S-serie van Mercedes: wagens vrij. uifc H Nieuwe serie Chevrolets Prijzen van Audi's 80 Opel Rekord nu ook met diesel TUSSEN DE WIELEN met hen bollen DAMMEN met jan edink SCHAKEN met constant orbaan PRIJSWINNAARS OPLOSSING VAN VORIGE WEEK PUZZELEN met jan-willem van besouw ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ZO INSTUREN BRIDGEN met h.w. filarski POSTZEGELS verzamelen met heymans DE STEM ZATERDAG 7 OKTOBER 1972 Uitgaande van de overwe ging dat de ideale auto wel nooit gemaakt zal (kunr nen) worden omdat elke nieuwe conceptie noodge dwongen een compromis is van een groot aantal fac toren (technische concep tie, prijs, enz.) mag zonder overdrijving van de nieu we S-serie van Mercedes- Benz worden gezegd dat we hier te maken hebben met wagens van zeer grote klasse, waarbij het ideaal aardig benaderd wordt. Toegegeven: van wagens in de prijsklasse tussen de 30 en 40 mille mag het een en ander verlangd worden, maar wat Mercedes-Benz in deze nieu we serie heett gerealiseerd aan rijcomfort, veiligheid, snelieid en wegligging, kan eigenlijk alleen met superla tieven worden beschreven. Zel den hebben we in een nieuwe serewagen zoveel rijgenot be- leeid als in .deze S-ers die vo rige week aan de Costa Bra- va aan de internationale pers werden voorgesteld. De S-klasse bestaat uit de 2(0 S. de 280 SE en de 350 SE er. is bedoeld als opvolger van d> topmodellen 280 S/SE en 310 SEL waarvan in de afge- bpen 7 jaar 383.000 exempla ren werden gebouwd en ver- tocht. Jarenlang hebben de in genieurs van Daimler-Benz gewérkt aan de ontwikkeling van deze nieuwe generatie, waarbij zij o.a. gebruik heb ben gemaakt van met de C 111 en experimentele veiligheids auto's opgedane ervaringen. Verschillende componenten van de 111 en de veiligheids auto's vindt men nu in min of meer gewijzigde vorm terug jn de nieuwe S-klasse. Dat geldt met name voor de voor as, de versterkte zijwanden, en de dakconstructie, alsmede voor een groot aantal andere veiligheidsvoorzieningen. Bezien we de S-klasse op haar technische kwaliteiten, dan ko men we tot de volgende op somming: de motoren zijn de modern ste versies van, het pro gramma; de typen 280 S en 280 SE kregen de „schone" 2,8 liter zes cylinder motor met twee bovenliggende nokkenassen en dubbele ré- gister valstroom-carbura- teur die een vermogen le vert van 160 din-pk bij 5500 omw. p. min.; met elektro nische benzine-injectie is 't vermogen .185 din pk bij 6000 omw. p. min.; het ty pe 350 SE is uitgerust met een krachtige 3,5 liter V-8 motor, die bij 5800 omw.p. min. een vermogen levert van 200 din-pk. alle drie modellen, hebben een groot vermogen en be schikken over voldoende reserves voor acceleratie en inhalen; de acceleratietij den van 0 tot 100 km p. u. zijn voor de 280 S: 11,5 sec., voor de 280 SE: 10,5 sec. en voor de 350 SE 9,5 sec. standaard hebben de nieu we modellen een vierver- snellingsbak mèt pook; dé typen 280 S en 280 SE kun nen als extra ook met een vijfversnellin'gsbak worden geleverd en voor alle drie typen is een automaat be schikbaar. de voortreffelijke