
bekrachtiging.
de carrosserie werd nieuw
ontworpen, gestroomlijnd
maar met behoud van het
specifieke Mercedes-gezicht,
de radiateur werd breder
en lager, de wielbasis werd
11,5 cm langer en de totale
lengte is 6 cm groter dan
van de vroegere serie.
het interieur ademt luxe en
comfort en, is berekend op
het afleggen van grote af
standen zonder dat ver
moeidheid van bestuurder
en inzittenden optreedt.
tal van passieve en actieve
veiligheidsvoorzieningen
werden getroffen met o.a.
een sterkere constructie
van voor- en achterzijde
alsmede van het comparti
ment voor'de inzittenden.
Daimler-Benz zegt zelf over
deze nieuwe generatie Merce
des: „de combinatie van nieu
we constructies en beproefde
technische details verleent de
nieuwe Mercedes-Benz-serie
rij-eigenschappen als nog nooit
tevoren gerealiseerd waren in
seriewagens".
Eigendunk? Zelfoverschatting?
Verkoopverhaaltje?
Ik ben geneigd de fabriek na
kennismaking met deze nieu
we serie bij te vallen,. Er is op
deze wagens nauwelijks iets
aan ,te merken, tenzij men de
prijzen in ogenschouw neemt,
want die zijn toch wel aan de
forse -kant en vergeleken met
de voorgaande serie enige dui
zenden guldens hoger. Hier
zijn ze: 280 S: f31.578; 280 SE:
f33.972 en 350 SE: f38.190
(met voor alle drie typen
f 1800,- extra voor de automa
tische transmissie). De wagens
zijn onmiddellijk leverbaar.
Binnenkort komen de 2- en
4-deurs modellen van de Opel
Rekord ook beschikbaar met
een nieuwe 2,1 liter dieselmo-^
tor. Deze 4-cilinder dieselmo
tor vestigde in juni j.l. niet
minder dan twintig interna
tionale rekords, waaronder een
10.000 km duur-test, welke af
stand met 'n gemiddelde snel
heid van 190 km. p. uur werd
afgelegd.
De seriemotor van de 60 pk
dieselmotor (voor de tests
werd het vermogen d.m.v. een
compressor tot 95 pk opge
voerd) accelereert van 0100
km in 23,5 sec. en heeft een
top- tevens kruissnelheid van,
145 km. p. uur. Het brandstof
verbruik is volgens de fabriek
8,7 liter op 100 km.
De prijzen liggen tussen
f 14.615 voor de 2-deurs stan
daard en f 16.445 voor het vier-
deurs de luxe model. Tegen
meerprijs kan een automati
sche transmissie worden gele
verd.
De internationale Russische
meester M. Korchow staat in
Rusland en ook in ons land be
kend als een moeilijk te klop
pen tegenstander. In de dam-
ontmoeting NederlandRus
land moest hij vier maal aan
treden tegen Harm Wiersma,
wat voor iedere dammer een
hele opgave is. Drie partijen
wist hij op voortreffelijke wij
ze remise te houden, maar in
de tweede ronde< op 26 mei j.l.
moest hij na een sublieme ver
dediging toch capituleren. De
ze zeer mooie positiepartij wil
len we niet onthouden,.
Wit: Wiersma.
Zwart: Korchow.
1 33—29, 19—24; 2. 39—33, 14—
19; 3. 44—39, 20—25; 4. 29x20,
25x14, 5. 50—44, 18—23; 6. 32
—28, 23x32; 7. 37x28. Na
zwarts terugruil op de derde
zet is wit er kennelijk op uit
om terreinwinst te boeken.