rij-eigen- schappen van de nieuwe se rie zijn voor een belangrijk deel te danken aan de nieu we vooras, die scheeftrek- ken bij 'het remmen voor komt, geen trekken ook naar een kant bij geblok keerde voorwielen op weg dekken met verschillend oppervlak en die ongevoe lig is voor stoten aan een kant door oneffenheden in het wegdek, terwijl ook scheeftrekken bij een klap band wordt voorkomen. de achteras is de diagonale pendelas die eerder werd toegepast op de 350 SL en De Chevrolets voor 1973 heb ben vele verbeteringen onder gaan op het gebied van vei ligheid en comfort en nieuwe vorderingen werden gemaakt op de weg naar een schoon uitlaatsysteem. De wagens hebben zwaardere bumpers óm beschadigingen bij botsingen met lage snelheden, op te van gen. De series Chevelle en Monte Carlo kregen een geheel nieuwe carrosserie. De prijzen van de nieuwe Audi's 80 tweedeurs zijn als volgt: 80 f 9.630,72 80 L f 10.379,70 80 S f 10.480,— 80 LS f 10.980,48 80 GL f 11.680,44 Met de levering zal half oktober een begin wor den gemaakt en de vier- deurs-modellen zullen in het a.s. voorjaar lever baar zijn. SL-C waar hij zijn grote kwaliteiten overduidelijk heeft bewezen. de voorwielremmen werden verder verbeterd; ,het hy draulische remsysteem heeft gescheiden circuits met vacuum-bekrachtiging en schijfremmen rondom; de parkeerrem heeft voet pedaalbediening en werkt op afzonderlijke remtrom- mels. i alle modellen hebben stuur bekrachtiging. de carrosserie werd nieuw ontworpen, gestroomlijnd maar met behoud van het specifieke Mercedes-gezicht, de radiateur werd breder en lager, de wielbasis werd 11,5 cm langer en de totale lengte is 6 cm groter dan van de vroegere serie. het interieur ademt luxe en comfort en, is berekend op het afleggen van grote af standen zonder dat ver moeidheid van bestuurder en inzittenden optreedt. tal van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen werden getroffen met o.a. een sterkere constructie van voor- en achterzijde alsmede van het comparti ment voor'de inzittenden. Daimler-Benz zegt zelf over deze nieuwe generatie Merce des: „de combinatie van nieu we constructies en beproefde technische details verleent de nieuwe Mercedes-Benz-serie rij-eigenschappen als nog nooit tevoren gerealiseerd waren in seriewagens". Eigendunk? Zelfoverschatting? Verkoopverhaaltje? Ik ben geneigd de fabriek na kennismaking met deze nieu we serie bij te vallen,. Er is op deze wagens nauwelijks iets aan ,te merken, tenzij men de prijzen in ogenschouw neemt, want die zijn toch wel aan de forse -kant en vergeleken met de voorgaande serie enige dui zenden guldens hoger. Hier zijn ze: 280 S: f31.578; 280 SE: f33.972 en 350 SE: f38.190 (met voor alle drie typen f 1800,- extra voor de automa tische transmissie). De wagens zijn onmiddellijk leverbaar. Binnenkort komen de 2- en 4-deurs modellen van de Opel Rekord ook beschikbaar met een nieuwe 2,1 liter dieselmo-^ tor. Deze 4-cilinder dieselmo tor vestigde in juni j.l. niet minder dan twintig interna tionale rekords, waaronder een 10.000 km duur-test, welke