712—18; 8. 41—37, 7—12;
9. 37—32, 1—7; 10. 46—41, 19—
23; 11. 28x19, 14x23; 12. 34—29,
23x34; 13. 40x29, 10—14; 14. 41
—37, 5—10; 15. 44—40, 14—19;
16. 29—24, 19x30; 17. 35x24, 16
—21? Zwart zal zeer zeker de
ze zet later betreuren, inplaats
van wits aanval door 1823
gevolgd door 1319 af te
zwakken, gaat hij op avontuur
aan zijn korte vleugel. 18. 31
26!, 11—16; 19. 37—31, 10—14;
20. 40—34, 14—20; 21. 45—40,
20 x 29; 22. 33x24, 7—11; 23. 31
—27, 18—23; 24. 38—33, 23—28;
M.i. is hier de ruil (2329) 34x
29 (1319) enz. veel beter, hoe
wel zwarts korte vleugel op
sluiting ook problemen op
werpt. 25. 32x23, 21x32; 26. 23
—19! 13—18; 27. 34—30, 18—
22; 28. 33—29, 4—10; 29. 40—
34, 10—14; 30. 19x10, 15x4; 31.
24—20, 8—13; 32. 30—24, 22—
28; Waarom zo haastig, eerst
12—18 is veel beter. 33. 34—30,
12—18; 34. 30—25, 9—14; 35.
20 x 9, 3 x 14; 36. 24—20, 4—10;
37. 20x9, 13x4; 38. 47—41, 16—
21 of? 39. 36—31!
9
m
m
f
K
m
m
a
O
o
m
PT
O
Q
s
O
Prachtig zoals dit partijgedeel
te door wit wordt behandeld,
eerst dreigen met een door
braak op zwarts lange vleugel
en wanneer die dreiging na
veel ruilen een positieverzwak
king voor zwart teweeg brengt,
de aanval inzetten op diens
voorpost op 32.
392—7! 40. 29—24, Wan
neer wit te haastig schijf 32
aan zou vallen door 3127?
dan zou zwart door (2833!)
39x37 (21x32) 37x28 (17—21)
26x17 (11x24) zelfs nog in het
voordeel gekomen zijn. 40
18—22; 41. 41—36, 21—27; 42.
42—38, 10—14; 43. 38—33, 7—
12; 44. 33—29, 12—18; 45. 39—
34, 3237 óf? Zwart moet zijn
schijf op 32 nu offeren om nog
een beetje spel te houden. 46.
31x42, 18—23; 47. 29x18, 22x13;
48. 34—29, 13—18; 49. 24—20,
14—19; 50. 29—24, 19x30; 51.
25x34, 17—21; 52. 26x17, 11x22;
53. 42—37, 6—11; 54. 34—29, 11
—17; 55. 37—31! 17—21; 56. 31
—26, 27—32; 57. 26x17, 22x11;
58. 48—42, 11—17; 59. 20—14,
17—22; 60. 43—39, 22—27 61.
49—43. Zwart geeft het op.
De Sovjetrussische grootmees
ter Goefeld treedt slechts zel
den buiten zijn land op en bij
voorbeeld in Nederland heeft
hij nog nooit gespeeld. Dat is
erg jammer, want Goefeld
heeft een aantrekkelijke aan-
valsstijl. Hij is ook een uit
stekend didact, zoals o.a. Jan
Timman heeft verklaard na
dat hij een paar weken tijdens
een toernooi bij hem „stage"
heeft gelopen. Hieronder een
voor deze schaakartiest type
rende partij, dit jaar gespeeld.
Wit: Jeliandinow.
Zwart: Goefeld.
Siciliaanse verdediging.
1. e2e4, c7c5; 2. Pglf3,
d7d6; 3. d2d4, c5 x d4; 4.
Pf3 x d4; Pg8—16; 5. Pbl—c3,
Pb8—c6; 6. Lel—g5, Lc8—d7;
7 Ddld2, Pc6 x d4; 8. Dd2 x
d4; Dd8—a5; 9. Lg5 x f6 (An
dere mogelijkheden in deze be
kende stand zijn f4 en Ld2).
9g7 x f6; 10. f2—f4,
Th8g8 (Ter voorbereiding
van het thematische f5 en af
gezien daarvan staat de toren
op de g-lijn natuurlijk actief.
De rochade streeft zwart in
deze openingsvariant niet na!)
11. 0-0-0-, Tf8—c8; 12. Kcl—bl
(Beter g3 teneinde zo snel mo
gelijk de loper te kunnen ont
wikkelen. De tekstzet is feite
lijk nodeloos tijdverlies). 12.
f6f5! (Op e x f5 komt
nu Lg7). 13. e4e5, e7e6
(Zelfde idee: e x d6, Lg7, enz.)
14. Dd4d2, d6d5 (Nu dreigt
Lb4, vandaar:) 15. Pc3e4,
Lf8b416. Pe4—f6Ke8—
d8; 17. Dd2f2 (Verleidelijk
maar te gevaarlijk is c3, T x
c3!, b x c3, L x c3 met sterke
aanval), 17Tg8—g6; 18.
Pf6 x d7 (In aanmerking
kwam Dh4). 17Kd8 x
d7; 19. c2c4, Kd7—e8; 20. c4
x d5? (Denkt te kunnen profi
teren van zwarts verbrokkelde
pionnenstructuur maar daar
door krijgt nu Tg6 de kans,
zich in de te verwachten strijd
op de linkervleugel te gaan
mengen. Goed was Tel ge
weest). 20e6 x d5; 21.
Lfld3, Tg6b6! (Vreest L x
15 niet: Lc3 enz.) 22. Tdl—cl,
Lb4c3! (Op b3 zou T x b3+!
beslissen). 23. Telc2, Tc8
c6; 24. Kbl—al
24Tb6 x b2M 25. Tc2 x
b2, Tc6—b6; 26. Thl—bl, Da5—
a3; 27. Df2—c2 ,Ke8—f8! (Wit
kan zich niet verroeren en
wordt bedreigd door Tb6b4
a4 en D x a2 mat. Direct gaat
dit niet wegens de mogelijk
heid als de zwarte toren op
a4 zou staan -van Lb5+.
Vandaar de tekstzet, die dit
uitschakelt). 28. Ld3e2, Tb6
b4; 29. Le2dl, d5d4! (Deze
pion gaat het doodvonnis teke
nen); 30. e5e6, f7 x e6; 31. g2
g4, d4—d3! 32. Dc2—f2, Lc3
d4; 33. Df2—d2, Tb4—b6
(Dreigt Ta6 en D x a2 mat en
gezien pion d3 kan dit niet
door Le2 worden verhinderd.
Verder faalt Lb3 op D x b3,
a x b3, Ta6+ en mat).
Wit geeft het op.
1e prijs (f25,-)
K.de Rooy
Rooseveltlaan 42
AXEL (Zld.)
2e prijs (f 15,-)
J. Verdurnen
P. de Bakkerstraat 8
ACHTMAAL
HORIZONTAAL:
L ft
2>
F
e
F
N
ïftieU
2)
A
F
r
H
F
O
/-
O
O
6
mo \G
H
O
L
r
F
ÏL
J>
e
G
\ft
G
L
N
F
S
T
F
tel/V 5
E
T
P
U
N
T
N
E
5
we\p
r
O
s
,s\e
2)
i
B
M
S
F E\L 2>
L
S
.7»
F\T e\N
S
B EC
J>
T
F
N
SC H\U
T
r
Eft
O'Tft F
C
T
S
T O H G
e
E
A F<S
<S L ft S
N
T
O
N
s
ft 6
W
w e
f 2>\e,e
L F F ft N R. F G E L \/V G_
3 0 Ö\M 5 T ft
y F EN ftj_^
me/?>J> e Q}/
kt
jT ftM
6 7 F TE N
jtSjgi/y'r e ft'ft\L
My) \NF ft F/y
5LHOOFT
c'r- n xv n ni/i
ëT.Zp B n'n L
h\e n'! vfi\erf
'Me\r\v\s\s\êm
gag ,n_
M'f
NJ
al s ft r
yy/vM E N
tëKslrj*!
m
REDACTIE
DE STEM,
REIGERSTRAAT 16
BREDA
NAAM
STRAAT
WOONPIAATS
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoek „Weekend-
puzzel".