af stand met 'n gemiddelde snel heid van 190 km. p. uur werd afgelegd. De seriemotor van de 60 pk dieselmotor (voor de tests werd het vermogen d.m.v. een compressor tot 95 pk opge voerd) accelereert van 0100 km in 23,5 sec. en heeft een top- tevens kruissnelheid van, 145 km. p. uur. Het brandstof verbruik is volgens de fabriek 8,7 liter op 100 km. De prijzen liggen tussen f 14.615 voor de 2-deurs stan daard en f 16.445 voor het vier- deurs de luxe model. Tegen meerprijs kan een automati sche transmissie worden gele verd. De internationale Russische meester M. Korchow staat in Rusland en ook in ons land be kend als een moeilijk te klop pen tegenstander. In de dam- ontmoeting NederlandRus land moest hij vier maal aan treden tegen Harm Wiersma, wat voor iedere dammer een hele opgave is. Drie partijen wist hij op voortreffelijke wij ze remise te houden, maar in de tweede ronde< op 26 mei j.l. moest hij na een sublieme ver dediging toch capituleren. De ze zeer mooie positiepartij wil len we niet onthouden,. Wit: Wiersma. Zwart: Korchow. 1 33—29, 19—24; 2. 39—33, 14— 19; 3. 44—39, 20—25; 4. 29x20, 25x14, 5. 50—44, 18—23; 6. 32 —28, 23x32; 7. 37x28. Na zwarts terugruil op de derde zet is wit er kennelijk op uit om terreinwinst te boeken. 712—18; 8. 41—37, 7—12; 9. 37—32, 1—7; 10. 46—41, 19— 23; 11. 28x19, 14x23; 12. 34—29, 23x34; 13. 40x29, 10—14; 14. 41 —37, 5—10; 15. 44—40, 14—19; 16. 29—24, 19x30; 17. 35x24, 16 —21? Zwart zal zeer zeker de ze zet later betreuren, inplaats van wits aanval door 1823 gevolgd door 1319 af te zwakken, gaat hij op avontuur aan zijn korte vleugel. 18. 31 26!, 11—16; 19. 37—31, 10—14; 20. 40—34, 14—20; 21. 45—40, 20 x 29; 22. 33x24, 7—11; 23. 31 —27, 18—23; 24. 38—33, 23—28; M.i. is hier de ruil (2329) 34x 29 (1319) enz. veel beter, hoe wel zwarts korte vleugel op sluiting ook problemen op werpt. 25. 32x23, 21x32; 26. 23 —19! 13—18; 27. 34—30, 18— 22; 28. 33—29, 4—10; 29. 40— 34, 10—14; 30. 19x10, 15x4; 31. 24—20, 8—13; 32. 30—24, 22— 28; Waarom zo haastig, eerst 12—18 is veel beter. 33. 34—30, 12—18; 34. 30—25, 9—14; 35. 20 x 9, 3 x 14; 36. 24—20, 4—10; 37. 20x9, 13x4; 38. 47—41, 16— 21 of? 39. 36—31! 9 m m f K m m a O o m PT O Q s O Prachtig zoals dit partijgedeel te door wit wordt behandeld, eerst dreigen met een door braak op zwarts lange vleugel en wanneer die dreiging na veel ruilen een positieverzwak king voor zwart teweeg brengt, de aanval inzetten op diens voorpost op 32. 392—7! 40. 29—24, Wan neer wit te haastig schijf 32 aan zou vallen door 3127? dan zou zwart door (2833!) 39x37 (21x32) 37x28 (17—21) 26x17 (11x24) zelfs nog in het voordeel gekomen zijn. 40 18—22; 41. 41—36, 21—27; 42. 42—38, 10—14; 43. 38—33, 7— 12; 44. 33—29, 12—18; 45. 39— 34, 3237 óf? Zwart moet zijn schijf op 32 nu offeren om nog een beetje spel te houden. 46. 31x42, 18—23; 47. 29x18, 22x13; 48. 34—29, 13—18; 49. 24—20, 14—19; 50. 29—24, 19x30; 51. 25x34, 17—21; 52. 26x17, 11x22; 53. 42—37, 6—11; 54. 34—29, 11 —17; 55. 37—31! 17—21; 56. 31 —26, 27—32; 57. 26x17, 22x11; 58. 48—42, 11—17; 59. 20—14, 17—22; 60. 43—39, 22—27 61. 49—43. Zwart geeft het op. De Sovjetrussische grootmees ter Goefeld treedt slechts zel den buiten zijn land op en bij voorbeeld in Nederland heeft hij nog nooit gespeeld. Dat is erg jammer, want Goefeld heeft een aantrekkelijke aan- valsstijl. Hij is ook een uit stekend didact, zoals o.a. Jan Timman heeft verklaard na dat hij een paar weken tijdens een toernooi bij hem „stage" heeft gelopen. Hieronder een voor deze schaakartiest type rende partij, dit jaar gespeeld. Wit: Jeliandinow. Zwart: Goefeld. Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7c5; 2. Pglf3, d7d6; 3. d2d4, c5 x d4; 4. Pf3 x d4; Pg8—16; 5. Pbl—c3, Pb8—c6; 6. Lel—g5, Lc8—d7; 7 Ddld2, Pc6 x d4; 8. Dd2 x d4; Dd8—a5; 9. Lg5 x f6 (An dere mogelijkheden in deze be kende stand zijn f4 en Ld2). 9g7 x f6; 10. f2—f4, Th8g8 (Ter voorbereiding van het thematische f5 en af gezien daarvan staat de toren op de g-lijn natuurlijk actief. De rochade streeft zwart in deze openingsvariant niet na!) 11. 0-0-0-, Tf8—c8; 12. Kcl—bl (Beter g3 teneinde zo snel mo gelijk de loper te kunnen ont wikkelen. De tekstzet is feite lijk nodeloos tijdverlies). 12. f6f5! (Op e x f5 komt nu Lg7). 13. e4e5, e7e6 (Zelfde idee: e x d6, Lg7, enz.) 14. Dd4d2, d6d5 (Nu dreigt Lb4, vandaar:) 15. Pc3e4, Lf8b416. Pe4—f6Ke8— d8; 17. Dd2f2 (Verleidelijk maar te gevaarlijk is c3, T x c3!, b x c3, L x c3 met sterke aanval), 17Tg8—g6; 18. Pf6 x d7 (In aanmerking kwam Dh4). 17Kd8 x d7; 19. c2c4, Kd7—e8; 20. c4 x d5? (Denkt te kunnen profi teren van zwarts verbrokkelde pionnenstructuur maar daar door krijgt nu Tg6 de kans, zich in de te verwachten strijd op de linkervleugel te gaan mengen. Goed was Tel ge weest). 20e6 x d5; 21. Lfld3, Tg6b6! (Vreest L x 15 niet: Lc3 enz.) 22. Tdl—cl, Lb4c3! (Op b3 zou T x b3+! beslissen). 23. Telc2, Tc8 c6; 24. Kbl—al 24Tb6 x b2M 25. Tc2 x b2, Tc6—b6; 26. Thl—bl, Da5— a3; 27. Df2—c2 ,Ke8—f8! (Wit kan zich niet verroeren en wordt bedreigd door Tb6b4 a4 en D x a2 mat. Direct gaat dit niet wegens de mogelijk heid als de zwarte toren op a4 zou staan -van Lb5+. Vandaar de tekstzet, die dit uitschakelt). 28. Ld3e2, Tb6 b4; 29. Le2dl, d5d4! (Deze pion gaat het doodvonnis teke nen); 30. e5e6, f7 x e6; 31. g2 g4, d4—d3! 32. Dc2—f2, Lc3 d4; 33. Df2—d2, Tb4—b6 (Dreigt Ta6 en D x a2 mat en gezien pion d3 kan dit niet door Le2 worden verhinderd. Verder faalt Lb3 op D x b3, a x b3, Ta6+ en mat). Wit geeft het op. 1e prijs (f25,-) K.de Rooy Rooseveltlaan 42 AXEL (Zld.) 2e prijs (f 15,-) J. Verdurnen P. de Bakkerstraat 8 ACHTMAAL HORIZONTAAL: L ft 2> F e F N ïftieU 2) A F r H F O /- O O 6 mo \G H O L r F ÏL J> e G \ft G L N F S T F tel/V 5 E T P U N T N E 5 we\p r O s ,s\e 2) i B M S F E\L 2> L S .7» F\T e\N S B EC J> T F N SC H\U T r Eft O'Tft F C T S T O H G e E A F<S <S L ft S N T O N s ft 6 W w e f 2>\e,e L F F ft N R. F G E L \/V G_ 3 0 Ö\M 5 T ft y F EN ftj_^ me/?