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
1.
6.
8.
9.
12.
14.
16.
18.
20.
21.
23.
25.
27.
29.
31.
32.
34.
36.
37.
4C
41.
42.
44
46
47.
48.
49.
51.
53.
55.
57.
58
59.
61.
64
66
67.
68.
69.
70
71
72
73.
75.
78
79
80
81
83.
84
89.
90.
92
94
96
97.
98.
101.
103.
104.
106
107
110
111
113.
114
115.
116.
heraldische kleur
pausenaam
papegaai
godin van de dageraad
Gelders dorp
terstond
kledingstuk
hoogte
doorgang
speelgoed
voorschrift
geestelijke
uitbouw
boom
bergplaats
leefregel
herkauwer
voorzetsel
volgeling
voorzetsel
Romanum Imperium
stad in Frankrijk
godsdienst
veranderde in een koe
rivier in Azië
voegwoord
rivier
zoogdier
voorzetsel
streep
voertuig
wig
voornaamwoord
kleurstof
verkering
landbouwwerktuig
boom
staaf
wartaal
tijdperk
sprookjesfiguur
maanstand
feest
menselijk vermogen
anonymus
geneesmiddel
maanstand
waanzinnig
voornaamwoord
stoot
deel van de dag
voornoemd
bijwoord
ambtshalve
tijdsaanduiding
losplaats
voornaamwoord
voornaamwoord
bestanddeel
de Lezer Heil
zangnoot
maat
deel van een boom
effen
schrijflonen
maat
korting
opstootje
hond
vernis
118; keurig
119. huisdier
121. deel van vistuig
123. jong zoogdier
124. schaakterm
126. gelofte
127. brief
VERTICAAL
1. reinigingsmiddel
2. voorzetsel
3. vreemde munt
4. familielid
5. zinspreuk
7. riviertje r
Ï0. voegwoord
11. rhechanische mens
13. ivoor
14. plaaggeest
15. stof
16. opschudding
17. delfstof
19. erewoord
20 feestvuur
21 hersens
22. Europeaan
24. lidwoord
26 hoop
27. voedsel
28. herkauwer
30. bergplaats
32. maat
33. over
35. bevel
38. Griekse letter
39. getij
41. weefsel
42. ziekte'
43. bergplaats
45. hemellichamen
48. sterk hinderen
49. verdwenen
50. overlevering
52. sieraad
54. gewaad
56. groot water
57. voormiddag
58. jongen
60. ieder
62. rijdier
63. zuster
64. gewicht
65. papegaai
66. telwoord
73. Europeaan
74. waarmerking
76. ter herinnering
77. bereider
79. kleverige stof
81. begerig
82. insekt
85. zoogdier
87. nakomelingen
88. muziekinstrument
89 oude maat
91 niet deelbaar door twee
93. Pools ruiter
95. aangerichte tafel
97. wilddoder
98. titel
LASTIG ZIJN
Harten A 3
Ruiten: A B 9
Klaveren: 4 3 2
Harten 7 4
Ruiten:, V 10 7
Klaveren: 10 8 6
Harten 6 2
Ruiten: H 6 2
Klaveren: H V 7
Harten H 5
Ruiten: 4 3 2
Klaveren: A B 9
Zuid speelt een Sansatout-contract, hij is aan slag en
moet nog zes van de laatste acht slagen maken. Zuid speelt
ruiten twee voor, west legt de zeven, de tafel (noord) de
negen en oost wint met ruitenheer. Oost speelt harten terug,
noord wint met hartenaas en in slag 3 vervolgt noord met
klaver twee, oost klavervrouw en zuid maakt klaveraas. De
rest is eenvoudig: zuid speelt ruiten en snijdt met de boer,
daarna speelt hij klaver en oost mag klaverheer maken.
O-W kregen dus twee slagen en. N-Z kregen er zes.
Uit het tegenspelen blijkt, dat O-W zwakke spelers zijn:
zij weten b.v. niet, hoe men zo lastig mogelijk voor de tegen
standers kan zijn. Laten wij eens twee sterke spelers in O-W
neerzetten. In slag 1 speelt zuid ruiten twee en west zet'de
ruitenvrouw! Noord moet wel met ruitenaas nemen. In slag
2 speelt noord klaver twee en oost legt de klaver zeven -
wat moet zuid doen? Met open kaarten ziet u, dat hij de
boer moet leggen, met dichte is dat minder eenvoudig, om
dat de situatie net zo kan, zijn als in ruiten! Er is dus al
50 pet. kans dat zuid het verkeerd doet en de klaver negen
legt, waarna O-W drie slagen zullen kunnen maken. Nemen
wij aan dat zuid op de klaver twee-zeven de juiste beslis
sing neemt en de boer legt. Hij zal dan met ruiten moeten
vervolgen en bij west verschijnt de ruiten zeven: moet in
noord nu de ruiten negen of de ruitenboer worden gelegd??
Ook nu weer 50 pet. kans dat de spelleider (zuid) het ver
keerd doet (raadt). Bij zeer goed tegenspel zal de spelleider
dus maar 50-100 x 50-100 ,dus slechts 25 pet. kans hebben
alles goed te doen: een kans van 1 op 4.
Bij sullige tegenstand zal de spelleider zonder enige moeite
met zijn bootje naar de zes benodigde slagen dobberen
de tegenpartij heeft het werk voor hem gedaan.
Nu zult u situaties als deze niet bij elke bridgepartij
tegenkomen. Wél zult u soortgelijke situaties bijzonder vaak
ontmoeten en dan moet u feitelijk wel weten, wat u te doen
staat. U kunt die dingen leren óf door ervaring en/of door
wat studie uit eenvoudige boekjes over speeltechniek U
moet maar kiezen en bijvoorbeeld het bridgeboek eens in
kijken dat u thuis in de kast hebt staan. Tenzij u alleen
maar wilt blijven spelen, „voor de gezelligheid". Maar het
dan ook gewoon vinden dat u met uw partner voortdurend
tegen sterkere spelers zult blijven verongelukken.
99. moe
100. voorzetsel
102. wapen
104. afstand
105. muzieknoot
108. gewicht
109 stuk hout
111. bestemming
112 soort
115 vrouw
117 kledingstuk
119 losplaats
120. zgngstem
122 voornaamwoord
124 wiskundig getal
125. geheel de Uwe
FRANKRIJK
In de toeristische reeks komt
een zegel van 1 F. tot uitgifte,
waarop een edelhert in de bos
sen van Sologne is voorgesteld.
Het zegel werd door Sainson
ontworpen en door Durrens
gegraveerd.
ZWITSERLAND
Als propaganda voor de
milieubescherming komt een
zegel van 40 Rp. tot uitgifte.
De in groot formaat uitgevoer
de zegel werd door Max Hun-
ziker te Zurich ontworpen en
toont symbolische voorstellin
gen van de vier elementen: de
schone lucht, het zuivere vuur,
de vruchtbare aarde en het
heldere water.
INDONESIË
Drie zegels werden in om
loop gebracht die gewijd zijn
aan de ruimtevaart: 35 Rp. de
weersatelliet „Essa-8", 50 Rp.
de landing op de maan en 60
Rp. de Indonessische raket
„Kartika-Ï". Het tienjarig be
staan van het luxe-hotel „In
donesia" te Djakarta werd ge
vierd door de uitgifte van het
zegel van 50 Rp.
OOST-DUITSLAND
Ter gelegenheid van het In
ternationale Jaar van het Boek
1972 kwam een zegel van 50
Pf. in omloop. Hierop is een
lezende jonge arbeider voorge
steld, ontleend aan een schil
derij van Jutta Damme.