>J> e Q}/ kt jT ftM 6 7 F TE N jtSjgi/y'r e ft'ft\L My) \NF ft F/y 5LHOOFT c'r- n xv n ni/i ëT.Zp B n'n L h\e n'! vfi\erf 'Me\r\v\s\s\êm gag ,n_ M'f NJ al s ft r yy/vM E N tëKslrj*! m REDACTIE DE STEM, REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WOONPIAATS Zet op de enveloppe in de linker-bovenhoek „Weekend- puzzel". Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. 1. 6. 8. 9. 12. 14. 16. 18. 20. 21. 23. 25. 27. 29. 31. 32. 34. 36. 37. 4C 41. 42. 44 46 47. 48. 49. 51. 53. 55. 57. 58 59. 61. 64 66 67. 68. 69. 70 71 72 73. 75. 78 79 80 81 83. 84 89. 90. 92 94 96 97. 98. 101. 103. 104. 106 107 110 111 113. 114 115. 116. heraldische kleur pausenaam papegaai godin van de dageraad Gelders dorp terstond kledingstuk hoogte doorgang speelgoed voorschrift geestelijke uitbouw boom bergplaats leefregel herkauwer voorzetsel volgeling voorzetsel Romanum Imperium stad in Frankrijk godsdienst veranderde in een koe rivier in Azië voegwoord rivier zoogdier voorzetsel streep voertuig wig voornaamwoord kleurstof verkering landbouwwerktuig boom staaf wartaal tijdperk sprookjesfiguur maanstand feest menselijk vermogen anonymus geneesmiddel maanstand waanzinnig voornaamwoord stoot deel van de dag voornoemd bijwoord ambtshalve tijdsaanduiding losplaats voornaamwoord voornaamwoord bestanddeel de Lezer Heil zangnoot maat deel van een boom effen schrijflonen maat korting opstootje hond vernis 118; keurig 119. huisdier 121. deel van vistuig 123. jong zoogdier 124. schaakterm 126. gelofte 127. brief VERTICAAL 1. reinigingsmiddel 2. voorzetsel 3. vreemde munt 4. familielid 5. zinspreuk 7. riviertje r Ï0. voegwoord 11. rhechanische mens 13. ivoor 14. plaaggeest 15. stof 16. opschudding 17. delfstof 19. erewoord 20 feestvuur 21 hersens 22. Europeaan 24. lidwoord 26 hoop 27. voedsel 28. herkauwer 30. bergplaats 32. maat 33. over 35. bevel 38. Griekse letter 39. getij 41. weefsel 42. ziekte' 43. bergplaats 45. hemellichamen 48. sterk hinderen 49. verdwenen 50. overlevering 52. sieraad 54. gewaad 56. groot water 57. voormiddag 58. jongen 60. ieder 62. rijdier 63. zuster 64. gewicht 65. papegaai 66. telwoord 73. Europeaan 74. waarmerking 76. ter herinnering 77. bereider 79. kleverige stof 81. begerig 82. insekt 85. zoogdier 87. nakomelingen 88. muziekinstrument 89 oude maat 91 niet deelbaar door twee 93. Pools ruiter 95. aangerichte tafel 97. wilddoder 98. titel LASTIG ZIJN Harten A 3 Ruiten: A B 9 Klaveren: 4 3 2 Harten 7 4 Ruiten:, V 10 7 Klaveren: 10 8 6 Harten 6 2 Ruiten: H 6 2 Klaveren: H V 7 Harten H 5 Ruiten: 4 3 2 Klaveren: A B 9 Zuid speelt een Sansatout-contract, hij is aan slag en moet nog zes van de laatste acht slagen maken. Zuid speelt ruiten twee voor, west legt de zeven, de tafel (noord) de negen en oost wint met ruitenheer. Oost speelt harten terug, noord wint met hartenaas en in slag 3 vervolgt noord met klaver twee, oost klavervrouw en zuid maakt klaveraas. De rest is eenvoudig: zuid speelt ruiten en snijdt met de boer, daarna speelt hij klaver en oost mag klaverheer maken. O-W kregen dus twee slagen en. N-Z kregen er zes. Uit het tegenspelen blijkt, dat O-W zwakke spelers zijn: zij weten b.v. niet, hoe men zo lastig mogelijk voor de tegen standers kan zijn. Laten wij eens twee sterke spelers in O-W neerzetten. In slag 1 speelt zuid ruiten twee en west zet'de ruitenvrouw! Noord moet wel met ruitenaas nemen. In slag 2 speelt noord klaver twee en oost legt de klaver zeven - wat moet zuid doen? Met open kaarten ziet u, dat hij de boer moet leggen, met dichte is dat minder eenvoudig, om dat de situatie net zo kan, zijn als in ruiten! Er is dus al 50 pet. kans dat zuid het verkeerd doet en de klaver negen legt, waarna O-W drie slagen zullen kunnen maken. Nemen wij aan dat zuid op de klaver twee-zeven de juiste beslis sing neemt en de boer legt. Hij zal dan met ruiten moeten vervolgen en bij west verschijnt de ruiten zeven: moet in noord nu de ruiten negen of de ruitenboer worden gelegd?? Ook nu weer 50 pet. kans dat de spelleider (zuid) het ver keerd doet (raadt). Bij zeer goed tegenspel zal de spelleider dus maar 50-100 x 50-100 ,dus slechts 25 pet. kans hebben alles goed te doen: een kans van 1 op 4. Bij sullige tegenstand zal de spelleider zonder enige moeite met zijn bootje naar de zes benodigde slagen dobberen de tegenpartij heeft het werk voor hem gedaan. Nu zult u situaties als deze niet bij elke bridgepartij tegenkomen. Wél zult u soortgelijke situaties bijzonder vaak ontmoeten en dan moet u feitelijk wel weten, wat u te doen staat. U kunt die dingen leren óf door ervaring en/of door wat studie uit eenvoudige boekjes over speeltechniek U moet maar kiezen en bijvoorbeeld het bridgeboek eens in kijken dat u thuis in de kast hebt staan. Tenzij u alleen maar wilt blijven spelen, „voor de gezelligheid". Maar het dan ook gewoon vinden dat u met uw partner voortdurend tegen sterkere spelers zult blijven verongelukken. 99. moe 100. voorzetsel 102. wapen 104. afstand 105. muzieknoot 108. gewicht 109 stuk hout 111. bestemming 112 soort 115 vrouw 117 kledingstuk 119 losplaats 120. zgngstem 122 voornaamwoord 124 wiskundig getal 125. geheel de Uwe FRANKRIJK In de toeristische reeks komt een zegel van 1 F. tot uitgifte, waarop een edelhert in de bos sen van Sologne is voorgesteld. Het zegel werd door Sainson ontworpen en door Durrens gegraveerd. ZWITSERLAND Als propaganda voor de milieubescherming komt een zegel van 40 Rp. tot uitgifte. De in groot formaat uitgevoer de zegel werd door Max Hun- ziker te Zurich ontworpen en toont symbolische voorstellin gen van de vier elementen: de schone lucht, het zuivere vuur, de vruchtbare aarde en het heldere water. INDONESIË Drie zegels werden in om loop gebracht die gewijd zijn aan de ruimtevaart: 35 Rp. de weersatelliet „Essa-8", 50 Rp. de landing op de maan en 60 Rp. de Indonessische raket „Kartika-Ï". Het tienjarig be staan van het luxe-hotel „In donesia" te Djakarta werd ge vierd door de uitgifte van het zegel van 50 Rp. OOST-DUITSLAND Ter gelegenheid van het In ternationale Jaar van het Boek 1972 kwam een zegel van 50 Pf. in omloop. Hierop is een lezende jonge arbeider voorge steld, ontleend aan een schil derij van Jutta Damme.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1972 | | pagina 19